Facebook Síť X Pinterest email tisk

Téma

CHARAKTERISTIKA ROMEA A JULIE


CHARAKTERISTIKA ROMEA A JULIE je jedno z témat, o kterém bychom vás rádi informovali v tomto článku. Romeo a Julie patří k těm knihám, které se čtou už několik staletí pro svoji stálou aktuálnost. Navíc motivy tohoto příběhu jsou i v současné době zachycovány v mnoha filmech, knihách a jiných umělecký dílech.


Obsah Romea a Julie

Hra Romeo a Julie začíná prologem, v němž vystupuje chór, který převypráví příběh dávného nepřátelství veronských rodů Kapuletů a Monteků. Z těchto rodů pocházejí oba hlavní hrdinové. Již z prologu je jasné, jak příběh dopadne.

První jednání

1. scéna

Scéna začíná na veronském náměstí, kde se spolu baví dva sluhové od Kapuletů. Jeden z nich se neustále vychloubá, že až potká Monteky, tak je spráská a jejich ženy znásilní. V tom okamžiku přicházejí sluhové od Monteků. Oba Kapuletovi sluhové vědí, že si ale musí začít Montekové, aby byli v právu. Proto naplánují, jak Monteky vyprovokují. Sluhové se chvíli dohadují a pak tasí zbraně. Boj zastaví Benvolio, ale vytáhne u toho meč. V tu chvíli přichází Tybalt a začne se bít s Benvoliem. Sbíhají se obyvatelé Verony a jsou na oba rody rozzlobeni. Přibíhají i pan Kapulet s paní Kapuletovou a pan Montek s paní Montekovou. Oba muži se také chtějí zapojit do boje. Boj zastaví až vévoda, který rozhodne, že již nesmí dojít k žádnému boji mezi těmito rody pod trestem smrti. Všichni odcházejí a zůstanou jen Montekovi s Benvoliem. Benvolio jim popravdě vypoví, jak začal boj. Paní Monteková se ho také ptá, jestli neviděl Romea. Benvolio přizná, že ho spatřil, jak se o samotě prochází. Montekovi vědí, že je Romeo nešťastný, ale nevědí proč a to je trápí. Benvolio jim slíbí, že od přicházejícího Romea zjistí, co ho trápí. Romeo mu svěří, že je zamilovaný, ale že jeho láska nemá naději, protože se zamiloval do ženy, která složila slib, že bude jeptiškou.

2. scéna

I druhá scéna se odehrává na ulici, kde i Kapulet projevuje zájem o to, aby byl mezi oběma rody mír. Zároveň ho mladý Paris žádá o ruku Julie. Kapulet má ale pocit, že je Julie ještě mladá, je jí teprve třináct let. Nebude ale jejich případné lásce bránit. Zve také Parise na maškarní ples, který pořádá. Seznam hostů dá svému sluhovi, aby pozvané obešel. Sluha ale neumí číst, a tak poprosí přicházejícího Benvolia a Romea, aby mu to přečetli. Ti tak učiní a sami se rozhodnou, že na ples půjdou. Romeo jde hlavně proto, že na plese bude i jeho láska Rosallina.

3. scéna

Paní Kapuletová přichází za Julií, aby s ní vedla vážný rozhovor o svatbě. U rozhovoru zůstává i chůva, která Julii vychovala. Chůva vzpomíná, jaká byla Julie jako dítě. Paní Kapuletová velmi chválí Parise, považuje ho za nejkrásnějšího muže z města. Julie matce nevzdoruje, slibuje, že si bude Parise na plese více všímat.

4. scéna

Další scéna začíná před domem Kapuletů, kde se Romeo, Benvolio a Merkucio chystají vejít dovnitř. Benvolio a Merkucio se těší, jak budou tančit a zlomí pá

(...více se dočtete ve zdroji)

Zdroj: článek Romeo a julie

Poradna

V naší poradně s názvem CHARAKTERISTIKA MAMINKY se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Natálie.

Dobrý den, potřebovala bych pomoci, jsem v druhém ročníku na střední škole a v úterý budeme psát slohovu práci z českého jazyka na charakteristiku postavy, vybrala jsem si moji maminkou a potřebovala bych poradit zda je to takhle v pořádku nebo jsou tam nějaké nedostatky. Na základní škole mi slohová práci vždy dělala problém a moc nevím jak na to. Předem děkuji za odpověď.
Uživatel rovněž přidal ke svému příspěvku i obrázek, který můžete vidět, když kliknete na tento odkaz přiložený obrázek.

Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Milda.

Je to skvělé!

