Téma
BÁSNIČKA PRO 4 TŘÍDU
BÁSNIČKA PRO 4 TŘÍDU, nejen o tom se dočtete v tomto článku. Používání českých předložek nedělá Čechům žádné problémy. Zcela automaticky je dokáží použít se správným pádem. České předložky ale mohou být komplikované pro cizince.
OBSAH
Seznam předložek
Seznam předložek není úplný, existuje ještě řada předložek, které třeba vznikly ze sloves (například počínaje) a jiných slovních druhů, ale nejsou v tomto seznamu uvedená.
à – (Tato předložka se používá jen v písemném projevu. V ústním se používají její synonyma: „po“ a „za“. Tato předložka se objevuje obvykle v souvislosti s nějakým množstvím. Například: tisk fotografie à 30 Kč.)
během - nevlastní - 2. pád – během dovolené
bez – vlastní - 2. pád – bez mobilu
beze – vlastní - 2. pád – beze mě
blízko – nevlastní - 2. pád – blízko domu
cestou – nevlastní - 2. pád – cestou zákona
dík – nevlastní - 3. pád – dík tobě
díky – nevlastní - 3. pád – díky tobě
dle – knižní - 2. pád – dle názoru
do – vlastní – 2. pád - do domu
jménem – nevlastní – 2. pád - jménem krále
k – vlastní – 3. pád - k tobě
ke – vlastní - 3. pád – ke stolu
kol – knižní – 2. pád – kol zahrady
kolem – nevlastní - 2. pád – kolem domu
kontra – cizojazyčná – 1. pád – Jestřáb kontra Hrdlička; význam této předložky je slovo „proti“
kromě – nevlastní – 2. pád – kromě tebe
ku – vlastní – 3. pád – ku devíti
kvůli – nevlastní – 3. pád – kvůli rodičům
mezi – nevlastní – 7. pád – mezi domy
mimo – nevlastní – 4. pád – mimo provoz
místo – nevlastní – 2. pád – místo mě
na – vlastní – 4. pád + 6. pád – na stůl + na stole
nad – vlastní – 4. pád + 7. pád – nad stůl + nad stolem
nade – vlastní – 4. pád + 7. pád – nade dveře + nade dveřmi
naproti – nevlastní – 3. pád – naproti obchodu
navzdory – nevlastní – 3. pád – navzdory nepřízni
o – vlastní – 4. pád + 6. pád – o hlas + o moři
ob – vlastní – 4. pád – ob sedačku
od – vlastní – 2. pád – od strýce
ode – vlastní – 2. pád – ode dveří
ohledně – nevlastní – 2. pád – ohledně návrhu
okolo – nevlastní – 2. pád – okolo domu
oproti – nevlastní – 3. pád – oproti nepřátelům
po – vlastní – 4. pád + 6. pád – po kolena + po tobě
poblíž – nevlastní – 2. pád – poblíž domu
pod – vlastní – 4. pád + 7. pád – pod dům + pod domem
pode – vlastní – 4. pád + 7. pád – pode dveře + pode dveřmi
podél – nevlastní – 2. pád – podél řeky
podle – nevlastní – 2. pád – podle zákona
podlevá – nářeční – 2. pád – podlevá Boha, význam - podle
pomocí – nevlastní – 2. pád – pomocí vody
před – vlastní – 4. pád + 7. pád – před dům + před domem
přede – vlastní – 4. pád + 7. pád – přede dveře + přede dveřmi
přes – vlastní – 4. pád – přes řeku
přese – vlastní – 4. pád – přese všechno
při – vlastní – 6. pád – při tobě
pro – vlastní – 4. pád – pro tebe
prostřednictvím – nevlastní – 2. pád – prostřednictvím televize
proti – nevlastní – 3 (...více se dočtete ve zdroji)
Zdroj: článek Předložky
Poradna
V naší poradně s názvem BÁSNIČKA 5 SLOK se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Tereza.
Dobrý den ráda bych se zeptala jestli tady máte básničku o paní učitelce ve škole máme nějaké kolo a ráda bych přednesla básničku která bude právě o té paní učitelce.
Jestli tady máte nějaké písničky taky bych potřebovala poradit prosím o pomoc
,tuto stránku mám ráda a doufám že mě nezklamete. děkuji za pomoc,
Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Milda.
TAHÁK
(Tereza Rýparová)
Každé ráno zas a znovu
zvonek nás volá do školy.
"No tak co je? Kde jste všichni?
