Informace od učitelek češtiny

HLAVNÍ STRÁNKA

  

SLOVNÍ DRUHY

  

DIKTÁTY

  

BÁSNIČKY

  

HÁDANKY

  
Téma

SPODOBA ZNĚLOSTI CVIČENÍ

7. Doplňování párových souhlásek (spodoba znělosti)

zdravá mrke_ (v–f), vyhlídkový le_ (d–t), pohádková ža_ka (b–p), ořezaná tu_ka (ž–š), hři_ smrkový (b–p), vrchol so_ky (b–p), dobré kamará_ky (d–t), úzká lá_ka (v–f), zkažený zu_ (b–p), malá užo_ka (v–f), ostré drá_ky (b–p), tupé nů_ky (ž–š), krátká pohá_ka (d–t), velký mrá_ (z–s), napínavá kní_ka (ž–š), banánová slu_ka (b–p), starý le_ (v–f), papírová ta_ka (ž–š), dřevěná lou_ka (d–t), opice Žo_ka (v–f), zalévat zahrá_ku (d–t), sla_ká šťáva (d–t), těžká křížo_ka (v–f)

Klíč 7

zdravá mrkev, vyhlídkový let, pohádková žabka, ořezaná tužka, hřib smrkový, vrchol sopky, dobré kamarádky, úzká lávka, zkažený zub, malá užovka, ostré drápky, tupé nůžky, krátká pohádka, velký mráz, napínavá knížka, banánová slupka, starý lev, papírová taška, dřevěná loutka, opice Žofka, zalévat zahrádku, sladká šťáva, těžká křížovka

Zdroj: Pravopisná cvičení pro 2. třídu

Diskuze: Cvičení na týž/tentýž, táž/tatáž, totéž

Dobrý den, paní učitelko,

posílám cvičení ke kontrole.

Tomáš Kučera

Zdroj: diskuze Cvičení na týž/tentýž, táž/tatáž, totéž
Počet odpovědí: 0

8. Doplňování párových souhlásek (spodoba znělosti)

včelí me_ (d–t), sladké borů_ky (v–f), tenký le_ (d–t), milé dě_če (v–f), ocelový řetě_ (z–s), kře_ký porcelán (h–ch), dlouhý dopi_ (z–s), rozbitý výta_ (h–ch), křivá ze_ (ď–ť), lovecký nů_ (ž–š), velká lá_ka (z–s), šikovná fotogra_ka (v–f), sedmihlavý dra_ (g–k), červené ne_ty (h–ch), sí_ka na motýly (ď–ť), napnutá pla_ta (h–ch), kousek prová_ku (z–s), nové pla_ky (v–f), lehký di_tát (g–k), ptačí bu_ka (d–t), zlatá ry_ka (b–p), kouzelná mu_ka (ž–š), srdečný pozdra_ (v–f)

Klíč 8

včelí med, sladké borůvky, tenký led, milé děvče, ocelový řetěz, křehký porcelán, dlouhý dopis, rozbitý výtah, křivá zeď, lovecký nůž, velká láska, šikovná fotografka, sedmihlavý drak, červené nehty, síťka na motýly, napnutá plachta, kousek provázku, nové plavky, lehký diktát, ptačí budka, zlatá rybka, kouzelná muška, srdečný pozdrav

Zdroj: Pravopisná cvičení pro 2. třídu

Diskuze: Děkuji :)

Mockrát děkuji za toto cvičení. Moc mi pomohlo a je to super na procvičování.
Bylo by super přidat ještě více, třeba i těžších cvičení na velká a malá písmena a také hlavně chytáky :)

