Téma: 

přívlastek volný a těsný cvičení


Facebook Twitter Pinterest Google + email tisk

CVIČENÍ NA PŘEDLOŽKY A PŘEDPONY

2. cvičení

(do) staveníčko -

(do) předu -

(do) louže -

(u) lesa -

(u) vnitř -

(u) chopit -

(po) mocník -

(po) cestě -

(bez) práce -

(bez) mocný -


Detail odstavce: Cvičení na předložky, přípony a předpony
Zdroj: Cvičení na předložky a předpony
Zveřejněno: 17.7.2017


Facebook Twitter Pinterest Google + email tisk

Diskuze: Děkuji :)

Mockrát děkuji za toto cvičení. Moc mi pomohlo a je to super na procvičování.
Bylo by super přidat ještě více, třeba i těžších cvičení na velká a malá písmena a také hlavně chytáky :)

Zdroj: diskuze Děkuji :)
Odesláno: 13.12.2016 uživatelem Marti
Počet odpovědí: 0


Facebook Twitter Pinterest Google + email tisk

Diskuze: Re: Re: příslovce cvičení

...děkuji - po restartování PC nám už vyhodnocení funguje.
GK

Zdroj: diskuze Příslovce cvičení
Odesláno: 21.12.2017 uživatelem Gabriela
Počet odpovědí: 1 Zobrazit odpovědi

CVIČENÍ NA PŘEDLOŽKY A PŘEDPONY

1. cvičení

(bez) peněz -

(bez) vlasý -

(roz) dělat -

(do) práce -

(do) čtený -

(roz) mazlit -

(roz) loučení -

(s) otcem -

(s) pravit -

(do) běhnout -


Detail odstavce: Cvičení na předložky, přípony a předpony
Zdroj: Cvičení na předložky a předpony
Zveřejněno: 17.7.2017


Facebook Twitter Pinterest Google + email tisk

Diskuze: příslovce cvičení

Dobrý den,

chtěla bych se zeptat kde se dohledám opraveného testu. Vždy jej vyplním a odešlu ke kontrole on line a už se pak nic nestane.

Děkuji

Kavlíková

Zdroj: diskuze Příslovce cvičení
Odesláno: 19.12.2017 uživatelem Gabriela
Počet odpovědí: 1 Zobrazit odpovědi

CVIČENÍ NA PŘEDLOŽKY A PŘEDPONY

3. cvičení

(o) cenit -

(o) ceně -

(vz) pomínka -

(v) lese -

(roz) pláclý -

(roz) česat -

(mezi) dveří –

(mezi) domy -

(místo) oken -

(místo) držící -


Detail odstavce: Cvičení na předložky, přípony a předpony
Zdroj: Cvičení na předložky a předpony
Zveřejněno: 17.7.2017


Facebook Twitter Pinterest Google + email tisk

Diskuze: Re: příslovce cvičení

Nám všem to funguje dobře. Vyplním co potřebuju a kliknu na odeslat k online kontrole. Pak hned vidím jak jsem to vyplnil -
špatně je vybarveno červeně a správné odpovědi jsou vybarveny zeleně.

Zdroj: diskuze Příslovce cvičení
Odesláno: 19.12.2017 uživatelem Milda
Počet odpovědí: 1 Zobrazit odpovědi

VĚTNÉ ČLENY - PŘEHLED

Přehledná tabulka větných členů


Název

Zkratka

Otázka

Příklad

PODMĚT

PO

Kdo? Co?

Auta přijela na křižovatku.

PŘÍSUDEK

Co dělá podmět?

Auta přijela na křižovatku.

PŘEDMĚT

PT

Pádové otázky kromě 1. pádu

Myslivec viděl lišku.

PŘÍVLASTEK SHODNÝ

PKS

Jaký? Který? Čí?

Dřevěná tyč spadla.

PŘÍVLASTEK NESHODNÝ

PKN

Jaký? Který? Čí?

Tyč ze dřeva spadla.

DOPLNĚK

DO

Rozvíjí 2 větné členy

Pes ležel vyčerpaný.

PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ MÍSTA

PUM

Kde? Kam? Kudy? Odkud?

Šel do lesa.

PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ ČASU

PUČ

Kdy? Jak dlouho? Jak často? Od kdy? Do kdy?

Včera šel do lesa.

PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ ZPŮSOBU

PUZ

Jak?

Tvářil se vesele.

PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ PŘÍČINY

PU PŘÍČINY

Proč? Z jaké příčiny? Z jakého důvodu?

Díky tréninku vyhrál závod.

PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ ÚČELU

PU ÚČELU

Proč? Za jakým účelem?

Kvůli nemoci nešel do školy.

PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ MÍRY

PU MÍRY

Kolik? Jakou měrou? Jak moc? Do jaké míry?

Děda byl velmi nemocný.

PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ PODMÍNKY

PU PODMÍNKY

Za jaké podmínky?

Za deště zůstaneme doma.

PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ PŘÍPUSTKY

PU PŘÍPUSTKY

I přes co?

I přes zákaz šel ven.


Detail odstavce: Přehledná tabulka větných členů
Zdroj: Větné členy - přehled
Zveřejněno: 25.11.2015


Facebook Twitter Pinterest Google + email tisk

Diskuze: cvičení pro určování druhů

Pomůže mi někdo určit druhy slov v textu.

Dva žáci se zúčastnili přírodovědné soutěže. V běhu na sto metrů jsem skončil pátý. Maminka přichází z práce domů po čtvrté hodině. První hodinu máme český jazyk. Vyučování začíná přesně v osm hodin. V čajové směsi je devatero bylinek.

Zdroj: diskuze Cvičení pro určování druhů
Odesláno: 10.1.2018 uživatelem KUBA
Počet odpovědí: 0

VĚTNÉ ČLENY - PŘEHLED

Určování větných členů

Ve větě je vždy nutné nejprve určit přísudek (Co dělá podmět?) a pak podmět(Kdo? Co?) Podmět nemusí být ve větě vyjádřen přímo, pokud je znám z kontextu, jedná se tedy o podmět nevyjádřený. Například: Přijeli jsme do Prahy. (Kdo? Co? = MY).

Ve větě se pak určuje, co rozvíjí podmět, například přívlastky či doplněk. Přívlastky poznáme tak, že se na ně zeptáme: Jaký? Který? Čí? Přívlastek shodný stojí před podstatným jménem, často se jedná o přídavné jméno, zájmeno, číslovku. Přívlastek neshodný stojí za podstatným jménem a často je tvořen jiným podstatným jménem (lavička z betonu). Podstatné jméno je vždy rozvíjené přívlastkem!

Předmět se ve větě pozná tak, že se na něj dá zeptat pádovými otázkami kromě 1. pádu (ten náleží k podmětu). Pokud se dá na větný člen zeptat pádovými otázkami a zároveň i otázkou některého příslovečného určení, tak přednost má vždy příslovečné určení. Příklad: šel k lesu (ke komu čemu x kam = přednost má KAM).

Doplněk se ve větě pozná tak, že se vztahuje ke dvěma větným členům, například k podmětu a přísudku: Lékař se cítil unavený. (unavený lékař x cítil se unavený)

U příslovečných určení je potřeba si zapamatovat otázky, které se k těmto větným členům uvádějí.

Detail odstavce: Určování větných členů
Zdroj: Větné členy - přehled
Zveřejněno: 25.11.2015


Facebook Twitter Pinterest Google + email tisk

Diskuze: Re: Určení podmětu ve větě s číslovkou

Dobrý den, paní Misařová,

ve větách, které uvádíte, jde o specifickou formu podmětu, a to o tzv. numerativ neboli genitiv numerativní (existuje například i genitiv záporový: nebylo tam ani človíčka; nebo genitiv partitivní: v řece ubylo vody).

