Téma
BASEN BRYLE
Zajímá vás téma BASEN BRYLE? Tak právě pro vás je určen tento článek. Článek o Williamu Shakespearovi může sloužit jako přehled informací o autorově životě a jeho dvou významných dílech.
OBSAH
Díla
William Shakespeare je typickým autorem renesanční literatury. Jeho díla jsou světského rázu bez náboženských motivů, které byly pro předcházející období typické. Jeho dramata jsou psána veršem, který ale není vždy rýmovaný. Verše působí bez rytmu a měly by se přednášet s důrazem na druhé slabice. Shakespeare začínal jako většina autorů tradičním jazykem, postupně si ale utvořil vlastní styl, který je kompromisem mezi tradičním a volným stylem.
SHAKESPEAROVA DÍLA:
Antonius a Kleopatra – tragédie
Bouře - romance
Coriolanus – tragédie
Cymbelín - romance
Dobrý konec vše napraví - komedie
Dva šlechtici z Verony - komedie
Dva vznešení příbuzní – romance (autor i John Fletcher)
Fénix a hrdlička – báseň
Hamlet - tragédie
Jak se vám líbí - komedie
Jindřich IV. – historická hra
Jindřich V. – historická hra
Jindřich VI. – historická hra
Jindřich VIII. – historická hra (autor i John Fletcher)
Julius Caesar - tragédie
Komedie omylů - komedie
Král Jan – historická hra
Král Lear - tragédie
Kupec benátský - komedie
Macbeth - tragédie
Marná lásky snaha - komedie
Mnoho povyku pro nic – komedie
Nářek milenčin - báseň
Něco za něco - komedie
Othello - tragédie
Perikles - romance
Richard II. – historická hra
Richard III. – historická hra
Romeo a Julie – tragédie
Shakespearovy Sonety - básně
Sen noci svatojánské - komedie
Timon Athénský - tragédie
Titus Andronicus - tragédie
Troilus a Cressida - tragédie
Vášnivý poutník - báseň
Večer tříkrálový - komedie
Venuše a Adonis - báseň
Veselé paničky windsorské – komedie
Zimní pohádka – romance
Zkrocení zlé ženy - komedie
Znásilnění Lukrecie - báseň
Zdroj: článek William Shakespeare
Poradna
V naší poradně s názvem BÁSEŇ PRO 3.TŘIDU se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Mira.
prosim basnicku 3 az 4 sloky
Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Milda.
Cvrček
Josef Kožíšek 4 sloky
Stojí u své chaty,
stojí mezi vraty
cvrček zamyšlen;
pověz ty nám, pane strýčku,
co na mezi na sluníčku
děláš celý den?
Starostí mi hlava
skoro postonává,
moje dětičky:
po celý den v parnu pasu
nepokojnou, bujnou chasu,
zlaté husičky.
U své chaty stojí
cvrček v hnědém kroji,
stojí podle vrat;
co tu děláš, pane milý,
když se večer k horám chýlí,
sluníčko jde spat?
Chodím na besedu,
s druhy hovor předu,
ladím píšťalky;
a když druzi se mnou počnou,
slyšeti je naši skočnou
sto mil do dálky.
Rybička
Josef Kožíšek 3 sloky
Žába leze do kaluže,
na rybičku reptá:
Pojď, rybičko, na sluníčko,
podívej se do světa.
Já jsem rybka jako šipka,
nechci býti jako ty,
je-li tobě kaluž milá,
já si hledím čistoty.
Sukýnku mám vybílenou,
blýská se mi jako sníh,
koupila ji má matička
za milion stříbrných.
Zdroj: příběh Báseň pro 4. třídu
Popis mého spolužáka
Osnova:
Můj spolužák Teddy
Jeho postava
Teddyho obličej
Teddyho tělo
Styl oblékání
Jeho způsob řeči a chůze
Jeho zájmy, vlastnosti a schopnosti
Já a Teddy
Závěr
Mezi mé nejoblíbenější spolužáky patří bezesporu Teddy. Teddy se vlastně jmenuje Tadeáš Ditrich, ale všichni spolužáci a i kamarádi mu říkají Teddy. Teddy bydlí celý život v Mladé Boleslavi, protože tam jeho rodiče oba pracují ve firmě Škoda Auto. Teddymu bude letos v říjnu patnáct let a je nejstarším žákem v naší třídě, protože k nám v šesté třídě propadl.
