Téma

BÁSNĚ O ZVÍŘATECH


BÁSNĚ O ZVÍŘATECH a mnoho dalšího se dozvíte v tomto článku. Recitace byla dříve nedílnou součástí výuky literatury. Dnes již její obliba upadá, i přesto má ale krásný přednes básně své nepochybné kouzlo.


Jaroslav Seifert

Jeden z nejznámějších českých básníků Jaroslav Seifert se narodil 23. září 1901 v Praze na Žižkově a zemřel 10. ledna 1986 taktéž v Praze. Jaroslav Seifert byl nejen básníkem, ale i všeobecně uznávaným spisovatelem, novinářem a překladatelem. Jako jedinému Čechovi se mu podařilo získat Nobelovu cenu za literaturu v roce 1984. V roce 1921 vstoupil do Komunistické strany Československa, ze strany byl ale v roce 1929 pochopitelně vyloučen, protože podepsal Manifest sedmi, kritizující bolševizaci ve vedení strany. S komunistickou stranou se dostal znovu do sporu, když protestoval proti invazi vojsk Varšavské smlouvy. Představitelé komunistického režimu se ho ale nemohli zbavit úplně, protože patřil mezi známé a oblíbené autory jak u nás, tak i ve světě. Bylo mu tedy dovoleno publikovat, ale nesměl veřejně vystupovat a podepisovat jakékoliv petice (to ale mnohokrát nedodržel, dokonce podepsal komunisty nenáviděnou Chartu 77).

V literatuře se ve 20. letech stal představitelem československé avantgardy a podílel se na vzniku, tvorbě a propagandě uměleckého stylu zvaného poetismus.

Básně vhodné k recitaci se dají čerpat z nejrůznějších Seifertových sbírek. Oblíbené básně se nacházejí v básnické sbírce s názvem Maminka. O čem je kniha Maminka? Tato básnická sbírka vznikla až po druhé světové válce. Jedná se o intimně laděné lyrické básně. Všechny básně v této sbírce nějakým způsobem odkazují k autorově dětství. Promítají se do nich jeho vzpomínky nejen na maminku, ale na různé události, předměty a osoby spojené s dětstvím. Seifert dává jasně najevo, že maminka je tím pojítkem, které drží rodinu pohromadě, právě ona dává členům rodiny lásku, a i proto se k ní rádi vrací. Jak už název sbírky napovídá, básně jsou plné citu (především lásky a obdivu k matce. Básně ze sbírky Maminka provází také určitá nostalgie a smířenost s plynutím času, protože smrt čeká každého (V řadě básní se objevuje i motiv smrti maminky.) Kromě maminky se v básních objevují i další členové rodiny: otec, dědeček a strýc.

Výhodou těchto básní pro recitaci je, že se rýmují. Nevýhodou je, že obsahují zastaralé výrazy, které dnes mladí již neznají. Seifert se navíc často snaží ve svých básních vyjadřovat vzletně (a zároveň jednoduše) a využívá k tomu svoji bohatou slovní zásobu. I to ale může v některých případech být nevýhodou při recitaci.

Výhodou těchto básních je, že tématem jsou jednoduché, lidem často známé situace, předměty, osoby.

Zdroj: článek Básničky pro děti k recitaci od Jaroslava Seiferta

Příběh

Ve svém příspěvku MILOŠ KRATOCHVÍL BÁSNĚ K RECITACI se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Nikola.

Básničky jsou velmi hezké

Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Michal.

Básnička se mi moc líbí a ve čtvrtek příští týden ji budu recitovat ve škole.

Zdroj: příběh Miloš kratochvíl básně k recitaci

Balada o životě v klusu

Jiří Žáček
(4 sloky básně k recitaci)

Živote, dej mi pac a pusu!

Máš na rtech med a v srdci jed.

Klidně mi plivneš do šampusu,

když ti chci s láskou připíjet.

Živote, postůj, zvolni let,

přiděl mi roli v lepším kusu!

Pořád jen cválat tam a zpět...

A klidu dojdeš teprv o funusu.

~

Spěcháme z nouze do luxusu,

popelář, sedlák, doktor věd.

Z luxusu zbydou haldy trusu,

ach zemský ráj to napohled!

Těch promarněných dnů a let!

Divoká řeka plná hnusu,

a já se topím uprostřed...

A klidu dojdeš teprv o funusu.

~

Každý je otrok svého vkusu,

každý je strůjce vlastních běd.

