Téma

JENŽ PRAVOPISNÉ CVIČENÍ


JENŽ PRAVOPISNÉ CVIČENÍ bylo téma, které nás inspirovalo k vytvoření tohoto článku. Zájmena jsou slovním druhem, jehož úkolem je zastupovat podstatná a přídavná jména. Zájmena se dělí do sedmi skupin


Zájmena vztažná

Úkolem vztažných zájmen je spojovat větu hlavní s větou vedlejší, nebo věty vedlejší.

Do zájmen vztažných patří i  všechna zájmena tázací, které ale v tomto případě nemají funkci otázky. Zájmeno jenž, které se také řadí do této skupiny, má význam zájmena který.

Výrazy končící příponou -ž se  používají zřídka.

Při spojení vztažných zájmen s  podstatnými jmény, které označují párové části lidského těla se zachovává zakončení -maž. Výjimkou jsou zájmena již a jež, kde zůstává koncovka s i. Například: Očima, jimiž si ji prohlížela.

Vztažná zájmena: kdo, co, jak, který, čí, jenž, kdož, což, jakýž, kterýž, jehož, jejíž, jehož.

Skloňování vztažného zájmena jenž v jednotném čísle:

ZÁJMENA

PÁDY

JENŽ

JEŽ

JEŽ

1. pád

Jenž

Jež

Jež

2. pád

Jehož

Jíž

Jehož

3. pád

Jemuž

Jíž

Jemuž

4. pád

Jehož, jejž,jejž

Již

Jež

5. pád

-

-

-

6. pád

O němž

O níž

O němž

7. pád

S jímž

S jíž

S jímž

Skloňování vztažného zájmena jenž v množném čísle:

ZÁJMENA

PÁDY

JENŽ

JEŽ

JEŽ

1. pád

Již, jež

Jež

Jež

2. pád

Jichž

Jichž

Jichž

3. pád

Jimž

(...více se dočtete ve zdroji)

Zdroj: článek Všechna zájmena

Příběh

Ve svém příspěvku ZKOUKNOUT NEBO SKOUKNOUT se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Štěpán Suda.

... Nevím, jak pro jiné, ale ve mě slovo "zkouknout" vyvolává spíše význam velmi rychle očima přelétnout ve smyslu toho, že zkontroluji, zda se vytiskly celé stránky a nekontroluji obsah, nebo nějaké pravopisné chyby - třeba potřebuji i vědět, zda jsou to papíry pro mne. Udělám u toho pohyb očima směrem dolů a tak by se dalo uvažovat o "s", ale asi bych už byl za hranou.
U slova zhlédnout si představuji, že se podívám v klidu na celý film a nepustím si ho zrychleně - udělám si naň více času...

Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Lucky luky.

Asi podobný "problém" je s/z u sebrat něco se stolu (s povrchu) nebo ze stolu (zevnitř). Jasné..... ALE dočetl jsem se, že "s" se moc nepoužívá, protože je UŽ "mimo mísu", resp. kdo ho používá, patří do starého železa (NENÍ IN a COOL).

Zdroj: příběh Zkouknout nebo skouknout

Jak je to správně

Správně je jedině vzpomněl. Sloveso vzpomněl patří k výrazům obsahujícím skupinu hlásek mně. Ale nejste sami, kdo si to nedokáže zapamatovat a není si jistý správným pravopisem u tohoto typu slov, a proto zaměňuje hlásky mně za mě (nebo obráceně). Podobný problém nám způsobují i hláskové skupiny bě/bje a vě/vje, ale to už je jiná kapitola. Vraťme se tedy k našemu slovesu vzpomněl. A jak jste si určitě všimli, zmínili jsme, že není jediné. Do této skupinky patří ještě slovesa zapomněl či připomněl a určitě bychom zde neměli opomenout ani podstatná jména jako domněnka, pomněnka.

Jak si tedy zapamatovat, že se v těchto slovech píše mně, když slyšíme ? Možná vám pomůže, když si zapamatujete takovou „říkanku“: Pomni, domni, vzpomni, zapomni, připomni. Komu se to zdá nesmyslné, tomu můžeme posloužit širším vysvětlením: Jestliže se v jiném tvaru užitého slova či ve slově odvozeném objevuje hláska n/ň, je pravopisně správně podoba slova se skupinou hlásek mně. Ve všech ostatních případech se píše ve slovech pouze (například město, měšec, změřit, mělčina, záměr, rozumět apod.). A u slovesa vzpomněl právě můžete vidět hlásku n hned v několika tvarech či odvozených slovech, například v 1. osobě čísla jednotného je to vzpomenu; nebo v odvozeném podstatném jménu vzpomenutí, nebo se používá ve 3. osobě čísla jednotného i tvar vzpomenul, kde je písmeno n rovněž nepřehlédnutelné. K zapamatování správného pravopisu dalších výše uvedených výrazů, které jsou při hodinách jazyka českého vyučovány společně se slovesem vzpomněl (připomněl, zapomněl, pomněnka, domněnka), vám pak znovu postačí výše zmíněné pravidlo o souhlásce n/ň (připomněl – připomínka, připomenutí; domněnka – domnívat se; zapomněl – zapomenul, zapomenutí, pomněnka – pomník).

Zdroj: článek Vzpoměl nebo vzpomněl

Příběh

Ve svém příspěvku CVIČENÍ NA ZÁJMENO JENŽ se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Václav Černík.

1. cvičení
Krásná dívka,
již
jsem potkal v metru, se na mě mile usmála.
V průchodu stál muž,
jenž
mi někoho připomínal.

Na oslavu přijely i dědečkovy sestřenice,
jež
jsme nikdy předtím neviděli.

Plyšového medvídka, po
němž
jsem dlouho toužila, jsem dostala k narozeninám.

Konečně nám doručili balíčky,
jež
jsme si objednali.

V létě chceme navštívit ostrov,
jemuž
se přezdívá ostrov věčného jara.

Pohádku, o
níž
jsme si ve škole povídali, mám nejraději.

V zoologické zahradě chovají i zvířata,
jimž
ochota ke spolupráci není vlastní.

Děkoval především manželce, bez
níž
by to nedokázal.

Pod stromečkem se krčilo roztomilé štěňátko,
jež
si vysnil.

Na tento příspěvěk jestě nikdo nereagoval. Chcete se k němu vyjádřit? Klikněte na tlačítko a budete moci vložit svůj komentář.