Zdroj: příběh Charakteristika maminky

ROZBOR DÍLA ROMEO A JULIE

Shakespearovou nejznámější divadelní hrou je tragédie Romeo a Julie, kterou Shakespeare publikoval v roce 1595. Hlavními motivy této tragédie jsou nesmiřitelné nepřátelství a osudová láska. Hra je psána v promluvách, některé jsou místy velmi dlouhé. Konverzace mezi některými aktéry je plná slovního humoru, vtipů a dvojsmyslů. Hlavními postavami jsou velmi mladí lidé Romeo a Julie, jejich rodiče Montekové a Kapuleti, Juliin bratranec Tybalt, otec Vavřinec, Juliina chůva, místní vévoda veronský a jeho příbuzný Paris a Romeovi přátelé. Příběh je napsán v pěti jednáních, která se skládají z několika výstupů, a odehrává se převážně v italské Veroně.

Tragédie začíná prologem, který vypráví chorus, ten shrne hlavní děj příběhu. První jednání začíná setkáním sluhů Monteků a Kapuletů, kteří se vzájemně snaží vyprovokovat k souboji. Do hádky přichází také Kapulet a Montek a i oni se ženou do sporu. Rozčilený veronský vévoda rozhodne, že bude trestat smrtí porušení jeho zákazu soubojů mezi rodinami Montekových a Kapuletových. Benvolio Montekovi popravdě vypoví, jak se vše odehrálo. Když většina aktérů odejde, přijde Romeo a společně s Benvoliem řeší jeho trápení s láskou. Romeo je totiž zamilován do starší dívky Rosaliny, která se má stát jeptiškou. Romeo se tím trápením užírá. Mezitím Paris žádá Kapuleta o ruku jeho dcery Julie, Kapulet ale z žádosti není nadšený, protože mu Julie přijde ještě na svatbu mladá. Kapulet pak pošle sluhu se seznamem hostů na jeho ples. Sluha ale neumí číst, a tak požádá Romea a Benvolia, které potká, aby mu seznam přečetli. Ti tak učiní a rozhodnou se, že na ten maškarní ples také zajdou. U Kapuletů mezitím vede matka s Julií rozhovor o Parisovi a chůva jim při tom hlasitě asistuje. Zřetelně se projevuje její upovídaná povaha. Na vše má vlastní názor a dává ho jasně znát. Julie odsouhlasí matce, že se bude snažit mít se k Parisovi.

Večer ke Kapuletovým přichází Romeo s Benvoliem a Merkuciem. Oba Romeovi přátelé se velmi těší na ples, jak se budou bavit. Romeo tam jde ale jen proto, aby viděl Rosalinu. Kapulet mezitím vítá nově příchozí, když v tom Romeo spatří Julii a žádá sluhu, aby mu sdělil, kdo je ta krásná dívka, ten ale Julii nepozná. Romeo se do ní hned zamiluje. Jeho tichý monolog ale vyslechne vznětlivý Tybalt, který ho po hlase pozná a chce si to s ním vyřešit soubojem. Juliin otec mu to ale rozmluví, souboj si nepřeje, navíc mu přítomnost Romea na plese nevadí. Vidí totiž, že se Romeo chová vzorně a nikomu nepřekáží. Tybalt je i přesto uražený a raději z plesu odchází. Romeo se mezitím dává do

(...více se dočtete ve zdroji)

Zdroj: článek William Shakespeare

Příběh

Ve svém příspěvku CHARAKTERISTIKA MAMINKY se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Natálie.

Dobrý den, potřebovala bych pomoci, jsem v druhém ročníku na střední škole a v úterý budeme psát slohovu práci z českého jazyka na charakteristiku postavy, vybrala jsem si moji maminkou a potřebovala bych poradit zda je to takhle v pořádku nebo jsou tam nějaké nedostatky. Na základní škole mi slohová práci vždy dělala problém a moc nevím jak na to. Předem děkuji za odpověď.
Uživatel rovněž přidal ke svému příspěvku i obrázek, který můžete vidět, když kliknete na tento odkaz přiložený obrázek.

Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Natálie mrzenová.

dobry den, zitra piseme slohovku z cestiny, tak bych se chtela zeptat jestli je to takhle v poradku?
Uživatel rovněž přidal ke svému příspěvku i obrázek, který můžete vidět, když kliknete na tento odkaz přiložený obrázek.

Zdroj: příběh Charakteristika maminky

Charakteristika hlavních postav

ESCALUS: veronský vévoda: Vévoda v příběhu působí jako neutrální postava, nepřiklání se na stranu ani jednoho z rodů. Jeho samotného nepřátelský svár několikrát zasáhne ztrátou příbuzných. Pokusí se jej vyřešit zákazem bojů. V příběhu působí jako spravedlivý a moudrý vládce města, který se nenechá ovlivnit ve svém rozhodnutí ani osobní ztrátou. Je rád, že se nepřátelství mezi Monteky a Kapulety vyřešilo, ale mrzí ho způsob řešení.

MERKUCIO: šlechtic, příbuzný vévody a přítel Romea: Merkucio je jedním z nejlepších přátel Romea. Merkucio v příběhu působí jak prudký a výbušný mladík, který se neváhá chopit zbraně, aby pomstil čest svého přítele. Zároveň nenávidí Kapulety a nenechá si ujít příležitost se s nimi pustit do slovní, či i fyzické půtky. Merkucio se vyžívá v dlouhých promluvách často o ničem. Zároveň ale mohou působit jeho promluvy vtipně, například jeho konverzace s Juliinou chůvou. Merkucio nakonec doplatí na sváry mezi oběma rody.

