Téma: 

přístavek ve větě cvičení


Facebook Twitter Pinterest Google + email tisk

ČÁRKY VE VĚTÁCH

CVIČENÍ NA ČÁRKY VE VĚTĚ JEDNODUCHÉ

Že Vás holoto línápřetáhnu!

Kůň hop přes pole.

Dnes ani zítra nemůžu přijít.

Divoká lesní zvěř zběsile přebíhala po dálnici.

V zahradnictví nakoupil sazenice karafiátů narcisů tulipánů i slunečnic.

Jeho oblečení bylo moderní ale neudržované.

Četl jsem noviny nebo spíš časopis.

Malá a roztomilá štěňata ležela v pelíšku.

Hlasité hurá se ozvalo krajinou.

William Shakespeare známý anglický spisovatel napsal tragédie Romeo a Julie Hamlet Othello a Mackbeth.

Polohlasem zaklel: třesky plesky.

Na účtu tam nemám žádné peníze.

Zpěvačka Lucie Bílá vyhrála anketu o nejoblíbenější zpěvačku.

Bc. Adam Novák DiS se zúčastnil vědecké konference.

Závodu se zúčastnily všechny střední školy až na Obchodní akademii v České Lípě.

Nejoblíbenějším zpěvákem je řekl bych Karel Gott.

Pes štěkal na kočky i kolemjdoucí.


Detail odstavce: Cvičení 1 
Zdroj: Čárky ve větách
Zveřejněno: 19.1.2016


Facebook Twitter Pinterest Google + email tisk

CVIČENÍ NA MLUVNICKÉ KATEGORIE PŘÍDAVNÝCH JMEN

Cvičení

U přídavného jména ve větě urči mluvnické kategorie: druh, vzor, rod, číslo, pád.

Cvičení medvědi se proháněli po louce.

Urči druh:

Urči vzor:

Urči rod:

Urči číslo:

Urči pád:

Lvi řvali na celou zahradu.

Urči druh:

Urči vzor:

Urči rod:

Urči číslo:

Urči pád:

Zapomněl si doma školní pomůcky.

Urči druh:

Urči vzor:

Urči rod:

Urči číslo:

Urči pád:

Na oslavě všem chutnaly babiččiny koláče.

Urči druh:

Urči vzor:

Urči rod:

Urči číslo:

Urči pád:


Detail odstavce: Cvičení 1 
Zdroj: Cvičení na mluvnické kategorie přídavných jmen
Zveřejněno: 26.1.2016


Facebook Twitter Pinterest Google + email tisk

Diskuze: určit podmět ve větě kdo ti telefonoval

Prosím o určení podmětu ve větě:kdo ti telefonoval....
Děkuji mockrát

Zdroj: diskuze Určit podmět ve větě kdo ti telefonoval
Odesláno: 8.8.2018 uživatelem Olga Zdražilová
Počet odpovědí: 0

CVIČENÍ NA MLUVNICKÉ KATEGORIE PŘÍDAVNÝCH JMEN

Cvičení 6

U přídavného jména ve větě urči mluvnické kategorie: druh, vzor, rod, číslo, pád.

Setkal se s učitelovými vnuky.

Urči druh:

Urči vzor:

Urči rod:

Urči číslo:

Urči pád:

Před rokem zbourali nádražní budovu.

Urči druh:

Urči vzor:

Urči rod:

Urči číslo:

Urči pád:

Novináři zkritizovali modelčin outfit.

Urči druh:

Urči vzor:

Urči rod:

Urči číslo:

Urči pád:

Děti se ve škole učily ruční práce.

Urči druh:

Urči vzor:

Urči rod:

Urči číslo:

Urči pád:


Detail odstavce: Cvičení 1 
Zdroj: Cvičení na mluvnické kategorie přídavných jmen
Zveřejněno: 26.1.2016


Facebook Twitter Pinterest Google + email tisk

Diskuze: Re: určení slovního druhu

Záleží na kontextu. Například ve větě "Všechny bytosti jsou si rovny" všechny je tady zájmeno.
A ve větě "Kolik jeho knih tam bylo? Všechny.", tak tady je to číslovka.

Zdroj: diskuze Určení slovního druhu
Odesláno: 9.1.2018 uživatelem Matyáš
Počet odpovědí: 2 Zobrazit odpovědi

CVIČENÍ NA MLUVNICKÉ KATEGORIE PŘÍDAVNÝCH JMEN

Cvičení 7

U přídavného jména ve větě urči mluvnické kategorie: druh, vzor, rod, číslo, pád.

