Vyberte z nabídky správný druh zájmena
Zdroj: článek Cvičení na zájmena
Ve svém příspěvku CVIČENÍ NA ZÁJMENA se k tomuto tématu vyjádřil uživatel ŠIMON TUREK.
dobrý den zasílam ukol.Š.Turek
Na tento příspěvěk jestě nikdo nereagoval. Chcete se k němu vyjádřit? Klikněte na tlačítko a budete moci vložit svůj komentář.
Zdroj: příběh Cvičení na zájmena
Vyjadřují vztah k osobě, uvádějí vedlejší věty vztažné
Zájmena kdo, co, jaký, který, čí stejně jako zájmena tázací (viz výše). Složitější je zájmeno jenž (podle zájmena on + ž), takže si je raději rozepíšeme.
1. | jenž | jež | jež |
2. | jehož | jíž | jehož |
3. | jemuž | jíž | jemuž |
4. | jehož/jejž jejž (než.) |
již | jež |
5. | - | - | - |
6. | o němž | o níž | o němž |
7. | jímž | jíž | jímž |
1. | již jež (než.) |
jež (než.) | jež (než.) |
2. | jichž | ||
3. | jimž | ||
4. | jež | ||
5. | - | ||
6. | o nichž | ||
7. | jimiž |
Zdroj: článek Zájmena
Ptáme se jimi po osobě, věci, vlastnosti a tak dále
Zájmeno kdo se skloňuje podle zájmena ten (viz výše), zájmeno co podle zájmena náš (viz výše), zájmena jaký, který se skloňují podle vzoru mladý (viz přídavná jména), zájmeno čí podle vzoru jarní (viz přídavná jména).
Zdroj: článek Zájmena
Ve svém příspěvku CVIČENÍ NA ZÁJMENA se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Václav Horváth.
Dobrý den,odesílám úkol paní učitelce Z.Charouskové
Na tento příspěvěk jestě nikdo nereagoval. Chcete se k němu vyjádřit? Klikněte na tlačítko a budete moci vložit svůj komentář.
Zdroj: příběh Cvičení na zájmena
Ukazujeme jimi na osoby, zvířata nebo věci
1. | ten | ta | to |
2. | toho | té | toho |
3. | tomu | té | tomu |
4. | toho ten (než.) |
tu | to |
5. | - | - | - |
6. | o tom | o té | o tom |
7. | tím | tou | tím |
1. | ti ty (než.) |
ty | ta |
2. | těch | ||
3. | těm | ||
4. | ty | ty | ta |
5. | - | ||
6. | o těch | ||
7. | těmi |
1. | sám | sama | samo |
2. | samého | samé | samého |
3. | samému | samé | samému |
4. | samého (sama) sám (než.) |
samou (samu) | samo |
5. | - | - | - |
6. | o samém | o samé | o samém |
7. | samým | samou | samým |
1. | sami samy (než.) |
samy | sama |
2. | samých | ||
3. | samým | ||
4. | samé (samy) | samá (sama) | |
5. | - | ||
6. | o samých | ||
7. | samými |
1. | týž/tentýž | táž/tatáž | totéž |
2. | téhož | téže | téhož |
3. | témuž | téže | témuž |
4. | téhož týž/tentýž (než.) |
touž/tutéž | totéž |
5. | - | - | - |
6. | o témž(e)/tomtéž | o téže | o témž(e)/tomtéž |
7. | týmž/tímtéž | touž/toutéž | týmž/tímtéž |
1. | tíž/titíž tytéž (než.) |
tytéž | táž/tatáž |
2. | týchž | ||
3. | týmž | ||
4. | tytéž | tytéž | táž/tatáž |
5. | - | ||
6. | o týchž | ||
7. | týmiž |
Zdroj: článek Zájmena
Zdroj: článek Zájmena
Ve svém příspěvku CVIČENÍ NA TÝŽ/TENTÝŽ, TÁŽ/TATÁŽ, TOTÉŽ se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Tomáš Kučera.
Dobrý den, paní učitelko,
posílám cvičení ke kontrole.
Tomáš Kučera
Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Jana Šukalová.
ses gej
Zdroj: příběh Cvičení na týž/tentýž, táž/tatáž, totéž
Popírají existenci osoby, zvířete, věci či vlastnosti
Zájmeno nikdo se skloňuje jako zájmeno ten (viz výše ukazovací zájmena), zájmeno nic, se skloňuje jako zájmeno náš (viz výše přivlastňovací zájmena), zájmena nijaký a žádný se skloňují podle vzoru mladý (viz přídavná jména), zájmeno ničí podle vzoru jarní (viz přídavná jména).