Nechci být roven mizomusu,

chci milovat a chci se chvět,

ale když zazní věta vět

—— Hoď sebou, chlape, ať jsi v plusu! ——

podeberu se jako vřed...

A klidu dojdeš teprv o funusu.

~

Pořád nám někdo velí Vpřed!

Žijeme v klusu, mřeme v klusu.

Senzační cirkus, tenhle svět...

A klidu dojdeš teprv o funusu.

Zdroj: článek Vtipné básně k recitaci 9. třída

Příběh

Ve svém příspěvku VLK A KOZA se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Popelková.

To je krasné a opět jsem se u toho zasmála. Máte stránky kde bych mohla najít vaše výtvory? Myslím že i kamarádky s dětmi by využili, často říkáme, že nevíme co aby to děti i bavilo ne jen z nutnosti naučit. Moc děkuji.

Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Zdeněk Rýdl.

Jémináčku, to jste mě zaskočila ! Mnou napsané rýmování
by se mělo nacházet právě na těchto stránkách.
Oslovil mě šéfredaktor Luboš Simon.
Básně budou zveřejněny v textové podobě na webu http://www.pravopiscesky.cz.
https://www.pravopiscesky.c…
https://www.pravopiscesky.c…
https://www.pravopiscesky.c…
https://www.pravopiscesky.c…
xxx další pořadová čísla jsou :
11017
11018
11019
11023
11025
11062

Zdroj: příběh Vlk a koza

Láska

Jan Neruda
(5 slok básně k recitaci do recitační soutěže)

Srdce to lidské — ach bože, prebože —

za zlobu móže snad, za lásku nemóže !

~

Že prý jsi, národe, božím tom na světě

jako to bodláčí, v cestě jež zakvete,

jako to děťátko, které se z chudiny

zrodilo za těžké, neblahé hodiny.

Takému dítěti, nouze jež kolíbá,

každý se ve světě z daleka vyhýbá,

a kdo se přiblíží, blíží se v pohaně:

»Kéž jsi se zalklo už, proklaté cikáně !«

~

Ej co ty řeči! co všechny ty klevety !

letím Ti, miláčku národe, v ústrety,

jako ta dívčice, lidská ta pěnice,

milenci letí vstříc v horoucí písničce:

»Hledím Ti v oči, byť světu se rouhaly.

Hladím Ti ruce, byť hadi v nich šlehali.

Rty moje na Tvojich hladově ulpějí,

byť jsi měl po retech jedových krůpějí.

Rámě mé toužebně hrdlo Tvé ovíjí,

byť Ti zlá choroba visela na šíji.«

~

Nejsi však, nejsi, jak lidé Tě dělají:

ruce a šíje Tvá sněžně se bělají.

Nejsi, jak říkají, zvětřilý v chudobě,

na prsou matky své slýchal jsem o Tobě:

tlouklo tak měkkounce srdce to mateří

ptačí jak srdéčko, ustlané do peří.

Nejsi, jak říkají, zlotřilý v porobě,

v očích své matičky čítal jsem o Tobě:

povídka dojemná o zlatém člověku,

jehož bůh zachovej od věků do věků !

~

Koho bych miloval širém tom na světě !?

srdce je vždycky ach srdcem jen dítěte —

do stáří, do skonu volá si po matce.

Přežil jsem matku svou, žiju jen památce,

přežil jsem lásku svou, měl ji tak na krátce —

všecko jsem oplakal, zase se osvěžil —

Tebe bych, národe, Tebe bych nepřežil !

Zdroj: článek Jan Neruda a jeho básně k recitaci

Balada o sobeckém genu

Jiří Žáček
(4 sloky vtipné básně k recitaci)

Muž je muž, rád se napije

a za bohyni chce mít krásnou ženu.

Rozsévá svoje spermie,

poslušen svého sobeckého genu.

Miluje lov a souboje a změnu

a neleká se dřiny ani hrůz.

Já do něj vidím jako na rentgenu ——

sobecký gen má u mě šlus!

~

Sobecký gen je bestie,

zažehne v těle plamen autogenu,

namnoží tvoje kopie

a vyžaduje za to tvrdou měnu.

Možná to dělá také kvůli věnu ——

má bídný charakter i vkus.

Jde mu jen o to, všude slíznout pěnu...

Sobecký gen má u mě šlus!

~

Organizuje orgie,

nadržený jak psisko na řemenu,

neandrtálec bez kyje,

má zájem pouze na svém rodokmenu.