Dům nám postavili velmi šikovní dělníci.

Urči druh:

Urči vzor:

Urči rod:

Urči číslo:

Urči pád:

V divadle dávám přednost Smetanovým operám.

Urči druh:

Urči vzor:

Urči rod:

Urči číslo:

Urči pád:

V knize četl o obřím vejci ze zlata.

Urči druh:

Urči vzor:

Urči rod:

Urči číslo:

Urči pád:

Ženy sklidily přezrálá rajčata.

Urči druh:

Urči vzor:

Urči rod:

Urči číslo:


Detail odstavce: Cvičení 1 
Zdroj: Cvičení na mluvnické kategorie přídavných jmen
Zveřejněno: 26.1.2016


Facebook Twitter Pinterest Google + email tisk

Diskuze: Může být slovo 'každý' přídavné jméno?

Dobrý den.
Zajímalo by mě, zdali může slovo "každý" i přídavným jménem.

Předpokládám, že ve větě: "Každý tam byl", jde o neurčité zájmeno.
A co ve větě: "Každý člověk tam byl" - jde o přídavné jméno?

Děkuji

Zdroj: diskuze Může být slovo 'každý' přídavné jméno?
Odesláno: 16.4.2018 uživatelem Martin Betinec
Počet odpovědí: 0

CVIČENÍ NA MLUVNICKÉ KATEGORIE PŘÍDAVNÝCH JMEN

Cvičení 3

U přídavného jména ve větě urči mluvnické kategorie: druh, vzor, rod, číslo, pád.

V rozsáhlých lesích se houbaři ztratili.

Urči druh:

Urči vzor:

Urči rod:

Urči číslo:

Urči pád:

Obdivoval korunu s pravými drahokamy.

Urči druh:

Urči vzor:

Urči rod:

Urči číslo:

Urči pád:

Houby naskládal do proutěného košíku.

Urči druh:

Urči vzor:

Urči rod:

Urči číslo:

Urči pád:

Žabí stehýnko nikomu nechutnalo.

Urči druh:

Urči vzor:

Urči rod:

Urči číslo:

Urči pád:


Detail odstavce: Cvičení 1 
Zdroj: Cvičení na mluvnické kategorie přídavných jmen
Zveřejněno: 26.1.2016


Facebook Twitter Pinterest Google + email tisk

Diskuze: prosba o radu

Určit ve větě slovní druhy: " Přál jí všechno nejlepší".
Děkuji za radu.

Zdroj: diskuze Prosba o radu
Odesláno: 11.6.2016 uživatelem Věra
Počet odpovědí: 10 Zobrazit odpovědi

CVIČENÍ NA MLUVNICKÉ KATEGORIE PŘÍDAVNÝCH JMEN

Cvičení 4

U přídavného jména ve větě urči mluvnické kategorie: druh, vzor, rod, číslo, pád.

Strýcův pes se potuloval po vesnici.

Urči druh:

Urči vzor:

Urči rod:

Urči číslo:

Urči pád:

Přál si navštívit deštný prales.

Urči druh:

Urči vzor:

Urči rod:

Urči číslo:

Urči pád:

Na noc se oblékl do pruhovaného pyžama.

Urči druh:

Urči vzor:

Urči rod:

Urči číslo:

Urči pád:

Večer sledovali televizní zprávy.

Urči druh:

Urči vzor:

Urči rod:

Urči číslo:

Urči pád:


Detail odstavce: Cvičení 1 
Zdroj: Cvičení na mluvnické kategorie přídavných jmen
Zveřejněno: 26.1.2016


Facebook Twitter Pinterest Google + email tisk

Diskuze: slovní druh vsichni

Může být zájmeno všichni podnětem? Například ve větě: Všichni jsme se tomu smály.
Děkuji.

Zdroj: diskuze Slovní druh vsichni
Odesláno: 15.3.2017 uživatelem Jitka Ludvíková
Počet odpovědí: 1 Zobrazit odpovědi

CVIČENÍ NA MLUVNICKÉ KATEGORIE PŘÍDAVNÝCH JMEN

Cvičení 5

U přídavného jména ve větě urči mluvnické kategorie: druh, vzor, rod, číslo, pád.