Skloňování zájmen se všeobecně dělí na adjektivní (vzory přídavných jmen) a zájmenné (tvrdý vzor ten/měkký náš).
Zdroj: článek Zájmena
Ve svém příspěvku CVIČENÍ NA TÝŽ/TENTÝŽ, TÁŽ/TATÁŽ, TOTÉŽ se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Jiří Indrák.
Už mi to funguje
Na tento příspěvěk jestě nikdo nereagoval. Chcete se k němu vyjádřit? Klikněte na tlačítko a budete moci vložit svůj komentář.
Zdroj: příběh Cvičení na týž/tentýž, táž/tatáž, totéž
Co se týká skloňování zájmen, tak je důležité, jestli se jedná o zájmena bezrodá, která mají zvláštní skloňování, nebo o zájmena jeho a jejich, která se neskloňují. Ostatní zájmena se skloňují podle vzorů zájmenných (ten,náš), nebo podle vzoru přídavných jmen (mladý, jarní). O vzoru, podle kterého se budou skloňovat, rozhoduje jejich podoba ve 2. pádu.
Zdroj: článek Všechna zájmena
Ukazovací zájmena ukazují mimo text, nebo odkazují na něco uvnitř textu. Pomáhají se zorientovat v komunikaci.
Ukazovací zájmena: ten, ta, to, ti, ty, ta, tento, tato, too tenhle, onen, takový, týž, tentýž, sám
U ukazovacího zájmena sám, je důležité dát si pozor na 4. pád množného čísla, kde se píše v mužském i ženském rodě koncovka y. Například: Lvy jsme viděli v kleci samy. Lvice jsme viděli v kleci samy.
Je důležité si uvědomit, že u párových lidských orgánů se používá v 7. pádě koncovka -ma. Například: Sledoval mě těma svýma očima.
ZÁJMENA PÁDY |
TEN |
TA |
TO |
TENTO |
TATO |
TOTO |
1. pád |
Ten |
Ta |
To |
Tento |
Tato |
Toto |
2. pád |
Toho |
Té |
Toho |
Tohoto |
Této |
Tohoto |
3. pád |
Tomu |
Té |
Tomu |
Tomuto |
Této |
Tomuto |
4. pád |
Toho, ten |
Tu |
To |
Tohoto, tento |
Tuto |
Toto |
5. pád |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
6. pád |
O tom |
O té |
O tom |
O tomto |
O této |
O tomto |
7. pád |
S tím |
S tou |
S tím |
S tímto |
S touto |
S tímto |
ZÁJMENA PÁDY |
TEN |
TA |
TO |
TENTO |
TATO |
TITO |
1. pád |
Ti, ty |
Ty |
Ta |
Tito, tyto |
Tyto |
Tato |
2. pád |
Těch |
Těch |
Těch |
Těchto |
Těchto |
Těchto |
3. pád |
Těm |
Těm |
Těm |
Těmto |
Těmto |
Těmto |
4. pád |
Ty |
Ty |
Ta |
Tyto |
Tyto |
Tato |
5. pád |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
6. pád |
O těch |
O těch |
O těch |
O těchto |
O těchto |
O těchto |
7. pád |
S těmi |
S těmi |
S těmi |
S těmito |
S těmito |
S těmito |
ZÁJMENA PÁDY |
TENHLE |
TAHLE |
TOHLE |
ONEN |
ONA |
ONO |
1. pád |
Tenhle |
Tahle |
Tohle |
Onen |
Ona |
Ono |
2. pád |
Tohohle |
Téhle |
Tohohle |
Onoho |
Oné |
Onoho |
3. pád |
Tomuhle |
Téhle |
Tomuhle |
Onomu |
Oné |
Onomu |
4. pád |
Tohohle, tenhle |
Tuhle |
Tohle |
Onoho, onen |
Onu |
Ono |
5. pád |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
6. pád |
O tomhle |
O téhle |
O tomhle |
O onom |
O oné |
O onom |
7. pád |
S tímhle |
S touhle |
S tímhle |
S oním |