Dejte ho zavřít někam do skanzenu,

ať si tam brouká svoje blues.

To, co jsem zmeškal, dnes už nedoženu ——

sobecký gen má u mě šlus!

~

Až potkám Evu, Kláru, Mahulenu

a miliony dalších múz,

na všechny zásady hned zapomenu:

sobecký gen má u mě plus!

Zdroj: článek Vtipné básně k recitaci 9. třída

Příběh

Ve svém příspěvku BÁSEŇ PRO 5. TŘÍDU se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Anonym.

dobry den prosim delsi basne jsou hezke ale kratke dekuji za vas cas

Na tento příspěvěk jestě nikdo nereagoval. Chcete se k němu vyjádřit? Klikněte na tlačítko a budete moci vložit svůj komentář.

Reagovat

Zdroj: příběh Báseň pro 5. třídu

Mazlíček

Zdeněk Rýdl
(5 slok vtipné básně k recitaci od Zdeňka Rýdla)

Máme doma malé zvíře, několikrát křížený,

ani vlčák, ani pitbul, spíš jen hračka pro ženy.

~

Vypadá, jak na baterky, v botě si pelech hledá,

když se bojí, no tak štěká, ale vypnout on se nedá !

~

A náš kocour na něj prská, tlapkou po něm sekne,

mamka ho hned ochraňuje, jak se o něj lekne !

~

Do práce on nechodí, taky se to nehodí,

na veterině je jak doma, v jednom kuse marodí.

~

A maminka posteskla si, kdo že by s tím počítal ?

Vést si o něm účetnictví, kolik peněz, že už stál !

Zdroj: článek Básně k recitaci 8. třída

Příběh

Ve svém příspěvku VTIPNÉ BÁSNĚ K RECITACI PRO DĚTI Z 5. AŽ 8. TŘÍD ZŠ se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Karolína Cyrusová.

Chtěla bych nějakou básničku pro recitaci do školní soutěže.

Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Žofie.

vše je vpoho. vyberte si neco, co se vám zamlouva delkou, nebo abyste to zvladli. neni to lehke, ale ja to dokazala. tak to zkuste taky. ja si treba vybirala tak, ze 2 basnicky sme meli v pracovnim sesite ve skole, tak ty

Zdroj: příběh Vtipné básně k recitaci pro děti z 5. až 8. tříd ZŠ

Ztracená teta

Miloš Kratochvíl
(6 slok vtipné básně pro děti na recitaci o ztracené tetě)

Nikdo tak rád necestuje

jako teta Alžběta,

každou chvíli sbalí kufr

a vyrazí do světa.

~

V neděli nám oznámila,

že vyráží na sever,

včera volá: „Stal se malér!

Asi jsem si spletla směr“.

~

Říkala, že místo sněhu

je tam poušť a velbloudi,

má strach, i když neví, kde je,

že ještě víc zabloudí.

~

Hned nám ale vysvětlila,

proč to takhle dopadlo:

„Nechala jsem doma brýle

a spletla si letadlo.

~

Brýle leží na kredenci,

rychle mi je pošlete

a přibalte letní šaty,

snad je někde najdete“.

~

Našli jsme šaty i brýle,

tím však končí naděje.

Kam je máme tetě poslat,

když sama neví, kde je?

Zdroj: článek Vtipné básně k recitaci pro děti z 5. až 8. tříd ZŠ

Příběh

Ve svém příspěvku VTIPNÉ BÁSNĚ K RECITACI PRO DĚTI Z 5. AŽ 8. TŘÍD ZŠ se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Žofie.

máte to krásné, ale vadí mi, že mezi každou básní je reklama na ty samé básničky.
děkuji

Na tento příspěvěk jestě nikdo nereagoval. Chcete se k němu vyjádřit? Klikněte na tlačítko a budete moci vložit svůj komentář.

Reagovat

Zdroj: příběh Vtipné básně k recitaci pro děti z 5. až 8. tříd ZŠ

Bajka o dialogu

Jiří Žáček
(4 sloky vtipné básně)

Pro českého voříška,

pro německou dogu

bude třeba zajistit

prostor k dialogu.

~

Štěkávali na sebe

celé dlouhé věky ——

ať si tedy tváří v tvář

vysvětlí své štěky!

~

Je to dobrá metoda

pro řešení krizí:

kde se vede dialog,

všechny spory zmizí.