Reagovat

Zdroj: příběh Cvičení na zájmeno jenž

Podstatná jména na D

Čeština je velmi bohatý jazyk. Svědčí o tom i následující přehled podstatných jmen začínajících na písmeno „D“. Tento seznam není úplný, vychází ze Slovníku spisovné češtiny pro školu a veřejnost z roku 2007 a neobsahuje řadu podstatných jmen vzniklých ze sloves (například držení, doufání atd.). V tabulce jsou uvedené nejen daná podstatná jména, ale i  jejich rod, vzor, význam a původ daného slova.


PODSTATNÉ JMÉNO

ROD, VZOR

VÝZNAM SLOVA

PŮVOD SLOVA

Ďábel

Mužský, pán

Pohanská a  náboženská pekelná bytost, čert, satan

Řečtina

Dabing (= dabink)

Mužský, hrad

Opatření filmu záznamem zvuku v jiné řeči

Angličtina

Dabování

Střední, stavení

Opatření filmu záznamem zvuku v jiné řeči

Angličtina

Dadaismus (= dadaizmus)

Mužský, hrad

Literární a  výtvarný směr vyznačující se rozbitím tradičního obsahu a  formy a budující na náhodnosti

Francouzština

Dadaista

Mužský, předseda

Stoupenec dadaismu

Francouzština

Dafnie

Ženský, růže

Druh perloočky

Řečtina

Daktyl

Mužský, hrad

Druh verše složený z jedné slabiky přízvučné a ze dvou nepřízvučných

Řečtina

Daktyloskopie

Ženský, růže

Kriminalistická metoda zjišťující totožnost podle otisku prstů

Řečtina

Dalamánek

Mužský, hrad

Podlouhlé pečivo z chlebového těsta

Francouzšti

(...více se dočtete ve zdroji)

Zdroj: článek Podstatná jména začínající na D

Příběh

Ve svém příspěvku CVIČENÍ NA ZÁJMENO JENŽ se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Václav Černík.

2. cvičení
Na půdě jsme objevili hračky, s
nimiž
si v dětství hrávala maminka.
S názorem, podle
něhož
se máme soustředit na čínský trh, nesouhlasil.

Babička s radostí pozorovala vnouče,
jež
se batolilo po kuchyni.

Vizionář,
jejž
působivě ztělesnil německý herec, zemřel v roce 2011.

Na pokyn moderátorky vstali lidé,
jimž
zachránil život sir Nicholas Winton.

O víkendu k nám přijede strýc,
jenž
je hodně zcestovalý.

Problém mi pomohla vyřešit kamarádka, o
níž
jsem nikdy nepochybovala.

Toužím navštívit místa,
jež
úzce souvisejí s dějinami moderní doby.

Učinili mu velmi zajímavou nabídku,
již
nemohl odmítnout.

Přednáška se týkala klimatických změn, mezi
něž
se řadí i změny teplot.

Na tento příspěvěk jestě nikdo nereagoval. Chcete se k němu vyjádřit? Klikněte na tlačítko a budete moci vložit svůj komentář.

Reagovat

Zdroj: příběh Cvičení na zájmeno jenž

Zásady správné argumentace

Pište buď v takzvaném autorském plurálu (1. osoba množného čísla), anebo klasicky v 1. osobě singuláru (1. osoba jednotného čísla), což je u textu menšího rozsahu, jakým je seminární práce, vhodnější. Zvolenou gramatickou osobu pak důsledně dodržujte v celém textu!

V práci představujte fakta, ne pouhé domněnky. Uvádějte pečlivě ověřené informace podložené seriózní vědeckou literaturou (citace). Používejte terminologii oboru, zvýšíte tím odbornost textu – ještě předtím si ve Slovníku cizích slov raději ověřte přesný význam termínu!

Pravopisné a typografické chyby, neobratné formulace a další formální nedostatky jsou vždy na úkor kvality, a tím i hodnocení vaší práce! Nezapomínejte sjednotit písmo, jeho velikost, řádkování a zarovnání. Používejte standardní fonty (Times New Roman, Arial či Calibri) velikosti 12 s řádkováním 1,5 řádku.

Nepodceňujte pravopis – raději si pořiďte Pravidla českého pravopisu, Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost a nový Akademický slovník cizích slov. Pokud je vám cesta do knihovny či knihkupectví drahá, pracujte alespoň s Internetovou jazykovou příručkou.

Zdroj: článek Co to je seminární práce

Příběh

Ve svém příspěvku CVIČENÍ NA ZÁJMENO JENŽ se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Michael Roučka.

V prvním cvičení jsem měl 3chyby a ve druhém cvičení 1chybu.
Michael Roučka

Na tento příspěvěk jestě nikdo nereagoval. Chcete se k němu vyjádřit? Klikněte na tlačítko a budete moci vložit svůj komentář.

Reagovat

Zdroj: příběh Cvičení na zájmeno jenž

Přímé zdroje diagnostických informací

Přímým zdrojem diagnostických informací je analýza školních výkonů a speciální testy i zkoušky hodnotící výkony dítěte v jednotlivých percepčních oblastech.

Vyšetření dítěte se skládá z několika částí, většinou jej provádí speciální pedagog nebo psycholog, který s dítětem provede krátký rozhovor a naváže osobní kontakt. Dítě se při neformálním hovoru uvolní, je zbaveno napětí, popíše své problémy a způsob, jak se s nimi vyrovnává, možnosti jejich překonávání, situaci v rodině a ve škole, dosavadní nápravná opatření a podobně. Během hovoru má odborník možnost posoudit řeč, hodnotit slovní zásobu, vyjadřovací schopnosti, výslovnost a jiné.

Mezi další vyšetření patří zjištění úrovně intelektu – IQ (inteligenční kvocient) – pro vyloučení poruchy v důsledku nižší úrovně mentálních schopností. Vyšetření provádí individuálně a standardizovanými metodami zásadně psycholog. Nejčastěji používaný je Wechslerův test, který je určen pro děti od 5 do 16 let. Test se skládá z deseti subtestů, neprovádí se najednou u dětí s oslabenou pozorností a soustředěností. Dále se používají Ravenovy progresivní matice upravené odborníky pro běžnou populaci; jejich předností je snadné a rychlé vyhodnocení.

Následuje vyšetření čtení, zahrnující vyšetření rychlosti čtení, porozumění čtenému textu, analýzu chyb a chování dítěte při čtení. Používají se standardizované testy čtení s různou obtížností, testy se provádí jednotlivě a zapisují se na záznamový arch. Výkon ve čtení se srovnává s normovanými texty posledního průzkumu čtenářské dovednosti z osmdesátých let. Vyšetřuje se psaní a pravopis dítěte. Sleduje se samostatný písemný projev i opis textu. Při vyšetření pravopisu se používá zvláštních diktátů, srovnávají se diktáty psané ve škole a v poradně. Zjišťuje se rozvoj grafomotoriky i psacích návyků (způsob sezení při psaní, držení psacího náčiní, způsob a rychlost psaní), provádí se analýza chyb.

