Téma

ČEŠTINA PRO 2 TŘÍDU


Přednes

napsal Zdeněk Rýdl

Ve škole nám říkali, že " Bez práce nejsou koláče,"

ale taky, " Kdo neumí mluvit, bude jenom dřít a zapláče ".

~

Aby člověk uměl mluvit, to není jen klika,

je to přímo vědní obor, zvaný prostě " Rétorika ".

~

Pro začátek můžeš zkusit hrát si s jedním slovíčkem,

postavit se před zrcadlo a sledovat, no, jaký jsem ?

~

Pak si vyber pro svou třídu, nějakou tu básničku,

záleží na intonaci a ne jenom na slovíčku !

~

Text se musíš naučit, bez toho to nejde,

pak tě čeká trochu trémy, ale i to nakonec přejde !

Zdroj: Básně pro 5. třídu

Příběh

V příběhu PRAVOPISNÁ CVIČENÍ PRO 2. TŘÍDU se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Nula.

tohle už dávno vím

Na tento příspěvěk jestě nikdo nereagoval. Chcete se k němu vyjádřit? Klikněte na tlačítko a budete moci vložit svůj komentář.

Reagovat

Zdroj: Příběh Pravopisná cvičení pro 2. třídu

Popelář

napsal Zdeněk Rýdl

Já bych chtěl být popelářem, dnes vidím, že je to, to pravý,

na stupátku on se vozí, a už z dálky lidi zdraví.

~

Městem jezdí křížem krážem, zná všechny uličky,

a popelnice v každém domě, a všecky ty lidičky.

~

Oranžovou vestu on má, nemusí se stydět,

a zákazy, nezákazy, všude je ho vidět !

~

A když je venku zima, prší, lidi na něj volají,

ochutnejte, pro zahřátí, slivovičku mu dávají !

~

Na svačinu má kus masa a k tomu pivo pije,

ve škole měl nic, moc známky, a přece si dnes šťastně žije !

Zdroj: Báseň pro 5. třídu

Příběh

V příběhu JIŘÍ ŽÁČEK - BÁSNIČKY O JARU se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Jitka.

Potřebují básničku o jaru,tři sloky pro druhou třídu.

Na tento příspěvěk jestě nikdo nereagoval. Chcete se k němu vyjádřit? Klikněte na tlačítko a budete moci vložit svůj komentář.

Reagovat

Zdroj: Příběh Jiří Žáček - básničky o jaru

Vtipné básničky pro děti

Vtipné básně nejsou omezené věkově. Humor se dá objevit v básních určených pro malé děti, i pro ty starší, stejně jako pro dospělé. Při výběru vhodné básně se musí učitel rozmýšlet nad tím, co je pro žáky vhodné, i to, co jsou žáci schopni se naučit (každý má jinak vytrénovanou paměť, někomu bude stačit básnička se třemi slokami, jiný nemá problém naučit se báseň mnohem delší). Zde je ukázka vtipné básničky k recitaci pro 3. třídu.

Zdroj: Vtipné básničky k recitaci pro děti

Příběh

V příběhu JAK SKLOŇOVAT: JÁ JSEM SE... se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Aleš Berger.

Často slyším i čtu výrazy typu: Jak jsi se ptal..., co by jsi si myslel...apod. Připouští dnešní čeština tyto výrazy?
Děkuji za vysvětlení.

Na tento příspěvěk jestě nikdo nereagoval. Chcete se k němu vyjádřit? Klikněte na tlačítko a budete moci vložit svůj komentář.

Reagovat

Zdroj: Příběh Jak skloňovat: Já jsem se...

Horečka

napsal Zdeněk Rýdl

Ráno jsem se probudila, svět se se mnou houpá,

u postele hejno myší, tuleň se na mě kouká.

~

Venku bliká modrý světlo, něco se tam děje !

U postele cizí pán, tak si říkám, " Zle je ".

~

A maminka je taky divná, sahá mi na čelíčko,

vypadá tak ustaraně, a proč mi říká holčičko ?

~

Pak přinesla mokrej hadr, bóžičku to mě studí,

proč ten pán tu chodí v botech a nikdo ho neprudí ?

~

Pak to všecko padá do tmy, jenom si tak hlesnu,

do školy, že dneska nejdu, slyším už jen ve snu.

Zdroj: Básně pro 5. třídu

Příběh

V příběhu BÁSNĚ PRO 5. TŘÍDU se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Sofie.