—— —— —— —— —— ——

Skeptik v tomhle řešení

vidí problém jeden:

až se doga nažere,

vořech bude sněden.

Zdroj: článek Vtipné básně k recitaci 9. třída

Balada o blbosti

Jiří Žáček
(4 sloky básně k recitaci)

Svět ze mě pořád dělá vola,

muži i ženy, tisk i stát,

a já se bráním už jen zpola,

brzy to budu muset vzdát.

Mám koupit špagát nebo drát

a životu dát adié?

I já mám přece blbost rád...

Ona nás všecky přežije.

~

Blbost je věčná. Skvělá škola,

pramáti šťastných lidských stád.

A kdo se liší, musí z kola,

jak přikazuje věčný řád.

A tak to půjde napořád ——

blbců jsou celé legie

a dovedou se dobře prát...

Ona nás všecky přežije.

~

Rozum je vratký, pravda holá,

za pýchou jak stín kluše pád.

Blbosti nikdo neodolá,

každý jsme její kandidát.

Umí nás bavit, těšit, hřát,

je mocnější než magie.

Sladko je blbnout na kvadrát...

Ona nás všecky přežije.

~

Chceš klidně žít a zdravě spát?

Blbost je skvělá partie,

ať žije její majestát!

Ona nás všecky přežije.

Zdroj: článek Vtipné básně k recitaci 9. třída

Příběh

Ve svém příspěvku BÁSNĚ PRO 5. TŘÍDU se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Sofie.

Potřebuju nějaké sedmi slokové basničky. Nemá někdo tip jakou

Na tento příspěvěk jestě nikdo nereagoval. Chcete se k němu vyjádřit? Klikněte na tlačítko a budete moci vložit svůj komentář.

Reagovat

Zdroj: příběh Básně pro 5. třídu

O růstu růstu

Jiří Žáček
(4 sloky vtipné básně k recitaci)

Všimli jste si? Rostou ceny piva,

tak to řeknu aspoň na půl úst.

Lidstvo čeká skvělá perspektiva ——

setrvale nezadržitelný růst.

~

Dívkám rostou ňadra, mužům dlaně,

roste kvantita i kvalita,

rostou platy, ceny, dluhy, daně,

životní úroveň i kriminalita.

~

Všichni mají strategii prostou:

kynou, tloustnou, přibývají, rostou,

a dál budou růst a růst a růst.

~

Jak to skončí, víme díky Blesku:

happy endy došly u Lidla i v Tesku;

Stvořitel nám předepíše půst.

Zdroj: článek Vtipné básně k recitaci 9. třída

Příběh

Ve svém příspěvku ANDREJ BABIŠ se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Helena Polesná.

Děkuji za odpověĎ v mé rozsáhlé rodine jsou 3 učitelé, takže nejsem mimo informace, absolvovala jsem ZŠ tehdy na Smíchově Na Santošce, hodně mužů učitelů, vážila jsem si jich, ještě bylo náboženství do 3 třídy, ,Zatlanka,Santška to byly rima školy,takže vím o přípravách učitelů z rodiny, ale srovnat to s fyzickým a pschickým nasazením jiných profesí to nelze, naší ordinací prošlo hodbě učitelek, kdo marodil s pateří tak se léčil ale jakmile vzala za kliku učitelka bylo vš strašné, děsné,a marodilo i měsíce,hned bylo jasné že šlo o úču,ale naše profese náročná,psychicky,fyzick ve zdravotnictví s nástupním platem 800 Kč na Neurochirurgii v UVN nelze srovnávatm tehdy bez techniky asoušasných vymožeností, mladé sestry MUSELY tahat metrákové pacienty v bezvědomí jasně že 2, celoživotní vzdělávání jasné,muselo se udělat kolečko po všech odděleních aby jsme byly snadno použitelné, a celoživotní vzdělávání pak i Brno abych se dopracovala na místo vrchní sestry,které se pak zrušilo a samozřejmě 1 400 kč z vedení 12 sester se odebralo ale všem už ale na polikl.v nové době,praxe 47 let v tak náročné profesi nelze srovnávT V POHODĚ a klidu ve třídě,akc,zábavy,výlet a zajímavé akce nejen pro děti,jistě v současné doě bych učit nechtěl kdy děti šikanují učitle,žalují doma a silná podpora rodičů není dobrá ale jsou profese které nelze srovnávat když dnes vidím vybavenost tříd,krása, barevné plné vmožeností jásám,přeji jim to ale my jsmě byl poválečné chudinky a učitelé měli respekt a my byly posleušní a slušní,neze srovnávat,to jena debatu,mnohé nelze srovnávat,Nicmébě děkuji za odpověď omlouvám se chyby při psaní nechci se vracet.Zdravím H.Polesná

Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Jana.