S onou |
S oním |
ZÁJMENA PÁDY |
TENHLE |
TAHLE |
TOHLE |
ONEN |
ONA |
ONO |
1. pád |
Tihle, tyhle |
Tyhle |
Tahle |
Oni, ony |
Ony |
Ona |
2. pád |
Těchhle |
Těchhle |
Těchhle |
Oněch |
Oněch |
Oněch |
3. pád |
Těmhle |
Těmhle |
Těmhle |
Oněm |
Oněm |
Oněm |
4. pád |
Tyhle |
Tyhle |
Tahle |
Ony |
Ony |
Ona |
5. pád |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
6. pád |
O těchhle |
O těchhle |
O těchhle |
O oněch |
O oněch |
O oněch |
7. pád |
S těmihle |
S těmihle |
S těmihle |
S oněmi |
S oněmi |
S oněmi |
ZÁJMENA PÁDY |
TAKOVÝ |
TAKOVÁ |
TAKOVÉ |
TÝŽ, TENTÝŽ |
TÁŽ, TATÁŽ |
TOTÉŽ |
1. pád |
Takový |
Taková |
Takové |
Týž, tentýž |
Táž, tatáž |
Totéž |
2. pád |
Takového |
Takové |
Takového |
Téhož |
Téže |
Téhož |
3. pád |
Takovému |
Takové |
Takovému |
Témuž |
Téže |
Témuž |
4. pád |
Takového, takový |
Takovou |
Takové |
Téhož, týž, tentýž |
Touž, tutéž |
Totéž |
5. pád |
Takový |
Taková |
Takové |
- |
- |
- |
6. pád |
O takovém |
O takové |
O takovém |
O témž(e), tomtéž |
O téže |
O témže, tomtéž |
7. pád |
S takovým |
S takovou |
S takovým |
S týmž, tímtéž |
S touž, toutéž |
S týmž, tímtéž |
ZÁJMENA PÁDY |
TAKOVÝ |
TAKOVÁ |
TAKOVÉ |
TÝŽ, TENTÝŽ |
TÁŽ, TATÁŽ |
TOTÉŽ |
1. pád |
Takoví, takové |
Takové |
Taková |
Tíž, titíž, tytéž |
Tytéž |
Táž, tatáž |
2. pád |
Takových |
Takových |
Takových |
Týchž |
Týchž |
Týchž |
3. pád |
Takovým |
Takovým |
Takovým |
Týmž |
Týmž |
Týmž |
4. pád |
Takové |
Takové |
Taková |
Tytéž |
Tytéž |
Táž, tatáž |
5. pád |
Takoví, takové |
Takové |
Taková |
- |
- |
- |
6. pád |
O takových |
O takových |
O takových |
O týchž |
O týchž |
O týchž |
7. pád |
S takovými |
S takovými |
S takovými |
S týmiž |
S týmiž |
S týmiž |
ZÁJMENA PÁDY |
SÁM |
SAMA |
SAMO |
1. pád |
Sám |
Sama |
Samo |
2. pád |
Samého |
Samé |
Samého |
3. pád |
Samému |
Samé |
Samému |
4. pád |
Samého (sama), sám |
Samou, samu |
Samo |
5. pád |
- |
- |
- |
6. pád |
O samém |
O samém |
O samém |
7. pád |
Se samým |
Se samou |
Se samým |
ZÁJMENA PÁDY |
SÁM |
SAMA |
SAMO |
1. pád |
Sami, samy |
Samé |
Samá |
2. pád |
Samých |
Samých |
Samých |
3. pád |
Samým |
Samým |
Samým |
4. pád |
Samé, samy |
Samé, samy |
Samá, sama |
5. pád |
- |
- |
- |
6. pád |
O samých |
O samých |
O samých |
7. pád |
Se samými |
Se samými |
Se samými |
Zdroj: článek Všechna zájmena
Osobní zájmena jsou uzavřenou skupinou slov, jejichž úkolem je označovat roli osoby v komunikaci a odkazovat.
Řadí se sem zájmeno já, která označuje mluvčího, zájmeno ty, které označuje adresáta. Zájmena ona, ono, on označují předmět komunikace. Zájmeno my označuje mluvčího a další osoby, zájmeno vy adresáta a další osoby. Zájmena oni označují předměty komunikace.
Do této skupiny se řadí i zvratné zájmeno se. Toto zájmeno se používá tehdy, když se něco přivlastňuje podmětu.
