Téma
BÁSEŇ NOSOROŽEC
OBSAH
Báseň k 60. narozeninám číslo 4
Pro moji milou sestřičku,
objímám Tě trošičku.
Dneska je Ti 60
a já Ti chci něco přát.
~
Hlavně zdraví, také štěstí
a vždy jen pohodu,
aby bylo dost peněz,
a smích šel s Tebou po boku!
~
Mám Tě rád/a, sestřičko,
líbám Tě na líčko.
Buď na světě do 100 let,
a v životě životě zažij krásný svět.
Všechno nej přeje...
Zdroj: Básničky k 60. narozeninám
Příběh
V příběhu BÁSEŇ PRO 4. TŘÍDU se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Nikol Boranova.
Potřebuju básnicku abych vyhrála recitační soutěž
Musí bit hodne moc btipna
Na tento příspěvěk jestě nikdo nereagoval. Chcete se k němu vyjádřit? Klikněte na tlačítko a budete moci vložit svůj komentář.
Zdroj: Příběh Báseň pro 4. třídu
Díla
William Shakespeare je typickým autorem renesanční literatury. Jeho díla jsou světského rázu bez náboženských motivů, které byly pro předcházející období typické. Jeho dramata jsou psána veršem, který ale není vždy rýmovaný. Verše působí bez rytmu a měly by se přednášet s důrazem na druhé slabice. Shakespeare začínal jako většina autorů tradičním jazykem, postupně si ale utvořil vlastní styl, který je kompromisem mezi tradičním a volným stylem.
SHAKESPEAROVA DÍLA:
Antonius a Kleopatra – tragédie
Bouře - romance
Coriolanus – tragédie
Cymbelín - romance
Dobrý konec vše napraví - komedie
Dva šlechtici z Verony - komedie
Dva vznešení příbuzní – romance (autor i John Fletcher)
Fénix a hrdlička – báseň
Hamlet - tragédie
Jak se vám líbí - komedie
Jindřich IV. – historická hra
Jindřich V. – historická hra
Jindřich VI. – historická hra
Jindřich VIII. – historická hra (autor i John Fletcher)
Julius Caesar - tragédie
Komedie omylů - komedie
Král Jan – historická hra
Král Lear - tragédie
Kupec benátský - komedie
Macbeth - tragédie
Marná lásky snaha - komedie
Mnoho povyku pro nic – komedie
Nářek milenčin - báseň
Něco za něco - komedie
Othello - tragédie
Perikles - romance
Richard II. – historická hra
Richard III. – historická hra
Romeo a Julie – tragédie
Shakespearovy Sonety - básně
Sen noci svatojánské - komedie
Timon Athénský - tragédie
Titus Andronicus - tragédie
Troilus a Cressida - tragédie
Vášnivý poutník - báseň
Večer tříkrálový - komedie
Venuše a Adonis - báseň
Veselé paničky windsorské – komedie
Zimní pohádka – romance
Zkrocení zlé ženy - komedie
Znásilnění Lukrecie - báseň
Zdroj: William Shakespeare
Báseň k 60. narozeninám číslo 9
K životnímu jubileu Vám přejeme
náruč plnou květin a blahopřání nejvíce,
vždyť co je štěstí v lidském věku,
je to zdraví a víc nic.
~
Ať radost a štěstí Vás doprovází,
zdravíčko ať Vám nechybí,
peněz může být pytel,
ať nechybí Vám nikdy přítel,
ať rodina Vás nade vše má ráda
a přátelé ať ve Vás vidí nejlepšího kamaráda.
~
Ať se všechna starost zruší,
ať zavládne klid ve Vaší duši,
co bolelo, ať se zahojí,
co těšilo, ať se zdvojí.
Šťastný úsměv na tváři,
ať se denně rozzáří.
Zdroj: Básničky k 60. narozeninám
Popelář
napsal Zdeněk Rýdl
Já bych chtěl být popelářem, dnes vidím, že je to, to pravý,
na stupátku on se vozí, a už z dálky lidi zdraví.
~
Městem jezdí křížem krážem, zná všechny uličky,
a popelnice v každém domě, a všecky ty lidičky.
~
Oranžovou vestu on má, nemusí se stydět,
a zákazy, nezákazy, všude je ho vidět !
~
A když je venku zima, prší, lidi na něj volají,
ochutnejte, pro zahřátí, slivovičku mu dávají !
~
Na svačinu má kus masa a k tomu pivo pije,
ve škole měl nic, moc známky, a přece si dnes šťastně žije !
Zdroj: Báseň pro 5. třídu
Báseň k 60. narozeninám čj. 2
Milá/milý (jméno), dnes právě k Vám
míří mé přání k 60. narozeninám.
Kromě pevného zdraví a té lásky,
přeji hodně štěstí a žádné vrásky.
~
Ale od smíchu vrásky klidně mějte,
veselý život si pořádně užívejte,
ať radost přináší Vám nejen vnoučata,
ale i kluci se ženami a hlavně pan táta!
~
Práce, té Vám přeji jen tak zrovna akorát,
peněz tak, abyste mohli v klidu usínat.
