Téma
PRAVOPISNÁ CVIČENÍ 7 TŘÍDA
PRAVOPISNÁ CVIČENÍ 7 TŘÍDA bylo téma, které nás inspirovalo k vytvoření tohoto článku. Pravopisná cvičení pro 2. ročník základní školy.
OBSAH
1. Doplňování i/í po měkkých souhláskách a y/ý po tvrdých souhláskách (vyjma d, t, n, ď, ť, ň)
dlouhá ž_žala, š_pkový čaj, č_st knihu, sýkora modř_nka, h_ena skvrnitá, pravopisná ch_ba, dřevěná k_tara, domác_ úkoly, vařené brambor_, léčivý j_trocel, ostrý nož_k, drah_ automobil, ch_tat míč, š_pka k hradu, oč_chat květinu, rozbité sáňk_, modr_ svetr, j_skra z kamen, syrová c_bule, zdravá jako ř_pa, rozvařená r_že, zvědavá ž_rafa, pilná žák_ně, bílá koš_le, tich_ pláč, prudký poh_b, smažený ř_zek, mourovatá koč_čka, hladoví vlc_, naj_t poklad, chutná r_ba, přísný uč_tel, bratr H_nek, dělat j_trnice, čaj s c_tronem, hrát šach_, šťastný ž_vot, polní skř_van, špinavé keck_, zaš_t díru
Klíč 1
dlouhá žížala, šípkový čaj, číst knihu, sýkora modřinka, hyena skvrnitá, pravopisná chyba, dřevěná kytara, domácí úkoly, vařené brambory, léčivý jitrocel, ostrý nožík, drahý automobil, chytat míč, šipka k hradu, očichat květinu, rozbité sáňky, modrý svetr, jiskra z kamen, syrová cibule, zdravá jako řípa, rozvařená rýže, zvědavá žirafa, pilná žákyně, bílá košile, tichý pláč, prudký pohyb, smažený řízek, mourovatá kočička, hladoví vlci, najít poklad, chutná ryba, přísný učitel, bratr Hynek, dělat jitrnice, čaj s citronem, hrát šachy, šťastný život, polní skřivan, špinavé kecky, zašít díru
Zdroj: článek Pravopisná cvičení pro 2. třídu
Poradna
V naší poradně s názvem DIKTÁTY A PRAVOPISNÁ CVIČENÍ ONLINE se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Antonín Kubíček.
Na vodě byl velký vodní vír. Nad vodou letěl výr. Oba v?ry bylo dobře vidět.
Jaké i/y ve slově v?ry ???
Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Milda.
V tomto případě bude měkké í. Oba víry bylo dobře vidět. Tvrdé y se vztahuje jen a pouze na jméno ptáka.
Zdroj: příběh Diktáty a pravopisná cvičení online
Řešení určování slovních druhů pro starší žáky
Tragédie1 se3 udála5 v7 postranní2 uličce1 , ústící2 do7 hlavní2 třídy1 . Trafika1 paní1 Ascherové1 byla5 asi9 uprostřed6 po7 pravé2 straně1 .
Když8 jsme5 tam6 zahýbali5 , podíval5 se3 Poirot1 na7 hodinky1 a8 já3 jsem5 pochopil5 , proč6 si3 chtěl5 obhlédnout5 místo1 zločinu1 až6 teď6 . Bylo5 právě6 půl1 šesté4 . Hodlal5 získat5 co3 nejpřesnější2 představu1 o7 včerejší2 atmosféře1 .
Měl-li5 však8 opravdu6 takový2 záměr1 , dožil5 se3 zklamání1 . V7 této3 chvíli1 se3 ulička1 vůbec6 nepodobala5 té3 z7 včerejška1 . Rodinné2 domky1 chudších2 vrstev1 se3 tu6 střídaly5 s7 menšími2 krámky1 . Usoudil5 jsem5 , že8 je5 tu6 asi9 za7 obvyklých2 okolností1 dost6 živo6 , že8 tu6 chodí5 hodně6 prostých2 lidí1 a8 že8 si3 tu6 na7 chodníku1 i8 v7 jízdní2 dráze1 hrají5 houfy1 dětí1 .
