Téma
BÁSNIČKA PRO 3 TŘÍDU
BÁSNIČKA PRO 3 TŘÍDU bylo téma, které nás inspirovalo k vytvoření tohoto článku. Jaroslav Seifert, František Halas, František Gellner i Jiří Žáček patří k těm českým básníkům, bez jejichž básní se recitační soutěže neobejdou. Jiřího Žáčka si obvykle volí ti, kteří chtějí humornou poezii plnou rýmů, které se snadno učí.
OBSAH
Ohryzaná básnička
Jiří Žáček (2 sloky, lehká básnička , pro druhou třídu , od Jiřího Žáčka)
Když se myši probudily,
kručelo jim v bříšku,
ale doma objevily
jenom tuhle knížku.
~
Že jim tuze vytrávilo
ze zimního spánku,
v cukuletu ohryzaly
skoro celou stránku.
Zdroj: článek Básničky od Jiřího Žáčka k recitaci
Poradna
V naší poradně s názvem BÁSNIČKA 5 SLOK se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Tereza.
Dobrý den ráda bych se zeptala jestli tady máte básničku o paní učitelce ve škole máme nějaké kolo a ráda bych přednesla básničku která bude právě o té paní učitelce.
Jestli tady máte nějaké písničky taky bych potřebovala poradit prosím o pomoc
,tuto stránku mám ráda a doufám že mě nezklamete. děkuji za pomoc,
Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Milda.
TAHÁK
(Tereza Rýparová)
Každé ráno zas a znovu
zvonek nás volá do školy.
"No tak co je? Kde jste všichni?
A kde máte úkoly?"
Učitelka před tabulí
nejdřiv všechny vyzkouší.
Petr se nic nenaučil,
podvádět se pokouší.
Tahák z kapsy vytahuje,
Kátě šeptá do ouška,
jestli by mu poradila
druh tohohle papouška.
Učitelka trochu tuší,
kdo že třídu ruší snad,
a jen zkouší na pár pojmů,
které měl by každý znát.
A tak Petr před tabulí
přešlapuje sem a tam.
"Na co mi je teďka platný,
že taháky v kapse mám?
Příště radši naučím se,
ať nestojim tu jenom tak,
a kdo tvrdí, že to nedám,
tomu ještě vytřu zrak!"
Zdroj: příběh Básnička 5 slok
Vtipné básničky pro děti
Vtipné básně nejsou omezené věkově. Humor se dá objevit v básních určených pro malé děti, i pro ty starší, stejně jako pro dospělé. Při výběru vhodné básně se musí učitel rozmýšlet nad tím, co je pro žáky vhodné, i to, co jsou žáci schopni se naučit (každý má jinak vytrénovanou paměť, někomu bude stačit básnička se třemi slokami, jiný nemá problém naučit se báseň mnohem delší). Zde je ukázka vtipné básničky k recitaci pro 3 . třídu .
Zdroj: článek Vtipné básničky k recitaci pro děti
Poradna
V naší poradně s názvem BÁSEŇ PRO 3.TŘIDU se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Mira.
prosim basnicku 3 az 4 sloky
Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Milda.
Cvrček
Josef Kožíšek 4 sloky
Stojí u své chaty,
stojí mezi vraty
cvrček zamyšlen;
pověz ty nám, pane strýčku,
co na mezi na sluníčku
děláš celý den?
Starostí mi hlava
skoro postonává,
moje dětičky:
po celý den v parnu pasu
nepokojnou, bujnou chasu,
zlaté husičky.
U své chaty stojí
cvrček v hnědém kroji,
stojí podle vrat;
co tu děláš, pane milý,
když se večer k horám chýlí,
sluníčko jde spat?
Chodím na besedu,
s druhy hovor předu,
ladím píšťalky;
a když druzi se mnou počnou,
slyšeti je naši skočnou
sto mil do dálky.
