Téma

DOPLŇOVÁNÍ PRAVOPISU K VYTISKNUTÍ


DOPLŇOVÁNÍ PRAVOPISU K VYTISKNUTÍ bylo téma, které nás inspirovalo k vytvoření tohoto článku. Doplňování i/y patří mezi nejčastější pravopisné úlohy, které se procvičují napříč školní docházkou. Správné zvládnutí vyjmenovaných slov, příbuzných slov i gramatických pravidel pomáhá žákům psát jistěji a s menším počtem chyb. Tento článek nabízí přehled zásad pro používání i/y a také přehledná cvičení k vytištění, která jsou vhodná pro domácí procvičování i školní praxi.


FAQ – nejčastější dotazy

Musím se při pravopisu i/y učit i příbuzná slova?

Ano, příbuzná slova jsou klíčem k pochopení vyjmenovaných slov a jejich pravopisu.

Proč některé výrazy nemají jasné pravidlo?

Někdy se jedná o historické podoby slov, které zůstaly zachovány v současném jazyce.

Jak cvičení nejlépe používat?

Nejlépe funguje pravidelné krátké procvičování, ideálně několik minut denně.

Jsou tato cvičení vhodná i pro domácí výuku?

Ano, můžete je tisknout nebo psát do sešitu, jsou vhodná pro samostatné procvičování.

Zdroj: článek Doplňování i/y cvičení k vytisknutí

Příběh

Ve svém příspěvku JAK ODŮVODVIT PSANÍ SLOV CUPY DUPY se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Lenka.

Prosím, nevíte někdo, proč se ve slovech CUPY DUPY píše tvrdé Y? Jak to vysvětlit třeba cizinci? Žádné z pravidel pravopisu, která mě napadají, na to nepasuje:-))
Moc díky, Lenka

Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Mirek.

A kde se vzalo "coby dupy", to se kde říká? Já myslím, že je to "co by dup". Jedině "co by" = coby? pak je jasné že tvrdé a "dupy" od vzoru HRAD?

Zdroj: příběh Jak odůvodvit psaní slov cupy dupy

Koncovky podstatných jmen – cvičení k vytisknutí

Koncovky podstatných jmen vyjadřují mluvnické kategorie pádu, čísla a rodu. Jejich správné určování je klíčové pro zvládnutí pravopisu i tvorby plynulého psaného projevu. Následující přehled shrnuje základní pravidla, rozdíly mezi vzory a obsahuje také cvičení vhodná k vytištění.

Zdroj: článek Koncovky podstatných jmen cvičení k vytisknutí

Poradna

V naší poradně s názvem CVIČENÍ NA SLOVO NÍŽ se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Jitka.

prosím o sdělení správného pravopisu:
výbojka v níž je světlo vyzařováno...
nebo: výbojka ve které je světlo vyzařováno...
Děkuji předem
Machatá

Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Milda.

Obojí je správně, ale vždy s čárkou za slovem výbojka.

Zdroj: příběh Cvičení na slovo níž

Doplňování i/y – základní pravidla pro 2. třídu

V druhé třídě se žáci učí doplňovat i/y zejména podle toho, zda se jedná o měkké nebo tvrdé slabiky. Tato dovednost je jedním ze základů pravopisu a tvoří přípravu na pozdější práci s vyjmenovanými slovy.

Zdroj: článek Doplňování i/y cvičení 2. třída

Příběh

Ve svém příspěvku DIKTÁTY PRO STŘEDNÍ ODBORNÁ UČILIŠTĚ se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Eleonor Guyard.

Dobrý den,

Má to být Diktáty pro střední školy, tak kde je to doplňování?!

Na tento příspěvěk jestě nikdo nereagoval. Chcete se k němu vyjádřit? Klikněte na tlačítko a budete moci vložit svůj komentář.

