Informace od učitelek češtiny

MENU

  

SLOVNÍ DRUHY

  

DIKTÁTY

  

BÁSNIČKY

  

HÁDANKY

  
Téma

BÁSNIČKA O ŠKOLE

OBSAH

Ohryzaná básnička

Jiří Žáček

Když se myši probudily,

kručelo jim v bříšku,

ale doma objevily

jenom tuhle knížku.

~

Že jim tuze vytrávilo

ze zimního spánku,

v cukuletu ohryzaly

skoro celou stránku.

Zdroj: Jiří Žáček - básničky pro děti 4 sloky

Diskuze

V diskuzi MILOŠ KRATOCHVÍL BÁSNĚ K RECITACI se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Nikola.

Básničky jsou velmi hezké

Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Michal.

Básnička se mi moc líbí a ve čtvrtek příští týden ji budu recitovat ve škole.

Zdroj: diskuze Miloš kratochvíl básně k recitaci

Ohryzaná básnička

Jiří Žáček

Když se myši probudily,

kručelo jim v bříšku,

ale doma objevily

jenom tuhle knížku.

~

Že jim tuze vytrávilo

ze zimního spánku,

v cukuletu ohryzaly

Skoro celou stránku.

~

Ach vy žrouti – já vám za to píšu z mravů pětku.

Knížky jsou tuk prohlížení, knížk nejsou k snědku!

Zdroj: Vtipné básničky o zvířatech

Diskuze

V diskuzi BÁSEŇ PRO SKOLÁKY se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Jan.

nejlepší básnička je Malovaná pohádka od: Jiří Žáček

Na tento příspěvěk jestě nikdo nereagoval. Chcete se k němu vyjádřit? Klikněte na tlačítko a budete moci vložit svůj komentář.

Zdroj: diskuze Báseň pro skoláky

Básnička k 60. narozeninám číslo 5

Nedívej se už zpátky,

těš se z krásné šedesátky.

Vždyť život letí rychle jako šíp,

tak vem ho za ten správný cíp.

~

Ať krásné vzpomínky z mládí se k tobě vrátí

a všechny zlé se navždy ztratí.

Ať tento krásný den,

dá ti úsměv a radost jen.

~

Ať každý další rok,

dá ti jen šťastný krok.

Ať navždy tvá dobrá duše roste do radosti,

a Pán Bůh dá ti lásky a štěstí do sytosti.

Zdroj: Básničky k 60. narozeninám

Poradna

V naší poradně s názvem BÁSNIČKA 5 SLOK se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Tereza.

Dobrý den ráda bych se zeptala jestli tady máte básničku o paní učitelce ve škole máme nějaké kolo a ráda bych přednesla básničku která bude právě o té paní učitelce.
Jestli tady máte nějaké písničky taky bych potřebovala poradit prosím o pomoc
,tuto stránku mám ráda a doufám že mě nezklamete. děkuji za pomoc,

Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Milda.

TAHÁK
(Tereza Rýparová)

Každé ráno zas a znovu
zvonek nás volá do školy.
"No tak co je? Kde jste všichni?
A kde máte úkoly?"

Učitelka před tabulí
nejdřiv všechny vyzkouší.
Petr se nic nenaučil,
podvádět se pokouší.

Tahák z kapsy vytahuje,
Kátě šeptá do ouška,
jestli by mu poradila
druh tohohle papouška.

Učitelka trochu tuší,
kdo že třídu ruší snad,
a jen zkouší na pár pojmů,
které měl by každý znát.

A tak Petr před tabulí
přešlapuje sem a tam.
"Na co mi je teďka platný,
že taháky v kapse mám?

Příště radši naučím se,
ať nestojim tu jenom tak,
a kdo tvrdí, že to nedám,
tomu ještě vytřu zrak!"

Zdroj: diskuze Básnička 5 slok

Ráno

Napsal Zdeněk Rýdl

Budík zvoní, už je ráno, pod peřinkou teplíčko,

narovnané oblečení, ty jseš hodná mamičko !