Cenné informace o grafomotorice poskytují kresebné zkoušky – test Binderové, obkreslování obrazců Matějčka a Vágnerové, test lidské postavy Goodenoughové a jiné.

Standardizované zkoušky pro dysgrafii prozatím nejsou, v praxi se užívají osvědčené a ověřené postupy. Úroveň psaní hodnotí speciální pedagog z hlediska grafické, pravopisné a obsahové stránky, přičemž se všechny oblasti v hodnocení vzájemně ovlivňují. Diagnostickými nástroji jsou opis, přepis, diktát a volný písemný projev. Hodnotícími ukazateli grafické stránky písemného projevu jsou: sezení při psaní, držení psacího náčiní, pracovní tempo, tvary písmen (plynulost tahů, přítlak), velikost písmen, rychlost vybavování písmen a jejich uspořád

(...více se dočtete ve zdroji)

Zdroj: článek Dysgrafik

Příběh

Ve svém příspěvku CVIČENÍ NA ZÁJMENO JENŽ se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Lukáš.

Krásná dívka,
již
jsem potkal v metru, se na mě mile usmála.
V průchodu stál muž,
jenž
mi někoho připomínal.

Na oslavu přijely i dědečkovy sestřenice,
jež
jsme nikdy předtím neviděli.

Plyšového medvídka, po
němž
jsem dlouho toužila, jsem dostala k narozeninám.

Na tento příspěvěk jestě nikdo nereagoval. Chcete se k němu vyjádřit? Klikněte na tlačítko a budete moci vložit svůj komentář.

Reagovat

Zdroj: příběh Cvičení na zájmeno jenž

Skloňování slova jenž

Pro skloňování vztažného zájmena jenž je důležité si uvědomit jakého rodu a čísla je podstatné jméno, k němuž se jenž vztahuje, a v jakém pádu dané zájmeno má být.

V následující tabulce lze najít správný tvar právě pro určení těchto tří kritérií (číslo, rod, pád)

(...více se dočtete ve zdroji)

Zdroj: článek Gramatika jenž

Příběh

Ve svém příspěvku CVIČENÍ NA ZÁJMENO JENŽ se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Lukáš.

Na půdě jsme objevili hračky, s
nimiž
si v dětství hrávala maminka.
S názorem, podle
něhož
se máme soustředit na čínský trh, nesouhlasil.

Babička s radostí pozorovala vnouče,
jež
se batolilo po kuchyni.

Vizionář,
jejž
působivě ztělesnil německý herec, zemřel v roce 2011.

Na tento příspěvěk jestě nikdo nereagoval. Chcete se k němu vyjádřit? Klikněte na tlačítko a budete moci vložit svůj komentář.

Zdroj: příběh Cvičení na zájmeno jenž

ŘEŠENÍ

1. cvičení: Přiřaďte podstatná jména rodu ženského ke správným vzorům

ČÍSLO

PÁD

MUŽSKÝ ROD

ŽENSKÝ ROD

STŘEDNÍ ROD

Číslo jednotné

1.

(chlapec, který) = jenž

(žena, která) = jež

(děvče, které) = jež

2.

(chlapce, kterého) = jehož

(ženy, které) = jíž

(děvčete, kterého) = jehož

3.

(chlapci, kterému) = jemuž


(ženě, které) = jíž

(děvčeti, kterému) = jemuž

4.

(chlapce, kterého) = jehož, jejž

(les, který) = jejž

(ženu, kterou) = již

(děvče, které) = jež

6.

(o chlapci, o kterém) = o němž

(o ženě, o které) = o níž

(o děvčeti, o kterém) = o němž

7.

(chlapcem, se kterým) = s jímž

(ženou, se kterou) = s jíž

(děvčetem, se kterým) = s jímž






Číslo množné

1.

(chlapci, kteří) = již

(lesy, které) = jež

(ženy, které) = jež

(děvčata, která) = jež

2.

(chlapců, kterých) = jichž

(žen, kterých) = jichž

(děvčat, kterých) = jichž

3.

(chlapcům, kterým) = jimž

(k ženám, kterým) = jimž

(děvčatům, kterým) = jimž

VZORY ŽENSKÉHO RODU

ŽENA

RŮŽE

PÍSEŇ

KOST

Nabídka

Svíce

Laň

Laskavost

Hladina

Borovice

Láhev

Myš

Mýtina

Lavice

Pánev

Drzost

Šňůra

Medvědice

Jabloň

Část

Polévka

Slepice

Tramvaj

Pověst

2. cvičení: Rozdělte podstatná jména podle čísel

ŽENSKÝ ROD

JEDNOTNÉ ČÍSLO

MNOŽNÉ ČÍSLO

Do Evropy

S žárovkami

V noře

Na zdech

S vidličkou

K zálibám

O opici

U silnic

Za výlohou

Pod šňůrami

Na podlahu

S hadicemi

Radost

V pohádkách

K večeři

V soutěžích

S oblohou

Výmluvy

Ve výhni

O představách

3. cvičení: Podtrhněte podstatná jména rodu ženského

Pod lípou, lískový keř, v rákosí, na maliny, klíče, blízko ulice, z konve, o víkendu, dobré bidlo, z pampelišek, s bičíkem, v umyvadle, s osudem, na zem, z komína, k ještěrce, pod střechami, u srdce, ovce, bez víry.

4. cvičení: Určete mluvnické kategorie

(...více se dočtete ve zdroji)

Zdroj: článek Podstatná jména rodu ženského: pracovní list

Příběh

Ve svém příspěvku CVIČENÍ NA ZÁJMENO JENŽ se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Kokos.

kravina k životu není potřeba

Na tento příspěvěk jestě nikdo nereagoval. Chcete se k němu vyjádřit? Klikněte na tlačítko a budete moci vložit svůj komentář.

Reagovat

Zdroj: příběh Cvičení na zájmeno jenž

Zájmeno jenž

Vztažné zájmeno jenž je málo využívaným synonymem k zájmenu který. Mnoho lidí považuje toto zájmeno za zbytečné, komplikující text a mají problém s jeho skloňováním. Zájmeno jenž ale pomáhá lidem, kteří se živí psaním, aby v textu neopakovali neustále jen zájmeno který.

Zdroj: článek Gramatika jenž

Příběh

Ve svém příspěvku DĚKUJI :) se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Marti.