Podoba spojení číslovky a počítaného předmětu je dána slovnědruhovým charakterem číslovky: číslovky jeden, dva, tři, čtyři jsou svou povahou přídavná jména, takže se počítaný předmětý s nimi musí mluvnicky shodovat v pádě a částečně také v rodě a čísle (na drátě seděla jedna vlaštovka; za domem mňoukaly dvě kočky apod.) U ostatních základních číslovek, které mají povahu podstatného jména (tedy číslovky pro hodnoty 5–99 a rovněž neurčité číslovky kolik, několik, tolik), se jako základní prostředek vyjádření kvantovosti ustálil počítaný předmět ve 2. pádě množného čísla (tedy genitiv numerativní: na drátě sedělo pět vlaštovek; za domem mňoukalo několik koček).

Jinými slovy: U podmětu typu pět vozů, šest dívek, deset psů atd. řídí koncovku v přísudku číselný výraz a vyžaduje zakončení přísudku na -o: Pět vozů bylo odtaženo na záchytné parkoviště. Šest dívek nepřineslo omluvenku. Jsou-li podmětem výrazy jako desítky, stovky, tisíce, miliony, miliardy, píšeme v příčestí -y, u výrazu tisíce lze zvolit i koncovku -o: Stovky fanoušků se rozburácely na tribunách. Tisíce lidí se sešly (i sešlo) na náměstí.

A jednoduché shrnutí na závěr: Genitiv numerativní je výsledkem historického vývoje a nemá žádnou významovou funkci, je to čistě formální pravidlo. Číslovka je v tomto případě chápána jako přívlastek kvantitativní. Jako podmět tedy označte v těchto případech podstatné jméno ve druhém pádě (tj. v genitivu), abych byla naprosto konkrétní, ve Vašich větách to bude žáků, dívek.

P.S. Je ale možné, že na základní škole nebude chybou jako podmět označit celé spojení, tedy pět žáků, deset dívek.

Zdroj: diskuze Určení podmětu ve větě s číslovkou
Odesláno: 16.8.2017 uživatelem Jana Válková
Počet odpovědí: 1 Zobrazit odpovědi

CVIČENÍ NA PŘEDLOŽKY A PŘEDPONY

Jak na to

Toto cvičení je vhodné hlavně pro žáky 4. ročníku základní školy, kteří se učí rozdíl mezi předložkou a předponou. Předložka se píše samostatně, dá se mezi ní a slovo vložit pád. Na rozdíl od předpony, která je nedílnou součástí slova.

Detail odstavce: Jak na to
Zdroj: Cvičení na předložky a předpony
Zveřejněno: 17.7.2017

CVIČENÍ NA URČOVÁNÍ SLOVNÍCH DRUHŮ

Návod ke cvičení na určování slovních druhů

V následujících cvičeních budete označovat slovní druhy jen číslicemi, takže pro ty, kteří už pozapomněli, jak ve škole psali malá čísílka nad slova, pro jistotu připomínáme:

1 = podstatné jméno

2 = přídavné jméno

3 = zájmeno

4 = číslovka

5 = sloveso

6 = příslovce

7 = předložky

8 = spojky

9 = částice

10 = citoslovce

Detail odstavce: Návod ke cvičení na určování slovních druhů
Zdroj: Cvičení na určování slovních druhů
Zveřejněno: 30.3.2015

VEDLEJŠÍ VĚTA PŘÍSUDKOVÁ - CVIČENÍ

1. cvičení: Rozhodni, zda se v případě označené věty jedná o vedlejší větu přísudkovou.

Ivana není taková, aby se bála.

Byl jediný, kdo se zajímal o studium v zahraničí.

Na maturitu se připravuji, jak nejlépe umím.

Bylo mu, jako by několik nocí nespal.

Pavel není takový zrádce, aby pomlouval.

Vyhrává ten, kdo pozná nejvíce rostlin.

Byl přesně takový, jak se tradovalo.

Nikdy jsem ho neviděla, že by byl zvědavý.

Iveta se tvářila se, jako by jí uletěly včely.