PARIS: příbuzný vévody: Paris od začátku příběhu vystupuje jako nápadník Julie. Snaží se přemluvit Kapuleta, aby mu ji dal za ženu. Na jejím věku nevidí nic špatného. Nevadí mu, že je tak mladá. Julii má pravděpodobně opravdu rád a po její smrti, ji chce navštěvovat na hřbitově a v závěru si přeje zemřít po jejím boku. Paris doplatí na to, že se snaží bránit Juliinu (Kapuletovu) hrobku. Kdyby byl ochotný vyslechnout Romea a nereagoval tak prudce, mohl příběh v jeho případě dopadnout jinak.

MONTEK: otec Romea: Montek působí v příběhu jako starý muž, kterého také trápí svár mezi jeho a Kapuletovou rodinou. Zároveň je ale ochotný bránit čest své rodiny. Má velmi rád svého syna a trápí ho, když vidí, že je Romeo nešťastný.

PANÍ MONTEKOVÁ: matka Romea: Paní Monteková není v příběhu příliš výraznou postavou. I paní Monteková miluje svého syna a chce, aby byl šťastný.

ROMEO: Syn Monteka a hlavní hrdina: Romeo je mladý muž, který na začátku příběhu působí jako zoufalý mladík, který je nešťastně zamilován. V neopětované lásce se nějakou dobu utápí a má pocit, že již nikdy nikoho nebude milovat. Když se ale setká s Julií, je první láska lehce zapomenuta, takže Romeo působí mírně nestále. Jeho vztah s Julií postupuje ale velmi rychle. Romeo se nebojí vyznání svých citů. Romeo je ve městě známý jako hodný, mladý muž. Zároveň se ale mladý Montek snaží nezapojovat do sporů mezi rody. Když ale zemře jeden z jeho nejlepších přátel, pomstí se jeho vrahovi. Přestože pak svého činu lituje. Jeho lásku k Julii staví i nad svůj život.

BENVOLIO: Romeův bratranec a přítel: Benvolio v příběhu působí jako rozumný mladík, který ví, že fyzické řešení sporů nen

(...více se dočtete ve zdroji)

Zdroj: článek Romeo a julie

Příběh

Ve svém příspěvku DRUHY ZÁJMEN se k tomuto tématu vyjádřil uživatel JULIE SLONKOVÁ.

POZVÁNKA KE MNĚ JEN TAK SI POHRÁT V HORNÍCH BLUDOVICÍCH 353.

Na tento příspěvěk jestě nikdo nereagoval. Chcete se k němu vyjádřit? Klikněte na tlačítko a budete moci vložit svůj komentář.

Reagovat

Zdroj: příběh Druhy zájmen

Citáty

Většina známých citátů od Williama Shakespeara pochází z jeho knih, ať už se jedná o divadelní hru nebo báseň. Řada Shakespearových citátů je parafrázována a je stále považována za aktuální. Častým tématem vybraných citátů je láska. Citátů by ale mnoho být mnohem více, téměř z každého jeho díla se dá mnoho věcí citovat.

  • „Ach, ona teprv učí zářit svíce. Jak v uchu černochově náušnice žhne v tváře její spanilost, nad lidský pomysl i nad žádost. Jako když holubička k vranám sedne, tak jiných krása vedle její bledne... Že jsem kdy miloval? Ach ne, ó ne! Já lásku neznal do dnešního dne.“
  • „Anonym nikdy za nic nestojí, nechť sám své jméno považuje za nic.“
  • „A ty vaše malovánky taky dobře znám! Pánbůh vám dal jeden obličej a vy si děláte druhý. Vrtíte se a kroutíte, šepláte a zpotvořujete jména božích tvorů a z hříšné vypočítavosti ze sebe děláte putičky.“ (Hamlet)
  • „Ať smutnou výstrahou nám provždy je ten příběh Romea a Julie.“
  • „Až teprve naše společná láska mi ukázala, co je v životě důležité. Teď vím, že štěstí je jen poloviční, když se o něj nemáš s kým dělit, a že smutek je dvojnásobný, když Ti z něj nemá kdo pomoci. S Tebou jsem poznal, co to znamená opravdu milovat a jaké to je, když je moje láska opětována...“
  • „Bláznovství obchází kolem světa jako slunce. Není místa, kde by nesvítilo.“
  • „Bohatý cit je chudý na slova, nemá se krášlit, sám je krásný dost...“
  • „Být či nebýt, to je, oč tu běží.“
  • „Celý svět je jeviště a všichni lidé na něm jenom herci.“
  • „Co když je láska plamenem, jenž vyšlehává z překvapení? Až shoří vše, co bylo v něm, zhasne a bude po plameni, jenž vyšlehával z překvapení a byl jen pouhým plamenem.“
  • „Co je člověk, když žije jenom proto, aby spal a jedl? Nic víc než zvíře, nic víc. Ten, kdo nám dal tak velkou schopnost myslet, nazírat věci minulé i příští, zajisté nechtěl, aby božský rozum v nás zahníval a tlel.“ (Hamlet)
  • „Co růží zvou, i zváno jinak, vonělo by stejně.“ (Romeo a Julie)
  • „Čas ubíhá různě - podle toho s kým.“
  • „Čisté srdce se snadno nepoleká.“
  • „Ďábel i Bibli cituje, když mu to přijde vhod.“
  • „Dobrá pověst je nicotná a velmi nesprávná představa, často se získá bez zásluhy a ztratí bez viny.“
  • „Dobré srdce ženy, než pěkná tvář upoutá mou lásku.“
  • „Dobré víno je dobrý přítel, když s ním dovedeme zacházet.“
  • „Dobře se oběsit - to vyloučí možnost špatně se oženit.“
  • „Falešná tvář musí skrýt, co falešné srdce v sobě skrývá.“
  • „Hle, jakou metlou nebe trestá zášť! Skrz lásku zahubilo vaši radost...“
  • „Chyť okamžik za pačesy!“
  • „Jakmile potkáte ženu, která vám zůstala dlužna odpověď, do
  • (...více se dočtete ve zdroji)

