Téma
DOPLŇOVÁNÍ 2 TŘÍDA
DOPLŇOVÁNÍ 2 TŘÍDA bylo téma, které nás inspirovalo k vytvoření tohoto článku. Doplňování i/y ve 2. třídě je prvním krokem k pochopení českého pravopisu. Děti se v tomto období učí rozeznávat měkké a tvrdé slabiky a bezpečně doplňovat správné písmeno podle jednoduchých pravidel. Tento článek nabízí přehledné vysvětlení i praktická cvičení, která jsou vhodná jak do školy, tak k domácímu procvičování.
OBSAH
Doplňování i/y – základní pravidla pro 2. třídu
V druhé třídě se žáci učí doplňovat i/y zejména podle toho, zda se jedná o měkké nebo tvrdé slabiky. Tato dovednost je jedním ze základů pravopisu a tvoří přípravu na pozdější práci s vyjmenovanými slovy.
Zdroj: článek Doplňování i/y cvičení 2. třída
Příběh
Ve svém příspěvku JAK URČIT JMENNÝ ROD BŘECLAV se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Radmila Hrbková.
Dobrý den neumím vysvětlit vnučce(4.třída ZŠ) jak rozpoznat jmenný rod u měst např. Kroměříž, Břeclav a pod. Tam, kde je koncovka -a nebo -o umím (vzor žena, město) Neumím vysvětlit proč je někdy mužský rod ( Zlín, Purkarec.....) a jinde ženský rod. Sama v tom nechybuji, ale vysvětlit to, bohužel, neumím.
Děkuji Hrbková Radmila
Na tento příspěvěk jestě nikdo nereagoval. Chcete se k němu vyjádřit? Klikněte na tlačítko a budete moci vložit svůj komentář.
Zdroj: příběh Jak určit jmenný rod Břeclav
Pravopis i/y – základní pravidla
Doplňování i/y není pouze o vyjmenovaných slovech. Velkou roli hraje rozpoznání slovních druhů, gramatických kategorií a příbuznosti slov. Níže najdete přehled klíčových jevů, které je nutné znát před samotným procvičováním.
1. Vyjmenovaná slova
Vyjmenovaná slova jsou základem pro psaní y/ý po tvrdých souhláskách. Patří sem skupiny slov po B, F, L, M, P, S, V a Z. Vždy je nutné znát také příbuzná slova, která se píší podle daného vyjmenovaného slova.
2. Měkké a tvrdé souhlásky
Po tvrdých souhláskách (h, ch, k, r, d, t, n) se píše Y.
Po měkkých souhláskách (ž, š, č, ř, c, j, ď, ť, ň) se píše I.
3. Slova s odůvodněným pravopisem
Některá slova vyžadují znalost významu (např. být × bít, výr × vír). Žáci by měli umět rozlišit významové dvojice.
Zdroj: článek Doplňování i/y cvičení k vytisknutí
Příběh
Ve svém příspěvku BÁSNIČKY PRO DĚTI K RECITACI 5. TŘÍDA se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Annča.
Máte o jaru min 4 sloky?
Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Milánek.
Básnička o jarní fialce má 4 sloky a je vhodná pro děti z prvního stupně.
Fialka
Alena Chudobová
Fialka se pyšní květem,
jejíž vůně vládne světem,
intensivně krásou voní,
ranní rosa padá do ní.
Květ fialky z trávy kouká,
je jím plný les i louka,
drobný kvítek všem je známý,
jeho vůně mnohé mámí.
Violky, kvítečky něžné,
fialovomodré, sněžné,
svojí něžnou krásou hýří,
všude kolem vůni šíří.
Po sprše jarního deště,
libá vůně vzrůstá ještě,
slunce zjasní jemný kvítek,
nejdrobnější z vonných kytek.
Zdroj: příběh Básničky pro děti k recitaci 5. třída
Typy online cvičení
1. Doplňování koncovek
Doplňujete chybějící písmena podle rodu, čísla a pádu:
Viděli jsme vesel__ děti.
2. Výběr správné varianty
Úlohy nabízejí dvě až tři možnosti:
Máme nov__ učebnici. (ou / ouš / oumí)
3. Rozhodování o druhu přídavného jména
Žáci určují, zda jde o jakostní, vztahové nebo přivlastňovací přídavné jméno.