Tadeášova přezdívka ho přirovnává k medvědům, s nimi má mnoho společného i postavou, je totiž velmi vysoký a rozhodně nepatří k nejhubenějším lidem na světě. Naopak je spíše silné postavy. Už na první pohled je na něm znát, že jeho tatínek je původem Ital, Teddy je totiž po něm snědší pleti.
V porovnání s tělem má Teddy velmi malou hlavu s odstátými ušima a velmi krátkými černými vlasy. Na první pohled si každý hned všimne jeho velmi tmavých očí hnědé barvy, které se schovávají pod velmi hustým a tmavým obočím. Oči mu rámují krásné dlouhé řasy, které mu závidí nejedna spolužačka. Na očích někdy nosívá brýle, ale ne proto, že by neviděl, brýle mu slouží jako módní doplněk, když chce působit chytře. Pozornost k sobě přitahuje i jeho trochu širší nos s trošku většími nosními dírkami. Naopak jeho ústa působí proti zbytku obličeje velmi nenápadně, jsou totiž malá a pečlivě ukrytá pod tmavými vousky, které si Teddy už několik měsíců nechává růst. Když se Teddy usměje, spatříme jeho větší zuby, které jsou ovšem bez kazu. Bez kazu by byla i jeho tvář, kdyby se pod pravým obočím neukrývala malá jizvička.
Teddyho tělo působí velmi kulatě, je na něm na první pohled znát, že příliš neholduje sportu, ani jiným fyzickým aktivitám. Jeho ruce i nohy působí obtloustle a je také znát, že nejsou příliš silné.
Přestože jsou pro Teddyho jakékoliv sportovní výkony noční můrou, obléká se nejčastěji do sportovního, pohodlného oblečení. Teddy nepatří k těm lidem, kteří by nad výběrem oblečení dlouze přemýšleli, prostě vezme první tepláky a větší tmavé tričko, které ve skříni najde. Je mu jedno, jestli je špinavé, nebo děravé. Důležité je pro něj pohodlí. V doplňcích se Teddy příliš nevyžívá, občas nosí nedioptrické brýle, aby působil chytře, ale to je vše. Nenosí žádné řetízky, náramky a ani kšiltovky, čepice, prostě nic takového.
Způsob jeho řeči se nijak neliší od vrstevníků, jako každému chlapci v pubertě mu občas přeskočí hlas, protož
(...více se dočtete ve zdroji)
Zdroj: článek Popis - můj spolužák
Příběh
Ve svém příspěvku BÁSEŇ PRO SKOLÁKY se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Jan.
nejlepší básnička je Malovaná pohádka od: Jiří Žáček
Na tento příspěvěk jestě nikdo nereagoval. Chcete se k němu vyjádřit? Klikněte na tlačítko a budete moci vložit svůj komentář.
Zdroj: příběh Báseň pro skoláky
Ztracená teta
Miloš Kratochvíl (6 slok vtipné básně pro děti na recitaci o ztracené tetě)
Nikdo tak rád necestuje
jako teta Alžběta,
každou chvíli sbalí kufr
a vyrazí do světa.
~
V neděli nám oznámila,
že vyráží na sever,
včera volá: „Stal se malér!
Asi jsem si spletla směr“.
~
Říkala, že místo sněhu
je tam poušť a velbloudi,
má strach, i když neví, kde je,
že ještě víc zabloudí.
~
Hned nám ale vysvětlila,
proč to takhle dopadlo:
„Nechala jsem doma brýle
a spletla si letadlo.
~
Brýle leží na kredenci,
rychle mi je pošlete
a přibalte letní šaty,
snad je někde najdete“.
~
Našli jsme šaty i brýle,
tím však končí naděje.
Kam je máme tetě poslat,
když sama neví, kde je?
Zdroj: článek Vtipné básně k recitaci pro děti z 5. až 8. tříd ZŠ
Příběh
Ve svém příspěvku BÁSEŇ PRO 4. TŘÍDU se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Nikol Boranova.
