Informace od učitelek češtiny

HLAVNÍ STRÁNKA

  

SLOVNÍ DRUHY

  

DIKTÁTY

  

BÁSNIČKY

  

HÁDANKY

  
Téma

PŘÍVLASTEK VOLNÝ A TĚSNÝ CVIČENÍ

Přehledná tabulka větných členů


Název

Zkratka

Otázka

Příklad

PODMĚT

PO

Kdo? Co?

Auta přijela na křižovatku.

PŘÍSUDEK

Co dělá podmět?

Auta přijela na křižovatku.

PŘEDMĚT

PT

Pádové otázky kromě 1. pádu

Myslivec viděl lišku.

PŘÍVLASTEK SHODNÝ

PKS

Jaký? Který? Čí?

Dřevěná tyč spadla.

PŘÍVLASTEK NESHODNÝ

PKN

Jaký? Který? Čí?

Tyč ze dřeva spadla.

DOPLNĚK

DO

Rozvíjí 2 větné členy

Pes ležel vyčerpaný.

PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ MÍSTA

PUM

Kde? Kam? Kudy? Odkud?

Šel do lesa.

PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ ČASU

PUČ

Kdy? Jak dlouho? Jak často? Od kdy? Do kdy?

Včera šel do lesa.

PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ ZPŮSOBU

PUZ

Jak?

Tvářil se vesele.

PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ PŘÍČINY

PU PŘÍČINY

Proč? Z jaké příčiny? Z jakého důvodu?

Díky tréninku vyhrál závod.

PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ ÚČELU

PU ÚČELU

Proč? Za jakým účelem?

Kvůli nemoci nešel do školy.

PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ MÍRY

PU MÍRY

Kolik? Jakou měrou? Jak moc? Do jaké míry?

Děda byl velmi nemocný.

PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ PODMÍNKY

PU PODMÍNKY

Za jaké podmínky?

Za deště zůstaneme doma.

PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ PŘÍPUSTKY

PU PŘÍPUSTKY

I přes co?

I přes zákaz šel ven.


Zdroj: Větné členy - přehled

Diskuze: Děkuji :)

Mockrát děkuji za toto cvičení. Moc mi pomohlo a je to super na procvičování.
Bylo by super přidat ještě více, třeba i těžších cvičení na velká a malá písmena a také hlavně chytáky :)

Zdroj: diskuze Děkuji :)
Počet odpovědí: 0

3. cvičení

Před  měli náročný terén.

Zapomněl si vzít nabíječku.

Při tanci velmi házel všemi směry.

Lucernu zavěsil nad .

Propisku musel mít .

Na cvičení nosil láhev vody.

Být sám není vždy jednoduché.

Na oslavu přinesli dárky.

Přivedl své přátelé.

Stěžoval si, že ho nechtěli vzít .


Zdroj: Cvičení na předložku „s (sebou)“

Diskuze: Re: slovní druhy

Je zde několik možných cvičení například:
www.pravopiscesky.cz…
www.pravopiscesky.cz…
www.pravopiscesky.cz…
www.pravopiscesky.cz…
www.pravopiscesky.cz…

Zdroj: diskuze Slovní druhy
Počet odpovědí: 1

Určování větných členů

Ve větě je vždy nutné nejprve určit přísudek (Co dělá podmět?) a pak podmět(Kdo? Co?) Podmět nemusí být ve větě vyjádřen přímo, pokud je znám z kontextu, jedná se tedy o podmět nevyjádřený. Například: Přijeli jsme do Prahy. (Kdo? Co? = MY).

Ve větě se pak určuje, co rozvíjí podmět, například přívlastky či doplněk. Přívlastky poznáme tak, že se na ně zeptáme: Jaký? Který? Čí? Přívlastek shodný stojí před podstatným jménem, často se jedná o přídavné jméno, zájmeno, číslovku. Přívlastek neshodný stojí za podstatným jménem a často je tvořen jiným podstatným jménem (lavička z betonu). Podstatné jméno je vždy rozvíjené přívlastkem!

Předmět se ve větě pozná tak, že se na něj dá zeptat pádovými otázkami kromě 1. pádu (ten náleží k podmětu). Pokud se dá na větný člen zeptat pádovými otázkami a zároveň i otázkou některého příslovečného určení, tak přednost má vždy příslovečné určení. Příklad: šel k lesu (ke komu čemu x kam = přednost má KAM).

