Téma

HODINY SOTVA SLYŠITELNĚ


HODINY SOTVA SLYŠITELNĚ a nejen to vám přinášíme v tomto článku. Karel Jaromír Erben byl český historik, právník, archivář, spisovatel, básník, překladatel a sběratel českých lidových písní a pohádek; představitel literárního romantismu. Patřil mezi významné osobnosti českého národního obrození. Karel Jaromír Erben napsal jednu jedinou básnickou sbírku – Kytice (1853). Erben ve sbírce vychází z pověstí a bájí. Básně jsou baladicky laděné. Erbenova Kytice byla pociťována jako odkaz na lidské a národní hodnoty, ohrožené bachovským absolutismem.


POKLAD

I

Na pahorku mezi buky

kostelíček s věží nízkou;

s věže pak slyšeli zvuky

hájem a sousední vískou.

Není zvuk to zvonka jemný,

tratící se v blízké stráně:

dřevatě to rachot temný,

zvoucí lid do chrámu páně.

~

A tu z vísky к boží slávě

vzhůru běží zástup hojný:

veský lid to bohabojný,

a dnes velký pátek právě.

~

V chrámě truchlo: holé stěny;

oltář černá rouška kryje,

na roušce kříž upevněný;

v kůru zpívají pašije.

~

A hle! co se bělá v lese,

v černém lese za potokem?

Nějaká to veská žena,

ana v náručí cos nese.

I jde rychlým žena krokem,

svátečně jsouc oblečena,

tam tou strání za potokem -

pacholátko malé nese.

Běží žena, dolů běží,

pospíchá do chrámu páně:

tuť na blízku lesní stráně

kostel na pahorku leží.

A v úvale ku potoku

náhle ubystřuje kroků;

neb jak větřík volně věje,

z kostela slyšeti pění:

v kůru tam se právě pěje

Krista pána umučení.

Běží, běží podlé skály:

„Co to? mám-li věřit oku?

což mě moje smysly šálí?“

Stane, ohlíží se kolem —

rychle kroky zpět obrací,

stane zase, zas se vrací —

„Tam ten les, a zde ty klesty,

tamto vede cesta polem —

vždyť jsem nezbloudila s cesty!

Bože, co se se mnou děje!

což zde nejsem u kamena?

jaká se tu stala změna!“

Zase stojí, zase spěje,

celá jsoucí udivena,

oči rukou si protírá,

o krok blíže se ubírá:

„Bože, jaká to tu změna!“

~

Tu, kde z divokého klestu,

od kostela tři sta kroků,

veliký čněl kámen v cestu,

co se nyní jeví oku?

Jeví se tu ženě, jeví

vchodem vršek otevřený —

vysvětliti sobě neví —

kámen v cestu postavený,

postavená celá skála,

jak by od věků zde stála.

Jeví se tu, jeví ženě

chodba pod zemí, eo síně

vyklenutá ve křemeně;

a tam, klenba kde se tratí,

ve tmavém pahorku klíně,

jakýs plamen znamenati.

I hoří to jasnoběle,

jako v noci svit měsíčka;

i zaplává rudoskvěle,

jak by západ to sluníčka.

~

I vidouc to žena žasne,

a ke vchodu až pokročí,

a zastíníc dlaní oči,

hledí v ono místo jasné.

„Bože, jak se to tam svítí!“

Oči rukou si protírá,

o krok blíže se ubírá:

„Jak se to tam divně svítí!

což to asi může býti?“

Dále jíti však se bojí,

hledíc tam a venku stojí.

~

A co váhá, a co stojí,

v klenbu patříc neustále, '

mizí bázeň za pohledem,

zvědavost ji pudí předem,

a žena se béře dále.

Krok za krokem — a vždy dále

mocně ji to jíti pudí;

kro

(...více se dočtete ve zdroji)

Zdroj: článek Karel Jaromír Erben Básně a překlady

Poradna

V naší poradně s názvem PODMĚT NEVYJÁDŘENÝ se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Pavluša.

Šli se podívat na kuřátka do líhně. Byly narozené pouhé tři dny a sotva se vešly do krabice.

Má se psát pouze: Byla narozená nebo je povolený i druhý tvar byly narozené?

Děkuji.
Pavluša

Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Milda.

Správně spisovně česky je: Byla narozená před pohými třemi dny, nebo Byla stará teprve pouhé tři dny. Věta ve tvaru: Byly narozené pouhé tři dny, je vyloženě hovorový styl.