Potřebuju nějaké sedmi slokové basničky. Nemá někdo tip jakou

Na tento příspěvěk jestě nikdo nereagoval. Chcete se k němu vyjádřit? Klikněte na tlačítko a budete moci vložit svůj komentář.

Reagovat

Zdroj: Příběh Básně pro 5. třídu

1. diktát na skupiny -bě, -bje, -vě, -vje, -mě, -mně

Ve škole probíhal sběr papíru. Herec působil sebevědomě. Dřevěná vědra ležela u studny. Objednávka zboží měla zpoždění. Nejpalčivějším problémem je lenost. Zapomněl domácí úkol. Oběd byl chutný. Sjezd spisovatelů proběhl hladce. Host se objevil nečekaně. Prezident vjel slavnostně do města. Hrad působil tajemně. Auta musela objet překážku. U silnice se tvořily sněhové závěje. Měděný hrnec zůstal v kredenci. Vzpomněl si na babičku.

Zdroj: Diktáty pro 7. třídu ZŠ

Příběh

V příběhu BÁSEŇ PRO 4. TŘÍDU se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Nikol Boranova.

Potřebuju básnicku abych vyhrála recitační soutěž


Musí bit hodne moc btipna

Na tento příspěvěk jestě nikdo nereagoval. Chcete se k němu vyjádřit? Klikněte na tlačítko a budete moci vložit svůj komentář.

Reagovat

Zdroj: Příběh Báseň pro 4. třídu

Slovo jste nebo ste

Za prvé je třeba uvést, že slovo ste samo o sobě nic neznamená a je to nesmysl složený ze tří písmen s, t, e. Jak vzniklo nesprávné slovo ste? Jednoduše z hovorové češtiny, kde se běžně vypouští písmeno j u slova jste. Běžně to slyšíme každý den:

  • Vy jste nás navštívil - vy ste nás navštívil.
  • Proč jste to neudělal - proč ste to neudělal?
  • K čemu jste to potřeboval - k čemu ste to potřeboval?
  • Jak jste to dokázal - jak ste to dokázal?
  • Na čem jste ujížděl - na čem ste ujížděl?

V mluvené řeči je slovo ste hojně používané, ač ve skutečnosti jde o slovo bez významu. Celé to vychází z toho, že spisovná čeština není totožná s mluveným slovem. Pokud tápete, jestli naspat jste nebo ste, tak pokud jde o samostatné slovo, vždy je správně slovo jste.

Pokud přesto nechápete, proč to tak je, můžete si vypomoci tím, že si řeknete slovo jste v záporu nejste / neste. To už zřetelně slyšíte, že je to nesmysl a je z toho jasné, že je třeba vždy psát jste / nejste.

Zdroj: Jste nebo ste

Příběh

V příběhu DIKTÁTY PRO 7. TŘÍDU ZŠ se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Barbora.

Děkuji vám za vytvoření těchto diktátu - náramně mi pomáhájí.
Buďte zdrávi a ať se dobře daří!
Barbora Sedlářová

Na tento příspěvěk jestě nikdo nereagoval. Chcete se k němu vyjádřit? Klikněte na tlačítko a budete moci vložit svůj komentář.

Reagovat

Zdroj: Příběh Diktáty pro 7. třídu ZŠ

Jazykolamky

napsal Zdeněk Rýdl

Od poklopu k poklopu Kyklop kouli koulí,

krtek dostal motykou, má na rypáku bouli.

~

A Julie olejuje - li, či neolejuje - li koleje,

kdo si jazyk nepoláme, tak se tomu zasměje.

~

Starej pštros šel s pštrosicí, a taky s pštrosíčaty,

jenom se moc nesmějte, si to zkuste, taky !

~

Bylo li by, libo ryby, a nebo, nebylo li by, libo ryby,

tohle prostě nemá chyby.

~

A na závěr už jen - dolar, libra rubl

komu se jazyk nepolámal, tak si aspoň škubl.

Zdroj: Básně pro 5. třídu

Příběh

V příběhu STANDARDNÍ NEBO STANDARTNÍ se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Doc. RNDr. Miroslav MILER, DrSc..

Dostal jsem se k této otázce přes termín standardy jako náhrady za normy, který se mi zdá zastaralý (frankofonní namísto anglosaského) a zavánějící dřívějším politickým režimem (normalizace). Je tedy rodu mužského a jedna technická norma je jeden technický standard? Tedy podle skloňování slova hrad. Ovlivněn termínem norma se mi to zdá zvláštní, ale co naplat?