Teď6 tu6 však8 stál5 hlouček1 zvědavců1 a8 všichni3 zírali5 na7 jediný2 domek1 nebo8 obchůdek1 . Nebylo5 těžké2 uhádnout5 , který3 to3 je5 . Viděli5 jsme5 , jak6 obyčejní2 lidé1 pozorují5 se7 soustředěným2 zájmem1 místo1 , kde6 jejich3 spoluobčanka1 sešla5 ze7 světa1 násilnou2 smrtí1 .
Zdroj: článek Slovní druhy
Příběh
Ve svém příspěvku PRAVOPISNÁ CVIČENÍ PRO 2. TŘÍDU se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Nula.
tohle už dávno vím
Na tento příspěvěk jestě nikdo nereagoval. Chcete se k němu vyjádřit? Klikněte na tlačítko a budete moci vložit svůj komentář.
Zdroj: příběh Pravopisná cvičení pro 2. třídu
Příběh
Ve svém příspěvku PRAVOPISNÁ CVIČENÍ MĚ MNĚ se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Nikola Vajtrová.
Proč
když
odešlete
odpověď a zapomenete něco vyplnit nemůžete to odeslat
znova ale musíte zmáčknout šipku směrem spět pak to až vyplnit a zase
sjet dolu a odeslat? Vždyť to nedává logiku! Jste cvok nebo absolutní blb?
S pozdravem Nikola Vajtrová
Na tento příspěvěk jestě nikdo nereagoval. Chcete se k němu vyjádřit? Klikněte na tlačítko a budete moci vložit svůj komentář.
Zdroj: příběh Pravopisná cvičení mě mně
Řešení určování slovních druhů pro mladší žáky
Kotě1 dojedlo5 granule1 , olízlo5 si3 tlapku1 a8 otřelo5 si3 čumáček1 a8 ouška1 . Pak6 přiťapalo5 k7 drátěné2 přední2 stěně1 kotce5 , sedlo5 si3 na7 zadní2 tlapky1 a8 předními2 zaškrábalo5 na7 drátěnku1 . Doufalo5 , že8 mu3 třeba6 někdo3 přijde5 otevřít5 . Zaměstnanci1 útulku1 si3 občas6 ve7 volných2 chvílích1 zašli5 s7 koťaty1 pohrát5 , ale8 teď6 asi9 nikdo3 nepřijde5 , když8 tu6 zůstalo5 samo3 !
Zkroušeně6 přešlo5 k7 pelíšku1 v7 zadním2 rohu1 kotce1 . Polštář1 byl5 pro7 ně3 samotné2 příliš6 velký2 – až6 do7 včerejška1 se3 o7 něj3 dělilo5 s7 dalšími2 dvěma4 šedivými2 koťaty1 , a8 teď6 se3 ztracené2 choulilo5 uprostřed6 . Dvě4 sestřičky1 mu3 chyběly5 . Pelíšek1 sice8 hřál5 , ale8 osamělé2 kotě1 se3 stejně6 chvělo5 chladem1 .
Autor: Mgr. Jana Válková
Zdroj: článek Slovní druhy
Příběh
Ve svém příspěvku 1 - 7 PAD ( K, NA, U, POD ) se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Annabella .
Nevíte někdo rychle přiřazení pádů k předložkám k, na, u, pod?
Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel René.
k je 3. pád,
na je 6. pád,
u je 2. pád,
pod je 7. pád.
