Téma
BÁSEŇ PRO 7 TŘÍDU
BÁSEŇ PRO 7 TŘÍDU je jedno z témat, které se týká tohoto článku. Článek o Williamu Shakespearovi může sloužit jako přehled informací o autorově životě a jeho dvou významných dílech.
OBSAH
Díla
William Shakespeare je typickým autorem renesanční literatury. Jeho díla jsou světského rázu bez náboženských motivů, které byly pro předcházející období typické. Jeho dramata jsou psána veršem, který ale není vždy rýmovaný. Verše působí bez rytmu a měly by se přednášet s důrazem na druhé slabice. Shakespeare začínal jako většina autorů tradičním jazykem, postupně si ale utvořil vlastní styl, který je kompromisem mezi tradičním a volným stylem.
SHAKESPEAROVA DÍLA:
Antonius a Kleopatra – tragédie
Bouře - romance
Coriolanus – tragédie
Cymbelín - romance
Dobrý konec vše napraví - komedie
Dva šlechtici z Verony - komedie
Dva vznešení příbuzní – romance (autor i John Fletcher)
Fénix a hrdlička – báseň
Hamlet - tragédie
Jak se vám líbí - komedie
Jindřich IV. – historická hra
Jindřich V. – historická hra
Jindřich VI. – historická hra
Jindřich VIII. – historická hra (autor i John Fletcher)
Julius Caesar - tragédie
Komedie omylů - komedie
Král Jan – historická hra
Král Lear - tragédie
Kupec benátský - komedie
Macbeth - tragédie
Marná lásky snaha - komedie
Mnoho povyku pro nic – komedie
Nářek milenčin - báseň
Něco za něco - komedie
Othello - tragédie
Perikles - romance
Richard II. – historická hra
Richard III. – historická hra
Romeo a Julie – tragédie
Shakespearovy Sonety - básně
Sen noci svatojánské - komedie
Timon Athénský - tragédie
Titus Andronicus - tragédie
Troilus a Cressida - tragédie
Vášnivý poutník - báseň
Večer tříkrálový - komedie
Venuše a Adonis - báseň
Veselé paničky windsorské – komedie
Zimní pohádka – romance
Zkrocení zlé ženy - komedie
Znásilnění Lukrecie - báseň
Zdroj: článek William Shakespeare
Poradna
V naší poradně s názvem BÁSEŇ PRO 3.TŘIDU se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Mira.
prosim basnicku 3 az 4 sloky
Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Milda.
Cvrček
Josef Kožíšek 4 sloky
Stojí u své chaty,
stojí mezi vraty
cvrček zamyšlen;
pověz ty nám, pane strýčku,
co na mezi na sluníčku
děláš celý den?
Starostí mi hlava
skoro postonává,
moje dětičky:
po celý den v parnu pasu
nepokojnou, bujnou chasu,
zlaté husičky.
U své chaty stojí
cvrček v hnědém kroji,
stojí podle vrat;
co tu děláš, pane milý,
když se večer k horám chýlí,
sluníčko jde spat?
Chodím na besedu,
s druhy hovor předu,
ladím píšťalky;
a když druzi se mnou počnou,
slyšeti je naši skočnou
sto mil do dálky.
Rybička
Josef Kožíšek 3 sloky
Žába leze do kaluže,
na rybičku reptá:
Pojď, rybičko, na sluníčko,
podívej se do světa.
Já jsem rybka jako šipka,
nechci býti jako ty,
je-li tobě kaluž milá,
já si hledím čistoty.
Sukýnku mám vybílenou,
blýská se mi jako sníh,
koupila ji má matička
za milion stříbrných.
Zdroj: příběh Báseň pro 4. třídu
Řešení určování slovních druhů pro starší žáky
Tragédie1 se3 udála5 v7 postranní2 uličce1 , ústící2 do7 hlavní2 třídy1 . Trafika1 paní1 Ascherové1 byla5 asi9 uprostřed6 po7 pravé2 straně1 .