Doplněk se ve větě pozná tak, že se vztahuje ke dvěma větným členům, například k podmětu a přísudku: Lékař se cítil unavený. (unavený lékař x cítil se unavený)

U příslovečných určení je potřeba si zapamatovat otázky, které se k těmto větným členům uvádějí.

Zdroj: Větné členy - přehled

Diskuze: Re: Re: příslovce cvičení

...děkuji - po restartování PC nám už vyhodnocení funguje.
GK

Zdroj: diskuze Příslovce cvičení
Počet odpovědí: 1

2. cvičení

a) Díky ................................................... pomoci jsem to dokázala.

b) ...................................................... diář se konečně našel.

c) Mezi ................................................... hosty byl i pan profesor Švejnar.

d) Oslava se konala za účasti ......................................................... osmdesátiletého tatínka.

e) Před ............................................................ školením jsme společně posnídali.

f) Navzdory .................................................................. námitkám to Martin udělal.

g) V tramvaji jsem zahlédla ............................................................ spolupracovníka.

h) Na ............................................................... garáži se uhnízdily vlaštovky.

ch) Začaly se u něj projevovat ......................................................... geny.

i) S úsměvem jsme pozorovali ......................................................... bratrance.

ŘEŠENÍ 2. cvičení:

a) tatínkově

b) Tatínkův

c) tatínkovými

d) tatínkova

e) tatínkovým

f) tatínkovým

g) tatínkova

h) tatínkově

ch) tatínkovy

i) tatínkovy

Zdroj: Cvičení na přídavné jméno TATÍNKOVI

Diskuze: slovní druhy

nemáte nahodou i nějaká cvičení na slovní druhy

Zdroj: diskuze Slovní druhy
Počet odpovědí: 1

3. cvičení

a) ............................................................ největším úspěchem byl titul mistra republiky.

b) ............................................................ deníky jsme uložili do ozdobné krabice.

c) Lenka se vřítila přímo do ............................................................... objetí.

d) Pavel podědil ........................................................................... dobráckou povahu.

e) Vlak jsme nestihli kvůli .............................................................................. kolegům.

f) ............................................................... maminka lyžovala ještě v šedesáti letech.

g) Na stole v jídelně ležely ..................................................................... knihy.

h) V  ............................................................... krámku se dveře netrhly.

ch) Ilona nervózně přešlapovala před ..................................................................... dveřmi.

i) Ještě ve stáji nasadili .................................................................. koni koženou ohlávku.

ŘEŠENÍ 3. cvičení:

a) Tatínkovým

b) Tatínkovy

c) tatínkova

d) tatínkovu

e) tatínkovým

f) Tatínkova

g) tatínkovy

h) tatínkově (tatínkovu)

ch) tatínkovými

i) tatínkovu

Zdroj: Cvičení na přídavné jméno TATÍNKOVI

Diskuze: Re: diktáty a pravopisná cvičení online

V tomto případě bude měkké í. Oba víry bylo dobře vidět. Tvrdé y se vztahuje jen a pouze na jméno ptáka.

Zdroj: diskuze Diktáty a pravopisná cvičení online
Počet odpovědí: 1

2. cvičení

Rozumí se samo , že přijedu.

Na výlet si vzal spoustu peněz.

Mladšího bratra tahal pořád ven.

Sám před  nikdy neuteče.

Při čekání nervózně házel.

Přál si být sám .

Potápěčské brýle si k moři nevzal.

Na dovolenou vzal i děti.

Před  spatřil malého hada.

Nechtěl mě .


Zdroj: Cvičení na předložku „s (sebou)“

Diskuze: příslovce cvičení

Dobrý den,

chtěla bych se zeptat kde se dohledám opraveného testu. Vždy jej vyplním a odešlu ke kontrole on line a už se pak nic nestane.

Děkuji

Kavlíková

Zdroj: diskuze Příslovce cvičení
Počet odpovědí: 1

4. cvičení

a) Nejvíce poškozené bylo právě ...................................................... auto.

b) O ......................................................... prarodičích jsme toho příliš nevěděli.

c) Obě ......................................................... kola Honza opravil a uskladnil na půdě.

d) Bez ............................................................ souhlasu jsem to nemohl udělat.

e) ............................................................... sdělení jsme dobře rozuměli.

f) ............................................................... slova mi stále zněla v uších.

g) Naštvaně odhodil ............................................................ klobouk.

h) U stolu se bavili i o ............................................................... kamarádovi z dětství.

ch) Alík spokojeně odpočíval pod ........................................................................... postelí.

i) Vedle ............................................................ fotografií z cest visely mapy.