Zdroj: příběh 1 - 7 pad ( k, na, u, pod )
ŘEŠENÍ
1. cvičení : Přiřaďte podstatná jména rodu ženského ke správným vzorům
VZORY ŽENSKÉHO RODU
ŽENA
RŮŽE
PÍSEŇ
KOST
Nabídka
Svíce
Laň
Laskavost
Hladina
Borovice
Láhev
Myš
Mýtina
Lavice
Pánev
Drzost
Šňůra
Medvědice
Jabloň
Část
Polévka
Slepice
Tramvaj
Pověst
2. cvičení : Rozdělte podstatná jména podle čísel
ŽENSKÝ ROD
JEDNOTNÉ ČÍSLO
MNOŽNÉ ČÍSLO
Do Evropy
S žárovkami
V noře
Na zdech
S vidličkou
K zálibám
O opici
U silnic
Za výlohou
Pod šňůrami
Na podlahu
S hadicemi
Radost
V pohádkách
K večeři
V soutěžích
S oblohou
Výmluvy
Ve výhni
O představách
3. cvičení : Podtrhněte podstatná jména rodu ženského
Pod lípou , lískový keř, v rákosí, na maliny , klíče, blízko ulice , z konve , o víkendu, dobré bidlo, z pampelišek , s bičíkem, v umyvadle, s osudem, na zem , z komína, k ještěrce , pod střechami , u srdce, ovce , bez víry .
4. cvičení : Určete mluvnické kategorie
(...více se dočtete ve zdroji)
Zdroj: článek Podstatná jména rodu ženského: pracovní list
Příběh
Ve svém příspěvku DIKTÁTY PRO 7. TŘÍDU ZŠ se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Mirka.
Dobrý den, chtěla bych se zeptat. Zda jsou diktáty pro 7.ročník vhodné pro 5 třídu ZŠ? Děkuji
Na tento příspěvěk jestě nikdo nereagoval. Chcete se k němu vyjádřit? Klikněte na tlačítko a budete moci vložit svůj komentář.
Zdroj: příběh Diktáty pro 7. třídu ZŠ
Seznam předložek
Seznam předložek není úplný, existuje ještě řada předložek, které třeba vznikly ze sloves (například počínaje) a jiných slovních druhů, ale nejsou v tomto seznamu uvedená.
à – (Tato předložka se používá jen v písemném projevu. V ústním se používají její synonyma: „po“ a „za“. Tato předložka se objevuje obvykle v souvislosti s nějakým množstvím. Například: tisk fotografie à 30 Kč.)
během - nevlastní - 2. pád – během dovolené
bez – vlastní - 2. pád – bez mobilu
beze – vlastní - 2. pád – beze mě
blízko – nevlastní - 2. pád – blízko domu
cestou – nevlastní - 2. pád – cestou zákona
dík – nevlastní - 3. pád – dík tobě
díky – nevlastní - 3. pád – díky tobě
dle – knižní - 2. pád – dle názoru
do – vlastní – 2. pád - do domu
jménem – nevlastní – 2. pád - jménem krále
k – vlastní – 3. pád - k tobě
ke – vlastní - 3. pád – ke stolu
kol – knižní – 2. pád – kol zahrady
kolem – nevlastní - 2. pád – kolem domu
kontra – cizojazyčná – 1. pád – Jestřáb kontra Hrdlička; význam této předložky je slovo „proti“
kromě – nevlastní – 2. pád – kromě tebe
ku – vlastní – 3. pád – ku devíti
kvůli – nevlastní – 3. pád – kvůli rodičům
mezi – nevlastní – 7. pád – mezi domy
mimo – nevlastní – 4. pád – mimo provoz
místo – nevlastní – 2. pád – místo mě
na – vlastní – 4. pád + 6. pád – na stůl + na stole
nad – vlastní – 4. pád + 7. pád – nad stůl + nad stolem
nade – vlastní – 4. pád + 7. pád – nade dveře + nade dveřmi
naproti – nevlastní – 3. pád – naproti obchodu