Když8 jsme5 tam6 zahýbali5 , podíval5 se3 Poirot1 na7 hodinky1 a8 já3 jsem5 pochopil5 , proč6 si3 chtěl5 obhlédnout5 místo1 zločinu1 až6 teď6 . Bylo5 právě6 půl1 šesté4 . Hodlal5 získat5 co3 nejpřesnější2 představu1 o7 včerejší2 atmosféře1 .
Měl-li5 však8 opravdu6 takový2 záměr1 , dožil5 se3 zklamání1 . V7 této3 chvíli1 se3 ulička1 vůbec6 nepodobala5 té3 z7 včerejška1 . Rodinné2 domky1 chudších2 vrstev1 se3 tu6 střídaly5 s7 menšími2 krámky1 . Usoudil5 jsem5 , že8 je5 tu6 asi9 za7 obvyklých2 okolností1 dost6 živo6 , že8 tu6 chodí5 hodně6 prostých2 lidí1 a8 že8 si3 tu6 na7 chodníku1 i8 v7 jízdní2 dráze1 hrají5 houfy1 dětí1 .
Teď6 tu6 však8 stál5 hlouček1 zvědavců1 a8 všichni3 zírali5 na7 jediný2 domek1 nebo8 obchůdek1 . Nebylo5 těžké2 uhádnout5 , který3 to3 je5 . Viděli5 jsme5 , jak6 obyčejní2 lidé1 pozorují5 se7 soustředěným2 zájmem1 místo1 , kde6 jejich3 spoluobčanka1 sešla5 ze7 světa1 násilnou2 smrtí1 .
Zdroj: článek Slovní druhy
Řešení určování slovních druhů pro mladší žáky
Kotě1 dojedlo5 granule1 , olízlo5 si3 tlapku1 a8 otřelo5 si3 čumáček1 a8 ouška1 . Pak6 přiťapalo5 k7 drátěné2 přední2 stěně1 kotce5 , sedlo5 si3 na7 zadní2 tlapky1 a8 předními2 zaškrábalo5 na7 drátěnku1 . Doufalo5 , že8 mu3 třeba6 někdo3 přijde5 otevřít5 . Zaměstnanci1 útulku1 si3 občas6 ve7 volných2 chvílích1 zašli5 s7 koťaty1 pohrát5 , ale8 teď6 asi9 nikdo3 nepřijde5 , když8 tu6 zůstalo5 samo3 !
Zkroušeně6 přešlo5 k7 pelíšku1 v7 zadním2 rohu1 kotce1 . Polštář1 byl5 pro7 ně3 samotné2 příliš6 velký2 – až6 do7 včerejška1 se3 o7 něj3 dělilo5 s7 dalšími2 dvěma4 šedivými2 koťaty1 , a8 teď6 se3 ztracené2 choulilo5 uprostřed6 . Dvě4 sestřičky1 mu3 chyběly5 . Pelíšek1 sice8 hřál5 , ale8 osamělé2 kotě1 se3 stejně6 chvělo5 chladem1 .
Autor: Mgr. Jana Válková
Zdroj: článek Slovní druhy
Příběh
Ve svém příspěvku BÁSEŇ PRO 4. TŘÍDU se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Nikol Boranova.
Potřebuju básnicku abych vyhrála recitační soutěž
Musí bit hodne moc btipna
Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Mira.
prosim basnicku 3 az 4 sloky
Zdroj: příběh Báseň pro 4. třídu
Laňka
J. V. Sládek (7 slok, báseň k recitaci)
Koval jsem, koval
podkovičku
pro laň, co běhá
po lesíčku.
~
Podkova hezká,
zlatá, drobná; —
ta laňka byla
přeozdobná.
~
Mnohý se potkal
s krásnou pannou,
kdo, v lese, s laňkou
okovanou?
~
Jest okovaná
jen ta moje,
ona mi skočí
do pokoje.
~
Ona mi skočí
do komory,
zavru tam laňku
na závory.
~
Ať do komory,
do světničky, —
budou ji zvonit
podkovičky.
~
Vše bude zářit,
kam jen skočí,
budou jí svítit
nožky, oči.