Ještě k vašemu textu. Nebylo by vhodnější odvolávat se na termín slovo, které je středního rodu, výrazem je a ne ho (např. "psát je správně hezky česky")? Bylo by to mnohem hezčí; čeština si to zaslouží! Navíc, běžní čeští mluvčí používají u středního rodu tvar jej, a mně se zdá, že správný není!

Na tento příspěvěk jestě nikdo nereagoval. Chcete se k němu vyjádřit? Klikněte na tlačítko a budete moci vložit svůj komentář.

Reagovat

Zdroj: Příběh Standardní nebo standartní

Čím budu

napsal Zdeněk Rýdl

Je to všecko jak v divadle, vezmeš roli a máš kliku,

vybereš si bohatého, zakoulíš a jseš v balíku !

~

Ale než ta role přijde, musíš pilně trénovat,

gramatiku i matiku, tak to holka musíš znát !

~

Taky trochu změpisu, kam si jednou vyrazíš,

chemie se taky hodí, to když třeba narazíš !

~

Začni třeba recitací, vybrat správně si musíš,

výslovnost a výraz tváře, před zrcadlem se naučíš !

~

A pak první obecenstvo, spolužáci nesmí spát,

texty básní neposlouchaj, s nima musíš jinak hrát !

Zdroj: Báseň pro 5. třídu

Poradna

V naší poradně s názvem BÁSNIČKA 5 SLOK se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Tereza.

Dobrý den ráda bych se zeptala jestli tady máte básničku o paní učitelce ve škole máme nějaké kolo a ráda bych přednesla básničku která bude právě o té paní učitelce.
Jestli tady máte nějaké písničky taky bych potřebovala poradit prosím o pomoc
,tuto stránku mám ráda a doufám že mě nezklamete. děkuji za pomoc,

Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Milda.

TAHÁK
(Tereza Rýparová)

Každé ráno zas a znovu
zvonek nás volá do školy.
"No tak co je? Kde jste všichni?
A kde máte úkoly?"

Učitelka před tabulí
nejdřiv všechny vyzkouší.
Petr se nic nenaučil,
podvádět se pokouší.

Tahák z kapsy vytahuje,
Kátě šeptá do ouška,
jestli by mu poradila
druh tohohle papouška.

Učitelka trochu tuší,
kdo že třídu ruší snad,
a jen zkouší na pár pojmů,
které měl by každý znát.

A tak Petr před tabulí
přešlapuje sem a tam.
"Na co mi je teďka platný,
že taháky v kapse mám?

Příště radši naučím se,
ať nestojim tu jenom tak,
a kdo tvrdí, že to nedám,
tomu ještě vytřu zrak!"

Zdroj: Příběh Básnička 5 slok

2. cvičení

Francie je známá svm rancouzskm sr.

Při pohovoru vstupoval skrom.

Mslíš to upřím?

Nelblo se m, že mluvil o m.

Na obloze se zablsklo a tem zadunělo.

Spsovatel četl vmšlený příběh tak dojem, že děti naslouchal jako mšky.

Vše co v Čáslav lehce nabl, v Příbram pak lehce pozbl.

Otec mánocům sbl polčku.

Sptihněv bl pšný na naše jazkozptce.

Srové maso začalo vdávat nelbou vůni.

Na ěstském řadě m nepomohl.

Malíř načrtl obraz křehkm uhl.

Na pracovnm stole ležel vkres a rs.

Bratrov přátelé nás přijel navštívit.

Ledoborce vplulevernímu edovému ceánu.

Dnové rchle mnul.


Zdroj: Pravopisná cvičení pro 9. třídu

3. cvičení

Mez Adamov oblíbené knihy patří chožrout.

Koně a srnky se rozeběhl k lesu.

Ptle s oblm se rozspal po ulc.

Na chůzku pozval Ital i Rus.

Chtěl jsem si dát pravit boty, ale opravna obuv měla zavřeno.

Ztracení lovc se přátelil se svm obětavm zachránci.

Největším státem yrenejského oloostrova je panělsko.

Strýcov děti se vdal do rozsáhlch borovch lesů.

Václavov dovednosti se kovářovm dětem hodil.

Zkušen vojáci se setkal pod štíhlm topol.

