Facebook Síť X Pinterest email tisk

Téma

BERNARDÝNŮM TŘIKRÁT SLÁVA


Bernardýnům třikrát sláva

Jiří Žáček
(4 sloky, básnička od Jiřího Žáčka)

Když je sníh a led a jíní,

jásá srdce bernardýní.

V zimě, ba i na jaře

zachraňuje lyžaře.

~

Vyčmuchá je pod lavinou,

nebojte se - nezahynou!

Vyhrabe je, přinese,

je to jeho profese.

~

Neřeční a rovnou jedná,

je to práce zodpovědná.

Nabídne jim horký grog,

ať jim zpevní vratký krok.

~

Každou zimu se to stává -

bernardýnům třikrát sláva!

Připijme jim na zdraví,

že jsou na nás laskaví.

Zdroj: článek Jiří Žáček - básničky o zimě

Příběh

Ve svém příspěvku VTIPNÉ BÁSNIČKY K RECITACI MAJÍCÍ 5 SLOK se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Saul.

Bajka volební
(Volně dle Ezopa)

Jiří Žáček

Stojí, stojí voli
na volebním poli,
hádají se, koho zvolit
na vedoucí roli.

Slyšelo je tele,
prohlásilo směle:
„Zvolíme si velevola,
ať nám kráčí v čele!“

Dle té moudré rady
všichni dohromady
zvolili si velevola
a teď hubnou hlady.

Každý vůl i kráva
přesto bučí: „Sláva!
Přišla éra prosperity,
pokroku a práva!“

V téhle bajce není
žádné naučení,
neboť tam, kde volí voli,
svět se sotva změní.

Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Standa.

To je úplně skvělé.
Škoda, že to není uveřejňováno před každými volbami.
Moc děkuji

Zdroj: příběh Vtipné básničky k recitaci mající 5 slok

Skupiny

Obvykle se citoslovce rozdělují do tří skupin. První skupinou jsou citoslovce emocionální. Jak již název napovídá, tyto citoslovce mají vyjádřit emoce mluvčího, které mohou být kladné ale i záporné, specifikované ale i nespecifikované. Některé citoslovce vyjadřují emoce přímo a dá se už ze slova poznat, jestli se jedná o kladnou či zápornou emoci. Příkladem mohou být slova typu: fuj, jupí, sláva, mňam. U absolutní většiny citoslovcí se dá jejich význam určit až po seznámení s kontextem, citoslovce ach například může mít kladný význam, například: ach, to je krása, ale i záporný: ach, to bolí. Důležitá je i intonace, v případě, že je věta pronesena ironicky, se může význam citoslovce zcela změnit. Citoslovce vyjadřující kladné emoce mohou mít náboj radosti (jupí), triumfu (heč), uspokojení (sláva), nadšení (joj), dojetí (ach jo), něžnosti (no ťuťuťu). Citoslovce vyjadřující záporné emoce mohou mít nábor ošklivosti (brr), odporu (fuj), opovržení (ále), nechuti a nespokojenosti (hernajs, hergot), vzdoru (basta), bolesti (au), posměchu (kyš, kyš), smutku (bože).

Druhým typem jsou citoslovce kontaktové, jejichž cílem je navázání různých kontaktů mezi mluvčím a adresátem. Tyto citoslovce mohou být povzbuzovací (hip, hip, hurá), žádací (no tak), upozorňovací (hej), povelová (pozor), pozdravová (nazdar), citoslovce pro kontakt s dětmi (pápá), citoslovce pro kontakt se zvířaty (čiči).

Posledním druhem citoslovcí jsou citoslovce zvukomalebná (= onomatopoická), která napodobují různé reálně existující zvuky. Jako příklad užití zvukomalebných citoslovcí v textu poslouží úryvek z Erbenova Zlatého kolovratu, kde zvukomalebná citoslovce nahradila přísudky: Před chalupou z koně hop a na chalup klop,klop, klop. Zvukomalebná citoslovce tedy vyjadřují zvuky vydávané živými ale i neživými původci. Mezi zvuky vydávané živými původci patří zvuky vydávané hlasovým ústrojím, u lidského hlasového ústrojí se může jednat o smích (hihihi), u zvířecího hlasového ústrojí se jedná o zvuky, které zvíře vydává (haf, mňau). Dále sem patří zvuky vydávané dechovým ústrojím (fí, puf), zvuky vydávané při jídle (zob, chřup, křup), při rychlém pohybu (chňap). Zvuky vydávané neživými původci rozlišujeme na zvuky vydávané při nárazu (bác, bum), při destrukci (třesk, křup), zvuky přírodních úkazů (húú), zvuky vody (cák, žbluňk), zvuky strojů a přístrojů (vrr), zvuky hudebních nástrojů (bzum bzum, fidli fidli).

