Téma: 

pravopisne cviceni pro 9 tridu


Facebook Twitter Pinterest Google + email tisk

PRAVOPISNÁ CVIČENÍ PRO 9. TŘÍDU

3. cvičení

Mez Adamov oblíbené knihy patří chožrout.

Koně a srnky se rozeběhl k lesu.

Ptle s oblm se rozspal po ulc.

Na chůzku pozval Ital i Rus.

Chtěl jsem si dát pravit boty, ale opravna obuv měla zavřeno.

Ztracení lovc se přátelil se svm obětavm zachránci.

Největším státem yrenejského oloostrova je panělsko.

Strýcov děti se vdal do rozsáhlch borovch lesů.

Václavov dovednosti se kovářovm dětem hodil.

Zkušen vojáci se setkal pod štíhlm topol.

Rozpustil kluci se rozhlédl po áměstí svobození pronikavm sokolm zrakem.


Detail odstavce: 2. cvičení
Zdroj: Pravopisná cvičení pro 9. třídu
Zveřejněno: 28.11.2015


Facebook Twitter Pinterest Google + email tisk

PRAVOPISNÁ CVIČENÍ PRO 9. TŘÍDU

2. cvičení

Francie je známá svm rancouzskm sr.

Při pohovoru vstupoval skrom.

Mslíš to upřím?

Nelblo se m, že mluvil o m.

Na obloze se zablsklo a tem zadunělo.

Spsovatel četl vmšlený příběh tak dojem, že děti naslouchal jako mšky.

Vše co v Čáslav lehce nabl, v Příbram pak lehce pozbl.

Otec mánocům sbl polčku.

Sptihněv bl pšný na naše jazkozptce.

Srové maso začalo vdávat nelbou vůni.

Na ěstském řadě m nepomohl.

Malíř načrtl obraz křehkm uhl.

Na pracovnm stole ležel vkres a rs.

Bratrov přátelé nás přijel navštívit.

Ledoborce vplulevernímu edovému ceánu.

Dnové rchle mnul.


Detail odstavce: 2. cvičení
Zdroj: Pravopisná cvičení pro 9. třídu
Zveřejněno: 28.11.2015


Facebook Twitter Pinterest Google + email tisk

Diskuze: Děkuji :)

Mockrát děkuji za toto cvičení. Moc mi pomohlo a je to super na procvičování.
Bylo by super přidat ještě více, třeba i těžších cvičení na velká a malá písmena a také hlavně chytáky :)

Zdroj: diskuze Děkuji :)
Odesláno: 13.12.2016 uživatelem Marti
Počet odpovědí: 0

PRAVOPISNÁ CVIČENÍ PRO 9. TŘÍDU

4. cvičení

Rz zlato se lesklo mezi pravm drahokam.

Děda a babička odjel na dovolenou na ižní oravu.

Ukazatelé padl přes slnici.

Obrázek vsutý na stěně m rozčiloval.

Páv se pšnil svm peřím.

Čet vojáků pomáhal při povodních.

Skupny turistů obdivoval taroměstské áměstí.

Rychle bohatl obchodníci najednou začal pltvat třptivm cetkam.

Zemědělci připravil k vsetí ptle s ovs.

Snov spolužáci odmtl psát úkol.

Vuku je třeba kvalitnit a jednodušit.

Školní tašky m těžkl v ruce.

Učitelé se hromáždil v přízem.

Koně se splašilvrhli vůz.

Deště sml prach a vlažil půdu.

Na dovolené potřeboval zbtečně mnoho peněz.

Čerti řinčel řetěz.

Tamjší zvky bl neobčejné.

Vvklaný zub musel ven.

Knih vsuté z knihovny m vadil.


Detail odstavce: 2. cvičení
Zdroj: Pravopisná cvičení pro 9. třídu
Zveřejněno: 28.11.2015


Facebook Twitter Pinterest Google + email tisk

Diskuze: cvičení pro určování druhů

Pomůže mi někdo určit druhy slov v textu.

Dva žáci se zúčastnili přírodovědné soutěže. V běhu na sto metrů jsem skončil pátý. Maminka přichází z práce domů po čtvrté hodině. První hodinu máme český jazyk. Vyučování začíná přesně v osm hodin. V čajové směsi je devatero bylinek.

