Pro koho jsou diktáty vhodné?
Online diktáty pro 9. třídu jsou ideální pro žáky posledního ročníku ZŠ, ale také pro studenty, kteří si chtějí osvěžit pravopis před přijímacími zkouškami nebo maturitou.
Zdroj: článek Diktáty pro 9. třídu online
DIKTYTY PRO OSMOU TŘÍDU a nejen to vám přinášíme v tomto článku. Diktáty pro 9. třídu online pomáhají žákům upevnit pravopis před přijímacími zkouškami i závěrečným hodnocením. V této úrovni se procvičují pokročilejší jevy, jako shoda přísudku s podmětem, psaní i/y, interpunkce či správné využití předpon a přípon. Online diktáty umožňují opakování kdykoliv a poskytují okamžitou zpětnou vazbu, díky které studenti rychle rozpoznají chyby a mohou na nich cíleně pracovat.
Online diktáty pro 9. třídu jsou ideální pro žáky posledního ročníku ZŠ, ale také pro studenty, kteří si chtějí osvěžit pravopis před přijímacími zkouškami nebo maturitou.
Zdroj: článek Diktáty pro 9. třídu online
Ve svém příspěvku PRAVOPISNÁ CVIČENÍ PRO 2. TŘÍDU se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Nula.
tohle už dávno vím
Na tento příspěvěk jestě nikdo nereagoval. Chcete se k němu vyjádřit? Klikněte na tlačítko a budete moci vložit svůj komentář.
Zdroj: příběh Pravopisná cvičení pro 2. třídu
Krátké souvislé texty vhodné pro domácí procvičování i pro školní hodinu.
Zdroj: článek Pravopisná cvičení pro 6. třídu k vytisknutí
Ve svém příspěvku BÁSEŇ PRO 4. TŘÍDU se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Nikol Boranova.
Potřebuju básnicku abych vyhrála recitační soutěž
Musí bit hodne moc btipna
Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Mira.
prosim basnicku 3 az 4 sloky
Zdroj: příběh Báseň pro 4. třídu
Zdeněk Rýdl
(5 slok, vtipné básně, od Zdeňka Rýdla)
Ve škole nám říkali, že " Bez práce nejsou koláče,"
ale taky, " Kdo neumí mluvit, bude jenom dřít a zapláče ".
~
Aby člověk uměl mluvit, to není jen klika,
je to přímo vědní obor, zvaný prostě " Rétorika ".
~
Pro začátek můžeš zkusit hrát si s jedním slovíčkem,
postavit se před zrcadlo a sledovat, no, jaký jsem ?
~
Pak si vyber pro svou třídu, nějakou tu básničku,
záleží na intonaci a ne jenom na slovíčku !
~
Text se musíš naučit, bez toho to nejde,
pak tě čeká trochu trémy, ale i to nakonec přejde !
Zdroj: článek Básně pro 5. třídu
V naší poradně s názvem JIŘÍ ŽÁČEK - BÁSNIČKY O JARU se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Jitka.
Potřebují básničku o jaru,tři sloky pro druhou třídu.
Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Milda.
Znám jednu básničku o jaru na 3 sloky a kousek.
Milé jaro, kde jsi
Veronika Baudyšová
Milé jaro, kde jsi?
Vidět nikde nejsi.
Sněženka nám vykvetla,
paní Zima utekla.
Zelená se tráva,
slunce už zas vstává.
Probudí se květiny,
já mám brzy jmeniny.
Kytičky si zpívají.
všechny jaro vítají.
Těší se i černý kos,
začíná už ale noc.
Já už musím také spát,
o jaru si nechám zdát.
Zdroj: příběh Jiří Žáček - básničky o jaru
Zdroj: článek Diktáty pro 9. třídu online
Ve svém příspěvku DIKTÁTY PRO 7. TŘÍDU ZŠ se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Barbora.
Děkuji vám za vytvoření těchto diktátu - náramně mi pomáhájí.