Rybička
Josef Kožíšek 3 sloky
Žába leze do kaluže,
na rybičku reptá:
Pojď, rybičko, na sluníčko,
podívej se do světa.
Já jsem rybka jako šipka,
nechci býti jako ty,
je-li tobě kaluž milá,
já si hledím čistoty.
Sukýnku mám vybílenou,
blýská se mi jako sníh,
koupila ji má matička
za milion stříbrných.
Zdroj: příběh Báseň pro 4. třídu
Tati, kup mi pejska
Jiří Žáček (2 sloky, lehká básnička , pro druhou třídu , od Jiřího Žáčka)
Tati, kup mi pejska!
Nejlepší je štěně.
Budu ho brát na procházku
třeba stokrát denně.
~
Naučím ho štěkat.
Pro mě to nic není.
On mi bude na oplátku
radit při učení.
Zdroj: článek Básničky od Jiřího Žáčka k recitaci
Říkanka pro berušku
Jiří Žáček (2 sloky, lehká básnička , pro druhou třídu , od Jiřího Žáčka)
Beruško,
půjč mi jednu tečku!
Třeba tu,
co máš na zadečku.
~
Musím ji napsat
za větou,
ať se mi slova
nepletou.
Zdroj: článek Básničky od Jiřího Žáčka k recitaci
Příběh
Ve svém příspěvku BÁSEŇ PRO SKOLÁKY se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Jan.
nejlepší básnička je Malovaná pohádka od: Jiří Žáček
Na tento příspěvěk jestě nikdo nereagoval. Chcete se k němu vyjádřit? Klikněte na tlačítko a budete moci vložit svůj komentář.
Zdroj: příběh Báseň pro skoláky
Hodné děti
J. V. Sládek (2 sloky, lehká básnička pro děti na recitaci)
Tak hodných dětí už nebude,
svět světem co bude státi,
jak Frantík, Tonda, Prokop, Vít,
když na vsi začnou si hráti !
~
Tak hodných dětí už nebude,
jak Nána, Mařka a Cila ;
jen honem, honem, matičko,
bych mezi nimi už byla ! —
Zdroj: článek Báseň pro 5. třídu
Příběh
Ve svém příspěvku ODPOVĚĎ NA DOTAZ se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Zdeněk Rýdl.
Básničku Vám můžu napsat na počkání, pokud máte představu o čem by to mělo být a pro jakou příležitost. Napíši Vám návrh a editace, úpravy textu jsou neomezené. Zdeněk Rýdl
Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel David Noga.
Dobrý den chtěl bych se teda zeptat jestli by jste mi tu básničku dokázal vymyslet moc bych byl rád. Děkuji
Zdroj: příběh Básničky pet slok
Bubák
Jiří Žáček (1 sloka, lehká básnička , pro druhou třídu , od Jiřího Žáčka)
Sedí bubák na dubu,
který v lese stojí.
Straší děti – Bububu!
A pak se sám bojí!
Zdroj: článek Básničky od Jiřího Žáčka k recitaci
Eskymácká abeceda
Jiří Žáček (2 sloky, lehká básnička , pro druhou třídu , od Jiřího Žáčka)
Eskymácké děti
mají školu z ledu,
učí se tam
eskymáckou abecedu.
~
Eskymácká abeceda,
to je krásná věda,
sáňkování, koulování
a lov na medvěda.
Zdroj: článek Básničky od Jiřího Žáčka k recitaci
Příběh
Ve svém příspěvku MILOŠ KRATOCHVÍL BÁSNĚ K RECITACI se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Nikola.
Básničky jsou velmi hezké
Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Michal.
Básnička se mi moc líbí a ve čtvrtek příští týden ji budu recitovat ve škole.
Zdroj: příběh Miloš kratochvíl básně k recitaci
Aprílová škola
Jiří Žáček (2 sloky, lehká básnička , pro druhou třídu , od Jiřího Žáčka)
Navštívíme dneska spolu
aprílovou školu,
kde žáci s poškoláky v čele
zkoušejí pana učitele.