    Zdroj: článek William Shakespeare

    O knize Romeo a Julie

    Tragédie Romeo a Julie je divadelní hrou, a proto je psána v jednotlivých promluvách. V závorkách, případně kurzívou (záleží na překladu) je zachyceno jednání herců. Jedná se o renesanční dílo, které je bez náboženských motivů. Dokonce se zde objevují i sexuální narážky, které mohou působit humorně. Tragédie Romeo a Julie je psána často nerýmovaným veršem složených z jambických stop. Hra Romeo a Julie je zcela v souladu se svým divadelním žánrem: tragédií. Přesto se v ní objevuje humor, jedná se převážně o slovní humor. Přestože se jedná o renesanční dílo, postava Julie působí mírně emancipovaně v tom, že si dovolí vzdorovat přání své rodiny a mít vlastní názor. Tato divadelní hra se zaměřuje na stále aktuální téma nenávisti mezi lidmi a jejím vlivem na život všech lidí v okolí. Neustálá aktuálnost příběhu je jistě jedním z důvodů, proč se tato Shakespearova tragédie čte i po tolika staletích.

    Zdroj: článek Romeo a julie

    ŘEŠENÍ některých úloh

    1. Co je pro správné a přehledné sepsání vyprávění nezbytné?

    1.



    c

    e

    s

    t

    O

    v

    á

    n

    í





    2.


    c

    y

    k

    l

    i

    S

    t

    i

    k

    a





    3.




    s

    t

    a

    N

    o

    v

    á

    n

    í




    4.







    O

    p

    a

    l

    o

    v

    á

    n

    í

    5.




    p

    l

    a

    V

    á

    n

    í






    6.




    r

    y

    b

    A

    ř

    e

    n

    í






    1. Klíčová slova pro danou (nejen) prázdninovou činnost: vlak, auto, trasa, poznávání

    2. Klíčová slova pro danou (nejen) prázdninovou činnost: helma, jízda, kolo

    3. Klíčová slova pro danou (nejen) prázdninovou činnost: táborák, celta, spacák

    4. Kl

    (...více se dočtete ve zdroji)

    Zdroj: článek Pracovní list - vypravování o prázdninách

    Co je to charakteristika

    Charakteristika je popisný slohový útvar, který se týká především osob. Zaměřuje se tedy na duševní vlastnosti (povahové rysy, schopnosti, zájmy). Duševní vlastnosti člověka se projevují ve vztahu k lidem, v jednání a ve vztahu k práci, a proto i tyto údaje patří do správné charakteristiky.
    Vlastnosti se dají vyjádřit jasným konstatováním (= přímá charakteristika), nebo konkrétními příklady jednání (= nepřímá charakteristika), případně srovnáním s jiným člověkem.
    Při psaní charakteristiky je důležitá volba vhodných výstižných výrazů, převaha hlavně přídavných jmen, případně sloves spojených s přídavnými jmény. Často se v charakteristice také objevují různá přirovnání.

    Zdroj: článek Charakteristika

    Životopis autora

    Přesné datum narození Williama Shakespeara není známé, jisté je jen, že pokřtěn byl 26. dubna roku 1564 ve Stratfordu nad Avonem. Jeho otec pracoval jako rukavičkář, současně byl také radním ve městě. Jeho matka byla dcerou velkostatkáře. Ve Stratfordu také vyrůstal. Když mu bylo osmnáct, oženil se s Anne Hathawayovou, s níž měl tři děti. Anne v době svatby bylo 26 let.

    O jeho osobním životě není mnoho informací, různí autoři a badatelé mu přisuzují různé osudy.