Zdroj: diskuze Cvičení pro určování druhů
Odesláno: 10.1.2018 uživatelem KUBA
Počet odpovědí: 0

PRAVOPISNÁ CVIČENÍ PRO 9. TŘÍDU

1. cvičení

ylův trakonický udák slavil v divadle úspch.

Přestěhoval se do lice íru.

Lidé protestoval proti nařízení inisterstva ráce a ociálních ěcí eské epubliky.

Na temnělé obloze se ukázal hvězd.

Umlt kávu se nedaří všem mlnům.

Na vlet jedeme do ožnova od adhoštěm.

Jel jsme do rah a kamarád uklouzl na taroměstské dlažb.

Úrodnou částí ech je Polab.

Staré pařez trouchnivěl u cesty.

V árodním ivadle jsme slyšel vořákovou mfoni ového věta.

Na dovolenou odjel na lízký chod.

Překrásný zámek rubá kála patří k místním skvostům.

Hladov rs se plžil temlm les.

V kotl sčela pára.

Základní školibereckém raj se zúčastnil vědeckých olmpád.

Obdnávka motocklů nedorazila.

Země erná ora má mnoho zajímavch obktů.


Detail odstavce: 2. cvičení
Zdroj: Pravopisná cvičení pro 9. třídu
Zveřejněno: 28.11.2015


Facebook Twitter Pinterest Google + email tisk

Diskuze: Re: cviceni na vzory den vzor

Slovo den se skloňuje podle vzoru stroj.
1.pád kdo co - stroj den
2.pád koho čeho - stroje dne
3.pád komu čemu - stroji dni
4.pád koho co - stroj den
5.pád - stroji dni
6.pád o kom o čem - o dni o stroji
7.pád s kým s čím - se strojem se dnem

Zdroj: diskuze Cviceni na vzory den vzor
Odesláno: 23.9.2018 uživatelem Milda
Počet odpovědí: 1 Zobrazit odpovědi

CVIČENÍ NA PŘEDLOŽKY A PŘEDPONY

2. cvičení

(do) staveníčko -

(do) předu -

(do) louže -

(u) lesa -

(u) vnitř -

(u) chopit -

(po) mocník -

(po) cestě -

(bez) práce -

(bez) mocný -


Detail odstavce: 2. cvičení
Zdroj: Cvičení na předložky a předpony
Zveřejněno: 17.7.2017


Facebook Twitter Pinterest Google + email tisk

Diskuze: přídavná jména privlastnovaci

Moc dlouhé cvičení

Zdroj: diskuze Přídavná jména privlastnovaci
Odesláno: 21.3.2017 uživatelem zhl
Počet odpovědí: 0

CVIČENÍ NA PŘEDLOŽKY A PŘEDPONY

1. cvičení

(bez) peněz -

(bez) vlasý -

(roz) dělat -

(do) práce -

(do) čtený -

(roz) mazlit -

(roz) loučení -

(s) otcem -

(s) pravit -

(do) běhnout -


Detail odstavce: 2. cvičení
Zdroj: Cvičení na předložky a předpony
Zveřejněno: 17.7.2017


Facebook Twitter Pinterest Google + email tisk

Diskuze: Re: Re: příslovce cvičení

...děkuji - po restartování PC nám už vyhodnocení funguje.
GK

Zdroj: diskuze Příslovce cvičení
Odesláno: 21.12.2017 uživatelem Gabriela
Počet odpovědí: 1 Zobrazit odpovědi

CVIČENÍ NA PŘEDLOŽKY A PŘEDPONY

3. cvičení

(o) cenit -

(o) ceně -

(vz) pomínka -

(v) lese -

(roz) pláclý -

(roz) česat -

(mezi) dveří –

(mezi) domy -

(místo) oken -

(místo) držící -


Detail odstavce: 2. cvičení
Zdroj: Cvičení na předložky a předpony
Zveřejněno: 17.7.2017