Zdroj: článek Citoslovce

Příběh

Ve svém příspěvku ANDREJ BABIŠ KONTAKT E MAIL se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Bohumil Jiroušek.

Přeji vše NEJ, hodně zdraví a pevné nervy Mému premiérovi Andreji Babišovi k jeho dnešním narozeninám.Vypusťte z hlavy "stádo" hlupáků, závistivců a jim podobných. Užijte v kruhu rodinném klid a pohodu.

Hezky den přeje Jiroušek Bohumil

Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Libor Malík.

Vážený, v Praze a na D1 dosud řádí kolonavirus, ale o tom jsem vůbec nechtěl psát. Téma je čekání na vakcinu proti koronaviru. Než přijde do světa - a Česko je malé, napadlo mě upozornit na bezva prostředek s rychlejší dostupností. Víme, že stříbro zabíjí viry a bakterie i další organismy nepřátelské člověku - i zvířatům. Aby bylo jako lék, je nutná elektrolýza dvou ultračistých stříbrných deštiček v destilované vodě. Vzniklé částice musí být malé - v řádu jedné či dvou tisícin milimetru, aby prošly ledvinami ven. Než se tak stane, v krevním oběhu zlikviduje každá nanočástice koloidního stříbra až tři viry, či bakterií. Takto zlikviduje a působí na více jak 650 druhů virů a bakterií. Úžasné! Nikdo, kdo není alergický na stříbro, nepocítí ani neobdrží újmu na svém zdraví (jako např. u jiných léků). Sportující občan po koloidní kůře si může ukrojit větší dávku námahy a výkonu - jako já. Nemocní po zničení všech parazitů a menších organismů pocítí úlevu a nakonec se vzpamatuje i jejich imunitní systém, a obrana proti nemocem se znásobí. I kdyby koloidní stříbro umělo jenom toto, zaslouží si uznání. Občané čekají na něco důrazného. Protože by některé farmaceutické firmy u nás s koloidním nano-stříbem mohly zastavit epidemii koronavviru ještě dnes. Užívá se dávka jako malá nebo velká štamprle třikrát denně hodinu před jídlem. Možno po čtvrté i v noci (střevní mikroflóru nezatěžuje). Ale je třeba užívat minimálně tři až sedm dní. Nekupovat v prodejnách! Ani ty, které jsou v plastových obalech! Jen ve skleněných a barevných lahvích, aby nepůsobilo světlo. Dobré a čisté koloidní stříbro na vnitřní užívání vydrží dva roky (nano-částice), ale nekvalitní na vnější upotřebení sotva jeden rok (velké částice, které neprojdou ledvinami).

Před třiceti roky nastala změna politiky z totalitní v demokracii. Už to umíme, a proto dnes konečně mohla přijít proměna nehospodárné ekonomiky v efektivní. Opozice Vaši snahu soudí podle neutěšené minulosti. Ten obrat v lepší hospodaření nechápou, nežijí dneškem. Díky za vše a Vám přeji hezké osobní dny
Libor Malík Rožnov pR

Uživatel rovněž přidal ke svému příspěvku i obrázek, který můžete vidět, když kliknete na tento odkaz přiložený obrázek.

Zdroj: příběh Andrej babiš kontakt e mail

Charakteristika literární postavy: Harry Potter

Osnova

  1. Seznámení s Harrym Potterem
  2. Harryho vlastnosti
  3. Harryho rodina
  4. Harryho přátelé a nepřátelé
  5. Harryho vztah ke kouzelnickému světu
  6. Harry a škola
  7. Harryho zájmy a schopnosti
  8. Jak se Harry vnímá
  9. Dojmy z Harryho Pottera