Zdroj: článek Báseň pro 5. třídu
Příběh
Ve svém příspěvku BÁSEŇ PRO 5. TŘÍDU se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Anonym.
dobry den prosim delsi basne jsou hezke ale kratke dekuji za vas cas
Na tento příspěvěk jestě nikdo nereagoval. Chcete se k němu vyjádřit? Klikněte na tlačítko a budete moci vložit svůj komentář.
Zdroj: příběh Báseň pro 5. třídu
Seznam předložek
Seznam předložek není úplný, existuje ještě řada předložek, které třeba vznikly ze sloves (například počínaje) a jiných slovních druhů, ale nejsou v tomto seznamu uvedená.
à – (Tato předložka se používá jen v písemném projevu. V ústním se používají její synonyma: „po“ a „za“. Tato předložka se objevuje obvykle v souvislosti s nějakým množstvím. Například: tisk fotografie à 30 Kč.)
během - nevlastní - 2. pád – během dovolené
bez – vlastní - 2. pád – bez mobilu
beze – vlastní - 2. pád – beze mě
blízko – nevlastní - 2. pád – blízko domu
cestou – nevlastní - 2. pád – cestou zákona
dík – nevlastní - 3. pád – dík tobě
díky – nevlastní - 3. pád – díky tobě
dle – knižní - 2. pád – dle názoru
do – vlastní – 2. pád - do domu
jménem – nevlastní – 2. pád - jménem krále
k – vlastní – 3. pád - k tobě
ke – vlastní - 3. pád – ke stolu
kol – knižní – 2. pád – kol zahrady
kolem – nevlastní - 2. pád – kolem domu
kontra – cizojazyčná – 1. pád – Jestřáb kontra Hrdlička; význam této předložky je slovo „proti“
kromě – nevlastní – 2. pád – kromě tebe
ku – vlastní – 3. pád – ku devíti
kvůli – nevlastní – 3. pád – kvůli rodičům
mezi – nevlastní – 7. pád – mezi domy
mimo – nevlastní – 4. pád – mimo provoz
místo – nevlastní – 2. pád – místo mě
na – vlastní – 4. pád + 6. pád – na stůl + na stole
nad – vlastní – 4. pád + 7. pád – nad stůl + nad stolem
nade – vlastní – 4. pád + 7. pád – nade dveře + nade dveřmi
naproti – nevlastní – 3. pád – naproti obchodu
navzdory – nevlastní – 3. pád – navzdory nepřízni
o – vlastní – 4. pád + 6. pád – o hlas + o moři
ob – vlastní – 4. pád – ob sedačku
od – vlastní – 2. pád – od strýce
ode – vlastní – 2. pád – ode dveří
ohledně – nevlastní – 2. pád – ohledně návrhu
okolo – nevlastní – 2. pád – okolo domu
oproti – nevlastní – 3. pád – oproti nepřátelům
po – vlastní – 4. pád + 6. pád – po kolena + po tobě
poblíž – nevlastní – 2. pád – poblíž domu
pod – vlastní – 4. pád + 7. pád – pod dům + pod domem
pode – vlastní – 4. pád + 7. pád – pode dveře + pode dveřmi
podél – nevlastní – 2. pád – podél řeky
podle – nevlastní – 2. pád – podle zákona
podlevá – nářeční – 2. pád – podlevá Boha, význam - podle
pomocí – nevlastní – 2. pád – pomocí vody
před – vlastní – 4. pád + 7. pád – před dům + před domem
přede – vlastní – 4. pád + 7. pád – přede dveře + přede dveřmi
přes – vlastní – 4. pád – přes řeku
přese – vlastní – 4. pád – přese všechno
při – vlastní – 6. pád – při tobě
pro – vlastní – 4. pád – pro tebe
prostřednictvím – nevlastní – 2. pád – prostřednictvím televize
proti – nevlastní – 3 (...více se dočtete ve zdroji)
Zdroj: článek Předložky
Příběh
Ve svém příspěvku DIKTÁTY PRO 7. TŘÍDU ZŠ se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Barbora.