Detail odstavce: Cvičení na předložky, přípony a předpony
Zdroj: Vedlejší věta přísudková - cvičení
Zveřejněno: 30.5.2017

VEDLEJŠÍ VĚTA PŘÍSUDKOVÁ - CVIČENÍ

2. cvičení: Rozhodni, zda se v případě označené věty jedná o vedlejší větu přísudkovou.

Výsledky byly takové, jak jsme očekávali.

Vojta není takový kamarád, jako býval kdysi.

Martin nebyl takový, aby někoho zradil.

Venku bylo, jako by měla přijít bouřka.

Vyprávěla, jak se měla na Novém Zélandu.

Hana zrychlila, aby jí neujel autobus.

Pavlína není z těch, kdo by se bál říct nahlas svůj názor.

Bylo zřejmé, kdo to skutečně udělal.

Petra je taková, že všechny poučuje.




Detail odstavce: Cvičení na předložky, přípony a předpony
Zdroj: Vedlejší věta přísudková - cvičení
Zveřejněno: 30.5.2017

VEDLEJŠÍ VĚTA PŘÍSUDKOVÁ - CVIČENÍ

3. cvičení: Rozhodni, zda se v případě označené věty jedná o vedlejší větu přísudkovou.

Lidé vždy nejsou takoví, aby nepomohli.

Je taková přítelkyně, aby ti v nouzi pomohla?

Strýček je ten, kdo se nebojí cestovat na vlastní pěst.

Nevěděli jsme, kdo z pozvaných přijde.

Zdálo se, že to nedopadne dobře.

Krajina podél řeky Berounky je, jako by ji vymalovali.

Petr vypadal, jako by se týden nečesal.

Opravdu nejsem takový, jak si všichni myslí.

Viděli jsme ho, jak kupuje kytici růží.




Detail odstavce: Cvičení na předložky, přípony a předpony
Zdroj: Vedlejší věta přísudková - cvičení
Zveřejněno: 30.5.2017

CVIČENÍ NA PSANÍ Y I

Cvičení na psaní i y u zájmen my mi

Líbil se m tvůj náramek. M s tím nikdy souhlasit nebudeme. Pověděl m o svých plánech do budoucna. Ztratila se m nová kniha. Proč bychom s tím m měli něco dělat? M si to nemyslíme. Dobrovolně m dal opsat domácí úkol. Při volejbale m zlomil ruku. Dokud to m neodsouhlasíme, nikam se nejede. Proč m nikdo nerozumí? Matematika m moc nejde. M přijedeme až zítra večer. Dopřáli m trochu soukromí. Chtěl, abychom si ho m vážili. M se usmíváme jen na přátele. Babička m popřála krásné narozeniny. M učitelé půjdeme do stávky. Oblíbené kotě m včera uteklo ze zahrádky.




Detail odstavce: Cvičení na předložky, přípony a předpony
Zdroj: Cvičení na psaní y i
Zveřejněno: 11.8.2017

PRAVOPISNÁ CVIČENÍ PRO 9. TŘÍDU

3. cvičení

Mez Adamov oblíbené knihy patří chožrout.

Koně a srnky se rozeběhl k lesu.

Ptle s oblm se rozspal po ulc.

Na chůzku pozval Ital i Rus.

Chtěl jsem si dát pravit boty, ale opravna obuv měla zavřeno.

Ztracení lovc se přátelil se svm obětavm zachránci.

Největším státem yrenejského oloostrova je panělsko.

Strýcov děti se vdal do rozsáhlch borovch lesů.

Václavov dovednosti se kovářovm dětem hodil.

Zkušen vojáci se setkal pod štíhlm topol.

Rozpustil kluci se rozhlédl po áměstí svobození pronikavm sokolm zrakem.