Buďte zdrávi a ať se dobře daří!
Barbora Sedlářová
Na tento příspěvěk jestě nikdo nereagoval. Chcete se k němu vyjádřit? Klikněte na tlačítko a budete moci vložit svůj komentář.
Zdroj: příběh Diktáty pro 7. třídu ZŠ
Diktáty ve 4. třídě rozvíjejí schopnost aktivně používat pravopisné jevy, se kterými se děti postupně seznamují. Patří sem hlavně vyjmenovaná slova, předpony s-/z-, mě/mně, psaní přímé řeči či shoda podmětu s přísudkem.
Zdroj: článek Diktáty pro 4. třídu k vytisknutí
Ve svém příspěvku BÁSNĚ PRO 5. TŘÍDU se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Sofie.
Potřebuju nějaké sedmi slokové basničky. Nemá někdo tip jakou
Na tento příspěvěk jestě nikdo nereagoval. Chcete se k němu vyjádřit? Klikněte na tlačítko a budete moci vložit svůj komentář.
Zdroj: příběh Básně pro 5. třídu
Devátá třída je náročným obdobím, kdy si žáci upevňují veškeré znalosti českého jazyka a připravují se na přijímací zkoušky. Online diktáty představují moderní způsob, jak procvičovat pravopis efektivně a zábavnou formou.
Zdroj: článek Diktáty pro 9. třídu online
Ve svém příspěvku BÁSEŇ PRO 5. TŘÍDU se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Anonym.
dobry den prosim delsi basne jsou hezke ale kratke dekuji za vas cas
Na tento příspěvěk jestě nikdo nereagoval. Chcete se k němu vyjádřit? Klikněte na tlačítko a budete moci vložit svůj komentář.
Zdroj: příběh Báseň pro 5. třídu
Pravopisná pravidla patří mezi základní stavební kameny českého jazyka. V šestém ročníku je důležité nejen teoreticky ovládat učivo, ale také jej pravidelně procvičovat. Níže najdete přehled nejčastějších okruhů, které lze snadno procvičit formou pracovních listů.
Zdroj: článek Pravopisná cvičení pro 6. třídu k vytisknutí
Čeština je velmi bohatý jazyk. Svědčí o tom i následující přehled podstatných jmen začínajících na písmeno "K". Tento seznam není úplný, vychází ze Slovníku spisovné češtiny pro školu a veřejnost z roku 2007 a neobsahuje řadu podstatných jmen vzniklých ze sloves (například kouření, koupání). V tabulce jsou uvedená nejen daná podstatná jména, ale i jejich rod, vzor, význam a původ daného slova.
|
PODSTATNÉ JMÉNO |
ROD, VZOR |
VÝZNAM SLOVA |
PŮVOD SLOVA |
|
Kabanos |
Mužský, hrad |
Laciný točený salám |
Z románských jazyků |
|
Kabaret |
Mužský, hrad |
1. zábavní podnik s humoristickým programem; 2. pořad humoristického rázu |
Francouzština |
|
Kabát |
Mužský, hrad |
Součást svrchního oděvu kryjící trup a paže |
Čeština |
|
Kabátek |
Mužský, hrad |
Zdrobnělina od slova kabát |
Čeština |
|
Kabel |
Mužský, hrad |
Ohebný vodič pro přenos a rozvod elektrického proudu |
Angličtina, francouzština |
|
Kabela |
Ženský, žena |
Schránka s držadlem na nošení menších předmětů = taška |
Němčina |
|
Kabelka |
Ženský, žena |
Malá dámská kabela = taštička |
Němčina |
|
Kabelogram |
Mužský, hrad |
Telegram poslaný podmořským kabelem |
Angličtina |
|
Kabina |
Ženský, žena |
Malá uzavřená místnost |
Francouzština |
|
Kabinet |
Mužský, hrad |
|
(...více se dočtete ve zdroji)
Zdroj: článek Podstatná jména začínající na písmeno k
V naší poradně s názvem BÁSEŇ PRO 3.TŘIDU se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Mira.
prosim basnicku 3 az 4 sloky
Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Milda.
