Téma: 

cvičení na zájmeno jenž


Facebook Twitter Pinterest Google + email tisk

CVIČENÍ NA ZÁJMENO JENŽ

1. cvičení

Krásná dívka, jsem potkal v metru, se na mě mile usmála.

V průchodu stál muž, mi někoho připomínal.

Na oslavu přijely i dědečkovy sestřenice, jsme nikdy předtím neviděli.

Plyšového medvídka, po  jsem dlouho toužila, jsem dostala k narozeninám.

Konečně nám doručili balíčky, jsme si objednali.

V létě chceme navštívit ostrov, se přezdívá ostrov věčného jara.

Pohádku, o  jsme si ve škole povídali, mám nejraději.

V zoologické zahradě chovají i zvířata, ochota ke spolupráci není vlastní.

Děkoval především manželce, bez by to nedokázal.

Pod stromečkem se krčilo roztomilé štěňátko, si vysnil.


Zdroj: Cvičení na zájmeno jenž
Zveřejněno: 20.4.2016


Facebook Twitter Pinterest Google + email tisk

Diskuze: Re: jaký slovní druh je

Většinou - příslovce
se - zájmeno zvratné
spolu - příslovce
na - předložka
všem - zájmeno
shodneme? - sloveso

Zdroj: diskuze Jaký slovní druh je
Odesláno: 9.1.2018 uživatelem Olda
Počet odpovědí: 1 Zobrazit odpovědi

GRAMATIKA JENŽ

Zájmeno jenž

Vztažné zájmeno jenž je málo využívaným synonymem k zájmenu který. Mnoho lidí považuje toto zájmeno za zbytečné, komplikující text a mají problém s jeho skloňováním. Zájmeno jenž ale pomáhá lidem, jež se živí psaním, aby v textu neopakovali neustále jen zájmeno který.

Zdroj: Gramatika jenž
Zveřejněno: 11.12.2015


Facebook Twitter Pinterest Google + email tisk

Diskuze: Re: určení slovních druhů

Jestli - spojka
nebudete - sloveso
hezky - příslovce
svižně - příslovce
pádlovat, - sloveso
všem - zájmeno
vám - zájmeno
nasázím - sloveso
sardele - podstatné jméno

Zdroj: diskuze Prosba o radu
Odesláno: 5.10.2017 uživatelem Milda
Počet odpovědí: 10 Zobrazit odpovědi

GRAMATIKA JENŽ

Pravidla jenž/jež

Zpravidla platí, že vztažné zájmeno jenž se používá v souvislosti s podstatnými jmény rodu mužského životného i neživotného. A vztažné zájmeno jež se naopak vztahuje k podstatným jménům rodu ženského a středního.

Zdroj: Gramatika jenž
Zveřejněno: 11.12.2015


Facebook Twitter Pinterest Google + email tisk

Diskuze: Re: určování slovních druhů

Slovo jej může být jednak zájmeno a rovněž i citoslovce.
Jej, ty jsi ale krásná Pavla. Jej je citoslovce.
Uviděl jsem jej, jakmile vstoupil do dveří. Jej je zájmeno.

Zdroj: diskuze Určování slovních druhů
Odesláno: 18.9.2017 uživatelem Milda
Počet odpovědí: 1 Zobrazit odpovědi

CVIČENÍ NA POZNÁNÍ PŘEDLOŽKY A ZVRATNÉHO ZÁJMENA SE

Jak na to

Předložka „se“ se pojí s podstatným jménem, zájmenem, nebo číslovkou, obvykle v 7. pádě. Naopak zájmeno „se“ se vždy pojí se slovesem.