Na komíně bylo čapí hnízdo.

Urči druh:

Urči vzor:

Urči rod:

Urči číslo:

Urči pád:

Na lodi chyběly záchranné vesty.

Urči druh:

Urči vzor:

Urči rod:

Urči číslo:

Urči pád:

Sport mu zničil kolenní kloub.

Urči druh:

Urči vzor:

Urči rod:

Urči číslo:

Urči pád:

Festivalu se zúčastnili slavní filmaři.

Urči druh:

Urči vzor:

Urči rod:

Urči číslo:

Urči pád:


Detail odstavce: Cvičení 1 
Zdroj: Cvičení na mluvnické kategorie přídavných jmen
Zveřejněno: 26.1.2016


Facebook Twitter Pinterest Google + email tisk

Diskuze: Re: jaký je slovní druh zřejmě

Slovo zřejmě je částice, která ovlivňuje jistotní modalitu věty. Stejně tak i ve větě použité asi.

Zdroj: diskuze Jaký je slovní druh zřejmě
Odesláno: 14.10.2016 uživatelem Martin
Počet odpovědí: 2 Zobrazit odpovědi

CVIČENÍ NA MLUVNICKÉ KATEGORIE PŘÍDAVNÝCH JMEN

Cvičení 2

U přídavného jména ve větě urči mluvnické kategorie: druh, vzor, rod, číslo, pád.

Matematické olympiády se zúčastnilo mnoho dětí.

Urči druh:

Urči vzor:

Urči rod:

Urči číslo:

Urči pád:

Žák se styděl za své studijní výsledky.

Urči druh:

Urči vzor:

Urči rod:

Urči číslo:

Urči pád:

Tento chléb patří k rybí polévce

Urči druh:

Urči vzor:

Urči rod:

Urči číslo:

Urči pád:

Šel do lékárny s dědečkovými recepty.

Urči druh:

Urči vzor:

Urči rod:

Urči číslo:

Urči pád:


Detail odstavce: Cvičení 1 
Zdroj: Cvičení na mluvnické kategorie přídavných jmen
Zveřejněno: 26.1.2016


Facebook Twitter Pinterest Google + email tisk

Diskuze: Dotaz

Dobry vecer ,prosim o pomoc pri urceni slovnich druhu ve vete : Ma moc rada citronovou zmrzlinu.Dekuji Tana.

Zdroj: diskuze Slovní druhy
Odesláno: 13.6.2017 uživatelem Tana
Počet odpovědí: 2 Zobrazit odpovědi

CVIČENÍ NA ZÁJMENA

Svůj, nebo můj, tvůj, jeho, ...? Vyberte do dané věty správnou možnost:

Vítám vás na  zámku. Vánoce stráví u  rodičů. Ty ani neochutnáš vlastní výtvor? Půjčil jsem si knížku. Vrať mi sešit. Za  chyby nemohou druzí. Zaplatíš za  chyby. Dáváme dětem to nejlepší. Ve škole jsme se učili o  významných skladatelích.


K zapamatování

Je-li vlastník ve větě podmětem, píšeme zájmeno svůj!

Detail odstavce: Cvičení 1 
Zdroj: Cvičení na zájmena
Zveřejněno: 22.10.2015


Facebook Twitter Pinterest Google + email tisk

Diskuze: Určení slovního druhu

Prosím o určení slovních druhů ve větě:
Jan Amos Komenský se léta pokoušel sestrojit perpetum mobile, zařízení, které by fungovalo samo o sobě a nepotřebovalo by k tomu žádnou energii.

Děkuji za pomoc

Zdroj: diskuze Prosba o radu
Odesláno: 15.12.2017 uživatelem Eva Černá
Počet odpovědí: 10 Zobrazit odpovědi

CVIČENÍ NA SLOVA S MNĚ MĚ

4. cvičení

Tatínek byl námsíčný.

Umlec neprodal žádný obraz.

Nepřál si zažít výsmch.

Výmna radiátorů proběhne v létě.

Polomr kružnice byl příliš malý.

Maminka dala dítěti teplomr.

Sestra podstoupila promnu vzhledu.

Irák nepatří mezi oblíbené zem.

Trápila ho smšná odmna.

Žáci určovali podmt ve větě.

Herec při vystoupení působil skrom.

Setkali se soukrom.