Děkuji vám za vytvoření těchto diktátu - náramně mi pomáhájí.
Buďte zdrávi a ať se dobře daří!
Barbora Sedlářová
Na tento příspěvěk jestě nikdo nereagoval. Chcete se k němu vyjádřit? Klikněte na tlačítko a budete moci vložit svůj komentář.
Zdroj: příběh Diktáty pro 7. třídu ZŠ
Popelář
napsal Zdeněk Rýdl (5 slok, vtipná báseň pro děti k recitaci)
Já bych chtěl být popelářem,
dnes vidím, že je to, to pravý,
na stupátku on se vozí,
a už z dálky lidi zdraví.
~
Městem jezdí křížem krážem,
zná všechny uličky,
a popelnice v každém domě,
a všecky ty lidičky.
~
Oranžovou vestu on má,
nemusí se stydět,
a zákazy, nezákazy,
všude je ho vidět !
~
A když je venku zima,
prší, lidi na něj volají,
ochutnejte, pro zahřátí,
slivovičku mu dávají !
~
Na svačinu má kus masa
a k tomu pivo pije,
ve škole měl nic, moc známky,
a přece si dnes šťastně žije !
Zdroj: článek Báseň pro 5. třídu
Příběh
Ve svém příspěvku BÁSEŇ PRO SKOLÁKY se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Jan.
nejlepší básnička je Malovaná pohádka od: Jiří Žáček
Na tento příspěvěk jestě nikdo nereagoval. Chcete se k němu vyjádřit? Klikněte na tlačítko a budete moci vložit svůj komentář.
Zdroj: příběh Báseň pro skoláky
Čmelák
Josef Václav Sládek (8 slok, báseň pro děti k recitaci)
Celý boží dlouhý den
nad papíry jako mol,
ani pohled z okna ven,
až jde z toho hlava kol.
~
Oknem slunko zableskne —
teď už toho, brachu, nech ;
přece jenom zasteskne
člověku se po lidech.
~
Zde však není veselo,
kam pak sem by zašel host ;
jednomu se nechtělo,
druhý má sám svého dost.
~
Mlč, ty starý mrzuto,
co pak jsi to zahučel ?
Věru, sotva řeknu to,
host pod oknem zabzučel.
~
Potom hezky zaklepal
do zavřené vyhlídky:
čmelák! — kde pak se tu vzal ?
ah, — na okně na kytky !
~
Nu, jen dále. — vzácný host,
a tak z dálky, zrovna dnes !
Co pak dělá venku hvozd,
co pak dělá naše mez ?
~
Bručí, bručí. — divný druh,
jako starý kamarád;
nahučí ti toho v sluch,
ale máš ho přece rád.
~
Dík, bručále rozmilý !
ač jen mžik jsi poseděl:
ani bych byl, pochvíli,
že tam jaro, nevěděl!
Zdroj: článek Báseň pro 5. třídu
Příběh
Ve svém příspěvku 1 - 7 PAD ( K, NA, U, POD ) se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Annabella .
Nevíte někdo rychle přiřazení pádů k předložkám k, na, u, pod?
Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel René.
k je 3. pád,
na je 6. pád,
u je 2. pád,
pod je 7. pád.
Zdroj: příběh 1 - 7 pad ( k, na, u, pod )
Cvrček
Josef Václav Sládek (9 slok, báseň pro děti na recitační soutěž)
Kdo to zpívá na té mezi,
až to polem hlaholí ?
A pan zpěvák, kdež pak vězí,
zeptat-li se dovolí ? —
~
„Zeptáni je dovoleno,
za to se nic neplatí,
víc-li má být poslouženo,
račte sami hledati.
~
Pod lupínkem, v stínu květů
mám svůj hezký budníček
drobný, malý, že by se tu
neprovlék' váš malíček.
~
Slunéčko když svitne polem,
vyjdu sobě ze vrátek,
a jak se co šustne kolem,
hup ! — jen domů nazpátek !