Zdroj: Cvičení na poznání předložky a zvratného zájmena se
Zveřejněno: 17.7.2017


Facebook Twitter Pinterest Google + email tisk

Diskuze: Re: prosba o radu

Přál - sloveso
jí - zájmeno
všechno - podstatné jméno
nejlepší - přídavné jméno

Zdroj: diskuze Prosba o radu
Odesláno: 11.6.2016 uživatelem Honzík
Počet odpovědí: 10 Zobrazit odpovědi

CVIČENÍ NA URČOVÁNÍ SLOVNÍCH DRUHŮ

Návod ke cvičení na určování slovních druhů

V následujících cvičeních budete označovat slovní druhy jen číslicemi, takže pro ty, kteří už pozapomněli, jak ve škole psali malá čísílka nad slova, pro jistotu připomínáme:

1 = podstatné jméno

2 = přídavné jméno

3 = zájmeno

4 = číslovka

5 = sloveso

6 = příslovce

7 = předložky

8 = spojky

9 = částice

10 = citoslovce

Zdroj: Cvičení na určování slovních druhů
Zveřejněno: 30.3.2015


Facebook Twitter Pinterest Google + email tisk

Diskuze: Re: vaším

Já si myslím, že slovo vaším bude zájmeno přivlastňovací.

Zdroj: diskuze Vaším
Odesláno: 9.1.2018 uživatelem Tobiáš
Počet odpovědí: 1 Zobrazit odpovědi

CVIČENÍ NA ZÁJMENO JENŽ

2. cvičení

Na půdě jsme objevili hračky, s  si v dětství hrávala maminka.

S názorem, podle se máme soustředit na čínský trh, nesouhlasil.

Babička s radostí pozorovala vnouče, se batolilo po kuchyni.

Vizionář, působivě ztělesnil německý herec, zemřel v roce 2011.

Na pokyn moderátorky vstali lidé, zachránil život sir Nicholas Winton.

O víkendu k nám přijede strýc, je hodně zcestovalý.

Problém mi pomohla vyřešit kamarádka, o  jsem nikdy nepochybovala.

Toužím navštívit místa, úzce souvisejí s dějinami moderní doby.

Učinili mu velmi zajímavou nabídku, nemohl odmítnout.

Přednáška se týkala klimatických změn, mezi se řadí i změny teplot.


Zdroj: Cvičení na zájmeno jenž
Zveřejněno: 20.4.2016


Facebook Twitter Pinterest Google + email tisk

Diskuze: Jak

Jsem zmatená... jak je tedy zájmeno nebo příslovce? Ze spojení zájmenné příslovce jsem pochopila, že se jedná o příslovce, ale ve shrnutí je napsané zájmeno.

Zdroj: diskuze Jak
Odesláno: 28.1.2018 uživatelem Hana
Počet odpovědí: 1 Zobrazit odpovědi

PRAVOPIS MY / MI

Vysvětlení

Osobní zájmeno MY vyjadřuje podmět v množném čísle, a tím v podstatě určuje, že podmětem je skupina osob, do které patřím i já (my všichni včetně mě). Například: My (= naše skupina) se v lese neztratíme. My (naše skupina včetně mě) nemáme rádi lež.

Zájmeno MI je variantou výrazu mně. Zájmeno MI se tedy používá v 3. pádu u osobního zájmena já (komu? Čemu? Mně/mi). Zájmeno mi nikdy není podmětem vzhledem k pádům, ke kterým se vztahuje. Například: Půjč mi (= mně; mé osobě) tužku. Nelíbí se mi (mně; mé osobě) tvé lhaní.

Zdroj: Pravopis my / mi
Zveřejněno: 18.11.2015


Facebook Twitter Pinterest Google + email tisk

Diskuze: Re: Určování slovních druhů

Kočky - podstatné jméno
žijí - sloveso
v - předložka
našich - zájmeno
domácnostech - podstatné jméno
velmi - příslovce
dlouho - příslovce

Zdroj: diskuze Prosba o radu
Odesláno: 22.9.2017 uživatelem Julda
Počet odpovědí: 10 Zobrazit odpovědi

GRAMATIKA JENŽ

Skloňování slova jenž

Pro skloňování vztažného zájmena jenž je důležité si uvědomit jakého rodu a čísla je podstatné jméno, k němuž se jenž vztahuje, a v jakém pádu dané zájmeno má být.

V následující tabulce lze najít správný tvar právě pro určení těchto tří kritérií (číslo, rod, pád)

ČÍSLO

PÁD

MUŽSKÝ ROD

ŽENSKÝ ROD

STŘEDNÍ ROD

Číslo jednotné

1.