Potřebuju básnicku abych vyhrála recitační soutěž
Musí bit hodne moc btipna
Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Mira.
prosim basnicku 3 az 4 sloky
Zdroj: příběh Báseň pro 4. třídu
Dělení podle mluvnické kategorie čísla
Podstatná jména se také dají dělit podle mluvnické kategorie čísla. Některá podstatná jména totiž existují jen ve tvaru jednotného čísla a jiná zase jen ve tvaru množného čísla.
Podstatná jména, která tvoří obě čísla
Jednotné číslo podstatného jména
Pes, Psi
Množné číslo podstatného jména
Člověk, Lidé
Podstatná jména látková
Podstatná jména látková označují konkrétní materiál (= látku) a vyskytují se v jednotném čísle. Pokud se takové podstatné jméno použije v množném čísle, musí se zároveň pojit se jménem označujícím množství.
Jednotné číslo
Mouka, Zlato
Množné číslo
Dva pytle mouky, Tři váčky zlata
Podstatná jména pomnožná
Podstatná jména pomnožná se vyskytují
pouze
ve tvaru
množného čísla
a to i v případě, kdy označují jedno podstatné jméno. Podle jejich tvaru se nedá určit, jestli se jedná o jeden nebo dva předměty. Je třeba znát souvislost. Pojí se s nimi množná ukazovací zájmena
TY a TA .
Jednotné číslo
(Jedny) prázdniny, (Jedny) brýle
Množné číslo
(Dvoje) prázdniny, (Dvoje) brýle
Podstatná jména hromadná
Podstatná jména hromadná označují více předmětů, ale mají tvar
jednotného čísla
. Pojí se s nimi jednotná ukazovací zájmena
TEN, TA, TO
.
Podstatná jména hromadná
Hmyz (= ten hmyz = jednotné číslo, ale myšleno je více brouků)
Vojsko (= to vojsko = jednotné číslo, ale myšleno je více vojáků)
Zdroj: článek Abstraktní podstatná jména
Příběh
Ve svém příspěvku BÁSEŇ PRO 5. TŘÍDU se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Anonym.
dobry den prosim delsi basne jsou hezke ale kratke dekuji za vas cas
Na tento příspěvěk jestě nikdo nereagoval. Chcete se k němu vyjádřit? Klikněte na tlačítko a budete moci vložit svůj komentář.
Zdroj: příběh Báseň pro 5. třídu
Test na podstatná jména pomnožná, hromadná, látková a podstatná jména s jednotným i množným číslem
Ptactvo, benzín, zásnuby, víno, Litoměřice, roj, propiska, zlato, hlína, včelstvo, brýle, beton, skot, písek, zločinec, tvaroh, housle, led, cukr, noviny, vzduch, mák, lidstvo, Alpy, panstvo, učitel, trní, dobytek, kyslík, šachy, kamna, členstvo, vidle, plíce, ocel, balkón, papír, játra, sníh, narozeniny, pivo, okno, dřevo, stromoví, Čechy, mládež.
Řešení
Ptactvo - HROMADNÉ, benzín - LÁTKOVÉ, zásnuby - POMNOŽNÉ, víno - LÁTKOVÉ, Litoměřice - POMNOŽNÉ, roj - HROMADNÉ, propiska – PODSTATNÉ JMÉNO S JEDNOTNÝM I S MNOŽNÝM ČÍSLEM, zlato - LÁTKOVÉ, neštovice - POMNOŽNÉ, včelstvo - HROMADNÉ, brýle - POMNOŽNÉ, beton - LÁTKOVÉ, skot - HROMADNÉ, písek - LÁTKOVÉ, zločinec – PODSTATNÉ JMÉNO S JEDNOTNÝM I S MNOŽNÝM ČÍSLEM, tvaroh - LÁTKOVÉ, housle - POMNOŽNÉ, led - LÁTKOVÉ, cukr - LÁTKOVÉ, noviny - POMNOŽNÉ, vzduch - LÁTKOVÉ, mák - LÁTKOVÉ, lidstvo - HROMADNÉ, Alpy - POMNOŽNÉ, panstvo - HROMADNÉ, učitel – PODSTATNÉ JMÉNO S JEDNOTNÝM I S MNOŽNÝM ČÍSLEM, trní - HROMADNÉ, dobytek - HROMADNÉ, kyslík -LÁTKOVÉ, šachy - POMNOŽNÉ, kamna - POMNOŽNÉ, členstvo - HROMADNÉ, vidle - POMNOŽNÉ, plíce - POMNOŽNÉ, ocel - LÁTKOVÉ, balkón – PODSTATNÉ JMÉNO S JEDNOTNÝM I S MNOŽNÝM ČÍSLEM, papír - LÁTKOVÉ, játra - POMNOŽNÉ, sníh - LÁTKOVÉ, narozeniny - POMNOŽNÉ, pivo - LÁTKOVÉ, okno – PODSTATNÉ JMÉNO S JEDNOTNÝM I S MNOŽNÝM ČÍSLEM, dřevo - LÁTKOVÉ, stromoví - HROMADNÉ, Čechy - POMNOŽNÉ, mládež – HROMADNÉ.