~
Když domů pětku přinese si,
syn vykráká ho za pačesy,
jestliže ovšem nemá pleš.
Všecko je pravda - žádná lež!
Zdroj: článek Básničky od Jiřího Žáčka k recitaci
Příběh
Ve svém příspěvku PRAVOPISNÁ CVIČENÍ PRO 2. TŘÍDU se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Nula.
tohle už dávno vím
Na tento příspěvěk jestě nikdo nereagoval. Chcete se k němu vyjádřit? Klikněte na tlačítko a budete moci vložit svůj komentář.
Zdroj: příběh Pravopisná cvičení pro 2. třídu
Vánoční stromeček
Jiří Žáček (2 sloky, lehká básnička , pro druhou třídu , od Jiřího Žáčka)
Zelenej se, jedličko,
narovnej se maličko,
líbíš se mi, vezmu si tě,
budeš vonět v našem bytě.
~
Dám ti hvězdu na čelo,
večer bude veselo.
Můžu ti to předem slíbit,
bude se ti u nás líbit.
Zdroj: článek Jiří Žáček - básničky o zimě
Příběh
Ve svém příspěvku BÁSEŇ PRO 4. TŘÍDU se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Nikol Boranova.
Potřebuju básnicku abych vyhrála recitační soutěž
Musí bit hodne moc btipna
Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Mira.
prosim basnicku 3 az 4 sloky
Zdroj: příběh Báseň pro 4. třídu
Vytvořte k 1. stupni níže uvedených příslovcí správnou podobu 2. a 3. stupně a vepište ji do náležitých políček:
Zdroj: článek Cvičení na příslovce
Poradna
V naší poradně s názvem JIŘÍ ŽÁČEK - BÁSNIČKY O JARU se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Jitka.
Potřebují básničku o jaru,tři sloky pro druhou třídu .
Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Milda.
Znám jednu básničku o jaru na 3 sloky a kousek.
Milé jaro, kde jsi
Veronika Baudyšová
Milé jaro, kde jsi?
Vidět nikde nejsi.
Sněženka nám vykvetla,
paní Zima utekla.
Zelená se tráva,
slunce už zas vstává.
Probudí se květiny,
já mám brzy jmeniny.
Kytičky si zpívají.
všechny jaro vítají.
Těší se i černý kos,
začíná už ale noc.
Já už musím také spát,
o jaru si nechám zdát.
Zdroj: příběh Jiří Žáček - básničky o jaru
Přednes
Zdeněk Rýdl (5 slok, vtipné básně, od Zdeňka Rýdla)
Ve škole nám říkali, že " Bez práce nejsou koláče,"
ale taky, " Kdo neumí mluvit, bude jenom dřít a zapláče ".
~
Aby člověk uměl mluvit, to není jen klika,
je to přímo vědní obor, zvaný prostě " Rétorika ".
~
Pro začátek můžeš zkusit hrát si s jedním slovíčkem,
postavit se před zrcadlo a sledovat, no, jaký jsem ?
~
Pak si vyber pro svou třídu , nějakou tu básničku,
záleží na intonaci a ne jenom na slovíčku !
~
Text se musíš naučit, bez toho to nejde,
pak tě čeká trochu trémy, ale i to nakonec přejde !
Zdroj: článek Básně pro 5. třídu
Příběh
Ve svém příspěvku DIKTÁTY PRO 7. TŘÍDU ZŠ se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Barbora.
Děkuji vám za vytvoření těchto diktátu - náramně mi pomáhájí.
Buďte zdrávi a ať se dobře daří!
Barbora Sedlářová
Na tento příspěvěk jestě nikdo nereagoval. Chcete se k němu vyjádřit? Klikněte na tlačítko a budete moci vložit svůj komentář.
