Doplňovací cvičení online
Moji a mojí v pravidlech českého pravopisu
Zdroj: Cvičení na moji x mojí
V příběhu JAK ODŮVODVIT PSANÍ SLOV CUPY DUPY se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Lenka.
Prosím, nevíte někdo, proč se ve slovech CUPY DUPY píše tvrdé Y? Jak to vysvětlit třeba cizinci? Žádné z pravidel pravopisu, která mě napadají, na to nepasuje:-))
Moc díky, Lenka
Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Mirek.
A kde se vzalo "coby dupy", to se kde říká? Já myslím, že je to "co by dup". Jedině "co by" = coby? pak je jasné že tvrdé a "dupy" od vzoru HRAD?
Zdroj: Příběh Jak odůvodvit psaní slov cupy dupy
Pokud tedy nejen v našem případě (v pořádku), ale i u jiných výrazů váháte, zda jde o spřežku, nebo ne, raději zapátrejte ve Slovníku spisovné češtiny nebo v Pravidlech českého pravopisu (případně zkuste hledat na našich stránkách). Když hledaný výraz nenajdete ani v jedné příručce, jde většinou o dvě samostatná slova, takže je napište zvlášť.
Někdy si lze pomoci tím, že zkusíte mezi předložku a podstatné jméno vložit nějaké vhodné přídavné jméno, potom je rovněž jasné, že se daný výraz dohromady nepíše. My si můžeme například říct: Vše jev naprostém pořádku.
Zdroj: Vpořádku nebo v pořádku
V naší poradně s názvem CVICENI NA VZORY DEN VZOR se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Milda.
Slovo den se skloňuje podle vzoru stroj.
1.pád kdo co - stroj den
2.pád koho čeho - stroje dne
3.pád komu čemu - stroji dni
4.pád koho co - stroj den
5.pád - stroji dni
6.pád o kom o čem - o dni o stroji
7.pád s kým s čím - se strojem se dnem
Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Pavlína.
A jak je to, prosím, v množném čísle - přeci nemohu říct dni - stroje, o dnech - o strojích?
Zdroj: Příběh Cviceni na vzory den vzor
V příběhu URČOVÁNÍ SLOVA BY se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Ondřej.
Děkuji autorce za výborně zpracovaný článek. Pomohl mi ujasnit si, jak to je se slovnědruhovou platností by.
Připojuji drobný komentář k pravopisu "cobydup" a "jakbysmet"
Autorka píše, že podoba cobydup a jakbysmet není zatím v jazykových příručkách uváděna, a má pravdu! Nicméně Internetová jazyková příručka (Ústav pro jazyk český Akademie věd České republiky) již tuto formu preferuje před formou oddělenou.
Jde o trend, kdy původní význam přestává být vnímán a spojení je chápáno již pouze v ustáleném významu. Stává se tak "jedním slovem" a píše se běžně dohromady. (např. Bohu žel! Bohu díky! - dnes: bohužel, bohudík)
Osobně bych se vyvaroval podoby smíšené: coby dup, jakby smet. Není příliš logická.
Na tento příspěvěk jestě nikdo nereagoval. Chcete se k němu vyjádřit? Klikněte na tlačítko a budete moci vložit svůj komentář.
Zdroj: Příběh Určování slova BY
V naší poradně s názvem CVICENI NA VZORY DEN VZOR se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Milda.
Slovo den se skloňuje podle vzoru stroj.
1.pád kdo co - stroj den
2.pád koho čeho - stroje dne
3.pád komu čemu - stroji dni
4.pád koho co - stroj den
5.pád - stroji dni
6.pád o kom o čem - o dni o stroji
7.pád s kým s čím - se strojem se dnem
Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Jana Černá.
Moc děkuji za rychlou reakci Černá
Zdroj: Příběh Cviceni na vzory den vzor
V příběhu CVIČENÍ NA VELKÁ PÍSMENA se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Šaman Štěpán.
Dobrý den, zasílám cvičení na velká písmena.
Na tento příspěvěk jestě nikdo nereagoval. Chcete se k němu vyjádřit? Klikněte na tlačítko a budete moci vložit svůj komentář.
Zdroj: Příběh Cvičení na velká písmena
Toto cvičení je vhodné hlavně pro žáky 4. ročníku základní školy, kteří se učí rozdíl mezi předložkou a předponou. Předložka se píše samostatně, dá se mezi ní a slovo vložit pád. Na rozdíl od předpony, která je nedílnou součástí slova.
V naší poradně s názvem CVIČENÍ NA PŘÍDAVNÉ JMÉNO TATÍNKOVI se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Pavlína.