navzdory – nevlastní – 3. pád – navzdory nepřízni
o – vlastní – 4. pád + 6. pád – o hlas + o moři
ob – vlastní – 4. pád – ob sedačku
od – vlastní – 2. pád – od strýce
ode – vlastní – 2. pád – ode dveří
ohledně – nevlastní – 2. pád – ohledně návrhu
okolo – nevlastní – 2. pád – okolo domu
oproti – nevlastní – 3. pád – oproti nepřátelům
po – vlastní – 4. pád + 6. pád – po kolena + po tobě
poblíž – nevlastní – 2. pád – poblíž domu
pod – vlastní – 4. pád + 7. pád – pod dům + pod domem
pode – vlastní – 4. pád + 7. pád – pode dveře + pode dveřmi
podél – nevlastní – 2. pád – podél řeky
podle – nevlastní – 2. pád – podle zákona
podlevá – nářeční – 2. pád – podlevá Boha, význam - podle
pomocí – nevlastní – 2. pád – pomocí vody
před – vlastní – 4. pád + 7. pád – před dům + před domem
přede – vlastní – 4. pád + 7. pád – přede dveře + přede dveřmi
přes – vlastní – 4. pád – přes řeku
přese – vlastní – 4. pád – přese všechno
při – vlastní – 6. pád – při tobě
pro – vlastní – 4. pád – pro tebe
prostřednictvím – nevlastní – 2. pád – prostřednictvím televize
proti – nevlastní – 3 (...více se dočtete ve zdroji)
Zdroj: článek Předložky
Příběh
Ve svém příspěvku CVIČENÍ NA ZÁJMENO JENŽ se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Michael Roučka.
V prvním cvičení jsem měl 3chyby a ve druhém cvičení 1chybu.
Michael Roučka
Na tento příspěvěk jestě nikdo nereagoval. Chcete se k němu vyjádřit? Klikněte na tlačítko a budete moci vložit svůj komentář.
Zdroj: příběh Cvičení na zájmeno jenž
Zájmena ukazovací
Ukazovací zájmena ukazují mimo
text, nebo odkazují na něco uvnitř textu. Pomáhají se zorientovat v komunikaci.
Ukazovací zájmena: ten, ta,
to, ti, ty, ta, tento, tato, too tenhle, onen, takový, týž, tentýž, sám
U ukazovacího zájmena sám ,
je důležité dát si pozor na 4. pád množného čísla, kde se píše v mužském i
ženském rodě koncovka y. Například: Lvy jsme viděli v kleci samy. Lvice jsme
viděli v kleci samy.
Je důležité si uvědomit, že u párových lidských orgánů se
používá v 7. pádě koncovka -ma. Například: Sledoval mě těma svýma očima.
Skloňování
zájmen ten, ta, to, tento, tato, toto:
ZÁJMENA
PÁDY
TEN
TA
TO
TENTO
TATO
TOTO
1.
pád
Ten
Ta
To
Tento
Tato
Toto
2.
pád
Toho
Té
Toho
Tohoto
Této
Tohoto
3.
pád
Tomu
Té
Tomu
Tomuto
Této
Tomuto
4.
pád
Toho, ten
Tu
To
Tohoto, tento
Tuto
Toto
5.
pád
-
-
-
-
-
-
6.
pád
O tom
O té
O tom
O tomto
O této
O tomto
7.
pád
S tím
S tou
S tím
(...více se dočtete ve zdroji)
Zdroj: článek Všechna zájmena
Příběh
Ve svém příspěvku JAK URČIT JMENNÝ ROD BŘECLAV se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Radmila Hrbková.
Dobrý den neumím vysvětlit vnučce(4.třída ZŠ) jak rozpoznat jmenný rod u měst např. Kroměříž, Břeclav a pod. Tam, kde je koncovka -a nebo -o umím (vzor žena, město) Neumím vysvětlit proč je někdy mužský rod ( Zlín, Purkarec.....) a jinde ženský rod. Sama v tom nechybuji, ale vysvětlit to, bohužel, neumím.