Do dalších let bych Vám rád přání dal,
abyste si je ve zdraví spokojeně co nejvíce užíval!
Zdroj: Básničky k 60. narozeninám
Vtipné básničky pro děti
Vtipné básně nejsou omezené věkově. Humor se dá objevit v básních určených pro malé děti, i pro ty starší, stejně jako pro dospělé. Při výběru vhodné básně se musí učitel rozmýšlet nad tím, co je pro žáky vhodné, i to, co jsou žáci schopni se naučit (každý má jinak vytrénovanou paměť, někomu bude stačit básnička se třemi slokami, jiný nemá problém naučit se báseň mnohem delší). Zde je ukázka vtipné básničky k recitaci pro 3. třídu.
Zdroj: Vtipné básničky k recitaci pro děti
Čím budu
napsal Zdeněk Rýdl
Je to všecko jak v divadle, vezmeš roli a máš kliku,
vybereš si bohatého, zakoulíš a jseš v balíku !
~
Ale než ta role přijde, musíš pilně trénovat,
gramatiku i matiku, tak to holka musíš znát !
~
Taky trochu změpisu, kam si jednou vyrazíš,
chemie se taky hodí, to když třeba narazíš !
~
Začni třeba recitací, vybrat správně si musíš,
výslovnost a výraz tváře, před zrcadlem se naučíš !
~
A pak první obecenstvo, spolužáci nesmí spát,
texty básní neposlouchaj, s nima musíš jinak hrát !
Zdroj: Báseň pro 5. třídu
Učitelka
napsal Zdeněk Rýdl
Říkají mi, že jsem děcko, ale já mám pocit, že už jsem dost velká,
abych se mohla rozhodnout, že budu učitelka.
~
Já vím, že to nemaj lehký, děcka, dnes jsou drzí,
někdo tu školu sponzoruje, učitel, no, že ho to moc mrzí !
~
U tabule děcko stojí, nic neví, jen se směje,
Taťka mě chce na vysokou, spravedlnost, kde je ?
~
Osobně půjde k řediteli, takhle to nemá cenu,
ta učitelka, že nic nenaučí, prej, chtělo by to změnu !
~
Na tohle jsem připravená, do karate chodím,
a tatínek může přijít, oknem ho vyhodím !
Zdroj: Báseň pro 5. třídu
Mateřinka
napsal Zdeněk Rýdl
Já, už jako malá holka, s panenkama jsem si hrála,
ony byly jako živé, když jsem s nimi rozmlouvala.
~
A tak bylo celkem jasné, že nemusím jenom snít
ve škole až se mě zeptaj, čím bych chtěla jednou být ?
~
Je to jasné rozhodnutí, představit si dovedu
budem chodit na procházky, a já ty děti za ručičku povedu.
~
Napřed musíš do hudebky, tam se učit na něco hrát,
a pak taky recitovat, správný přednes musíš znát.
~
To je taky hlavní důvod, dnešního zde snažení,
vybrat si správné obecenstvo, tak, co říkáte, vážení ?
Zdroj: Báseň pro 5. třídu
Taky možnost
napsal Zdeněk Rýdl
Maminka mi povídala, už nejsi přece holka malá,
nikdo že mě nenutí, ale přišel čas na vážné rozhodnutí !
~
Za chvíli už škola končí, a dostaneš občanku,
nějak že se člověk živit musí, když nežije na zámku !
~
Nedělám si iluze, na vysokou, že bys dosáhla,
vyučit se, není špatný, snad někam bys to dotáhla !
~
Ale mě se mamko doma líbí, jsem spokojená docela,
vstávat ráno do fabriky, no, to bych vážně nechtěla !
~
Těch pár pátků se mnou vydrž, pak pořídím si dětičky
vezmu dávky a přídavky, já přece nejsem hloupá, lidičky !
Zdroj: Báseň pro 5. třídu
Báseň k 60. narozeninám číslo 11
Když žena Ti už přestane vonět,
když už jen touhy můžeš mít,
když přednost jídlu dáš před milováním,
když milování zůstane jen zbožným přáním,
když Zuza přestane Ti psát,
nu... už máš 60.
~
Když místo ženy potřebuješ saniťáka,
když jen vzpomínky zůstaly na ptáka ohniváka,
když kolem parku začínáš se točit,
když každou chvíli musíš chodit močit,
když víc a víc chce se Ti spát,
nu... už máš 60.
~
Když šediny Ti nahrazují bujný vlásek,
když denně přibývá Ti více vrásek,
když hlídáš svým dětem děti,
když baví Tě i vyhazovat smetí,
když začneš do kostela chodívat,
nu... už máš 60.
~
Když předčasné je toto tlachání,
když v něm ani kousek pravdy není,
když pořád miluješ, a rád vínko si vypiješ,
když máš léta, a jako mladý muž žiješ,
když stále platí, že život Tě má rád,
tak fakt nevadí, že už máš 60.
