Téma
3 TŘÍDA
3 TŘÍDA a nejen to se dozvíte v tomto článku. Vtipné básničky o škole k recitaci od Jiřího Žáčka, Pavla Žišky, Emanuela Frynty a Terezy Rýparové. Básničky jsou vybrány nejen pro nejmenší děti z druhé třídy, ale i pro větší děti čtvrtých a pátých tříd a druhého stupně.
OBSAH
Óda na lelky
Emanuel Frynta (3 sloky básničky pro děti k recitaci 4 třída od Emanuela Frynty)
Kromě paní učitelky
celá třída chytá lelky,
tlustý, tenký, malý, velký,
sedí jako přišití,
hledí něco chytiti.
~
Už je lelků plná třída,
okna, skříně, stůl i křída,
nadarmo se nepovídá,
že se dílo podaří,
když se ruka k ruce přidá.
Někdy se to vydaří.
~
Jenom paní učitelka,
chudák nešťastná, div nelká,
nechytila od pondělka
ani jediného lelka,
jí se totiž nelekne
nikdo, ani lelek ne.
Zdroj: článek Vtipné básničky o škole
Příběh
Ve svém příspěvku BÁSNIČKY PRO DĚTI K RECITACI 5. TŘÍDA se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Annča.
Máte o jaru min 4 sloky?
Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Milánek.
Básnička o jarní fialce má 4 sloky a je vhodná pro děti z prvního stupně.
Fialka
Alena Chudobová
Fialka se pyšní květem,
jejíž vůně vládne světem,
intensivně krásou voní,
ranní rosa padá do ní.
Květ fialky z trávy kouká,
je jím plný les i louka,
drobný kvítek všem je známý,
jeho vůně mnohé mámí.
Violky, kvítečky něžné,
fialovomodré, sněžné,
svojí něžnou krásou hýří,
všude kolem vůni šíří.
Po sprše jarního deště,
libá vůně vzrůstá ještě,
slunce zjasní jemný kvítek,
nejdrobnější z vonných kytek.
Zdroj: příběh Básničky pro děti k recitaci 5. třída
Vytvořte k 1. stupni níže uvedených příslovcí správnou podobu 2. a 3. stupně a vepište ji do náležitých políček:
Zdroj: článek Cvičení na příslovce
Řešení určování slovních druhů pro starší žáky
Tragédie1 se3 udála5 v7 postranní2 uličce1 , ústící2 do7 hlavní2 třídy1 . Trafika1 paní1 Ascherové1 byla5 asi9 uprostřed6 po7 pravé2 straně1 .
Když8 jsme5 tam6 zahýbali5 , podíval5 se3 Poirot1 na7 hodinky1 a8 já3 jsem5 pochopil5 , proč6 si3 chtěl5 obhlédnout5 místo1 zločinu1 až6 teď6 . Bylo5 právě6 půl1 šesté4 . Hodlal5 získat5 co3 nejpřesnější2 představu1 o7 včerejší2 atmosféře1 .
Měl-li5 však8 opravdu6 takový2 záměr1 , dožil5 se3 zklamání1 . V7 této3 chvíli1 se3 ulička1 vůbec6 nepodobala5 té3 z7 včerejška1 . Rodinné2 domky1 chudších2 vrstev1 se3 tu6 střídaly5 s7 menšími2 krámky1 . Usoudil5 jsem5 , že8 je5 tu6 asi9 za7 obvyklých2 okolností1 dost6 živo6 , že8 tu6 chodí5 hodně6 prostých2 lidí1 a8 že8 si3 tu6 na7 chodníku1 i8 v7 jízdní2 dráze1 hrají5 houfy1 dětí1 .
Teď6 tu6 však8 stál5 hlouček1 zvědavců1 a8 všichni3 zírali5 na7 jediný2 domek1 nebo8 obchůdek1 . Nebylo5 těžké2 uhádnout5 , který3 to3 je5 . Viděli5 jsme5 , jak6 obyčejní2 lidé1 pozorují5 se7 soustředěným2 zájmem1 místo1 , kde6 jejich3 spoluobčanka1 sešla5 ze7 světa1 násilnou2 smrtí1 .