Děkuji Hrbková Radmila
Na tento příspěvěk jestě nikdo nereagoval. Chcete se k němu vyjádřit? Klikněte na tlačítko a budete moci vložit svůj komentář.
Zdroj: příběh Jak určit jmenný rod Břeclav
Pravopis přídavných jmen přivlastňovacích
Největší problémy v pravopise dělají přídavná jména přivlastňovací podle vzoru otcův v množném čísle. Pokud se jedná o přivlastňovací přídavné jméno rodu mužského životného podle vzoru otcův, píše se v 1. pádě množného čísla koncovka -i (například otcovi psi). Ve 4. pádě množného čísla je pak koncovka -y (například pro otcovy psy).
pády
Rod mužský životný
Jednotné číslo
Množné číslo
1. pád
Otcův pes
Otcovi psi
2. pád
Otcova psa
Otcových psů
3. pád
Otcovu psu
Otcovým psům
4. pád
Otcova psa
Otcovy psy
5. pád
Otcův pse
Otcovi psi
6. pád
Otcově / otcovu psu
Otcových psech
7. pád
Otcovým psem
Otcovými psy
U přivlastňovacích přídavných jmen rodu mužského neživotného podle vzoru otcův se píše v 1. pádě množného čísla koncovka -y (například otcovy stroje).
pády
Rod mužský neživotný
Jednotné číslo
Množné číslo
1. pád
Otcův stroj
Otcovy stroje
2. pád
Otcova stroje
Otcových strojů
3. pád
Otcovu stroji
Otcovým strojům
4. pád
Otcův stroj
Otcovy stroje
5. pád
Otcův stroji
Otcovy stroje
6. pád
Otcově / otcovu s
(...více se dočtete ve zdroji)
Zdroj: článek Cvičení na přídavná jména
Příběh
Ve svém příspěvku BÁSNIČKY PRO DĚTI K RECITACI 5. TŘÍDA se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Annča.
Máte o jaru min 4 sloky?
Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Milánek.
Básnička o jarní fialce má 4 sloky a je vhodná pro děti z prvního stupně.
Fialka
Alena Chudobová
Fialka se pyšní květem,
jejíž vůně vládne světem,
intensivně krásou voní,
ranní rosa padá do ní.
Květ fialky z trávy kouká,
je jím plný les i louka,
drobný kvítek všem je známý,
jeho vůně mnohé mámí.
Violky, kvítečky něžné,
fialovomodré, sněžné,
svojí něžnou krásou hýří,
všude kolem vůni šíří.
Po sprše jarního deště,
libá vůně vzrůstá ještě,
slunce zjasní jemný kvítek,
nejdrobnější z vonných kytek.
Zdroj: příběh Básničky pro děti k recitaci 5. třída
7. Doplňování párových souhlásek (spodoba znělosti)
zdravá mrke_ (v–f), vyhlídkový le_ (d–t), pohádková ža_ka (b–p), ořezaná tu_ka (ž–š), hři_ smrkový (b–p), vrchol so_ky (b–p), dobré kamará_ky (d–t), úzká lá_ka (v–f), zkažený zu_ (b–p), malá užo_ka (v–f), ostré drá_ky (b–p), tupé nů_ky (ž–š), krátká pohá_ka (d–t), velký mrá_ (z–s), napínavá kní_ka (ž–š), banánová slu_ka (b–p), starý le_ (v–f), papírová ta_ka (ž–š), dřevěná lou_ka (d–t), opice Žo_ka (v–f), zalévat zahrá_ku (d–t), sla_ká šťáva (d–t), těžká křížo_ka (v–f)
Klíč 7
zdravá mrkev, vyhlídkový let, pohádková žabka, ořezaná tužka, hřib smrkový, vrchol sopky, dobré kamarádky, úzká lávka, zkažený zub, malá užovka, ostré drápky, tupé nůžky, krátká pohádka, velký mráz, napínavá knížka, banánová slupka, starý lev, papírová taška, dřevěná loutka, opice Žofka, zalévat zahrádku, sladká šťáva, těžká křížovka
Zdroj: článek Pravopisná cvičení pro 2. třídu
Příběh
Ve svém příspěvku DĚKUJI :) se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Marti.