Cvrček
Josef Kožíšek 4 sloky
Stojí u své chaty,
stojí mezi vraty
cvrček zamyšlen;
pověz ty nám, pane strýčku,
co na mezi na sluníčku
děláš celý den?
Starostí mi hlava
skoro postonává,
moje dětičky:
po celý den v parnu pasu
nepokojnou, bujnou chasu,
zlaté husičky.
U své chaty stojí
cvrček v hnědém kroji,
stojí podle vrat;
co tu děláš, pane milý,
když se večer k horám chýlí,
sluníčko jde spat?
Chodím na besedu,
s druhy hovor předu,
ladím píšťalky;
a když druzi se mnou počnou,
slyšeti je naši skočnou
sto mil do dálky.
Rybička
Josef Kožíšek 3 sloky
Žába leze do kaluže,
na rybičku reptá:
Pojď, rybičko, na sluníčko,
podívej se do světa.
Já jsem rybka jako šipka,
nechci býti jako ty,
je-li tobě kaluž milá,
já si hledím čistoty.
Sukýnku mám vybílenou,
blýská se mi jako sníh,
koupila ji má matička
za milion stříbrných.
Zdroj: příběh Báseň pro 4. třídu
Vtipné básně nejsou omezené věkově. Humor se dá objevit v básních určených pro malé děti, i pro ty starší, stejně jako pro dospělé. Při výběru vhodné básně se musí učitel rozmýšlet nad tím, co je pro žáky vhodné, i to, co jsou žáci schopni se naučit (každý má jinak vytrénovanou paměť, někomu bude stačit básnička se třemi slokami, jiný nemá problém naučit se báseň mnohem delší). Zde je ukázka vtipné básničky k recitaci pro 3. třídu.
Zdroj: článek Vtipné básničky k recitaci pro děti
V naší poradně s názvem BÁSNIČKA 5 SLOK se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Tereza.
Dobrý den ráda bych se zeptala jestli tady máte básničku o paní učitelce ve škole máme nějaké kolo a ráda bych přednesla básničku která bude právě o té paní učitelce.
Jestli tady máte nějaké písničky taky bych potřebovala poradit prosím o pomoc
,tuto stránku mám ráda a doufám že mě nezklamete. děkuji za pomoc,
Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Milda.
TAHÁK
(Tereza Rýparová)
Každé ráno zas a znovu
zvonek nás volá do školy.
"No tak co je? Kde jste všichni?
A kde máte úkoly?"
Učitelka před tabulí
nejdřiv všechny vyzkouší.
Petr se nic nenaučil,
podvádět se pokouší.
Tahák z kapsy vytahuje,
Kátě šeptá do ouška,
jestli by mu poradila
druh tohohle papouška.
Učitelka trochu tuší,
kdo že třídu ruší snad,
a jen zkouší na pár pojmů,
které měl by každý znát.
A tak Petr před tabulí
přešlapuje sem a tam.
"Na co mi je teďka platný,
že taháky v kapse mám?
Příště radši naučím se,
ať nestojim tu jenom tak,
a kdo tvrdí, že to nedám,
tomu ještě vytřu zrak!"
Zdroj: příběh Básnička 5 slok
Pro dnešní charakteristiku jsem si vybral svého spolužáka Pavla. Pavel se mnou chodí do deváté třídy. Spolužáky jsme už od třetí třídy, kdy se do našeho města přistěhoval. S Pavlem nejsme přátelé, vlastně se ani nemáme moc rádi, ale neděláme si velké problémy. Pavel je vysoké a svalnaté postavy. Hnědé vlasy má ostříhané nakrátko a jeho oči jsou také sytě hnědé. Většina dívek ho považuje za velmi hezkého.