Paní Polesná, já přece nesnižuji žádné profese, jen reaguji na Váš příspěvek, kde tvrdíte, že mají učitelé samé prázdniny a volno (jako děti), což pravda není. Prostě byste se měla jen lépe zamyslet, než sem vložíte takový nepravdivý příspěvek. Původně jsem ani nechtěla reagovat, ale ze slušnosti Vám odpovím. Píšete o škole našeho dětství. Promiňte, ale o té se nedá mluvit v superlativech. Snad za první republiky byl učitel (kantor) váženou a uznávanou osobou. Za komunistů byla ale tahle profese velmi snížena a mnozí učitelé byli zahnáni do kouta. Když se náhodou objevil učitel s jinou (lepší) metodou učení, byl hned odkázán na nudné povinné školní osnovy a běda když neuposlechl. Nejenže byli nuceni učit mnoho nepravd, ale i děti byly vystrašené, bály se říci svůj názor, musely držet ústa a krok, atd..... Vyrůstaly z nich nesvobodní papouškující bojácní lidé. Takové lidi režim potřeboval. Neříkám, že nyní je školství v naprostém pořádku, ale pokud se mají věci hýbnout k lepšímu, je třeba nových kreativních učitelů a ti přijdou, když budou mít učitelé lepší podmínky a možnosti. Píšete o práci zdravotních sester - zajisté velmi důležitá a záslužná práce, ale i zde není sestra jako sestra. O mě se po operaci starala sestra, které bych dala z fleku o deset tisíc navíc, ale pak tam byla i sestra, kterou bych z fleku propustila. Všechno je v lidech. Ale když už se rozčilujete nad troufalostí učitelů žádat zvýšení platů, tak i zde mám pro Vás srovnání s profesí zdravotní sestry. Moje bývalá švagrová pracovala ještě minulý rok jako zdravotní sestra na interně v jedné pražské nemocnici a měla přesně o 22 tisíc vyšší plat než výše zmíněný středoškolský učitel (v jižních Čechách). Závěr si udělejte sama. Hezký den.

Zdroj: příběh Andrej Babiš

Říkadla pro Madlu a pro Kadla

Jiří Suchý
(9 slok básně k recitaci od Jiřího Suchého)

Kokrhal kohout kokrhal,

až bránici si potrhal.

Jakmile dozní pašije,

slepice mu ji zašije.

~

Letěla kachna, letěla,

hajný ji trefil do těla.

Zdá se mi, že ta kačena

nebyla příliš nadšena.

~

Daroval táta kotěti

pilulku proti početí.

Co si s ní kotě počalo,

o tom se příliš nepsalo.

~

Běžela liška k Táboru,

podlezla cestou závoru.

Jel kolem rychlík z Opavy

a liška už je bez hlavy.

~

Zpíval kos Božce fistulí,

že se k ní večer přitulí.

A když se ptáče ohlídlo,

Božka mu šlápla na křídlo.

~

Šine se slepýš po břiše,

po břiše pana Juliše.

A jeho žena Marie

mu k tomu zpívá árie.

~

Hryzala myška překližku,

fošna jí spadla na šišku.

Zůstala ležet na ponku

a myšák si vzal Japonku.

~

Zobali, vrabci zobali

igelitové obaly.

Když už je zobat nemohli,

tak si je dali na hlavy.

~

Stěžovala si slepice,

že prý je slabá na plíce.

A tím končíme říkadla

Jak pro Madlu tak Pro Kadla.

Zdroj: článek Vtipné básně k recitaci 9. třída

Příběh

Ve svém příspěvku ANDREJ BABIŠ - PODPORA PANA PREMIÉRA se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Marta Foretková.