Zdroj: článek Slovní druhy
Příběh
Ve svém příspěvku ANDREJ BABIŠ se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Danuše.
Dobrý den , dne 1.3.2021 jste uzavřeli pohyb mezi okresy. Tento zákaz má trvat do 21.3.2021. Již dnes uveřejňujete že zákaz potrvá ještě déle. Teď nám poraďte co máme dělat když jsme vlastníky chaty která se nachází v jiném okrese a nemůžeme ji ani zkontrolovat. Tím že jsme důchodci trávíme tam téměř celý rok je to pro nás bezpečnější než bydlet ve městě. Odjet 1.3.2021 se nám nepodařilo z důvodu návštěv lékařů kde jsme byli již půl roku objednáni. Kdo nám nahradí případné škody na chatě v době naší nepřítomnosti které nám vzniknou. Děkuji za odpověď. Danuše
Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Káťa.
Já jsem řešila to samé. Taky máme chatu a taky jsem potřebovala zkontrolovat její stav. Vyplnila jsem si prohlášení k opuštění okresu z důvodu péče o zvíře, které žije na chatě a normálně jsem projela troje policajty bez problémů.
Zdroj: příběh Andrej Babiš
Ukázka seminární práce
Zde si například můžete přečíst pokyny k vyhotovení seminární práce z oboru biologie...
Zadání:
Biologické téma odpovídající svým zaměřením budoucí profesní orientaci a směru VŠ studia.
Cenné jsou práce řešící konkrétní problém, který má praktickou aplikaci – praktický přínos.
Práce kompilačního charakteru je vhodné doplnit průzkumem realizovaným formou dotazníkového šetření.
Způsob zpracování:
Kompilát z knih a časopisů na vybrané téma.
Práce laboratorního či chovatelského charakteru.
Terénní práce – sbírka přírodnin s dokladovým materiálem, který se v práci vyhodnotí.
Kolik stran:
Minimální rozsah je 10 stran strojově psaného textu.
Práce by neměla přesáhnout 25 stran.
Vše musí být spojeno v jeden celek (kroužková vazba, termovazba a další).
Jaké náležitosti práce musí mít:
Úvodní stranu
Čestné prohlášení
Obsah
Úvod
Vlastní text
Teoretická část
Metody práce
Praktická část
Výsledky
Diskuse
Závěr
Seznam použité literatury
Přílohy
Poděkování:
Zmínění toho, kdo s prací pomáhal, popřípadě poděkování zúčastněným.
Je na samostatném listě, nestránkuje se, ale do rozsahu práce se počítá.
Obsah:
Obsah práce musí být úplný s uvedením čísel stran, včetně příloh.
Číslování kapitol a podkapitol musí odpovídat normě.
Lze zvolit 2 varianty zápisu:
Obsah – 1. varianta str.
1. Úvod ................................................................. 2
2. Popis lokality .................................................... 3
2.1. Výběr místa.................................................... 4
2.2. Okolí rybníku.................................................. 5
3. Materiál a metodika .........................................10
4. Výsledky ..........................................................12
4.1. Fotodokumentace..........................................14
4.2. Popis druhové skladby...................................15
4.3. Popis a biologie vybraných živočichů............19
4.3.1. Korýši .........................................................19
4.3.2. Obojživelníci .............................................. 20
4.3.3. Ryby .......................................................... 21
5. Diskuse ............................................................ 22
6. Závěr ................................................................ 23
7. Seznam použití literatury ................................. 25
8. Přílohy .............................................................. 26
Obsah – 2. varianta
(...více se dočtete ve zdroji)
Zdroj: článek Co to je seminární práce
Řešení určování slovních druhů pro mladší žáky
Kotě1 dojedlo5 granule1 , olízlo5 si3 tlapku1 a8 otřelo5 si3 čumáček1 a8 ouška1 . Pak6 přiťapalo5 k7 drátěné2 přední2 stěně1 kotce5 , sedlo5 si3 na7 zadní2 tlapky1 a8 předními2 zaškrábalo5 na7 drátěnku1 . Doufalo5 , že8 mu3 třeba6 někdo3 přijde5 otevřít5 . Zaměstnanci1 útulku1 si3 občas6 ve7 volných2 chvílích1 zašli5 s7 koťaty1 pohrát5 , ale8 teď6 asi9 nikdo3 nepřijde5 , když8 tu6 zůstalo5 samo3 !