Příběh J. K. Rowlingové o mladém kouzelníkovi je známý po celém světě. Harry Potter se stal oblíbeným literárním i filmovým hrdinou. Jeho fanoušky nejsou jen děti, ale řadu příznivců má i mezi dospělými, kteří na jeho příbězích vyrůstali. I pro mě jeho osudy patří k těm příběhům, na něž budu těžko zapomínat. Harry James Potter se narodil dne 31. července roku 1980 v Godrikově dole. Jeho příběh sice začíná smrtí jeho rodičů, ale hlavní události v jeho životě nastanou, až když nastoupí na kouzelnickou školu. Harry je štíhlé, nepříliš vysoké postavy. Jeho tmavé, husté a věčně rozježené vlasy schovávají jizvu ve tvaru blesku, kterou má na čele. Pod nepříliš moderními brýlemi se ukrývají zelené oči, jejichž barvou se velmi podobá své matce.

Harry od dětství vyrůstá v nekouzelnickém prostředí u příbuzných, kteří se mu příliš nevěnují, a proto je prvních jedenáct let velmi osamělý. Nemá se komu svěřit se svými trápeními, a ani jeho problémy nikoho nezajímají. Až ve škole najde přátele, kterým se může svěřovat, s čímž ale může mít někdy problémy. Nakonec svým dvěma nejlepším přátelům zcela důvěřuje, přestože někdy o nich zapochybuje. Když mu například o prvních letních prázdninách nepřichází od Rona a Hermiony žádná pošta, tak se domnívá, že na něj zapomněli. Přátelé jsou pro Harryho velmi důležití, a tak je pro ně ochotný udělat vše, dokonce klidně riskuje i svůj život. Harry je také velmi odvážný a smělý, jen tak se něčeho nezalekne, a i když cítí strach, tak ho dokáže překonat. Neváhá se postavit zlu, když cítí, že je to správné. Jak se ukáže ve třetím díle Harry Potter a vězeň z Azkabanu, nejvíce se právě bojí toho, že bude mít strach. Přestože v některých chvílích působí Harry nesměle, například když se snaží oslovit dívku, která se mu velmi líbí, je zároveň také velmi přátelský. S přáteli, obzvláště s Ronem, se někdy chová jako správný puberťák a je velmi veselý. Oba chlapci třeba neváhají si domácí úkoly na hodinu jasnovidectví vymýšlet. Že má Harry rád humor, je jasné už z toho, že podporuje Ronovy bratry

(...více se dočtete ve zdroji)

Zdroj: článek Charakteristika

Zima

Jiří Žáček
(3 sloky, lehká báseň, pro druhou třídu, od Jiřího Žáčka)

Jak peřina za peřinou

po obloze mraky plynou.

~

Pár těch peřin puklo mrazem,

peří se z nich sype na zem.

~

Sláva - sněží! To je prima,

letos bude bílá zima!

Zdroj: článek Jiří Žáček - básničky o zimě

Citáty

Většina známých citátů od Williama Shakespeara pochází z jeho knih, ať už se jedná o divadelní hru nebo báseň. Řada Shakespearových citátů je parafrázována a je stále považována za aktuální. Častým tématem vybraných citátů je láska. Citátů by ale mnoho být mnohem více, téměř z každého jeho díla se dá mnoho věcí citovat.