Mockrát děkuji za toto cvičení. Moc mi pomohlo a je to super na procvičování.
Bylo by super přidat ještě více, třeba i těžších cvičení na velká a malá písmena a také hlavně chytáky :)

Na tento příspěvěk jestě nikdo nereagoval. Chcete se k němu vyjádřit? Klikněte na tlačítko a budete moci vložit svůj komentář.

Reagovat

Zdroj: příběh Děkuji :)

Citáty

Většina známých citátů od Williama Shakespeara pochází z jeho knih, ať už se jedná o divadelní hru nebo báseň. Řada Shakespearových citátů je parafrázována a je stále považována za aktuální. Častým tématem vybraných citátů je láska. Citátů by ale mnoho být mnohem více, téměř z každého jeho díla se dá mnoho věcí citovat.

  • „Ach, ona teprv učí zářit svíce. Jak v uchu černochově náušnice žhne v tváře její spanilost, nad lidský pomysl i nad žádost. Jako když holubička k vranám sedne, tak jiných krása vedle její bledne... Že jsem kdy miloval? Ach ne, ó ne! Já lásku neznal do dnešního dne.“
  • „Anonym nikdy za nic nestojí, nechť sám své jméno považuje za nic.“
  • „A ty vaše malovánky taky dobře znám! Pánbůh vám dal jeden obličej a vy si děláte druhý. Vrtíte se a kroutíte, šepláte a zpotvořujete jména božích tvorů a z hříšné vypočítavosti ze sebe děláte putičky.“ (Hamlet)
  • „Ať smutnou výstrahou nám provždy je ten příběh Romea a Julie.“
  • „Až teprve naše společná láska mi ukázala, co je v životě důležité. Teď vím, že štěstí je jen poloviční, když se o něj nemáš s kým dělit, a že smutek je dvojnásobný, když Ti z něj nemá kdo pomoci. S Tebou jsem poznal, co to znamená opravdu milovat a jaké to je, když je moje láska opětována...“
  • „Bláznovství obchází kolem světa jako slunce. Není místa, kde by nesvítilo.“
  • „Bohatý cit je chudý na slova, nemá se krášlit, sám je krásný dost...“
  • „Být či nebýt, to je, oč tu běží.“
  • „Celý svět je jeviště a všichni lidé na něm jenom herci.“
  • „Co když je láska plamenem, jenž vyšlehává z překvapení? Až shoří vše, co bylo v něm, zhasne a bude po plameni, jenž vyšlehával z překvapení a byl jen pouhým plamenem.“
  • „Co je člověk, když žije jenom proto, aby spal a jedl? Nic víc než zvíře, nic víc. Ten, kdo nám dal tak velkou schopnost myslet, nazírat věci minulé i příští, zajisté nechtěl, aby božský rozum v nás zahníval a tlel.“ (Hamlet)
  • „Co růží zvou, i zváno jinak, vonělo by stejně.“ (Romeo a Julie)
  • „Čas ubíhá různě - podle toho s kým.“
  • „Čisté srdce se snadno nepoleká.“
  • „Ďábel i Bibli cituje, když mu to přijde vhod.“
  • „Dobrá pověst je nicotná a velmi nesprávná představa, často se získá bez zásluhy a ztratí bez viny.“
  • „Dobré srdce ženy, než pěkná tvář upoutá mou lásku.“
  • „Dobré víno je dobrý přítel, když s ním dovedeme zacházet.“
  • „Dobře se oběsit - to vyloučí možnost špatně se oženit.“
  • „Falešná tvář musí skrýt, co falešné srdce v sobě skrývá.“
  • „Hle, jakou metlou nebe trestá zášť! Skrz lásku zahubilo vaši radost...“
  • „Chyť okamžik za pačesy!“
  • „Jakmile potkáte ženu, která vám zůstala dlužna odpověď, do
  • (...více se dočtete ve zdroji)

    Zdroj: článek William Shakespeare

    Příběh

    Ve svém příspěvku CVIČENÍ NA TÝŽ/TENTÝŽ, TÁŽ/TATÁŽ, TOTÉŽ se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Tomáš Kučera.

    Dobrý den, paní učitelko,

    posílám cvičení ke kontrole.

    Tomáš Kučera

    Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Jana Šukalová.

    ses gej

    Zdroj: příběh Cvičení na týž/tentýž, táž/tatáž, totéž

    Vyjmenovaná slova

    Pokud zjistíte, že s doplňováním máte potíže, přečtěte si náš článek „Vyjmenovaná slova“, kde si můžete zopakovat nejen daná vyjmenovaná slova, ale najdete v něm i příklady slov, na které si máte dávat pozor.

    1. cvičení na vyjmenovaná slova po s

    skorčino hnízdo,
    slniční hlídka,
    snovec Smon,
    plísňový sr,
    rybičky v sti,
    navštívil nové sdliště,
    vítr slí,
    dosta se najedl,
    schravý den,
    slikonová vlákna,
    spký písek,
    louže vyschají,
    slný jako medvěd,
    špatně usná,
    chraptíš a speš,
    záslkový obchod,
    javorový srup,
    školní besdka,
    velké úslí,
    prosm o pomoc,
    déšť zeslil,
    koupené osvo,
    malá sň je sňka,
    hascí přístroj


    2. cvičení na vyjmenovaná slova po s

    malý ssel,
    nefunkční vyslačka,
    sdlo firmy,
    zavolej hasče,
    kyselina srová,
    ospal se vyrážkou,
    malý les je lesk,
    srová zelenina,
    slonová taška,
    masté jídlo,
    matka se snem,
    prádlo uschá,
    stá barva,
    prosvá písek přes sto,
    únor je zimní měsc,
    pára sčela,
    drobná lasčka,
    náramný slák,
    spký sníh,
    nová slnice,
    olomoucké srečky,
    roztomilý psček,
    had zasčel,
    skora koňadra


    3. cvičení na vyjmenovaná slova po s

    vyslující horko,
    srové výpary,
    smuloval zranění,
    je rozdíl mezi Měscem a měscem,
    svá holubička,
    smultánní tlumočení,
    sté jídlo,
    sraři vyrábějí sry v srárně,
    nechej boty v předsni,
    třásl se jako oska,
    volejbalová sť,
    paní Skorová,
    svízelná stuace,
    neosdlená oblast,
    uschající tráva,
    prosncový den,
    sček houká,
    dětský zásp,
    nejslnější kluk ze třídy,
    v minulém tisciletí,
    pospat chodník,
    nebezpečný zlosn


