Téma
9 TŘÍDU
9 TŘÍDU a mnoho dalšího se dozvíte v tomto článku. Peníze hýbou světem, bylo tomu tak vždy, je tomu tak i dnes a dost pravděpodobně tomu tak bude i v budoucnosti. Finanční poměry, z nichž člověk pochází, chtě / nechtě nějak ovlivňují jeho život, někdy v pozitivním smyslu, častěji bohužel ale v negativním smyslu slova.
OBSAH
Nejchudší země Ameriky (USA)
USA patří k nejbohatším zemím světa a je proto zajímavé sledovat, jak si stojí jeho jednotlivé části (státy).
Pořadí
Stát
HDP na jednoho obyvatele v $
Počet obyvatel
1.
Washington D. C. (hlavní město)
186 172
681 170
2.
New York
75 360
19 378 102
3.
Massachusetts
74 564
6 547 629
4.
Delaware
73 931
897 934
5.
Connecticut
73 643
3 574 097
6.
Severní Dakota
68 723
672 591
7.
Aljaška
68 356
710 231
8.
Kalifornie
66 310
37 253 956
9.
New Jersey
64 970
8 791 894
10.
Wyoming
64 659
563 626
11.
Washington
64 454
6 724 540
12.
Maryland
62 874
5 773 552
13.
Illinois
61 837
12 830 632
14.
Minnesota
60 716
5 303 925
15.
Nebraska
60 481
1&
(...více se dočtete ve zdroji)
Zdroj: článek Nejchudší země světa
Příběh
Ve svém příspěvku PRAVOPISNÁ CVIČENÍ PRO 2. TŘÍDU se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Nula.
tohle už dávno vím
Na tento příspěvěk jestě nikdo nereagoval. Chcete se k němu vyjádřit? Klikněte na tlačítko a budete moci vložit svůj komentář.
Zdroj: příběh Pravopisná cvičení pro 2. třídu
Přednes
Zdeněk Rýdl (5 slok, vtipné básně, od Zdeňka Rýdla)
Ve škole nám říkali, že " Bez práce nejsou koláče,"
ale taky, " Kdo neumí mluvit, bude jenom dřít a zapláče ".
~
Aby člověk uměl mluvit, to není jen klika,
je to přímo vědní obor, zvaný prostě " Rétorika ".
~
Pro začátek můžeš zkusit hrát si s jedním slovíčkem,
postavit se před zrcadlo a sledovat, no, jaký jsem ?
~
Pak si vyber pro svou třídu, nějakou tu básničku,
záleží na intonaci a ne jenom na slovíčku !
~
Text se musíš naučit, bez toho to nejde,
pak tě čeká trochu trémy, ale i to nakonec přejde !
Zdroj: článek Básně pro 5. třídu
Poradna
V naší poradně s názvem BÁSNIČKA 5 SLOK se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Tereza.
Dobrý den ráda bych se zeptala jestli tady máte básničku o paní učitelce ve škole máme nějaké kolo a ráda bych přednesla básničku která bude právě o té paní učitelce.
Jestli tady máte nějaké písničky taky bych potřebovala poradit prosím o pomoc
,tuto stránku mám ráda a doufám že mě nezklamete. děkuji za pomoc,
Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Milda.
TAHÁK
(Tereza Rýparová)
Každé ráno zas a znovu
zvonek nás volá do školy.
"No tak co je? Kde jste všichni?
A kde máte úkoly?"
Učitelka před tabulí
nejdřiv všechny vyzkouší.
Petr se nic nenaučil,
podvádět se pokouší.
Tahák z kapsy vytahuje,
Kátě šeptá do ouška,
jestli by mu poradila
druh tohohle papouška.
Učitelka trochu tuší,
kdo že třídu ruší snad,
a jen zkouší na pár pojmů,
které měl by každý znát.
A tak Petr před tabulí
přešlapuje sem a tam.
"Na co mi je teďka platný,
že taháky v kapse mám?
Příště radši naučím se,
ať nestojim tu jenom tak,
a kdo tvrdí, že to nedám,
tomu ještě vytřu zrak!"