O pohrom se dozvěděli ze zpráv.

Upřím miluje své rodiče.

Maturant zřejm nepřišel.

Pokoj náhle zteml.

Chyby m přimly učit se.

Jem naklepával mkké polštáře.

Zachoval se ke m klam.

Pomnka je nejjemjší květina na zemkouli.

Růže příjem voněla bytem.


Detail odstavce: Cvičení 1 
Zdroj: Cvičení na slova s mně mě
Zveřejněno: 2.12.2015


Facebook Twitter Pinterest Google + email tisk

Diskuze: určení slovního druhu slova RÁD

dobré dopoledne syn má za úkol určit ve větách slovní druhy a ve větě ,,Maminka s tatínkem rádi chodí do lesa na procházky " a druhá věta ,,Holky ze třídy rády tančí a zpívají " U slov Rádi a rády si nevíme rady.Předem děkuji za radu s přáním hezkého dne Alena Jonášová

Zdroj: diskuze Určení slovního druhu slova RÁD
Odesláno: 15.4.2018 uživatelem Alena Jonášová
Počet odpovědí: 1 Zobrazit odpovědi

CVIČENÍ NA PŘEDLOŽKY A PŘEDPONY

2. cvičení

(do) staveníčko -

(do) předu -

(do) louže -

(u) lesa -

(u) vnitř -

(u) chopit -

(po) mocník -

(po) cestě -

(bez) práce -

(bez) mocný -


Detail odstavce: Cvičení 1 
Zdroj: Cvičení na předložky a předpony
Zveřejněno: 17.7.2017

CVIČENÍ NA URČOVÁNÍ SLOVNÍCH DRUHŮ

Určete slovní druhy podobných slov

V následujícím cvičení se můžete přesvědčit, že jedno slovo může být dvěma (někdy i třemi) slovními druhy, že záleží na jeho uplatnění ve větě, jak jsme zmiňovali v teorii. Zkuste tedy určit slovní druhy u vyznačených slov:

peněženka je prázdná.
Bratr má peněz dost.
Nasadil si klaunovský nos .
Nos talíře na stůl.
Tamara jí ráda zeleninu.
Koupíme jí rajčata a papriky.
Važte si svého zdraví .
Jirka pokaždé zdraví pana Nováka.
Všichni byli zdraví .
Kolem hřiště se zelenaly stromy.
Zítra pojedu kolem , tak se stavím.
Musel s kolem do opravny.
Pokladní deník má na starosti paní Novotná.
Pracuje tam jako pokladní .
Byl jsem tu už před týdnem.
Tu knížku jsem nesehnal.
Sešli se jen tři bývalí spolužáci.
Tři si to místo, ať tě tolik nebolí.
Přijdu k vám večer .
Byl krásný letní večer .
Ukaž tu pětku tatínkovi !
Tatínkovi bratři jsou starší než on.
A to se podívejme.
Koupil rohlíky a  chleba.
Že by doopravdy nepřišla?
Myslím, že určitě přijde.
Běhám, ale nebaví mě to.
Ale to je mi novina!
Nesměj se tak hloupě.
Tak už konečně pojď!
Přišla, aby  nás zkontrolovala.
Aby  se jí tak něco stalo!
Stojí vedle mě.
Jsem z ní úplně vedle .
Jdi tam místo mě!
Sedni si na moje místo .



Detail odstavce: Cvičení 1 
Zdroj: Cvičení na určování slovních druhů
Zveřejněno: 30.3.2015

CVIČENÍ NA PŘEDLOŽKY A PŘEDPONY

1. cvičení

(bez) peněz -

(bez) vlasý -

(roz) dělat -

(do) práce -

(do) čtený -

(roz) mazlit -

(roz) loučení -

(s) otcem -

(s) pravit -

(do) běhnout -


Detail odstavce: Cvičení 1 
Zdroj: Cvičení na předložky a předpony
Zveřejněno: 17.7.2017

CVIČENÍ NA PŘEDLOŽKY A PŘEDPONY

3. cvičení

(o) cenit -

(o) ceně -

(vz) pomínka -

(v) lese -

(roz) pláclý -

(roz) česat -

(mezi) dveří –

(mezi) domy -

(místo) oken -

(místo) držící -


Detail odstavce: Cvičení 1 
Zdroj: Cvičení na předložky a předpony
Zveřejněno: 17.7.2017

ČÁRKY VE VĚTÁCH

ČÁRKY VE VĚTĚ JEDNODUCHÉ

Čárkou ve větě jednoduché se  odděluje:

1. Několikanásobný větný člen

Několikanásobný větný člen je takový větný člen, v němž se spojují dva (nebo více) výrazy se stejnou syntaktickou platností. Například: jablka a hrušky; milá, ale neoblíbená učitelka.