Zdroj: článek Abstraktní podstatná jména
Příslovce od písmene B
Babsky – lidově, domácky, zbaběle, slabošsky
PŘÍKLAD: Babsky utekl, když se lekl.
Babičkovsky – přístup babičky
PŘÍKLAD: Když se oblékla do starého oblečení, vypadala velmi babičkovsky.
Babravě – neobratně, zdlouhavě se zabývat něčím, piplavě, namáhavě, pracně, nimravě
PŘÍKLAD: Babravě se dal do práce.
Baculatě – kulaťoučké, boubelaté, buclatě,
PŘÍKLAD: Jeho ručičky vypadaly na fotkách velmi baculatě.
Bačovsky – ovčácky
PŘÍKLAD: Na masopust se oblékl bačovsky.
Badatelsky – kdo bádá, konající vědní výzkum
PŘÍKLAD: Badatelsky se dal do hledání příčin problému.
Bahnitě – plně bahna, připomínající bahno
PŘÍKLAD: Bahnitě mokrá půda se pod kroky lidí propadala.
Bachratě – tlustě, břichatě, mající kulaté tvary
PŘÍKLAD: Polštáře na posteli vypadaly po ustlání bachratě.
Bájně – myticky
PŘÍKLAD: Bájně známá místa se nacházela na území Řecka.
Báječně – překrásně, nádherně, velkolepě, znamenitě
PŘÍKLAD: Na dovolené se měla celá rodina báječně.
Bakalářsky – nižší hodnost na univerzitách
PŘÍKLAD: Bakalářsky ukončené studium zajišťuje bakalářský titul
Bakelitově – plastově
PŘÍKLAD: Stará auta vypadala velmi bakelitově.
Bakteriálně – jednobuněčně
PŘÍKLAD: Bakteriálně enzymatické přípravky se prodávají v mnoha obchodech.
Baladicky – (balada = kratší chmurná slovesná báseň) chmurně, ponuře
PŘÍKLAD: Baladicky laděná báseň byla oceněná širokou veřejností.
Balisticky – podle nauky o pohybu vržených těles
PŘÍKLAD: Balisticky přesná střela skončila mimo terč.
Balzámově – vonná pryskyřice cizokrajných dřevin, léčivá mast, utišující prostředek
PŘÍKLAD: Šampón na vlasy působil i balzámově. Maminčina ukolébavka působila na malé děti balzámově.
Balzámovaně – konzervované balzámem
PŘÍKLAD: Tělo v hrobce vypadalo (na)balzámovaně.
Banálně – všedně, triviálně, otřele,
PŘÍKLAD: Banálně jednoduchý příklad vyřešily děti během chviličky. Banálně jednoduchá operace se náhle zvrtla.
Banánově – v souvislosti s banány (chutnající, vonící po banánech, tvarem připomínající banán)
PŘÍKLAD: Banánově lahodná zmrzlina sklidila u dětí úspěch.
Baňatě - připomínající báň
PŘÍKLAD: Spolužákův nos vypadal zepředu dost baňatě.
Barbarsky - nevzdělaně, surově, hrubě, zaostale,
PŘÍKLAD: Barbarsky vychované děti neměly šanci na lepší život.
Barevně – v barvách, podle barev
PŘÍKLAD: Barevně uspořádané ponožky ležely v maminčině šuplíku.