4. Doplňovací texty
Krátké souvislé texty, ve kterých chybí přídavná jména nebo jejich tvary.
Zdroj: článek Doplňování cvičení přídavných jmen online cvičení
Ukázkové typy úloh
doplňování vynechaných písmen,
doplňování interpunkce,
určování správného tvary slovesa,
úprava chybného textu na správný.
Zdroj: článek Diktáty pro 9. třídu online
Doplňování přídavných jmen – online cvičení
Přídavná jména jsou důležitou součástí české věty. Umožňují popsat vlastnosti, vzhled, množství i vztahy mezi věcmi a osobami. Abychom je dokázali správně používat, je nutné umět určit jejich tvar podle rodu, čísla, pádu a druhu.
Zdroj: článek Doplňování cvičení přídavných jmen online cvičení
Jednoduchá cvičení pro 2. třídu
1. Doplňte správné i/y
Kočka ch__tá myš.
Malé dět__ si hrají na hřišti.
Na louce b__lí krásné květiny.
Babička nosí v košíku jabl__čka.
V zimě padá sn__h.
2. Dokonči slova
ko__tko
p__seň
v__let
m__ška
b__líček
3. Najdi měkké slabiky
Zakroužkuj ve větách slabiky DI, TI, NI, ŽI, ŠI, ČI:
Dítě si čte knížku.
Na větvi sedí sýkora.
V trávě leží šiška.
Zdroj: článek Doplňování i/y cvičení 2. třída
FAQ – Často kladené otázky
Proč jsou slabiky DI, TI, NI měkké?
Protože se v češtině tradičně vyslovují měkce a vždy se v nich píše „i“.
Musí děti ve 2. třídě umět vyjmenovaná slova?
Ne, vyjmenovaná slova se probírají až ve 3. třídě.
Jak poznám, že má dítě cvičení už zvládnuté?
Když dokáže doplnit i/y podle slabiky bez dlouhého přemýšlení a s minimem chyb.
Jsou vhodné i diktáty?
Ano, krátké diktáty pomáhají upevnit slabiková pravidla a rozvíjejí sluchovou pozornost.
Zdroj: článek Doplňování i/y cvičení 2. třída
Jak s dětmi procvičovat
Nejlépe děti chápou pravidla díky krátkým a hravým úkolům. Lze využít kartičky, diktátová cvičení nebo doplňovačky. Důležitá je trpělivost a pravidelné opakování.
Zdroj: článek Doplňování i/y cvičení 2. třída
Tvrdé a měkké slabiky
Tvrdé slabiky (píšeme Y):
HÝ, CHÝ, KÝ
HY, CHY, KY
RY, DY, TY
Měkké slabiky (píšeme I):
Děti se učí tato pravidla hlavně mechanicky – poznají slabiku a doplní správné písmeno.
Zdroj: článek Doplňování i/y cvičení 2. třída
Seznam předložek
Seznam předložek není úplný, existuje ještě řada předložek, které třeba vznikly ze sloves (například počínaje) a jiných slovních druhů, ale nejsou v tomto seznamu uvedená.
à – (Tato předložka se používá jen v písemném projevu. V ústním se používají její synonyma: „po“ a „za“. Tato předložka se objevuje obvykle v souvislosti s nějakým množstvím. Například: tisk fotografie à 30 Kč.)