Vážený pane premiére,

děkujeme Vám za Vaši obětavou a neúnavnou práci pro všechny lidi v této zemi, i když řada z nich si to ani nezaslouží. Jste a vždy budete nejlepší. Vaše výsledky hovoří za Vás. Nemáte konkurenci. Nedostudovaný klučina, který Vám nesahá ani ke kotníku, Vás nemusí znepokojovat. Volby a průzkumy ukáží, kdo stojí za Vámi. Neúspěšný student a pan Kalousek s ostatními tzv. "politiky", kteří nejsou schopní, ale všeho schopní, nejsou pro Vás konkurence. Jsem ráda, že nikdo z mé velké rodiny a přátel, mladí i staří, nesouhlasí s demontranty. Jsou jim k smíchu. Obdivujeme Vás, pana prezidenta a paní ministryni financí. Jste a budete vždy skvělí.
Přejeme Vám všem pevné zdraví a hodně štěstí... Obdivujeme Vás. Vydržte.
Zdraví Vás

Marta Foretková

Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Jaromir gina.

dobri den pane babisi mam prodlem obracim se navas us nevim na koho bidlel sem v upici okres trutnov ale viskitli se mi bite stenice a resil sem to z majitelem ale majitel stim nic nedelal tak sem prisel o bit a o deti tet sem na uluci a socijalki ospod mi nepomoh .platil sem radne najem a stejnak mi odebrali deti o vse sem prisel o nabitek a tak dale .chtel bich vas poprosit jestli biste sestim mochl zabivat sem duchoce .nevim na koho us se mam obratit tak se obracim na vas kdibiste chtel dukazi .tak sem schopen .vam je poslat opravdu sem ve spatne situvaci. tet momentalne spim v aute z moji zenou .doufam ze se do moji situvace .budete cejtit us nevim kudi kam tak proto vam pisi o pomoc dekuji gina

Zdroj: příběh Andrej babiš kontakt e mail

Recituj

napsal Zdeněk Rýdl
(5 slok, vtipná báseň k recitaci 6 ročník, od Zdeňka Rýdla)

Mamka říká, ať se učím a budu se mít krásně

matika, no když ti nejde, tak zarecituj třeba básně.

~

Postavíš se nadechneš se, trošičku se ukloníš,

těch pár řádků, to nic není, to se přece naučíš !

~

Když si mamko byla mladá, na louce kvet petrklíč,

to se jim to rýmovalo, ty časy už jsou dávno pryč !

~

Ale holka, co to plácáš, bylas vůbec venku ?

O víkendu vezmem kola, batoh a pláštěnku !

~

U kiosku dáme pauzu, v přírodě je krásně.

Po třech pivech i náš táta, recituje básně !

Zdroj: článek Texty básní k recitaci 5 slok

Příběh

Ve svém příspěvku OTÁZKA PROČ se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Miky.

Dobrý den, prosím o radu s otázkou proč.
Pokud je otázka proč, tak v otázce se rozvíjí pouze sloveso, přídavné j., nebo příslovce. Můj dotaz je na podstatné jméno, které se rozvíjí, je to gramaticky správně? Například "proč marketing"
Děkuji za vysvětlení.

Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Jana.

Dobrý den,
nevím, jestli jsem správně pochopila Vaši otázku, ale pokusím se o možné vysvětlení...
Vidíte-li např. v názvu knihy nebo na reklamním letáčku napsáno "Proč marketing?", nejde o chybu. V tomto případě totiž mluvíme o tzv. elipse (výpustce), což je vynechání slov nebo vět v textu, které jsou všeobecně známé nebo vyplývají ze situace a kontextu.
Zvlášť výrazně se eliptický způsob vyjadřování uplatňuje právě v určitých typech textů nebo jejich částech: adresách, dotaznících, formulářích, tabulkách, jízdních řádech, rozvrzích hodin, anketách, ale také telegramech, (novinových) titulcích, tirážích, reklamě, firemních štítech, heslech (na transparentech), sloganech, příslovích apod. Především však jde o typický prostředek mluvené řeči.

Zdroj: příběh Otázka proč

Podzim

Zdeněk Rýdl
(5 slok, vtipné básně, od Zdeňka Rýdla)

Tak už tady máme podzim, všude kolem listí,

stará paní, v ruce metlu, chodníček si čistí.

~

Od obrubníku k obrubníku, vymetá si řádky,

a pak vítr zafouká, a má to všecko, zase zpátky.

~

Teda babi, to vám povím, na to bych se vykašlal,

ona jenom rukou mávne a klidně si hrabe dál.

~

Co vy mladí, co vy víte, máte školy, vzdělání !

O práci když zavadíte, bere vás nervů cukání !

~

A když jsem kolem večer spěchal, ona ještě hrabala,

prej " Už se těším na ráno ", no, lidi, ta mě dostala !