Reagovat

Zdroj: příběh Diktáty pro střední odborná učiliště

Pravopis i/y – základní pravidla

Doplňování i/y není pouze o vyjmenovaných slovech. Velkou roli hraje rozpoznání slovních druhů, gramatických kategorií a příbuznosti slov. Níže najdete přehled klíčových jevů, které je nutné znát před samotným procvičováním.

1. Vyjmenovaná slova

Vyjmenovaná slova jsou základem pro psaní y/ý po tvrdých souhláskách. Patří sem skupiny slov po B, F, L, M, P, S, V a Z. Vždy je nutné znát také příbuzná slova, která se píší podle daného vyjmenovaného slova.

2. Měkké a tvrdé souhlásky

  • Po tvrdých souhláskách (h, ch, k, r, d, t, n) se píše Y.
  • Po měkkých souhláskách (ž, š, č, ř, c, j, ď, ť, ň) se píše I.

3. Slova s odůvodněným pravopisem

Některá slova vyžadují znalost významu (např. být × bít, výr × vír). Žáci by měli umět rozlišit významové dvojice.

Zdroj: článek Doplňování i/y cvičení k vytisknutí

Vysvětlení pravopisu

Na pravopisu tohoto běžně užívaného spojení není nic složitého, stačí si uvědomit, že se jedná o dvě slova: předložku "se" a osobního zájmena "" v 7. pádě. "Se" tedy není předponou (jen v takovém případě by bylo možné psát tato dvě slova dohromady). Předložka "se" se vždy píše odděleně od zájmen, s nimiž se může pojit: např. s ní, s ním, s tebou, s vámi, s námi, s nimi.

Zdroj: článek Se mnou nebo semnou

6. Cvičení se souvětím

Vhodné k procvičení pravopisu ve spojení s porozuměním významu.

  • Určete věty hlavní a vedlejší.
  • Doplňte vhodné spojky: ___ pršelo, šli jsme ven. Šli jsme ven, ___ pršelo.
  • Rozdělte souvětí na jednoduché věty.

Zdroj: článek Pravopisná cvičení pro 6. třídu k vytisknutí

Vyjmenovaná slova po B – přehled

Vyjmenovaná slova po B patří mezi základní části českého pravopisu, které si žáci musí osvojit již na prvním stupni. Časté chyby vznikají proto, že tvary slov často znějí podobně, ale významově se zásadně liší. Zapamatování usnadňují věty, obrázky i pravidelný nácvik v různých typech cvičení.

Seznam vyjmenovaných slov po B

  • být
  • bydlet, bydliště
  • obyvatel, obydlí
  • pobýt x pobít (pozor na záměnu významu!)
  • příbytek
  • nábytek
  • zbytek, zbytečný
  • bystrý, bystře
  • Byšice (vlastní jméno)

Slova příbuzná

Kromě základního seznamu je důležité umět poznat i slova příbuzná, která souvisí významem nebo slovotvorně:

  • býček, bývat, byt, bytový, bytný
  • přebývat x přebíjet
  • zabydlet se, obývat

Zdroj: článek Procvičování vyjmenovaných slov po b k vytisknutí

Tabulka vzorů podstatných jmen – kompletní přehled

Podstatná jména v češtině se dělí podle rodu na mužská, ženská a střední. Každý rod má své vzory, podle nichž se slova skloňují. Správné přiřazení slov ke vzorům pomáhá při určování tvarů, koncovek i pravopisu.

Zdroj: článek Tabulka vzory podstatných jmen k vytisknutí

Ukázkové diktáty k vytisknutí

1. Krátký diktát – vyjmenovaná slova po B

Byla bystrá beruška, která bydlela v březovém lese. Brzy by měla najít bezpečný úkryt, protože bouřka byla blízko.

2. Procvičování i/y

Děti si hrály s plyšovými zvířaty a vymýšlely příběhy. Krysy běhaly v pilinách a myši se schovaly za skříň.

3. Shoda podmětu s přísudkem

Ptáci přiletěli k domu a vesele zpívali. Děti se smály a mávaly jim z okna.