Zdroj: diskuze Děkuji :)
Počet odpovědí: 0

2. cvičení

(do) staveníčko -

(do) předu -

(do) louže -

(u) lesa -

(u) vnitř -

(u) chopit -

(po) mocník -

(po) cestě -

(bez) práce -

(bez) mocný -


Zdroj: Cvičení na předložky a předpony

Diskuze: Re: Cvičení na příslovce

Super

Zdroj: diskuze Cvičení na příslovce
Počet odpovědí: 1

1. cvičení

(bez) peněz -

(bez) vlasý -

(roz) dělat -

(do) práce -

(do) čtený -

(roz) mazlit -

(roz) loučení -

(s) otcem -

(s) pravit -

(do) běhnout -


Zdroj: Cvičení na předložky a předpony

Diskuze: Cvičení na týž/tentýž, táž/tatáž, totéž

Úkol

Zdroj: diskuze Cvičení na týž/tentýž, táž/tatáž, totéž
Počet odpovědí: 0

3. cvičení

(o) cenit -

(o) ceně -

(vz) pomínka -

(v) lese -

(roz) pláclý -

(roz) česat -

(mezi) dveří –

(mezi) domy -

(místo) oken -

(místo) držící -


Zdroj: Cvičení na předložky a předpony

Diskuze: Cvičení na předložky a předpony

HOTOVO:-)

Zdroj: diskuze Cvičení na předložky a předpony
Počet odpovědí: 0

3. cvičení

Před  měli náročný terén.

Zapomněl si vzít nabíječku.

Při tanci velmi házel všemi směry.

Lucernu zavěsil nad .

Propisku musel mít .

Na cvičení nosil láhev vody.

Být sám není vždy jednoduché.

Na oslavu přinesli dárky.

Přivedl své přátelé.

Stěžoval si, že ho nechtěli vzít .


Zdroj: Cvičení na předložku „s (sebou)“

Diskuze: Cvičení na týž/tentýž, táž/tatáž, totéž

nemám dotaz

Zdroj: diskuze Cvičení na týž/tentýž, táž/tatáž, totéž
Počet odpovědí: 0

Jak na to

Toto cvičení je vhodné hlavně pro žáky 4. ročníku základní školy, kteří se učí rozdíl mezi předložkou a předponou. Předložka se píše samostatně, dá se mezi ní a slovo vložit pád. Na rozdíl od předpony, která je nedílnou součástí slova.

Zdroj: Cvičení na předložky a předpony

Diskuze: Cvičení na týž/tentýž, táž/tatáž, totéž

Už mi to funguje

Zdroj: diskuze Cvičení na týž/tentýž, táž/tatáž, totéž
Počet odpovědí: 0

2. cvičení

Rozumí se samo , že přijedu.

Na výlet si vzal spoustu peněz.

Mladšího bratra tahal pořád ven.

Sám před  nikdy neuteče.

Při čekání nervózně házel.

Přál si být sám .

Potápěčské brýle si k moři nevzal.

Na dovolenou vzal i děti.

Před  spatřil malého hada.

Nechtěl mě .


Zdroj: Cvičení na předložku „s (sebou)“

Diskuze: Cvičení na příslovce

Splněno

Zdroj: diskuze Cvičení na příslovce
Počet odpovědí: 1

Návod ke cvičení na určování slovních druhů

V následujících cvičeních budete označovat slovní druhy jen číslicemi, takže pro ty, kteří už pozapomněli, jak ve škole psali malá čísílka nad slova, pro jistotu připomínáme:

1 = podstatné jméno

2 = přídavné jméno

3 = zájmeno

4 = číslovka

5 = sloveso

6 = příslovce

7 = předložky

8 = spojky

9 = částice

10 = citoslovce

Zdroj: Cvičení na určování slovních druhů

Diskuze: Cvičení na zájmena

Dobrý den.

Zdroj: diskuze Cvičení na zájmena
Počet odpovědí: 0

1. cvičení

Snídani si nesl do práce.

Nehodí se brát novorozence na dovolenou k moři.

Ve spánku hodně házel.

Při sledování hororu škubnul.

Své hříchy poneseš celý život.

Při střelbě trhnul.

Nezapomeň si zabalit dostatek oblečení.

Přál si, aby zůstala sama .

Rychle pohni.

Byl si jistý sám .


Zdroj: Cvičení na předložku „s (sebou)“

Diskuze: Re: slovní druhy

Je zde několik možných cvičení například:
www.pravopiscesky.cz…
www.pravopiscesky.cz…
www.pravopiscesky.cz…
www.pravopiscesky.cz…
www.pravopiscesky.cz…

Zdroj: diskuze Slovní druhy
Počet odpovědí: 1

Zajímavost

U příslovce široko/široce jsou správně dokonce tři podoby:

2. stupeň – šíř, šíře, šířeji

3. stupeň – nejšíř, nejšíře, nejšířeji

Zdroj: Cvičení na příslovce

1. cvičení: Rozhodni, zda se v případě označené věty jedná o vedlejší větu přísudkovou.