Zdroj: příběh Básnička 5 slok
Přehled slovních druhů
Ohebné slovní druhy
1. Podstatná jména = substantiva
vyjadřují názvy osob, zvířat, věcí, vlastností, dějů, stavů a vztahů
skloňují se
můžete se na ně zeptat pádovými otázkami (viz níže)
příklady: žákyně, krokodýl, kolo, žárlivost, plavání
určujeme u nich:
rod (mužský životný, mužský neživotný, ženský, střední)
číslo (jednotné, množné; dříve ještě dvojné)
pád (1. kdo, co; 2. koho, čeho; 3. komu, čemu; 4. koho, co; 5. oslovujeme, voláme; 6. (o) kom, (o) čem; 7. kým, čím)
vzor (pán, hrad, muž, stroj, předseda, soudce; žena, růže, píseň, kost; město, moře, kuře, stavení)
mohou být: abstraktní (láska ), či konkrétní (obecná – dívka , či vlastní – Dita ); pomnožná (kalhoty ), hromadná (uhlí ), látková (sůl )
2. Přídavná jména = adjektiva
vyjadřují vlastnosti osob, zvířat, věcí nebo jevů označených podstatnými jmény
ptáme se na ně: jaký, který, čí
skloňují se, dají se i stupňovat (pravidelně: krásný, krásnější, nejkrásnější ; či nepravidelně: dobrý, lepší, nejlepší )
mají tvar podle podstatných jmen
můžete se na ně zeptat otázkami: jaký (jaká, jaké), který (která, které), čí
příklady: protivný, chytrá, letní, strýcův, Klářino
určujeme u nich:
pád, číslo a rod podle podstatného jména, ke kterému se pojí
druh (měkká, tvrdá, přivlastňovací)
vzor (jarní, mladý, otcův/matčin)
přídavná jména tvrdá mohou mít v 1. pádu takzvaný jmenný tvar, jeho koncovka se řídí podle pravidla o shodě přísudku s podmětem (šťasten, šťastna, šťastno, šťastni, šťastny, šťastna )
3. Zájmena = pronomina
zastupují podstatná nebo přídavná jména nebo na ně ukazují či odkazují
shodují se s podstatnými či přídavnými jmény
příklady: já, my, ona, ten, to, váš, jeho, kdo, co, tentýž, nějaké, žádný
určujeme u nich:
druh (osobní – já , přivlastňovací – moje , ukazovací – ten , tázací – kdo , vztažná – jenž , neurčitá – někdo , záporná – nic )
rod (mužský, ženský, střední = rodová: on, ona, ono ; nebo bezrodá = jeden tvar stejný pro všechny rody: já, kdo )
číslo (jednotné, množné)
pád (7. pádů jako u podstatných jmen)
4. Číslovky = numeralia
vyjadřují počet nebo pořadí, jsou to slova číselného významu
dělí se na určité (vyjadřují přesný počet, lze je nahradit číslicí: pět, pátý ) a neurčité (několik )
podle toho, jak se na číslovku zeptáte, poznáte její druh:
kolik? – základní: deset, několik
kolikátý? – řadová: desátý, několikátý
kolikerý? kolikery? – druhová: desaterý, desatery, několikerý, několikery
kolikrát? kolikanásobný? – násobná: desetkrát, desetinásobný, několikrát, několikanásobný
větš (...více se dočtete ve zdroji)
Zdroj: článek Slovní druhy
Příběh
Ve svém příspěvku BÁSEŇ PRO 4. TŘÍDU se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Nikol Boranova.
Potřebuju básnicku abych vyhrála recitační soutěž
Musí bit hodne moc btipna
Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Mira.
prosim basnicku 3 az 4 sloky
Zdroj: příběh Báseň pro 4. třídu
Poradna
V naší poradně s názvem JIŘÍ ŽÁČEK - BÁSNIČKY O JARU se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Jitka.
Potřebují básničku o jaru,tři sloky pro druhou třídu.
Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Milda.
Znám jednu básničku o jaru na 3 sloky a kousek.
Milé jaro, kde jsi
Veronika Baudyšová
Milé jaro, kde jsi?
Vidět nikde nejsi.
Sněženka nám vykvetla,
paní Zima utekla.
Zelená se tráva,
slunce už zas vstává.
Probudí se květiny,
já mám brzy jmeniny.
Kytičky si zpívají.
všechny jaro vítají.
Těší se i černý kos,
začíná už ale noc.
Já už musím také spát,
o jaru si nechám zdát.
Zdroj: příběh Jiří Žáček - básničky o jaru
Příběh
Ve svém příspěvku DIKTÁTY PRO 7. TŘÍDU ZŠ se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Barbora.
Děkuji vám za vytvoření těchto diktátu - náramně mi pomáhájí.
Buďte zdrávi a ať se dobře daří!
Barbora Sedlářová
Na tento příspěvěk jestě nikdo nereagoval. Chcete se k němu vyjádřit? Klikněte na tlačítko a budete moci vložit svůj komentář.
Zdroj: příběh Diktáty pro 7. třídu ZŠ
Příběh
Ve svém příspěvku BÁSNĚ PRO 5. TŘÍDU se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Sofie.
Potřebuju nějaké sedmi slokové basničky. Nemá někdo tip jakou
Na tento příspěvěk jestě nikdo nereagoval. Chcete se k němu vyjádřit? Klikněte na tlačítko a budete moci vložit svůj komentář.