~
Lidé o mně slýchající
zvou mne cvrčkem ošklivým,
a kdybych měl pravdu říci,
ani se jim nedivím.
~
Pán Bůh stvořil polní kvítí,
motýlů pel zářivý,
a když chtěl už cvrčky míti,
já jsem cvrček poctivý !
~
Hezký nejsem jako panic,
jak tu sedím u domu,
ale nejsem dlužen za nic,
nezávidím nikomu.
~
V bezpečí a beze škůdce
za vedra i za chládku
sedím ve své vlastní budce,
dbám si svého pořádku.
~
Spokojen se na svět dívám,
živ od svého zrnečka,
rolníkovi k práci zpívám
z veselého srdéčka.
Zdroj: článek Báseň pro 5. třídu
Příběh
Ve svém příspěvku PRAVOPISNÁ CVIČENÍ PRO 2. TŘÍDU se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Nula.
tohle už dávno vím
Na tento příspěvěk jestě nikdo nereagoval. Chcete se k němu vyjádřit? Klikněte na tlačítko a budete moci vložit svůj komentář.
Zdroj: příběh Pravopisná cvičení pro 2. třídu
Píseň
Josef Václav Sládek (8 slok, báseň o jaru k recitaci pro děti)
To bylo v krásný jarní čas,
skřivánek zpíval, metal klas;
já měla modrou sukničku,
však otce ne, ni matičku. —
Ó jaro, ó mé jaro !
~
Můj starší bratr ten mne ved',
nás bylo doma krků pět;
červeně, bíle kvetl sad,
my vešli jsme do černých vrat.
Ó jaro, ó mé jaro !
~
Pan dozorce měl přísný zrak,
leč na mne pohled' vlídně tak:
»Sic ještě dítě, — ale vzrost —
a práce dost a práce dost.«
Ó jaro, ó mé jaro !
~
Mne postavili ke stroji,
pak v dozorcově pokoji
jsem uklízela tu a tam;
on byl tak stár a byl tak sám.
Ó jaro, ó mé jaro !
~
Můj bratr k tomu nebyl slep,
že jedla jsem s ním bílý chléb,
leč, kdo mne jiný uviděl,
ten každý mi tak záviděl —
Ó jaro, ó mé jaro !
~
Můj bratr řekl, — váz' mu hlas:
»Ty domů půjdeš k dětem zas
a k černé kůrce. — Děvče ctné...«
A já jsem řekla: Ne a ne !
Ó jaro, ó mé jaro !
~
A tak to přišlo, nevím jak —
Upíral každý na mne zrak,
jen bratr jak by neviděl,
snad že se za mne zastyděl —
Ó jaro, ó mé jaro !
~
A já byla tak veselá,
já z lidí strachu neměla.
Ó moje modrá suknička —
Jen co by řekla matička!
Ó jaro, ó mé jaro!
Zdroj: článek Báseň pro 5. třídu
Poradna
V naší poradně s názvem JIŘÍ ŽÁČEK - BÁSNIČKY O JARU se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Jitka.
Potřebují básničku o jaru,tři sloky pro druhou třídu .
Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Milda.
Znám jednu básničku o jaru na 3 sloky a kousek.
Milé jaro, kde jsi
Veronika Baudyšová
Milé jaro, kde jsi?
Vidět nikde nejsi.
Sněženka nám vykvetla,
paní Zima utekla.
Zelená se tráva,
slunce už zas vstává.
Probudí se květiny,
já mám brzy jmeniny.
Kytičky si zpívají.
všechny jaro vítají.
Těší se i černý kos,
začíná už ale noc.
Já už musím také spát,
o jaru si nechám zdát.
Zdroj: příběh Jiří Žáček - básničky o jaru
Červánek shas
Josef Václav Sládek (8 slok, báseň pro děti, recitace)
Červánek shas a vane chlad
a čas je jít a čas je spat,
ať jde kdo nerad, nebo rád.
~
Jdeš rád, či nerad? — což já znám,
já vím jen, že jde každý sám
a každý jde a nevi kam.