Ivana není taková, aby se bála.

Byl jediný, kdo se zajímal o studium v zahraničí.

Na maturitu se připravuji, jak nejlépe umím.

Bylo mu, jako by několik nocí nespal.

Pavel není takový zrádce, aby pomlouval.

Vyhrává ten, kdo pozná nejvíce rostlin.

Byl přesně takový, jak se tradovalo.

Nikdy jsem ho neviděla, že by byl zvědavý.

Iveta se tvářila se, jako by jí uletěly včely.




Zdroj: Vedlejší věta přísudková - cvičení

2. cvičení: Rozhodni, zda se v případě označené věty jedná o vedlejší větu přísudkovou.

Výsledky byly takové, jak jsme očekávali.

Vojta není takový kamarád, jako býval kdysi.

Martin nebyl takový, aby někoho zradil.

Venku bylo, jako by měla přijít bouřka.

Vyprávěla, jak se měla na Novém Zélandu.

Hana zrychlila, aby jí neujel autobus.

Pavlína není z těch, kdo by se bál říct nahlas svůj názor.

Bylo zřejmé, kdo to skutečně udělal.

Petra je taková, že všechny poučuje.




Zdroj: Vedlejší věta přísudková - cvičení

3. cvičení: Rozhodni, zda se v případě označené věty jedná o vedlejší větu přísudkovou.

Lidé vždy nejsou takoví, aby nepomohli.

Je taková přítelkyně, aby ti v nouzi pomohla?

Strýček je ten, kdo se nebojí cestovat na vlastní pěst.

Nevěděli jsme, kdo z pozvaných přijde.

Zdálo se, že to nedopadne dobře.

Krajina podél řeky Berounky je, jako by ji vymalovali.

Petr vypadal, jako by se týden nečesal.

Opravdu nejsem takový, jak si všichni myslí.

Viděli jsme ho, jak kupuje kytici růží.




Zdroj: Vedlejší věta přísudková - cvičení

Cvičení na psaní i y u zájmen my mi

Líbil se m tvůj náramek. M s tím nikdy souhlasit nebudeme. Pověděl m o svých plánech do budoucna. Ztratila se m nová kniha. Proč bychom s tím m měli něco dělat? M si to nemyslíme. Dobrovolně m dal opsat domácí úkol. Při volejbale m zlomil ruku. Dokud to m neodsouhlasíme, nikam se nejede. Proč m nikdo nerozumí? Matematika m moc nejde. M přijedeme až zítra večer. Dopřáli m trochu soukromí. Chtěl, abychom si ho m vážili. M se usmíváme jen na přátele. Babička m popřála krásné narozeniny. M učitelé půjdeme do stávky. Oblíbené kotě m včera uteklo ze zahrádky.




Zdroj: Cvičení na psaní y i

3. cvičení

Mez Adamov oblíbené knihy patří chožrout.

Koně a srnky se rozeběhl k lesu.

Ptle s oblm se rozspal po ulc.

Na chůzku pozval Ital i Rus.

Chtěl jsem si dát pravit boty, ale opravna obuv měla zavřeno.

Ztracení lovc se přátelil se svm obětavm zachránci.

Největším státem yrenejského oloostrova je panělsko.

Strýcov děti se vdal do rozsáhlch borovch lesů.

Václavov dovednosti se kovářovm dětem hodil.

Zkušen vojáci se setkal pod štíhlm topol.

Rozpustil kluci se rozhlédl po áměstí svobození pronikavm sokolm zrakem.


Zdroj: Pravopisná cvičení pro 9. třídu

Cvičení na psaní i y na konci slov

Psaní i y na konci slov se v českém jazyce řídí jasně stanovenými pravidly. Vždy je nejprve důležité rozhodnout, jestli se jedná o koncovku u podstatného jména, přídavného jména, zájmena či slovesa. U podstatných jmen se psaní i y řídí vzory podstatných jmen (pán, hrad, muž, stroj, předseda, soudce, žena, růže, píseň, kost, město, moře, kuře, stavení). Podle vzoru se pak určuje, jaké i y se vlastně napíše. I u přídavných jmen je potřeba určit vzor, zároveň ale také koncové i závisí na rodu a pádu podstatného jména, k němuž se přídavné jméno vztahuje. U sloves o koncovce vždy rozhoduje rod (a případně životnost) podmětu.