S Pavlem se neznáme zas tak dobře, ale vždy na mě působil velmi sebevědomě. Vždycky se snaží být vůdcem, aby bylo po jeho. Ani od svých nejlepších přátel si nedá do ničeho mluvit, pokud se rozhodne, že něco chce. Pavel nejedná sebevědomě jen se spolužáky, ale i s učiteli, kterým to příliš nevadí a nejspíš ho za to i uznávají. Anebo se ho bojí, tak či tak, mu to vždy projde. Rozhodně není stydlivý, klidně a bez problémů se s každým seznamuje. O Pavlovi se nedá říct, že by byl zrovna pilný, práci se dost často vyhýbá a nejraději ji přehrává na někoho jiného. Na spoustu lidí působí zpočátku velmi přátelsky, ale jeho postoj se rychle změní, pokud se mu nový známý nelíbí. Také bývá velmi náladový, nesnáší, když se mu něco nedaří, to si pak vybíjí vztek na svém okolí, hlavně na lidech, které nemá rád. Pavel je ale také cílevědomý, když si stanoví, čeho chce dosáhnout, tak jde za každou cenu za tím, a to se mi na něm docela líbí. Díky tomu pro naši třídu zajistil velkou řadu výletů. Rád se chlubí svými úspěchy. Nerad ale dělá ústupky a je urážlivý. Pavla také jeho přátelé považují za velmi zábavného, na každé akci bývá středem pozornosti, a to i na třídních exkurzích nebo návštěvách divadel a muzeí. Nemá ale rád, když někdo vtipkuje na jeho účet, to se pak urazí, případně vtipálka provokuje tak dlouho, až dojde ke konfliktu, který odnese právě ten vtipálek. Kritiku nese opravdu těžce. Pokud má ale někoho rád, umí se ho zastat a neváhá se za toho člověka klidně i poprat. Myslím, že ve třídě jsou jen dvě skupiny lidí. Spolužáci, kteří Pavla zbožňují, a ti, kteří se ho bojí a nemají ho rádi.
O Pavlových rodičích toho moc nevím, protože s ním nežijí. Rozvedli se a on už několik let spolu s mladším bratrem žije u prarodičů (rodiče jeho matky). Jeho bratr Filip chodí do šesté třídy a s Pavlem skvěle vychází. Pavel se o něj opravdu stará a nikomu nedovolí, aby Filipovi ubližoval. Také spolu každé ráno chodí do školy a Pavel mu někdy nosí i svači
(...více se dočtete ve zdroji)
Zdroj: článek Charakteristika
Ve svém příspěvku POUŽÍVÁNÍ SPOJKY NEBO MÍSTO SPOJKY A VE VĚTĚ se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Ing. Jaroslav Mokrý.
Mám na mysli používání těchto spojek například při vyjmenovávání násobných předmětů jako větných částí:
1. Lesníci vysázeli douglasky, lípy, javory nebo modříny.
2. V masopustním průvodu jsme viděli děti i dospělé bez masek, komedianty v různých maškarních kostýmech nebo medvědy a další zvířata v kašírovaných maskách.
Patřím k dříve narozeným, a proto časté používání vylučovací spojky "nebo" místo souřadící spojky "a" v psané češtině (prakticky nikdy v mluvené) považuji za zásadní jazykovou chybu, v lepším případě za zlozvyk. Dopouštějí-li se toho novináři, tím hůř pro ně, pro jazyk i pro mládež, která se pořádně česky nikdy nenaučila. Dnešní škola toho totiž není schopna.
Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Petr.
Protože mně irituje používání spojek vylučovacích nebo či jako slučovacích, našel jsem na Wikipedii, že spojka nebo je spojka slučovací ale i vylučovací. Kde se stala chyba?
Promluví Babiš či Havlíček.
Promluví Babiš nebo Havlíček.
BUDOU MLUVIT OBA NEBO JEN JEDEN Z NICH???
Měl jsem z maturity pouze dvojku v r.1968, ale jak se česky do budoucna domluvíme, když i jednoduché věty budou matoucí. Není to záměr, abychom raději mluvili německy, anglicky, latinsky, rusky?