Mockrát děkuji za toto cvičení . Moc mi pomohlo a je to super na procvičování.
Bylo by super přidat ještě více, třeba i těžších cvičení na velká a malá písmena a také hlavně chytáky :)
Na tento příspěvěk jestě nikdo nereagoval. Chcete se k němu vyjádřit? Klikněte na tlačítko a budete moci vložit svůj komentář.
Zdroj: příběh Děkuji :)
Příběh
Ve svém příspěvku CVIČENÍ NA TÝŽ/TENTÝŽ, TÁŽ/TATÁŽ, TOTÉŽ se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Tomáš Kučera.
Dobrý den, paní učitelko,
posílám cvičení ke kontrole.
Tomáš Kučera
Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Jana Šukalová.
ses gej
Zdroj: příběh Cvičení na týž/tentýž, táž/tatáž, totéž
SPONTÁNNÍ
Slovo spontánní je měkkým přídavným jménem, takže se skloňuje podle vzoru jarní a jeho koncovky jsou vždy měkké (spontánní pohyb, spontánní zábava, spontánní chování). Slovo spontánní vzniklo od slova spontaneita (skloňování: rod ženský, vzor žena). Od přídavného jména spontánní se dá vytvořit také příslovce spontánně a podstatné jméno spontánnost (skloňování: rod ženský, vzor kost), což je vlastnost lidí, případně zvířat. Opakem je výraz nespontánní.
Ukázka skloňování přídavného jména spontánní ve všech rodech a číslech + podstatných jmen spontaneita a spontánnost
Rod mužský, jednotné číslo: spontánní pohyb
1. pád
Spontánní pohyb
2. pád
Spontánního pohybu
3. pád
Spontánnímu pohybu
4. pád
Spontánní pohyb
5. pád
Spontánní pohybe
6. pád
Spontánním pohybu
7. pád
Spontánním pohybem
Rod mužský, množné číslo: spontánní pohyb
1. pád
Spontánní pohyby
2. pád
Spontánních pohybů
3. pád
Spontánním pohybům
4. pád
Spontánní pohyby
5. pád
Spontánní pohyby
6. pád
Spontánních pohybech
7. pád
Spontánními pohyby
Rod ženský, jednotné číslo: spontánní zábava
1. pád
Spontánní zábava
2. pád
Spontánní zábavy
3. pád
Spontánní zábavě
4. pád
(...více se dočtete ve zdroji)
Zdroj: článek Spontánní
Příběh
Ve svém příspěvku CVIČENÍ NA ZÁJMENO JENŽ se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Václav Černík.
1. cvičení
Krásná dívka,
již
jsem potkal v metru, se na mě mile usmála.
V průchodu stál muž,
jenž
mi někoho připomínal.
Na oslavu přijely i dědečkovy sestřenice,
jež
jsme nikdy předtím neviděli.
Plyšového medvídka, po
němž
jsem dlouho toužila, jsem dostala k narozeninám.
Konečně nám doručili balíčky,
jež
jsme si objednali.
V létě chceme navštívit ostrov,
jemuž
se přezdívá ostrov věčného jara.
Pohádku, o
níž
jsme si ve škole povídali, mám nejraději.
V zoologické zahradě chovají i zvířata,
jimž
ochota ke spolupráci není vlastní.
Děkoval především manželce, bez
níž
by to nedokázal.
Pod stromečkem se krčilo roztomilé štěňátko,
jež
si vysnil.
