3. cvičení: Psaní koncovek ovi / ovy u příjmení
Nápověda: U koncovek ovi / ovy u českých příjmení rozhoduje vždy číslo a pád, v nichž se příjmení nachází.
Zdroj: článek Pravopis y i
OVI OVY PROCVIČOVÁNÍ a nejen to se dozvíte v tomto článku. Následující cvičení slouží k procvičení znalostí o pravopisu koncovek podstatných jmen, koncovek přídavných jmen, koncovek u sloves, pravopisu zájmen my / mi, a pravopisu koncovek u příjmení.
Nápověda: U koncovek ovi / ovy u českých příjmení rozhoduje vždy číslo a pád, v nichž se příjmení nachází.
Zdroj: článek Pravopis y i
Ve svém příspěvku CVIČENÍ NA PODSTATNÁ JMÉNA se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Michaela Točoňová.
Dobrý večer, tohle procvičování mně baví, ale vadí mi, že se tady opakují slova (např.:pod lampou, atd.) Jinak děkuji za procvičování.
Na tento příspěvěk jestě nikdo nereagoval. Chcete se k němu vyjádřit? Klikněte na tlačítko a budete moci vložit svůj komentář.
Zdroj: příběh Cvičení na podstatná jména
Nápověda: Pokud je koncovka ovi u podstatného jména, píše se vždy měkké i, pokud je u přídavného jména rozhoduje se podle rodu podstatného jména (u mužských životných podstatných jmen je také důležitý pád!).
Zdroj: článek Pravopis y i
Ve svém příspěvku DĚKUJI :) se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Marti.
Mockrát děkuji za toto cvičení. Moc mi pomohlo a je to super na procvičování.
Bylo by super přidat ještě více, třeba i těžších cvičení na velká a malá písmena a také hlavně chytáky :)
Na tento příspěvěk jestě nikdo nereagoval. Chcete se k němu vyjádřit? Klikněte na tlačítko a budete moci vložit svůj komentář.
Zdroj: příběh Děkuji :)
|
1. pád |
Michal |
|
2. pád |
Michala |
|
3. pád |
Michalovi, Michalu* |
|
4. pád |
Michala |
|
5. pád |
Michale |
|
6. pád |
Michalovi, Michalu* |
|
7. pád |
Michalem |
* O užití delší nebo kratší varianty rozhodují různé činitele, především větné, slovosledné a rytmické. Například stojí-li jméno samostatně, mívá koncovku delší (Vrať tu knihu Michalovi). U několikaslovného výrazu (často spojení rodného jména a příjmení, popřípadě titulu a jména) se koncovka -ovi připojuje zpravidla jen k poslednímu členu, případně se koncovky -ovi a -u střídají, u posledního slova však musí být -ovi (Přejeme panu doktoru Michalu Novákovi mnoho úspěchů. Nebo: Přejeme panu doktorovi Michalu Novákovi mnoho úspěchů.)
Zdroj: článek Jak vzniklo jméno Michal
Ve svém příspěvku CVIČENÍ NA ZÁJMENA se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Prasátko.
skvělé procvičování doporučuju 10/10
Na tento příspěvěk jestě nikdo nereagoval. Chcete se k němu vyjádřit? Klikněte na tlačítko a budete moci vložit svůj komentář.
Zdroj: příběh Cvičení na zájmena
Zdroj: článek Cvičení na psaní y i
U jazykolamů musí být zřetelná výslovnost a výrazná artikulace. Mluvčí si nemůže jazykolam jen tak zamumlat pod vousy. Pak by procvičování jazykolamů zcela postrádalo smysl. Jazykolamy mohou trénovat nejen dospělí lidé, ale i malé děti. U dětí je hlavní, aby je to bavilo a nebraly to jako nudnou povinnost.
Při procvičování jazykolamů se doporučuje začít pomalým tempem a postupně zrychlovat. Je vhodné se také nezaměřovat jen na jeden typ jazykolamů. Je potřeba si ještě uvědomit, že umět vyslovit jazykolamy není zárukou pro dráhu řečníka.
Zdroj: článek Jazykolamy
Klasické cvičení vhodné pro všechny věkové kategorie. Žáci doplňují správné písmeno na základě významu slova.
Používání slov v kontextu pomáhá lépe pochopit význam a vyhnout se mechanickému učení.
Vyjmenovaná slova lze vkládat do krátkých textů, kde mají žáci najít chyby nebo doplnit správné tvary.
Následující úkoly lze snadno zkopírovat a vytisknout – ideální pro domácí přípravu či školní procvičování.
Zdroj: článek Procvičování vyjmenovaných slov po b k vytisknutí
1. slovní druh = Podstatná jména (latinsky substantiva) = Patří sem slova, která označují názvy osob, zvířat, věcí, vlastností a dějů.
2. slovní druh = Přídavná jména (latinsky adjektiva) = Patří sem slova, která označují vlastnosti nebo vztahy podstatných jmen.
3. slovní druh = Zájmena (latinsky pronomina) = Patří sem slova, která zastupují podstatná jména nebo přídavná jména.
4. slovní druh = Číslovky (latinsky numeralia) = Patří sem slova, která vyjadřují počet, pořadí, násobnost, díl celku.
5. slovní druh = Slovesa (latinsky verba) = Patří sem slova, která vyjadřují činnost, stav nebo změnu stavu.
6. slovní druh = Příslovce (latinsky adverbia) = Patří sem slova, která vyjadřují bližší okolnosti dějů a vlastností (čas, místo, způsob, důvod, míra).
7. slovní druh = Předložky (latinsky prepozice) = Patří sem slova, která pomáhají vytvářet fráze a modifikovat vztahy mezi větnými členy.