Zdroj: příběh Používání spojky nebo místo spojky a ve větě
V záhlaví individuálního vzdělávacího plánu (IVP) se uvádí:
Metody a formy práce, zvolené pedagogické postupy, způsob zadávání a plnění úkolů:
Nejedná se o výčet metod a forem práce z odborné literatury; uvádí se jen ty, které se jeví jako vhodné pro daného žáka, které se používají a které se osvědčily. Pokud se zvolená metoda neosvědčí, nahrazuje se jinou.
Způsob zadávání a plnění úkolů:
Slovně, předvedením postupu, s počátečním nácvikem, písemně, přes asistenta pedagoga. Po částech, s pomocí asistenta, s pomocí spolužáka, k dopracování doma, individuálně, mimo třídu.
Způsob hodnocení:
Klasifikace známkou nebo slovně, hodnotit jen úspěšnost, pozitivními formulacemi, zahrnout i snahu, hodnotit až po ukončení celé práce v náhradním čase, hodnotit jen to, co stihne. Účast dalšího pedagogického pracovníka nebo další osoby podílející se na práci s žákem
Asistent pedagoga Ano – Ne, je nutno vycházet z doporučení školského poradenského zařízení.
Návrh snížení počtu žáků ve třídě:
Ano – Ne, je nutno vycházet z doporučení školského poradenského zařízení.
Seznam kompenzačních a učebních pomůcek, speciálních učebnic a didaktických materiálů:
Uvádí se jen ty, o 
(...více se dočtete ve zdroji)
Zdroj: článek Dysgrafik
Čeština je velmi bohatý jazyk. Svědčí o tom i následující přehled podstatných jmen začínajících na písmeno „D“. Tento seznam není úplný, vychází ze Slovníku spisovné češtiny pro školu a veřejnost z roku 2007 a neobsahuje řadu podstatných jmen vzniklých ze sloves (například držení, doufání atd.). V tabulce jsou uvedené nejen daná podstatná jména, ale i jejich rod, vzor, význam a původ daného slova.
|
PODSTATNÉ JMÉNO |
ROD, VZOR |
VÝZNAM SLOVA |
PŮVOD SLOVA |
|
Ďábel |
Mužský, pán |
Pohanská a náboženská pekelná bytost, čert, satan |
Řečtina |
|
Dabing (= dabink) |
Mužský, hrad |
Opatření filmu záznamem zvuku v jiné řeči |
Angličtina |
|
Dabování |
Střední, stavení |
Opatření filmu záznamem zvuku v jiné řeči |
Angličtina |
|
Dadaismus (= dadaizmus) |
Mužský, hrad |
Literární a výtvarný směr vyznačující se rozbitím tradičního obsahu a formy a budující na náhodnosti |
Francouzština |
|
Dadaista |
Mužský, předseda |
Stoupenec dadaismu |
Francouzština |
|
Dafnie |
Ženský, růže |
Druh perloočky |
Řečtina |
|
Daktyl |
Mužský, hrad |
Druh verše složený z jedné slabiky přízvučné a ze dvou nepřízvučných |
Řečtina |
|
Daktyloskopie |
Ženský, růže |
Kriminalistická metoda zjišťující totožnost podle otisku prstů |
Řečtina |
|
Dalamánek |
Mužský, hrad |
Podlouhlé pečivo z chlebového těsta |
Francouzšti |
(...více se dočtete ve zdroji)
Zdroj: článek Podstatná jména začínající na D
Josef Václav Sládek
(5 slok básně pro děti k recitaci)
Jsem Čech — a věřte, Čechové
jsou dobrý, čacký lid,
a kdo to říká, na svůj rod
že nemám hrdý být ?
~
Jak jiní mám svůj rodný kraj.
své matky krev a řeč,
jak jiní umím držet pluh
i kladivo a meč !
~
A já se v Čechách narodil
a zůstanu, kde jsem !
já též dvě zdravé ruce mám
a srdce pro svou zem !
