Téma
DOPLŇOVÁNÍ
Zajímáte se o téma DOPLŇOVÁNÍ? Tak právě pro vás je určen tento článek. Doplňování i/y patří mezi nejčastější pravopisné úlohy, které se procvičují napříč školní docházkou. Správné zvládnutí vyjmenovaných slov, příbuzných slov i gramatických pravidel pomáhá žákům psát jistěji a s menším počtem chyb. Tento článek nabízí přehled zásad pro používání i/y a také přehledná cvičení k vytištění, která jsou vhodná pro domácí procvičování i školní praxi.
OBSAH
Pravopis i/y – základní pravidla
Doplňování i/y není pouze o vyjmenovaných slovech. Velkou roli hraje rozpoznání slovních druhů, gramatických kategorií a příbuznosti slov. Níže najdete přehled klíčových jevů, které je nutné znát před samotným procvičováním.
1. Vyjmenovaná slova
Vyjmenovaná slova jsou základem pro psaní y/ý po tvrdých souhláskách. Patří sem skupiny slov po B, F, L, M, P, S, V a Z. Vždy je nutné znát také příbuzná slova, která se píší podle daného vyjmenovaného slova.
2. Měkké a tvrdé souhlásky
Po tvrdých souhláskách (h, ch, k, r, d, t, n) se píše Y.
Po měkkých souhláskách (ž, š, č, ř, c, j, ď, ť, ň) se píše I.
3. Slova s odůvodněným pravopisem
Některá slova vyžadují znalost významu (např. být × bít, výr × vír). Žáci by měli umět rozlišit významové dvojice.
Zdroj: článek Doplňování i/y cvičení k vytisknutí
Ukázkové typy úloh
doplňování vynechaných písmen,
doplňování interpunkce,
určování správného tvary slovesa,
úprava chybného textu na správný.
Zdroj: článek Diktáty pro 9. třídu online
Typy online cvičení
1. Doplňování koncovek
Doplňujete chybějící písmena podle rodu, čísla a pádu:
Viděli jsme vesel__ děti.
2. Výběr správné varianty
Úlohy nabízejí dvě až tři možnosti:
Máme nov__ učebnici. (ou / ouš / oumí)
3. Rozhodování o druhu přídavného jména
Žáci určují, zda jde o jakostní, vztahové nebo přivlastňovací přídavné jméno.
4. Doplňovací texty
Krátké souvislé texty, ve kterých chybí přídavná jména nebo jejich tvary.
Zdroj: článek Doplňování cvičení přídavných jmen online cvičení
Doplňování přídavných jmen – online cvičení
Přídavná jména jsou důležitou součástí české věty. Umožňují popsat vlastnosti, vzhled, množství i vztahy mezi věcmi a osobami. Abychom je dokázali správně používat, je nutné umět určit jejich tvar podle rodu, čísla, pádu a druhu.
Zdroj: článek Doplňování cvičení přídavných jmen online cvičení
Doplňování i/y – základní pravidla pro 2. třídu
V druhé třídě se žáci učí doplňovat i/y zejména podle toho, zda se jedná o měkké nebo tvrdé slabiky. Tato dovednost je jedním ze základů pravopisu a tvoří přípravu na pozdější práci s vyjmenovanými slovy.
Zdroj: článek Doplňování i/y cvičení 2. třída
5. Doplňování u/ú/ů
_tok nepřátel, slepecká h_l, p_lka chleba, včelí _l, vzájemná _cta, dřevěné ch_dy, volné _terý, černé _hlí, velký _div, milý _ředník, k_ra stromu, starý d_chodce, špatná _roda, nesmělý _směv, kouzelná h_lka, domácí _loha, špinavé _ši, moučkový c_kr, čistý pot_ček, bílý _nor, k_rka chleba, noční m_ra, dlouhá _lice, Babiččino _dolí
Klíč 5
útok nepřátel, slepecká hůl, půlka chleba, včelí úl, vzájemná úcta, dřevěné chůdy, volné úterý, černé uhlí, velký údiv, milý úředník, kůra stromu, starý důchodce, špatná úroda, nesmělý úsměv, kouzelná hůlka, domácí úloha, špinavé uši, moučkový cukr, čistý potůček, bílý únor, kůrka chleba, noční můra, dlouhá ulice, Babiččino údolí
Zdroj: článek Pravopisná cvičení pro 2. třídu
6. Doplňování u/ú/ů
muchom_rka červená, _nik plynu, jídelní st_l, ostrý _hel, opálená k_že, grilované k_ře, popelářský v_z, velká _nava, pomalá ch_ze, dobrý _kryt, roztomilé sl_ně, dřevěný k_l, bílá r_že, nebezpečný _točník, dlouhá _lice, pocítit _levu, vrátit se dom_, kuchyňská s_l, výzkumný _stav, příjemná v_ně, tupý n_ž, _lomit větev, bor_vkový koláč
Klíč 6
muchomůrka červená, únik plynu, jídelní stůl, ostrý úhel, opálená kůže, grilované kuře, popelářský vůz, velká únava, pomalá chůze, dobrý úkryt, roztomilé slůně, dřevěný kůl, bílá růže, nebezpečný útočník, dlouhá ulice, pocítit úlevu, vrátit se domů, kuchyňská sůl, výzkumný ústav, příjemná vůně, tupý nůž, ulomit větev, borůvkový koláč
Zdroj: článek Pravopisná cvičení pro 2. třídu
Řešení
Uvádějte řešení až po dokončení cvičení, aby nedošlo k opisování.
