Téma

UKOLÉBAVKY TEXTY


Zajímáte se o téma UKOLÉBAVKY TEXTY? Tak právě pro vás je určen tento článek. Bohumil Hrabal byl český prozaik, jeden z nejvýznamnějších a nejosobitějších spisovatelů druhé poloviny 20. století. Stal se nejpřekládanějším českým autorem minulého století. Byl stálým hostem a důležitým členem hospody U Zlatého tygra a jeho „Hrabalovy Sorbonny“ a v neposlední řadě čestným prezidentem hospodské stolní společnosti zvané Zlatá Praha.


Díla

V jeho díle je patrný odraz autobiografičnosti – hojně čerpal z autentických životních zkušeností, které s nevšední uměleckou zručností a fantazií transformoval do svébytné grotesknosti, nadsázky a komična, někdy poznamenaných i skepsí a černým humorem. Vytvořil literární díla triviální i vysoce kultivovaná, v nichž se nevyhýbal ani slangu a poetismům. V pozdních prózách se projevují i silné melancholické tóny (nikoliv však depresivní). Jeho dílo je velmi populární i v zahraničí – bylo přeloženo do více než 28 jazyků.

  • Hovory lidí, 1956 – dvě povídky, které vyšly jako příloha časopisu Zprávy Spolku českých bibliofilů
  • Skřivánek na niti, 1959 – připraveno k vydání, které se neuskutečnilo
  • Perlička na dně, 1963 – sbírka povídek
  • Pábitelé, 1964 – sbírka povídek; pábiteli Hrabal nazýval osobité vypravěče, kteří se navenek zdají obhroublí, ale milují život zvláštním způsobem – v jejich vyprávění (která Hrabal nazýval pábení) jsou prvky poetismu i surrealismu; sám Hrabal byl svého druhu pábitel
  • Taneční hodiny pro starší a pokročilé, 1964 – novela skládající se z jedné věty, literární experiment; v Česku dosáhla nákladu kolem půl milionu výtisků
  • Ostře sledované vlaky, 1965 – novela s tématem okupace, zfilmována – film Ostře sledované vlaky (1966) byl oceněn Oscarem v roce 1968
  • Inzerát na dům, ve kterém už nechci bydlet, 1965 – v roce 1969 zfilmováno Jiřím Menzelem jako Skřivánci na niti, film však okamžitě putoval „do trezoru“
  • Kopretina, 1965
  • Automat Svět, 1966 – výbor z již dříve vydaných povídek
  • Bohumil Hrabal uvádí..., 1967 – antologie jeho oblíbených autorů
  • Toto město je ve společné péči obyvatel, 1967 – textová koláž k fotografiím, někdy též pod názvem Toto město je ve společné péči nájemníků
  • Morytáty a legendy, 1968
  • Domácí úkoly, 1970
  • Poupata, 1970 – básně a povídky, náklad byl zničen již ve skladech
  • Městečko u vody – vzpomínková trilogie:
  • Postřižiny, 1976 – próza
  • Krasosmutnění, 1979 – povídky
  • Harlekýnovy milióny, 1981 – próza
  • Slavnosti sněženek, 1978 – povídky
  • Městečko, kde se zastavil čas, 1978 – vzpomínková próza
  • Každý den zázrak, 1979 – povídky
  • Něžný barbar, 1981 (v Čechách až 1991)
  • Kluby poezie, 1981
  • Obsluhoval jsem anglického krále, 1971 (1980 vydáno v cizině, 1982 v Jazzové sekci, oficiálně až 1989) – zfilmováno roku 2006
  • Domácí úkoly z pilnosti, 1982
  • Listování ve stínech grafických listů, 1983
  • Domácí úkoly z poetiky, 1984
  • Hovory lidí, 1984 – povídky
  • Život bez smokingu, 1986 – povídky
  • Vita nuova, 1986 

(...více se dočtete ve zdroji)

Zdroj: článek Bohumil Hrabal

Vánoční přání obrázky

V dnešní době sociálních sítí se běžně posílají i vánoční přání formou obrázků s nejrůznějšími texty (českými i cizojazyčnými).