8. slovní druh = Spojky (latinsky konjunkce) = Patří sem slova, která spojují větné členy a věty.
9. slovní druh = Částice (latinsky partikule) = Patří sem slova, která signalizují vztah mluvčího k výpovědi, zvýrazňují určitý větný člen a vyjadřují modalitu věty.
10. slovní druh = Citoslovce (latinsky interjekce) = Patří sem slova, která vyjadřují nálady, pocity, vůli mluvčího, označují hlasy a zvuky.
Bohužel ne vždy je zařazení slov k jednotlivým slovním druhům jednoduché a přehledné. K přiřazení některých slov ke slovnímu druhu je nutné dát slovo do určitého kontextu (do věty). Některá slova mohou patřit k více slovním druhům.
Následuje seznam několika slov, které se dají zařadit k více slovním druhům. Jedná se jen o výběr slov, protože takových slov může být nekonečné množství.
(všechna podstatná jména rodu mužského životného končící -ovi, například dědovi, strýcovi, sousedovi, Filipovi a tak dále)
Podstatné jméno: příklad využití: K narozeninám dal Adamovi moc hezký dárek.
Přídavné jméno: příklad využití: Adamovi koně se proháněli po louce.
Spojka: příklad využití: Usmíval se, ale nebyl šťastný.
Částice: příklad využití: Ale je sympatická.
Citoslovce: příklad využití: Ale, ale, copak to děláš?
Spojka: příklad využití: Ať jde o cizokrajné rostliny, nebo o exotická zvířata, cítili jsme silný úžas.
Částice: příklad využití: Ať už přestane pršet!
Podstatné jméno: příklad využití: Večer vždy rád poslouchal skladby od Bacha.
Citoslovce: příklad využití: Dej si na mě bacha!
Podstatné jméno: příklad využití: Zlepšoval si zdravotní stav během.
Předložka: příklad využití: Během vyučování se nesmí používat mobilní telefony.
Příslovce: příklad využití: Seděl vedle mě příliš blízko.
Předložka: příklad využití: Nastěhoval se blízko nemocnice.
Příslovce: p
(...více se dočtete ve zdroji)
Zdroj: článek Slova, která můžeme zařadit k více slovním druhům
Ideálně krátce, ale pravidelně – 10 minut denně je účinnější než delší blok jednou týdně.
Slova znějí stejně, ale liší se významem. Pomáhá hledání významu ve větách a použití jednoduchých mnemotechnik.
Slovo „být“ znamená existovat nebo nacházet se, zatímco „byt“ je místo k bydlení. Pomůže práce s obrázky a větami.
Ano, mnoho školních portálů nabízí interaktivní doplňovačky a testy k procvičování vyjmenovaných slov.
Zdroj: článek Procvičování vyjmenovaných slov po b k vytisknutí
Ano, příbuzná slova jsou klíčem k pochopení vyjmenovaných slov a jejich pravopisu.
Někdy se jedná o historické podoby slov, které zůstaly zachovány v současném jazyce.
Nejlépe funguje pravidelné krátké procvičování, ideálně několik minut denně.
Ano, můžete je tisknout nebo psát do sešitu, jsou vhodná pro samostatné procvičování.
Zdroj: článek Doplňování i/y cvičení k vytisknutí
V následujícím seznamu označte slova příbuzná ke slovu „být“:
bývá, bytový, příbytek, bílé, býk, obývat
Zdroj: článek Procvičování vyjmenovaných slov po b k vytisknutí
V dalším dílu našeho procvičování psaní velkých písmen se můžete těšit na obce, města, městské části, sídliště; ulice, třídy, nábřeží, náměstí, mosty, sady, zahrady, aleje, kolonády, stavby, nádraží, stanice a zastávky...
Zdroj: článek Pravopisná cvičení na velká písmena
Otázka jak naučit děti poznávat hodiny je jednou z nejčastějších u rodičů předškoláků a mladších školáků. Učení hodin vyžaduje kombinaci názornosti, trpělivosti a hry. Děti potřebují nejprve pochopit samotný princip času – že hodina má 60 minut, minuta 60 sekund a že ručičky na hodinách se pohybují nestejně rychle.
Nejúčinnější způsob výuky vychází z postupného rozdělení látky:
Velkou roli hraje pravidelné procvičování a vizuální pomůcky. Rodiče mohou pracovat s kartičkami, papírovými hodinami nebo hrami, které pomáhají dětem zapamatovat si postup.
Zdroj: článek Jak se naučit ručičkové hodiny
Zdroj: článek Procvičování vyjmenovaných slov po b k vytisknutí
Vyjmenovaná slova po B patří mezi základní části českého pravopisu, které si žáci musí osvojit již na prvním stupni. Časté chyby vznikají proto, že tvary slov často znějí podobně, ale významově se zásadně liší. Zapamatování usnadňují věty, obrázky i pravidelný nácvik v různých typech cvičení.
Kromě základního seznamu je důležité umět poznat i slova příbuzná, která souvisí významem nebo slovotvorně:
Zdroj: článek Procvičování vyjmenovaných slov po b k vytisknutí
Byla bystrá beruška, která bydlela v březovém lese. Brzy by měla najít bezpečný úkryt, protože bouřka byla blízko.
Děti si hrály s plyšovými zvířaty a vymýšlely příběhy. Krysy běhaly v pilinách a myši se schovaly za skříň.
Ptáci přiletěli k domu a vesele zpívali. Děti se smály a mávaly jim z okna.
Doplňte i/y: B_l_ jsme na v_létě u babičk_. Bratr sbíral borůvk_, které pak maminka použ_la do koláč_.
Zdroj: článek Diktáty pro 4. třídu k vytisknutí