Zkroušeně6 přešlo5 k7 pelíšku1 v7 zadním2 rohu1 kotce1 . Polštář1 byl5 pro7 ně3 samotné2 příliš6 velký2 – až6 do7 včerejška1 se3 o7 něj3 dělilo5 s7 dalšími2 dvěma4 šedivými2 koťaty1 , a8 teď6 se3 ztracené2 choulilo5 uprostřed6 . Dvě4 sestřičky1 mu3 chyběly5 . Pelíšek1 sice8 hřál5 , ale8 osamělé2 kotě1 se3 stejně6 chvělo5 chladem1 .
Autor: Mgr. Jana Válková
Zdroj: článek Slovní druhy
Přehled slovních druhů
Ohebné slovní druhy
1. Podstatná jména = substantiva
vyjadřují názvy osob, zvířat, věcí, vlastností, dějů, stavů a vztahů
skloňují se
můžete se na ně zeptat pádovými otázkami (viz níže)
příklady: žákyně, krokodýl, kolo, žárlivost, plavání
určujeme u nich:
rod (mužský životný, mužský neživotný, ženský, střední)
číslo (jednotné, množné; dříve ještě dvojné)
pád (1. kdo, co; 2. koho, čeho; 3. komu, čemu; 4. koho, co; 5. oslovujeme, voláme; 6. (o) kom, (o) čem; 7. kým, čím)
vzor (pán, hrad, muž, stroj, předseda, soudce; žena, růže, píseň, kost; město, moře, kuře, stavení)
mohou být: abstraktní (láska ), či konkrétní (obecná – dívka , či vlastní – Dita ); pomnožná (kalhoty ), hromadná (uhlí ), látková (sůl )
2. Přídavná jména = adjektiva
vyjadřují vlastnosti osob, zvířat, věcí nebo jevů označených podstatnými jmény
ptáme se na ně: jaký, který, čí
skloňují se, dají se i stupňovat (pravidelně: krásný, krásnější, nejkrásnější ; či nepravidelně: dobrý, lepší, nejlepší )
mají tvar podle podstatných jmen
můžete se na ně zeptat otázkami: jaký (jaká, jaké), který (která, které), čí
příklady: protivný, chytrá, letní, strýcův, Klářino
určujeme u nich:
pád, číslo a rod podle podstatného jména, ke kterému se pojí
druh (měkká, tvrdá, přivlastňovací)
vzor (jarní, mladý, otcův/matčin)
přídavná jména tvrdá mohou mít v 1. pádu takzvaný jmenný tvar, jeho koncovka se řídí podle pravidla o shodě přísudku s podmětem (šťasten, šťastna, šťastno, šťastni, šťastny, šťastna )
3. Zájmena = pronomina
zastupují podstatná nebo přídavná jména nebo na ně ukazují či odkazují
shodují se s podstatnými či přídavnými jmény
příklady: já, my, ona, ten, to, váš, jeho, kdo, co, tentýž, nějaké, žádný
určujeme u nich:
druh (osobní – já , přivlastňovací – moje , ukazovací – ten , tázací – kdo , vztažná – jenž , neurčitá – někdo , záporná – nic )
rod (mužský, ženský, střední = rodová: on, ona, ono ; nebo bezrodá = jeden tvar stejný pro všechny rody: já, kdo )
číslo (jednotné, množné)
pád (7. pádů jako u podstatných jmen)
4. Číslovky = numeralia
vyjadřují počet nebo pořadí, jsou to slova číselného významu
dělí se na určité (vyjadřují přesný počet, lze je nahradit číslicí: pět, pátý ) a neurčité (několik )
podle toho, jak se na číslovku zeptáte, poznáte její druh:
kolik? – základní: deset, několik
kolikátý? – řadová: desátý, několikátý
kolikerý? kolikery? – druhová: desaterý, desatery, několikerý, několikery
kolikrát? kolikanásobný? – násobná: desetkrát, desetinásobný, několikrát, několikanásobný
větš (...více se dočtete ve zdroji)
Zdroj: článek Slovní druhy
Seznam předložek
Seznam předložek není úplný, existuje ještě řada předložek, které třeba vznikly ze sloves (například počínaje) a jiných slovních druhů, ale nejsou v tomto seznamu uvedená.