A kde máte úkoly?"
Učitelka před tabulí
nejdřiv všechny vyzkouší.
Petr se nic nenaučil,
podvádět se pokouší.
Tahák z kapsy vytahuje,
Kátě šeptá do ouška,
jestli by mu poradila
druh tohohle papouška.
Učitelka trochu tuší,
kdo že třídu ruší snad,
a jen zkouší na pár pojmů,
které měl by každý znát.
A tak Petr před tabulí
přešlapuje sem a tam.
"Na co mi je teďka platný,
že taháky v kapse mám?
Příště radši naučím se,
ať nestojim tu jenom tak,
a kdo tvrdí, že to nedám,
tomu ještě vytřu zrak!"
Zdroj: příběh Básnička 5 slok
Ohryzaná básnička
Jiří Žáček (2 sloky, lehká básnička , pro druhou třídu , od Jiřího Žáčka)
Když se myši probudily,
kručelo jim v bříšku,
ale doma objevily
jenom tuhle knížku.
~
Že jim tuze vytrávilo
ze zimního spánku,
v cukuletu ohryzaly
skoro celou stránku.
Zdroj: článek Básničky od Jiřího Žáčka k recitaci
Příběh
Ve svém příspěvku BÁSEŇ PRO 4. TŘÍDU se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Nikol Boranova.
Potřebuju básnicku abych vyhrála recitační soutěž
Musí bit hodne moc btipna
Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Mira.
prosim basnicku 3 az 4 sloky
Zdroj: příběh Báseň pro 4. třídu
Ukázka seminární práce
Zde si například můžete přečíst pokyny k vyhotovení seminární práce z oboru biologie...
Zadání:
Biologické téma odpovídající svým zaměřením budoucí profesní orientaci a směru VŠ studia.
Cenné jsou práce řešící konkrétní problém, který má praktickou aplikaci – praktický přínos.
Práce kompilačního charakteru je vhodné doplnit průzkumem realizovaným formou dotazníkového šetření.
Způsob zpracování:
Kompilát z knih a časopisů na vybrané téma.
Práce laboratorního či chovatelského charakteru.
Terénní práce – sbírka přírodnin s dokladovým materiálem, který se v práci vyhodnotí.
Kolik stran:
Minimální rozsah je 10 stran strojově psaného textu.
Práce by neměla přesáhnout 25 stran.
Vše musí být spojeno v jeden celek (kroužková vazba, termovazba a další).
Jaké náležitosti práce musí mít:
Úvodní stranu
Čestné prohlášení
Obsah
Úvod
Vlastní text
Teoretická část
Metody práce
Praktická část
Výsledky
Diskuse
Závěr
Seznam použité literatury
Přílohy
Poděkování:
Zmínění toho, kdo s prací pomáhal, popřípadě poděkování zúčastněným.
Je na samostatném listě, nestránkuje se, ale do rozsahu práce se počítá.
Obsah:
Obsah práce musí být úplný s uvedením čísel stran, včetně příloh.
Číslování kapitol a podkapitol musí odpovídat normě.
Lze zvolit 2 varianty zápisu:
Obsah – 1. varianta str.
1. Úvod ................................................................. 2
2. Popis lokality .................................................... 3
2.1. Výběr místa.................................................... 4
2.2. Okolí rybníku.................................................. 5
3. Materiál a metodika .........................................10
4. Výsledky ..........................................................12
4.1. Fotodokumentace..........................................14
4.2. Popis druhové skladby...................................15
4.3. Popis a biologie vybraných živočichů............19
4.3.1. Korýši .........................................................19
4.3.2. Obojživelníci .............................................. 20
4.3.3. Ryby .......................................................... 21
5. Diskuse ............................................................ 22
6. Závěr ................................................................ 23
7. Seznam použití literatury ................................. 25
8. Přílohy .............................................................. 26
Obsah – 2. varianta
(...více se dočtete ve zdroji)
Zdroj: článek Co to je seminární práce
Vtipné básničky pro děti
Vtipné básně nejsou omezené věkově. Humor se dá objevit v básních určených pro malé děti, i pro ty starší, stejně jako pro dospělé. Při výběru vhodné básně se musí učitel rozmýšlet nad tím, co je pro žáky vhodné, i to, co jsou žáci schopni se naučit (každý má jinak vytrénovanou paměť, někomu bude stačit básnička se třemi slokami, jiný nemá problém naučit se báseň mnohem delší). Zde je ukázka vtipné básničky k recitaci pro 3. třídu .