~
Já vidím jen se hvězdy mžít
a vidím v trávě rosy třpyt;
to slzy těch, kdo musí zbýt.
~
A kéž by každý z jdoucích těch
jen ticho šel jak vánku dech,
by nikdo stesku nezaslech'.
~
Tak, se stromu jak padá květ,
jak padá strom pod tíží let,
neb jedním bleskem sražen hned!
~
Co, hrstko prachu, žehráš tak?
o co jsi víc, než v poli pták
a o co víc, než letní mrak?
~
Co, hrstko prachu, víc chceš mít,
než po práci a pláči klid?
kdo přišel, ten zas musí jít.
~
A za tebou když smrt i svět,
rci, zda bys chtěl se vrátit zpět? —
Co nechceš tomu rozumět?
Zdroj: článek Báseň pro 5. třídu
Příběh
Ve svém příspěvku BÁSNĚ PRO 5. TŘÍDU se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Sofie.
Potřebuju nějaké sedmi slokové basničky. Nemá někdo tip jakou
Na tento příspěvěk jestě nikdo nereagoval. Chcete se k němu vyjádřit? Klikněte na tlačítko a budete moci vložit svůj komentář.
Zdroj: příběh Básně pro 5. třídu
Babička
J. V. Sládek (11 slok, báseň k recitaci)
Babičko, ach bábo naše,
bála jste se satanáše !
~
Od rorátů třemi sloupky
hnala jste ho od chaloupky ;
~
velkonoční rosou novou
a tou křídou tříkrálovou ;
~
od Božího těla věnci,
klokočemi na růženci.
~
S kravským chvostem, koňskou nohou
vytáh' ze vsi duši mnohou.
~
K vám však byla marná chůze,
satanáš se bál vás tuze.
~
Ale přece, bábo milá,
pekel moc vás podskočila.
~
Toho jste se nenadála,
když tak hezky dcerky vdala,
~
do světnice k vám že v mžiku
přijde diblík po diblíku.
~
A že bude jich tam v krátce
jako kuřat na ošatce.
~
A vy pipláte je všady:
„Staloť se to z boží rady !"
Zdroj: článek Báseň pro 5. třídu
Poradna
V naší poradně s názvem BÁSNIČKA 5 SLOK se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Tereza.
Dobrý den ráda bych se zeptala jestli tady máte básničku o paní učitelce ve škole máme nějaké kolo a ráda bych přednesla básničku která bude právě o té paní učitelce.
Jestli tady máte nějaké písničky taky bych potřebovala poradit prosím o pomoc
,tuto stránku mám ráda a doufám že mě nezklamete. děkuji za pomoc,
Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Milda.
TAHÁK
(Tereza Rýparová)
Každé ráno zas a znovu
zvonek nás volá do školy.
"No tak co je? Kde jste všichni?
A kde máte úkoly?"
Učitelka před tabulí
nejdřiv všechny vyzkouší.
Petr se nic nenaučil,
podvádět se pokouší.
Tahák z kapsy vytahuje,
Kátě šeptá do ouška,
jestli by mu poradila
druh tohohle papouška.
Učitelka trochu tuší,
kdo že třídu ruší snad,
a jen zkouší na pár pojmů,
které měl by každý znát.
A tak Petr před tabulí
přešlapuje sem a tam.
"Na co mi je teďka platný,
že taháky v kapse mám?
Příště radši naučím se,
ať nestojim tu jenom tak,
a kdo tvrdí, že to nedám,
tomu ještě vytřu zrak!"
Zdroj: příběh Básnička 5 slok
Máj
Josef Václav Sládek (5 slok, báseň o jaru k recitaci)
Máj, máj, máj,
na housličky hraj!
Každý ptáček hnízdo staví,
černý, modrý, popelavý,
jest jich plný háj.
~
Hej, hej, hej. hřej,
slunéčko, hřej !
Mušky budou tancovati,
komár bude také hráti,
roháč vedle něj.
~
Brum, brum, brum,
to je shon a šum !
Kdo má nerad hudbu muší,
ať si zacpe obě uši,
ať si zavře dům.