Několikanásobné větné členy oddělujeme čárkou v případě, že:

  • nejsou spojeny spojkami a, i, nebo (anebo), ani, či ve významu slučovacím. Čárku tedy píšeme před těmito spojkami, pokud jsou jiném poměru než slučovacím. Například: Nic neslyšel, a navíc měl i zavázané oči.
  • jsou k sobě přiřazeny bez spojek (Nakoupil mléko, pečivo, sýry, jogurty.).
  • jsou jednotlivé výrazy několikanásobného větného členu spojeny spojovacími výrazy, které vyjadřují různé poměry (stupňovací, odporovací, důsledkový, přípustkový, příčinný) mezi nimi. Například: Je to výnosná, ale nudná práce.
  • jsou spojeny dvojitými spojovacími výrazy. Například: Ani tuky, ani cukry by lidé neměli jíst ve velkém množství. Pokud dvojité spojovací výrazy spojují členy, které se vzájemně vylučují. Například: Výrobky se prodávají na internetu, nebo v maloobchodech.
  • spojky nebo a či vyjadřují vztah neslučitelnosti. Což znamená, že buď platí první výraz z  několikanásobného větného členu, nebo výraz druhý. Nemohou platit oba. Například: Buď tvoje rozhodnutí bude kladné, nebo záporné.
  • spojka nebo vyjadřuje opravu výrazu. Například: Na setkání dorazila dívka, nebo spíše žena.

Několikanásobné větné členy neoddělujeme čárkou v případě, že:

  • jsou několikanásobné větné členy v poměru slučovacím spojené spojkami a, i, nebo (anebo), ani, či. Například: Na  zahradě máme jabloně a hrušky.
  • spojky nebo a či vyjadřují vztah mezi oběma možnostmi. Například: Přijedeme v sobotu nebo v neděli.
  • jsou jednotlivé výrazy několikanásobného větného členu spojeny ve významu vytýkacím příslovci nebo částicemi: a také, a rovněž, a přitom. Například: Ve  škole zavedli výchovu ke zdraví a také sexuální výchovu.
  • se jedná o ustálená slovní spojení. Například: Držel se mě zuby nehty. Domlouvali se rukama noha.
  • v případě, že se jedná o dvojité spojovací výrazy ve vztahu slučovacím nebo vyjadřujícím dvě možnosti. Například: Materiály najdete buď na internetu nebo v archivech.

2. Přívlastek postupně rozvíjející

Přívlastek postupně rozvíjející je zvláštní typ přívlastku. Na podstatném jménu je závislý adjektivní přívlastek a  na tomto spojení podstatného jména a adjektivního přístupu je závislý další adjektivní přívlastek.

Přívlastek postupně rozvíjející se čárkou neodděluje. Například: Miloval tu krátkou oddechovou chvíli.

3. Přívlastek volný

Přívlastek volný je rozvitý shodný přívlastek, který stojí za podstatným jménem, k němuž náleží, a který není pro smysl věty nezbytný. Pokud se ve větě vynechá, nenaruší to smysl věty.

Přívlastek volný se odděluje čárkou. Pokud stojí přívlastek volný uprostřed věty, odděluje se čárkou z  obou stran. Například: Hejno vlašťovek, letící nad městem, mířilo na jih.

4. Přívlastek těsný

Přívlastek těsný je svým postavením stejný jako přívlastek volný, rozdíl je v tom, že jeho vypuštěním by se smysl věty zcela změnil.

Přívlastek těsný se neodděluje čárkou. Například: Mé rozhodnutí přihlásit se na vojenskou akademii bylo nezvratné.

5. Přístavková spojení

Přístavková spojení jsou složky komplexního větného členu, které v zásadě označují stejnou skutečnost. Obvykle se dají poznat tak, že se mezi ně dají vložit výrazy jako: to jest, to znamená, totiž.