Zdroj: článek Vtipné básničky k recitaci pro děti
Poradna
V naší poradně s názvem BÁSEŇ PRO 3.TŘIDU se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Mira.
prosim basnicku 3 az 4 sloky
Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Milda.
Cvrček
Josef Kožíšek 4 sloky
Stojí u své chaty,
stojí mezi vraty
cvrček zamyšlen;
pověz ty nám, pane strýčku,
co na mezi na sluníčku
děláš celý den?
Starostí mi hlava
skoro postonává,
moje dětičky:
po celý den v parnu pasu
nepokojnou, bujnou chasu,
zlaté husičky.
U své chaty stojí
cvrček v hnědém kroji,
stojí podle vrat;
co tu děláš, pane milý,
když se večer k horám chýlí,
sluníčko jde spat?
Chodím na besedu,
s druhy hovor předu,
ladím píšťalky;
a když druzi se mnou počnou,
slyšeti je naši skočnou
sto mil do dálky.
Rybička
Josef Kožíšek 3 sloky
Žába leze do kaluže,
na rybičku reptá:
Pojď, rybičko, na sluníčko,
podívej se do světa.
Já jsem rybka jako šipka,
nechci býti jako ty,
je-li tobě kaluž milá,
já si hledím čistoty.
Sukýnku mám vybílenou,
blýská se mi jako sníh,
koupila ji má matička
za milion stříbrných.
Zdroj: příběh Báseň pro 4. třídu
Tati, kup mi pejska
Jiří Žáček (2 sloky, lehká básnička , pro druhou třídu , od Jiřího Žáčka)
Tati, kup mi pejska!
Nejlepší je štěně.
Budu ho brát na procházku
třeba stokrát denně.
~
Naučím ho štěkat.
Pro mě to nic není.
On mi bude na oplátku
radit při učení.
Zdroj: článek Básničky od Jiřího Žáčka k recitaci
Příběh
Ve svém příspěvku BÁSEŇ PRO SKOLÁKY se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Jan.
nejlepší básnička je Malovaná pohádka od: Jiří Žáček
Na tento příspěvěk jestě nikdo nereagoval. Chcete se k němu vyjádřit? Klikněte na tlačítko a budete moci vložit svůj komentář.
Zdroj: příběh Báseň pro skoláky
Říkanka pro berušku
Jiří Žáček (2 sloky, lehká básnička , pro druhou třídu , od Jiřího Žáčka)
Beruško,
půjč mi jednu tečku!
Třeba tu,
co máš na zadečku.
~
Musím ji napsat
za větou,
ať se mi slova
nepletou.
Zdroj: článek Básničky od Jiřího Žáčka k recitaci
Příběh
Ve svém příspěvku ODPOVĚĎ NA DOTAZ se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Zdeněk Rýdl.
Básničku Vám můžu napsat na počkání, pokud máte představu o čem by to mělo být a pro jakou příležitost. Napíši Vám návrh a editace, úpravy textu jsou neomezené. Zdeněk Rýdl
Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel David Noga.
Dobrý den chtěl bych se teda zeptat jestli by jste mi tu básničku dokázal vymyslet moc bych byl rád. Děkuji
Zdroj: příběh Básničky pet slok
Hodné děti
J. V. Sládek (2 sloky, lehká básnička pro děti na recitaci)
Tak hodných dětí už nebude,
svět světem co bude státi,
jak Frantík, Tonda, Prokop, Vít,
když na vsi začnou si hráti !
~
Tak hodných dětí už nebude,
jak Nána, Mařka a Cila ;
jen honem, honem, matičko,
bych mezi nimi už byla ! —
Zdroj: článek Báseň pro 5. třídu
Bubák
Jiří Žáček (1 sloka, lehká básnička , pro druhou třídu , od Jiřího Žáčka)
Sedí bubák na dubu,
který v lese stojí.
Straší děti – Bububu!
A pak se sám bojí!
Zdroj: článek Básničky od Jiřího Žáčka k recitaci
Příběh
Ve svém příspěvku MILOŠ KRATOCHVÍL BÁSNĚ K RECITACI se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Nikola.
Básničky jsou velmi hezké
Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Michal.
Básnička se mi moc líbí a ve čtvrtek příští týden ji budu recitovat ve škole.