  • „Ach, ona teprv učí zářit svíce. Jak v uchu černochově náušnice žhne v tváře její spanilost, nad lidský pomysl i nad žádost. Jako když holubička k vranám sedne, tak jiných krása vedle její bledne... Že jsem kdy miloval? Ach ne, ó ne! Já lásku neznal do dnešního dne.“
  • „Anonym nikdy za nic nestojí, nechť sám své jméno považuje za nic.“
  • „A ty vaše malovánky taky dobře znám! Pánbůh vám dal jeden obličej a vy si děláte druhý. Vrtíte se a kroutíte, šepláte a zpotvořujete jména božích tvorů a z hříšné vypočítavosti ze sebe děláte putičky.“ (Hamlet)
  • „Ať smutnou výstrahou nám provždy je ten příběh Romea a Julie.“
  • „Až teprve naše společná láska mi ukázala, co je v životě důležité. Teď vím, že štěstí je jen poloviční, když se o něj nemáš s kým dělit, a že smutek je dvojnásobný, když Ti z něj nemá kdo pomoci. S Tebou jsem poznal, co to znamená opravdu milovat a jaké to je, když je moje láska opětována...“
  • „Bláznovství obchází kolem světa jako slunce. Není místa, kde by nesvítilo.“
  • „Bohatý cit je chudý na slova, nemá se krášlit, sám je krásný dost...“
  • „Být či nebýt, to je, oč tu běží.“
  • „Celý svět je jeviště a všichni lidé na něm jenom herci.“
  • „Co když je láska plamenem, jenž vyšlehává z překvapení? Až shoří vše, co bylo v něm, zhasne a bude po plameni, jenž vyšlehával z překvapení a byl jen pouhým plamenem.“
  • „Co je člověk, když žije jenom proto, aby spal a jedl? Nic víc než zvíře, nic víc. Ten, kdo nám dal tak velkou schopnost myslet, nazírat věci minulé i příští, zajisté nechtěl, aby božský rozum v nás zahníval a tlel.“ (Hamlet)
  • „Co růží zvou, i zváno jinak, vonělo by stejně.“ (Romeo a Julie)
  • „Čas ubíhá různě - podle toho s kým.“
  • „Čisté srdce se snadno nepoleká.“
  • „Ďábel i Bibli cituje, když mu to přijde vhod.“
  • „Dobrá pověst je nicotná a velmi nesprávná představa, často se získá bez zásluhy a ztratí bez viny.“
  • „Dobré srdce ženy, než pěkná tvář upoutá mou lásku.“
  • „Dobré víno je dobrý přítel, když s ním
  • (...více se dočtete ve zdroji)

    Zdroj: článek William Shakespeare

    Vrtulníky na výletě

    Jiří Žáček
    (2 sloky básničky pro děti k recitaci 3 třída, vtipná lehká báseň od Jiřího Žáčka)

    Letí lehce jako vážky,

    přenesou se přes překážky.

    Letí spolu na výlet,

    sláva, nazdar, šťastný let!

    A co všechno vidí dole:

    města, řeky, lesy, pole,

    auta, vlaky, stádo krav,

    které bučí na pozdrav.

    ~

    Pak se snesou na palouku,

    říkají si:„Ty můj brouku!“

    Když se k sobě přitulí,

    vrtí přitom vrtulí.

    Zdroj: článek Vtipné básničky k recitaci pro děti

    Česká královna

    Marie Terezie usilovala o to být českou královnou z politických důvodů. Původně se ani nezamýšlela, že by se nechala korunovat českou královnou, nezáleželo jí na tom, usilovala jen o uherskou korunu. Česká koruna se jí ani nelíbila, přišla ji nemoderní, připomínala ji šaškovskou čapku, ale na hlavu si ji i přesto nasadila ráda, protože tím jasně zrušila veškeré nároky Karla Albrechta na český trůn. Do Prahy panovnice přijela dne 29. dubna 1743 ve velkolepém kočáru po boku manžela. Den před korunovací tedy dne 11. května 1743 se konala slavnostní bohoslužba. Už od šesti zval zvon Zikmund Svatovítského chrámu na bohoslužbu o sedmé hodině jak královnu, tak i přední zemské šlechtice. Bohoslužby a korunovace se ale neúčastnili všichni zemští šlechtici, protože řada z nich byla v emigraci, nebo na venkově, kam je královna vypověděla za jejich zradu. Nevypověděla ale všechny, řada šlechticů na svůj trest stále čekala.

    Korunovace mladé panovnice probíhala stejně jako korunovace její otce z roku 1723. Biskup ji pomazal svatým olejem (v korunovačním řádu Karla IV. se počítalo s tím, že pomazání musí arcibiskup provést svatým olejem na hrudi i na lopatkách, panovnice by tak musela mít zezadu i zepředu otevřené šaty a košili, což ve středověku příliš nevadilo, ale v době vlády Marie Terezie se více dbalo na cudnost. Navíc se správně arcibiskup nesměl královny vůbec dotknout. Nakonec musel olomoucký biskup tento úkon jen naznačit a dokonala ho přizvaná abatyše z kláštera svatého Jiří na Pražském hradě, navíc královnu při tom obstoupil kroužek vybraných dam, aby ji nikdo nemohl okukovat) a pak ji převlékli do korunovačního roucha, se svatováclavskou korunou, žezlem a jablkem v rukou, ji pak slavnostně uvedli na královský trůn. Účastníci korunovace pak královně provolávali sláva "Vivat Marie Terezie" a následovaly i salvy z děl, hlasy trubek a bubnů. Ovace provolávali i lidé shromáždění před chrámem. Korunovace byla pak zakončená slavností ve Vladislavském sále, kde u 12 stolů zasedlo panstvo oděné do zlata a drahých kamenů ke slavnostní hostině. Královna byla štědrá i k prostému lidu, dopřála mu zadarmo víno i nechala mezi lid házet korunovační mince.