Facebook Twitter Pinterest Google + email tisk

Diskuze: Re: skloňování slova doušek

Dobrý den, paní Jurdová,
stručně řečeno, dle pravidel tvarosloví je správně po doušcích.
Mohu-li nabídnout delší vysvětlení, pak vězte, že všechna dvou- a víceslabičná podstatná jména mužská neživotná, která končí v 1. p. j. č. na některou ze souhlásek -g, -k, -h, -ch, mají jako svou základní, spisovnou koncovku v 6. p. mn. č. koncovku -ích, např. o rybnících, prostředcích, locích, doušcích, lístcích, nádeších.
Souhláska se před koncovkou mění (g > z, k > c, h > z, ch > š), a tak se často v mluveném projevu objevuje koncovka -ách, která konkuruje koncovce -ích, protože nevyžaduje alternaci (obměnu) předcházející souhlásky.
Koncovka -ách se dnes považuje (vedle koncovky -ích) za rovnocennou variantu u slov expresivních, běžná je u neživotných zdrobnělin, např. balíčcích i balíčkách, chlebíčcích i chlebíčkách, kouscích i kouskách, obláčcích i obláčkách, domcích i domkách, rybníčcích i rybníčkách, lesících i lesíkách, a u (některých) slov pojmenovávajících skutečnosti/jevy denního života, např. hrncích i hrnkách, dřevácích i dřevákách, teplácích i teplákách, modrácích i modrákách.
U některých slov se koncovka -ách dosud hodnotí jako hovorová, až nespisovná, ale přesnou hranici pro jednotlivá slova mezi jejich tvary slohově neutrálními a slohově zabarvenými stanovit často ani nelze, protože jde o živou tvaroslovnou proměnu; výklad se dokonce liší v českých mluvnicích a slovnících.
V oficiálních projevech, zvláště psaných, koncovka -ích stále převažuje (s výjimkou zdrobnělin a expresivních výrazů), zatímco v běžné mluvě je častá koncovka -ách. U slov pojmenovávajících předměty běžné denní potřeby se příznak expresivity nebo hovorovosti u podob na -ách postupně stírá.
Koncovka -ách je typická pro ustálené spojení „jde to jako na drátkách“. A dublety, tedy dvě pravopisné podoby téhož slova, se vyskytují u pomnožných jmen místních, např. v Jeseníkách i v Jesenících, v Javorníkách i v Javornících, v Dušníkách i v Dušnících.

Ale abychom se v tom bludišti pravidel nezamotali – v našem případě je spisovná pouze koncovka -ích (doušcích), kterou uvádějí všechny jazykové příručky.
Tvar douškách je totiž součástí skloňování podstatného jména rodu ženského – douška, což je poněkud zastarale to, co je připsáno dodatečně (zpravidla v dopise); dodatek, doložka, postskriptum. Nebo tento výraz knižně vyjadřuje zdrobnělinu ke slovu duše (mateří douška – matčina duše).
Doušek, na který se ptáte, je zcela jistě rodu mužského a označuje buď polknutí (pít malými doušky), nebo množství tekutiny, které lze najednou spolknout, malé množství tekutiny vůbec; lok, hlt (zbyly asi dva doušky vína).
Pijte tedy prosím po doušcích.

Zdroj: diskuze Skloňování slova doušek
Odesláno: 10.9.2017 uživatelem Jana Válková
Počet odpovědí: 1 Zobrazit odpovědi

CVIČENÍ NA PŘEDLOŽKY A PŘEDPONY

Jak na to

Toto cvičení je vhodné hlavně pro žáky 4. ročníku základní školy, kteří se učí rozdíl mezi předložkou a předponou. Předložka se píše samostatně, dá se mezi ní a slovo vložit pád. Na rozdíl od předpony, která je nedílnou součástí slova.

Detail odstavce: Jak na to
Zdroj: Cvičení na předložky a předpony
Zveřejněno: 17.7.2017


Facebook Twitter Pinterest Google + email tisk

Diskuze: Větný člen PRO LÉKY

Rodiče šli do lékárny PRO LÉKY.

Dle mého názoru se jedná o Předmět, protože rozvíjí Přísudek (šli pro koho, co?), nicméně ať kliknu na jakoukoli možnost, všechny jsou chybné. O jaký větný člen se tedy jedná? Děkuji.

Zdroj: diskuze Větný člen PRO LÉKY
Odesláno: 20.5.2018 uživatelem Jitka Ludvíková
Počet odpovědí: 1 Zobrazit odpovědi

PRAVOPISNÁ CVIČENÍ PRO 2. TŘÍDU

6. Doplňování u/ú/ů

muchom_rka červená, _nik plynu, jídelní st_l, ostrý _hel, opálená k_že, grilované k_ře, popelářský v_z, velká _nava, pomalá ch_ze, dobrý _kryt, roztomilé sl_ně, dřevěný k_l, bílá r_že, nebezpečný _točník, dlouhá _lice, pocítit _levu, vrátit se dom_, kuchyňská s_l, výzkumný _stav, příjemná v_ně, tupý n_ž, _lomit větev, bor_vkový koláč