Zdroj: příběh Miloš kratochvíl básně k recitaci
Eskymácká abeceda
Jiří Žáček (2 sloky, lehká básnička , pro druhou třídu , od Jiřího Žáčka)
Eskymácké děti
mají školu z ledu,
učí se tam
eskymáckou abecedu.
~
Eskymácká abeceda,
to je krásná věda,
sáňkování, koulování
a lov na medvěda.
Zdroj: článek Básničky od Jiřího Žáčka k recitaci
Příběh
Ve svém příspěvku PRAVOPISNÁ CVIČENÍ PRO 2. TŘÍDU se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Nula.
tohle už dávno vím
Na tento příspěvěk jestě nikdo nereagoval. Chcete se k němu vyjádřit? Klikněte na tlačítko a budete moci vložit svůj komentář.
Zdroj: příběh Pravopisná cvičení pro 2. třídu
Aprílová škola
Jiří Žáček (2 sloky, lehká básnička , pro druhou třídu , od Jiřího Žáčka)
Navštívíme dneska spolu
aprílovou školu,
kde žáci s poškoláky v čele
zkoušejí pana učitele.
~
Když domů pětku přinese si,
syn vykráká ho za pačesy,
jestliže ovšem nemá pleš.
Všecko je pravda - žádná lež!
Zdroj: článek Básničky od Jiřího Žáčka k recitaci
Poradna
V naší poradně s názvem JIŘÍ ŽÁČEK - BÁSNIČKY O JARU se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Jitka.
Potřebují básničku o jaru,tři sloky pro druhou třídu .
Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Milda.
Znám jednu básničku o jaru na 3 sloky a kousek.
Milé jaro, kde jsi
Veronika Baudyšová
Milé jaro, kde jsi?
Vidět nikde nejsi.
Sněženka nám vykvetla,
paní Zima utekla.
Zelená se tráva,
slunce už zas vstává.
Probudí se květiny,
já mám brzy jmeniny.
Kytičky si zpívají.
všechny jaro vítají.
Těší se i černý kos,
začíná už ale noc.
Já už musím také spát,
o jaru si nechám zdát.
Zdroj: příběh Jiří Žáček - básničky o jaru
Vánoční stromeček
Jiří Žáček (2 sloky, lehká básnička , pro druhou třídu , od Jiřího Žáčka)
Zelenej se, jedličko,
narovnej se maličko,
líbíš se mi, vezmu si tě,
budeš vonět v našem bytě.
~
Dám ti hvězdu na čelo,
večer bude veselo.
Můžu ti to předem slíbit,
bude se ti u nás líbit.
Zdroj: článek Jiří Žáček - básničky o zimě
Příběh
Ve svém příspěvku DIKTÁTY PRO 7. TŘÍDU ZŠ se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Barbora.
Děkuji vám za vytvoření těchto diktátu - náramně mi pomáhájí.
Buďte zdrávi a ať se dobře daří!
Barbora Sedlářová
Na tento příspěvěk jestě nikdo nereagoval. Chcete se k němu vyjádřit? Klikněte na tlačítko a budete moci vložit svůj komentář.
Zdroj: příběh Diktáty pro 7. třídu ZŠ
Pravopis přídavných jmen přivlastňovacích
Největší problémy v pravopise dělají přídavná jména přivlastňovací podle vzoru otcův v množném čísle. Pokud se jedná o přivlastňovací přídavné jméno rodu mužského životného podle vzoru otcův, píše se v 1. pádě množného čísla koncovka -i (například otcovi psi). Ve 4. pádě množného čísla je pak koncovka -y (například pro otcovy psy).
pády
Rod mužský životný
Jednotné číslo
Množné číslo
1. pád
Otcův pes
Otcovi psi
2. pád
Otcova psa
Otcových psů
3. pád
Otcovu psu
Otcovým psům
4. pád
Otcova psa
Otcovy psy
5. pád
Otcův pse
Otcovi psi
6. pád
Otcově / otcovu psu
Otcových psech
7. pád
Otcovým psem
Otcovými psy
U přivlastňovacích přídavných jmen rodu mužského neživotného podle vzoru otcův se píše v 1. pádě množného čísla koncovka -y (například otcovy stroje).
pády
Rod mužský neživotný
Jednotné číslo
Množné číslo
1. pád
Otcův stroj
Otcovy stroje
2. pád
Otcova stroje
Otcových strojů
3. pád
Otcovu stroji
Otcovým strojům
4. pád
Otcův stroj
Otcovy stroje
5. pád
Otcův stroji
Otcovy stroje
6. pád
Otcově / otcovu s
(...více se dočtete ve zdroji)
Zdroj: článek Cvičení na přídavná jména
Příběh
Ve svém příspěvku BÁSNĚ PRO 5. TŘÍDU se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Sofie.