(chlapec, který) = jenž

(žena, která) = jež

(děvče, které) = jež

2.

(chlapce, kterého) = jehož

(ženy, které) = jíž

(děvčete, kterého) = jehož

3.

(chlapci, kterému) = jemuž


(ženě, které) = jíž

(děvčeti, kterému) = jemuž

4.

(chlapce, kterého) = jehož, jejž

(les, který) = jejž

(ženu, kterou) = již

(děvče, které) = jež

6.

(o chlapci, o kterém) = o němž

(o ženě, o které) = o níž

(o děvčeti, o kterém) = o němž

7.

(chlapcem, se kterým) = s jímž

(ženou, se kterou) = s jíž

(děvčetem, se kterým) = s jímž






Číslo množné

1.

(chlapci, kteří) = již

(lesy, které) = jež

(ženy, které) = jež

(děvčata, která) = jež

2.

(chlapců, kterých) = jichž

(žen, kterých) = jichž

(děvčat, kterých) = jichž

3.

(chlapcům, kterým) = jimž

(k ženám, kterým) = jimž

(děvčatům, kterým) = jimž

4.

(chlapce, které) = jež

(ženy, které) = jež

(děvčata, která) = jež

6.

(o chlapcích, o kterých) = o nichž

(o ženách, kterých) = o nichž

(o děvčatech, kterých) = o nichž

7.

(s chlapci, se kterými) = jimiž

(s ženami, kterými) = jimiž

(s děvčaty, kterými) = jimiž


Zdroj: Gramatika jenž
Zveřejněno: 11.12.2015


Facebook Twitter Pinterest Google + email tisk

Diskuze: Re: slovní druhy

Dosud - příslovce
nám - zájmeno
nejsou - sloveso
známy - sloveso
všechny - přídavné jméno
podrobnosti. - podstatné jméno

Zdroj: diskuze Prosba o radu
Odesláno: 20.1.2017 uživatelem Jirka
Počet odpovědí: 10 Zobrazit odpovědi

GRAMATIKA JENŽ

Jenž básnicky

Jestliže výraz jenž je již málo užívaný, tak o jeho básnickém ekvivalentu výrazu an se dá říci, že se již téměř nevyužívá.

Zdroj: Gramatika jenž
Zveřejněno: 11.12.2015


Facebook Twitter Pinterest Google + email tisk

PODMĚT

Jaké slovní druhy mohou být podmětem

Nedá se říci, že podmětem je vždy podstatné jméno, neboť podmět může být vyjádřen i jinými slovními druhy. Podmětem může být podstatné jméno, přídavné jméno, zájmeno, číslovka, sloveso, příslovce, částice i citoslovce. U podmětu tvořeného slovesem je třeba zdůraznit, že sloveso musí být v infinitivu.

Příklady:

Podstatné jméno - Dívky se rozeběhly směrem k lesu.

Přídavné jméno - Nemocný chtěl co nejdříve opustit nemocnici.

Zájmeno - My na křivdu nezapomeneme.

Číslovka - Dva se zúčastnili běžeckého závodu.

Sloveso - Slyšet operu naživo bylo mým velkým snem.

Příslovce - Rychle a levně je heslem našeho podniku.

Částice - Její ano zaznělo obřadní síní.

Citoslovce - Hlasité žbluňk se ozvalo u rybníka.

Zdroj: Podmět
Zveřejněno: 19.1.2016


Facebook Twitter Pinterest Google + email tisk

Diskuze: slovní druh vsichni

Může být zájmeno všichni podnětem? Například ve větě: Všichni jsme se tomu smály.
Děkuji.

