Informace od učitelek češtiny

MENU

  

SLOVNÍ DRUHY

  

DIKTÁTY

  

BÁSNIČKY

  

HÁDANKY

  
Téma

DOPLŇOVÁNÍ I Y Í Ý 2 TŘÍDA

OBSAH

Moje třída

napsal Zdeněk Rýdl

Chcete po mě básničku, tak bych něco dala

ať není moc složitá, tuhle jsem vybrala.

~

V naší třídě, je bezva parta, jen někdy to tu zabouří,

naše třídní, ta nás zvládá, no, občas oko přimhouří.

~

Říkám občas, myslím stále, a když někdo zaklepe,

no tak řeknem sborem " Dále ", až se okno zatřepe.

~

Občas, že nás trochu zlobí, koho pozve k tabuli,

zatím jsme to vždycky zvládli, nebylo to na kuli.

~

No tak třído, to je všecko, co jsem vám tu říci chtěla,

a teď čekám velký aplaus, prej se to tak v Anglii dělá !

Zdroj: Básně 8. třída

Diskuze

V diskuzi DIKTÁTY PRO STŘEDNÍ ODBORNÁ UČILIŠTĚ se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Eleonor Guyard.

Dobrý den,

Má to být Diktáty pro střední školy, tak kde je to doplňování?!

Na tento příspěvěk jestě nikdo nereagoval. Chcete se k němu vyjádřit? Klikněte na tlačítko a budete moci vložit svůj komentář.

Zdroj: diskuze Diktáty pro střední odborná učiliště

Skrček

napsal Zdeněk Rýdl

Doma máme kocoura

říkáme mu " Skrčku ".

~

Přinesl si domů klíšťáka

teď za uchem má hrčku.

~

A babička neváhá,

s lupou v ruce přiskočí.

~

Nehtama ho přicvakne

a pak s ním tvrdě zatočí.

Zdroj: Básničky pro děti 3. třída

Diskuze

V diskuzi BÁSNIČKY PRO DĚTI K RECITACI 5. TŘÍDA se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Annča.

Máte o jaru min 4 sloky?

Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Tomáš Jedno.

jako nevim jestli je basnicka dobra , uvidime jak se to bude libit p. ucitelovi. zatim zdaar.

Zdroj: diskuze Básničky pro děti k recitaci 5. třída

6. Doplňování u/ú/ů

muchom_rka červená, _nik plynu, jídelní st_l, ostrý _hel, opálená k_že, grilované k_ře, popelářský v_z, velká _nava, pomalá ch_ze, dobrý _kryt, roztomilé sl_ně, dřevěný k_l, bílá r_že, nebezpečný _točník, dlouhá _lice, pocítit _levu, vrátit se dom_, kuchyňská s_l, výzkumný _stav, příjemná v_ně, tupý n_ž, _lomit větev, bor_vkový koláč

Klíč 6

muchomůrka červená, únik plynu, jídelní stůl, ostrý úhel, opálená kůže, grilované kuře, popelářský vůz, velká únava, pomalá chůze, dobrý úkryt, roztomilé slůně, dřevěný kůl, bílá růže, nebezpečný útočník, dlouhá ulice, pocítit úlevu, vrátit se domů, kuchyňská sůl, výzkumný ústav, příjemná vůně, tupý nůž, ulomit větev, borůvkový koláč

Zdroj: Pravopisná cvičení pro 2. třídu

3. Doplňování i/í po ď, ť, ň a y/ý pod d, t, n

všichn_ tleskali, hněd_ pes, stříbrn_ řetízek, čern_ mrak, pozorný d_vák, řev t_gra, t_cho léčí, máslová d_ně, veselá písn_čka, dědečkova d_mka, kyt_ce růží, d_vat se na televizi, dva meloun_, bílý kon_ček, Národní d_vadlo, žlutý mot_lek, tajn_ vzkaz, krátké kalhot_, řid_č autobusu, velký rybn_k, slunce svít_, syrová zelen_na, malé dět_

Klíč 3

všichni tleskali, hnědý pes, stříbrný řetízek, černý mrak, pozorný divák, řev tygra, ticho léčí, máslová dýně, veselá písnička, dědečkova dýmka, kytice růží, dívat se na televizi, dva melouny, bílý koníček, Národní divadlo, žlutý motýlek, tajný vzkaz, krátké kalhoty, řidič autobusu, velký rybník, slunce svítí, syrová zelenina, malé děti

Zdroj: Pravopisná cvičení pro 2. třídu

Diskuze

V diskuzi JAK URČIT JMENNÝ ROD BŘECLAV se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Radmila Hrbková.