Klíč 6

muchomůrka červená, únik plynu, jídelní stůl, ostrý úhel, opálená kůže, grilované kuře, popelářský vůz, velká únava, pomalá chůze, dobrý úkryt, roztomilé slůně, dřevěný kůl, bílá růže, nebezpečný útočník, dlouhá ulice, pocítit úlevu, vrátit se domů, kuchyňská sůl, výzkumný ústav, příjemná vůně, tupý nůž, ulomit větev, borůvkový koláč

Detail odstavce: 6. Doplňování u/ú/ů
Zdroj: Pravopisná cvičení pro 2. třídu
Zveřejněno: 19.5.2018


Facebook Twitter Pinterest Google + email tisk

CVIČENÍ NA URČOVÁNÍ SLOVNÍCH DRUHŮ

Návod ke cvičení na určování slovních druhů

V následujících cvičeních budete označovat slovní druhy jen číslicemi, takže pro ty, kteří už pozapomněli, jak ve škole psali malá čísílka nad slova, pro jistotu připomínáme:

1 = podstatné jméno

2 = přídavné jméno

3 = zájmeno

4 = číslovka

5 = sloveso

6 = příslovce

7 = předložky

8 = spojky

9 = částice

10 = citoslovce

Detail odstavce: Návod ke cvičení na určování slovních druhů
Zdroj: Cvičení na určování slovních druhů
Zveřejněno: 30.3.2015


Facebook Twitter Pinterest Google + email tisk

Diskuze: Re: Větný člen PRO LÉKY

Rodiče šli do lékárny. Proč tam šli, za jakým účelem? Šli pro léky. Jde o PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ ÚČELU, na které se ptáme právě otázkami: Proč? Za jakým účelem?

Zdroj: diskuze Větný člen PRO LÉKY
Odesláno: 21.5.2018 uživatelem Milda
Počet odpovědí: 1 Zobrazit odpovědi

PRAVOPISNÁ CVIČENÍ PRO 2. TŘÍDU

3. Doplňování i/í po ď, ť, ň a y/ý pod d, t, n

všichn_ tleskali, hněd_ pes, stříbrn_ řetízek, čern_ mrak, pozorný d_vák, řev t_gra, t_cho léčí, máslová d_ně, veselá písn_čka, dědečkova d_mka, kyt_ce růží, d_vat se na televizi, dva meloun_, bílý kon_ček, Národní d_vadlo, žlutý mot_lek, tajn_ vzkaz, krátké kalhot_, řid_č autobusu, velký rybn_k, slunce svít_, syrová zelen_na, malé dět_

Klíč 3

všichni tleskali, hnědý pes, stříbrný řetízek, černý mrak, pozorný divák, řev tygra, ticho léčí, máslová dýně, veselá písnička, dědečkova dýmka, kytice růží, dívat se na televizi, dva melouny, bílý koníček, Národní divadlo, žlutý motýlek, tajný vzkaz, krátké kalhoty, řidič autobusu, velký rybník, slunce svítí, syrová zelenina, malé děti

Detail odstavce: 3. Doplňování i/í po ď, ť, ň a y/ý pod d, t, n
Zdroj: Pravopisná cvičení pro 2. třídu
Zveřejněno: 19.5.2018

PRAVOPISNÁ CVIČENÍ PRO 2. TŘÍDU

5. Doplňování u/ú/ů

_tok nepřátel, slepecká h_l, p_lka chleba, včelí _l, vzájemná _cta, dřevěné ch_dy, volné _terý, černé _hlí, velký _div, milý _ředník, k_ra stromu, starý d_chodce, špatná _roda, nesmělý _směv, kouzelná h_lka, domácí _loha, špinavé _ši, moučkový c_kr, čistý pot_ček, bílý _nor, k_rka chleba, noční m_ra, dlouhá _lice, Babiččino _dolí

Klíč 5

útok nepřátel, slepecká hůl, půlka chleba, včelí úl, vzájemná úcta, dřevěné chůdy, volné úterý, černé uhlí, velký údiv, milý úředník, kůra stromu, starý důchodce, špatná úroda, nesmělý úsměv, kouzelná hůlka, domácí úloha, špinavé uši, moučkový cukr, čistý potůček, bílý únor, kůrka chleba, noční můra, dlouhá ulice, Babiččino údolí