během - nevlastní - 2. pád – během dovolené
bez – vlastní - 2. pád – bez mobilu
beze – vlastní - 2. pád – beze mě
blízko – nevlastní - 2. pád – blízko domu
cestou – nevlastní - 2. pád – cestou zákona
dík – nevlastní - 3. pád – dík tobě
díky – nevlastní - 3. pád – díky tobě
dle – knižní - 2. pád – dle názoru
do – vlastní – 2. pád - do domu
jménem – nevlastní – 2. pád - jménem krále
k – vlastní – 3. pád - k tobě
ke – vlastní - 3. pád – ke stolu
kol – knižní – 2. pád – kol zahrady
kolem – nevlastní - 2. pád – kolem domu
kontra – cizojazyčná – 1. pád – Jestřáb kontra Hrdlička; význam této předložky je slovo „proti“
kromě – nevlastní – 2. pád – kromě tebe
ku – vlastní – 3. pád – ku devíti
kvůli – nevlastní – 3. pád – kvůli rodičům
mezi – nevlastní – 7. pád – mezi domy
mimo – nevlastní – 4. pád – mimo provoz
místo – nevlastní – 2. pád – místo mě
na – vlastní – 4. pád + 6. pád – na stůl + na stole
nad – vlastní – 4. pád + 7. pád – nad stůl + nad stolem
nade – vlastní – 4. pád + 7. pád – nade dveře + nade dveřmi
naproti – nevlastní – 3. pád – naproti obchodu
navzdory – nevlastní – 3. pád – navzdory nepřízni
o – vlastní – 4. pád + 6. pád – o hlas + o moři
ob – vlastní – 4. pád – ob sedačku
od – vlastní – 2. pád – od strýce
ode – vlastní – 2. pád – ode dveří
ohledně – nevlastní – 2. pád – ohledně návrhu
okolo – nevlastní – 2. pád – okolo domu
oproti – nevlastní – 3. pád – oproti nepřátelům
po – vlastní – 4. pád + 6. pád – po kolena + po tobě
poblíž – nevlastní – 2. pád – poblíž domu
pod – vlastní – 4. pád + 7. pád – pod dům + pod domem
pode – vlastní – 4. pád + 7. pád – pode dveře + pode dveřmi
podél – nevlastní – 2. pád – podél řeky
podle – nevlastní – 2. pád – podle zákona
podlevá – nářeční – 2. pád – podlevá Boha, význam - podle
pomocí – nevlastní – 2. pád – pomocí vody
před – vlastní – 4. pád + 7. pád – před dům + před domem
přede – vlastní – 4. pád + 7. pád – přede dveře + přede dveřmi
přes – vlastní – 4. pád – přes řeku
přese – vlastní – 4. pád – přese všechno
při – vlastní – 6. pád – při tobě
pro – vlastní – 4. pád – pro tebe
prostřednictvím – nevlastní – 2. pád – prostřednictvím televize
proti – nevlastní – 3 (...více se dočtete ve zdroji)
Zdroj: článek Předložky
Óda na lelky
Emanuel Frynta (3 sloky básničky pro děti k recitaci 4 třída od Emanuela Frynty)
Kromě paní učitelky
celá třída chytá lelky,
tlustý, tenký, malý, velký,
sedí jako přišití,
hledí něco chytiti.
~
Už je lelků plná třída,
okna, skříně, stůl i křída,
nadarmo se nepovídá,
že se dílo podaří,
když se ruka k ruce přidá.
Někdy se to vydaří.
~
Jenom paní učitelka,
chudák nešťastná, div nelká,
nechytila od pondělka
ani jediného lelka,
jí se totiž nelekne
nikdo, ani lelek ne.
Zdroj: článek Vtipné básničky o škole
2. Doplňování i/í po měkkých souhláskách a y/ý po tvrdých souhláskách (vyjma d, t, n, ď, ť, ň)
dostal r_mu, šlápnout do louž_čky, zkažené j_dlo, vytvarovat h_ždě, smrková š_ška, ch_trá dívka, měsíc ř_jen, neznámé č_slo, vepřová k_ta, nepříjemný poc_t, ž_la na ruce, studené noh_, veselý š_mpanz, uklizená kuch_ně, zelené oč_, j_zdenka na vlak, k_vadlo hodin, fialová kř_da, c_rkus Humberto, dobr_ den, c_l cesty, kachní steh_nko, maj_tel bytu, silonové punčoch_, mocný c_sař, k_chat, černá buř_nka, vysoké hor_, dřevěná ž_dle, neš_ka, vlašské ořech_, č_tanka pro děti, prasečí r_páček, hezká kraj_na, linkovaný seš_t, dlouh_ provaz, dopolední svač_na, myší kož_šek, c_zí jazyk, česk_ král, kř_čet bolestí