Zdroj: článek Vánoční přání

Koledy

Koledování v Čechách k Velikonocům neodmyslitelně patří, k tomuto zvyku samozřejmě patří různé koledy, jejichž texty se často liší v závislosti na krajích, v nichž vznikly. Zároveň se texty mnohých koled „inovují“ a vznikají koledy nové, modernější, často takové, aby pobavily členy domácnosti, u nichž se koledníci zastaví. Koledy mají různé délky, a i náročnost textu se velmi různí. Jiné jsou koledy pro dospělé a jiné pro malé děti. Samozřejmě ale existují i koledy takříkajíc univerzální, jimiž se nikdy nic nezkazí. Koledování je sice určené hlavně pro muže a chlapce, ale někdy se jej mohou účastnit i dívky (většinou se jedná o malé děti), v pozdějším věku jsou pak dívky těmi, které otevírají koledníkům.

Zdroj: článek Velikonoční koledy

1. cvičení

Vyhldka na Prahu se mi lbila.

Při běhu si natáhl ltkový sval.

Obvací pokoj zdobla velká nábtková stěna.

K Vánocům dostal dvojjazčný slovník.

Zlý chlapec ubl psa.

V mlnku na kávu si nechal umlt kávu.

Lesní mtina se třptila mezi stromy.

Nerad vzpomnal na svou mnulost.

Houslsta si rozbl smčec.

Ltomšlský zámek patří k nejneobčejnějším zámkům u nás.

Ve vsekané trávě jsme slšeli spavé zasčení zmje.

Krocan se pchou čepřil.

Spsovatel po vdání knihy Sptihněvovo koptko zpchnul.

V schravém počasí se nastydl a spal.

Vstoupli jsme do staroblého btu, kde bly uloženy vsoce cenné sbrky.

Svá holubice se blžila k obloze a přitom vřila prach.

Psi vli na celé Vnohrady.

Kostelní vžka se rozpadala.

Krmítko vselo na stromě, pod kterým farmář vsel čočku.

Děti bly zvklé na vučování.

Chlapci povkovali a vskali.

Zmní slunovrat se blží.

Brzčko dostanu nový zmník.

Známý hrad se nazvá Karlštejn.

Vojáci omlem dobli vznamný hrad.

Princezna se zapřila radostí, když ji kníže Přemsl vzval k tanci.

Vvklaný zub konečně vpadl. Honza se občejně začínal prát, ale nakonec bl obvkle bt.

Zbla nám mlá vzpomnka.

Děti si opsovaly texty ldových psní.

Otec přibl budku na vsokou všeň.

Navštívili jsme vstavu vnikajících vtvarníků.

Na spce b neměly bt mši.

Zapřažený psk smkl vozkem na stranu.


Zdroj: článek Cvičení na vyjmenovaná slova příbuzná

Hádanky pro malé děti

Hádanky pro děti mohou být různě náročné, jejich složitost spočívá často v tom, že se hádají slova, která děti příliš neznají, nebo jsou texty složitější. V této sekci jsou obsažené jednodušší hádanky pro děti do 6 let.

Zdroj: článek Hádanky pro děti

Praktická část

V praktické části můžete použít tabulky, grafy a různé texty, které nějakým způsobem vyhodnocují výsledky vaší práce. Zkoumané subjekty mohou být různě tříděny (rozdělení lidí v kolektivu) – záleží pouze na vašem pojetí. Tato data mají za úkol zajištění pravdivosti a přitom by měla stavět na daných základech.

Při tvorbě praktické části lze například využít tabulky. Vyplatí se použít tabulkový editor Excel, kde se s daty pohodlně pracuje. Při vkládání tabulky z tabulkového editoru do editoru textového (Word) je důležité zvolit způsob vložení. Pokud se tabulku pokusíte vložit přes klasické vložení: CTRL+V, tak textový editor může vaší tabulku přeformátovat. Je tedy dobré, než začnete vkládat, si v nástrojové liště nalézt funkci: Vložit – Vložit jinak – a vybrat vhodný formát. Doporučuje se zvolit formát typu: List aplikace Microsoft Excel – objekt, neboť vám dovolí změnu dat v tabulce i po vložení. Název tabulky bývá zpravidla umístěn nad příslušnou tabulkou.

U grafů se způsobem jejich vložení nemusíte tolik zabývat. Vizuální stránka grafu záleží pouze na vás a rozložení tabulek rovněž. Měli byste je navrhnout takovým způsobem, aby posloužily k dobré orientaci ve zkoumaných datech. Všechny tabulky a grafy by měly mít pod sebou příslušný popisek. Dané popisky budete později zadávat do části „Přílohy“, kde – podobě jako v obsahu –jeden po druhém zadáte a ke každému přiřadíte příslušné číslo stránky, na kterých budou umístěny.

