Zajímá vás téma ARNICA MONTANA 15 CH? Tak právě pro vás je určen tento článek. Následující cvičení slouží k procvičení znalostí o pravopisu koncovek podstatných jmen, koncovek přídavných jmen, koncovek u sloves, pravopisu zájmen my / mi, a pravopisu koncovek u příjmení.
4. cvičení: Psaní y / i v koncovkách přídavných jmen
Nápověda: U koncovek přídavných jmen rozhoduje o i / y rod (případně i pád a životnost) podstatného jména, ke kterému přídavné jméno náleží. Rozlišují se tři typy přídavných jmen: tvrdá, měkká a přivlastňovací.
Zdroj: článek Pravopis y i
2. A nyní už jen přímo doplňte správně i/y
Zdroj: článek Test na určování vzorů přídavných jmen
Vyjmenovaná slova
Pokud zjistíte, že s doplňováním máte potíže, přečtěte si náš článek „Vyjmenovaná slova“, kde si můžete zopakovat nejen daná vyjmenovaná slova, ale najdete v něm i příklady slov, na které si máte dávat pozor.
1. cvičení na vyjmenovaná slova po b
2. cvičení na vyjmenovaná slova po b
3. cvičení na vyjmenovaná slova po b
4. cvičení na vyjmenovaná slova po b
5. cvičení na vyjmenovaná slova po b
Zdroj: článek Cvičení na vyjmenovaná slova po b
1. cvičení: Psaní i / y na konci slov
souhrnná cvičení (podstatná jména, přídavná jména a slovesa)
Zdroj: článek Pravopis y i
Cvičení na psaní y i v koncovkách přídavných jmen
Zdroj: článek Cvičení na psaní y i
PŘIVLASTŇOVACÍ zájmena
Přivlastňují první, druhé a třetí osobě; pozor: pokud je vlastník ve větě podmětem, užívá se zájmeno svůj (Petr pozval na oslavu své přátele.)
Skloňování:
Zájmeno můj
1. |
můj |
má/moje |
mé/moje |
2. |
mého |
mé/mojí |
mého |
3. |
mému |
mé/mojí |
mému |
4. |
mého můj (než.) |
mou/moji |
mé/moje |
5. |
můj |
má/moje |
mé/moje |
6. |
o mém |
o mé/mojí |
o mém |
7. |
mým |
mou/mojí |
mým |
1. |
mí/moji mé/moje (než.) |
mé/moje |
má/moje |
2. |
mých |
3. |
mým |
4. |
|
mé/moje |
má/moje |
5. |
mí/moji mé/moje (než.) |
mé/moje |
má/moje |
6. |
o mých |
7. |
mými |
K zapamatování
Tady můžete mít problém pouze v ženském rodě, kdy se chybuje v délce koncového "i". Určitě vám pomůže, když v těchto případech použijete ukazovací zájmeno ta. Řekněte si u daného případu buď té mojí, nebo tu moji, případně tou mojí. Sami vidíte a určitě i cítíte, kdy pak použít "i" a kdy "í".
Zájmeno tvůj
(tvá, tvé) se skloňuje stejně jako zájmeno můj (má, mé), stejně tak zájmeno svůj. Všechna tato zájmena se v podstatě skloňují podle vzoru mladý (což je vzor tvrdých přídavných jmen).
Zájmena jeho a jejich
Tato zájmena jsou nesklonná. Zájmeno její se skloňuje podle vzoru jarní (což je vzor měkkých přídavných jmen).
K zapamatování
Tady opět pozor na správnou délku "i". Chyby se často vyskytují v těchto případech: Nechci se bavit o jejích problémech. (Zde jako jednotné číslo ženského rodu, například problémy nějaké Pavly.) Nechci se bavit o jejich problémech. (Tady jde o množné číslo, například jde o problémy rodiny Novákových.)