Zdroj: příběh Podmět nevyjádřený

1. online diktát

Hodiny sotva slyšitelně odbily dvanáctou. Obilí se muselo umlít v mlýnici. Lyžař hbitě a někdy i smykem sjížděl lyžařský kopec. Myslivec se neomylně blížil k liščímu příbytku. Drahokamy bylo potřeba umýt, aby se blýskaly. Dědeček z Litomyšle má lysou hlavu. Mydlář se rozplýval nad novým živobytím. Ochomýtal se kolem vzlykajícího Zbyňka. Mýval vyplivl zbytek plyšové myši. Libor vymyslil různá neobyčejná a důmyslná zařízení. U Vysokého Mýta řeka podemílá břehy. Nalíčený obličej nesluší mladým dívkám.

Zdroj: článek Diktáty na vyjmenovaná slova po b, m, l

Poradna

V naší poradně s názvem VTIPNÉ BÁSNIČKY K RECITACI MAJÍCÍ 5 SLOK se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Sofie.

Máte tady hezké básničky. Jenom že tu není na recitační soutěž pro prví stupen.

Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Milda.

Tady jednu máš, koukej :-)

ŘÍŠE SNŮ (Tereza Rýparová)

Každý večer pod peřinou,
než přijde čas jít spát,
čte mi mamka knížku oblíbenou,
co chci, si nechám zdát.

S rytíři z věže princezny
zachránit můžu zcela.
Ty bývaj tak krásně líbezný
a říkají slůvka vřelá.

S ptáky létám k oblakům.
doletět chci až k duze.
Ve tmě se vyhnu přízrakům,
těch mohla bych se bát tuze.

Pro zlato na ostrov pokladů
s piráty vydat se můžu,
přes trní dostat se do hradu,
tam vzbudit Šípkovou Růžu.

Sotva pohádka skonči,
už bývá zase ráno,
protáhnu ruce, promnu si oči,
zas mi to uteklo samo.

Každý večer pod peřinou,
než přijde čas jit spát,
čte mi mamka knížku oblíbenou,
zas sny si nechám zdát!

Zdroj: příběh Vtipné básničky k recitaci mající 5 slok

Druhy spojek

Rozlišujeme spojky souřadicí (parataktické) a podřadicí (hypotaktické). Souřadicí spojky spojují souřadné věty (ať už jde o věty hlavní, nebo věty vedlejší téhož druhu) a několikanásobné větné členy. Vyjadřují vztah koordinace, a to v několika poměrech, dle nichž můžeme spojky souřadicí podrobněji roztřídit.

Spojky souřadicí lze dále rozdělit na spojky:

  • slučovací – a, i, ani, nebo, či, nadto; dvojité: jak – tak, hned – hned, jednak – jednak, zčásti – zčásti, dílem – dílem, tu – tu, ať – ať, ať – nebo, ať – či, ať už – nebo, jednou – jednou, ani – ani
  • stupňovací – i, ba, nadto, přímo, navíc, hlavně, a dokonce, dokonce i, nebo i, nebo dokonce, nebo aspoň; dvojité: ba i – ani, nejen – ale i, nejen – nýbrž, nejen – ale dokonce
  • odporovací – ale, avšak, však, nýbrž, leč, naopak, jenže, jenomže, a přece, a přesto, ovšem, zato, a ne, a nikoli; dvojité: sice – ale, jenomže, jistě – ale, ne – ale ani, ne tak – jako spíše
  • vylučovací – nebo, anebo, či; dvojité: buď – nebo, ať – ať, ať – nebo, ať – či
  • příčinné a důvodové – neboť, vždyť, totiž
  • vysvětlovací – a to, a sice
  • důsledkové – tedy, a proto, a tak, a tím, tudíž, a tudíž, a tedy

Spojky podřadicí spojují věty řídící a závislé (neboli vedlejší), vyjadřují vztah významové závislosti, podřadnosti připojované věty k větě řídící (řídící větou nemusí být jen věta hlavní, ale i věta vedlejší, která je rozvíjena jinou větou vedlejší, například: Nemůžete chtít, abych tam zašel, když nemám vůbec čas. Uvědomil si jeho jméno, jakmile ho minul.).