Zdroj: článek Co to je seminární práce

Muzikál

Osud této královny inspiroval i český muzikál s názvem Antoinetta - královna Francie. Tento muzikál uvedla společnost Musical Production v divadle Hybernia. Muzikál už vidělo asi 70 000 diváků. Režisérem muzikálu byl Radek Balaš. Libreto k němu vytvořil i Jiří Hubač, hudbu napsal Jiří Škorpík a texty písní Pavel Vrba. V hlavní roli francouzské královny se předvedla i Iva Marešová. V roli Ludvíka se alternují Michal Novotný a Roman Vojtek, královnina milence Axela von Fersena hrají Peter Strenáčik a Dušan Vitázek. V muzikálu zazní písně: No tak jezte koláče (zpívají Kamelot, Fouquier-Tinville, Théroigne De Méricourt, Honoré De Mirebeau a francouzský lid), Adieu, dnešní oběde (Ludvík XVI. A jeho sekretář), Zůstaň, noci dlouhá (Marie Antoineta, markýza de Tourezl, Axel von Fersen), Když řekneš všechno (Marie Antoinetta a Axel von Fersen), Abych z vás nudou neumřela (Marie Antoinetta a Ludvík XVI.), Volnost, rovnost, bratrství (Kamelot, Honoré De Mirebeau, Théroigne De Méricourt, Fouquier-Tinville a komuna v ulicích Paříže), Vabank (Marie Antoinetta a Axel von Fersen), Půjde to I. (Théroigne De Méricourt, Honoré De Mirebeau, Fouquier-Tinville a komuna v ulicích Paříže), Etiketa (Marie Antoinetta, Marie Terezie Charlotta, Ludvík Karel, markýza De Tourzel, sekretář jeho Veličenstva a dvořané v Trianonu), Majestát (Ludvík XVI. A jeho sekretář), Královský pluk(Axel von Fersen a vojáci švédského regimentu), Velitel (Ludvík XVI. a Axel von Fersen), Lásku vám dát nedovedu (Marie Antoinetta a Ludvík XVI.), Kronika I. (Sekretář jeho veličenstva), Bastila/Můj lid je dobrý (Ludvík XVI. a komuna v ulicích Paříže), Váš muž nic nepochopil (Axel von Fersen), Adieu, Zámečku (Markýza de Tourezl a dvořané v trianonu), Ať žije král (Fouquier-Tinville a francouzský lid před branami Versailles), Je konec vlády (Výbor pro všeobecné blaho), Kronika (Sekretář jeho veličenstva), Na místo vivat, hanba jí (Marie Antoinetta), Revoluce (Axel von Fersen), Jak utíkat(Ludvík XVI.), Strážci lidu (Vojáci revoluční gardy), Zatčeni ve Varennes (instrumentální hudba), Ludvík Kapet (Poštmistr Drouet), Fersenův útěk (instrumentální hudba), Půjde to II. (Théroigne De Méricourt a komuna v ulicích Paříže), Nomen omen (Marie Antoinetta), Půjde to III. (Théroigne De Méricourt a komuna v ulicích Paříže), Závěť (Ludvík XVI.), Nic jako člověk, nic jak král (Ludvík XVI.), Taková drzost (Občan Drouet a občan Simon), Marseillaise (dívka a francouzský lid před revolučním tribunálem), Žaluji (Fouquier-Tinville, soudci a francouzský lid před revolučním tribunálem), Spojeni vzpomínkou (Axel von Fersen), Nenechte ani slzu skanout (Občan Hébert), Co zbývá nám (Marie Antoinetta), Poslední cesta (instrumentální hudba).

Zdroj: článek Marie Antoinetta

Miloš Kratochvíl - životopis

Miloš Kratochvíl se narodil v roce 1948 v Praze. Vystudoval Střední průmyslovou školu potravinářské technologie. Pak ale změnil obor, podal si přihlášku na Karlovu univerzitu obor žurnalistika a byl přijat. Studium ale nakonec nedokončil. V roce 1970 se stal sportovním redaktorem v časopisu Stadion. Pak se vrhl na spisovatelskou dráhu a působil takříkajíc na volné noze. Začal psát prózu pro dospělé, scénáře, texty písniček, poezii, fejetony i pohádky.

