DOPLŇOVÁNÍ PRAVOPISU K VYTISKNUTÍ bylo téma, které nás inspirovalo k vytvoření tohoto článku. Doplňování i/y patří mezi nejčastější pravopisné úlohy, které se procvičují napříč školní docházkou. Správné zvládnutí vyjmenovaných slov, příbuzných slov i gramatických pravidel pomáhá žákům psát jistěji a s menším počtem chyb. Tento článek nabízí přehled zásad pro používání i/y a také přehledná cvičení k vytištění, která jsou vhodná pro domácí procvičování i školní praxi.
FAQ – nejčastější dotazy
Musím se při pravopisu i/y učit i příbuzná slova?
Ano, příbuzná slova jsou klíčem k pochopení vyjmenovaných slov a jejich pravopisu.
Proč některé výrazy nemají jasné pravidlo?
Někdy se jedná o historické podoby slov, které zůstaly zachovány v současném jazyce.
Jak cvičení nejlépe používat?
Nejlépe funguje pravidelné krátké procvičování, ideálně několik minut denně.
Jsou tato cvičení vhodná i pro domácí výuku?
Ano, můžete je tisknout nebo psát do sešitu, jsou vhodná pro samostatné procvičování.
Ve svém příspěvku JAK ODŮVODVIT PSANÍ SLOV CUPY DUPY se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Lenka.
Prosím, nevíte někdo, proč se ve slovech CUPY DUPY píše tvrdé Y? Jak to vysvětlit třeba cizinci? Žádné z pravidel pravopisu, která mě napadají, na to nepasuje:-))
Moc díky, Lenka
Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Mirek.
A kde se vzalo "coby dupy", to se kde říká? Já myslím, že je to "co by dup". Jedině "co by" = coby? pak je jasné že tvrdé a "dupy" od vzoru HRAD?
Koncovky podstatných jmen vyjadřují mluvnické kategorie pádu, čísla a rodu. Jejich správné určování je klíčové pro zvládnutí pravopisu i tvorby plynulého psaného projevu. Následující přehled shrnuje základní pravidla, rozdíly mezi vzory a obsahuje také cvičení vhodná k vytištění.
V druhé třídě se žáci učí doplňovat i/y zejména podle toho, zda se jedná o měkké nebo tvrdé slabiky. Tato dovednost je jedním ze základů pravopisu a tvoří přípravu na pozdější práci s vyjmenovanými slovy.
Doplňování i/y není pouze o vyjmenovaných slovech. Velkou roli hraje rozpoznání slovních druhů, gramatických kategorií a příbuznosti slov. Níže najdete přehled klíčových jevů, které je nutné znát před samotným procvičováním.
1. Vyjmenovaná slova
Vyjmenovaná slova jsou základem pro psaní y/ý po tvrdých souhláskách. Patří sem skupiny slov po B, F, L, M, P, S, V a Z. Vždy je nutné znát také příbuzná slova, která se píší podle daného vyjmenovaného slova.
2. Měkké a tvrdé souhlásky
Po tvrdých souhláskách (h, ch, k, r, d, t, n) se píše Y.
Po měkkých souhláskách (ž, š, č, ř, c, j, ď, ť, ň) se píše I.
3. Slova s odůvodněným pravopisem
Některá slova vyžadují znalost významu (např. být × bít, výr × vír). Žáci by měli umět rozlišit významové dvojice.
Na pravopisu tohoto běžně užívaného spojení není nic složitého, stačí si uvědomit, že se jedná o dvě slova: předložku "se" a osobního zájmena "já" v 7. pádě. "Se" tedy není předponou (jen v takovém případě by bylo možné psát tato dvě slova dohromady). Předložka "se" se vždy píše odděleně od zájmen, s nimiž se může pojit: např. s ní, s ním, s tebou, s vámi, s námi, s nimi.
Vyjmenovaná slova po B patří mezi základní části českého pravopisu, které si žáci musí osvojit již na prvním stupni. Časté chyby vznikají proto, že tvary slov často znějí podobně, ale významově se zásadně liší. Zapamatování usnadňují věty, obrázky i pravidelný nácvik v různých typech cvičení.
Seznam vyjmenovaných slov po B
být
bydlet, bydliště
obyvatel, obydlí
pobýt x pobít (pozor na záměnu významu!)
příbytek
nábytek
zbytek, zbytečný
bystrý, bystře
Byšice (vlastní jméno)
Slova příbuzná
Kromě základního seznamu je důležité umět poznat i slova příbuzná, která souvisí významem nebo slovotvorně:
Podstatná jména v češtině se dělí podle rodu na mužská, ženská a střední. Každý rod má své vzory, podle nichž se slova skloňují. Správné přiřazení slov ke vzorům pomáhá při určování tvarů, koncovek i pravopisu.
Pro školní použití je vhodné připravit samostatný list obsahující doplňovací a určovací cvičení. Tento článek může sloužit jako podklad pro tvorbu pracovních materiálů.
Diktáty pro 4. třídu k vytisknutí – přehled a tipy
Diktáty ve 4. třídě rozvíjejí schopnost aktivně používat pravopisné jevy, se kterými se děti postupně seznamují. Patří sem hlavně vyjmenovaná slova, předpony s-/z-, mě/mně, psaní přímé řeči či shoda podmětu s přísudkem.
Pravopisná pravidla patří mezi základní stavební kameny českého jazyka. V šestém ročníku je důležité nejen teoreticky ovládat učivo, ale také jej pravidelně procvičovat. Níže najdete přehled nejčastějších okruhů, které lze snadno procvičit formou pracovních listů.
Koncovky přídavných jmen – přehled a cvičení k vytisknutí
Koncovky přídavných jmen určujeme podle jejich druhu a podle rodu, čísla a pádu podstatného jména, ke kterému se vztahují. Přídavná jména dělíme na tvrdá, měkká a přivlastňovací. Každý typ má odlišné koncovky, které je nutné správně rozlišovat.
Doplňte koncovky tak, aby text dával smysl a odpovídal gramatickým pravidlům:
„V létě jsme se vydali na návštěvu k prarodič__. Jejich domek stojí u les__.
Každé ráno jsme chodili k jezírk__, kde jsme pozorovali malé rybičk__.
Po oběd__ jsme si hráli na zahrad__. Byly to krásné prázdnin__ chvíle.“