Detail odstavce: 5. Doplňování u/ú/ů
Zdroj: Pravopisná cvičení pro 2. třídu
Zveřejněno: 19.5.2018

PRAVOPISNÁ CVIČENÍ PRO 2. TŘÍDU

4. Doplňování i/í po ď, ť, ň a y/ý pod d, t, n

prázdný květ_náč, n_zký plot, ud_chaný lyžař, hrát kart_, d_voká zvěř, letn_ oblečení, mentolové bonbón_, hustý d_m, čokoládová t_činka, červen_ šátek, d_ra na punčoše, plátěné tren_rky, mladá d_vka, ut_kat za tramvají, vodn_ želva, zlatý prst_nek, sladké jahod_, asfaltová siln_ce, hodiny t_kají, ostrá d_ka, úspěšný t_den, zlomené kost_, hlad_t kočku

Klíč 4

prázdný květináč, nízký plot, udýchaný lyžař, hrát karty, divoká zvěř, letní oblečení, mentolové bonbóny, hustý dým, čokoládová tyčinka, červený šátek, díra na punčoše, plátěné trenýrky, mladá dívka, utíkat za tramvají, vodní želva, zlatý prstýnek, sladké jahody, asfaltová silnice, hodiny tikají, ostrá dýka, úspěšný týden, zlomené kosti, hladit kočku

Detail odstavce: 4. Doplňování i/í po ď, ť, ň a y/ý pod d, t, n
Zdroj: Pravopisná cvičení pro 2. třídu
Zveřejněno: 19.5.2018

PRAVOPISNÁ CVIČENÍ PRO 2. TŘÍDU

7. Doplňování párových souhlásek (spodoba znělosti)

zdravá mrke_ (v–f), vyhlídkový le_ (d–t), pohádková ža_ka (b–p), ořezaná tu_ka (ž–š), hři_ smrkový (b–p), vrchol so_ky (b–p), dobré kamará_ky (d–t), úzká lá_ka (v–f), zkažený zu_ (b–p), malá užo_ka (v–f), ostré drá_ky (b–p), tupé nů_ky (ž–š), krátká pohá_ka (d–t), velký mrá_ (z–s), napínavá kní_ka (ž–š), banánová slu_ka (b–p), starý le_ (v–f), papírová ta_ka (ž–š), dřevěná lou_ka (d–t), opice Žo_ka (v–f), zalévat zahrá_ku (d–t), sla_ká šťáva (d–t), těžká křížo_ka (v–f)

Klíč 7

zdravá mrkev, vyhlídkový let, pohádková žabka, ořezaná tužka, hřib smrkový, vrchol sopky, dobré kamarádky, úzká lávka, zkažený zub, malá užovka, ostré drápky, tupé nůžky, krátká pohádka, velký mráz, napínavá knížka, banánová slupka, starý lev, papírová taška, dřevěná loutka, opice Žofka, zalévat zahrádku, sladká šťáva, těžká křížovka

Detail odstavce: 7. Doplňování párových souhlásek (spodoba znělosti)
Zdroj: Pravopisná cvičení pro 2. třídu
Zveřejněno: 19.5.2018

VTIPNÉ BÁSNIČKY K RECITACI PRO DĚTI

Vtipné básničky pro děti

Vtipné básně nejsou omezené věkově. Humor se dá objevit v básních určených pro malé děti, i pro ty starší, stejně jako pro dospělé. Při výběru vhodné básně se musí učitel rozmýšlet nad tím, co je pro žáky vhodné, i to, co jsou žáci schopni se naučit (každý má jinak vytrénovanou paměť, někomu bude stačit básnička se třemi slokami, jiný nemá problém naučit se báseň mnohem delší). Zde je ukázka vtipné básničky k recitaci pro 3. třídu.

Detail odstavce: Vtipné básničky pro děti
Zdroj: Vtipné básničky k recitaci pro děti
Zveřejněno: 27.4.2018

PRAVOPISNÁ CVIČENÍ PRO 2. TŘÍDU

8. Doplňování párových souhlásek (spodoba znělosti)

včelí me_ (d–t), sladké borů_ky (v–f), tenký le_ (d–t), milé dě_če (v–f), ocelový řetě_ (z–s), kře_ký porcelán (h–ch), dlouhý dopi_ (z–s), rozbitý výta_ (h–ch), křivá ze_ (ď–ť), lovecký nů_ (ž–š), velká lá_ka (z–s), šikovná fotogra_ka (v–f), sedmihlavý dra_ (g–k), červené ne_ty (h–ch), sí_ka na motýly (ď–ť), napnutá pla_ta (h–ch), kousek prová_ku (z–s), nové pla_ky (v–f), lehký di_tát (g–k), ptačí bu_ka (d–t), zlatá ry_ka (b–p), kouzelná mu_ka (ž–š), srdečný pozdra_ (v–f)