à – (Tato předložka se používá jen v písemném projevu. V ústním se používají její synonyma: „po“ a „za“. Tato předložka se objevuje obvykle v souvislosti s nějakým množstvím. Například: tisk fotografie à 30 Kč.)
během - nevlastní - 2. pád – během dovolené
bez – vlastní - 2. pád – bez mobilu
beze – vlastní - 2. pád – beze mě
blízko – nevlastní - 2. pád – blízko domu
cestou – nevlastní - 2. pád – cestou zákona
dík – nevlastní - 3. pád – dík tobě
díky – nevlastní - 3. pád – díky tobě
dle – knižní - 2. pád – dle názoru
do – vlastní – 2. pád - do domu
jménem – nevlastní – 2. pád - jménem krále
k – vlastní – 3. pád - k tobě
ke – vlastní - 3. pád – ke stolu
kol – knižní – 2. pád – kol zahrady
kolem – nevlastní - 2. pád – kolem domu
kontra – cizojazyčná – 1. pád – Jestřáb kontra Hrdlička; význam této předložky je slovo „proti“
kromě – nevlastní – 2. pád – kromě tebe
ku – vlastní – 3. pád – ku devíti
kvůli – nevlastní – 3. pád – kvůli rodičům
mezi – nevlastní – 7. pád – mezi domy
mimo – nevlastní – 4. pád – mimo provoz
místo – nevlastní – 2. pád – místo mě
na – vlastní – 4. pád + 6. pád – na stůl + na stole
nad – vlastní – 4. pád + 7. pád – nad stůl + nad stolem
nade – vlastní – 4. pád + 7. pád – nade dveře + nade dveřmi
naproti – nevlastní – 3. pád – naproti obchodu
navzdory – nevlastní – 3. pád – navzdory nepřízni
o – vlastní – 4. pád + 6. pád – o hlas + o moři
ob – vlastní – 4. pád – ob sedačku
od – vlastní – 2. pád – od strýce
ode – vlastní – 2. pád – ode dveří
ohledně – nevlastní – 2. pád – ohledně návrhu
okolo – nevlastní – 2. pád – okolo domu
oproti – nevlastní – 3. pád – oproti nepřátelům
po – vlastní – 4. pád + 6. pád – po kolena + po tobě
poblíž – nevlastní – 2. pád – poblíž domu
pod – vlastní – 4. pád + 7. pád – pod dům + pod domem
pode – vlastní – 4. pád + 7. pád – pode dveře + pode dveřmi
podél – nevlastní – 2. pád – podél řeky
podle – nevlastní – 2. pád – podle zákona
podlevá – nářeční – 2. pád – podlevá Boha, význam - podle
pomocí – nevlastní – 2. pád – pomocí vody
před – vlastní – 4. pád + 7. pád – před dům + před domem
přede – vlastní – 4. pád + 7. pád – přede dveře + přede dveřmi
přes – vlastní – 4. pád – přes řeku
přese – vlastní – 4. pád – přese všechno
při – vlastní – 6. pád – při tobě
pro – vlastní – 4. pád – pro tebe
prostřednictvím – nevlastní – 2. pád – prostřednictvím televize
proti – nevlastní – 3 (...více se dočtete ve zdroji)
Zdroj: článek Předložky
Moje třída
napsal Zdeněk Rýdl
Chcete po mě básničku, tak bych něco dala
ať není moc složitá, tuhle jsem vybrala.
~
V naší třídě, je bezva parta, jen někdy to tu zabouří,
naše třídní, ta nás zvládá, no, občas oko přimhouří.