Skloňování zájmena náš
1. |
náš |
naše |
naše |
2. |
našeho |
naší |
našeho |
3. |
našemu |
naší |
našemu |
4. |
našeho náš (než.) |
naši |
naše |
5. |
náš |
naše |
náš |
6. |
o našem |
o naší |
o našem |
7. |
naším |
naší |
(...více se dočtete ve zdroji)
Zdroj: článek Zájmena
1. cvičení
a) Všichni ......................................................... sourozenci byli milí a vtipní lidé.
b) S ............................................. bratrancem se nikdy nenudíme.
c) Toník pomalu slabikoval ...................................................... jméno.
d) V .................................................... hnědých očích se zračila velká únava.
e) Pokoj stále voněl kouřem z ................................................... dýmky.
f) O víkendu nás nečekaně navštívil ............................................. strýc.
g) Po ......................................................... vysvědčení nebylo vidu ani slechu.
h) Kromě ................................................... dopisů z války se nic jiného nedochovalo.
ch) K ......................................................... stolu se pomalu plížil náš kocour Fanda.
i) Jitka sbalila všechny ................................................... věci.
ŘEŠENÍ 1. cvičení:
a) tatínkovi
b) tatínkovým
c) tatínkovo
d) tatínkových
e) tatínkovy
f) tatínkův
g) tatínkově (tatínkovu)
h) tatínkových
ch) tatínkovu
i) tatínkovy
Zdroj: článek Cvičení na přídavné jméno TATÍNKOVI
2. cvičení
a) Díky ................................................... pomoci jsem to dokázala.
b) ...................................................... diář se konečně našel.
c) Mezi ................................................... hosty byl i pan profesor Švejnar.
d) Oslava se konala za účasti ......................................................... osmdesátiletého tatínka.
e) Před ............................................................ školením jsme společně posnídali.
f) Navzdory .................................................................. námitkám to Martin udělal.
g) V tramvaji jsem zahlédla ............................................................ spolupracovníka.
h) Na ............................................................... garáži se uhnízdily vlaštovky.
ch) Začaly se u něj projevovat ......................................................... geny.
i) S úsměvem jsme pozorovali ......................................................... bratrance.
ŘEŠENÍ 2. cvičení:
a) tatínkově
b) Tatínkův
c) tatínkovými
d) tatínkova
e) tatínkovým
f) tatínkovým
g) tatínkova
h) tatínkově
ch) tatínkovy
i) tatínkovy
Zdroj: článek Cvičení na přídavné jméno TATÍNKOVI
3. cvičení
a) ............................................................ největším úspěchem byl titul mistra republiky.
b) ............................................................ deníky jsme uložili do ozdobné krabice.
c) Lenka se vřítila přímo do ............................................................... objetí.
d) Pavel podědil ........................................................................... dobráckou povahu.
e) Vlak jsme nestihli kvůli .............................................................................. kolegům.
f) ............................................................... maminka lyžovala ještě v šedesáti letech.
g) Na stole v jídelně ležely ..................................................................... knihy.
h) V ............................................................... krámku se dveře netrhly.
ch) Ilona nervózně přešlapovala před ..................................................................... dveřmi.
i) Ještě ve stáji nasadili .................................................................. koni koženou ohlávku.
ŘEŠENÍ 3. cvičení:
a) Tatínkovým
b) Tatínkovy
c) tatínkova
d) tatínkovu
e) tatínkovým
f) Tatínkova
g) tatínkovy
h) tatínkově (tatínkovu)
ch) tatínkovými
i) tatínkovu
Zdroj: článek Cvičení na přídavné jméno TATÍNKOVI
4. cvičení
a) Nejvíce poškozené bylo právě ...................................................... auto.
b) O ......................................................... prarodičích jsme toho příliš nevěděli.
c) Obě ......................................................... kola Honza opravil a uskladnil na půdě.
d) Bez ............................................................ souhlasu jsem to nemohl udělat.
e) ............................................................... sdělení jsme dobře rozuměli.
f) ............................................................... slova mi stále zněla v uších.
g) Naštvaně odhodil ............................................................ klobouk.
h) U stolu se bavili i o ............................................................... kamarádovi z dětství.
ch) Alík spokojeně odpočíval pod ........................................................................... postelí.
i) Vedle ............................................................ fotografií z cest visely mapy.
ŘEŠENÍ 4. cvičení:
a) tatínkovo
b) tatínkových
c) tatínkova
d) tatínkova
e) Tatínkovu
f) Tatínkova
g) tatínkův
h) tatínkově (tatínkovu)
ch) tatínkovou
i) tatínkových
Zdroj: článek Cvičení na přídavné jméno TATÍNKOVI
Cvičení na psaní y i v koncovkách podstatných jmen
Zdroj: článek Cvičení na psaní y i