Klíč 8

včelí med, sladké borůvky, tenký led, milé děvče, ocelový řetěz, křehký porcelán, dlouhý dopis, rozbitý výtah, křivá zeď, lovecký nůž, velká láska, šikovná fotografka, sedmihlavý drak, červené nehty, síťka na motýly, napnutá plachta, kousek provázku, nové plavky, lehký diktát, ptačí budka, zlatá rybka, kouzelná muška, srdečný pozdrav

Detail odstavce: 8. Doplňování párových souhlásek (spodoba znělosti)
Zdroj: Pravopisná cvičení pro 2. třídu
Zveřejněno: 19.5.2018

PRAVOPISNÁ CVIČENÍ PRO 7. TŘÍDU

1. cvičení

Přemsl se ukrýval mezi ptl obl.

Cesta z Jihlav do Přibslav ubhala.

Mezi Rus, Francouz a Ital mám přátele.

O malch zemch se v dějepse neučíme.

Zdrav sportovc vhrál soutěž.

Škodliv hmz napadl úrodu.

Z blch květů se spal pl.

Nechal si pravit boty.

Poražení sportovci si stiskl ruce se svým přemožitel.

Krabice mu těžkla v ruce.

Trať vedla do Nerudov ulice.

Voják cítil tesk po domově.

V Čáslav má kostel pěknou vžku.

Prav včel med se draze prodává.

Pronikavm sokolm zrakem se zadíval do kraje.

Oddíly ochránců přírody se vdal do lesa.

Pařez trouchnivěl pod sněhem.

Šl k zubaři s děravm zubem.

Ohně u táboráků vzplál prudce.

O prázdninách nosil oběd dědečkov a tátov.

Nad vsokým topol letěl bl čáp.

Sbrka známek se Lborov velce lbla.

Koruna byla vzdobená pravm drahokam.

Nedej se lákat slb a sladkým slov.

Podal nám právu o o událostech.

Václavov dovednosti se hodil.

Děti se těšil na vlet.

val děti na oslavu.

Obžalovaný bl proštěn vny.

Děda m bl poličku.

Dav lidí spěchal k vchodu.

Ptláky chytila lesní práva.

Učitelov požadavky žáky zaskočil.

Verandu jsme opatřili zábradlm a pohodlným sedadl, dveře průhledným skl.


Detail odstavce: 2. cvičení
Zdroj: Pravopisná cvičení pro 7. třídu
Zveřejněno: 25.11.2015

PRAVOPISNÁ CVIČENÍ PRO 7. TŘÍDU

2. cvičení

V neděl přijížděl lidé na ltomšlské slavnost.

Přihnal se mraky.

Závodníci cítil, jak jim ubvá síla.

Vděl obraz se zlaceným rám.

Auto dostalo mmořádně slný smk.

Knih jsme vrátil včas.

Babička vblla cel bt i s předsní.

Automobil jel s tlumenm světl.

Na březch rybníka rostl vrb a topol.

Oba bl zdrav a vesel.

Pojedu lžovat na Lsou horu.

Kovář dmchá oheň tím, že šlape nohou na měch.

Žáci motal příklady.

V jetel bzučel čmelác.

Vojenský běh se tratil v lese.

Drav ptáci přeletěl nad pol.

Vyhubl zajíci se stahoval k lidským obdlm, potravu hledal i ptáci.

Pod břízam žloutl petrklíče.

Blzko zem se válel chuchvalce mlh.

Když nastal velké mraz, vrabc, kos i koroptve trpěl hladem.

Za kopc porostlm borovicem se táhlo vřesoviště.

Ve temnělém lese jsme jen těží našli páteční cestu.

Sob spásal lšejníky.

Přišl podzimní plskanice, bylo nevldné počasí.

To je opravdu mlný názor.

Vál slný vtr, spal se sníh.

Při vletu do Prahy jsme navštívil Všehrad.

Hlemžď se brzčko schoval do své ulty.

Rackové kroužil nad strmm skalam.

těžoval si na jeho chování.