~

Tak si sednu, protáhnu se, karpíny si vyšťourám,

Ještě chvilku, třeba malou, ne, ne, to už přece znám !

~

Do zrcadla podívám se, oči lehce namočím,

hrnek s čajem v mikrovlnce, tak s ním trochu zatočím.

~

Už to pípá, se nezblázním, spláchnout, se taky musí !

Ruce umýt, hygiena, no, v tom mě mamka dusí !

~

Mobil už se zase hlásí, máš sbalený úkoly,

ano, mami, už zamykám, a už chvátám do školy !

Zdroj: Básnička 5 slok

Diskuze

V diskuzi ZAJÍMAVĚ-JAKY JE TO SLOVNI DRUH se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Nataalka.

Jaký slovní druh, prosím určit.

Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Annie010.

To jste se ve školce neučili ale budete se to učit ve škole neboj
Uživatel rovněž přidal ke svému příspěvku i obrázek, který můžete vidět, když kliknete na tento odkaz přiložený obrázek.

Zdroj: diskuze Zajímavě-jaky je to slovni druh

Vtipné básničky pro děti

Vtipné básně nejsou omezené věkově. Humor se dá objevit v básních určených pro malé děti, i pro ty starší, stejně jako pro dospělé. Při výběru vhodné básně se musí učitel rozmýšlet nad tím, co je pro žáky vhodné, i to, co jsou žáci schopni se naučit (každý má jinak vytrénovanou paměť, někomu bude stačit básnička se třemi slokami, jiný nemá problém naučit se báseň mnohem delší). Zde je ukázka vtipné básničky k recitaci pro 3. třídu.

Zdroj: Vtipné básničky k recitaci pro děti

Diskuze

V diskuzi ODPOVĚĎ NA DOTAZ se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Zdeněk Rýdl.

Básničku Vám můžu napsat na počkání, pokud máte představu o čem by to mělo být a pro jakou příležitost. Napíši Vám návrh a editace, úpravy textu jsou neomezené. Zdeněk Rýdl

Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel David Noga.

Dobrý den chtěl bych se teda zeptat jestli by jste mi tu básničku dokázal vymyslet moc bych byl rád. Děkuji

Zdroj: diskuze Básničky pet slok

Aprílová škola

Jiří Žáček

Navštívíme dneska spolu

aprílovou školu,

kde žáci - s poškoláky v čele -

zkoušejí pana učitele.

~

Když domů pětku přinese si,

syn vykráká ho za pačesy

(jestliže ovšem nemá pleš)...

Všecko je pravda - žádná lež!

Zdroj: Vtipné básničky o škole

Poradna

V naší poradně s názvem CHARAKTERISTIKA MAMINKY se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Natálie.

Dobrý den, potřebovala bych pomoci, jsem v druhém ročníku na střední škole a v úterý budeme psát slohovu práci z českého jazyka na charakteristiku postavy, vybrala jsem si moji maminkou a potřebovala bych poradit zda je to takhle v pořádku nebo jsou tam nějaké nedostatky. Na základní škole mi slohová práci vždy dělala problém a moc nevím jak na to. Předem děkuji za odpověď.
Uživatel rovněž přidal ke svému příspěvku i obrázek, který můžete vidět, když kliknete na tento odkaz přiložený obrázek.

Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Milda.

Je to skvělé!

Zdroj: diskuze Charakteristika maminky

Povidla

Napsal Zdeněk Rýdl

Já jsem ještě malá holka, mě předškolačka říkají

rodičové oba v práci, babičku posílají.

~

A babička, no ta je přísná, kontroluje všecko,

ponožky jestli mám čistý, prej už nejsem malý děcko !

~

Ale jinak je moc hodná, nanuka mi koupila,

trochu jsem se upatlala, ubrouskem to čistila !