    Někdy v období mezi lety 1585 a 1592 se v Londýně stal celkem úspěšným hercem a spisovatelem. Také byl jedním z vlastníků herecké společnosti Lord Chamberlain´s Men.

    Zhruba tři roky před svou smrtí se vrátil zpět do Stratfordu, kde pak zemřel dne 23. dubna 1616.

    William Shakespeare se řadí mezi nejvýznamnější světové básníky a dramatiky, jehož díla byla přeložena do většiny hlavních jazyků.

    Seznam významných děl:

    • Antonius a Kleopatra – divadelní hra: tragédie
    • Bouře – pohádková hra
    • Cardenio – nedochovaná pohádková hra, kterou napsal společně s autorem J. Fletcherem
    • Coriolanus – divadelní hra: tragédie
    • Cymbelín - pohádková hra
    • Dobrý konec vše napraví – divadelní hra: komedie
    • Dva šlechtici z Verony – divadelní hra: komedie
    • Dva vznešení příbuzní – pohádková hra, kterou napsal společně s autorem J. Fletcherem
    • Fénix a hrdlička – sbírka básní
    • Hamlet – divadelní hra: tragédie
    • Jak se vám líbí – divadelní hra: komedie
    • Jindřich IV. – historická hra
    • Jindřich V. – historická hra
    • Jindřich VI. – historická hra
    • Jindřich VIII. – historická hra, kterou napsal společně s autorem J. Fletcherem
    • Julius Caesar – divadelní hra: tragédie
    • Komedie plná omylů – divadelní hra: komedie
    • Král John – historická hra
    • Král Lear – divadelní hra: tragédie
    • Kupec benátský – divadelní hra: komedie
    • Macbeth – divadelní hra: tragédie
    • Marná lásky snaha – divadelní hra: komedie
    • Mnoho povyku pro nic – divadelní hra: komedie
    • Nářek milenčin – sbírka básní
    • Něco za něco – divadelní hra: komedie
    • Othello – divadelní hra: tragédie
    • Perikles – pohádková hra
    • Richard II. – historická hra
    • Richard III. – historická hra
    • Romeo a Julie – divadelní hra: tragédie
    • Sen noci svatojánské – divadelní hra: komedie
    • Sonety – sbírka básní
    • Timon Athénský – divadelní hra: tragédie
    • Titus Andronicus – divadelní hra: tragédie
    • Troilus a Kressida – divadelní hra: tragédie
    • Vášnivý poutník – sbírka básní
    • Večer tříkrálový – divadelní hra: komedie
    • Venuše a Adonis – sbírka básní
    • Veselé paničky windsorské – divadelní hra: komedie
    • Zimní pohádka – pohádková hra
    • Zkrocení zlé ženy – divad

    (...více se dočtete ve zdroji)

    Zdroj: článek Romeo a julie

    Proč si knihu přečíst

    Romeo a Julie patří mezi nejznámější romantické příběhy. Většina lidí tuto tragédii zná, přestože knihu nečetla. Tím se ale ochuzují právě o jedinečnost tohoto příběhu, která vynikne jen při soustředěném čtení. Přestože se jedná o divadelní hru starou několik staletí, nepředpokládá se, že by v nejbližší době upadla v zapomnění.

    Zdroj: článek Romeo a julie

    Vzory

    V dalších dílech následuje několik ukázek možných popisů a charakteristik osob.

    Zdroj: článek Popis a charakteristika osoby

    Všeobecný úvod

    1. Co je pro správné a přehledné sepsání vyprávění nezbytné? (Odpověď je ukrytá v tajence)

    tajenka

    1. Klíčová slova pro danou (nejen) prázdninovou činnost: vlak, auto, trasa, poznávání

    2. Klíčová slova pro danou (nejen) prázdninovou činnost: helma, jízda, kolo

    3. Klíčová slova pro danou (nejen) prázdninovou činnost: táborák, celta, spacák

    4. Klíčová slova pro danou (nejen) prázdninovou činnost: krém, slunce, lehátko

    5. Klíčová slova pro danou (nejen) prázdninovou činnost: voda, kruh, koupaliště

    6. Klíčová slova pro danou (nejen) prázdninovou činnost: vlasec, podběrák, voda


    Řešení: ___________


    2. Chronologicky seřaď části, které by vypravování mělo mít:

    ROZUZLENÍ, UVEDENÍ, VYVRCHOLENÍ, ZÁPLETKA

    Napiš správné řešení:

    1.

    2.

    3.

    4.