    4. cvičení na vyjmenovaná slova po s

    poslat balík,
    sčící had,
    neuhastelný požár,
    pořád nesčkuj,
    prezidentské sdlo,
    domácí náslí,
    ty máš ale slu,
    hlastá hudba,
    nemoc ospky,
    zdravá srovátka,
    malý nosk,
    počítačová sť,
    osřelé dítě,
    sslí díra,
    sra je nerost,
    nascený roztok,
    nemusš tam jít,
    malý sn je snáček,
    nost batoh,
    nerozspej sůl,
    přespací hodiny,
    poslovací cvičení,
    Velké Losny,
    usdlili se poblíž


    5. cvičení na vyjmenovaná slova po s

    jabloň obspaná květy,
    zámek Schrov,
    květiny uschají,
    rozspal posku na koláč,
    svatební sň,
    kamarádka Smona,
    nenascené kyseliny,
    poštovní záslka,
    dobrovolný hasč,
    přescený trh,
    st hrách,
    slvestrovská zábava,
    čaj se srupem,
    dřevěné kosště,
    jedovatý srovodík,
    srová pomazánka,
    stič u auta,
    bláto oschá,
    vyslující zápas,
    vyhořelá srka,
    Sbylino proroctví,
    houba srovinka,
    spka na obilí,
    srotčí důchod



    Zdroj: článek Online cvičení na vyjmenovaná slova po s

    Příběh

    Ve svém příspěvku CVIČENÍ NA VELKÁ PÍSMENA se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Jakub Marek.

    Dobrý den, zde zasílám cvičení 1 na velká a malá písmena.

    Na tento příspěvěk jestě nikdo nereagoval. Chcete se k němu vyjádřit? Klikněte na tlačítko a budete moci vložit svůj komentář.

    Reagovat

    Zdroj: příběh Cvičení na velká písmena

    Vyjmenovaná slova

    Pokud zjistíte, že s doplňováním máte potíže, přečtěte si náš článek „Vyjmenovaná slova“, kde si můžete zopakovat nejen daná vyjmenovaná slova, ale najdete v něm i příklady slov, na které si máte dávat pozor.

    1. cvičení na vyjmenovaná slova po v

    zvšená teplota,
    jahodová žvkačka,
    malá mořská vla,
    rozvřil hladinu,
    oční včko,
    vcpaná vdra,
    pravdelná návštěva,
    vhybka na kolejích,
    špatné návky,
    veřejné vstoupení,
    obvklý postup,
    tradiční posvcení,
    odjel na Vsočinu,
    vko od kanálu,
    točil se jak korouhvčka,
    vr je sova,
    dnešní novny,
    vsel za nohy,
    spravený vtah,
    vánoční zvky,
    vdatný déšť,
    svslá čára,
    vsoká věž,
    hrách je luskovna,
    severovchodní směr,
    Všehradský hřbitov,
    stavdlo na rybníce


    2. cvičení na vyjmenovaná slova po v

    vdatná snídaně,
    nenapovdej mu,
    nejvšší hora,
    vsutá hrazda,
    vborné vsvědčení,
    vdět vnohrad,
    vklá se mi zub,
    trenér Vtek,
    taková klukovna,
    malebná vska,
    cvčební úbor,
    hubený jako vžle,
    nepovšuj se,
    vhaslá sopka,
    vjezd z garáže,
    vsunout drápky,
    vza je ryba,
    hluboký vdech,
    nezavrej oči,
    vprodej obuvi,
    školní vlet,
    vloučil hráče,
    zubní sklovna,
    sovce sněžná,
    dobrý vsledek,
    vdržel až do konce,
    nečekaná novna


    3. cvičení na vyjmenovaná slova po v

    konvce na čaj,
    vstavště v Brně,
    svslá čára,
    Slovnsko,
    minulý vkend,
    drogově závslí,
    hradní vžka,
    obrovská vška,
    miminko v zavnovačce,
    špatná vmluva,
    vojenské cvčení,
    lovt ryby,
    skalní vběžek,
    detektivní povdka,
    byl vnen,
    vtr zvřil prach,
    televzní zprávy,
    vří houkání,
    Vktorka u splavu,
    město Vdeň,
    zdravá vživa,
    vtěz závodu,
    bledá závst,
    vjeme věnečky,
    vsací zámek,
    vsoký strom,
    vodní vr


    4. cvičení na vyjmenovaná slova po v

    sněhová lavna,
    nádech a vdech,
    nádherné svtání,
    vtaná změna,
    peněžitá vhra,
    vnikající jídlo,
    bratr Vlém,
    bílé vno,
    horolezecká vstroj,
    svžná chůze,
    technický vkres,
    rozlehlé pastvny,
    měsíční svt,
    vtrvalostní běh,
    všší princip,
    přivtej návštěvu,
    nové pravtko,
    nevmlouvej se,
    malá lahvčka,
    neobvklý čin,
    zralé všně,
    dětský povk,
    svčka na dortu,
    rychle vskoč,
    nevkejte mi,
    tlaková vše,
    zajímavá vstava,
    vm výsledek


    5. cvičení na vyjmenovaná slova po v

    vskat ve vlasech,
    kupovtá oblačnost,
    vydrž chvlku,
    zdvhá činky,
    svnutý koberec,
    průsvtný papír,
    pan vpravčí,
    srdečné uvtání,
    nevdím na to,
    cvčená opice,
    velká vchřice,
    nedělej cavky,
    kaluž vsychá,
    vzdobená vloha,
    ty jsi vrostl,
    cesta se vne,
    nadmořská vška,
    masový závtek,
    nepřežvkuj,
    vvoj člověka,
    bezvznamná událost,
    psi hrozivě vli,
    vdlička a nůž,
    pravdla pravopisu,
    malý přivdělek


    6. cvičení na vyjmenovaná slova po v

    vmalovat omalovánky,
    vprávěl pohádku,
    dočkal se povšení,
    řeka Vdra,
    německá slovčka,
    vtři kuchyň,
    vbavička pro miminko,
    obraz vsí v předsíni,
    vsel hrách,
    vsokohorská přirážka,
    pekelná vheň,
    jeden vtisk,
    předvdat nebezpečí,
    sbírat bukvce,
    udělala vmyk,
    vdatný déšť,
    můj zlozvk,
    včitky svědomí,
    nezvknu si,
    bydlí ve Vškově,
    nová vla,
    horské všiny,
    hlasitě vskal,
    jelen je přežvkavec,
    náročný vklad,
    odvkací léčba



    Zdroj: článek Cvičení na vyjmenovaná slova po v

    Příběh

    Ve svém příspěvku CVIČENÍ NA VELKÁ PÍSMENA se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Šaman Štěpán.

    Dobrý den, zasílám cvičení na velká písmena.

    Na tento příspěvěk jestě nikdo nereagoval. Chcete se k němu vyjádřit? Klikněte na tlačítko a budete moci vložit svůj komentář.