Potřebuju nějaké sedmi slokové basničky. Nemá někdo tip jakou
Na tento příspěvěk jestě nikdo nereagoval. Chcete se k němu vyjádřit? Klikněte na tlačítko a budete moci vložit svůj komentář.
Zdroj: příběh Básně pro 5. třídu
Zájmena přivlastňovací
Přivlastňovací zájmena jsou také
uzavřenou skupinou zájmen, jejichž úkolem je vyjádřit, že někdo nebo něco
někomu nebo něčemu patří. K této skupině se také řadí zvratné zájmeno svůj .
U přivlastňovacích zájmen, které se
vztahují k párovým částem lidského těla, se používá přípona -ma. Například: Vyrobil
klouzačku svýma rukama.
Zájmena přivlastňovací: můj, tvůj,
jeho, její, jeho, náš, váš, jejich, svůj a všechny jejich tvary.
Skloňování
přivlastňovacích zájmen můj, tvůj, jeho, její, jeho v jednotném čísle:
ZÁJMENA
PÁDY
MŮJ*
TVŮJ*
JEHO
JEJÍ
JEHO
1.
pád
Můj, má, moje, mé, moje
Tvůj, tvá, tvoje, tvé, tvoje
Jeho
Její
Jeho
2. pád
Mého, mé,mojí, mého
Tvého, tvé, tvojí, tvého
Jeho
Jejího
Jeho
3.
pád
Mému, mé, mojí, mému
Tvému, tvé, tvojí, tvému
Jeho
Jejímu
Jeho
4.
pád
Mého, můj, mou, moji, mé, moje
Tvého, tvůj, tvou, tvoji, tvé, tvoje
Jeho
Její
Jeho
5.
pád
Můj, má, moje, mé, moje
Tvůj, tvá, tvoje, tvé, tvoje
Jeho
Její
Jeho
6.
pád
O mém, o mé, moji, o mém
O tvém, o tvé, tvojí, o tvém
O jeho
O jejím
O jeho
7.
pád
S mým, s mou, mojí, s mým
S tvým, tvou, tvojí, tvým
S jeho
S jejím
(...více se dočtete ve zdroji)
Zdroj: článek Všechna zájmena
Příběh
Ve svém příspěvku BÁSEŇ PRO 5. TŘÍDU se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Anonym.
dobry den prosim delsi basne jsou hezke ale kratke dekuji za vas cas
Na tento příspěvěk jestě nikdo nereagoval. Chcete se k němu vyjádřit? Klikněte na tlačítko a budete moci vložit svůj komentář.
Zdroj: příběh Báseň pro 5. třídu
Přednes
Zdeněk Rýdl (5 slok, vtipné básně, od Zdeňka Rýdla)
Ve škole nám říkali, že " Bez práce nejsou koláče,"
ale taky, " Kdo neumí mluvit, bude jenom dřít a zapláče ".
~
Aby člověk uměl mluvit, to není jen klika,
je to přímo vědní obor, zvaný prostě " Rétorika ".
~
Pro začátek můžeš zkusit hrát si s jedním slovíčkem,
postavit se před zrcadlo a sledovat, no, jaký jsem ?
~
Pak si vyber pro svou třídu , nějakou tu básničku,
záleží na intonaci a ne jenom na slovíčku !
~
Text se musíš naučit, bez toho to nejde,
pak tě čeká trochu trémy, ale i to nakonec přejde !
Zdroj: článek Básně pro 5. třídu
Zájmena ukazovací
Ukazovací zájmena ukazují mimo
text, nebo odkazují na něco uvnitř textu. Pomáhají se zorientovat v komunikaci.
Ukazovací zájmena: ten, ta,
to, ti, ty, ta, tento, tato, too tenhle, onen, takový, týž, tentýž, sám
U ukazovacího zájmena sám ,
je důležité dát si pozor na 4. pád množného čísla, kde se píše v mužském i
ženském rodě koncovka y. Například: Lvy jsme viděli v kleci samy. Lvice jsme
viděli v kleci samy.
Je důležité si uvědomit, že u párových lidských orgánů se
používá v 7. pádě koncovka -ma. Například: Sledoval mě těma svýma očima.