Viděl jsem orl, jestřáb i čap hnízda.

Martinov spolužáci si házel s žákovskm sešity.

Listí červenalo a padlo na zem.

Ulicem projížděl řady automobilů.


Detail odstavce: 2. cvičení
Zdroj: Pravopisná cvičení pro 7. třídu
Zveřejněno: 25.11.2015

DIKTÁTY PRO 7. TŘÍDU ZŠ

1. diktát na skupiny -bě, -bje, -vě, -vje, -mě, -mně

Ve škole probíhal sběr papíru. Herec působil sebevědomě. Dřevěná vědra ležela u studny. Objednávka zboží měla zpoždění. Nejpalčivějším problémem je lenost. Zapomněl domácí úkol. Oběd byl chutný. Sjezd spisovatelů proběhl hladce. Host se objevil nečekaně. Prezident vjel slavnostně do města. Hrad působil tajemně. Auta musela objet překážku. U silnice se tvořily sněhové závěje. Měděný hrnec zůstal v kredenci. Vzpomněl si na babičku.

Detail odstavce: 1. diktát na skupiny -bě, -bje, -vě, -vje, -mě, -mně
Zdroj: Diktáty pro 7. třídu ZŠ
Zveřejněno: 21.2.2016

PRAVOPISNÁ CVIČENÍ PRO 2. TŘÍDU

2. Doplňování i/í po měkkých souhláskách a y/ý po tvrdých souhláskách (vyjma d, t, n, ď, ť, ň)

dostal r_mu, šlápnout do louž_čky, zkažené j_dlo, vytvarovat h_ždě, smrková š_ška, ch_trá dívka, měsíc ř_jen, neznámé č_slo, vepřová k_ta, nepříjemný poc_t, ž_la na ruce, studené noh_, veselý š_mpanz, uklizená kuch_ně, zelené oč_, j_zdenka na vlak, k_vadlo hodin, fialová kř_da, c_rkus Humberto, dobr_ den, c_l cesty, kachní steh_nko, maj_tel bytu, silonové punčoch_, mocný c_sař, k_chat, černá buř_nka, vysoké hor_, dřevěná ž_dle, neš_ka, vlašské ořech_, č_tanka pro děti, prasečí r_páček, hezká kraj_na, linkovaný seš_t, dlouh_ provaz, dopolední svač_na, myší kož_šek, c_zí jazyk, česk_ král, kř_čet bolestí

Klíč 2

dostal rýmu, šlápnout do loužičky, zkažené jídlo, vytvarovat hýždě, smrková šiška, chytrá dívka, měsíc říjen, neznámé číslo, vepřová kýta, nepříjemný pocit, žíla na ruce, studené nohy, veselý šimpanz, uklizená kuchyně, zelené oči, jízdenka na vlak, kyvadlo hodin, fialová křída, cirkus Humberto, dobrý den, cíl cesty, kachní stehýnko, majitel bytu, silonové punčochy, mocný císař, kýchat, černá buřinka, vysoké hory, dřevěná židle, nešika, vlašské ořechy, čítanka pro děti, prasečí rypáček, hezká krajina, linkovaný sešit, dlouhý provaz, dopolední svačina, myší kožíšek, cizí jazyk, český král, křičet bolestí

Detail odstavce: 2. Doplňování i/í po měkkých souhláskách a y/ý po tvrdých souhláskách (vyjma d, t, n, ď, ť, ň)
Zdroj: Pravopisná cvičení pro 2. třídu
Zveřejněno: 19.5.2018

DIKTÁTY PRO 7. TŘÍDU ZŠ

6. diktát na shodu přísudku s podmětem

Hoši při fotbale křičeli. Srnci se procházeli po krajině. V lesích se objevili vlci. Děti se bály a plakaly. Jabloně na jaře rozkvetly. Dny pomalu plynuly. Větve stromů se polámaly. Davy lidí skandovaly. Přátelé nás pozvali na návštěvu. Zvony se rozezněly. Červené střechy zářily do dáli. Lidé se hrnuli do města. Ukazatele stály u cesty. Pstruzi sebou mrskali a třpytili se na slunci. Petrovi padaly vlasy do čela. Ohnivé jazyky přeskočily na další střechu. Psi a kočky jedli společně. Automobily stály u cesty.

Detail odstavce: 6. diktát na shodu přísudku s podmětem
Zdroj: Diktáty pro 7. třídu ZŠ
Zveřejněno: 21.2.2016