Stejně jako přívlastky i přístavky mohou být volné a těsné. Pokud je přístavek volný uprostřed věty, odděluje se z obou stran čárkou. Například: Aleš, kamarád z dětství, přijel na  návštěvu. Božena Němcová, autorka Babičky, žila ve Vídni. Přístavky těsné se čárkou neoddělují. Například: Tady na chalupě se mi moc líbí. Spisovatelka Božena Němcová žila ve Vídni.

U přístavku se tedy čárka píše,:

  • když se jedná o přístavek volný
  • když výrazy přístavku slouží k vysvětlení jevu. Například: Lingvistika, neboli věda zkoumající jazyk.
  • Když se jedná o zkratku vědeckého titulu za jménem. Například: RnDr Jan Novák, DrSc.

U přístavku se tedy čárka nepíše,:

  • když se jedná o přístavek těsný
  • když výrazy vyjadřují jinou možnost označení. Například: lingvistika neboli jakozykověda.

Do přístavku se také řadí výčet, vytčení, shrnutí a ztotožnění.

Výčet

U výčtu je první člen významově širší, než druhý člen, který ale bývá několikanásobný. Například: Dům se  skládal z pěti pokojů, dětský pokoj, ložnice, obývací pokoj, pokoj pro hosty, pokoj pro služebnou.

U výčtu se výrazy oddělují čárkou.

Vytčení

U vytčení se objevují výrazy jako hlavně, zejména, zvláště, především. I zde má první výraz širší význam než druhý. Například: Někdy v noci, obzvlášť k ránu, míval obrovské chutě.

Vytčení jevu, který není zahrnutý do  obsahu první složky komplexního větného členu, se vyjadřuje výrazy: výjimka, kromě, až na. Například: Soutěže v golfu se zúčastnily všechny státy, až na  Slovensko.

Vytčené jevy se oddělují čárkou.

Shrnutí

U shrnutí je druhý člen významově širší. Shrnutí se vyjadřuje výrazy: zkrátka, prostě, jednoduše. Například: Ve  šperkovnici ležely náušnice, řetízky, přívěsky a prsteny, zkrátka babiččiny veškeré šperky.

Shrnutí se odděluje čárkou.

Ztotožnění

Jedná se o spojení výrazů, které označují stejnou skutečnost a využívají k tomu výrazy: také, čili, či, aneb, alias, vulgo, respektive, jinak také, jinak řečeno, řečené. Například: gramatika čili mluvnice.

Tyto výrazy se neoddělují čárkou.

6. Samostatný větný člen a dodatečně připojený větný člen

Samostatný větný člen se odděluje čárkou. Jedná se o výraz, který stojí mimo větu. Jeho funkce je zdůrazňovací. Například: K moři, tam bych chtěl jet.

I dodatečný větný člen se odděluje čárkou, ve větě stojí na konci a jeho funkce je vysvětlovací a zdůrazňovací. Například: Na dovolené jsem potkal mnoho lidí, a zajímavých.

7. Oslovení

Oslovení se ve větě odděluje čárkou. Pokud je oslovení uprostřed věty, odděluje se z obou stran. Například: Dámy a pánové, vítám Vás na naší slavnosti. Nezlob, Honzo, své rodiče.

8. Citoslovce

Citoslovce se v textu oddělují čárkou. Například: Zaplaťbůh, že jsi přišel. Výjimkou je, když je citoslovce větným členem, pak se čárkou neodděluje. Například: Žába žbluňk do vody.

9. Vsuvka

Vsuvka je součást věty, se kterou v  podstatě obsahově nijak nesouvisí. Vsuvka se odděluje čárkami. Například: Výstava se koná, myslím, příští čtvrtek. Věnujte mi, prosím pozornost.

10. Doplněk

Doplněk je větným členem, který  závisí současně na podstatném jménu a zároveň i na slovesu.

Doplněk se odděluje čárkami. Například: Každou noc, sedíc u mé postele, mi maminka předčítala pohádky.