~

Cestou domů si povídáme, o tom jak byla mladá,

chleba s máslem, že jim stačil, i povidla měla ráda.

~

Povidla, že ochutnáme, prej jedli to na svátky

napřed převlíct, ruce umýt, bóže to je dobry, to je sladký !

Zdroj: Básnička 5 slok

Diskuze

V diskuzi VLK A KOZA se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Popelková.

Zdravím, zdovolenim básničku rádi využijeme ve škole. Dcera si ji párkrát přečetla a už ji umí

Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Zdeněk Rýdl.

Vážená paní Popelková !
Těší mě Vaše příznivá reakce k moji básničce, a to
tím více, že je už druhá, za půl roku od zveřejnění.
Letos jsem napsal a poslal dalších 64 podobně
laděných, tak snad se mi ještě někdo ozve.
Kdybyste chtěla napsat něco přímo na Vaše dítě,
napište mi, prosím, co by tam mělo být. Oblíbené
rčení, zvířátko, netová postavička, nějaký trapásek
a tak. Skládání mě baví a představa, že to někdo
čte, to je príma pocit. Taky se rád vykecávám,
jak vidíte ! Díky a mějte se hezky ! Zdeněk Rýdl

Zdroj: diskuze Vlk a koza

Hledám kluka

Napsal Zdeněk Rýdl

Hledám kluka pro všední den, třeba i pro svátek,

takovnej ten správnej pohoďák.

~

Trochu kutil, trochu skautík, co na krku maj šátek,

vezme batoh, kanady a jde na pochoďák.

~

Když se vztekám, mávne rukou, že prej o nic nejde,

pak rozbalí čokoládu, a ono mě to přejde.

~

Že jsou chlapi všichni stejní, to už vím od maminky,

hlavně musíš dobře vařit, no, zatím zvládám topinky.

~

Už se točím u sporáku, i prádlo mu snad vyperu,

a když se bude dívat jinam, no, však zatím si ho neberu !

Zdroj: Básnička 5 slok

Diskuze

V diskuzi BYSTE NEBO BY JSTE se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Václav Tomášek.

Byl někdy v minulosti tvar "by jsme" spisovný? Pamatuji se, že ve škole jsme se učili, že oba tvary ("bysme" i "by jsme" lze použít).

Na tento příspěvěk jestě nikdo nereagoval. Chcete se k němu vyjádřit? Klikněte na tlačítko a budete moci vložit svůj komentář.

Zdroj: diskuze Byste nebo by jste

Tajnost

Napsal Zdeněk Rýdl

Nikomu to neříkejte, tajnost je to velká,

já nechci makat ve fabrice, já chci být modelka !

~

Navléknou mi super věci, po rampě se projdu,

mrknu okem do poroty, někoho tam najdu !

~

Někoho, kdo rozhoduje, na kráse nelpíme,

napřed bude vila, auto, a pak uvidíme !

~

Na stydlivky hrát si nelze, když, tak jenom jako,

usmívat se, být lechtivá, chovat se jak Pako !

~

Zatím musím dělat dojem, slušná, tichá, to mi jde !

Na herečku, já jsem talent, moje chvíle, ta přijde !

Zdroj: Básnička 5 slok

V jiným světě

napsal Zdeněk Rýdl

Ve sborovně radili se, proč mi děcka tak zlobíme,

jako že nás nic nebaví, jen s odporem se učíme.

~

Naše paní učitelka sedla si k nám a vzpomínala,

že když byla mladá, jak mi, básnění milovala.

~

V očích měla divný záblesk, celá nějak zamyšlená,

a začala nám recitovat, jakousi Kytku někde od Erbena.

~

A hned doma na noťasu, hledám, co že je ta Erbena ?

A ta kytka, že je Kytice, celá jsem popletená.

~

Teď jsem jako v jiným světě, říkám si ta slovíčka,

napřed rým a potom sloka, a už je s toho básnička.