    Zdroj: článek Marie Terezie - referát a prezentace

    Bajka volební

    (Volně dle Ezopa)

    Jiří Žáček
    (5 slok na recitaci pro děti od Jiřího Žáčka)

    Stojí, stojí voli

    na volebním poli,

    hádají se, koho zvolit

    na vedoucí roli.

    ~

    Slyšelo je tele,

    prohlásilo směle:

    „Zvolíme si velevola,

    ať nám kráčí v čele!“

    ~

    Dle té moudré rady

    všichni dohromady

    zvolili si velevola

    a teď hubnou hlady.

    ~

    Každý vůl i kráva

    přesto bučí: „Sláva!

    Přišla éra prosperity,

    pokroku a práva!“

    ~

    V téhle bajce není

    žádné naučení,

    neboť tam, kde volí voli,

    svět se sotva změní.

    Zdroj: článek Vtipné básničky k recitaci mající 5 slok

    PES U SOUDU

    Miloš Kratochvíl
    (6 slok vtipné
    básničky k recitaci pro 6 ročník od Miloše Kratochvíla)

    Když pes štěká na člověka,

    určitě mu nadává -

    a nadávkou kamarádství

    pro mě rázem přestává.

    ~

    Odnesl jsem psisko k soudu,

    ať s ním soudce zatočí.

    Šlo to bídně; pes se klidně

    šklebil soudci do očí.

    ~

    Při výslechu chytal blechu,

    odpovídal ňaf a haf,

    soudce jenom kroutil hlavou:

    "Na to nemám paragraf!

    ~

    Nemám důkaz! Důvod k trestu!

    Nevím, co to znamená,

    když psí řeči nerozumím.

    Žaloba je bezcenná."

    ~

    Tak z nás psi a pejsci mají

    jen švandu a legraci,

    klidně na nás můžou štěkat -

    jsme proti nim hlupáci.

    ~

    Každé psisko, marná sláva,

    naší řeči rozumí,

    z nás však ani doktor práva

    štěkací řeč neumí.

    Zdroj: článek Miloš Kratochvíl básně k recitaci

    Bazén

    Zdeněk Rýdl
    (5 slok, vtipná báseň, od Zdeňka Rýdla)

    Ve škole je děsný vedro, z okna koukám znuděně,

    jakpak asi teď by bylo, jen tak v plavkách v bazéně ?

    ~

    V limonádě míchat brčkem, jsou tam kousky ledový,

    myšlenkami letím až tam, tam, kde je to světový !

    ~

    A už zvoní, sláva lidi, honem hurá do šatny,

    dnes není čas na " komínky ", toš, bude to zmuchlaný !

    ~

    Kamarádi, ti z vesnice, čekají na autobus,

    já to mám jen přes ulici, zhodím tašku, no a čus !

    ~

    A už hurá do bazénu, s rozběhem jsem tam žuchnul,

    proberu se, vedle plavčík, nadává mi, že jsem vůl !

    Zdroj: článek Básničky pro děti k recitaci 5. třída

    Nerozbitný

    Zdeněk Rýdl
    (5 slok, vtipná báseň, od Zdeňka Rýdla)

    Můj táta je modelářem, letadélka slepuje

    celé dny a někdy týdny v dílničce on montuje.

    ~

    A pak přijde velká sláva, vše naložíme a jedeme,

    za městem je velká louka, tam to zkoušet budeme !

    ~

    Dopadne to vždycky stejně, vlivem větru nebo stromu,

    zůstane hromádka špejlí, sbalíme to, a jedem domů !

    ~

    Dneska už se tomu smějem, " Letadélka špejlový ",

    teď, už máme nerozbitný, pevný, celý plastový !

    ~

    Startujeme furt a znova, a ono to pořád lítá,

    taťko, tak už jdeme domů, to už není ta romantika !