~
Čik, čik, čik !
Co to za povyk ?
To ta vlaštovička milá
s jarem se k nám navrátila,
vrabci strhli křik.
~
Tluk, tluk, tluk,
slyš křepelku z luk !
Na noc k lesům letí vrána ;
písnička je dozpívána a teď ani muk !
Zdroj: článek Báseň pro 5. třídu
Příběh
Ve svém příspěvku NENÍ "HODNĚ" ČÍSLOVKA? se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Mirek.
Konkrétně mám na mysli v kontextu z textu "chodí hodně prostých lidí". Já vím, hodně nemá žádný jiný tvar než hodně, takže bychom možná měli usoudit, že je nesklonné, a jako takové číslovkou být nemůže, ale:
(1) Velmi analogické slovo je mnoho (mnoho lidí), které se "téměř" neskloňuje, jen v některých pádech použijeme "mnoha" místo "mnoho" (např. "k mnoha lidem"), a přesto jen tato drobná ohebnost jej zařadí k číslovkám.
(2) Jakmile začneme "hodně" nebo "mnoho" stupňovat, dostaneme "více lidí". Jiný druhý stupeň nemáme, a tak ani není jasné, zda je to vlastně druhý stupeň od "hodně" nebo "mnoho". Bylo by zvláštní rozlišovat slovní druh "více" v sousloví "více lidí" podle toho, z kterého slova pochází (což nemáme jak zjistit).
(3) Slovo "lidi" se v sousloví "hodně lidí" skloňuje specifickým způsobem: V pádech 1,4,5 používáme pro lidi druhý pád (např. "vidím hodně lidí"), zatímco v pádech 3,6,7 použijeme stejný pád jako by tam slovo "hodně" nebylo (např. "k hodně lidem"). Takového skloňování si jsem vědom pouze u číslovek, ať už určitých (deset) nebo neurčitých (mnoho).
Na tento příspěvěk jestě nikdo nereagoval. Chcete se k němu vyjádřit? Klikněte na tlačítko a budete moci vložit svůj komentář.
Zdroj: příběh Není "hodně" číslovka?
Hle, slunko vyšlo
J. V. Sládek (3 sloky, báseň k recitaci)
Hle, slunko vyšlo nad hory
tak vesele, tak zlatě ;
ty ještě spíš, mé srdéčko,
já v rose čekám na tě.
Já v rose čekám studené,
jíž kvítí obsypáno;
ó zbuď se, zbuď, mé srdéčko,
vždyť je tak krásné ráno !
~
Slyš skřivánka, jak hlaholí,
slyš konopku tam v háji ;
zda rozumíš, co druhu druh
ti ptáci povídají ?
Ten skřivan i ta konopka
a píseň sedmihláska ? —
To v hrudi plesá, srdéčko,
jim láska, láska, láska.
~
I ať se jiní scházejí,
když měsíc, hvězdy svítí,
já v zlaté záři slunečné
chci za ruku tě vzíti ;
vzít za ruku tě, srdéčko,
a hledět v oči tvoje,
by celý svět to uviděl,
jak moje jsi, jen moje !
Zdroj: článek Báseň pro 5. třídu
Myslivecký mládenec
J. V. Sládek
(14 slok, báseň na recitační soutěž)
Však si také chválil v peří
myslivecký mládenec,
že pan lesný po večeři
nelouskal s ním růženec —
~
Pytlák s oky po revíru,
v „Liščích děrách" paseka ; —
mládenci dnes, u všech výrů,
hlídka byla daleká !
~
Dnes to polmi vzal si maní,
však si cestu ukrátí, —
letos boží požehnání
na každé je souvrati.
~
Žita dosud nekosena,
mez jak břehy na trávu,
klasy muži pod ramena
a těm holkám nad hlavu.
~
Však se dočká, když si vyčká,
i ta prázdná stodola,
na mezi ta křepelička
na žence si zavolá.
~
Klasy mužům pod ramena
a těm holkám přes hlavy,
a ta jedna, zatrolená,
zrovna zde tě pozdraví !