ŘEŠENÍ 4. cvičení:

a) tatínkovo

b) tatínkových

c) tatínkova

d) tatínkova

e) Tatínkovu

f) Tatínkova

g) tatínkův

h) tatínkově (tatínkovu)

ch) tatínkovou

i) tatínkových

Zdroj: Cvičení na přídavné jméno TATÍNKOVI

Diskuze: Re: příslovce cvičení

Nám všem to funguje dobře. Vyplním co potřebuju a kliknu na odeslat k online kontrole. Pak hned vidím jak jsem to vyplnil -
špatně je vybarveno červeně a správné odpovědi jsou vybarveny zeleně.

Zdroj: diskuze Příslovce cvičení
Počet odpovědí: 1

1. cvičení

a) Všichni ......................................................... sourozenci byli milí a vtipní lidé.

b) S  ............................................. bratrancem se nikdy nenudíme.

c) Toník pomalu slabikoval ...................................................... jméno.

d) V .................................................... hnědých očích se zračila velká únava.

e) Pokoj stále voněl kouřem z  ................................................... dýmky.

f) O víkendu nás nečekaně navštívil ............................................. strýc.

g) Po ......................................................... vysvědčení nebylo vidu ani slechu.

h) Kromě ................................................... dopisů z války se nic jiného nedochovalo.

ch) K ......................................................... stolu se pomalu plížil náš kocour Fanda.

i) Jitka sbalila všechny ................................................... věci.

ŘEŠENÍ 1. cvičení:

a) tatínkovi

b) tatínkovým

c) tatínkovo

d) tatínkových

e) tatínkovy

f) tatínkův

g) tatínkově (tatínkovu)

h) tatínkových

ch) tatínkovu

i) tatínkovy

Zdroj: Cvičení na přídavné jméno TATÍNKOVI

Diskuze: diktáty a pravopisná cvičení online

Na vodě byl velký vodní vír. Nad vodou letěl výr. Oba v?ry bylo dobře vidět.

Jaké i/y ve slově v?ry ???

Zdroj: diskuze Diktáty a pravopisná cvičení online
Počet odpovědí: 1

1. cvičení

Snídani si nesl do práce.

Nehodí se brát novorozence na dovolenou k moři.

Ve spánku hodně házel.

Při sledování hororu škubnul.

Své hříchy poneseš celý život.

Při střelbě trhnul.

Nezapomeň si zabalit dostatek oblečení.

Přál si, aby zůstala sama .

Rychle pohni.

Byl si jistý sám .


Zdroj: Cvičení na předložku „s (sebou)“

Diskuze: Re: ktere mluvnicke vyznamy pridavna jmena vyjadruji

Jde o mluvnické kategorie a je to druh, vzor, rod, číslo a pád. Pochopit jednotlivé kategorie pomůže cvičení, které je k dispozici zde: www.pravopiscesky.cz…

Zdroj: diskuze Ktere mluvnicke vyznamy pridavna jmena vyjadruji
Počet odpovědí: 1

Zajímavost

U příslovce široko/široce jsou správně dokonce tři podoby:

2. stupeň – šíř, šíře, šířeji

3. stupeň – nejšíř, nejšíře, nejšířeji

Zdroj: Cvičení na příslovce

Diskuze: cvičení pro určování druhů

Pomůže mi někdo určit druhy slov v textu.

Dva žáci se zúčastnili přírodovědné soutěže. V běhu na sto metrů jsem skončil pátý. Maminka přichází z práce domů po čtvrté hodině. První hodinu máme český jazyk. Vyučování začíná přesně v osm hodin. V čajové směsi je devatero bylinek.

Zdroj: diskuze Cvičení pro určování druhů
Počet odpovědí: 0

1. cvičení: Rozhodni, zda se v případě označené věty jedná o vedlejší větu přísudkovou.

Ivana není taková, aby se bála.

Byl jediný, kdo se zajímal o studium v zahraničí.

Na maturitu se připravuji, jak nejlépe umím.

Bylo mu, jako by několik nocí nespal.

Pavel není takový zrádce, aby pomlouval.

Vyhrává ten, kdo pozná nejvíce rostlin.

Byl přesně takový, jak se tradovalo.

Nikdy jsem ho neviděla, že by byl zvědavý.