Zdroj: diskuze Slovní druh vsichni
Odesláno: 15.3.2017 uživatelem Jitka Ludvíková
Počet odpovědí: 1 Zobrazit odpovědi

CVIČENÍ NA PŘEDLOŽKY A PŘEDPONY

2. cvičení

(do) staveníčko -

(do) předu -

(do) louže -

(u) lesa -

(u) vnitř -

(u) chopit -

(po) mocník -

(po) cestě -

(bez) práce -

(bez) mocný -


Zdroj: Cvičení na předložky a předpony
Zveřejněno: 17.7.2017

CVIČENÍ NA PŘEDLOŽKY A PŘEDPONY

1. cvičení

(bez) peněz -

(bez) vlasý -

(roz) dělat -

(do) práce -

(do) čtený -

(roz) mazlit -

(roz) loučení -

(s) otcem -

(s) pravit -

(do) běhnout -


Zdroj: Cvičení na předložky a předpony
Zveřejněno: 17.7.2017

CVIČENÍ NA PŘEDLOŽKY A PŘEDPONY

3. cvičení

(o) cenit -

(o) ceně -

(vz) pomínka -

(v) lese -

(roz) pláclý -

(roz) česat -

(mezi) dveří –

(mezi) domy -

(místo) oken -

(místo) držící -


Zdroj: Cvičení na předložky a předpony
Zveřejněno: 17.7.2017

CVIČENÍ NA PŘEDLOŽKU „S (SEBOU)“

3. cvičení

Před  měli náročný terén.

Zapomněl si vzít nabíječku.

Při tanci velmi házel všemi směry.

Lucernu zavěsil nad .

Propisku musel mít .

Na cvičení nosil láhev vody.

Být sám není vždy jednoduché.

Na oslavu přinesli dárky.

Přivedl své přátelé.

Stěžoval si, že ho nechtěli vzít .


Zdroj: Cvičení na předložku „s (sebou)“
Zveřejněno: 17.7.2017

GRAMATIKA JENŽ

Cvičení na slovo jenž (i jež)

Strom, (který) se zřítil na silnici, zastavil dopravu.

Automobilová nehoda, (která) se odehrála u Liberce, byla tragická.

Malé štěně, (které) se ztratilo, bloudilo lesem.

Šel ven s kamarády, s (kterými) byl ve fotbalovém týmu.

Svěřil se učitelce, k (které) měl důvěru.

Ve filmu viděli stavení, o (kterém) se učili.

Četl knihy, (které) měl v knihovně.

Mrtvé moře, (které) jsme o prázdninách navštívili, rychle vysychá.

Dívka, (které) jsem věřil, mě zradila.

Sprcha, (kterou) jsme dnes koupili, byla celá černá.

Události, (které) se odehrály minulý týden, změnily svět.

Policista, (kterému) jsem důvěřovala, chytil zloděje.

Polička, (která) byla plná knih, se zřítila.

Auta a traktory, (které) se zúčastnily závodu, měly nehodu.

Kalendář, (který) mi stál na stole, byl pár let starý.

Kuře, (které) běhalo po zahradě, smutně pípalo.


Zdroj: Gramatika jenž
Zveřejněno: 11.12.2015

JAKÝ SLOVNÍ DRUH JE SLOVO SI

Slovní druh slova si

Slovo si je zájmeno. Konkrétně jde o třetí pád čísla jednotného zájmena se. Školní mluvnice řadí toto zájmeno mezi zájmena osobní, stejně jako zájmena já, ty, on, ona, ono, my, vy, ni, ony, ona. Na rozdíl od těchto zájmen jde však o zájmeno zvratné (reflexivní), které nemá úplný soubor tvarů vyjadřující systém jeho mluvnických kategorií (tzv. paradigma). Zjednodušeně řečeno: neexistuje u něj nominativ, tedy 1. pád, ani nerozlišuje číslo jednotné (singulár) a množné (plurál). Stejně jako výše uvedená zájmena se vztahuje k určité osobě, ale zastupuje takový jmenný výraz, který označuje ve větě tutéž podstatu jako výraz v podmětu (Učeš si vlasy. Ukliďte si po sobě.). Nebo se vztahuje ke konateli děje vyjádřeného infinitivem (Teta nám dovolila očistit si boty a nepřezouvat se.).