    Reagovat

    Zdroj: příběh Cvičení na velká písmena

    Vyjmenovaná slova

    Pokud zjistíte, že s doplňováním máte potíže, přečtěte si náš článek „Vyjmenovaná slova“, kde si můžete zopakovat nejen daná vyjmenovaná slova, ale najdete v něm i příklady slov, na které si máte dávat pozor.

    1. cvičení na vyjmenovaná slova po b

    obtný přívěs,
    zblé blky,
    obváme nový bt,
    Zbněk sbl budku,
    staré občeje,
    staroblé obdlí,
    město Přibslav,
    dobvat hrad,
    nabt majetek,
    útulný příbtek,
    kabna letadla,
    btevní pole,
    nabté zbraně,
    dlouhé bdlo,
    btva u Lipan,
    kabna řidiče,
    plechový bubnek,
    blinkový čaj,
    nový bt,
    mořská hlubna,
    obvací pokoj,
    hodiny odbly poledne,
    krabce hřebků,
    blá kočka,
    Bvoj bl silák,
    dobtek se pásl,
    dobt moblní telefon


    2. cvičení na vyjmenovaná slova po b

    Zbšek bl nemocný,
    blá mlha,
    bdlím ve městě,
    strakatý bček,
    vaječný blek,
    blá skříň,
    horská bstřina,
    rozbtá karabna,
    zlobm se na tebe,
    neslíbl nic,
    staré bdliště,
    pěkný slabkář,
    zaseté oblí,
    slunný bt,
    stará kobla,
    tvoje babčka,
    léčivé bliny,
    z Přibslavi,
    zbtek chleba,
    nezpůsobl škodu,
    občejný sešit,
    zelená koblka,
    zabdlený bt,
    bložravec,
    neobčejné dobrodružství,
    liška Bstrouška,
    hbitá rybička


    3. cvičení na vyjmenovaná slova po b

    bcí nástroj,
    obvatelé Brna,
    nabtá zbraň,
    zbtek bavlnky,
    moderní nábtek,
    mohutný bzon,
    oblíbt si pohádku,
    hbtá dívka,
    přibl nový žák,
    neznámá btost,
    koblka hopsá,
    nezlobme se,
    pobvat v Aši,
    btva na Moravském poli,
    bvalo pěkněji,
    blá holubčka,
    přibl hřebk,
    pobl všechny mouchy,
    pohádková btost,
    bcí nástroj,
    nabl peněz,
    netrhejte blí,
    dobt pevnost,
    dlouhý bč,
    velké krupobtí,
    slíbl mi to,
    Zbslav


    4. cvičení na vyjmenovaná slova po b

    blo neblo,
    nebj toho psa,
    vymlátit oblí,
    bt unavený,
    nové bopotraviny,
    šestá hodina odbla,
    vybhá z bloků,
    slovo má dvě slabky,
    abch nezapomněl,
    staré občeje,
    dobrá nabdka,
    blý svetr,
    pan btný,
    zabvat se něčím,
    sbrka známek,
    Bdžov,
    bt na poplach,
    bstrý kluk,
    btevní lodě,
    nebdlím tam,
    dětské nádobčko,
    babka,
    staroblý hrad,
    Bstřice pod Hostýnem,
    nabdni i ostatním,
    pomohl bch vám,
    bt doma


    5. cvičení na vyjmenovaná slova po b

    rozbtá sbječka,
    Blany,
    blit prádlo,
    zbtečně se zlobl,
    nebjte ho,
    vojáci dobli hrad,
    kdybch se nevrátil,
    obtý nábtek,
    malý bk je bček,
    Hrabně,
    nabzíme nové zboží,
    sbrka léčivých blin,
    ten bt se mi líb,
    rybzový koláč,
    babččina truhla,
    zbly mi peníze,
    Přibslav,
    občejné šaty,
    kdybchom tam nešli,
    velké hromobtí,
    horská bstřina,
    nevážil si dobrého bdla,
    pan Blek,
    slečna Bdžovská,
    léčivý zlatobl



    Zdroj: článek Cvičení na vyjmenovaná slova po b

    Příběh

    Ve svém příspěvku CVIČENÍ NA VELKÁ PÍSMENA se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Jana.

    Dobrý den, posílám cvičení.

    Na tento příspěvěk jestě nikdo nereagoval. Chcete se k němu vyjádřit? Klikněte na tlačítko a budete moci vložit svůj komentář.

    Reagovat

    Zdroj: příběh Cvičení na velká písmena

    Vyjmenovaná slova

    Pokud zjistíte, že s doplňováním máte potíže, přečtěte si náš článek „Vyjmenovaná slova“, kde si můžete zopakovat nejen daná vyjmenovaná slova, ale najdete v něm i příklady slov, na které si máte dávat pozor.

    1. cvičení na vyjmenovaná slova po l

    vyslšel prosbu,
    ltostivý vzlkot,
    lška Bystrouška,
    pelněk je hořký,
    plnový kotel,
    lska kvete,
    sestra se ráda lčí,
    lzat nanuk,
    velká lampa,
    neslším hudbu,
    strom lpa,
    pes se lsá,
    poraněné ltko,
    slšela jsem Lndu,
    nejblžší mln,
    blskavý náhrdelník,
    sestra Olna,
    venku se blskalo,
    neuplnula ani hodina,
    blskavé předměty,
    lžuj opatrně,
    usměvavá Ldie,
    klče od domu,
    starý mlnář,
    ldové umění


    2. cvičení na vyjmenovaná slova po l

    nedoslchavý dědeček,
    polkat slny,
    semlt oblí,
    nepltvej potravinami,
    kočka si lže tlapky,
    mám lsinu,
    pelňkový čaj,
    škodlvý lkožrout,
    lný Honza,
    Lsá hora,
    křeslo z plše,
    ldský výtvor,
    tiše se přiblžit,
    neltuj se,
    mlnářský pomocník,
    zablsklo se,
    lžařské rukavice,
    malá klcka,
    je to blzoučko,
    ltostivá Lda,
    sldivý pohled,
    plseň v domě,
    lska je pták,
    plnoucí voda,
    plnový vařič,
    lbivé kalhoty,
    lšaj smrtihlav


    3. cvičení na vyjmenovaná slova po l

    na lstech,
    ls na ovoce,
    Lsá nad Labem,
    hebký plš,
    starý mlnář,
    neodbytný jako klště,
    lšaj na tváři,
    voňavý pelněk,
    vylčený pokoj,
    plnovod,
    kldná bstřina,
    kněžna Lbuše,
    ltkový sval,
    blštivé sklčko,
    namožené ltko,
    lbila se mi halenka,
    boty z lčí,
    lpový květ,
    Lbor a Lduška,
    kldný oblčej,
    malčká Elška,
    lbové maso,
    jedovatý pln,
    lst papíru,
    mlnek na kávu