Na tento příspěvěk jestě nikdo nereagoval. Chcete se k němu vyjádřit? Klikněte na tlačítko a budete moci vložit svůj komentář.
Zdroj: příběh Cvičení na zájmeno jenž
Skloňování slova milý
Číslo jednotné, rod mužský životný:
1. pád : (kdo, co? ) milý , např.: Přišel i můj milý skřítek.
2. pád : (koho, čeho? ) milého , např.: Bez milého kamaráda.
3. pád : (komu, čemu? ) milému , např.: Milému příteli.
4. pád : (koho, co? ) milého , např.: Potřebuji pozdravit mého milého tatínka.
5. pád : (oslovujeme, voláme ) milý , např.: Hej Ty! Milý člověče!
6. pád : (o kom, o čem? ) milém , např.: Pohádka o milém princi.
7. pád : (s kým, s čím? ) milým , např.: Strávila večer s milým člověkem.
Číslo jednotné, rod mužský neživotný: (Vše je stejné jako u životného, až na tvar ve 4. pádu.)
1. pád : (kdo, co? ) milý , např.: Můj milý mobil.
2. pád : (koho, čeho? ) milého , např.: Bez milého přijetí.
3. pád : (komu, čemu? ) milému , např.: Robot poděkoval dalšímu milému stroji.
4. pád : (koho, co? ) milý , např.: Dostala jsem milý dárek.
5. pád : (oslovujeme, voláme ) milý , např.: Zapni se! Můj milý počítači!
6. pád : (o kom, o čem? ) milém , např.: Snila jsem o mém milém květu.
7. pád : (s kým, s čím? ) milým , např.: Přivítal se semnou milým polibkem.
Číslo jednotné, rod ženský:
1. pád : (kdo, co? ) milá , např.: Moje milá přítelkyně.
2. pád : (koho, čeho? ) milé , např.: Bez mojí milé kamarádky.
3. pád : (komu, čemu? ) milé , např.: Napsal jsem mojí milé mamince.
4. pád : (koho, co? ) milou , např.: Dostala jsem milou zprávu.
5. pád : (oslovujeme, voláme ) milá , např.: Hola, hola! Moje školo milá!
6. pád : (o kom, o čem? ) milé , např.: Zdálo se mi o mé milé přítelkyni.
7. pád : (s kým, s čím? ) milou , např.: Překvapil mě milou zprávou.
Číslo jednotné, rod střední:
1. pád : (kdo, co? ) milé , např.: Milé dítě.
2. pád : (koho, čeho? ) milého , např.: Dieta bez mého milého ovoce.
3. pád : (komu, čemu? ) milému , např.: Dal jsem pamlsek milému štěněti.
4. pád : (koho, co? ) milé , např.: Dostala jsem milé přání k svátku.
5. pád : (oslovujeme, voláme ) milé , např.: Dobrý den! Milé obecenstvo!
6. pád : (o kom, o čem? ) milém , např.: Zdálo se mi o mém milém zvířátku.
7. pád : (s kým, s čím? ) milým , např.: Ohromil mě milým překvapením.
Číslo množné, rod mužský životný:
1. pád : (kdo, co? ) milí , např.: Přišli i moji milí skřítci.
2. pád : (koho, čeho? ) milých , např.: Bez mých milých kamarádů.
3. pád : (komu, čemu? ) milým , např.: Našim milým přátelům.
4. pád : (koho, co? ) milé , např.: Potřebuji pozdravit mé milé medvídky.
5. pád : (oslovujeme, voláme ) milí , např.: Hej Vy! Milí lidé!
6. pád : (o kom, o čem? ) milých , např.: Pohádka o milých princeznách.
7. pád : (s kým, s čím? ) milými , např.: Strávila večer s milými lidmi.