Miloš Kratochvíl vydal několik básnických sbírek určených pro děti, například: Potkal kočkodán kočkonora (2000); Hodina smíchu (2000); Zapište si za uši (2001); Deset malých Bohoušků (2002); Létající koště (2003); Slavné pohádky s oponou (2017).

Zdroj: článek Miloš Kratochvíl básně k recitaci

Recituj

napsal Zdeněk Rýdl
(5 slok, vtipná báseň k recitaci 6 ročník, od Zdeňka Rýdla)

Mamka říká, ať se učím a budu se mít krásně

matika, no když ti nejde, tak zarecituj třeba básně.

~

Postavíš se nadechneš se, trošičku se ukloníš,

těch pár řádků, to nic není, to se přece naučíš !

~

Když si mamko byla mladá, na louce kvet petrklíč,

to se jim to rýmovalo, ty časy už jsou dávno pryč !

~

Ale holka, co to plácáš, bylas vůbec venku ?

O víkendu vezmem kola, batoh a pláštěnku !

~

U kiosku dáme pauzu, v přírodě je krásně.

Po třech pivech i náš táta, recituje básně !

Zdroj: článek Texty básní k recitaci 5 slok

Krteček

napsal Zdeněk Rýdl
(5 slok, lehká báseň k recitaci 6 ročník, od Zdeňka Rýdla)

U dědečka na zahrádce, krtek dělá hromádku,

tam uprostřed záhonku, hlínu háže pozpátku.

~

A dědoušek na to kouká, honem hledá motyku

s kopáním, že mu pomůže, kde jseš, ty můj hošíku !?

~

Hlína lítá všude kolem, byla to jen chvilička

a babička ruce spíná, kde jsou naše políčka ?

~

Včera ještě, naše chlouba, sousedé jen hleděli

na záhonky uhrabaný, i mušky šťastně bzučely

~

Nenápadně u kompostu, krtek z díry nadává,

kvartýrem, že mu profukuje, průvan že tam má !

Zdroj: článek Texty básní k recitaci 5 slok

Ferda mravenec

napsal Zdeněk Rýdl
(5 slok, vtipná báseň pro děti od Zdeňka Rýdla)

Vyrazil si Ferda přes cestu,

má on tam za cestou nevěstu !

~

Šel si po přechodě, no, hloupej fór,

že nezmáčkl si trouba semafor !

~

Na červenou po přechodě, to se přece nedělá,

že jel zrovna parniválec, nevěsta to viděla !

~

Tykadélka rázem zvadla, Ouha, smutná novina,

královnu hned zavolali, teď pláče celá rodina.

~

V mraveništi rázem světlo, video už skončilo,

školili je dopraváci a dětem se to líbilo !

Zdroj: článek Texty básní k recitaci 5 slok

Žížalka

Zdeněk Rýdl
(5 slok, lehká báseň na recitaci 5 třída, od Zdeňka Rýdla)

Stalo se to, tralala, že uklouzla žížala.

Na písku tam upadla, a nožky si zlámala !

~

Chudinka žížala, kroutí se, naříká,

nožky na ramena, a k doktoru utíká !

~

Doktor jí prohlíží, a říká " Božíčku,

sádrovat nemůžem, když nemáš kartičku " !

~

Žížala, žížala, do školy nechodí,

k čemu je kartička, když málo marodí ?

~

Na písek už nechodí, v díře tam doma je

vede tam internet, na něm si teď hraje !

Zdroj: článek Texty básní k recitaci 5 slok

Kůže líná

napsal Zdeněk Rýdl
(5 slok, vtipná báseň na recitaci 6 ročník, od Zdeňka Rýdla)

Táta pořád doma brble, že jsem kůže líná

že je plnej koš se smetím, prej mě nezajímá !

~

Ale taťko, ještě chvilku, je to pořád dokola,

nechceš chápat, zaváhám, a bude ze mě mrtvola !

~

Po klávesách prsty šustí, střílí pušky, pistole,

no teď jsi mě málem dostal, dávej pozor, jak ve škole !

~

Hele, mladej, nech těch řečí, střílačka ta počká

dole čeká kontajrner, a na chodbě kňourá naše kočka !

~

Mamka přijde co nevidět, nestojím o hádky.

Já si ještě jedno lupnu, tak ať už jseš honem zpátky !