Zdroj: Cvičení na psaní y i

1. cvičení

  1. Setkání s ním ohro překvapilo.

  2. Ke  se nepřibližuj!

  3. Maminka v dětství četla pohádku o Zapotlivém černokněžníkovi.

  4. Po testu z matematiky přepadaly nejtejší myšlenky.

  5. Po polibku od princezny se žabák pronil v krásného prince.

  6. Udiveně na  vykulil své ponkově modré oči.

  7. Hádku s tebou zřej nikdy nevyhraji.

  8. ř jistě nikdo nerozul.

  9. V zepise se mi nedařilo.

  10. Voda ustoupila a objevila se lčina.

  11. Babička se doje loučila s vnoučaty.

  12. Chtěl bych porozut všech fyzikálním zákonům.

  13. Informace o znách podával kla.

  14. Netahej do svých osobních problémů.

  15. Trápilo ho, že se nesl závodů zúčastnit.




Zdroj: Pravopisná cvičení mě mně

5. cvičení

  1. Znit se je podle nemožné.

  2. O se nikdo bát nemusí.

  3. Zřej se nikdy nesetkáme.

  4. Zaspal a zapol doma domácí úkol na matematiku.

  5. Taje vyhlížející hrad děsil.

  6. Zedělství je pro stát nezbytné.

  7. Isaac Newton význa ovlivnil chápání fyziky.

  8. Setkání s tebou připolo mé mládí.

  9. Překrásné ponky rozkvetly u vody.

  10. Nový spolužák vyhlížel mile a skro.

  11. Řidič vědo ohrozil svého spolujezdce.

  12. Jaroř se nachází mezi Hradcem Králové a Náchodem.

  13. Zatní slunce se musí pozorovat se slunečními brýlemi.

  14. Přátelé o  mluví moc mile.

  15. Tajší pravidla nikde jinde neplatí.




Zdroj: Pravopisná cvičení mě mně

Cvičení na koncovky přídavných jmen přivlastňovacích

Bratrancov psi běhali po ulici.

Prezidentov řeči se mi nelíbily.

Povinně četl některé Jiráskov romány.

V galerii vystavovali Mánesov obrazy.

Žižkov bojovníci vyhráli bitvu.

Spisovatelov romány se dobře prodávaly.

Koupil dárky pro strýcov syny.

Lékařov asistenti přišli pozdě.

Bratrov spolužáci uspořádali oslavu.

Učitelov pokyny byly srozumitelné.

Cukrářov výrobky mi chutnaly.

Myslivcov psi honili zajíce.

Pekařov housky rychle ztvrdly.

Přítelov chyby mě mrzely.

Otcov přátelé přišli na návštěvu.

Závodníkov úspěchy všechny potěšily.

Sedlákov koně se proháněli po poli.

Zahradníkov pomocníci zasázeli stromy.


Zdroj: Cvičení na přídavná jména

Cvičení na psaní y i v koncovkách podstatných jmen

Klas obil, ztráta obuv, poselstv, orchide, africké step, vítězstv, plavb loděm, s myšm, na březch Vltav, cesta do Mladé Boleslav, šperky s drahokam, dopis s přáním, lv lovící antilop, škol s tradicem, v stromov, brusle s kolečkam, dub s břízam, časopis s fotografiem, v jetel, čerti s řetěz, na kolejch, o běžc, pod stol a židlem, během studi, mezi lem, na návs, provaz s uzl, mezi kaplem, matematické rys, motýl s podivnými názv, vlas a vous, jestřáb a holub, pěstování mrkv a petržel, večerní zpráv, s Francouz a Ital, ubrus, k ředitel, dráp, šelm, známá příslov, kadeřnictv, s obdivovatel, v sedmém neb.




Zdroj: Cvičení na psaní y i

Autoři obsahu

Mgr. Jitka Konášová

Mgr. Jana Ženíšková

Mgr. Jana Válková


PravopisČeský

O nás

Kontakt

Ochrana osobních údajů a cookies

 SiteMAP