Slovník spisovné češtiny funkci si ve větě popisuje následovně:

  1. vyjadřuje, že původce děje je i cílem děje: věř si;
  2. vyjadřuje u vlastních zvratných sloves oslabený předmět nepřímý (tzv. dativ prospěchový): koupili si chatu; nebo vztah vzájemnosti mezi účastníky dvojího věcně stejného děje (původce jednoho je cílem druhého a naopak): podali si ruce; nadávali si;
  3. je-li součástí slovesné zvratné podoby, vyjadřuje bezděčnou činnost nebo samovolnou změnu stavu: zlomil si ruku;
  4. je-li ve spojení se slovesem prostým nezvratným, vyjadřuje výraznější účast na ději: musím si lehnout;
  5. je-li součástí (zpravidla předponových) zvratných sloves (tzv. dynamických), vyjadřuje expresivně průběh děje nebo činnosti do libosti, do sytosti: poležet si; jet si do hor;
  6. je stálou součástí sloves pouze zvratných: umínit si; stěžovat si.

Zdroj: Jaký slovní druh je slovo si
Zveřejněno: 10.6.2016

CVIČENÍ NA PŘEDLOŽKY A PŘEDPONY

Jak na to

Toto cvičení je vhodné hlavně pro žáky 4. ročníku základní školy, kteří se učí rozdíl mezi předložkou a předponou. Předložka se píše samostatně, dá se mezi ní a slovo vložit pád. Na rozdíl od předpony, která je nedílnou součástí slova.

Zdroj: Cvičení na předložky a předpony
Zveřejněno: 17.7.2017

CVIČENÍ NA PŘEDLOŽKU „S (SEBOU)“

2. cvičení

Rozumí se samo , že přijedu.

Na výlet si vzal spoustu peněz.

Mladšího bratra tahal pořád ven.

Sám před  nikdy neuteče.

Při čekání nervózně házel.

Přál si být sám .

Potápěčské brýle si k moři nevzal.

Na dovolenou vzal i děti.

Před  spatřil malého hada.

Nechtěl mě .


Zdroj: Cvičení na předložku „s (sebou)“
Zveřejněno: 17.7.2017

CVIČENÍ NA PŘEDLOŽKU „S (SEBOU)“

1. cvičení

Snídani si nesl do práce.

Nehodí se brát novorozence na dovolenou k moři.

Ve spánku hodně házel.

Při sledování hororu škubnul.

Své hříchy poneseš celý život.

Při střelbě trhnul.

Nezapomeň si zabalit dostatek oblečení.

Přál si, aby zůstala sama .

Rychle pohni.

Byl si jistý sám .


Zdroj: Cvičení na předložku „s (sebou)“
Zveřejněno: 17.7.2017

CVIČENÍ NA POZNÁNÍ PŘEDLOŽKY A ZVRATNÉHO ZÁJMENA SE

1. cvičení

Dobrovolně se přihlásil na vánoční brigádu.

Šel se psem k veterináři.

V lese se rozléhalo zoufalé volání.

Na oslavu přišel se svou přítelkyní.

Logicky se to nemohlo povést.

Zloděj se spustil z okna.

Musel se porvat se svým svědomím.

Musel se porvat se svým svědomím.

Bratr se sestrou kupovali dárky.

Stromeček se vyzdobil slaměnými ozdobami.


Zdroj: Cvičení na poznání předložky a zvratného zájmena se
Zveřejněno: 17.7.2017

CVIČENÍ NA POZNÁNÍ PŘEDLOŽKY A ZVRATNÉHO ZÁJMENA SE

3. cvičení

Se čtyřmi kamarády toho moc nedokážeš.

V divadle se nám líbilo.

Nedíval se mi do očí.

K obědu si dal bramborovou kaši se sekanou.

Matematická rovnice se nedala vypočítat.

V zahradě se loučil i se stromy.

V zahradě se loučil i se stromy.

Koupila si šaty se zelenými pentlemi.

Se zlomenou rukou toho moc neuděláš.

Vyčítavě se na mě zadíval.


Zdroj: Cvičení na poznání předložky a zvratného zájmena se
Zveřejněno: 17.7.2017