~
A pyšným-li kdo nad námi.
má vlast je hrdou též:
však naši také vyhráli
tak mnohou slavnou řež !
~
A domov svůj si ubránil
až do dnes věrný Čech,
a dá-li Bůh, vlast uchrání
i dál od škůdců všech !
Zdroj: článek Báseň pro 5. třídu
napsal Zdeněk Rýdl
(5 slok, vtipná báseň pro děti k recitaci)
Já bych chtěl být popelářem,
dnes vidím, že je to, to pravý,
na stupátku on se vozí,
a už z dálky lidi zdraví.
~
Městem jezdí křížem krážem,
zná všechny uličky,
a popelnice v každém domě,
a všecky ty lidičky.
~
Oranžovou vestu on má,
nemusí se stydět,
a zákazy, nezákazy,
všude je ho vidět !
~
A když je venku zima,
prší, lidi na něj volají,
ochutnejte, pro zahřátí,
slivovičku mu dávají !
~
Na svačinu má kus masa
a k tomu pivo pije,
ve škole měl nic, moc známky,
a přece si dnes šťastně žije !
Zdroj: článek Báseň pro 5. třídu
Josef Václav Sládek
(4 sloky básně pro děti na recitační soutěž)
Jsem chudý hoch, až za vsí bydlím kdes
ve staré chaloupce, již stavěl děd
a byl tam živ, jak my jsme živi dnes,
můj otec, matka a nás dětí pět.
Tak volný je tam pohled do nebes
a vzdálen tak ten celý širý svět.
~
My u nás jíme jenom černý chléb,
můj otec pracuje, má matka též;
pluh mého otce a mé matky cep
vždy oral, mlátil jenom cizí rež,
z níž klas k nám nepřišel; — ni cizí hřeb. —
Však pod krov též k nám nevstoupila lež.
~
Má matka modlí se, však nepláče,
když otec unavenou chýlí skráň;
u chudých nemůž býti jináče,
jest u nás v rodu už ta tvrdá dlaň.
I ze mne chce mít otec oráče;
mně matky líto, však jsem hrdý naň !
~
Jsem chudý hoch a nuzný mám jen šat,
však pro náš stav je toho šatu dost;
jej děd měl, otec, dost mne bude hřát
přes zim a lidských očí mrazivost.
A otec můj mi nemoh' více dát
než prostý mrav a prostou poctivost.
Zdroj: článek Báseň pro 5. třídu
Josef Václav Sládek
(5 slok básně pro děti na recitační soutěž)
To není rytíř z pohádky,
jenž polem zdraví vás,
to zpívá šumnou písničku
si švarný žitný klas !
A každý, kdo jej uhlídá,
jen hezky vzdej mu čest,
neb jeho velkou družinou
se živí, kde kdo jest.
~
Kdo miliony vojáků
z vás viděl v boj se brát ?
Ó, z nás jich nikdo neviděl
a není o co stát !
Však viděli jsme klasů voj
se třást, jak vítr vál,
a přec byl každý větší rek,
než sám pan generál !
~
Druh podle druha stojí tu
a kryjou pláň i stráň
a dobývají celý svět
a žádný nemá zbraň.
Druh podle druha stojí tu,
na miliony hlav
a s nebes modra skřivánek
jim zpívá na pozdrav.
~
A kdo jde kol, se usmívá:
„Buď, vojáci, vám zdar !
neb každý nese v tlumoku
k nám domů boží dar;
ten bílé mouky pro lidi,
ten černé kravkám zas.
Ó, naděl Bůh ! a požehnán
buď každý žitný klas !
~
Co v potu tváře oráč sil,
on vrátí nastokrát;
kéž rok co rok tak bohatě
jej vidět v poli vlát !
A rok co rok a na věky
ať každému dá chléb.
A klobouk dolů ! — ze stodol
až uslyšíte cep."
Zdroj: článek Báseň pro 5. třídu