Dobry den,je toto cviceni vhodne pro 6. Tridu ZŠ? Nebo pro kterou ?? Dekuji a hezky den
Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Milda.
Civčení je vhodné pro třídy, 8, 9 a pro střední školy.
Zdroj: Příběh Cvičení na přídavné jméno TATÍNKOVI
U přídavného jména ve větě urči mluvnické kategorie: druh, vzor, rod, číslo, pád.
V příběhu CVIČENÍ NA ZÁJMENO JENŽ se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Michael Roučka.
V prvním cvičení jsem měl 3chyby a ve druhém cvičení 1chybu.
Michael Roučka
Na tento příspěvěk jestě nikdo nereagoval. Chcete se k němu vyjádřit? Klikněte na tlačítko a budete moci vložit svůj komentář.
Zdroj: Příběh Cvičení na zájmeno jenž
V následujících cvičeních budete označovat slovní druhy jen číslicemi, takže pro ty, kteří už pozapomněli, jak ve škole psali malá čísílka nad slova, pro jistotu připomínáme:
1 = podstatné jméno
2 = přídavné jméno
3 = zájmeno
4 = číslovka
5 = sloveso
6 = příslovce
7 = předložky
8 = spojky
9 = částice
10 = citoslovce
V příběhu CVIČENÍ NA VELKÁ PÍSMENA se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Jana.
Dobrý den, posílám cvičení.
Na tento příspěvěk jestě nikdo nereagoval. Chcete se k němu vyjádřit? Klikněte na tlačítko a budete moci vložit svůj komentář.
Zdroj: Příběh Cvičení na velká písmena
U přídavného jména ve větě urči mluvnické kategorie: druh, vzor, rod, číslo, pád.
V příběhu DĚKUJI :) se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Marti.
Mockrát děkuji za toto cvičení. Moc mi pomohlo a je to super na procvičování.
Bylo by super přidat ještě více, třeba i těžších cvičení na velká a malá písmena a také hlavně chytáky :)
Na tento příspěvěk jestě nikdo nereagoval. Chcete se k němu vyjádřit? Klikněte na tlačítko a budete moci vložit svůj komentář.
Zdroj: Příběh Děkuji :)
U přídavného jména ve větě urči mluvnické kategorie: druh, vzor, rod, číslo, pád.
U přídavného jména ve větě urči mluvnické kategorie: druh, vzor, rod, číslo, pád.
U přídavného jména ve větě urči mluvnické kategorie: druh, vzor, rod, číslo, pád.
Pro názornější přehled nabízím kompletní skloňování tohoto zájmena (stejné skloňování mají i zájmena tvůj a svůj):
Číslo jednotné |
||||||
rod mužský |
rod ženský |
rod střední |
||||
1. pád |
můj |
má/moje |
mé/moje |
|||
2. pád |
mého |
mé/mojí |
mého |
|||
3. pád |
mému |
mé/mojí |
mému |
|||
4. pád |
mého, můj (neživ.) |
mou/moji |
mé/moje |
|||
5. pád |
můj |
má/moje |
mé/moje |
|||
6. pád |
o mém |
o mé/mojí |
o mém |
|||
7. pád |
mým |
mou/mojí |
mým |
|||
Číslo množné |
||||||
rod mužský |
rod ženský |
rod střední |
||||
1. pád |
mí/moji |
mé/moje |
má/moje |
|||
mé/moje (neživ.) |
||||||
2. pád |
mých |
mých |
mých |
|||
3. pád |
mým |
mým |
mým |
|||
4. pád |
mé/moje |
mé/moje |
má/moje |
|||
5. pád |
mí/moji |
mé/moje |
má/moje |
|||
mé/moje (neživ.) |
||||||
6. pád |
o mých |
o mých |
o mých |
|||
7. pád |
mými |
mými |
mými |
Kdo si není schopen zapamatovat, ke kterým pádům dané tvary patří (já samozřejmě také ne), nechť zkusí v běžném životě (tedy i při psaní diktátů) používat pomůcku v podobě ukazovacího zájmena ten, ta, respektive ti, tu, té, tou.
Jak to funguje? Když si řeknete ti moji chlapci, pak slyšíte, že ti je krátká varianta, takže napíšete krátké „i“ i v zájmenu moji. Totéž platí i v ženském rodě – viděl tam tu moji kamarádku (tu zní krátce, takže napíšete krátké „i“ i v přivlastňovacím zájmenu). Jestliže si ve větě můžete říct například bez té mojí pomoci, pak slyšíte, že té vyslovujeme dlouze, tudíž napíšete dlouhou koncovku i v přivlastňovacím zájmenu mojí. Stejně tak u příkladu k té mojí sestře se chovej slušně, o té mojí chybě už věděli, s tou mojí žádostí nepočítali apod.