Číslo množné, rod mužský neživotný: (Vše je stejné jako u životného, až na tvar v&
(...více se dočtete ve zdroji)
Zdroj: článek Pravopis milý a milí
Příběh
Ve svém příspěvku CVIČENÍ NA ZÁJMENO JENŽ se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Václav Černík.
2. cvičení
Na půdě jsme objevili hračky, s
nimiž
si v dětství hrávala maminka.
S názorem, podle
něhož
se máme soustředit na čínský trh, nesouhlasil.
Babička s radostí pozorovala vnouče,
jež
se batolilo po kuchyni.
Vizionář,
jejž
působivě ztělesnil německý herec, zemřel v roce 2011.
Na pokyn moderátorky vstali lidé,
jimž
zachránil život sir Nicholas Winton.
O víkendu k nám přijede strýc,
jenž
je hodně zcestovalý.
Problém mi pomohla vyřešit kamarádka, o
níž
jsem nikdy nepochybovala.
Toužím navštívit místa,
jež
úzce souvisejí s dějinami moderní doby.
Učinili mu velmi zajímavou nabídku,
již
nemohl odmítnout.
Přednáška se týkala klimatických změn, mezi
něž
se řadí i změny teplot.
Na tento příspěvěk jestě nikdo nereagoval. Chcete se k němu vyjádřit? Klikněte na tlačítko a budete moci vložit svůj komentář.
Zdroj: příběh Cvičení na zájmeno jenž
Zájmena neurčitá
Úkolem neurčitých zájmen je, jak
už vypovídá jejich název, vyjádřit nějaký druh neurčitosti. Tato zájmena
vznikla tak, že se k zájmenům tázacím přidala buď předpon, nebo přípona.
Protože je skloňování těchto zájmen stejné jako zájmen tázacích, ze kterých
vznikly (+ přidaná přípona/předpona), tak se v této části uvádí jen skloňování
některých neurčitých zájmen.
Neurčitá zájmena každý, každá
a každé se běžně používají jen v jednotném čísle. V množném se užívají je u
pomnožných podstatných jmen.
I u těchto přídavných jmen je u
párových částí lidského těla přípona -ma. Například: Při cvičení rozhazovali
všema rukama.
Zájmena neurčitá: někdo, něco,
nějaký, některý, něčí, každý, všechen, kdosi, cosi, jakýsi, kterýsi, čísi,
kdokoli, cokoli, jakýkoli, kterýkoli, číkoli, kdekdo, kdejaký, kdekterý, kdečí,
kdeco, ledakdo, ledaco, ledajaký, ledakterý, ledačí, málokdo, máloco,
málokterý, zřídkakdo, zřídkaco, sotvakdo, sotvaco, sotva který, buhvíkdo,
bůhvíjaký, bůhvíčí,
Skloňování
neurčitých zájmen někdo, něco, kdokoli:
ZÁJMENA
PÁDY
NĚKDO
NĚCO
KDOKOLI
1.
pád
Někdo
Něco
Kdokoli
2.
pád
Někoho
Něčeho
Kohokoli
3.
pád
Někomu
Něčemu
Komukoli
4.
pád
Někoho
Něco
Kohokoli
5.
pád
Někdo
Něco
Kdokoli
6.
pád
O někom
O něčem
O komkoli
7.
pád
S někým
S něčím
S kýmkoli
Skloňování
neurčitého zájmena něčí v jednotném čísle:
ZÁJMENA
PÁDY
NĚČÍ
NĚČÍ
NĚČÍ
1.
pád
(...více se dočtete ve zdroji)
Zdroj: článek Všechna zájmena
Příběh
Ve svém příspěvku CVIČENÍ NA VELKÁ PÍSMENA se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Jakub Marek.
Dobrý den, zde zasílám cvičení 1 na velká a malá písmena.
Na tento příspěvěk jestě nikdo nereagoval. Chcete se k němu vyjádřit? Klikněte na tlačítko a budete moci vložit svůj komentář.
Zdroj: příběh Cvičení na velká písmena