    3. Vyber správnou variantu:

    Jiný výraz pro úvod je:

    1. expozice

    2. kolize

    3. krize

    V úvodu by mělo být:

    1. stupňování konfliktu

    2. seznámení s prostředím

    3. řešení situace

    Jiný výraz pro zápletku je:

    1. kolize

    2. krize

    3. rozuzlení

    V části zvané krize se objevuje:

    1. vyvrcholení konfliktu

    2. seznámení s postavami

    3. řešení situace


    4. Co by nemělo ve správném vypravování chybět?

    P Í N E Ř B Y R
    R P H L E D L
    M P Á R Ř E
    Á Ě L Y

    (...více se dočtete ve zdroji)

    Zdroj: článek Pracovní list - vypravování o prázdninách

    Rozdíl mezi popisem a charakteristikou

    Slohový útvar popis osoby se zaměřuje na zachycení a popsání vzhledu osoby, jejích fyzických vlastností. Tento slohový útvar může obsahovat i popis vlastností člověka, ale ty musí být popsány jen okrajově, větší část textu musí být opravdu zaměřená na vnější znaky dané osoby, jaké má oči, vlasy, nos, postavu, ale i řeč a chůzi. Popis osoby musí být přesný, výstižný a logicky řazený. Nejprve se popisuje to na člověku nejvýraznější a postupuje se k podrobnostem (například se nejprve popíše tvar hlavy a až pak oči, nos, ústa a pak třeba různá znaménka a pihy atd.) Existují dva druhy popisu, popis prostý, který se snaží být co nejvíce názorný, a popis odborný, u něhož je nejdůležitější podrobnost.

    Naopak charakteristika osoby se primárně zaměřuje na zachycení a popsání vlastností člověka a samotný popis jeho vzhledu je zde zachycen jen okrajově. V charakteristice se tedy objeví povahové vlastnosti člověka, jeho chování k dalším lidem (členům rodiny, přátelům, učitelům, ale i lidem v okolí), vztahy s dalšími lidmi, ale i vztah k přírodě, zvířatům a další. Při psaní charakteristiky může autor využívat různá přirovnání i rčení pro popis chování dané osoby. Důležité je také využít oba typy charakteristik, a to charakteristiku přímou, kdy jsou vlastnosti jedince přesně nazvány, a charakteristiku nepřímou, při níž jsou jen popsány bez přesné definice. Vhodné je obě charakteristiky kombinovat, to znamená uvést vlastnost dané osoby a současně i popsat. Například, pokud je daná osoba ochotná pomoci, tak popsat, kdy tak jedná.

    U obou slohových útvarů je třeba zachycovat i negativní jevy dané osoby, to znamená, že u popisu by se měly objevit i věci, které třeba na té osobě nejsou úplně hezké a stejně tak charakteristika by měla obsahovat i špatné vlastnosti.

    Oba slohové útvary jsou navíc psány subjektivně, to znamená, že ne s každou částí se musí čtenář vždy ztotožnit. U popisu mohou tedy někomu připadat třeba vlasy neupravené, jiný v tom ale může vidět záměrně ležérní účes, u charakteristiky zrovna tak může být jedna vlastnost vnímána jak kladně, tak zároveň i záporně.

    U obou slohových útvarů je důležité dodržovat logickou stavbu celku. Není možné skákat od jednoho tématu ke druhému, k utřídění myšlenek je dobré si sestavit nejprve osnovu a té se pak držet. Vytvoření osnovy zároveň také pomůže se členěním textu do odstavců. V podstatě platí, že každý bod v osnově znamená jeden odstavec v textu. U popisu i charakteristiky je třeba také dbát na spisovnost, pokud je nezbytné použít nespisovný výraz, píše se v uvozovkách. Sestavení osnovy je u obou slohových útvarů individuální, některé body musí vždy daný slohový útvar obsahovat, jiné tam být nemusí a místo nich mohou být jiné informace.

    Zdroj: článek Popis a charakteristika osoby

    Pranostiky na jednotlivé dny

    1. prosinec: svátek má Iva (dříve svatý Edmund Kampián, svatý Eligius, svatá Eligia)

    PRANOSTIKY:

    • Když mráz na prvního prosince, vyschne nejedna studnice.
    • Na svatého Eligia daleko široko tuhá zima má čtyři neděle trvati.
    • O svatém Edmundu Kampiáně ledový vítr fičí ze stráně.
    • Uhodí-li na svatého Eligia tuhá zima, potrvá po čtyři neděle.

    VYSVĚTLENÍ: Většina těchto pranostik odkazuje na to, že pokud bude prvního prosince tuhá zima, potrvá minimálně čtyři týdny.

    2. prosinec: svátek má Blanka

    • Na tento den pravděpodobně nepřipadá žádná konkrétní pranostika.

    3. prosinec: svátek má Svatoslav (dříve svatý František Xaverský)

    PRANOSTIKY:

    • O sv. Františku Xaveru ledový vichr fičí od severu.

    VYSVĚTLENÍ: Dne 3. prosince má začít foukat studený zimní vítr.

