Facebook Síť X Pinterest email tisk

Téma

PRAVOPISNE CVICENIE 9 ROCNIK


PRAVOPISNE CVICENIE 9 ROCNIK bylo téma, které nás inspirovalo k vytvoření tohoto článku. Čeština je velmi bohatý jazyk. Svědčí o tom i následující přehled podstatných jmen začínajících na písmeno „D“.


Podstatná jména na D

Čeština je velmi bohatý jazyk. Svědčí o tom i následující přehled podstatných jmen začínajících na písmeno „D“. Tento seznam není úplný, vychází ze Slovníku spisovné češtiny pro školu a veřejnost z roku 2007 a neobsahuje řadu podstatných jmen vzniklých ze sloves (například držení, doufání atd.). V tabulce jsou uvedené nejen daná podstatná jména, ale i  jejich rod, vzor, význam a původ daného slova.


PODSTATNÉ JMÉNO

ROD, VZOR

VÝZNAM SLOVA

PŮVOD SLOVA

Ďábel

Mužský, pán

Pohanská a  náboženská pekelná bytost, čert, satan

Řečtina

Dabing (= dabink)

Mužský, hrad

Opatření filmu záznamem zvuku v jiné řeči

Angličtina

Dabování

Střední, stavení

Opatření filmu záznamem zvuku v jiné řeči

Angličtina

Dadaismus (= dadaizmus)

Mužský, hrad

Literární a  výtvarný směr vyznačující se rozbitím tradičního obsahu a  formy a budující na náhodnosti

Francouzština

Dadaista

Mužský, předseda

Stoupenec dadaismu

Francouzština

Dafnie

Ženský, růže

Druh perloočky

Řečtina

Daktyl

Mužský, hrad

Druh verše složený z jedné slabiky přízvučné a ze dvou nepřízvučných

Řečtina

Daktyloskopie

Ženský, růže

Kriminalistická metoda zjišťující totožnost podle otisku prstů

Řečtina

Dalamánek

Mužský, hrad

Podlouhlé pečivo z chlebového těsta

Francouzšti

(...více se dočtete ve zdroji)

Zdroj: článek Podstatná jména začínající na D

Příběh

Ve svém příspěvku ZKOUKNOUT NEBO SKOUKNOUT se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Štěpán Suda.

... Nevím, jak pro jiné, ale ve mě slovo "zkouknout" vyvolává spíše význam velmi rychle očima přelétnout ve smyslu toho, že zkontroluji, zda se vytiskly celé stránky a nekontroluji obsah, nebo nějaké pravopisné chyby - třeba potřebuji i vědět, zda jsou to papíry pro mne. Udělám u toho pohyb očima směrem dolů a tak by se dalo uvažovat o "s", ale asi bych už byl za hranou.
U slova zhlédnout si představuji, že se podívám v klidu na celý film a nepustím si ho zrychleně - udělám si naň více času...

Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Lucky luky.

Asi podobný "problém" je s/z u sebrat něco se stolu (s povrchu) nebo ze stolu (zevnitř). Jasné..... ALE dočetl jsem se, že "s" se moc nepoužívá, protože je UŽ "mimo mísu", resp. kdo ho používá, patří do starého železa (NENÍ IN a COOL).

Zdroj: příběh Zkouknout nebo skouknout

FAQ – Časté dotazy

Jak často by měl deváťák trénovat diktáty?

I krátký trénink 10–15 minut denně výrazně zlepší pravopis.

Jsou online diktáty vhodné i pro samouky?

Ano, díky okamžité zpětné vazbě se člověk učí i bez učitele.

Pomůžou diktáty u přijímacích zkoušek?

Určitě – trénují pravopisné jevy, které se v testech běžně objevují.

Jsou online diktáty zdarma?

Většina výukových portálů nabízí základní diktáty zcela zdarma.

Zdroj: článek Diktáty pro 9. třídu online

Příběh

Ve svém příspěvku ANDREJ BABIŠ se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Alena Sulovec.

Vážený Pane Babiš.Otacim se na Vás S prosbou .a to s ti jak to je skutečně s vyplacením 500kc na každé dítě.od narození jsem byla v Čechách.tam jsem i vychovala dve deti do plnoletosti 21let a dcera 19let.odpracovano v Čechách mám necelých 25let.od roku 2000 jsem se provdala do Německa.kde jsem i nadále pracovala.jsem ročník 1960.od loňského roku jsem zažádala o vyřízení důchodu.dnes mě přišlo vyrozumění a to tak že za dvě vychované děti jsem dostala 528kc.coz si myslym .že je podvod to co se říká v televizy i na social.sitich.tak jak říkají na každé dítě 500kc to nesouhlasí.cili asi je to tak .že to je podle odpracovaných let.tak ať nelžou.a já mám tedy důchod v Čechách za 25let a tu tak zbytek.delam celý život i se šrouby v zádech.po třech operacích páteře.proto bych Vás tímto chtěla Pane Babiš poprosit co je vlastně pravda.s pozdravem hodně pozdravu ze Schwarzwaldu Alena Sulovec-budu velmi ráda.ze budu vědět kde je pravda.dekuji moc a pekný deň.