Zdroj: článek Texty básní k recitaci 5 slok

Čím budu

napsal Zdeněk Rýdl
(5 slok vtipné básně k recitaci pro děti)

Je to všecko jak v divadle,

vezmeš roli a máš kliku,

vybereš si bohatého,

zakoulíš a jseš v balíku !

~

Ale než ta role přijde,

musíš pilně trénovat,

gramatiku i matiku,

tak to holka musíš znát !

~

Taky trochu změpisu,

kam si jednou vyrazíš,

chemie se taky hodí,

to když třeba narazíš !

~

Začni třeba recitací,

vybrat správně si musíš,

výslovnost a výraz tváře,

před zrcadlem se naučíš !

~

A pak první obecenstvo,

spolužáci nesmí spát,

texty básní neposlouchaj,

s nima musíš jinak hrát !

Zdroj: článek Báseň pro 5. třídu

Přímé zdroje diagnostických informací

Přímým zdrojem diagnostických informací je analýza školních výkonů a speciální testy i zkoušky hodnotící výkony dítěte v jednotlivých percepčních oblastech.

Vyšetření dítěte se skládá z několika částí, většinou jej provádí speciální pedagog nebo psycholog, který s dítětem provede krátký rozhovor a naváže osobní kontakt. Dítě se při neformálním hovoru uvolní, je zbaveno napětí, popíše své problémy a způsob, jak se s nimi vyrovnává, možnosti jejich překonávání, situaci v rodině a ve škole, dosavadní nápravná opatření a podobně. Během hovoru má odborník možnost posoudit řeč, hodnotit slovní zásobu, vyjadřovací schopnosti, výslovnost a jiné.

Mezi další vyšetření patří zjištění úrovně intelektu – IQ (inteligenční kvocient) – pro vyloučení poruchy v důsledku nižší úrovně mentálních schopností. Vyšetření provádí individuálně a standardizovanými metodami zásadně psycholog. Nejčastěji používaný je Wechslerův test, který je určen pro děti od 5 do 16 let. Test se skládá z deseti subtestů, neprovádí se najednou u dětí s oslabenou pozorností a soustředěností. Dále se používají Ravenovy progresivní matice upravené odborníky pro běžnou populaci; jejich předností je snadné a rychlé vyhodnocení.

Následuje vyšetření čtení, zahrnující vyšetření rychlosti čtení, porozumění čtenému textu, analýzu chyb a chování dítěte při čtení. Používají se standardizované testy čtení s různou obtížností, testy se provádí jednotlivě a zapisují se na záznamový arch. Výkon ve čtení se srovnává s normovanými texty posledního průzkumu čtenářské dovednosti z osmdesátých let. Vyšetřuje se psaní a pravopis dítěte. Sleduje se samostatný písemný projev i opis textu. Při vyšetření pravopisu se používá zvláštních diktátů, srovnávají se diktáty psané ve škole a v poradně. Zjišťuje se rozvoj grafomotoriky i psacích návyků (způsob sezení při psaní, držení psacího náčiní, způsob a rychlost psaní), provádí se analýza chyb.

Cenné informace o grafomotorice poskytují kresebné zkoušky – test Binderové, obkreslování obrazců Matějčka a Vágnerové, test lidské postavy Goodenoughové a jiné.

Standardizované zkoušky pro dysgrafii prozatím nejsou, v praxi se užívají osvědčené a ověřené postupy. Úroveň psaní hodnotí speciální pedagog z hlediska grafické, pravopisné a obsahové stránky, přičemž se všechny oblasti v hodnocení vzájemně ovlivňují. Diagnostickými nástroji jsou opis, přepis, diktát a volný písemný projev. Hodnotícími ukazateli grafické stránky písemného projevu jsou: sezení při psaní, držení psacího náčiní, pracovní tempo, tvary písmen (plynulost tahů, přítlak), velikost písmen, rychlost vybavování písmen a jejich uspořád

(...více se dočtete ve zdroji)

Zdroj: článek Dysgrafik

HOUPY, HOU

Houpy, hou, houpy, hou,

sluníčko je za horou.

Houpy, hou, houpy, hou,

ovečky už z pastvy jdou.

Zdroj: článek Ukolébavky

Autoři uvedeného obsahu

 Mgr. Jitka Konášová

 Zdeněk Rýdl

 Mgr. Světluše Vinšová


ukolébavky text
<< PŘEDCHOZÍ PŘÍSPĚVEK
ukončení pohřbu řeč
NÁSLEDUJÍCÍ PŘÍSPĚVEK >>