Dobrý den neumím vysvětlit vnučce(4.třída ZŠ) jak rozpoznat jmenný rod u měst např. Kroměříž, Břeclav a pod. Tam, kde je koncovka -a nebo -o umím (vzor žena, město) Neumím vysvětlit proč je někdy mužský rod ( Zlín, Purkarec.....) a jinde ženský rod. Sama v tom nechybuji, ale vysvětlit to, bohužel, neumím.
Děkuji Hrbková Radmila

Na tento příspěvěk jestě nikdo nereagoval. Chcete se k němu vyjádřit? Klikněte na tlačítko a budete moci vložit svůj komentář.

Zdroj: diskuze Jak určit jmenný rod Břeclav

7. Doplňování párových souhlásek (spodoba znělosti)

zdravá mrke_ (v–f), vyhlídkový le_ (d–t), pohádková ža_ka (b–p), ořezaná tu_ka (ž–š), hři_ smrkový (b–p), vrchol so_ky (b–p), dobré kamará_ky (d–t), úzká lá_ka (v–f), zkažený zu_ (b–p), malá užo_ka (v–f), ostré drá_ky (b–p), tupé nů_ky (ž–š), krátká pohá_ka (d–t), velký mrá_ (z–s), napínavá kní_ka (ž–š), banánová slu_ka (b–p), starý le_ (v–f), papírová ta_ka (ž–š), dřevěná lou_ka (d–t), opice Žo_ka (v–f), zalévat zahrá_ku (d–t), sla_ká šťáva (d–t), těžká křížo_ka (v–f)

Klíč 7

zdravá mrkev, vyhlídkový let, pohádková žabka, ořezaná tužka, hřib smrkový, vrchol sopky, dobré kamarádky, úzká lávka, zkažený zub, malá užovka, ostré drápky, tupé nůžky, krátká pohádka, velký mráz, napínavá knížka, banánová slupka, starý lev, papírová taška, dřevěná loutka, opice Žofka, zalévat zahrádku, sladká šťáva, těžká křížovka

Zdroj: Pravopisná cvičení pro 2. třídu

Kominík

napsal Zdeněk Rýdl

V komíně tam něco hrká

asi jsou tam strašidla.

~

Maminka, že podívá se,

kdo nás ruší u jídla ?

~

Za chviličku už je tady,

že kominíka potkala.

~

Pro štěstí si na něj sáhla,

teď ušmudlaná, se smála !

Zdroj: Básničky pro děti 3. třída

8. Doplňování párových souhlásek (spodoba znělosti)

včelí me_ (d–t), sladké borů_ky (v–f), tenký le_ (d–t), milé dě_če (v–f), ocelový řetě_ (z–s), kře_ký porcelán (h–ch), dlouhý dopi_ (z–s), rozbitý výta_ (h–ch), křivá ze_ (ď–ť), lovecký nů_ (ž–š), velká lá_ka (z–s), šikovná fotogra_ka (v–f), sedmihlavý dra_ (g–k), červené ne_ty (h–ch), sí_ka na motýly (ď–ť), napnutá pla_ta (h–ch), kousek prová_ku (z–s), nové pla_ky (v–f), lehký di_tát (g–k), ptačí bu_ka (d–t), zlatá ry_ka (b–p), kouzelná mu_ka (ž–š), srdečný pozdra_ (v–f)

Klíč 8

včelí med, sladké borůvky, tenký led, milé děvče, ocelový řetěz, křehký porcelán, dlouhý dopis, rozbitý výtah, křivá zeď, lovecký nůž, velká láska, šikovná fotografka, sedmihlavý drak, červené nehty, síťka na motýly, napnutá plachta, kousek provázku, nové plavky, lehký diktát, ptačí budka, zlatá rybka, kouzelná muška, srdečný pozdrav

Zdroj: Pravopisná cvičení pro 2. třídu

Školáček

napsal Zdeněk Rýdl

Prázdniny už skončily

zase jdeme do školy.

~

Sváču mám a pití taky,

čaj v butýlce od koly.

~

Maminka mě nastrojila

vandrákem, že nebudu !

~

Že ji tady všichni znají,

tak ať nedělám ostudu !