Skloňování
zájmen ten, ta, to, tento, tato, toto:
ZÁJMENA
PÁDY
TEN
TA
TO
TENTO
TATO
TOTO
1.
pád
Ten
Ta
To
Tento
Tato
Toto
2.
pád
Toho
Té
Toho
Tohoto
Této
Tohoto
3.
pád
Tomu
Té
Tomu
Tomuto
Této
Tomuto
4.
pád
Toho, ten
Tu
To
Tohoto, tento
Tuto
Toto
5.
pád
-
-
-
-
-
-
6.
pád
O tom
O té
O tom
O tomto
O této
O tomto
7.
pád
S tím
S tou
S tím
(...více se dočtete ve zdroji)
Zdroj: článek Všechna zájmena
Skloňování slova milý
Číslo jednotné, rod mužský životný:
1. pád : (kdo, co? ) milý , např.: Přišel i můj milý skřítek.
2. pád : (koho, čeho? ) milého , např.: Bez milého kamaráda.
3. pád : (komu, čemu? ) milému , např.: Milému příteli.
4. pád : (koho, co? ) milého , např.: Potřebuji pozdravit mého milého tatínka.
5. pád : (oslovujeme, voláme ) milý , např.: Hej Ty! Milý člověče!
6. pád : (o kom, o čem? ) milém , např.: Pohádka o milém princi.
7. pád : (s kým, s čím? ) milým , např.: Strávila večer s milým člověkem.
Číslo jednotné, rod mužský neživotný: (Vše je stejné jako u životného, až na tvar ve 4. pádu.)
1. pád : (kdo, co? ) milý , např.: Můj milý mobil.
2. pád : (koho, čeho? ) milého , např.: Bez milého přijetí.
3. pád : (komu, čemu? ) milému , např.: Robot poděkoval dalšímu milému stroji.
4. pád : (koho, co? ) milý , např.: Dostala jsem milý dárek.
5. pád : (oslovujeme, voláme ) milý , např.: Zapni se! Můj milý počítači!
6. pád : (o kom, o čem? ) milém , např.: Snila jsem o mém milém květu.
7. pád : (s kým, s čím? ) milým , např.: Přivítal se semnou milým polibkem.
Číslo jednotné, rod ženský:
1. pád : (kdo, co? ) milá , např.: Moje milá přítelkyně.
2. pád : (koho, čeho? ) milé , např.: Bez mojí milé kamarádky.
3. pád : (komu, čemu? ) milé , např.: Napsal jsem mojí milé mamince.
4. pád : (koho, co? ) milou , např.: Dostala jsem milou zprávu.
5. pád : (oslovujeme, voláme ) milá , např.: Hola, hola! Moje školo milá!
6. pád : (o kom, o čem? ) milé , např.: Zdálo se mi o mé milé přítelkyni.
7. pád : (s kým, s čím? ) milou , např.: Překvapil mě milou zprávou.
Číslo jednotné, rod střední:
1. pád : (kdo, co? ) milé , např.: Milé dítě.
2. pád : (koho, čeho? ) milého , např.: Dieta bez mého milého ovoce.
3. pád : (komu, čemu? ) milému , např.: Dal jsem pamlsek milému štěněti.
4. pád : (koho, co? ) milé , např.: Dostala jsem milé přání k svátku.
5. pád : (oslovujeme, voláme ) milé , např.: Dobrý den! Milé obecenstvo!
6. pád : (o kom, o čem? ) milém , např.: Zdálo se mi o mém milém zvířátku.
7. pád : (s kým, s čím? ) milým , např.: Ohromil mě milým překvapením.
Číslo množné, rod mužský životný:
1. pád : (kdo, co? ) milí , např.: Přišli i moji milí skřítci.
2. pád : (koho, čeho? ) milých , např.: Bez mých milých kamarádů.
3. pád : (komu, čemu? ) milým , např.: Našim milým přátelům.
4. pád : (koho, co? ) milé , např.: Potřebuji pozdravit mé milé medvídky.
5. pád : (oslovujeme, voláme ) milí , např.: Hej Vy! Milí lidé!
6. pád : (o kom, o čem? ) milých , např.: Pohádka o milých princeznách.
7. pád : (s kým, s čím? ) milými , např.: Strávila večer s milými lidmi.
Číslo množné, rod mužský neživotný: (Vše je stejné jako u životného, až na tvar v&
(...více se dočtete ve zdroji)
Zdroj: článek Pravopis milý a milí