Iveta se tvářila se, jako by jí uletěly včely.




Zdroj: Vedlejší věta přísudková - cvičení

2. cvičení: Rozhodni, zda se v případě označené věty jedná o vedlejší větu přísudkovou.

Výsledky byly takové, jak jsme očekávali.

Vojta není takový kamarád, jako býval kdysi.

Martin nebyl takový, aby někoho zradil.

Venku bylo, jako by měla přijít bouřka.

Vyprávěla, jak se měla na Novém Zélandu.

Hana zrychlila, aby jí neujel autobus.

Pavlína není z těch, kdo by se bál říct nahlas svůj názor.

Bylo zřejmé, kdo to skutečně udělal.

Petra je taková, že všechny poučuje.




Zdroj: Vedlejší věta přísudková - cvičení

3. cvičení: Rozhodni, zda se v případě označené věty jedná o vedlejší větu přísudkovou.

Lidé vždy nejsou takoví, aby nepomohli.

Je taková přítelkyně, aby ti v nouzi pomohla?

Strýček je ten, kdo se nebojí cestovat na vlastní pěst.

Nevěděli jsme, kdo z pozvaných přijde.

Zdálo se, že to nedopadne dobře.

Krajina podél řeky Berounky je, jako by ji vymalovali.

Petr vypadal, jako by se týden nečesal.

Opravdu nejsem takový, jak si všichni myslí.

Viděli jsme ho, jak kupuje kytici růží.




Zdroj: Vedlejší věta přísudková - cvičení

Cvičení na psaní i y u zájmen my mi

Líbil se m tvůj náramek. M s tím nikdy souhlasit nebudeme. Pověděl m o svých plánech do budoucna. Ztratila se m nová kniha. Proč bychom s tím m měli něco dělat? M si to nemyslíme. Dobrovolně m dal opsat domácí úkol. Při volejbale m zlomil ruku. Dokud to m neodsouhlasíme, nikam se nejede. Proč m nikdo nerozumí? Matematika m moc nejde. M přijedeme až zítra večer. Dopřáli m trochu soukromí. Chtěl, abychom si ho m vážili. M se usmíváme jen na přátele. Babička m popřála krásné narozeniny. M učitelé půjdeme do stávky. Oblíbené kotě m včera uteklo ze zahrádky.




Zdroj: Cvičení na psaní y i

3. cvičení

Mez Adamov oblíbené knihy patří chožrout.

Koně a srnky se rozeběhl k lesu.

Ptle s oblm se rozspal po ulc.

Na chůzku pozval Ital i Rus.

Chtěl jsem si dát pravit boty, ale opravna obuv měla zavřeno.

Ztracení lovc se přátelil se svm obětavm zachránci.

Největším státem yrenejského oloostrova je panělsko.

Strýcov děti se vdal do rozsáhlch borovch lesů.

Václavov dovednosti se kovářovm dětem hodil.

Zkušen vojáci se setkal pod štíhlm topol.

Rozpustil kluci se rozhlédl po áměstí svobození pronikavm sokolm zrakem.


Zdroj: Pravopisná cvičení pro 9. třídu

Cvičení na psaní i y na konci slov

Psaní i y na konci slov se v českém jazyce řídí jasně stanovenými pravidly. Vždy je nejprve důležité rozhodnout, jestli se jedná o koncovku u podstatného jména, přídavného jména, zájmena či slovesa. U podstatných jmen se psaní i y řídí vzory podstatných jmen (pán, hrad, muž, stroj, předseda, soudce, žena, růže, píseň, kost, město, moře, kuře, stavení). Podle vzoru se pak určuje, jaké i y se vlastně napíše. I u přídavných jmen je potřeba určit vzor, zároveň ale také koncové i závisí na rodu a pádu podstatného jména, k němuž se přídavné jméno vztahuje. U sloves o koncovce vždy rozhoduje rod (a případně životnost) podmětu.

Zdroj: Cvičení na psaní y i

1. cvičení

  1. Setkání s ním ohro překvapilo.

  2. Ke  se nepřibližuj!

  3. Maminka v dětství četla pohádku o Zapotlivém černokněžníkovi.

  4. Po testu z matematiky přepadaly nejtejší myšlenky.

  5. Po polibku od princezny se žabák pronil v krásného prince.

  6. Udiveně na  vykulil své ponkově modré oči.

  7. Hádku s tebou zřej nikdy nevyhraji.

  8. ř jistě nikdo nerozul.