Zdroj: příběh Básně pro 5. třídu
Příběh
Ve svém příspěvku BÁSEŇ PRO 5. TŘÍDU se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Anonym.
dobry den prosim delsi basne jsou hezke ale kratke dekuji za vas cas
Na tento příspěvěk jestě nikdo nereagoval. Chcete se k němu vyjádřit? Klikněte na tlačítko a budete moci vložit svůj komentář.
Zdroj: příběh Báseň pro 5. třídu
Cvrček
Josef Václav Sládek (9 slok, báseň pro děti na recitační soutěž)
Kdo to zpívá na té mezi,
až to polem hlaholí ?
A pan zpěvák, kdež pak vězí,
zeptat-li se dovolí ? —
~
„Zeptáni je dovoleno,
za to se nic neplatí,
víc-li má být poslouženo,
račte sami hledati.
~
Pod lupínkem, v stínu květů
mám svůj hezký budníček
drobný, malý, že by se tu
neprovlék' váš malíček.
~
Slunéčko když svitne polem,
vyjdu sobě ze vrátek,
a jak se co šustne kolem,
hup ! — jen domů nazpátek !
~
Lidé o mně slýchající
zvou mne cvrčkem ošklivým,
a kdybych měl pravdu říci,
ani se jim nedivím.
~
Pán Bůh stvořil polní kvítí,
motýlů pel zářivý,
a když chtěl už cvrčky míti,
já jsem cvrček poctivý !
~
Hezký nejsem jako panic,
jak tu sedím u domu,
ale nejsem dlužen za nic,
nezávidím nikomu.
~
V bezpečí a beze škůdce
za vedra i za chládku
sedím ve své vlastní budce,
dbám si svého pořádku.
~
Spokojen se na svět dívám,
živ od svého zrnečka,
rolníkovi k práci zpívám
z veselého srdéčka.
Zdroj: článek Báseň pro 5. třídu
Střízlík
J. V. Sládek (9 slok básně pro děti k recitaci)
Ve smrčině, doubravině
jenom se to kmitne,
jako v mžení do lupení
zlatý paprsk svitne.
~
A jak letí, neslyšeti
ruchu od křidýlek,
jenom tiká, tiká, tiká
jakýs všudybylek.
~
Když ho přece na větévce
spatříš, nebo v mechu,
jak tu šuká, ťuká, muká
v spěchu, bez oddechu !
~
Špetka peří, — kdo to věří ?
— je to zrovna k smíchu ! —
že v tom tvoru vidět boru
nejstatnější pýchu !
~
Ba, že silou nezadá si
orlu, ptáků králi,
chrabrý, čilý, roztomilý
ten náš střízlík malý !
~
V létě, ráji, což se mají
k světu všichni ptáci,
ale když pak na podzimku
vichr zaburácí !
~
Řeknou: „Vale ! — nad vše stále
dobré bydlo platí." —
On však řekne: „Zůstaneme,
budeme se rváti !"
~
A když rázem zima mrazem
ustraší i lidi,
se střízlíkem, trpaslíkem,
pranic nepořídí !
~
Proti sněhu, vichrů šlehu
má on vůli svoji
a v tom malém, drobném tílku
silné srdce k boji !
Zdroj: článek Báseň pro 5. třídu
Poradna
V naší poradně s názvem BÁSEŇ PRO 3.TŘIDU se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Mira.
prosim basnicku 3 az 4 sloky
Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Milda.
Cvrček
Josef Kožíšek 4 sloky
Stojí u své chaty,
stojí mezi vraty
cvrček zamyšlen;
pověz ty nám, pane strýčku,
co na mezi na sluníčku
děláš celý den?
Starostí mi hlava
skoro postonává,
moje dětičky:
po celý den v parnu pasu
nepokojnou, bujnou chasu,
zlaté husičky.
U své chaty stojí
cvrček v hnědém kroji,
stojí podle vrat;
co tu děláš, pane milý,
když se večer k horám chýlí,
sluníčko jde spat?
Chodím na besedu,
s druhy hovor předu,
ladím píšťalky;
a když druzi se mnou počnou,
slyšeti je naši skočnou
sto mil do dálky.
Rybička
Josef Kožíšek 3 sloky
Žába leze do kaluže,
na rybičku reptá:
Pojď, rybičko, na sluníčko,
podívej se do světa.
Já jsem rybka jako šipka,
nechci býti jako ty,
je-li tobě kaluž milá,
já si hledím čistoty.
Sukýnku mám vybílenou,
blýská se mi jako sníh,
koupila ji má matička
za milion stříbrných.
Zdroj: příběh Báseň pro 4. třídu