    4. prosinec: svátek má Barbora

    PRANOSTIKY:

    • Barbora na ledu, Vánoce na blátě.
    • Jaká Barbora, Sára a Mikuláš, takový celý advent máš.
    • Jaké je počasí na svatou Barboru, takové bývá až do Vánoc.
    • Jaké počasí na svatou Barboru, takové bývá celý advent.
    • Je-li Kačenka naškrobená, je Baruška ucouraná.
    • Je-li na den svaté Barbory mnoho jinovatky na stromech, bude hodně ovoce v budoucím roce.
    • Jsou-li na svatou Barboru meze přikryty sněhem, bude hojně trávy.
    • Když je Barborka ucouraná, bude svatý Štěpán na ledě.
    • Má-li svatá Barbora bílou zástěru, bude hodně trávy.
    • Má-li svatá Barbora bílý fěrtoch, bude příští rok hodně trávy.
    • Na svatou Barboru mráz - schovej saně, hoduj vůz.
    • Na svatou Barboru saně do dvoru.
    • O svaté Barboře ležívá sníh na dvoře.
    • O svaté Barboře, měj sáně na dvoře!
    • Po sněhu Bára s Mikulášem šla.
    • Po svaté Baruši střez nosu i uší!
    • Pravi Kači Barča – nechajmy už tanca!
    • Snese-li led o svaté Barboře hus, snese o Vánocích vůz.
    • Svatá Barbora bývá naškrobená.
    • Svatá Barbora mosty staví, Sába hřeby ostří, svatý Mikuláš je přibíjí.
    • Svatá Barbora nosí bláto do dvora.
    • Svatá Barbora nosí vodu a Mikuláš splavuje.
    • Svatá Barbora vyhání dříví ze dvora.
    • Svatá Barborka táhne sáně ze dvorka.
    • Svatá Kateřina prádlo máchá a Barbora je škrobí.

    VYSVĚTLENÍ: některých pranostik: Zde se hned první pranostiky rozcházejí (zjevně vznikly jinde, v jinou dobu). Jedna z nich předpovídá, že když bude sníh 4. prosince, na 24. prosince již sníh nebude, druhá naopak tvrdí, že sníh ze 4. prosince vydrží do Vánoc. Další pranostiky předvídají, že když bude na svátek Barbory sníh, tak příští rok se bude dařit zemědělcům.

    5. prosinec: svátek má Jitka

    • Na tento den pravděpodobně nepřipadá žádná konkrétní pranostik

    (...více se dočtete ve zdroji)

    Zdroj: článek Pranostiky na prosinec

    Pranostiky na jednotlivé dny:

    1.květen: Svátek práce (dříve svatý Josef, svatý Filip a Jakub)

    PRANOSTIKY:

    • Dívka, která zůstala na večer prvomájový nepolíbená, do roka uschla.
    • Filipa a Jakuba déšť - to zlá zvěst.
    • Filipa a Jakuba mráz - to obilí plný klas.
    • Jestli se Filip a Jakub zasměje, jistě se hnedle také čočka zaseje.
    • Kolik Filipa Jakuba krapek, tolik sena kopek.
    • Na Filipa a Jakuba chrousti hučí, o Martině studený vítr fičí.
    • Na Filipa a Jakuba koníček trávy naškubá.
    • Na Filipa a Jakuba se má vysévat čočka.
    • Na Jakuba a Filipa zelená se každá lípa.
    • Na prvního máje déšť, málo sena, žita jest.
    • Před Filipem deštík noční úrodu nám věští roční.
    • Prší-li na prvního května, bývá málo žita a sena.
    • Prší-li na prvního máje, bude později sucho a neurodí se seno.
    • Prší-li na prvního máje, bude později sucho a neurodí se víno.
    • Prší-li na svatého Filipa a Jakuba v noci, bude úrodný rok.
    • První květen deštivý – polím a loukám škodlivý.

    VYSVĚTLENÍ:

    Hned první pranostika souvisí s tím, že tento den je považován nejen za svátek práce, ale i lásky. Každá dívka by tedy měla dostat polibek (v Čechách se zachovává tradice, že má polibek proběhnout pod rozkvetlou třešní), aby byla během roku zdravá a neuschnula. Druhá a třetí pranostika se týkají počasí v tento den. Pokud by pršelo, bylo by to špatné pro zemědělce, pokud bude ale mrznout, tak to obilí neuškodí, spíše naopak. Jiné pranostiky se týkají vysévání čočky, či rostoucí trávy. Poslední pranostiky se týkají deště v tento den. Pokud by pršelo, bude v dalších měsících sucho a příliš se neurodí.

    2. květen: svátek má Zikmund

    3. květen: svátek má Alexej (dříve svatý Filip, svatý Florián a Jakub Menší, Kříž)

    PRANOSTIKY:

    • Jestli se Filip a Jakub zasměje, jistě se hnedle čočka zaseje.
    • Na Filipa Jakuba chrousti hučí, o Martině studený vítr fučí.
    • Svatý kříž, ovčí střiž.