Zdroj: Básničky pro děti 3. třída

4. Doplňování i/í po ď, ť, ň a y/ý pod d, t, n

prázdný květ_náč, n_zký plot, ud_chaný lyžař, hrát kart_, d_voká zvěř, letn_ oblečení, mentolové bonbón_, hustý d_m, čokoládová t_činka, červen_ šátek, d_ra na punčoše, plátěné tren_rky, mladá d_vka, ut_kat za tramvají, vodn_ želva, zlatý prst_nek, sladké jahod_, asfaltová siln_ce, hodiny t_kají, ostrá d_ka, úspěšný t_den, zlomené kost_, hlad_t kočku

Klíč 4

prázdný květináč, nízký plot, udýchaný lyžař, hrát karty, divoká zvěř, letní oblečení, mentolové bonbóny, hustý dým, čokoládová tyčinka, červený šátek, díra na punčoše, plátěné trenýrky, mladá dívka, utíkat za tramvají, vodní želva, zlatý prstýnek, sladké jahody, asfaltová silnice, hodiny tikají, ostrá dýka, úspěšný týden, zlomené kosti, hladit kočku

Zdroj: Pravopisná cvičení pro 2. třídu

Slípky

napsal Zdeněk Rýdl

Slípky někam zalezou

vyplknou vajíčko.

~

Všude kolem kuřince

nechoď tam holčičko !

~

Gumáky mě ochrání,

v tom nejsou žádný kouzla.

~

Tak proč se válíš po zemi ?

Jsem normálně uklouzla !

Zdroj: Básničky pro děti 3. třída

5. Doplňování u/ú/ů

_tok nepřátel, slepecká h_l, p_lka chleba, včelí _l, vzájemná _cta, dřevěné ch_dy, volné _terý, černé _hlí, velký _div, milý _ředník, k_ra stromu, starý d_chodce, špatná _roda, nesmělý _směv, kouzelná h_lka, domácí _loha, špinavé _ši, moučkový c_kr, čistý pot_ček, bílý _nor, k_rka chleba, noční m_ra, dlouhá _lice, Babiččino _dolí

Klíč 5

útok nepřátel, slepecká hůl, půlka chleba, včelí úl, vzájemná úcta, dřevěné chůdy, volné úterý, černé uhlí, velký údiv, milý úředník, kůra stromu, starý důchodce, špatná úroda, nesmělý úsměv, kouzelná hůlka, domácí úloha, špinavé uši, moučkový cukr, čistý potůček, bílý únor, kůrka chleba, noční můra, dlouhá ulice, Babiččino údolí

Zdroj: Pravopisná cvičení pro 2. třídu

Pejsek

napsal Zdeněk Rýdl

U sousedů za plotem

chovají tam pejska.

~

Je mu smutno, a tak kňourá,

pořád se mu stejská.

~

Tak si tam s ním povídám

ruku dírou protáhnu.

~

Takový má dlouhý uši,

jó, strakatou ušárnu !

Zdroj: Básničky pro děti 3. třída

Rybář

napsal Zdeněk Rýdl

Rybář chodí na ryby,

na hladinu kouká

~

Chtěl by chytit zlatou rybku,

zatím marně doufá.

~

Tak aby byl připravenej,

a co prej, že ho tlačí ?

~

Kamaráda pejska má,

a to ke štěstí mu stačí !

Zdroj: Básničky pro děti 3. třída

Horské kolo

napsal Zdeněk Rýdl

Ježíškovi napsala jsem,

obálku mi mamka dala.

~

Že už budu strašně hodná,

a něco bych si od něj přála.

~

A Ježíšek pochopil mě,

že jsem chtěla " horáka ",

~

I tu barvu přesně trefil,

až mám z toho mindráka.

Zdroj: Básničky pro děti 3. třída

Ráno

napsal Zdeněk Rýdl

Poslouchám já, každé ráno

jak ti ptáci zpívají.

~

Že už bude brzy jaro,

zpěvem, svým ho lákají.

~

Taťka ptáčky nepoznává,

máme z toho legraci.

~

Sýkorka a nebo kosák,

všem on říká " Vrabčáci " !

Zdroj: Básničky pro děti 3. třída

Princezna

napsal Zdeněk Rýdl

Být tak jednou princeznou,

a potkat někde prince.

~

Správný auto aby měl,

a líbil se mamince.

~

Bylo by to túze krásný,

zavřu oči, už to vidím.

~

Jednou budu psát romány,

ale dneska, se za to, ještě stydím !

Zdroj: Básničky pro děti 3. třída


Autoři obsahu

Zdeněk Rýdl

Mgr. Jana Ženíšková


PravopisČeský

O nás

Kontakt

Ochrana osobních údajů a cookies

 SiteMAP