Vztah významové souvislosti mezi větami nebo větnými členy může být:

  • příčinný (je vyjádřen například pomocí spojek: protože, že, poněvadž, jelikož, ježto, anžto, když)
  • účinkový (že, až, takže, div že)
  • důvodový (jestliže, protože, když)
  • účelový (aby, by, ať)
  • podmínkový (jestliže, -li, když, kdyby, pakliže)
  • přípustkový (ač, ačkoliv, přestože, i když, ani když, i kdyby, ani kdyby, třebaže, jakkoliv, byť, nechť)
  • časový (když, právě když, zrovna když, teprve když, až, než, dokud, sotva, sotvaže, mezitímco, zatímco, kdykoli, pokaždé když, jak, hned jak, jen jak, sotva, jakmile)
  • způsobový (jak, jako, jako by, jako kdyby, jako když, tím – že, tak – že, tak – aby, jinak než, tak – jak, tolik – kolik)
  • obsahový (že, aby, zda, zdali, -li, jestli)
  • výjimkový (leda, ledaže)
  • vztah průvodní okolnosti (aniž, bez toho že, bez toho aby)

Zdroj: článek Spojky

Příběh

Ve svém příspěvku VTIPNÉ BÁSNIČKY K RECITACI MAJÍCÍ 5 SLOK se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Saul.

Bajka volební
(Volně dle Ezopa)

Jiří Žáček

Stojí, stojí voli
na volebním poli,
hádají se, koho zvolit
na vedoucí roli.

Slyšelo je tele,
prohlásilo směle:
„Zvolíme si velevola,
ať nám kráčí v čele!“

Dle té moudré rady
všichni dohromady
zvolili si velevola
a teď hubnou hlady.

Každý vůl i kráva
přesto bučí: „Sláva!
Přišla éra prosperity,
pokroku a práva!“

V téhle bajce není
žádné naučení,
neboť tam, kde volí voli,
svět se sotva změní.

Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Standa.

To je úplně skvělé.
Škoda, že to není uveřejňováno před každými volbami.
Moc děkuji

Zdroj: příběh Vtipné básničky k recitaci mající 5 slok

SLYŠET

= mít schopnost vnímat sluchem

Slova příbuzná

slýchat, uslyšet, vyslyšet, vyslýchat, neslyšící, nedoslýchavý, nedoslýchavost, slyšitelný, neslyšně, neslyšný, neslýchaný (= neobyčejný, mimořádný)

Příklady

Policista vyslýchal pachatele. Děda byl nedoslýchavý. Pavel sotva slyšitelně pozdravil.

Zdroj: článek Příbuzná slova k vyjmenovaným slovům po l

4. příběh

Slavný lyžař nabuzený pelyňkem a s nataženým lýtkem sjížděl lysý kopec nad mlýnem na plyšových lyžích svázaných lýkem. Při sotva slyšitelné jízdě neplýtval vzlyky a blýskl se množstvím spolykaných much, které při jízdě plynuly kolem něj.

Zdroj: článek Příběh na vyjmenovaná slova po l

Ručičkové hodiny online

Digitální pomůcky jsou skvělým doplňkem ke klasickému učení. Interaktivní hodiny umožňují dítěti hýbat ručičkami, měnit čas a sledovat, jak se mění i digitální zápis. Díky tomu dítě vidí okamžitou zpětnou vazbu.

Zde je vhodný klikací odkaz na online ručičkové hodiny:

Ručičkové hodiny online – nastavitelné ručičky

Tyto online hodiny jsou přehledné, jednoduché a dobře použitelné při domácím učení i ve škole. Dítě si může samo posouvat minutovou i hodinovou ručičku a zkoušet různé situace.

Zdroj: článek Jak se naučit ručičkové hodiny

Citáty

Většina známých citátů od Williama Shakespeara pochází z jeho knih, ať už se jedná o divadelní hru nebo báseň. Řada Shakespearových citátů je parafrázována a je stále považována za aktuální. Častým tématem vybraných citátů je láska. Citátů by ale mnoho být mnohem více, téměř z každého jeho díla se dá mnoho věcí citovat.