Zdroj: příběh Diktáty pro 7. třídu ZŠ
Přehled slovních druhů
Ohebné slovní druhy
1. Podstatná jména = substantiva
vyjadřují názvy osob, zvířat, věcí, vlastností, dějů, stavů a vztahů
skloňují se
můžete se na ně zeptat pádovými otázkami (viz níže)
příklady: žákyně, krokodýl, kolo, žárlivost, plavání
určujeme u nich:
rod (mužský životný, mužský neživotný, ženský, střední)
číslo (jednotné, množné; dříve ještě dvojné)
pád (1. kdo, co; 2. koho, čeho; 3. komu, čemu; 4. koho, co; 5. oslovujeme, voláme; 6. (o) kom, (o) čem; 7. kým, čím)
vzor (pán, hrad, muž, stroj, předseda, soudce; žena, růže, píseň, kost; město, moře, kuře, stavení)
mohou být: abstraktní (láska ), či konkrétní (obecná – dívka , či vlastní – Dita ); pomnožná (kalhoty ), hromadná (uhlí ), látková (sůl )
2. Přídavná jména = adjektiva
vyjadřují vlastnosti osob, zvířat, věcí nebo jevů označených podstatnými jmény
ptáme se na ně: jaký, který, čí
skloňují se, dají se i stupňovat (pravidelně: krásný, krásnější, nejkrásnější ; či nepravidelně: dobrý, lepší, nejlepší )
mají tvar podle podstatných jmen
můžete se na ně zeptat otázkami: jaký (jaká, jaké), který (která, které), čí
příklady: protivný, chytrá, letní, strýcův, Klářino
určujeme u nich:
pád, číslo a rod podle podstatného jména, ke kterému se pojí
druh (měkká, tvrdá, přivlastňovací)
vzor (jarní, mladý, otcův/matčin)
přídavná jména tvrdá mohou mít v 1. pádu takzvaný jmenný tvar, jeho koncovka se řídí podle pravidla o shodě přísudku s podmětem (šťasten, šťastna, šťastno, šťastni, šťastny, šťastna )
3. Zájmena = pronomina
zastupují podstatná nebo přídavná jména nebo na ně ukazují či odkazují
shodují se s podstatnými či přídavnými jmény
příklady: já, my, ona, ten, to, váš, jeho, kdo, co, tentýž, nějaké, žádný
určujeme u nich:
druh (osobní – já , přivlastňovací – moje , ukazovací – ten , tázací – kdo , vztažná – jenž , neurčitá – někdo , záporná – nic )
rod (mužský, ženský, střední = rodová: on, ona, ono ; nebo bezrodá = jeden tvar stejný pro všechny rody: já, kdo )
číslo (jednotné, množné)
pád (7. pádů jako u podstatných jmen)
4. Číslovky = numeralia
vyjadřují počet nebo pořadí, jsou to slova číselného významu
dělí se na určité (vyjadřují přesný počet, lze je nahradit číslicí: pět, pátý ) a neurčité (několik )
podle toho, jak se na číslovku zeptáte, poznáte její druh:
kolik? – základní: deset, několik
kolikátý? – řadová: desátý, několikátý
kolikerý? kolikery? – druhová: desaterý, desatery, několikerý, několikery
kolikrát? kolikanásobný? – násobná: desetkrát, desetinásobný, několikrát, několikanásobný
větš (...více se dočtete ve zdroji)
Zdroj: článek Slovní druhy
Příběh
Ve svém příspěvku BÁSNĚ PRO 5. TŘÍDU se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Sofie.
Potřebuju nějaké sedmi slokové basničky. Nemá někdo tip jakou
Na tento příspěvěk jestě nikdo nereagoval. Chcete se k němu vyjádřit? Klikněte na tlačítko a budete moci vložit svůj komentář.
Zdroj: příběh Básně pro 5. třídu
Řešení určování slovních druhů pro starší žáky
Tragédie1 se3 udála5 v7 postranní2 uličce1 , ústící2 do7 hlavní2 třídy1 . Trafika1 paní1 Ascherové1 byla5 asi9 uprostřed6 po7 pravé2 straně1 .