4. Doplňovací diktát (pro učitele/rodiče)

Doplňte i/y: B_l_ jsme na v_létě u babičk_. Bratr sbíral borůvk_, které pak maminka použ_la do koláč_.

Zdroj: článek Diktáty pro 4. třídu k vytisknutí

6. Pracovní list k vytisknutí

Pro školní použití je vhodné připravit samostatný list obsahující doplňovací a určovací cvičení. Tento článek může sloužit jako podklad pro tvorbu pracovních materiálů.

Zdroj: článek Koncovky přídavných jmen cvičení k vytisknutí

Diktáty pro 4. třídu k vytisknutí – přehled a tipy

Diktáty ve 4. třídě rozvíjejí schopnost aktivně používat pravopisné jevy, se kterými se děti postupně seznamují. Patří sem hlavně vyjmenovaná slova, předpony s-/z-, mě/mně, psaní přímé řeči či shoda podmětu s přísudkem.

Zdroj: článek Diktáty pro 4. třídu k vytisknutí

Pravopisná cvičení pro 6. třídu k vytisknutí

Pravopisná pravidla patří mezi základní stavební kameny českého jazyka. V šestém ročníku je důležité nejen teoreticky ovládat učivo, ale také jej pravidelně procvičovat. Níže najdete přehled nejčastějších okruhů, které lze snadno procvičit formou pracovních listů.

Zdroj: článek Pravopisná cvičení pro 6. třídu k vytisknutí

Pracovní tabulka – vzory podstatných jmen k vytisknutí

Rod Vzory Příklady
Mužský životný pán, muž, předseda, soudce pán, hrdina, učitel, soudce
Mužský neživotný hrad, stroj, les hrad, telefon, stroj, les
Ženský žena, růže, píseň, kost žena, tráva, píseň, kost
Střední město, moře, kuře, stavení město, moře, kuře, stavení

Zdroj: článek Tabulka vzory podstatných jmen k vytisknutí

Koncovky přídavných jmen – přehled a cvičení k vytisknutí

Koncovky přídavných jmen určujeme podle jejich druhu a podle rodu, čísla a pádu podstatného jména, ke kterému se vztahují. Přídavná jména dělíme na tvrdá, měkká a přivlastňovací. Každý typ má odlišné koncovky, které je nutné správně rozlišovat.

Zdroj: článek Koncovky přídavných jmen cvičení k vytisknutí

Cvičení – doplňování do textu

Doplňte koncovky tak, aby text dával smysl a odpovídal gramatickým pravidlům:

„V létě jsme se vydali na návštěvu k prarodič__. Jejich domek stojí u les__. Každé ráno jsme chodili k jezírk__, kde jsme pozorovali malé rybičk__. Po oběd__ jsme si hráli na zahrad__. Byly to krásné prázdnin__ chvíle.“

Zdroj: článek Koncovky podstatných jmen cvičení k vytisknutí

Řešení

Uvádějte řešení až po dokončení cvičení, aby nedošlo k opisování.

Řešení – cvičení 1

být – byla – bitka – bijící – bytost
výr – vytar (netypické slovo – správně „kytar“, ponechte pro učební účel) – vystřih – víří – vysoký
píštěl – pýchat (neexistuje, správně „píchat“) – píchnout – napíchl
myslit – místo – myslet – pomysl

Řešení – cvičení 2

výskat – výskot – výskání
pýcha – pyšný – pyšnit se
mýlit – mýlna – mýdlový
býk – býčí – býkovec

Řešení – cvičení 3

být (existovat) × bít (udeřit)
výr (pták) × vír (kroužení vody)
sívat (archaické) × sypat
vítat × vzít

Zdroj: článek Doplňování i/y cvičení k vytisknutí

Autoři uvedeného obsahu

 Mgr. Jan Novotný

 Mgr. Jitka Konášová


doplňování pravopisu
<< PŘEDCHOZÍ PŘÍSPĚVEK
doplňování pro 6 třídu
NÁSLEDUJÍCÍ PŘÍSPĚVEK >>