  9. V zepise se mi nedařilo.

  10. Voda ustoupila a objevila se lčina.

  11. Babička se doje loučila s vnoučaty.

  12. Chtěl bych porozut všech fyzikálním zákonům.

  13. Informace o znách podával kla.

  14. Netahej do svých osobních problémů.

  15. Trápilo ho, že se nesl závodů zúčastnit.




Zdroj: Pravopisná cvičení mě mně

5. cvičení

  1. Znit se je podle nemožné.

  2. O se nikdo bát nemusí.

  3. Zřej se nikdy nesetkáme.

  4. Zaspal a zapol doma domácí úkol na matematiku.

  5. Taje vyhlížející hrad děsil.

  6. Zedělství je pro stát nezbytné.

  7. Isaac Newton význa ovlivnil chápání fyziky.

  8. Setkání s tebou připolo mé mládí.

  9. Překrásné ponky rozkvetly u vody.

  10. Nový spolužák vyhlížel mile a skro.

  11. Řidič vědo ohrozil svého spolujezdce.

  12. Jaroř se nachází mezi Hradcem Králové a Náchodem.

  13. Zatní slunce se musí pozorovat se slunečními brýlemi.

  14. Přátelé o  mluví moc mile.

  15. Tajší pravidla nikde jinde neplatí.




Zdroj: Pravopisná cvičení mě mně

Cvičení na koncovky přídavných jmen přivlastňovacích

Bratrancov psi běhali po ulici.

Prezidentov řeči se mi nelíbily.

Povinně četl některé Jiráskov romány.

V galerii vystavovali Mánesov obrazy.

Žižkov bojovníci vyhráli bitvu.

Spisovatelov romány se dobře prodávaly.

Koupil dárky pro strýcov syny.

Lékařov asistenti přišli pozdě.

Bratrov spolužáci uspořádali oslavu.

Učitelov pokyny byly srozumitelné.

Cukrářov výrobky mi chutnaly.

Myslivcov psi honili zajíce.

Pekařov housky rychle ztvrdly.

Přítelov chyby mě mrzely.

Otcov přátelé přišli na návštěvu.

Závodníkov úspěchy všechny potěšily.

Sedlákov koně se proháněli po poli.

Zahradníkov pomocníci zasázeli stromy.


Zdroj: Cvičení na přídavná jména

Cvičení na psaní y i v koncovkách podstatných jmen

Klas obil, ztráta obuv, poselstv, orchide, africké step, vítězstv, plavb loděm, s myšm, na březch Vltav, cesta do Mladé Boleslav, šperky s drahokam, dopis s přáním, lv lovící antilop, škol s tradicem, v stromov, brusle s kolečkam, dub s břízam, časopis s fotografiem, v jetel, čerti s řetěz, na kolejch, o běžc, pod stol a židlem, během studi, mezi lem, na návs, provaz s uzl, mezi kaplem, matematické rys, motýl s podivnými názv, vlas a vous, jestřáb a holub, pěstování mrkv a petržel, večerní zpráv, s Francouz a Ital, ubrus, k ředitel, dráp, šelm, známá příslov, kadeřnictv, s obdivovatel, v sedmém neb.




Zdroj: Cvičení na psaní y i

2. cvičení

Francie je známá svm rancouzskm sr.

Při pohovoru vstupoval skrom.

Mslíš to upřím?

Nelblo se m, že mluvil o m.

Na obloze se zablsklo a tem zadunělo.

Spsovatel četl vmšlený příběh tak dojem, že děti naslouchal jako mšky.

Vše co v Čáslav lehce nabl, v Příbram pak lehce pozbl.

Otec mánocům sbl polčku.

Sptihněv bl pšný na naše jazkozptce.

Srové maso začalo vdávat nelbou vůni.

Na ěstském řadě m nepomohl.

Malíř načrtl obraz křehkm uhl.

Na pracovnm stole ležel vkres a rs.

Bratrov přátelé nás přijel navštívit.

Ledoborce vplulevernímu edovému ceánu.

Dnové rchle mnul.


Zdroj: Pravopisná cvičení pro 9. třídu

Autoři obsahu

Mgr. Jitka Konášová

Mgr. Jana Ženíšková

Mgr. Jana Válková


PravopisČeský

O nás

Kontakt

Ochrana osobních údajů a cookies

SiteMAP

RSS