~
Říkám občas, myslím stále, a když někdo zaklepe,
no tak řeknem sborem " Dále ", až se okno zatřepe.
~
Občas, že nás trochu zlobí, koho pozve k tabuli,
zatím jsme to vždycky zvládli, nebylo to na kuli.
~
No tak třído, to je všecko, co jsem vám tu říci chtěla,
a teď čekám velký aplaus, prej se to tak v Anglii dělá !
Zdroj: článek Básně 8. třída
Podstatná jména začínají na písmeno "K"
Čeština je velmi bohatý jazyk. Svědčí o tom i následující přehled podstatných jmen začínajících na písmeno "K". Tento seznam není úplný, vychází ze Slovníku spisovné češtiny pro školu a veřejnost z roku 2007 a neobsahuje řadu podstatných jmen vzniklých ze sloves (například kouření, koupání). V tabulce jsou uvedená nejen daná podstatná jména, ale i jejich rod, vzor, význam a původ daného slova.
PODSTATNÉ JMÉNO
ROD, VZOR
VÝZNAM SLOVA
PŮVOD SLOVA
Kabanos
Mužský, hrad
Laciný točený salám
Z románských jazyků
Kabaret
Mužský, hrad
1. zábavní podnik s humoristickým programem;
2. pořad humoristického rázu
Francouzština
Kabát
Mužský, hrad
Součást svrchního oděvu kryjící trup a paže
Čeština
Kabátek
Mužský, hrad
Zdrobnělina od slova kabát
Čeština
Kabel
Mužský, hrad
Ohebný vodič pro přenos a rozvod elektrického proudu
Angličtina, francouzština
Kabela
Ženský, žena
Schránka s držadlem na nošení menších předmětů = taška
Němčina
Kabelka
Ženský, žena
Malá dámská kabela = taštička
Němčina
Kabelogram
Mužský, hrad
Telegram poslaný podmořským kabelem
Angličtina
Kabina
Ženský, žena
Malá uzavřená místnost
Francouzština
Kabinet
Mužský, hrad
Men
(...více se dočtete ve zdroji)
Zdroj: článek Podstatná jména začínající na písmeno k
Ohryzaná básnička
Jiří Žáček ( 3 sloky básničky pro děti k recitaci 3 třída od Jiřího Žáčka)
Když se myši probudily,
kručelo jim v bříšku,
ale doma objevily
jenom tuhle knížku.
~
Že jim tuze vytrávilo
ze zimního spánku,
v cukuletu ohryzaly
Skoro celou stránku.
~
Ach vy žrouti – já vám za to píšu z mravů pětku.
Knížky jsou tuk prohlížení, knížk nejsou k snědku!
Zdroj: článek Vtipné básničky o zvířatech
SPONTÁNNÍ
Slovo spontánní je měkkým přídavným jménem, takže se skloňuje podle vzoru jarní a jeho koncovky jsou vždy měkké (spontánní pohyb, spontánní zábava, spontánní chování). Slovo spontánní vzniklo od slova spontaneita (skloňování: rod ženský, vzor žena). Od přídavného jména spontánní se dá vytvořit také příslovce spontánně a podstatné jméno spontánnost (skloňování: rod ženský, vzor kost), což je vlastnost lidí, případně zvířat. Opakem je výraz nespontánní.
Ukázka skloňování přídavného jména spontánní ve všech rodech a číslech + podstatných jmen spontaneita a spontánnost
Rod mužský, jednotné číslo: spontánní pohyb
1. pád
Spontánní pohyb
2. pád
Spontánního pohybu
3. pád
Spontánnímu pohybu
4. pád
Spontánní pohyb
5. pád
Spontánní pohybe
6. pád
Spontánním pohybu
7. pád
Spontánním pohybem
Rod mužský, množné číslo: spontánní pohyb
1. pád
Spontánní pohyby
2. pád
Spontánních pohybů
3. pád
Spontánním pohybům
4. pád
Spontánní pohyby
5. pád
Spontánní pohyby
6. pád
Spontánních pohybech
7. pád
Spontánními pohyby
Rod ženský, jednotné číslo: spontánní zábava
1. pád
Spontánní zábava
2. pád
Spontánní zábavy
3. pád
Spontánní zábavě
4. pád
(...více se dočtete ve zdroji)
Zdroj: článek Spontánní
Zájmena ukazovací
Ukazovací zájmena ukazují mimo
text, nebo odkazují na něco uvnitř textu. Pomáhají se zorientovat v komunikaci.