Bariérově – s bariérami, zábradlím
PŘÍKLAD: Bariérově uspořádaná škola byla pro handicapované žáky nepřístupná.
Barmsky – v barmském jazyce
PŘÍKLAD: Barmsky se dorozumíte hlavně v Barmě.
Barokně – v uměleckém slohu 16 – 18. století
(...více se dočtete ve zdroji)
Zdroj: článek Příslovce podle abecedy
Babička
J. V. Sládek (11 slok, báseň k recitaci)
Babičko, ach bábo naše,
bála jste se satanáše !
~
Od rorátů třemi sloupky
hnala jste ho od chaloupky ;
~
velkonoční rosou novou
a tou křídou tříkrálovou ;
~
od Božího těla věnci,
klokočemi na růženci.
~
S kravským chvostem, koňskou nohou
vytáh' ze vsi duši mnohou.
~
K vám však byla marná chůze,
satanáš se bál vás tuze.
~
Ale přece, bábo milá,
pekel moc vás podskočila.
~
Toho jste se nenadála,
když tak hezky dcerky vdala,
~
do světnice k vám že v mžiku
přijde diblík po diblíku.
~
A že bude jich tam v krátce
jako kuřat na ošatce.
~
A vy pipláte je všady:
„Staloť se to z boží rady !"
Zdroj: článek Báseň pro 5. třídu
Máj
Josef Václav Sládek (5 slok, báseň o jaru k recitaci)
Máj, máj, máj,
na housličky hraj!
Každý ptáček hnízdo staví,
černý, modrý, popelavý,
jest jich plný háj.
~
Hej, hej, hej. hřej,
slunéčko, hřej !
Mušky budou tancovati,
komár bude také hráti,
roháč vedle něj.
~
Brum, brum, brum,
to je shon a šum !
Kdo má nerad hudbu muší,
ať si zacpe obě uši,
ať si zavře dům.
~
Čik, čik, čik !
Co to za povyk ?
To ta vlaštovička milá
s jarem se k nám navrátila,
vrabci strhli křik.
~
Tluk, tluk, tluk,
slyš křepelku z luk !
Na noc k lesům letí vrána ;
písnička je dozpívána a teď ani muk !
Zdroj: článek Báseň pro 5. třídu
Laňka
J. V. Sládek (7 slok, báseň k recitaci)
Koval jsem, koval
podkovičku
pro laň, co běhá
po lesíčku.
~
Podkova hezká,
zlatá, drobná; —
ta laňka byla
přeozdobná.
~
Mnohý se potkal
s krásnou pannou,
kdo, v lese, s laňkou
okovanou?
~
Jest okovaná
jen ta moje,
ona mi skočí
do pokoje.
~
Ona mi skočí
do komory,
zavru tam laňku
na závory.
~
Ať do komory,
do světničky, —
budou ji zvonit
podkovičky.
~
Vše bude zářit,
kam jen skočí,
budou jí svítit
nožky, oči.
Zdroj: článek Báseň pro 5. třídu
Čmelák
Josef Václav Sládek (8 slok, báseň pro děti k recitaci)
Celý boží dlouhý den
nad papíry jako mol,
ani pohled z okna ven,
až jde z toho hlava kol.
~
Oknem slunko zableskne —
teď už toho, brachu, nech ;
přece jenom zasteskne
člověku se po lidech.
~
Zde však není veselo,
kam pak sem by zašel host ;
jednomu se nechtělo,
druhý má sám svého dost.
~
Mlč, ty starý mrzuto,
co pak jsi to zahučel ?
Věru, sotva řeknu to,
host pod oknem zabzučel.
~
Potom hezky zaklepal
do zavřené vyhlídky:
čmelák! — kde pak se tu vzal ?
ah, — na okně na kytky !
~
Nu, jen dále. — vzácný host,
a tak z dálky, zrovna dnes !
Co pak dělá venku hvozd,
co pak dělá naše mez ?
~
Bručí, bručí. — divný druh,
jako starý kamarád;
nahučí ti toho v sluch,
ale máš ho přece rád.
~
Dík, bručále rozmilý !
ač jen mžik jsi poseděl:
ani bych byl, pochvíli,
že tam jaro, nevěděl!