  • „Ach, ona teprv učí zářit svíce. Jak v uchu černochově náušnice žhne v tváře její spanilost, nad lidský pomysl i nad žádost. Jako když holubička k vranám sedne, tak jiných krása vedle její bledne... Že jsem kdy miloval? Ach ne, ó ne! Já lásku neznal do dnešního dne.“
  • „Anonym nikdy za nic nestojí, nechť sám své jméno považuje za nic.“
  • „A ty vaše malovánky taky dobře znám! Pánbůh vám dal jeden obličej a vy si děláte druhý. Vrtíte se a kroutíte, šepláte a zpotvořujete jména božích tvorů a z hříšné vypočítavosti ze sebe děláte putičky.“ (Hamlet)
  • „Ať smutnou výstrahou nám provždy je ten příběh Romea a Julie.“
  • „Až teprve naše společná láska mi ukázala, co je v životě důležité. Teď vím, že štěstí je jen poloviční, když se o něj nemáš s kým dělit, a že smutek je dvojnásobný, když Ti z něj nemá kdo pomoci. S Tebou jsem poznal, co to znamená opravdu milovat a jaké to je, když je moje láska opětována...“
  • „Bláznovství obchází kolem světa jako slunce. Není místa, kde by nesvítilo.“
  • „Bohatý cit je chudý na slova, nemá se krášlit, sám je krásný dost...“
  • „Být či nebýt, to je, oč tu běží.“
  • „Celý svět je jeviště a všichni lidé na něm jenom herci.“
  • „Co když je láska plamenem, jenž vyšlehává z překvapení? Až shoří vše, co bylo v něm, zhasne a bude po plameni, jenž vyšlehával z překvapení a byl jen pouhým plamenem.“
  • „Co je člověk, když žije jenom proto, aby spal a jedl? Nic víc než zvíře, nic víc. Ten, kdo nám dal tak velkou schopnost myslet, nazírat věci minulé i příští, zajisté nechtěl, aby božský rozum v nás zahníval a tlel.“ (Hamlet)
  • „Co růží zvou, i zváno jinak, vonělo by stejně.“ (Romeo a Julie)
  • „Čas ubíhá různě - podle toho s kým.“
  • „Čisté srdce se snadno nepoleká.“
  • „Ďábel i Bibli cituje, když mu to přijde vhod.“
  • „Dobrá pověst je nicotná a velmi nesprávná představa, často se získá bez zásluhy a ztratí bez viny.“
  • „Dobré srdce ženy, než pěkná tvář upoutá mou lásku.“
  • „Dobré víno je dobrý přítel, když s ním dovedeme zacházet.“
  • „Dobře se oběsit - to vyloučí možnost špatně se oženit.“
  • „Falešná tvář musí skrýt, co falešné srdce v sobě skrývá.“
  • „Hle, jakou metlou nebe trestá zášť! Skrz lásku zahubilo vaši radost...“
  • „Chyť okamžik za pačesy!“
  • „Jakmile potkáte ženu, která vám zůstala dlužna odpověď, do
  • (...více se dočtete ve zdroji)

    Zdroj: článek William Shakespeare

    Charakteristika - můj spolužák

    Osnova:

    1. Představení spolužáka

    2. Vzhled Teddyho

    3. Teddyho povaha

    4. Vztah k rodině

    5. Teddy a škola

    6. Teddy a příroda

    7. Jeho zájmy a schopnosti

    8. Můj vztah k Teddymu

    9. Závěr

    Za nejzajímavějšího spolužáka z naší třídy považuji čtrnáctiletého Teddyho, který k nám do třídy přišel, když v šesté třídě propadl. Teddy se vlastně jmenuje Tadeáš Ditrich, ale všichni mu od prvního dne říkáme touto přezdívkou. Teddy pochází stejně jako většina z nás z Mladé Boleslavi. Žije s rodiči v bytě v panelovém domě blízko firmy Škoda Auto, v níž oba jeho rodiče několik let pracují.

    Teddy nepatří k nenápadným typům, naopak svým vzhledem z davu lehce vybočuje. Je velmi vysoké a zároveň i silné postavy. Není tedy lehké ho přehlédnout. Výrazný je také jeho obličej, díky jeho tmavě hnědým očím, huňatému obočí, dlouhým řasám, širokému nosu a tmavým vousům. Řada lidí by řekla, že by byl jeho obličej pohledný, kdyby nebyl tak kulatý, stejně jako celé jeho tělo, které se snaží ukrývat do pohodlného, ale zbytečně velkého a tmavého oblečení.

    Teddy své okolí zaujme svým vzhledem na první pohled, horší je to ale s jeho povahou. Většina lidí s ním stráví sotva pár minut a už si ho zařadí do škatulky: nuda a nezájem. A to je škoda, protože Teddy má řadu dobrých vlastností. Nejvíc na něm oceňuji jeho ochotu mi kdykoliv a v čemkoliv pomoci, ať už se jedná o opravu mého starého počítače, anebo nápovědy při zkoušení. Pokud má Teddy někoho rád, udělá pro něj vše. Těžké je pro něj seznamování se, velmi se stydí za své tělo a za to, že propadl, a tak se lidem raději vyhýbá a snaží se na sebe příliš nepřitahovat pozornost. Těžce totiž nese jakýkoliv posměch a špatně se vyrovnává s kritikou. Ve společnosti lidí, které zná a kteří znají jeho, je ale ze stydlína náhle veliký šprýmař, který si nenechá uniknout žádnou příležitost ke vtipkování. Rád také vtipkuje s učiteli, kterým to nevadí, protože vědí, že Teddy to myslí dobře.