Je důležité si uvědomit, že tyto zájmena se skloňují a že do této skupiny patří všechny tvary těchto zájmen
Zájmena osobní: já, ty, on, ona, ono, my, vy, oni, ony, ona, se a všechny jejich tvary
ZÁJMENA PÁDY |
JÁ |
TY |
ON |
ONA |
ONO |
1. pád |
Já |
Ty |
On |
Ona |
Ono |
2. pád |
Mne, mě |
Tebe, tě |
Jeho, něho, ho, jej, něj |
Jí, ní |
Jeho, něho, ho, jej, něj |
3. pád |
Mně, mi |
Tobě, ti |
Jemu, němu, mu |
Jí, ní |
Jemu, němu, mu |
4. pád |
Mne, mě |
Tebe, tě |
Jeho, něho, ho, jej, něj |
Ji, ni |
Je, ně, ho, jej, něj |
5. pád |
- |
Ty |
- |
- |
- |
6. pád |
O mně |
O tobě |
O něm |
O ní |
O něm |
7. pád |
Se mnou |
S tebou |
S ním |
S jí, s ní |
S jím, s ním |
ZÁJMENA PÁDY |
MY |
VY |
ONI |
ONY (NEŽIV.) |
ONY |
ONY |
1. pád |
My |
Vy |
Oni |
Ony |
Ony |
Ony |
2. pád |
Nás |
Vás |
Jich, nich |
Jich, nich |
Jich, nich |
Jich, nich |
3. pád |
Nám |
Vám |
Jim, nim |
Jim, nim |
Jim, nim |
Jim, nim |
4. pád |
Nás |
Vás |
Je, ně |
Je, ně |
Je, ně |
Je, ně |
5. pád |
- |
Vy |
- |
- |
- |
- |
6. pád |
O nás |
O vás |
O nich |
O nich |
O nich |
O nich |
7. pád |
S námi |
S vámi |
S jimi, s nimi |
S jimi, s nimi |
S jimi, s nimi |
S jimi, s nimi |
ZÁJMENO PÁDY |
SE |
1. pád |
- |
2. pád |
Sebe |
3. pád |
Sobě, si |
4. pád |
Sebe, se |
5. pád |
- |
6. pád |
O sobě |
7. pád |
S sebou, sebou |
Zdroj: článek Všechna zájmena
Blíže neurčují osoby, věci a podobně, nebo je určují jen obecně
Zájmena neurčitá tvořená se zájmen tázacích, například někdo, leckdo, málokdo, máloco, ledajaký, kdokoli, cosi a podobně, se skloňují jako zájmena tázací (viz výše). Vždy vyskloňujte dané tázací zájmeno a jen k němu přidejte konkrétní příponu či předponu.
Zájmeno každý se skloňuje podle vzoru mladý (viz přídavná jména).
1. | všechen | všechna | všechno/vše |
2. | všeho | vší | všeho |
3. | všemu | vší | všemu |
4. | všechen | vši všechnu |
všechno vše |
5. | - | - | - |
6. | o všem | o vší | o všem |
7. | vším | vší | vším |
1. | všichni | všechny | všechna |
2. | všech | ||
3. | všem | ||
4. | všechny | všechny | všechna |
5. | - | ||
6. | o všech | ||
7. | všemi |
Zdroj: článek Zájmena
Je-li vlastník ve větě podmětem, píšeme zájmeno svůj!
Zdroj: článek Cvičení na zájmena
Zdroj: článek Cvičení na zájmena
Psaní i y na konci slov se v českém jazyce řídí jasně stanovenými pravidly. Vždy je nejprve důležité rozhodnout, jestli se jedná o koncovku u podstatného jména, přídavného jména, zájmena či slovesa. U podstatných jmen se psaní i y řídí vzory podstatných jmen (pán, hrad, muž, stroj, předseda, soudce, žena, růže, píseň, kost, město, moře, kuře, stavení). Podle vzoru se pak určuje, jaké i y se vlastně napíše. I u přídavných jmen je potřeba určit vzor, zároveň ale také koncové i závisí na rodu a pádu podstatného jména, k němuž se přídavné jméno vztahuje. U sloves o koncovce vždy rozhoduje rod (a případně životnost) podmětu.
Zdroj: článek Cvičení na psaní y i
Tázací zájmena jsou zájmena, kterými začínají otázky. Jejich cílem je žádat o informace. Pokud využijeme zájmeno kdo, je jasné, že zjišťujeme neznámou osobu. Pokud se použije zájmeno co, ptáme se na neznámé zvíře nebo neznámou věc. Zájmenem jaký se ptáme na neznámou vlastnost. Zájmeno který slouží k výběru. Zájmeno čí se použije, pokud chceme vědět, komu něco patří.
K těmto zájmenům lze přidat přípony -pak, -že. Například: kdopak, copak, kterýpak, jakýpak, čípak, kdože, cože, který že, jaký že, čí že. Tato přípona se při skloňování nemění.
I u těchto zájmen je u lidských párových orgánů v 7. pádě koncovka -ma. Například: Jakýma rukama?