Když8 jsme5 tam6 zahýbali5 , podíval5 se3 Poirot1 na7 hodinky1 a8 já3 jsem5 pochopil5 , proč6 si3 chtěl5 obhlédnout5 místo1 zločinu1 až6 teď6 . Bylo5 právě6 půl1 šesté4 . Hodlal5 získat5 co3 nejpřesnější2 představu1 o7 včerejší2 atmosféře1 .
Měl-li5 však8 opravdu6 takový2 záměr1 , dožil5 se3 zklamání1 . V7 této3 chvíli1 se3 ulička1 vůbec6 nepodobala5 té3 z7 včerejška1 . Rodinné2 domky1 chudších2 vrstev1 se3 tu6 střídaly5 s7 menšími2 krámky1 . Usoudil5 jsem5 , že8 je5 tu6 asi9 za7 obvyklých2 okolností1 dost6 živo6 , že8 tu6 chodí5 hodně6 prostých2 lidí1 a8 že8 si3 tu6 na7 chodníku1 i8 v7 jízdní2 dráze1 hrají5 houfy1 dětí1 .
Teď6 tu6 však8 stál5 hlouček1 zvědavců1 a8 všichni3 zírali5 na7 jediný2 domek1 nebo8 obchůdek1 . Nebylo5 těžké2 uhádnout5 , který3 to3 je5 . Viděli5 jsme5 , jak6 obyčejní2 lidé1 pozorují5 se7 soustředěným2 zájmem1 místo1 , kde6 jejich3 spoluobčanka1 sešla5 ze7 světa1 násilnou2 smrtí1 .
Zdroj: článek Slovní druhy
Příběh
Ve svém příspěvku BÁSEŇ PRO 5. TŘÍDU se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Anonym.
dobry den prosim delsi basne jsou hezke ale kratke dekuji za vas cas
Na tento příspěvěk jestě nikdo nereagoval. Chcete se k němu vyjádřit? Klikněte na tlačítko a budete moci vložit svůj komentář.
Zdroj: příběh Báseň pro 5. třídu
Ohryzaná básnička
Jiří Žáček ( 3 sloky básničky pro děti k recitaci 3 třída od Jiřího Žáčka)
Když se myši probudily,
kručelo jim v bříšku,
ale doma objevily
jenom tuhle knížku.
~
Že jim tuze vytrávilo
ze zimního spánku,
v cukuletu ohryzaly
Skoro celou stránku.
~
Ach vy žrouti – já vám za to píšu z mravů pětku.
Knížky jsou tuk prohlížení, knížk nejsou k snědku!
Zdroj: článek Vtipné básničky o zvířatech
Příběh
Ve svém příspěvku ANDREJ BABIŠ se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Danuše.
Dobrý den , dne 1.3.2021 jste uzavřeli pohyb mezi okresy. Tento zákaz má trvat do 21.3.2021. Již dnes uveřejňujete že zákaz potrvá ještě déle. Teď nám poraďte co máme dělat když jsme vlastníky chaty která se nachází v jiném okrese a nemůžeme ji ani zkontrolovat. Tím že jsme důchodci trávíme tam téměř celý rok je to pro nás bezpečnější než bydlet ve městě. Odjet 1.3.2021 se nám nepodařilo z důvodu návštěv lékařů kde jsme byli již půl roku objednáni. Kdo nám nahradí případné škody na chatě v době naší nepřítomnosti které nám vzniknou. Děkuji za odpověď. Danuše
Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Káťa.
Já jsem řešila to samé. Taky máme chatu a taky jsem potřebovala zkontrolovat její stav. Vyplnila jsem si prohlášení k opuštění okresu z důvodu péče o zvíře, které žije na chatě a normálně jsem projela troje policajty bez problémů.