    Teddy je jedináček, a tak pro něj jeho rodiče dělají vše, co mu na očích vidí. Myslím, že by mu snesli i modré z nebe. Teddyho se snaží nijak v ničem neomezovat a naopak ho ve všem podporují. Kvůli tomu, že oba pracují na směny, tak společně netráví doma moc času, což Teddyho mrzí. Společné chvíle se ale snaží pořádně využít. Často proto jezdí na výlety po okolí, i celé České republice a o prázdninách ho berou i na dovolenou k moři. Snaží se, aby si chvíle s nimi Teddy pořádně užil. Teddy je má za to velmi rád. Sice ho někdy trápí, že bývá doma často sám a líbila by se mu přítomnost sourozence, ale zároveň je rád, že se s nikým nemusí dělit ani o pozornost rodičů a ani o pokoj. Teddy ale pří

    (...více se dočtete ve zdroji)

    Zdroj: článek Charakteristika spolužáka

    Hra na učení hodin

    Praktickým způsobem, jak udělat výuku zábavnou, je hra. Pokud se děti učí prostřednictvím her, proces je lehčí, rychlejší a přirozenější. Když říkáme učíme se hodiny, je vhodné zapojit aktivitu, kde si dítě samo manipuluje ručičkami nebo hádá čas.

    Zde jsou jednoduché a efektivní hry:

    • Hodiny na magnetické tabuli: Dospělý nastaví čas a dítě ho čte. Potom si role vymění – dítě nastaví hodiny a dospělý čas hádá.
    • „Lov na čas“: Po bytě rozložíme kartičky s časy a dítě má najít správný čas podle slovního zadání.
    • Příběhy s časem: Tato metoda pomáhá při tom, když se děti začínají učit se hodiny – například vyprávíme: „V 7:00 vstáváme, ukaž na hodinách 7:00.“
    • Pěti­minutové skoky: Děti skáčou po koberečku označeném čísly 1–12 a na každý skok říkají „5, 10, 15...“, aby si posílily paměť minut.

    Hra je vždy silnější než pouhé vysvětlování. Děti si čas zapamatují intuitivněji, když si jej mohou osahat a vnímat v souvislostech.

    Zdroj: článek Jak se naučit ručičkové hodiny

    Jak naučit děti hodiny

    Otázka jak naučit děti poznávat hodiny je jednou z nejčastějších u rodičů předškoláků a mladších školáků. Učení hodin vyžaduje kombinaci názornosti, trpělivosti a hry. Děti potřebují nejprve pochopit samotný princip času – že hodina má 60 minut, minuta 60 sekund a že ručičky na hodinách se pohybují nestejně rychle.

    Nejúčinnější způsob výuky vychází z postupného rozdělení látky:

    • 1. fáze – hodinová ručička: děti se učí chápat, že krátká ručička ukazuje na hodiny. Nejprve čteme celé hodiny: 1, 2, 3...
    • 2. fáze – minutová ručička: vysvětlíme, že dlouhá ručička ukazuje minuty, kde každé číslo znamená skok po pěti minutách.
    • 3. fáze – spojení hodin a minut: dítě čte čas např. 3:15, 7:30 nebo 9:45.
    • 4. fáze – praktické situace: ptáme se dětí ve skutečném životě – „Kolik je teď hodin?“, „Za jak dlouho půjdeme ven?“

    Velkou roli hraje pravidelné procvičování a vizuální pomůcky. Rodiče mohou pracovat s kartičkami, papírovými hodinami nebo hrami, které pomáhají dětem zapamatovat si postup.

    Zdroj: článek Jak se naučit ručičkové hodiny

    Díla

    V jeho díle je patrný odraz autobiografičnosti – hojně čerpal z autentických životních zkušeností, které s nevšední uměleckou zručností a fantazií transformoval do svébytné grotesknosti, nadsázky a komična, někdy poznamenaných i skepsí a černým humorem. Vytvořil literární díla triviální i vysoce kultivovaná, v nichž se nevyhýbal ani slangu a poetismům. V pozdních prózách se projevují i silné melancholické tóny (nikoliv však depresivní). Jeho dílo je velmi populární i v zahraničí – bylo přeloženo do více než 28 jazyků.