Na tento příspěvěk jestě nikdo nereagoval. Chcete se k němu vyjádřit? Klikněte na tlačítko a budete moci vložit svůj komentář.

Reagovat

Zdroj: příběh Andrej Babiš

Ukázky pravopisu

Zde jsou konkrétní pravopisné příklady:

  • Psaní i/y: „Byli jsme na výletě.“ – měkké i podle shody.
  • Velká písmena: „Karel IV., město Brno, Severní ledový oceán“
  • S/z: „Zpívat“ (z– jako změna stavu), „srazit“ (s– pohyb shora dolů)
  • Interpunkce: „Když přijdeš, zavolej mi.“ (čárka u vedlejší věty)
  • Dohromady nebo zvlášť: „například“, ale „na příklad léčby“

Zdroj: článek Gramatika versus pravopis

Příběh

Ve svém příspěvku DIKTÁTY PRO 7. TŘÍDU ZŠ se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Mirka.

Dobrý den, chtěla bych se zeptat. Zda jsou diktáty pro 7.ročník vhodné pro 5 třídu ZŠ? Děkuji

Na tento příspěvěk jestě nikdo nereagoval. Chcete se k němu vyjádřit? Klikněte na tlačítko a budete moci vložit svůj komentář.

Reagovat

Zdroj: příběh Diktáty pro 7. třídu ZŠ

Jak je to správně

Správně je jedině vzpomněl. Sloveso vzpomněl patří k výrazům obsahujícím skupinu hlásek mně. Ale nejste sami, kdo si to nedokáže zapamatovat a není si jistý správným pravopisem u tohoto typu slov, a proto zaměňuje hlásky mně za mě (nebo obráceně). Podobný problém nám způsobují i hláskové skupiny bě/bje a vě/vje, ale to už je jiná kapitola. Vraťme se tedy k našemu slovesu vzpomněl. A jak jste si určitě všimli, zmínili jsme, že není jediné. Do této skupinky patří ještě slovesa zapomněl či připomněl a určitě bychom zde neměli opomenout ani podstatná jména jako domněnka, pomněnka.

Jak si tedy zapamatovat, že se v těchto slovech píše mně, když slyšíme ? Možná vám pomůže, když si zapamatujete takovou „říkanku“: Pomni, domni, vzpomni, zapomni, připomni. Komu se to zdá nesmyslné, tomu můžeme posloužit širším vysvětlením: Jestliže se v jiném tvaru užitého slova či ve slově odvozeném objevuje hláska n/ň, je pravopisně správně podoba slova se skupinou hlásek mně. Ve všech ostatních případech se píše ve slovech pouze (například město, měšec, změřit, mělčina, záměr, rozumět apod.). A u slovesa vzpomněl právě můžete vidět hlásku n hned v několika tvarech či odvozených slovech, například v 1. osobě čísla jednotného je to vzpomenu; nebo v odvozeném podstatném jménu vzpomenutí, nebo se používá ve 3. osobě čísla jednotného i tvar vzpomenul, kde je písmeno n rovněž nepřehlédnutelné. K zapamatování správného pravopisu dalších výše uvedených výrazů, které jsou při hodinách jazyka českého vyučovány společně se slovesem vzpomněl (připomněl, zapomněl, pomněnka, domněnka), vám pak znovu postačí výše zmíněné pravidlo o souhlásce n/ň (připomněl – připomínka, připomenutí; domněnka – domnívat se; zapomněl – zapomenul, zapomenutí, pomněnka – pomník).

Zdroj: článek Vzpoměl nebo vzpomněl

Příběh

Ve svém příspěvku ANDREJ BABIŠ KONTAKT E MAIL se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Bohumil Jiroušek.

Přeji vše NEJ, hodně zdraví a pevné nervy Mému premiérovi Andreji Babišovi k jeho dnešním narozeninám.Vypusťte z hlavy "stádo" hlupáků, závistivců a jim podobných. Užijte v kruhu rodinném klid a pohodu.

Hezky den přeje Jiroušek Bohumil

Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Ivana brozova.

Pane Babiš. Má vnučka u vás pracuje. Mám ji moc ráda. Vy jste podobný můj ročník. Podobné vychovaný jako já.
.vás syn má nemoc stejnou co můj. Bojujete a já také. Kdyby jste měl někdy čas bez lidí okolo sebe a popovídat si jen tak soukromé byla bych vděčný.jen tak jako rodič s rodicem. Jmenuji se Ivana Brožová kolovraty Vášová 284/28. Nebojte se já se snažím také se nebát.