Zdroj: článek Básně pro 5. třídu

Příběh

Ve svém příspěvku URČENÍ PODMĚTU VE VĚTĚ S ČÍSLOVKOU se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Věra Misařová.

Jak určit podmět ve větě Pět žáků přišlo pozdě. Deset dívek závod vzdalo.

Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Jana Válková.

Dobrý den, paní Misařová,

ve větách, které uvádíte, jde o specifickou formu podmětu, a to o tzv. numerativ neboli genitiv numerativní (existuje například i genitiv záporový: nebylo tam ani človíčka; nebo genitiv partitivní: v řece ubylo vody).

Podoba spojení číslovky a počítaného předmětu je dána slovnědruhovým charakterem číslovky: číslovky jeden, dva, tři, čtyři jsou svou povahou přídavná jména, takže se počítaný předmětý s nimi musí mluvnicky shodovat v pádě a částečně také v rodě a čísle (na drátě seděla jedna vlaštovka; za domem mňoukaly dvě kočky apod.) U ostatních základních číslovek, které mají povahu podstatného jména (tedy číslovky pro hodnoty 5–99 a rovněž neurčité číslovky kolik, několik, tolik), se jako základní prostředek vyjádření kvantovosti ustálil počítaný předmět ve 2. pádě množného čísla (tedy genitiv numerativní: na drátě sedělo pět vlaštovek; za domem mňoukalo několik koček).

Jinými slovy: U podmětu typu pět vozů, šest dívek, deset psů atd. řídí koncovku v přísudku číselný výraz a vyžaduje zakončení přísudku na -o: Pět vozů bylo odtaženo na záchytné parkoviště. Šest dívek nepřineslo omluvenku. Jsou-li podmětem výrazy jako desítky, stovky, tisíce, miliony, miliardy, píšeme v příčestí -y, u výrazu tisíce lze zvolit i koncovku -o: Stovky fanoušků se rozburácely na tribunách. Tisíce lidí se sešly (i sešlo) na náměstí.

A jednoduché shrnutí na závěr: Genitiv numerativní je výsledkem historického vývoje a nemá žádnou významovou funkci, je to čistě formální pravidlo. Číslovka je v tomto případě chápána jako přívlastek kvantitativní. Jako podmět tedy označte v těchto případech podstatné jméno ve druhém pádě (tj. v genitivu), abych byla naprosto konkrétní, ve Vašich větách to bude žáků, dívek.

P.S. Je ale možné, že na základní škole nebude chybou jako podmět označit celé spojení, tedy pět žáků, deset dívek.

Zdroj: příběh Určení podmětu ve větě s číslovkou

Krtek a nevěsta

Zdeněk Rýdl
(5 slok, vtipné básně, od Zdeňka Rýdla)

Vybral jsem si básničku, třeba o krtkovi,

že má fousy a nevidí, možná, třeba, kdoví ?

~

Když je krtek na ženění, jak si najde nevěstu ?

Ta je taky někde v díře, možná jenom přes cestu.

~

Že by běhal za holkama, třeba někde po venku ?

Když nevidí, tak jak pozná, že nesvádí stařenku ?

~

Někdo říká, když nevidí, že sleduje vibrace,

že nabere správnej směr a vrhne se do práce.

~

Je to nějak zařízený, mláďata, že jistě mají,

A taky rypák, no tak prostě do všeho jen rýpají.

Zdroj: článek Básně pro 5. třídu

Příběh

Ve svém příspěvku ANDREJ BABIŠ KONTAKT E MAIL se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Marcela Pavlíková.

Dobrý den , chci se zeptat jestli uvažujete s dřívějším odchodem do důchodu také s profesí řidič traktorista? Protože ty také mají náročnou práci obzvláště od začátku sezóny až do pozdního podzimu .Děkuji za zvážení mého dotazu. S pozdravem Pavlíková Marcela

Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Jana.