Řešení – cvičení 1
být – byla – bitka – bijící – bytost
výr – vytar (netypické slovo – správně „kytar“, ponechte pro učební účel) – vystřih – víří – vysoký
píštěl – pýchat (neexistuje, správně „píchat“) – píchnout – napíchl
myslit – místo – myslet – pomysl
Řešení – cvičení 2
výskat – výskot – výskání
pýcha – pyšný – pyšnit se
mýlit – mýlna – mýdlový
býk – býčí – býkovec
Řešení – cvičení 3
být (existovat) × bít (udeřit)
výr (pták) × vír (kroužení vody)
sívat (archaické) × sypat
vítat × vzít
Zdroj: článek Doplňování i/y cvičení k vytisknutí
FAQ – nejčastější dotazy
Musím se při pravopisu i/y učit i příbuzná slova?
Ano, příbuzná slova jsou klíčem k pochopení vyjmenovaných slov a jejich pravopisu.
Proč některé výrazy nemají jasné pravidlo?
Někdy se jedná o historické podoby slov, které zůstaly zachovány v současném jazyce.
Jak cvičení nejlépe používat?
Nejlépe funguje pravidelné krátké procvičování, ideálně několik minut denně.
Jsou tato cvičení vhodná i pro domácí výuku?
Ano, můžete je tisknout nebo psát do sešitu, jsou vhodná pro samostatné procvičování.
Zdroj: článek Doplňování i/y cvičení k vytisknutí
Jak s diktáty pracovat?
Pravidelnost – ideální je 2–3× týdně krátké diktáty.
Kombinace typů – psaní vět, doplňování slov i delších textů.
Kontrola a oprava – důležité je, aby dítě rozumělo své chybě.
Střídat obtížnost – kratší texty pro začátek, delší pro pokročilé.
Zdroj: článek Diktáty pro 4. třídu k vytisknutí
Online pracovní listy
Mnoho škol a vzdělávacích portálů nabízí interaktivní cvičení, která jsou vhodná pro žáky 3.–9. třídy. Lze je vyplnit online nebo vytisknout.
Zdroj: článek Doplňování cvičení přídavných jmen online cvičení
Co vše je potřeba umět?
1. Druhy přídavných jmen
Jakostní – např. pěkný, velký, modrý
Vztahová – např. školní, bratrova, dětský
Přivlastňovací – otcův, matčin
2. Shoda přídavných jmen s podstatnými
Přídavné jméno se musí shodovat s podstatným ve třech vlastnostech:
3. Tvrdá, měkká a přivlastňovací přídavná jména
Správný výběr koncovek je klíčový při vyplňování cvičení. Například: krásný dům × krásná zahrada × krásné město.
Zdroj: článek Doplňování cvičení přídavných jmen online cvičení
FAQ – Často kladené otázky
Jak poznám, jakou koncovku má přídavné jméno mít?
Podívejte se na podstatné jméno, které rozvíjí. Přídavné jméno musí odpovídat jeho rodu, číslu a pádu.
Proč jsou některá cvičení zaměřena jen na tvrdá přídavná jména?
Protože tvrdá přídavná jména tvoří nejpočetnější skupinu a jsou základem pro další procvičování.
Jak poznám přivlastňovací přídavné jméno?
Můžete ho nahradit tvarem „otcův, matčin“ nebo vyjadřuje vlastnictví osoby.
Jsou online cvičení vhodná i pro domácí přípravu?
Ano, jsou přehledná, rychlá a dítě ihned vidí, co udělalo správně.
Zdroj: článek Doplňování cvičení přídavných jmen online cvičení