Rozpustil kluci se rozhlédl po áměstí svobození pronikavm sokolm zrakem.


Zdroj: Pravopisná cvičení pro 9. třídu

Učitelka

napsal Zdeněk Rýdl

Říkají mi, že jsem děcko, ale já mám pocit, že už jsem dost velká,

abych se mohla rozhodnout, že budu učitelka.

~

Já vím, že to nemaj lehký, děcka, dnes jsou drzí,

někdo tu školu sponzoruje, učitel, no, že ho to moc mrzí !

~

U tabule děcko stojí, nic neví, jen se směje,

Taťka mě chce na vysokou, spravedlnost, kde je ?

~

Osobně půjde k řediteli, takhle to nemá cenu,

ta učitelka, že nic nenaučí, prej, chtělo by to změnu !

~

Na tohle jsem připravená, do karate chodím,

a tatínek může přijít, oknem ho vyhodím !

Zdroj: Báseň pro 5. třídu

Podzim

napsal Zdeněk Rýdl

Tak už tady máme podzim, všude kolem listí,

stará paní, v ruce metlu, chodníček si čistí.

~

Od obrubníku k obrubníku, vymetá si řádky,

a pak vítr zafouká, a má to všecko, zase zpátky.

~

Teda babi, to vám povím, na to bych se vykašlal,

ona jenom rukou mávne a klidně si hrabe dál.

~

Co vy mladí, co vy víte, máte školy, vzdělání !

O práci když zavadíte, bere vás nervů cukání !

~

A když jsem kolem večer spěchal, ona ještě hrabala,

prej " Už se těším na ráno ", no, lidi, ta mě dostala !

Zdroj: Básně pro 5. třídu

Mateřinka

napsal Zdeněk Rýdl

Já, už jako malá holka, s panenkama jsem si hrála,

ony byly jako živé, když jsem s nimi rozmlouvala.

~

A tak bylo celkem jasné, že nemusím jenom snít

ve škole až se mě zeptaj, čím bych chtěla jednou být ?

~

Je to jasné rozhodnutí, představit si dovedu

budem chodit na procházky, a já ty děti za ručičku povedu.

~

Napřed musíš do hudebky, tam se učit na něco hrát,

a pak taky recitovat, správný přednes musíš znát.

~

To je taky hlavní důvod, dnešního zde snažení,

vybrat si správné obecenstvo, tak, co říkáte, vážení ?

Zdroj: Báseň pro 5. třídu

Krtek a nevěsta

napsal Zdeněk Rýdl

Vybral jsem si básničku, třeba o krtkovi,

že má fousy a nevidí, možná, třeba, kdoví ?

~

Když je krtek na ženění, jak si najde nevěstu ?

Ta je taky někde v díře, možná jenom přes cestu.

~

Že by běhal za holkama, třeba někde po venku ?

Když nevidí, tak jak pozná, že nesvádí stařenku ?

~

Někdo říká, když nevidí, že sleduje vibrace,

že nabere správnej směr a vrhne se do práce.

~

Je to nějak zařízený, mláďata, že jistě mají,

A taky rypák, no tak prostě do všeho jen rýpají.

Zdroj: Básně pro 5. třídu

Tahák

Tereza Rýparová

Každé ráno zas a znovu

zvonek nás volá do školy.

"No tak co je? Kde jste všichni?

A kde máte úkoly?"

~

Učitelka před tabulí

nejdřiv všechny vyzkouší.

Petr se nic nenaučil,

podvádět se pokouší.

~

Tahák z kapsy vytahuje,

Kátě šeptá do ouška,

jestli by mu poradila

druh tohohle papouška.

~

Učitelka trochu tuší,

kdo že třídu ruší snad,

a jen zkouší na pár pojmů,

které měl by každý znát.

~

A tak Petr před tabulí

přešlapuje sem a tam.

"Na co mi je teďka platný,

že taháky v kapse mám?

~

Příště radši naučím se,

ať nestojim tu jenom tak,

a kdo tvrdí, že to nedám,

tomu ještě vytřu zrak!"