Pan Andrej Babiš nestačila jsem to dopsat a o statku jak ho rozkradli podruhé a jsem starší obyčejná žena a neumím to tak napsat jak okradli rodinu o polovinu statku Judr Ivo Jahélka a právníci si to udělali posvém ,Rodina napsala do Hágu a nic se nevyšetřilo.Staral se o to Pan Vrška ze Starého Liskovce a jak zemřel tak je to nevyřešené jde o statek v Radkovicích u Hrotovic.My jsme Vás volili ,ale to všechno nemůžete dát do pořadku je tady tolik křívd a hrozný bordel já nemám ani kousek pozemku na zahradu .Mám pozemek ve Starém Liskovci a musím poslouchat panu Vít Bláha nemohu ho prodat odhad byl na 500000kč a on mi chce dat tak 300000kč. ten byl před deseti roky .Chtěla jsem si zajed do lázní ,ale mám smůlu pozemek není na prodej .A tak tady v tom to státě to nějak nejde.Já Vás zdravím snad to všechno přežijete .Jsem unavená co se tady děje je strašný nic nevyřešíte.Mám Vás ráda a držíme Vám pěstičky ,aby jste to vydržel to co Vám dělají ty zvířata .Musíte mít nervy ze železa a čím víc Vás špiní tím víc Vás lidi mají rádi.Jsem S úctou Jana Nováčková Pulkov .

Zdroj: příběh Andrej babiš kontakt e mail

Ukolébavka vánoční

Jan Neruda
(4 sloky básně k recitaci pro děti)

Spi, Jezulátko, spi!

Zas chudých lidí chudé dítě

jen do jesliček uloží Tě —

ach, kolikrát už lidstvu dáno

a Jidáši vždy zaprodáno,

spi, Jezulátko, spi !

~

Spi, Jezulátko, spi !

Spi sladce na tom seně holém,

my dech tajíme všichni kolem,

vždyť Tobě, věčné pravdy synku,

je také třeba odpočinku,

spi, Jezulátko, spi !

~

Spi, Jezulátko, spi !

a nabeř v spánku nové síly,

máš konat ještě mnohou míli:

té cesty lidstva ku spasení,

té ještě dlouho konec není —

spi, Jezulátko, spi !

~

Spi, Jezulátko, spi !

Za Tvé o bratřích naučení

svět vezme Tě zas do mučení,

a než se lidstva pouta zdrtí,

je třeba ještě velkých smrtí —

spi, Jezulátko, spi !

Zdroj: článek Jan Neruda a jeho básně k recitaci

Poradna

V naší poradně s názvem CVICENI NA VZORY DEN VZOR se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Jana Cerna.

Jaký vzor má prosím slovo den?
Dekuji

Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Milda.

Slovo den se skloňuje podle vzoru stroj.
1.pád kdo co - stroj den
2.pád koho čeho - stroje dne
3.pád komu čemu - stroji dni
4.pád koho co - stroj den
5.pád - stroji dni
6.pád o kom o čem - o dni o stroji
7.pád s kým s čím - se strojem se dnem

Zdroj: příběh Cviceni na vzory den vzor

Vtipné básničky pro děti

Vtipné básně nejsou omezené věkově. Humor se dá objevit v básních určených pro malé děti, i pro ty starší, stejně jako pro dospělé. Při výběru vhodné básně se musí učitel rozmýšlet nad tím, co je pro žáky vhodné, i to, co jsou žáci schopni se naučit (každý má jinak vytrénovanou paměť, někomu bude stačit básnička se třemi slokami, jiný nemá problém naučit se báseň mnohem delší). Zde je ukázka vtipné básničky k recitaci pro 3. třídu.

Zdroj: článek Vtipné básničky k recitaci pro děti

Popelka

Miloš Kratochvíl
(3 sloky básně pro děti na recitaci od Miloše Kratochvíla)

Ze všech holek v naší čtvrti

je nejhezčí Ester.

Maminku má hodně přísnou

a je ze tří sester,

tatínek je popelářem –

takže je věc jasná!

Utrhl jsem tři oříšky,

ať je holka šťastná!

~

Třískla šutrem do oříšků

jednou, dvakrát, potřetí:

Ve dvou byla zdravá jádra,

z třetího prach vyletí...

Žádné boty, žádné šaty,

ani nitka zlatá!

~

Zuří Ester, zuří máma

a ještě víc táta.

Prskal vzteky, kulil oči,

zaplály mu tváře:

„Ty si budeš dělat šoufky

z dcery popeláře?!“

Tak skončila moje láska

k pohádkové nevěstě.

Popelář mě s kukavozem

honil dva dny po městě!

Zdroj: článek Vtipné básně k recitaci pro děti z 5. až 8. tříd ZŠ

Autoři uvedeného obsahu

 Mgr. Jitka Konášová

 Zdeněk Rýdl

 Mgr. Jan Novotný


básně o zime
<< PŘEDCHOZÍ PŘÍSPĚVEK
basně od jiřího žáčka text
NÁSLEDUJÍCÍ PŘÍSPĚVEK >>