A pokud jsem vám nepomohla ani touto berličkou, tak tu mám ještě záchranné lano – když nebudete vědět, jestli moji nebo mojí, nahraďte výraz dubletou, tedy druhým tvarem, který nám pravidla v daném pádě nabízejí. Například napíšete: Mí (moji) chlapci to okno nerozbili. Viděl tam mou (moji) kamarádku. Bez mé (mojí) pomoci si nevěděl rady. K mé (mojí) sestře se chovej slušně. O mé (mojí) chybě už věděli. S mou (mojí) žádostí už nepočítali.
Kdo se stále necítí jistý v kramflekách, může si správné používání procvičit v textech, které jsem pro vás připravila k upevnění získaných znalostí. A na závěr ještě připomínám, že vše výše uvedené platí i pro zájmena tvůj a svůj.
U přídavného jména ve větě urči mluvnické kategorie: druh, vzor, rod, číslo, pád.
U přídavného jména ve větě urči mluvnické kategorie: druh, vzor, rod, číslo, pád.
prosím o sdělení správného pravopisu:
výbojka v níž je světlo vyzařováno...
nebo: výbojka ve které je světlo vyzařováno...
Děkuji předem
Machatá
Počet odpovědí: 1 | Zobrazit odpovědi | Stálý odkaz | Odpovědět
Prosím, nevíte někdo, proč se ve slovech CUPY DUPY píše tvrdé Y? Jak to vysvětlit třeba cizinci? Žádné z pravidel pravopisu, která mě napadají, na to nepasuje:-))
Moc díky, Lenka
Počet odpovědí: 2 | Zobrazit odpovědi | Stálý odkaz | Odpovědět
A jak je to, prosím, v množném čísle - přeci nemohu říct dni - stroje, o dnech - o strojích?
Počet odpovědí: 0 | Stálý odkaz | Odpovědět
Děkuji autorce za výborně zpracovaný článek. Pomohl mi ujasnit si, jak to je se slovnědruhovou platností by.
Připojuji drobný komentář k pravopisu "cobydup" a "jakbysmet"
Autorka píše, že podoba cobydup a jakbysmet není zatím v jazykových příručkách uváděna, a má pravdu! Nicméně Internetová jazyková příručka (Ústav pro jazyk český Akademie věd České republiky) již tuto formu preferuje před formou oddělenou.
Jde o trend, kdy původní význam přestává být vnímán a spojení je chápáno již pouze v ustáleném významu. Stává se tak "jedním slovem" a píše se běžně dohromady. (např. Bohu žel! Bohu díky! - dnes: bohužel, bohudík)
Osobně bych se vyvaroval podoby smíšené: coby dup, jakby smet. Není příliš logická.
Počet odpovědí: 0 | Stálý odkaz | Odpovědět
Moc děkuji za rychlou reakci Černá
Počet odpovědí: 0 | Stálý odkaz | Odpovědět
Dobrý den, zasílám cvičení na velká písmena.
Počet odpovědí: 0 | Stálý odkaz | Odpovědět
Dobry den,je toto cviceni vhodne pro 6. Tridu ZŠ? Nebo pro kterou ?? Dekuji a hezky den
Počet odpovědí: 1 | Zobrazit odpovědi | Stálý odkaz | Odpovědět
V prvním cvičení jsem měl 3chyby a ve druhém cvičení 1chybu.
Michael Roučka
Počet odpovědí: 0 | Stálý odkaz | Odpovědět
Mockrát děkuji za toto cvičení. Moc mi pomohlo a je to super na procvičování.
Bylo by super přidat ještě více, třeba i těžších cvičení na velká a malá písmena a také hlavně chytáky :)
Počet odpovědí: 0 | Stálý odkaz | Odpovědět
Slovo den se skloňuje podle vzoru stroj.
1.pád kdo co - stroj den
2.pád koho čeho - stroje dne
3.pád komu čemu - stroji dni
4.pád koho co - stroj den
5.pád - stroji dni
6.pád o kom o čem - o dni o stroji
7.pád s kým s čím - se strojem se dnem
Počet odpovědí: 2 | Zobrazit odpovědi | Stálý odkaz | Odpovědět
ses gej
Počet odpovědí: 0 | Stálý odkaz | Odpovědět
Dobrý den, zde zasílám cvičení 1 na velká a malá písmena.
Počet odpovědí: 0 | Stálý odkaz | Odpovědět