    Zdroj: článek Básničky pro děti k recitaci 5. třída

    Jarmareční píseň na počest prvních vzduchoplavců

    Jiří Žáček
    (13 slok od Jiřího Žáčka)

    Daidalos byl všeumělec

    v starověké Krétě,

    vynalézal ve dne v noci,

    bádal v zimě v létě.

    ~

    Jednou přišel se žádostí

    k Mínóovi králi:

    "Trochu se mi tady stýská

    po domově v dáli.

    ~

    Dej mi menší dovolenou

    na návštěvu vlasti!"

    Po králově odpovědi

    zjistil, že je v pasti.

    ~

    Mínós král mu řekl: "Tůdle!

    Utrpěl bych ztrátu!

    Mělo by to zhoubný dopad

    na obranu státu!"

    ~

    Kam s tím ale na Daidala!

    Byl to chlapík s mozkem:

    zkonstruoval dvoje křídla,

    slepil peří voskem.

    ~

    Pravil synu Ikarovi:

    "Perutě nám stačí!

    Přeletíme širé moře

    jako havěť ptačí!"

    ~

    Perutě si připravili

    na vysoké skále,

    udělali dlouhé nosy

    na Mínóa krále.

    ~

    Vyletěli, zajásali:

    Vzhůru k rodné mezi!

    "Sláva! Nazdar! Křídla předčí

    všecky vynálezy!"

    ~

    Zajásali, vydali se

    na dalekou túru.

    Ikaros však nedbal rady,

    letěl přímo vzhůru.

    ~

    Třeba se chtěl trochu ohřát,

    možná trpěl mrazem -

    slunce křídla roztavilo,

    žuchnul rovnou na zem.

    ~

    Kdyby aspoň žuchnul na zem,

    on však skončil v moři.

    Utopil se jako kotě

    k Daidalovu hoři.*

    ~

    A tím končí tragédie

    z hlubin dávnověku.

    Pokloňme se Daidalovi,

    odvážnému Řeku!

    ~

    *Nebojte se, neutonul,

    vesele si žije -

    ale to by potom byla

    houby tragédie.

    Zdroj: článek Jiří Žáček - básničky online

    O hádavých skřítcích

    Miloš Kratochvíl
    (12 slok, od Miloše Kratochvíla)

    Jeden skřítek, jménem Vítek,

    pohádal se o Servítek.

    Jeho soupeř Bonifác

    hodil na něj v zlosti tác.

    ~

    Třikrát běda! A ten tácek,

    který hodil Bonifácek,

    jak se o tom vypráví,

    bouchl Vítka do hlavy.

    ~

    Nastal zmatek mezi všemi,

    Vítek padl mrtev k zemi,

    zavolali lékaře

    a ten přijel v kočáře.

    ~

    Doktor řekl, to se poddá,

    na to stačí živá voda,

    třikrát denně masáže,

    dál se všecko ukáže.

    ~

    A tak když ho pokropili,

    skřítek Vítek byl hned čilý,

    jak začaly masáže,

    hned měl plno kuráže.

    ~

    Ptal se, kde je Bonifácek,

    řekli mu to, on vzal tácek,

    bouchl, jak se vypráví,

    Bonifácka do hlavy.

    ~

    Nastal zmatek mezi všemi,

    Bonifácek padl mrtev k zemi,

    zavolali lékaře

    a ten přijel v kočáře.

    ~

    Doktor řekl, to se poddá,

    na to stačí živá voda,

    třikrát denně masáže,

    dál se všecko ukáže.

    ~

    A tak když ho pokropili,

    Bonifácek byl hned čilý,

    jak začaly masáže,

    hned měl plno kuráže.

    ~

    Ptal se, kde je skřítek Vítek,

    co se hádal o servítek:

    "Jakože jsem Bonifác,

    musím na něj hodit tác."

    ~

    Řekli mu to, Bonifácek

    okamžitě chytil tácek,

    a jak se to vypráví,

    bouchl Vítka do hlavy.

    ~

    Nastal zmatek mezi všemi...

    Dost. Už mlčím. Jako němý.

    Zdroj: článek Vtipné básně k recitaci pro děti z 5. až 8. tříd ZŠ

    Pohádky

    Následuje přehled pohádek, které sepsala Němcová v některých svých pohádkových knihách. Nejedná se o úplný soupis, pohádek napsala mnohem více.