    • Hovory lidí, 1956 – dvě povídky, které vyšly jako příloha časopisu Zprávy Spolku českých bibliofilů
    • Skřivánek na niti, 1959 – připraveno k vydání, které se neuskutečnilo
    • Perlička na dně, 1963 – sbírka povídek
    • Pábitelé, 1964 – sbírka povídek; pábiteli Hrabal nazýval osobité vypravěče, kteří se navenek zdají obhroublí, ale milují život zvláštním způsobem – v jejich vyprávění (která Hrabal nazýval pábení) jsou prvky poetismu i surrealismu; sám Hrabal byl svého druhu pábitel
    • Taneční hodiny pro starší a pokročilé, 1964 – novela skládající se z jedné věty, literární experiment; v Česku dosáhla nákladu kolem půl milionu výtisků
    • Ostře sledované vlaky, 1965 – novela s tématem okupace, zfilmována – film Ostře sledované vlaky (1966) byl oceněn Oscarem v roce 1968
    • Inzerát na dům, ve kterém už nechci bydlet, 1965 – v roce 1969 zfilmováno Jiřím Menzelem jako Skřivánci na niti, film však okamžitě putoval „do trezoru“
    • Kopretina, 1965
    • Automat Svět, 1966 – výbor z již dříve vydaných povídek
    • Bohumil Hrabal uvádí..., 1967 – antologie jeho oblíbených autorů
    • Toto město je ve společné péči obyvatel, 1967 – textová koláž k fotografiím, někdy též pod názvem Toto město je ve společné péči nájemníků
    • Morytáty a legendy, 1968
    • Domácí úkoly, 1970
    • Poupata, 1970 – básně a povídky, náklad byl zničen již ve skladech
    • Městečko u vody – vzpomínková trilogie:
    • Postřižiny, 1976 – próza
    • Krasosmutnění, 1979 – povídky
    • Harlekýnovy milióny, 1981 – próza
    • Slavnosti sněženek, 1978 – povídky
    • Městečko, kde se zastavil čas, 1978 – vzpomínková próza
    • Každý den zázrak, 1979 – povídky
    • Něžný barbar, 1981 (v Čechách až 1991)
    • Kluby poezie, 1981
    • Obsluhoval jsem anglického krále, 1971 (1980 vydáno v cizině, 1982 v Jazzové sekci, oficiálně až 1989) – zfilmováno roku 2006
    • Domácí úkoly z pilnosti, 1982
    • Listování ve stínech grafických listů, 1983
    • Domácí úkoly z poetiky, 1984
    • Hovory lidí, 1984 – povídky
    • Život bez smokingu, 1986 – povídky
    • Vita nuova, 1986 

    (...více se dočtete ve zdroji)

    Zdroj: článek Bohumil Hrabal

    POLEDNICE

    U lavice dítě stálo,

    z plna hrdla křičelo.

    „Bodejž jsi jen trochu málo,

    ty cikáně, mlčelo!

    ~

    Poledne v tom okamžení,

    táta přijde z roboty:

    a mně hasne u vaření

    pro tebe, ty zlobo, ty!

    ~

    Mlč! hle husar a kočárek —

    hrej si! — tu máš kohouta!“ —

    Než kohout, vůz i husárek

    bouch, bác! letí do kouta.

    ~

    A zas do hrozného křiku —

    „I bodejž tě sršeň sám —!

    že na tebe, nezvedníku.

    Polednicí zavolám!

    ~

    Pojď si proň, ty Polednice,

    pojď, vem si ho zlostníka!“ —

    A hle, tu kdos u světnice

    dvéře zlehka odmyká.

    ~

    Malá, hnědá, tváři divé

    pod plachetkou osoba;

    o berličce, hnáty křivé,

    hlas — vichřice podoba!

    ~

    „ „Dej sem dítě!“ “ — „Kriste pane!

    odpusť hříchy hříšnici!“

    Div že smrt jí neovane,

    ejhle tuť — Polednici!

    ~

    Ke stolu se plíží tiše

    Polednice jako stín:

    matka hrůzou sotva dýše,

    dítě chopíc na svůj klín.

    ~

    A vinouc je, zpět pohlíží —

    běda, běda dítěti!

    Polednice blíž se plíží

    blíž — a již je v zápětí.

    ~

    Již vztahuje po něm ruku —

    matka tisknouc ramena:

    „Pro Kristovu drahou muku!“

    klesá smyslů zbavena.

    ~

    Tu slyš: jedna — druhá — třetí

    poledne zvon udeří;

    klika cvakla, dvéře letí —

    táta vchází do dveří.

    ~

    Ve mdlobách tu matka leží,

    k ňadrám dítě přimknuté:

    matku zkřísil ještě stěží,

    avšak dítě — zalknuté.

    ZLATÝ KOLOVRAT

    I

    Okolo lesa pole lán,

    hoj jede, jede z lesa pán,

    na vraném bujném jede koni,

    vesele podkovičky zvoní,

    jede sám a sám.