    4. cvičení na vyjmenovaná slova po l

    děda nedoslchá,
    králík klčkuje,
    nall si lmonádu,
    zalvat květiny,
    oblbený film,
    kočka se neslšně plží,
    had polká žábu,
    uplnulý týden,
    voda lně plnula korytem,
    zemní pln,
    prudký lják,
    Volně,
    tatínek lčí past na myši,
    Lsolaje,
    blštivé sklo,
    noční hldka,
    malý klč je klček,
    červený kalch tulpánu,
    na obzoru se blsklo,
    plnulá řeč,
    lzat zmrzlnu,
    Pavlk snídá rohlk,
    rozplvat se na jazyku


    5. cvičení na vyjmenovaná slova po l

    uplnulo spoustu let,
    lbezná tvář,
    plš je látka,
    neslšný šepot,
    kino je blzko,
    Ltomyšl,
    taška z lka,
    lskový keř,
    mlnské kolo,
    zablsklo se,
    umlt kávu,
    město Lberec,
    strom obrostl lšejníkem,
    lkovec obecný,
    lščí ohon,
    lsá hlava,
    velké oči,
    slnné žlázy,
    Olver plvl na zem,
    miminko vzlkalo,
    voňavé llie,
    Volně,
    zajímavě se nalčila,
    Alce zná Lběnu,
    studený lstopad,
    hokejisté Ltvínova



    Zdroj: článek Cvičení na vyjmenovaná slova po l

    Vyjmenovaná slova

    Pokud zjistíte, že s doplňováním máte potíže, přečtěte si náš článek „Vyjmenovaná slova“, kde si můžete zopakovat nejen daná vyjmenovaná slova, ale najdete v něm i příklady slov, na které si máte dávat pozor.

    1. cvičení na vyjmenovaná slova po p

    nepskej tady,
    pr na poli,
    malá opce je opčka,
    kloptl o kámen,
    špnavé kalhoty,
    slept papír,
    brněnský pvovar,
    přepchová vila,
    časopsy a noviny,
    malé koptko,
    známý spsovatel,
    ptel plin,
    netopří sluch,
    napnavý příběh,
    třptivý řetízek,
    načepřený krocan,
    psečná pláž,
    kvalitní lepdlo,
    pšný jako páv,
    pla vodu,
    včely sbírají pl,
    plník na železo,
    velké psmeno,
    pospchal do obchodu,
    barevná prka,
    tapr je lichokoptník,
    spsovná čeština


    2. cvičení na vyjmenovaná slova po p

    pškotové těsto,
    Pepk napná uši,
    pěkné psmo,
    růže pchá,
    urostlý chlapk,
    osel má psk,
    výletníci kloptali,
    bílé pchavky,
    hraje si na psku,
    veselý chlapk,
    popnavá rostlina,
    ptel psku,
    plná studentka,
    pšná princezna,
    slepš není had,
    zptoval svědomí,
    koupm si lepdlo,
    napš jim dops,
    kropenatá slepce,
    ptlák v lese,
    dlouhá kaptola,
    pš úhledněji,
    kaptán lodi,
    rosa se třptila,
    nejplnější hospodyňka,
    zajímavý časops,
    Pavla se zapřila


    3. cvičení na vyjmenovaná slova po p

    napnavá kniha,
    potřebuji plník,
    paprový ptlík,
    vtipný nadps,
    odpkal si trest,
    nepjte tady alkohol,
    propsovací tužka,
    ptel plin,
    přepchový palác,
    vrbová pšťalka,
    neoprej se o mě,
    slepš to klihem,
    starý sps,
    dívka pští,
    výpsky z učebnice,
    navštívil Chropni,
    potrestaná pcha,
    vrabci se čepřili,
    malé kopto je koptko,
    zatřptila se,
    pchnout se do prstu,
    bílá pvoňka,
    neptlačte v lese,
    prátská loď,
    lidová pseň,
    dětské pskoviště,
    oblíbená pvnice


    4. cvičení na vyjmenovaná slova po p

    město Psek,
    mládě ppalo v hnízdě,
    hrubá ptlovina,
    prospval s vyznamenáním,
    žirafa je sudokoptník,
    plná včelka,
    psklavý hlásek,
    vytrvalost a ple,
    máme přírodops,
    pchá mě u srdce,
    hra na pkanou,
    jsi nevyzptatelný,
    pospchej pomalu,
    ptakopsk je savec,
    suchopr je bylina,
    pravopsná pravidla,
    ušpněný límec,
    ostrý napnáček,
    propchnutý míč,
    psčitý břeh,
    topoly se vypnají,
    zatopl v kamnech,
    soudní zapsovatelka,
    pskovec je hornina,
    ptlík bonbónů


    5. cvičení na vyjmenovaná slova po p

    hrajeme pškvorky,
    pevný plíř,
    ostrá pla,
    pkola je dřevěný nástroj,
    obec Pšely,
    pvní kvasinky,
    kuje pkle,
    spše ne,
    škodlivý poplek,
    spcí dívka,
    rybář loví na třptku,
    špčatá tužka,
    ples uprů,
    koňské kopto,
    sojčí prko,
    nebezpečný lupč,
    hrdopška,
    nalept známku,
    pvovarský kůň,
    ptlákova schovanka,
    pskaté rostliny,
    kukuřičný lupnek,
    dítě cuptá,
    napnat prostěradlo,
    brouk Ptlík,
    vyklopt náklad,
    maminčina pnzeta,
    lepcí páska



    Zdroj: článek Cvičení na vyjmenovaná slova po p

    Vyjmenovaná slova

    Pokud zjistíte, že s doplňováním máte potíže, přečtěte si náš článek „Vyjmenovaná slova“, kde si můžete zopakovat nejen daná vyjmenovaná slova, ale najdete v něm i příklady slov, na které si máte dávat pozor.