Zdroj: Básničky k 60. narozeninám
Hora Říp
Napsal Jaroslav Seifert
Viděl jsem hory plné ledu,
však zpívat o nich nedovedu.
~
Jiskřily dálky nad hlavami
jak bleděmodré drahokamy.
~
Jímala závrať při pohledu,
zpívat však o nich nedovedu.
~
Když ale vidím na obzoru
uprostřed kraje nízkou horu,
~
na nebi mráček běloskvoucí
- přestane srdce chvíli tlouci.
~
Oblaka letí v klasech zralých
a koně dupou po maštalích.
~
V panácích jsou už všude snopy
a svatý Jiří zvedá kopí,
~
aby je vrazil ve chřtán dračí
a motýl spěchá po bodláčí;
~
a jako krůpěj na prstenu
třpytí se drobná kvítka rmenu.
~
Tu nemohu se vynadívat
a všechno ve mně začne zpívat,
~
zpívat i plakat. Maminko má,
jak je to hezké u nás doma!
Báseň ze sbírky Jaro, sbohem :
Zdroj: Básničky pro děti k recitaci od Jaroslava Seiferta
Perun a Vladimír
Zpěv I.
Napsal Karel Havlíček Borovský
Vladimír cár na svůj svátek,
když seděl na trůnu,
poslal drába s vyřízením
k bohovi Perunu.
~
"Hřmi, Perune, na můj svátek
místo kanonády,
škoda prachu, dost ho padne
v bitvách u armády.
~
Hřmi, Perune, na můj svátek
místo kanonády,
pak si přijdi se mnou vypít
šálek čekolády." -
~
Pan dráb přišel k Perunovic,
zatloukl na vrata,
děvečky se hnedle zeptal:
"Doma-li pantáta?"
~
Doma, doma, pane drábe,
ve veliké chatě,
sedí s jehlou na pekýlku,
zašívá si katě."
~
"Vzkazuje vás, pantatínku,
cár náš pozdravovat,
máte prej mu k tomu svátku
drobet zabubnovat."
~
Jak to přeslech tatík Perun,
hnedle čelo zvraštil,
skočil s kamen na lavici,
kaťmi o zem praštil:
~
"Raději pásat husy ve vsi,
po bahnách se ploužit
než u toho Vladimíra
zde za boha sloužit."
Zdroj: Osmisloková báseň po čtyřech verších
Les
Napsal Jaroslav Seifert
Kamení města šlapu rád,
tvrdé už se mi nezdá.
Každého jinam vede snad
na nebi jeho hvězda.
~
Lesníkem také chtěl jsem být,
počítat kubíky dřeva,
les kříže krážem prochodit
a čekat na tetřeva.
~
Srnečky hlídat na louce
a měřit smrky, duby,
mít sojčí pero v klobouce
a znak s kančími zuby.
~
Po mechu bych se procházel
a v zimě krmil laně;
i pro psa už jsem jméno měl -
však zapomněl jsem na ně.
~
Veverky, bílé pod bříškem,
jež hnízdí mezi ptáky,
mám dodnes rád. A oříšky,
ty míval jsem rád taky.
~
Dýchal bych vůni pryskyřic
i houby voněly by.
Řekněte, co je v světě víc,
než najít pěkné hřiby!
~
Co ze všeho dnes zbylo mi,
z těch snů šťastného lovce?
Chodím dnes také pod stromy,
ale jen ve Stromovce.
~
Kamení města šlapu rád,
tvrdé už se mi nezdá.
Každého jinam vede snad
na nebi jeho hvězda.
Zdroj: Osmisloková báseň po čtyřech verších
Nosorožec
Emanuel Frynta
Být nosorožcem není snadné –
což dítě nebo člověka
dost často vůbec nenapadne,
a někdy ani zdaleka.
~
Je k tomu nutná tlustá kůže
a celá řada různých vloh.
A ani to nic nepomůže,
když není na rypáku roh.
~
Být nosorožcem někdo jiný,
například kozel nebo pes,
zvlád by to sotva z poloviny
a vůbec by se neunes.
~
Začal by mečet nebo štěkat,
podávat packu nebo výt,
a kdyby toho musel nechat,
stal by se z něho škarohlíd.
~
A svěřit to i třeba krávě,
dopadlo by to podobně –
z čehož je vidět, jak je správné
být si sám sebou osobně.
Zdroj: Vtipné básničky o zvířatech
Lichokopytník a sudokopytník – věcný význam
Nalistujete-li Slovník spisovného jazyka českého, najdete tam toto vysvětlení: lichokopytník je savec s lichým počtem (1 nebo 3) prstů (opatřených kopyty) na každé noze; zoologicky jsou lichokopytníci řád Perissodactyla (například kůň, tapír, nosorožec ). Sudokopytník je pak savec se sudým počtem (dvou nebo čtyř) prstů (opatřených kopyty) na každé noze; zoologicky jsou sudokopytníci řád Artiodactyla (například prase, kráva, jelen).
Toť asi vše o lichokopytnících a sudokopytnících z češtinářského hlediska.
Zdroj: Rozdíl mezi lichokopytníky a sudokopytníky