Tázací zájmena: kdo, co, jaký, který, čí
ZÁJMENA PÁDY |
KDO |
CO |
1. pád |
Kdo |
Co |
2. pád |
Koho |
Čeho |
3. pád |
Komu |
Čemu |
4. pád |
Koho |
Co |
5. pád |
- |
- |
6. pád |
O kom |
O čem |
7. pád |
S kým |
S čím |
ZÁJMENA PÁDY |
JAKÝ |
JAKÁ |
JAKÉ |
ČÍ |
ČÍ |
ČÍ |
1. pád |
Jaký |
Jaká |
Jaké |
Čí |
Čí |
Čí |
2. pád |
Jakého |
Jaké |
Jakého |
Čího |
Čí |
Čího |
3. pád |
Jakému |
Jaké |
Jakému |
Čímu |
Čí |
Čímu |
4. pád |
Jakého, jaký |
Jakou |
Jaké |
Čího, čí |
Čí |
Čí |
5. pád |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
6. pád |
O jakém |
O jaké |
O jakém |
O čím |
O čí |
O čím |
7. pád |
S jakým |
S jakou |
S jakým |
S čím |
S čí |
S čím |
ZÁJMENA PÁDY |
JAKÝ |
JAKÁ |
JAKÉ |
ČÍ |
ČÍ |
ČÍ |
1. pád |
Jací, jaké |
Jaké |
Jaká |
Čí |
Čí |
Čí |
2. pád |
Jakých |
Jakých |
Jakých |
Čích |
Čích |
Čích |
3. pád |
Jakým |
Jakým |
Jakým |
Čím |
Čím |
Čím |
4. pád |
Jaké |
Jaké |
Jaká |
Čí |
Čí |
Čí |
5. pád |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
6. pád |
O jakých |
O jakých |
O jakých |
O čích |
O čích |
O čích |
7. pád |
S jakými |
S jakými |
S jakými |
S čími |
S čími |
S čími |
ZÁJMENA PÁDY |
KTERÝ |
KTERÁ |
KTERÉ |
1. pád |
Který |
Která |
Které |
2. pád |
Kterého |
Které |
Kterého |
3. pád |
Kterému |
Které |
Kterému |
4. pád |
Kterého, který |
Kterou |
Které |
5. pád |
- |
- |
- |
6. pád |
O kterém |
O které |
O kterém |
7. pád |
Se kterým |
Se kterou |
Se kterým |
ZÁJMENA PÁDY |
KTERÝ |
KTERÁ |
KTERÉ |
1. pád |
Kteří, které |
Které |
Která |
2. pád |
Kterých |
Kterých |
Kterých |
3. pád |
Kterým |
Kterým |
Kterým |
4. pád |
Které |
Které |
Která |
5. pád |
- |
- |
- |
6. pád |
O kterých |
O kterých |
O kterých |
7. pád |
Se kterými |
Se kterými |
Se kterými |
Zdroj: článek Všechna zájmena
skvělé procvičování doporučuju 10/10
Počet odpovědí: 0 | Stálý odkaz | Odpovědět
dobrý den zasílam ukol.Š.Turek
Počet odpovědí: 0 | Stálý odkaz | Odpovědět
Dobrý den,odesílám úkol paní učitelce Z.Charouskové
Počet odpovědí: 0 | Stálý odkaz | Odpovědět
Moc jednoduché
Počet odpovědí: 0 | Stálý odkaz | Odpovědět
ses gej
Počet odpovědí: 0 | Stálý odkaz | Odpovědět
Už mi to funguje
Počet odpovědí: 0 | Stálý odkaz | Odpovědět
Dobrý den, paní učitelko,
posílám cvičení ke kontrole.
Tomáš Kučera
Počet odpovědí: 1 | Zobrazit odpovědi | Stálý odkaz | Odpovědět
Které ze zájmen “jeho” a “svého” je zpodstatnělé.
Jak se definují zájmena zpodstatnělá.
Děkuji moc.
Počet odpovědí: 1 | Zobrazit odpovědi | Stálý odkaz | Odpovědět
nemám dotaz
Počet odpovědí: 0 | Stálý odkaz | Odpovědět
Na vodě byl velký vodní vír. Nad vodou letěl výr. Oba v?ry bylo dobře vidět.
Jaké i/y ve slově v?ry ???
Počet odpovědí: 1 | Zobrazit odpovědi | Stálý odkaz | Odpovědět
jsem blbá mánička prostě je to tak.
Počet odpovědí: 0 | Stálý odkaz | Odpovědět
V tomto případě bude měkké í. Oba víry bylo dobře vidět. Tvrdé y se vztahuje jen a pouze na jméno ptáka.
Počet odpovědí: 0 | Stálý odkaz | Odpovědět