Detail odstavce: ČÁRKY VE VĚTĚ JEDNODUCHÉ
Zdroj: Čárky ve větách
Zveřejněno: 19.1.2016

CVIČENÍ NA URČOVÁNÍ SLOVNÍCH DRUHŮ

Návod ke cvičení na určování slovních druhů

V následujících cvičeních budete označovat slovní druhy jen číslicemi, takže pro ty, kteří už pozapomněli, jak ve škole psali malá čísílka nad slova, pro jistotu připomínáme:

1 = podstatné jméno

2 = přídavné jméno

3 = zájmeno

4 = číslovka

5 = sloveso

6 = příslovce

7 = předložky

8 = spojky

9 = částice

10 = citoslovce

Detail odstavce: Návod ke cvičení na určování slovních druhů
Zdroj: Cvičení na určování slovních druhů
Zveřejněno: 30.3.2015

VĚTY OBSAHUJÍCÍ VŠECHNY SLOVNÍ DRUHY

Cvičení

Přejeme ti , kéž tebou vždy manželka souhlasí ve  všech důležitých životních otázkách několika nedůležitých , viď .


Detail odstavce: Cvičení 1 
Zdroj: Věty obsahující všechny slovní druhy
Zveřejněno: 26.1.2016

CVIČENÍ NA PŘEDLOŽKY A PŘEDPONY

Jak na to

Toto cvičení je vhodné hlavně pro žáky 4. ročníku základní školy, kteří se učí rozdíl mezi předložkou a předponou. Předložka se píše samostatně, dá se mezi ní a slovo vložit pád. Na rozdíl od předpony, která je nedílnou součástí slova.

Detail odstavce: Jak na to
Zdroj: Cvičení na předložky a předpony
Zveřejněno: 17.7.2017

VĚTY OBSAHUJÍCÍ VŠECHNY SLOVNÍ DRUHY

Cvičení 6

Ach jo , náš tým pěti hráčů bohužel včera prohrál ve  florbalových zápasech proti libereckým jabloneckým týmům .


Detail odstavce: Cvičení 1 
Zdroj: Věty obsahující všechny slovní druhy
Zveřejněno: 26.1.2016

ČÁRKY VE VĚTÁCH

ČÁRKY V SOUVĚTÍ

1. Souřadně spojené věty hlavní/vedlejší

Jedná se o věty, které jsou na sobě mluvnicky nezávislé, které ale spolu souvisí obsahem. Například: Procházeli se  společně, ale nemluvili spolu.

Čárkami se neoddělují věty hlavní, které jsou v poměru slučovacím a které jsou spojené spojkami a, i, nebo (anebo), ani, či. Například: Usmál se a odešel.

Čárkami se oddělují věty, které jsou v poměru slučovacím, ale nespojují je spojky a, i, nebo (anebo), ani, či. Například: Přestaly mrazy, sníh roztál.

Čárkami se oddělují věty hlavní, které jsou v jiném poměru než slučovacím (stupňovacím, odporovacím, vylučovacím, důsledkovým, příčinným). Například: Přestalo sněžit, dokonce vysvitlo slunce. Četl knihu, ale nerozuměl jí. Buď půjdu do  školy, nebo zůstanu doma. Nemohl jít ven, a proto si doma četl. Ztratil se, neboť doma zapomněl mapu.

2. Podřadně spojené věty

Podřadný vztah mezi větami znamená, že jedna věta závisí mluvnicky na druhé větě. Věty závislé se oddělují čárkou. Pokud je závislá věta vložená do řídící věty, je oddělená čárkou z  obou stran. Například: Věděl, že mu nikdo nerozumí. Dům, který si včera prohlíželi, v noci vyhořel.

Detail odstavce: ČÁRKY V SOUVĚTÍ
Zdroj: Čárky ve větách
Zveřejněno: 19.1.2016

CVIČENÍ NA ZÁJMENO JENŽ

1. cvičení

Krásná dívka, jsem potkal v metru, se na mě mile usmála.

V průchodu stál muž, mi někoho připomínal.

Na oslavu přijely i dědečkovy sestřenice, jsme nikdy předtím neviděli.

Plyšového medvídka, po  jsem dlouho toužila, jsem dostala k narozeninám.

Konečně nám doručili balíčky, jsme si objednali.

V létě chceme navštívit ostrov, se přezdívá ostrov věčného jara.

Pohádku, o  jsme si ve škole povídali, mám nejraději.

V zoologické zahradě chovají i zvířata, ochota ke spolupráci není vlastní.

Děkoval především manželce, bez by to nedokázal.

Pod stromečkem se krčilo roztomilé štěňátko, si vysnil.


Detail odstavce: Cvičení 1 
Zdroj: Cvičení na zájmeno jenž
Zveřejněno: 20.4.2016