    ~

    A před chalupou s koně hop!

    a na chalupu; klop, klop, klop!

    „Hola hej! otevřte mi dvéře,

    zbloudil jsem při lovení zvěře,

    dejte vody pít!“

    ~

    Vyšla dívčina jako květ,

    neviděl také krásy svět;

    přinesla vody ze studnice,

    stydlivě sedla u přeslice,

    předla, předla len.

    ~

    Pán stojí, nevěda co chtěl,

    své velké žízně zapomněl;

    diví se tenké, rovné niti,

    nemůže očí odvrátiti

    s pěkné přadleny.

    ~

    „Svohodna-li jest ruka tvá,

    ty musíš býti žena má!“

    dívčinu к boku svému vine —

    „ „Ach pane! nemám vůle jiné,

    než jak máti chce.“ “

    ~

    „А kde je, děvče, máti tvá?

    Nikohoť nevidím tu já.“ —

    ,, „Ach pane! má nevlastní máti

    zej tra se s dcerou domů vrátí,

    vyšly do města.“ “

    II

    Okolo lesa pole lán,

    hoj jede, jede zase pán;

    na vraném bujném jede koni,

    vesele podkovičky zvoní,

    přímo k chaloupce.

    ~

    A před chalupou s koně hopl

    a na chalupu: klop, klop, klop!

    „Hola! otevřte, milí lidi,

    ať oči moje brzo vidí

    potěšení mé!“

    Vyšla babice,

    (...více se dočtete ve zdroji)

    Zdroj: článek Karel Jaromír Erben Básně a překlady

    VODNÍK

    I

    Na topole nad jezerem

    seděl Vodník pod večerem:

    „Sviť, měsíčku, sviť,

    ať mi šije niť.

    ~

    Šiju, šiju si botičky

    do sucha i do vodičky:

    Sviť, měsíčku, sviť,

    ať mi šije niť.

    ~

    Dnes je čtvrtek, zejtra pátek —

    šiju, šiju si kabátek:

    Sviť, měsíčku, sviť,

    ať mi šije niť.

    ~

    Zelené šaty, botky rudé,

    zejtra moje svatba bude:

    Sviť, měsíčku, sviť,

    ať mi šije niť.“

    II

    Ráno, raníčko panna vstala,

    prádlo si v uzel zavázala:

    „Půjdu, matičko, k jezeru,

    šátečky sobě vyperu.“

    ~

    „ „Ach nechoď, nechoď na jezero,

    zůstaň dnes doma, moje dcero!

    Já měla zlý té noci sen:

    nechoď, dceruško, k vodě ven.

    ~

    Perly jsem tobě vybírala,

    hile jsem tebe oblíkala,

    v sukničku jako z vodních pěn:

    nechoď, dceruško, k vodě ven.

    ~

    Bílé šatičky smutek tají,

    v perlách se slzy ukrývají,

    a pátek nešťastný je den,

    nechoď, dceruško, k vodě ven.“ “ —

    ~

    Nemá dceruška, nemá stání,

    k jezeru vždy ji cos pohání,

    k jezeru vždy ji cos nutí,

    nic doma, nic jí po chuti. —

    ~

    První šáteček namočila —

    tu se s ní lávka prolomila,

    a po mladičké dívčině

    zavířilo se v hlubině.

    ~

    Vyvalily se vlny zdola,

    roztáhnuly se v šírá kola;

    a na topole podlé skal

    zelený mužík zatleskal.

    III

    Nevesely, truchlivy

    jsou ty vodní kraje,

    kde si v trávě pod leknínem

    rybka s rybkou hraje.

    ~

    Tu slunéčko nezahřívá,

    větřík nezavěje:

    chladno, ticho — jako žel

    v srdci bez naděje.

    ~

    Neveselý, truchlivy

    jsou ty kraje vodní;

    v poloutmě a v polousvětle

    mine tu den po dni.

    ~

    Dvůr Vodníkův prostranný,

    bohatství v něm dosti:

    však bezděky jen se v něm

    zastavují hosti.

    ~

    A kdo jednou v křišťálovou

    bránu jeho vkročí,

    sotva ho kdy uhlédají

    jeho milých oči. —

    ~

    Vodník sedí mezi vraty,

    spravuje své sítě,

    a ženuška jeho mladá

    chová malé dítě.

    ~

    „Hajej, dadej, mé děťátko,

    můj bezděčný synu!

    ty se na mne usmíváš,

    já žalostí hynu.

    ~

    Ty radostně vypínáš

    ke mně ručky obě:

    a já bych se radš viděla

    tam na zemi v hrobě.