Ukazovací zájmena: ten, ta,
to, ti, ty, ta, tento, tato, too tenhle, onen, takový, týž, tentýž, sám
U ukazovacího zájmena sám ,
je důležité dát si pozor na 4. pád množného čísla, kde se píše v mužském i
ženském rodě koncovka y. Například: Lvy jsme viděli v kleci samy. Lvice jsme
viděli v kleci samy.
Je důležité si uvědomit, že u párových lidských orgánů se
používá v 7. pádě koncovka -ma. Například: Sledoval mě těma svýma očima.
Skloňování
zájmen ten, ta, to, tento, tato, toto:
ZÁJMENA
PÁDY
TEN
TA
TO
TENTO
TATO
TOTO
1.
pád
Ten
Ta
To
Tento
Tato
Toto
2.
pád
Toho
Té
Toho
Tohoto
Této
Tohoto
3.
pád
Tomu
Té
Tomu
Tomuto
Této
Tomuto
4.
pád
Toho, ten
Tu
To
Tohoto, tento
Tuto
Toto
5.
pád
-
-
-
-
-
-
6.
pád
O tom
O té
O tom
O tomto
O této
O tomto
7.
pád
S tím
S tou
S tím
(...více se dočtete ve zdroji)
Zdroj: článek Všechna zájmena
Skloňování slova milý
Číslo jednotné, rod mužský životný:
1. pád : (kdo, co? ) milý , např.: Přišel i můj milý skřítek.
2. pád : (koho, čeho? ) milého , např.: Bez milého kamaráda.
3. pád : (komu, čemu? ) milému , např.: Milému příteli.
4. pád : (koho, co? ) milého , např.: Potřebuji pozdravit mého milého tatínka.
5. pád : (oslovujeme, voláme ) milý , např.: Hej Ty! Milý člověče!
6. pád : (o kom, o čem? ) milém , např.: Pohádka o milém princi.
7. pád : (s kým, s čím? ) milým , např.: Strávila večer s milým člověkem.
Číslo jednotné, rod mužský neživotný: (Vše je stejné jako u životného, až na tvar ve 4. pádu.)
1. pád : (kdo, co? ) milý , např.: Můj milý mobil.
2. pád : (koho, čeho? ) milého , např.: Bez milého přijetí.
3. pád : (komu, čemu? ) milému , např.: Robot poděkoval dalšímu milému stroji.
4. pád : (koho, co? ) milý , např.: Dostala jsem milý dárek.
5. pád : (oslovujeme, voláme ) milý , např.: Zapni se! Můj milý počítači!
6. pád : (o kom, o čem? ) milém , např.: Snila jsem o mém milém květu.
7. pád : (s kým, s čím? ) milým , např.: Přivítal se semnou milým polibkem.
Číslo jednotné, rod ženský:
1. pád : (kdo, co? ) milá , např.: Moje milá přítelkyně.
2. pád : (koho, čeho? ) milé , např.: Bez mojí milé kamarádky.
3. pád : (komu, čemu? ) milé , např.: Napsal jsem mojí milé mamince.
4. pád : (koho, co? ) milou , např.: Dostala jsem milou zprávu.
5. pád : (oslovujeme, voláme ) milá , např.: Hola, hola! Moje školo milá!
6. pád : (o kom, o čem? ) milé , např.: Zdálo se mi o mé milé přítelkyni.
7. pád : (s kým, s čím? ) milou , např.: Překvapil mě milou zprávou.
Číslo jednotné, rod střední:
1. pád : (kdo, co? ) milé , např.: Milé dítě.
2. pád : (koho, čeho? ) milého , např.: Dieta bez mého milého ovoce.
3. pád : (komu, čemu? ) milému , např.: Dal jsem pamlsek milému štěněti.