Zdroj: příběh Andrej babiš kontakt e mail

Zásady správné argumentace

Pište buď v takzvaném autorském plurálu (1. osoba množného čísla), anebo klasicky v 1. osobě singuláru (1. osoba jednotného čísla), což je u textu menšího rozsahu, jakým je seminární práce, vhodnější. Zvolenou gramatickou osobu pak důsledně dodržujte v celém textu!

V práci představujte fakta, ne pouhé domněnky. Uvádějte pečlivě ověřené informace podložené seriózní vědeckou literaturou (citace). Používejte terminologii oboru, zvýšíte tím odbornost textu – ještě předtím si ve Slovníku cizích slov raději ověřte přesný význam termínu!

Pravopisné a typografické chyby, neobratné formulace a další formální nedostatky jsou vždy na úkor kvality, a tím i hodnocení vaší práce! Nezapomínejte sjednotit písmo, jeho velikost, řádkování a zarovnání. Používejte standardní fonty (Times New Roman, Arial či Calibri) velikosti 12 s řádkováním 1,5 řádku.

Nepodceňujte pravopis – raději si pořiďte Pravidla českého pravopisu, Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost a nový Akademický slovník cizích slov. Pokud je vám cesta do knihovny či knihkupectví drahá, pracujte alespoň s Internetovou jazykovou příručkou.

Zdroj: článek Co to je seminární práce

Závěr

Správný tvar je vždy mým. Tvar „mím“ je pravopisně nesprávný a v češtině neexistuje. Pokud si zapamatujete, že jde o 7. pád zájmena „můj“, už se v pravopisu nespletete.

Zdroj: článek Mým nebo mím

FAQ – Často kladené otázky

Píše se mýval s tvrdým, nebo měkkým i?

Správně se píše mýval s tvrdým Y.

Patří mýval mezi vyjmenovaná slova?

Nepatří. Tvrdé Y je dáno cizím původem slova.

Proč má mýval tvrdé Y, když není vyjmenované slovo?

Protože jde o přejaté slovo, u kterého se zachoval původní pravopis.

Je správně napsat „medvídek mýval“?

Ano, spojení „medvídek mýval“ je pravopisně správné.

Existuje nějaká pomůcka pro zapamatování?

Ano, pomůže zapamatovat si, že mýval je cizí zvíře – a cizí slova často píšeme s Y.

Objevuje se mýval často v diktátech?

Ano, právě kvůli častým chybám je mýval oblíbeným slovem v diktátech.

Zdroj: článek Medvídek mýval – proč tvrdé y

Časté chyby a nesprávné tvary

Mezi nejčastější pravopisné chyby patří:

  • mi všichni ❌
  • mi všichny ❌
  • my všichni ✅

Zdroj: článek Jaké i se píše my všichni

Přímé zdroje diagnostických informací

Přímým zdrojem diagnostických informací je analýza školních výkonů a speciální testy i zkoušky hodnotící výkony dítěte v jednotlivých percepčních oblastech.

Vyšetření dítěte se skládá z několika částí, většinou jej provádí speciální pedagog nebo psycholog, který s dítětem provede krátký rozhovor a naváže osobní kontakt. Dítě se při neformálním hovoru uvolní, je zbaveno napětí, popíše své problémy a způsob, jak se s nimi vyrovnává, možnosti jejich překonávání, situaci v rodině a ve škole, dosavadní nápravná opatření a podobně. Během hovoru má odborník možnost posoudit řeč, hodnotit slovní zásobu, vyjadřovací schopnosti, výslovnost a jiné.

Mezi další vyšetření patří zjištění úrovně intelektu – IQ (inteligenční kvocient) – pro vyloučení poruchy v důsledku nižší úrovně mentálních schopností. Vyšetření provádí individuálně a standardizovanými metodami zásadně psycholog. Nejčastěji používaný je Wechslerův test, který je určen pro děti od 5 do 16 let. Test se skládá z deseti subtestů, neprovádí se najednou u dětí s oslabenou pozorností a soustředěností. Dále se používají Ravenovy progresivní matice upravené odborníky pro běžnou populaci; jejich předností je snadné a rychlé vyhodnocení.

Následuje vyšetření čtení, zahrnující vyšetření rychlosti čtení, porozumění čtenému textu, analýzu chyb a chování dítěte při čtení. Používají se standardizované testy čtení s různou obtížností, testy se provádí jednotlivě a zapisují se na záznamový arch. Výkon ve čtení se srovnává s normovanými texty posledního průzkumu čtenářské dovednosti z osmdesátých let. Vyšetřuje se psaní a pravopis dítěte. Sleduje se samostatný písemný projev i opis textu. Při vyšetření pravopisu se používá zvláštních diktátů, srovnávají se diktáty psané ve škole a v poradně. Zjišťuje se rozvoj grafomotoriky i psacích návyků (způsob sezení při psaní, držení psacího náčiní, způsob a rychlost psaní), provádí se analýza chyb.