    1. cvičení na vyjmenovaná slova po m

    medvídek mval,
    mt štěstí,
    často se mlí,
    Vysoké Mto,
    umt nádobí,
    horský průsmk,
    mlý Mchale,
    nemá to smsl,
    mám málo mncí,
    vzpomínky na mnulost,
    mchačka na beton,
    mší kožíšek,
    hodně hmzu,
    důmslný plán,
    mladý mslivec,
    roztomlé mmnko,
    jedovatá zmje,
    svědomtá spolužačka,
    mdlové mdliny,
    užitečný hmzožravec,
    kníže Křesomsl,
    nemlá návštěva,
    světový mr,
    hlemždí tempo,
    nový mkroton,
    mnistr práce,
    sumš jedlý


    2. cvičení na vyjmenovaná slova po m

    mt narozeniny,
    mslivna na samotě,
    žlutý mček,
    housle a smčec,
    chmří pampelšky,
    spolužák Mloš,
    zlomslný člověk,
    vymšlet příběh,
    zlatá mnce Mlada mchá,
    skvělá mšlenka,
    čerstvá omtka,
    správná mra,
    mrná zima,
    domšlivá dívka,
    mslivecká kamzola,
    malá mska je mstička,
    pořád přemšlet,
    mstr světa,
    namdlit si ruce,
    m tam jdeme,
    výmk na hrazdě,
    mluji Mrka,
    omvatelná tapeta,
    pomchané karty


    3. cvičení na vyjmenovaná slova po m

    rozlehlá mtina,
    mslivec zamřil,
    zajímavá mšlenka,
    malá Mluška,
    mt štěstí,
    mt nádobí,
    přiznal oml,
    blé mšky,
    mnuli jsme to,
    promň m tu chybu,
    mlá mamnko,
    rozdmchat oheň,
    dávná mnulost,
    Mša nezamká,
    msa jablek,
    rozumm francouzsky,
    nový milenec ,
    vzpomnka na léto,
    světlá mstnost,
    Kamla je umněná,
    foukla do chmří,
    mrný svah,
    nová mza,
    mší díra,
    Přemsl Oráč


    4. cvičení na vyjmenovaná slova po m

    neumté ruce,
    krásně se usmval,
    umš dobře malovat,
    nesmslné podmnky,
    hlasitý smch,
    vůně jasmnu,
    mnulý pátek,
    zamchej omáčku,
    msto v autobuse,
    hmzí bzukot,
    to nemá smsl,
    zmje je had,
    dostal smk,
    malé smtko,
    promň m to,
    nejsem neomlný,
    dny mjely pomalu,
    kmnek jabloně,
    všeho s mrou,
    vymšlíš si,
    mstní občané,
    špatná mnulost,
    těžký průmsl,
    smslná dívka


    5. cvičení na vyjmenovaná slova po m

    mslím na tebe,
    zamkej dveře,
    navštívil Litomšl,
    ležatá osmčka,
    semnko slunečnice,
    Jarmla se zmlila,
    smčka na laně,
    nemslel na nic,
    jsi můj mláček,
    smkl s ním o zem,
    namřená zbraň,
    lesklý kamnek,
    kat Mdlář,
    hlemždí ulita,
    vysoké mtné,
    vymkat se pravidlům,
    mle je víc než kilometr,
    zřícenina Kamk,
    zloml tužku,
    mnutku počkej,
    plusy a mnusy,
    komník Domnik,
    nachomtl se u toho,
    cítím se mzerně,
    ms je pevninský výběžek,
    Mss České republiky



    Zdroj: článek Cvičení na vyjmenovaná slova po m

    Reedukace a kompenzace dysgrafie

    Reedukace se začíná vždy na úrovni, kterou dítě s jistotou zvládá, teprve pak se obtížnost zvyšuje. Důležité je rozvíjení hrubé a jemné motoriky, správné provádění uvolňovacích cviků, předcházení nesprávným návykům v držení psacího náčiní i nesprávným tvarům písmen.

    Hrubá motorika se rozvíjí pohyby trupu, končetin a hlavy. Při psaní zapojujeme mnoho svalů, nadměrné zatížení svalových skupin způsobuje únavu, která se přenáší na celý organismus. Důležité je správné držení těla při psaní, poloha dolních končetin, jež jsou při psaní opřené o podložku, také vzdálenost hlavy od papíru a držení psacího náčiní.

    Před psaním se provádí cvičení paží – uvolnění pletence ramenního. Není-li uvolnění dostatečné, je pohyb křečovitý, svalstvo je ve stálém napětí. Procvičení paže stejně jako svalů krku a trupu může být zařazeno i v průběhu psaní.

    Pohyby paží: mávání, kroužení (let ptáka, sekání kosou, plavání kraulem), střídavé upažení a vzpažení, kroužení předloktím (navíjení klubka). Pohyby dlaní: vpřed, vzad, vpravo, vlevo, kroužení dlaněmi (mávání, kývání), tlačení proti sobě a uvolňování, zavírání dlaní v pěst a otevírání, střídání úderů dlaní a pěstí o podložku.

    K rozvíjení jemné motoriky slouží řada cvičení prováděných v rámci jiných předmětů, například modelování, vytrhávání a skládání z papíru, navlékání korálků, skládání stavebnic, vybarvování omalovánek. Tato cvičení je vhodné provádět při každé příležitosti.

    Plynulost a rytmus pohybů při psaní lze podporovat říkadly, písničkami, hudebním doprovodem nebo pouze slovním spojením. Uvolňovací i průpravné cviky pro jednotlivá písmena se provádí vždy několikrát. Cílem není přesné obtahování tvarů nebo přesné napodobování, ale plynulost a rytmus pohybů. Cviky se provádějí co nejčastěji, pokud možno před každým psaním.

    Učitel předvádí tvar písmene nejdříve na tabuli, slovně svůj pohyb komentuje. Potom žáci obtahují vzor na tabuli. Pro cvičení kinestetické paměti je vhodné psát slova ve vzduchu se zavřenýma očima. Jednotlivá písmena mají více či méně opěrných bodů a jejich zapamatování může být pro dítě dysgrafika náročné – používají se pomocné linky bez ohledu na věk.

    Pokud je porucha kombinovaná s dysortografií či dyslexií, zařazují se i cvičení smyslového vnímání – zrakové a sluchové percepce. Jestliže dítě nezvládá písmeno nebo spoje písmen, je nutné vrátit se na začátek a celý postup zopakovat. Některé děti mají obtíže při vybavování písmen, a to i ve vyšších ročnících. Využívá se proto přehled písmen, kdy se dítě může podívat v případě pochybností a neztrácí čas vzpomínáním. Dítě s dysgrafií by se nemělo přetěžovat, dává se přednost

    (...více se dočtete ve zdroji)

    Zdroj: článek Dysgrafik

    Autoři uvedeného obsahu

     Mgr. Jana Válková

     Mgr. Jitka Konášová

     Mgr. Světluše Vinšová


    jenž množné číslo
    << PŘEDCHOZÍ PŘÍSPĚVEK
    jenž procvicovani
    NÁSLEDUJÍCÍ PŘÍSPĚVEK >>