Klíč 2
dostal rýmu, šlápnout do loužičky, zkažené jídlo, vytvarovat hýždě, smrková šiška, chytrá dívka, měsíc říjen, neznámé číslo, vepřová kýta, nepříjemný pocit, žíla na ruce, studené nohy, veselý šimpanz, uklizená kuchyně, zelené oči, jízdenka na vlak, kyvadlo hodin, fialová křída, cirkus Humberto, dobrý den, cíl cesty, kachní stehýnko, majitel bytu, silonové punčochy, mocný císař, kýchat, černá buřinka, vysoké hory, dřevěná židle, nešika, vlašské ořechy, čítanka pro děti, prasečí rypáček, hezká krajina, linkovaný sešit, dlouhý provaz, dopolední svačina, myší kožíšek, cizí jazyk, český král, křičet bolestí
Zdroj: článek Pravopisná cvičení pro 2. třídu
5. Doplňování u/ú/ů
_tok nepřátel, slepecká h_l, p_lka chleba, včelí _l, vzájemná _cta, dřevěné ch_dy, volné _terý, černé _hlí, velký _div, milý _ředník, k_ra stromu, starý d_chodce, špatná _roda, nesmělý _směv, kouzelná h_lka, domácí _loha, špinavé _ši, moučkový c_kr, čistý pot_ček, bílý _nor, k_rka chleba, noční m_ra, dlouhá _lice, Babiččino _dolí
Klíč 5
útok nepřátel, slepecká hůl, půlka chleba, včelí úl, vzájemná úcta, dřevěné chůdy, volné úterý, černé uhlí, velký údiv, milý úředník, kůra stromu, starý důchodce, špatná úroda, nesmělý úsměv, kouzelná hůlka, domácí úloha, špinavé uši, moučkový cukr, čistý potůček, bílý únor, kůrka chleba, noční můra, dlouhá ulice, Babiččino údolí
Zdroj: článek Pravopisná cvičení pro 2. třídu
6. Doplňování u/ú/ů
muchom_rka červená, _nik plynu, jídelní st_l, ostrý _hel, opálená k_že, grilované k_ře, popelářský v_z, velká _nava, pomalá ch_ze, dobrý _kryt, roztomilé sl_ně, dřevěný k_l, bílá r_že, nebezpečný _točník, dlouhá _lice, pocítit _levu, vrátit se dom_, kuchyňská s_l, výzkumný _stav, příjemná v_ně, tupý n_ž, _lomit větev, bor_vkový koláč
Klíč 6
muchomůrka červená, únik plynu, jídelní stůl, ostrý úhel, opálená kůže, grilované kuře, popelářský vůz, velká únava, pomalá chůze, dobrý úkryt, roztomilé slůně, dřevěný kůl, bílá růže, nebezpečný útočník, dlouhá ulice, pocítit úlevu, vrátit se domů, kuchyňská sůl, výzkumný ústav, příjemná vůně, tupý nůž, ulomit větev, borůvkový koláč
Zdroj: článek Pravopisná cvičení pro 2. třídu
Řešení
Uvádějte řešení až po dokončení cvičení, aby nedošlo k opisování.
Řešení – cvičení 1
být – byla – bitka – bijící – bytost
výr – vytar (netypické slovo – správně „kytar“, ponechte pro učební účel) – vystřih – víří – vysoký
píštěl – pýchat (neexistuje, správně „píchat“) – píchnout – napíchl
myslit – místo – myslet – pomysl
Řešení – cvičení 2
výskat – výskot – výskání
pýcha – pyšný – pyšnit se
mýlit – mýlna – mýdlový
býk – býčí – býkovec
Řešení – cvičení 3
být (existovat) × bít (udeřit)
výr (pták) × vír (kroužení vody)
sívat (archaické) × sypat
vítat × vzít
Zdroj: článek Doplňování i/y cvičení k vytisknutí
Co vše je potřeba umět?
1. Druhy přídavných jmen
Jakostní – např. pěkný, velký, modrý
Vztahová – např. školní, bratrova, dětský
Přivlastňovací – otcův, matčin
2. Shoda přídavných jmen s podstatnými
Přídavné jméno se musí shodovat s podstatným ve třech vlastnostech:
3. Tvrdá, měkká a přivlastňovací přídavná jména
Správný výběr koncovek je klíčový při vyplňování cvičení. Například: krásný dům × krásná zahrada × krásné město.
Zdroj: článek Doplňování cvičení přídavných jmen online cvičení