Cenné informace o grafomotorice poskytují kresebné zkoušky – test Binderové, obkreslování obrazců Matějčka a Vágnerové, test lidské postavy Goodenoughové a jiné.

Standardizované zkoušky pro dysgrafii prozatím nejsou, v praxi se užívají osvědčené a ověřené postupy. Úroveň psaní hodnotí speciální pedagog z hlediska grafické, pravopisné a obsahové stránky, přičemž se všechny oblasti v hodnocení vzájemně ovlivňují. Diagnostickými nástroji jsou opis, přepis, diktát a volný písemný projev. Hodnotícími ukazateli grafické stránky písemného projevu jsou: sezení při psaní, držení psacího náčiní, pracovní tempo, tvary písmen (plynulost tahů, přítlak), velikost písmen, rychlost vybavování písmen a jejich uspořád

(...více se dočtete ve zdroji)

Zdroj: článek Dysgrafik

Diktáty pro 4. třídu k vytisknutí – přehled a tipy

Diktáty ve 4. třídě rozvíjejí schopnost aktivně používat pravopisné jevy, se kterými se děti postupně seznamují. Patří sem hlavně vyjmenovaná slova, předpony s-/z-, mě/mně, psaní přímé řeči či shoda podmětu s přísudkem.

Zdroj: článek Diktáty pro 4. třídu k vytisknutí

Doplňovací cvičení – vyjmenovaná slova

Vyjmenovaná slova patří mezi základní pravopisné okruhy českého jazyka. Správné používání i/y po tvrdých a měkkých souhláskách se nejlépe upevňuje pravidelným procvičováním. Níže najdete soubor doplňovacích vět, které žákům pomohou lépe si zapamatovat tvary jednotlivých slov.

Zdroj: článek Doplňovací cvičení vyjmenovaná slova

Proč je spojení „my všichni“ častým chytákem

Spojení my všichni se v praxi často objevuje v psaném projevu a patří mezi typické pravopisné otázky. Mnoho lidí váhá, zda se má psát mi všichni, nebo my všichni. Důvodem je podobná výslovnost měkkého i a tvrdého y v češtině.

Zdroj: článek Jaké i se píše my všichni

Nejchudší země Ameriky (USA)

USA patří k nejbohatším zemím světa a je proto zajímavé sledovat, jak si stojí jeho jednotlivé části (státy).

Pořadí

Stát

HDP na jednoho obyvatele v $

Počet obyvatel

1.

Washington D. C. (hlavní město)

186 172

681 170

2.

New York

75 360

19 378 102

3.

Massachusetts

74 564

6 547 629

4.

Delaware

73 931

897 934

5.

Connecticut

73 643

3 574 097

6.

Severní Dakota

68 723

672 591

7.

Aljaška

68 356

710 231

8.

Kalifornie

66 310

37 253 956

9.

New Jersey

64 970

8 791 894

10.

Wyoming

64 659

563 626

11.

Washington

64 454

6 724 540

12.

Maryland

62 874

5 773 552

13.

Illinois

61 837

12 830 632

14.

Minnesota

60 716

5 303 925

15.

Nebraska

60 481

1&

(...více se dočtete ve zdroji)

Zdroj: článek Nejchudší země světa

FAQ – Časté otázky a odpovědi

Jak dlouhé by měly být básničky pro 6. ročník?

Ideálně 12–20 veršů, aby žáci trénovali dech, výraz a plynulé čtení.

Jsou tyto básně vhodné i pro recitační soutěže?

Ano, všechny mají rytmus, jasný motiv a prostor pro výraz.

Mohu básně zkrátit?

Samozřejmě, učitelé často přizpůsobují délku úrovni žáka.

Jsou básně tematicky vhodné pro školní výuku?

Ano, obsahují metafory, lyrické prvky i motivy vhodné k literární analýze.

Lze básně použít také v domácí výuce nebo logopedii?

Ano, jsou rytmické a vhodné pro výslovnostní trénink.

Zdroj: článek Básničky k recitaci pro 6. ročník

Autoři uvedeného obsahu

 Mgr. Jan Novotný

 Mgr. Jitka Konášová

 Mgr. Světluše Vinšová

 Mgr. Jana Válková


pravopisné cvičení z českého jazyka doplňování online
<< PŘEDCHOZÍ PŘÍSPĚVEK
pravopisné pády
NÁSLEDUJÍCÍ PŘÍSPĚVEK >>
novinky a zajímavosti

Chcete odebírat naše novinky?


Dokažte, že jste člověk a napište sem číslicemi číslo třináct.