Zdroj: příběh Andrej Babiš
Řešení určování slovních druhů pro mladší žáky
Kotě1 dojedlo5 granule1 , olízlo5 si3 tlapku1 a8 otřelo5 si3 čumáček1 a8 ouška1 . Pak6 přiťapalo5 k7 drátěné2 přední2 stěně1 kotce5 , sedlo5 si3 na7 zadní2 tlapky1 a8 předními2 zaškrábalo5 na7 drátěnku1 . Doufalo5 , že8 mu3 třeba6 někdo3 přijde5 otevřít5 . Zaměstnanci1 útulku1 si3 občas6 ve7 volných2 chvílích1 zašli5 s7 koťaty1 pohrát5 , ale8 teď6 asi9 nikdo3 nepřijde5 , když8 tu6 zůstalo5 samo3 !
Zkroušeně6 přešlo5 k7 pelíšku1 v7 zadním2 rohu1 kotce1 . Polštář1 byl5 pro7 ně3 samotné2 příliš6 velký2 – až6 do7 včerejška1 se3 o7 něj3 dělilo5 s7 dalšími2 dvěma4 šedivými2 koťaty1 , a8 teď6 se3 ztracené2 choulilo5 uprostřed6 . Dvě4 sestřičky1 mu3 chyběly5 . Pelíšek1 sice8 hřál5 , ale8 osamělé2 kotě1 se3 stejně6 chvělo5 chladem1 .
Autor: Mgr. Jana Válková
Zdroj: článek Slovní druhy
Ukázka seminární práce
Zde si například můžete přečíst pokyny k vyhotovení seminární práce z oboru biologie...
Zadání:
Biologické téma odpovídající svým zaměřením budoucí profesní orientaci a směru VŠ studia.
Cenné jsou práce řešící konkrétní problém, který má praktickou aplikaci – praktický přínos.
Práce kompilačního charakteru je vhodné doplnit průzkumem realizovaným formou dotazníkového šetření.
Způsob zpracování:
Kompilát z knih a časopisů na vybrané téma.
Práce laboratorního či chovatelského charakteru.
Terénní práce – sbírka přírodnin s dokladovým materiálem, který se v práci vyhodnotí.
Kolik stran:
Minimální rozsah je 10 stran strojově psaného textu.
Práce by neměla přesáhnout 25 stran.
Vše musí být spojeno v jeden celek (kroužková vazba, termovazba a další).
Jaké náležitosti práce musí mít:
Úvodní stranu
Čestné prohlášení
Obsah
Úvod
Vlastní text
Teoretická část
Metody práce
Praktická část
Výsledky
Diskuse
Závěr
Seznam použité literatury
Přílohy
Poděkování:
Zmínění toho, kdo s prací pomáhal, popřípadě poděkování zúčastněným.
Je na samostatném listě, nestránkuje se, ale do rozsahu práce se počítá.
Obsah:
Obsah práce musí být úplný s uvedením čísel stran, včetně příloh.
Číslování kapitol a podkapitol musí odpovídat normě.
Lze zvolit 2 varianty zápisu:
Obsah – 1. varianta str.
1. Úvod ................................................................. 2
2. Popis lokality .................................................... 3
2.1. Výběr místa.................................................... 4
2.2. Okolí rybníku.................................................. 5
3. Materiál a metodika .........................................10
4. Výsledky ..........................................................12
4.1. Fotodokumentace..........................................14
4.2. Popis druhové skladby...................................15
4.3. Popis a biologie vybraných živočichů............19
4.3.1. Korýši .........................................................19
4.3.2. Obojživelníci .............................................. 20
4.3.3. Ryby .......................................................... 21
5. Diskuse ............................................................ 22
6. Závěr ................................................................ 23
7. Seznam použití literatury ................................. 25
8. Přílohy .............................................................. 26
Obsah – 2. varianta
(...více se dočtete ve zdroji)
Zdroj: článek Co to je seminární práce