    Jak Jaromil k štěstí přišel

    Pohádka vypráví příběh malého Jaromila, který vyrůstá s otcem (uhlířem) a nevlastní matkou. Jeho macecha ho často bije, a proto Jaromil rád tráví čas mimo domov. Blízko lesa si vytvořil zahrádku z květin, které se mu líbily. Většinu času tráví tam. Večer se vždy vrací s kozami a ovcemi, které měl pást. Horší je to ale v zimě, kdy musí být s rodiči doma. Jeho otce trápí, že Jaromil si přeje být zahradníkem, on by z něj měl rád uhlíře. To si ale Jaromil nepřeje. Jednou se takhle na jaře zatoulal do neznámých míst, když sledoval překrásného ptáka. Prolezl úzkou skálou a dostal se do překrásné země, v níž žili pidimužíci. Ujala se ho tam dívka jménem Narciska, která ho přivedla před krále a provedla ho jejich zemí. Spatřil tak vládkyni vodních víl, která mu darovala mušli; sál ohně, kde mu jedno ohnivé dítě darovalo lahvičku s plamínkem; a nakonec dostal i dárek od Narcisky – pecku. Všechny tři předměty sloužily k tomu, aby přivolaly tu, která mu předmět darovala. Jarmil nakonec musel tuto podzemní říši opustit a přísahat, že nikdy nikomu neprozradí, kde byl. Když se vrátil zpět na zem, zjistil, že byl pryč deset let, přestože mu to přišlo, že zmizel jen na pár hodin. Jeho otec dávno nežil v chaloupce u lesa, ale odešel do města, aby ho našel. I Jarmil se vydal do města, nejdřív ale zjistil, že růžové lístky, které si vzal na památku, se proměnily v peníze, za ně si nakoupil slušné oblečení. V královském městě se dal do služby královského zahradníka. Od něj se také dozvěděl, co může zdejší princeznu vyléčit. Tělo jí měl uzdravit stříbrný potok, živý oheň jí měl navrátit zrak a jablka z mluvícího stromu ji měla opět pomoc získat řeč. Jaromil se přihlásil králi, že princeznu uzdraví. Strávil s ní tři dny. První den, požádal o pomoc vodní vílu, která princezně uzdravila tělo, druhý den mu pomohla dívka z ohně, když princezně vrátila zrak, a třetí den Narciska princezně Boleslavě navrátila i řeč. Jaromil se mezitím do princezny zamiloval a i ona opětovala jeho cit, a proto, když s tím král souhlasil, se vzali. Jaromil se také setkal se svým otcem, který se přišel podívat na uzdravenou princeznu.

    Divotvorný meč

    Malému Vojtěchovi zemřela matka, a tak žil jen s

    (...více se dočtete ve zdroji)

    Zdroj: článek Božena Němcová (Barbora Novotná)

    Odpovědi na logické hádanky pro starší děti

    • Běží lesem zajíci. Jeden přede dvěma jeden za dvěma a jeden mezi dvěma. Kolik běží zajíců??? (Tři)
    • Co je to? V každé minutě je to jednou a v momentě dvakrát? (Písmeno M)
    • Dva muži hrají tenis. Sehráli celkem pět setů a každý z nich vyhrál tři. Jak je to možné?
      (Muži hráli jako pár ve čtyřhře)
    • Dvě sestry se dlouhou dobu neviděly, a tak se dohodly, že se navštíví a seznámí se svými dětmi. První žena měla jednoho syna a dvě dcery a druhá dva syny a dvě dcery. Kolik sester se tu potkalo?
      (6 sester)
    • Jde deset opičáků po lávce a ten jeden spadne. Kolik jich přejde lávku? (Ani jeden, opičáci se opičí.)
    • Je deset malířů na stavbě a přijde šéf a říká: „Půlka dolů“ kolik jich tam zůstane?(Devět, protože jen jeden se jmenoval Půlka.)
    • Je to těžké, ale nic to neváží, co je to? (Je to hádanka)
    • Jirka zbožňuje jahodové knedlíky a dokáže jich za hodinu sníst 32. Jeho bratr Péťa sní stejné množství za 3 hodiny. Za jak dlouho sní oba dohromady 32 knedlíků?
      (Dohromady je sní za 45 minut. Jirka jí třikrát rychleji než Péťa, a proto sní třikrát více knedlíků. Jirka jich tedy sní 24 a Péťa 8 (32 : 4))
    • Jsem muž a nemám sourozence. Na stěně visí podobizna. Otec muže na obrazu je synem mého otce. Kdo je na obrazu?
      (Můj syn)
    • Mám doma šuplík a v něm jsou smíchané bílé a černé ponožky. Kolik ponožek nejméně musím vzít ze šuplíku, abych měl určitě alespoň dvě stejné, barvy? (Tři. Když by první byla bílá a druhá černá, tak už je přeci jedno jestli třetí je černá, nebo bílá.)
    • Máme k dispozici devítilitrovou a čtyřlitrovou sklenici. Jak s jejich pomocí odměříme šest litrů?
      (Naplníme devítilitrovou sklenici, dvakrát ji odlejeme do čtyřlitrové, takže nám zůstane 1 litr. Ten odlejeme do čtyřlitrové sklenice. Naplníme devítilitrovou sklenici a odlijeme z ní do čtyřlitrové (zbylé tři litry). V devítilitrové nám pak zbude 6 litrů.)
    • Matka má sedm dětí, polovina z nich jsou kluci. Jak je to možné?
      (Všechny děti jsou kluci, takže polovina jsou chlapci a druhá polovina také)
    • Matka s otcem mají šest synů, každý syn má jednu sestru. Kolik členů má rodina?
      (Devět: otec, matka, šest synů a jedna dcera)
    • Může si vzít muž svou vdovu. Proč? (Ne, protože je mrtvý)
    • Na rybníku naroste za jeden den 1 leknín, za dva dny 2 lekníny, za tři dny 4 lekníny, za&nbs
    • (...více se dočtete ve zdroji)