~
Křepelička, neposeda,
vlčí máky na líčku, —
víc ať dobré rány nedá,
té kdo nedal hubičku !
~
Po polednách, na čekání
přece nikdo nechodí ; —
a pan lesní na té stráni,
jako když tam uhodí !
~
Však se na tu polní krásu
přišel také podívat ;
jak by na lán zlatých klasů
nemusel se usmívat ! —
~
Křepelička ztichla v poli,
ale, kdo by to byl řek' :
tam, hle klasů nad vrcholy
— tisíc láter ! — tetřívek !
~
Pírka lesklá, rozdvojená,
více vidět nemnoho ; —
nebýt kůže vybarvená,
byl by střelil do toho !
~
„Však se s ním, ba u Huberta,
setkám lepší pohodou ! —
...Škoda prachu ! kýho čerta,
u nás je to za vodou !"
~
Přejel kníry, v „Liščí díře"
sám si látra spočítal ;
mládence v tak dobré míře
nikdy večer nevítal.
~
Řek' jen zvolna po snídání:
..Do polí ten odnesa,
sedlák, chodí na čekání, —
lesník patří do lesa !"
Zdroj: článek Báseň pro 5. třídu
Zájmena ukazovací
Ukazovací zájmena ukazují mimo
text, nebo odkazují na něco uvnitř textu. Pomáhají se zorientovat v komunikaci.
Ukazovací zájmena: ten, ta,
to, ti, ty, ta, tento, tato, too tenhle, onen, takový, týž, tentýž, sám
U ukazovacího zájmena sám ,
je důležité dát si pozor na 4. pád množného čísla, kde se píše v mužském i
ženském rodě koncovka y. Například: Lvy jsme viděli v kleci samy. Lvice jsme
viděli v kleci samy.
Je důležité si uvědomit, že u párových lidských orgánů se
používá v 7. pádě koncovka -ma. Například: Sledoval mě těma svýma očima.
Skloňování
zájmen ten, ta, to, tento, tato, toto:
ZÁJMENA
PÁDY
TEN
TA
TO
TENTO
TATO
TOTO
1.
pád
Ten
Ta
To
Tento
Tato
Toto
2.
pád
Toho
Té
Toho
Tohoto
Této
Tohoto
3.
pád
Tomu
Té
Tomu
Tomuto
Této
Tomuto
4.
pád
Toho, ten
Tu
To
Tohoto, tento
Tuto
Toto
5.
pád
-
-
-
-
-
-
6.
pád
O tom
O té
O tom
O tomto
O této
O tomto
7.
pád
S tím
S tou
S tím
(...více se dočtete ve zdroji)
Zdroj: článek Všechna zájmena
Perun a Vladimír
Zpěv I.
Karel Havlíček Borovský (8 slok , báseň na recitaci 7 třída, od Karla Havlíčka Borovského)
Vladimír cár na svůj svátek,
když seděl na trůnu,
poslal drába s vyřízením
k bohovi Perunu.
~
"Hřmi, Perune, na můj svátek
místo kanonády,
škoda prachu, dost ho padne
v bitvách u armády.
~
Hřmi, Perune, na můj svátek
místo kanonády,
pak si přijdi se mnou vypít
šálek čekolády." -
~
Pan dráb přišel k Perunovic,
zatloukl na vrata,
děvečky se hnedle zeptal:
"Doma-li pantáta?"
~
Doma, doma, pane drábe,
ve veliké chatě,
sedí s jehlou na pekýlku,
zašívá si katě."
~
"Vzkazuje vás, pantatínku,
cár náš pozdravovat,
máte prej mu k tomu svátku
drobet zabubnovat."
~
Jak to přeslech tatík Perun,
hnedle čelo zvraštil,
skočil s kamen na lavici,
kaťmi o zem praštil:
~
"Raději pásat husy ve vsi,
po bahnách se ploužit
než u toho Vladimíra
zde za boha sloužit."
Zdroj: článek Osmisloková báseň po čtyřech verších