Zdroj: Básničky pro děti k recitaci 5. třída

Poradna

V naší poradně s názvem JAK, KDE, KUDY,PROČ, KAM... se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Helena.

Dobrý den,
chtěla bych se jen ujistit - syn nyní probírá ve škole slovní druhy a napsal, že "kde" je zájmeno. Jsou všechny otázky na příslovce, tj.: "kde,kudy,odkud,kam,
kdy,odkdy,dokdy, jak, proč" samy také příslovce jako slovní druh? Myslím si, že ano. Zájmeno je pouze Kdo (ptám se na osobu).
Pokud máte otázku na příslovce jak moc - je nutné rozdělit dvě slova na jak: příslovce a moc (v tomto případě jak i moc jsou příslovce?, ale ve spojení moc peněz by "moc" už byla číslovka?
Děkuji moc za informaci. Helena

Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Milda.

Slovo KDE je příslovce a zároveň je to i jedna z pomocných otázek při určování příslovcí. Slovo KDE může být příslovce tázací, vztažné a neurčité. Příslovce tázací je například ve větě: Kde se setkávají rodiče?
Příslovce vztažné je například ve větě: To je to místo, kde se setkávají rodiče.
Příslovce neurčité je například ve větě: Mít kde smočit své tělo.
V ojedinělých případech slovo KDE může být i částice. Například ve větě: Ale kde že!
Slovo KDE nikdy není zájmeno.

Zdroj: diskuze Jak, kde, kudy,proč, kam...

Povolání

Napsal Zdeněk Rýdl

Někomu prej stačí dávky, vyučí se invalidním důchodcem,

můj táta jim byl a děda taky, i já už brzy budu otcem !

~

Tohle píšou na internetu, je to psáno pro zasmání,

ale vážně, až se divím, kolik že je těch různých povolání !

~

Mamka chodí do Marketu, v pokladně se usmívá,

do regálu doplňuje, limonády a piva

~

Domů chodí utahaná, u sporáku mudruje,

a pak stojí před zrcadlem a tatínka lituje !

~

Ale mámo, co to říkáš, s tebou žít je krásný,

až tě ta hlava přestane bolet, budem zase šťastný !

Zdroj: Básnička 5 slok

Osnova charakteristiky osoby

  1. Úvod – představení osoby

  2. Vzhled (stručně)

  3. Povahové vlastnosti

  4. Vztah k blízkým lidem

  5. Vztah k práci (ke škole), vztahy v práci (ve škole)

  6. Vztah k přírodě

  7. Zájmy a schopnosti

  8. Vztah k dané osobě

  9. Závěr

Vysvětlivky k bodům osnovy:

Úvod: V tomto odstavci se nachází stručné informace o dané osobě (věk, bydliště) a vztah autora k ní (rodič, kamarád).

Vzhled: V tomto odstavci je stručně zachycena celková postava, popis obličeje: očí, nosu, úst, vlasů, a dalších výrazných rysů popisované osoby.

Povahové vlastnosti: V tomto odstavci se nachází přímá a nepřímá charakteristika vlastností a různých výrazných povahových rysů osoby (vlastností by zde mělo být popsáno přímo nebo nepřímo minimálně pět). Neměly by zde být popsány jen kladné vlastnosti, je třeba uvést alespoň jednu zápornou vlastnost (každý nějakou má).

Vztah k blízkým lidem: V tomto odstavci by měl být popsán vztah k rodině (rodičům, sourozencům, případně i prarodičům) a případně k nejbližším kamarádům (třeba i k autorovi).

Vztah k práci, vztahy v práci: V tomto odstavci se objevuje postoj dané osoby k jejímu zaměstnání, u žáka se jedná o vztah ke škole a o jeho vztahy s učiteli a spolužáky. Může se zde objevit, co ho ve škole baví, co nemá rád, jeho výsledky a i jeho plány do budoucna (jaká střední škola, jaké zaměstnání).