      Zdroj: článek Logické hádanky pro starší děti

    Neohebné slovní druhy

    6  = příslovce

    7  = předložky

    8  = spojky

    9  = částice

    10  = citoslovce

    Určete slovní druhy u těchto slov

    za ,
    vrkú ,
    významně ,
    fuj ,
    pod ,
    ouvej ,
    jak ,
    pěkně ,
    ,
    ano ,
    suše ,
    nikoli ,
    proč ,
    brrr ,
    záměrně ,
    nebo ,
    ach ,
    od ,
    asi ,
    dup ,
    ne ,
    hodně ,
    au ,
    hop ,
    špatně ,
    ,
    velmi ,
    ale ,
    hmm ,
    málo ,
    bez ,
    ,
    ,
    když ,
    ,
    do ,
    moudře ,
    ,
    ke ,
    tam ,
    dobře ,
    uvnitř ,
    ,
    doma ,
    nad ,
    pro ,
    bác ,
    kéž ,
    prý ,
    tiše ,
    protože ,
    že ,
    zítra ,
    bohatě ,
    haf ,
    dnes ,
    kykyryký ,
    slepě




    Určete ohebná a neohebná slova

    Do následujícího cvičení jsme zamíchali všechny slovní druhy. Máte tedy za úkol vybrat, které patří mezi ohebné/O (lze je skloňovat nebo časovat – pozor na číslovky násobné a na infinitivní tvary sloves) a které mezi neohebné/N:

    všichni ,
    přestože ,
    pak ,
    jednou ,
    těchto ,
    jednom ,
    ,
    tři ,
    ním ,
    protože ,
    plavání ,
    ležet ,
    sestra ,
    radostněji ,
    hajným ,
    kteří ,
    jeden ,
    kam ,
    hej ,
    na ,
    ohledně ,
    tisící ,
    ,
    jdi ,
    ach ,
    ano ,
    bych ,
    si ,
    cukrú ,
    jasně ,
    zpívat ,
    asi ,
    třikrát ,
    nebo ,
    čtení ,
    prima ,
    plavba ,
    jasný ,
    kvůli ,
    kolik ,
    neboť ,
    onen ,
    vřeleji ,
    prrrr



    Zdroj: článek Cvičení na neohebné slovní druhy

    Autoři uvedeného obsahu

     Mgr. Jitka Konášová

     Gabriela Štummerová

     Zdeněk Rýdl

     Mgr. Jana Válková


    básnička 8 slok
    << PŘEDCHOZÍ PŘÍSPĚVEK
    pravopis milý milí
    NÁSLEDUJÍCÍ PŘÍSPĚVEK >>
    novinky a zajímavosti

    Chcete odebírat naše novinky?


    Dokažte, že jste člověk a napište sem číslicemi číslo třináct.