Zdroj: článek Báseň pro 5. třídu
Cvrček
Josef Václav Sládek (9 slok, báseň pro děti na recitační soutěž)
Kdo to zpívá na té mezi,
až to polem hlaholí ?
A pan zpěvák, kdež pak vězí,
zeptat-li se dovolí ? —
~
„Zeptáni je dovoleno,
za to se nic neplatí,
víc-li má být poslouženo,
račte sami hledati.
~
Pod lupínkem, v stínu květů
mám svůj hezký budníček
drobný, malý, že by se tu
neprovlék' váš malíček.
~
Slunéčko když svitne polem,
vyjdu sobě ze vrátek,
a jak se co šustne kolem,
hup ! — jen domů nazpátek !
~
Lidé o mně slýchající
zvou mne cvrčkem ošklivým,
a kdybych měl pravdu říci,
ani se jim nedivím.
~
Pán Bůh stvořil polní kvítí,
motýlů pel zářivý,
a když chtěl už cvrčky míti,
já jsem cvrček poctivý !
~
Hezký nejsem jako panic,
jak tu sedím u domu,
ale nejsem dlužen za nic,
nezávidím nikomu.
~
V bezpečí a beze škůdce
za vedra i za chládku
sedím ve své vlastní budce,
dbám si svého pořádku.
~
Spokojen se na svět dívám,
živ od svého zrnečka,
rolníkovi k práci zpívám
z veselého srdéčka.
Zdroj: článek Báseň pro 5. třídu
Popelář
napsal Zdeněk Rýdl (5 slok, vtipná báseň pro děti k recitaci)
Já bych chtěl být popelářem,
dnes vidím, že je to, to pravý,
na stupátku on se vozí,
a už z dálky lidi zdraví.
~
Městem jezdí křížem krážem,
zná všechny uličky,
a popelnice v každém domě,
a všecky ty lidičky.
~
Oranžovou vestu on má,
nemusí se stydět,
a zákazy, nezákazy,
všude je ho vidět !
~
A když je venku zima,
prší, lidi na něj volají,
ochutnejte, pro zahřátí,
slivovičku mu dávají !
~
Na svačinu má kus masa
a k tomu pivo pije,
ve škole měl nic, moc známky,
a přece si dnes šťastně žije !
Zdroj: článek Báseň pro 5. třídu
Píseň
Josef Václav Sládek (8 slok, báseň o jaru k recitaci pro děti)
To bylo v krásný jarní čas,
skřivánek zpíval, metal klas;
já měla modrou sukničku,
však otce ne, ni matičku. —
Ó jaro, ó mé jaro !
~
Můj starší bratr ten mne ved',
nás bylo doma krků pět;
červeně, bíle kvetl sad,
my vešli jsme do černých vrat.
Ó jaro, ó mé jaro !
~
Pan dozorce měl přísný zrak,
leč na mne pohled' vlídně tak:
»Sic ještě dítě, — ale vzrost —
a práce dost a práce dost.«
Ó jaro, ó mé jaro !
~
Mne postavili ke stroji,
pak v dozorcově pokoji
jsem uklízela tu a tam;
on byl tak stár a byl tak sám.
Ó jaro, ó mé jaro !
~
Můj bratr k tomu nebyl slep,
že jedla jsem s ním bílý chléb,
leč, kdo mne jiný uviděl,
ten každý mi tak záviděl —
Ó jaro, ó mé jaro !
~
Můj bratr řekl, — váz' mu hlas:
»Ty domů půjdeš k dětem zas
a k černé kůrce. — Děvče ctné...«
A já jsem řekla: Ne a ne !
Ó jaro, ó mé jaro !
~
A tak to přišlo, nevím jak —
Upíral každý na mne zrak,
jen bratr jak by neviděl,
snad že se za mne zastyděl —
Ó jaro, ó mé jaro !
~
A já byla tak veselá,
já z lidí strachu neměla.
Ó moje modrá suknička —
Jen co by řekla matička!
Ó jaro, ó mé jaro!
Zdroj: článek Báseň pro 5. třídu
Červánek shas
Josef Václav Sládek (8 slok, báseň pro děti, recitace)
Červánek shas a vane chlad
a čas je jít a čas je spat,
ať jde kdo nerad, nebo rád.