Vztah k přírodě: V tomto odstavci by se mělo alespoň stručně objevit, jestli má rád přírodu, jestli do ní rád chodí, jestli má rád zvířata, květiny atd.

Zájmy a schopnosti: Tento odstavec zachycuje, co danou osobu baví, co ráda podniká, v čem je dobrá, ale i přesně opačnou stranu, co ráda nemá a co jí příliš nejde.

Vztah k dané osobě: Tento odstavec obsahuje stručný popis toho, proč jsem si danou osobu vybral a co si o ní myslím.

Závěr: Závěr obsahuje určité shrnutí daných informací s poslední závěrečnou myšlenkou (názorem) k charakteru dané osoby.

Zdroj: Popis a charakteristika osoby

Popelář

napsal Zdeněk Rýdl

Já bych chtěl být popelářem, dnes vidím, že je to, to pravý,

na stupátku on se vozí, a už z dálky lidi zdraví.

~

Městem jezdí křížem krážem, zná všechny uličky,

a popelnice v každém domě, a všecky ty lidičky.

~

Oranžovou vestu on má, nemusí se stydět,

a zákazy, nezákazy, všude je ho vidět !

~

A když je venku zima, prší, lidi na něj volají,

ochutnejte, pro zahřátí, slivovičku mu dávají !

~

Na svačinu má kus masa a k tomu pivo pije,

ve škole měl nic, moc známky, a přece si dnes šťastně žije !

Zdroj: Báseň pro 5. třídu

Óda na lelky

Emanuel Frynta

Kromě paní učitelky

celá třída chytá lelky,

tlustý, tenký, malý, velký,

sedí jako přišití,

hledí něco chytiti.

~

Už je lelků plná třída,

okna, skříně, stůl i křída,

nadarmo se nepovídá,

že se dílo podaří,

když se ruka k ruce přidá.

Někdy se to vydaří.

~

Jenom paní učitelka,

chudák nešťastná, div nelká,

nechytila od pondělka

ani jediného lelka,

jí se totiž nelekne

nikdo, ani lelek ne.

Zdroj: Vtipné básničky o škole

Bazén

napsal Zdeněk Rýdl

Ve škole je děsný vedro, z okna koukám znuděně,

jakpak asi teď by bylo, jen tak v plavkách v bazéně ?

~

V limonádě míchat brčkem, jsou tam kousky ledový,

myšlenkami letím až tam, tam, kde je to světový !

~

A už zvoní, sláva lidi, honem hurá do šatny,

dnes není čas na " komínky ", toš, bude to zmuchlaný !

~

Kamarádi, ti z vesnice, čekají na autobus,

já to mám jen přes ulici, zhodím tašku, no a čus !

~

A už hurá do bazénu, s rozběhem jsem tam žuchnul,

proberu se, vedle plavčík, nadává mi, že jsem vůl !

Zdroj: Básničky pro děti k recitaci 5. třída

Mateřinka

napsal Zdeněk Rýdl

Já, už jako malá holka, s panenkama jsem si hrála,

ony byly jako živé, když jsem s nimi rozmlouvala.

~

A tak bylo celkem jasné, že nemusím jenom snít

ve škole až se mě zeptaj, čím bych chtěla jednou být ?

~

Je to jasné rozhodnutí, představit si dovedu

budem chodit na procházky, a já ty děti za ručičku povedu.

~

Napřed musíš do hudebky, tam se učit na něco hrát,

a pak taky recitovat, správný přednes musíš znát.

~

To je taky hlavní důvod, dnešního zde snažení,

vybrat si správné obecenstvo, tak, co říkáte, vážení ?

Zdroj: Báseň pro 5. třídu


Autoři obsahu

Zdeněk Rýdl

Mgr. Jitka Konášová

Gabriela Štummerová

Mgr. Jan Novotný


PravopisČeský

O nás

Kontakt

Ochrana osobních údajů a cookies

 SiteMAP