4. pád : (koho, co? ) milé , např.: Dostala jsem milé přání k svátku.
5. pád : (oslovujeme, voláme ) milé , např.: Dobrý den! Milé obecenstvo!
6. pád : (o kom, o čem? ) milém , např.: Zdálo se mi o mém milém zvířátku.
7. pád : (s kým, s čím? ) milým , např.: Ohromil mě milým překvapením.
Číslo množné, rod mužský životný:
1. pád : (kdo, co? ) milí , např.: Přišli i moji milí skřítci.
2. pád : (koho, čeho? ) milých , např.: Bez mých milých kamarádů.
3. pád : (komu, čemu? ) milým , např.: Našim milým přátelům.
4. pád : (koho, co? ) milé , např.: Potřebuji pozdravit mé milé medvídky.
5. pád : (oslovujeme, voláme ) milí , např.: Hej Vy! Milí lidé!
6. pád : (o kom, o čem? ) milých , např.: Pohádka o milých princeznách.
7. pád : (s kým, s čím? ) milými , např.: Strávila večer s milými lidmi.
Číslo množné, rod mužský neživotný: (Vše je stejné jako u životného, až na tvar v&
(...více se dočtete ve zdroji)
Zdroj: článek Pravopis milý a milí
Pravopis přídavných jmen přivlastňovacích
Největší problémy v pravopise dělají přídavná jména přivlastňovací podle vzoru otcův v množném čísle. Pokud se jedná o přivlastňovací přídavné jméno rodu mužského životného podle vzoru otcův, píše se v 1. pádě množného čísla koncovka -i (například otcovi psi). Ve 4. pádě množného čísla je pak koncovka -y (například pro otcovy psy).
pády
Rod mužský životný
Jednotné číslo
Množné číslo
1. pád
Otcův pes
Otcovi psi
2. pád
Otcova psa
Otcových psů
3. pád
Otcovu psu
Otcovým psům
4. pád
Otcova psa
Otcovy psy
5. pád
Otcův pse
Otcovi psi
6. pád
Otcově / otcovu psu
Otcových psech
7. pád
Otcovým psem
Otcovými psy
U přivlastňovacích přídavných jmen rodu mužského neživotného podle vzoru otcův se píše v 1. pádě množného čísla koncovka -y (například otcovy stroje).
pády
Rod mužský neživotný
Jednotné číslo
Množné číslo
1. pád
Otcův stroj
Otcovy stroje
2. pád
Otcova stroje
Otcových strojů
3. pád
Otcovu stroji
Otcovým strojům
4. pád
Otcův stroj
Otcovy stroje
5. pád
Otcův stroji
Otcovy stroje
6. pád
Otcově / otcovu s
(...více se dočtete ve zdroji)
Zdroj: článek Cvičení na přídavná jména
Bajka
Miloš Kratochvíl (3 sloky, báseň na recitaci 6 třída od Miloše Kratochvíla)
Zbláznil se kos do kosice,
láska ho tak pomátla,
přestal zpívat na osice –
začal si hrát na datla!
~
Jenže stromy nejsou z vosku,
jak poznal ten naiva...
Teď má těžký otřes mozku
a už ani nezpívá.
Sedí v trní, jen se chvěje,
v hlavě bzučí tisíc vos.
A kosice? Té už pěje
na osice jiný kos!
~
Z toho plyne poučení:
Když si člověk nebo pták
hraje na něco, čím není,
tak dostane na zobák.
Zdroj: článek Vtipné básničky o zvířatech
Malovaná pohádka
Jiří Žáček (2 sloky lehká báseň pro děti k recitaci 3 třída od Jiřího Žáčka )
Od pondělka do pátku
budu kreslit pohádku.
Koho do ní namaluju,
aby byla v pořádku?
Princeznu a Babu Jagu?
~
Draka, co má dračí spády?
Honzu nebo loupežníky?
Sebe a své kamarády?
Od pondělka do pátku
budu kreslit pohádku.
Potom vám ji celou povím,
umím ji i pozpátku.
Zdroj: článek Vtipné básničky k recitaci pro děti