    ~

    Tam na zemi za kostelem

    u černého kříže,

    aby má matička zlatá

    měla ke mně blíže.

    ~

    „Hajej, dadej, synku můj,

    můj malý Vodníčku!

    Kterak nemám vzpomínati

    smutná na matičku?

    ~

    Starala se ubohá,

    komu vdá mne, komu?

    však ani se nenadála,

    vybyla mne z domu!

    ~

    Vdala jsem se, vdala již,

    ale byly chyby:

    starosvati — černí raci,

    a družičky — ryby!

    ~

    A můj muž — bůh polit

    (...více se dočtete ve zdroji)

    Zdroj: článek Karel Jaromír Erben Básně a překlady

    Než slovní druh

    Slovo než je spojka podřadicí (hypotaktická). Spojky podřadicí připojují vedlejší věty v souvětí k větě hlavní v poměru podřadném.

    Všechny spojky podřadicí: aby, jakmile, až, než, nežli, zatímco, když, kdyby, pokud, protože, poněvadž, jelikož, jestliže, -li, přestože, ačkoli, třebaže, i když, ač, že, sotva.

    Zdroj: článek Spojky

    Zájmena neurčitá

    Úkolem neurčitých zájmen je, jak už vypovídá jejich název, vyjádřit nějaký druh neurčitosti. Tato zájmena vznikla tak, že se k zájmenům tázacím přidala buď předpon, nebo přípona. Protože je skloňování těchto zájmen stejné jako zájmen tázacích, ze kterých vznikly (+ přidaná přípona/předpona), tak se v této části uvádí jen skloňování některých neurčitých zájmen.

    Neurčitá zájmena každý, každá a každé se běžně používají jen v jednotném čísle. V množném se užívají je u  pomnožných podstatných jmen.

    I u těchto přídavných jmen je u  párových částí lidského těla přípona -ma. Například: Při cvičení rozhazovali všema rukama.

    Zájmena neurčitá: někdo, něco, nějaký, některý, něčí, každý, všechen, kdosi, cosi, jakýsi, kterýsi, čísi, kdokoli, cokoli, jakýkoli, kterýkoli, číkoli, kdekdo, kdejaký, kdekterý, kdečí, kdeco, ledakdo, ledaco, ledajaký, ledakterý, ledačí, málokdo, máloco, málokterý, zřídkakdo, zřídkaco, sotvakdo, sotvaco, sotva který, buhvíkdo, bůhvíjaký, bůhvíčí,

    Skloňování neurčitých zájmen někdo, něco, kdokoli:

    ZÁJMENA

    PÁDY

    NĚKDO

    NĚCO

    KDOKOLI

    1. pád

    Někdo

    Něco

    Kdokoli

    2. pád

    Někoho

    Něčeho

    Kohokoli

    3. pád

    Někomu

    Něčemu

    Komukoli

    4. pád

    Někoho

    Něco

    Kohokoli

    5. pád

    Někdo

    Něco

    Kdokoli

    6. pád

    O někom

    O něčem

    O komkoli

    7. pád

    S někým

    S něčím

    S kýmkoli

    Skloňování neurčitého zájmena něčí v jednotném čísle:

    ZÁJMENA

    PÁDY

    NĚČÍ

    NĚČÍ

    NĚČÍ

    1. pád

    (...více se dočtete ve zdroji)

    Zdroj: článek Všechna zájmena

    Diktát č. 3

    Dívka nešťastně vzlykala. Děda byl nedoslýchavý. Restaurace plýtvala potravinami. Mlynář vešel do mlýnice, chtěl umlít obilí. Plynové lampy osvítily místnost. Čaj z pelyňku nikomu nechutnal. Na horách zlomil lyže. Cítil lítost. Polykač mečů byl oblíbenou atrakcí. Splývavé šaty jí slušely. Slíbená odměna mě lákala. Neslyšel hudbu. Drahokamy se blýskaly. Lidé dýchají plícemi. Liška je oblíbená houba. V listopadu dny rychle plynuly. Mlhy se rychle rozplynuly. Sotva slyšitelný vzlyk mě překvapil. Rozpaky se zalyká.

    Zdroj: článek Diktáty na vyjmenovaná slova po l

    Autoři uvedeného obsahu

     Mgr. Jitka Konášová

     Mgr. Jan Novotný

     Mgr. Jana Válková

     Mgr. Světluše Vinšová


    hodiny odbyly
    << PŘEDCHOZÍ PŘÍSPĚVEK
    Hodně
    NÁSLEDUJÍCÍ PŘÍSPĚVEK >>