~
Jdeš rád, či nerad? — což já znám,
já vím jen, že jde každý sám
a každý jde a nevi kam.
~
Já vidím jen se hvězdy mžít
a vidím v trávě rosy třpyt;
to slzy těch, kdo musí zbýt.
~
A kéž by každý z jdoucích těch
jen ticho šel jak vánku dech,
by nikdo stesku nezaslech'.
~
Tak, se stromu jak padá květ,
jak padá strom pod tíží let,
neb jedním bleskem sražen hned!
~
Co, hrstko prachu, žehráš tak?
o co jsi víc, než v poli pták
a o co víc, než letní mrak?
~
Co, hrstko prachu, víc chceš mít,
než po práci a pláči klid?
kdo přišel, ten zas musí jít.
~
A za tebou když smrt i svět,
rci, zda bys chtěl se vrátit zpět? —
Co nechceš tomu rozumět?
Zdroj: článek Báseň pro 5. třídu
Hle, slunko vyšlo
J. V. Sládek (3 sloky, báseň k recitaci)
Hle, slunko vyšlo nad hory
tak vesele, tak zlatě ;
ty ještě spíš, mé srdéčko,
já v rose čekám na tě.
Já v rose čekám studené,
jíž kvítí obsypáno;
ó zbuď se, zbuď, mé srdéčko,
vždyť je tak krásné ráno !
~
Slyš skřivánka, jak hlaholí,
slyš konopku tam v háji ;
zda rozumíš, co druhu druh
ti ptáci povídají ?
Ten skřivan i ta konopka
a píseň sedmihláska ? —
To v hrudi plesá, srdéčko,
jim láska, láska, láska.
~
I ať se jiní scházejí,
když měsíc, hvězdy svítí,
já v zlaté záři slunečné
chci za ruku tě vzíti ;
vzít za ruku tě, srdéčko,
a hledět v oči tvoje,
by celý svět to uviděl,
jak moje jsi, jen moje !
Zdroj: článek Báseň pro 5. třídu
Myslivecký mládenec
J. V. Sládek
(14 slok, báseň na recitační soutěž)
Však si také chválil v peří
myslivecký mládenec,
že pan lesný po večeři
nelouskal s ním růženec —
~
Pytlák s oky po revíru,
v „Liščích děrách" paseka ; —
mládenci dnes, u všech výrů,
hlídka byla daleká !
~
Dnes to polmi vzal si maní,
však si cestu ukrátí, —
letos boží požehnání
na každé je souvrati.
~
Žita dosud nekosena,
mez jak břehy na trávu,
klasy muži pod ramena
a těm holkám nad hlavu.
~
Však se dočká, když si vyčká,
i ta prázdná stodola,
na mezi ta křepelička
na žence si zavolá.
~
Klasy mužům pod ramena
a těm holkám přes hlavy,
a ta jedna, zatrolená,
zrovna zde tě pozdraví !
~
Křepelička, neposeda,
vlčí máky na líčku, —
víc ať dobré rány nedá,
té kdo nedal hubičku !
~
Po polednách, na čekání
přece nikdo nechodí ; —
a pan lesní na té stráni,
jako když tam uhodí !
~
Však se na tu polní krásu
přišel také podívat ;
jak by na lán zlatých klasů
nemusel se usmívat ! —
~
Křepelička ztichla v poli,
ale, kdo by to byl řek' :
tam, hle klasů nad vrcholy
— tisíc láter ! — tetřívek !
~
Pírka lesklá, rozdvojená,
více vidět nemnoho ; —
nebýt kůže vybarvená,
byl by střelil do toho !
~
„Však se s ním, ba u Huberta,
setkám lepší pohodou ! —
...Škoda prachu ! kýho čerta,
u nás je to za vodou !"
~
Přejel kníry, v „Liščí díře"
sám si látra spočítal ;
mládence v tak dobré míře
nikdy večer nevítal.
~
Řek' jen zvolna po snídání:
..Do polí ten odnesa,
sedlák, chodí na čekání, —
lesník patří do lesa !"
Zdroj: článek Báseň pro 5. třídu