    VYSVĚTLENÍ:

    První dvě pranostiky jsou stejně jako na 1. Května, protože svatý Filip a Jakub měli svátek i v tento den. První pranostika doporučuje setí čočky v tento den, druhá zase předvídá počasí podle toho, jaké je počasí v tomto období. Poslední pranostika je rada pro chovatele ovcí, že je vhodné v tuto dobu stříhat ovce, zima již nepřijde, takže není potřeba, aby měly vlnu.

    4. květen: svátek má Květoslav (dříve svatý Florián)

    PRANOSTIKY:

    • Déšť svatého Floriána je ohňová rána.
    • Je-li o dni svatého Floriána veliký vítr, jest toho roku mnoho ohňů.
    • Svatý Florián si ještě může nasadit sněhový klobouk.

    V

    (...více se dočtete ve zdroji)

    Zdroj: článek Pranostiky na květen

    Přehled jazykolamů

    V následujícím přehledu jsou vypsány české jazykolamy, které slouží k procvičení výslovnosti různých hlásek. Před nastudováním seznamu jazykolamů si je třeba uvědomit, že některé jazykolamy jsou vhodné k procvičení více hlásek a hláskových skupin. Proto by se v seznamu daly zařadit k více hláskám. Každý člověk by si měl tedy sám zvolit jazykolamy, které mu vyhovují. U kratších jazykolamů obvykle platí, že je vhodné je opakovat několikrát za sebou.

    JAZYKOLAMY NA HLÁSKY C A Č

    • Češka se češe.
    • Čimčarára, čim, čim, čim! Čímpak mluvíš, číčo, čím? Číča řekne vrabčákovi: Přece hlasem kočičím!
    • Čistý s Čistou čistili činčilový čepec.
    • Na celnici cizí synci, clili více cizích mincí. Mincí clili synci moc, clili mince celou noc.
    • Na cvičišti čtyři svišti piští.
    • Z čeho chceš sčítat čísla?

    JAZYKOLAMY NA HLÁSKU D

    • Datel dutě zadutal nad dutou dutinou dubu.
    • Dutý datel dá tam tady tudy tyto dudy.
    • Jdou dvě děti dědit dědictví po dědovi.

    JAZYKOLAM NA HLÁSKU Ě

    • Kotě v bytě hbitě motá nitě.
    • Květo, kup poupě, je to skvělá koupě.

    JAZYKOLAMY NA HLÁSKU F

    • Floutek Franta flámoval ve Flóřině fraku.

    JAZYKOLAMY NA HLÁSKU H

    • Had hádá hadu záhadu.
    • Hravý hroch Hubert hrozně hrabal na hromadě harampádí.

    JAZYKOLAMY NA HLÁSKY J A L

    • Bylo-li by libo ryby?
    • Bylo-li libo limo? Toliko nebylo-li by pivo.
    • Jelen letěl jetelem, jetelem letěl jelen.
    • Letěl jelen jetelem.
    • Lolita dělá jelita. Jelita ta jsou elita. Elita mezi jelity, to jsou ta jelita Lolity!
    • Má Jája jojo? Jo.
    • Naleje-li mi Julie oleje, naolejuji olejem koleje.
    • Nalejí-li oleje, nenalejí-li oleje.
    • Nalili-li lilii vodu, či nenalili-li lilii vodu.
    • Naolejuješ-li mi linoleum či nenaolejuješ mi linoleum? Nenaolejuješ-li mi linoleum, naolejuji si ho sám.
    • Náš táta má neolemovanou čepici. Olemujeme-li mu ji nebo neolemujeme-li mu ji?
    • Olemujeme-li mu to, nebo neolemujeme-li mu to?
    • Řekni Lili, nalili-li liliputáni liliím vodu!
    • U poklopu klika klapla, pak kapka ukápla.
    • Víla Lívie vije ve vile z lilií věnec pro Júlii.
    • V Londýně u lorda Donalda dávali lahodné bledule, hladoví blondýni lepili okolo loudavě cedule.
    • Vylije-li Lívie litr lihu, lifruje-li ho do Lýbie?

    JAZYKOLAMY NA K

    • Od poklopu ku poklopu, kyklop kouli koulí.
    • Kopyto klopýtlo. Kobyla kopyty klapala.
    • Na Prokopa promokne kdekterá kopa.
    • Náš pan kaplan v kapli plakal.

    JAZYKOLAMY NA HLÁSKY M a N

    • Dalajláma v lomu láme slámu.
    • Jen jeden den bez beden.
    • Konec pranic pro nic za nic.
    • Máma má málo máku.
    • Má máma má malou zahrádk

    (...více se dočtete ve zdroji)

    Zdroj: článek Jazykolamy

    Autor

    William Shakespeare

    Zdroj: článek Romeo a julie

    Autor obsahu

     Mgr. Jitka Konášová


    charakteristika pro rodinu
    << PŘEDCHOZÍ PŘÍSPĚVEK
    charakteristika romeo
    NÁSLEDUJÍCÍ PŘÍSPĚVEK >>
    novinky a zajímavosti

    Chcete odebírat naše novinky?


    Dokažte, že jste člověk a napište sem číslicemi číslo třináct.