Zdroj: Vtipné básničky o škole

6. diktát na shodu přísudku s podmětem

Hoši při fotbale křičeli. Srnci se procházeli po krajině. V lesích se objevili vlci. Děti se bály a plakaly. Jabloně na jaře rozkvetly. Dny pomalu plynuly. Větve stromů se polámaly. Davy lidí skandovaly. Přátelé nás pozvali na návštěvu. Zvony se rozezněly. Červené střechy zářily do dáli. Lidé se hrnuli do města. Ukazatele stály u cesty. Pstruzi sebou mrskali a třpytili se na slunci. Petrovi padaly vlasy do čela. Ohnivé jazyky přeskočily na další střechu. Psi a kočky jedli společně. Automobily stály u cesty.

Zdroj: Diktáty pro 7. třídu ZŠ

Autoři obsahu

 Zdeněk Rýdl

 Mgr. Jitka Konášová

 Mgr. Jan Novotný


čeština gramatika pády
<< PŘEDCHOZÍ PŘÍSPĚVEK
čeština procvičování malých a velkých písmena
NÁSLEDUJÍCÍ PŘÍSPĚVEK >>
příběhy k tématu

Diktáty pro 7. třídu ZŠ

Mirka

Dobrý den, chtěla bych se zeptat. Zda jsou diktáty pro 7.ročník vhodné pro 5 třídu ZŠ? Děkuji

Počet odpovědí: 0 | Stálý odkaz | Odpovědět

Pravopisná cvičení pro 2. třídu

nula

tohle už dávno vím

Počet odpovědí: 0 | Stálý odkaz | Odpovědět

Jiří Žáček - básničky o jaru

Jitka

Potřebují básničku o jaru,tři sloky pro druhou třídu.

Počet odpovědí: 0 | Stálý odkaz | Odpovědět

Jak skloňovat: Já jsem se...

Aleš Berger

Často slyším i čtu výrazy typu: Jak jsi se ptal..., co by jsi si myslel...apod. Připouští dnešní čeština tyto výrazy?
Děkuji za vysvětlení.

Počet odpovědí: 0 | Stálý odkaz | Odpovědět

Básně pro 5. třídu

sofie

Potřebuju nějaké sedmi slokové basničky. Nemá někdo tip jakou

Počet odpovědí: 0 | Stálý odkaz | Odpovědět

Báseň pro 4. třídu

Nikol Boranova

Potřebuju básnicku abych vyhrála recitační soutěž


Musí bit hodne moc btipna

Počet odpovědí: 0 | Stálý odkaz | Odpovědět

Diktáty pro 7. třídu ZŠ

Barbora

Děkuji vám za vytvoření těchto diktátu - náramně mi pomáhájí.
Buďte zdrávi a ať se dobře daří!
Barbora Sedlářová

Počet odpovědí: 0 | Stálý odkaz | Odpovědět

Standardní nebo standartní

doc. RNDr. Miroslav MILER, DrSc.

Dostal jsem se k této otázce přes termín standardy jako náhrady za normy, který se mi zdá zastaralý (frankofonní namísto anglosaského) a zavánějící dřívějším politickým režimem (normalizace). Je tedy rodu mužského a jedna technická norma je jeden technický standard? Tedy podle skloňování slova hrad. Ovlivněn termínem norma se mi to zdá zvláštní, ale co naplat?

Ještě k vašemu textu. Nebylo by vhodnější odvolávat se na termín slovo, které je středního rodu, výrazem je a ne ho (např. "psát je správně hezky česky")? Bylo by to mnohem hezčí; čeština si to zaslouží! Navíc, běžní čeští mluvčí používají u středního rodu tvar jej, a mně se zdá, že správný není!

Počet odpovědí: 0 | Stálý odkaz | Odpovědět

Básnička 5 slok

Milda

TAHÁK
(Tereza Rýparová)

Každé ráno zas a znovu
zvonek nás volá do školy.
"No tak co je? Kde jste všichni?
A kde máte úkoly?"

Učitelka před tabulí
nejdřiv všechny vyzkouší.
Petr se nic nenaučil,
podvádět se pokouší.

Tahák z kapsy vytahuje,
Kátě šeptá do ouška,
jestli by mu poradila
druh tohohle papouška.

Učitelka trochu tuší,
kdo že třídu ruší snad,
a jen zkouší na pár pojmů,
které měl by každý znát.

A tak Petr před tabulí
přešlapuje sem a tam.
"Na co mi je teďka platný,
že taháky v kapse mám?

Příště radši naučím se,
ať nestojim tu jenom tak,
a kdo tvrdí, že to nedám,
tomu ještě vytřu zrak!"

Počet odpovědí: 0 | Stálý odkaz | Odpovědět