Detail odstavce: Cvičení na předložky, přípony a předpony
Zdroj: Pravopisná cvičení pro 9. třídu
Zveřejněno: 28.11.2015

CVIČENÍ NA PSANÍ Y I

Cvičení na psaní i y na konci slov

Psaní i y na konci slov se v českém jazyce řídí jasně stanovenými pravidly. Vždy je nejprve důležité rozhodnout, jestli se jedná o koncovku u podstatného jména, přídavného jména, zájmena či slovesa. U podstatných jmen se psaní i y řídí vzory podstatných jmen (pán, hrad, muž, stroj, předseda, soudce, žena, růže, píseň, kost, město, moře, kuře, stavení). Podle vzoru se pak určuje, jaké i y se vlastně napíše. I u přídavných jmen je potřeba určit vzor, zároveň ale také koncové i závisí na rodu a pádu podstatného jména, k němuž se přídavné jméno vztahuje. U sloves o koncovce vždy rozhoduje rod (a případně životnost) podmětu.

Detail odstavce: Cvičení na psaní i y na konci slov
Zdroj: Cvičení na psaní y i
Zveřejněno: 11.8.2017

PRAVOPISNÁ CVIČENÍ MĚ MNĚ

1. cvičení

  1. Setkání s ním ohro překvapilo.

  2. Ke  se nepřibližuj!

  3. Maminka v dětství četla pohádku o Zapotlivém černokněžníkovi.

  4. Po testu z matematiky přepadaly nejtejší myšlenky.

  5. Po polibku od princezny se žabák pronil v krásného prince.

  6. Udiveně na  vykulil své ponkově modré oči.

  7. Hádku s tebou zřej nikdy nevyhraji.

  8. ř jistě nikdo nerozul.

  9. V zepise se mi nedařilo.

  10. Voda ustoupila a objevila se lčina.

  11. Babička se doje loučila s vnoučaty.

  12. Chtěl bych porozut všech fyzikálním zákonům.

  13. Informace o znách podával kla.

  14. Netahej do svých osobních problémů.

  15. Trápilo ho, že se nesl závodů zúčastnit.




Detail odstavce: Cvičení na předložky, přípony a předpony
Zdroj: Pravopisná cvičení mě mně
Zveřejněno: 27.9.2017

PRAVOPISNÁ CVIČENÍ MĚ MNĚ

5. cvičení

  1. Znit se je podle nemožné.

  2. O se nikdo bát nemusí.

  3. Zřej se nikdy nesetkáme.

  4. Zaspal a zapol doma domácí úkol na matematiku.

  5. Taje vyhlížející hrad děsil.

  6. Zedělství je pro stát nezbytné.

  7. Isaac Newton význa ovlivnil chápání fyziky.

  8. Setkání s tebou připolo mé mládí.

  9. Překrásné ponky rozkvetly u vody.

  10. Nový spolužák vyhlížel mile a skro.

  11. Řidič vědo ohrozil svého spolujezdce.

  12. Jaroř se nachází mezi Hradcem Králové a Náchodem.

  13. Zatní slunce se musí pozorovat se slunečními brýlemi.

  14. Přátelé o  mluví moc mile.

  15. Tajší pravidla nikde jinde neplatí.




Detail odstavce: Cvičení na předložky, přípony a předpony
Zdroj: Pravopisná cvičení mě mně
Zveřejněno: 27.9.2017

CVIČENÍ NA PSANÍ Y I

Cvičení na psaní y i v koncovkách podstatných jmen

Klas obil, ztráta obuv, poselstv, orchide, africké step, vítězstv, plavb loděm, s myšm, na březch Vltav, cesta do Mladé Boleslav, šperky s drahokam, dopis s přáním, lv lovící antilop, škol s tradicem, v stromov, brusle s kolečkam, dub s břízam, časopis s fotografiem, v jetel, čerti s řetěz, na kolejch, o běžc, pod stol a židlem, během studi, mezi lem, na návs, provaz s uzl, mezi kaplem, matematické rys, motýl s podivnými názv, vlas a vous, jestřáb a holub, pěstování mrkv a petržel, večerní zpráv, s Francouz a Ital, ubrus, k ředitel, dráp, šelm, známá příslov, kadeřnictv, s obdivovatel, v sedmém neb.




Detail odstavce: Cvičení na předložky, přípony a předpony
Zdroj: Cvičení na psaní y i
Zveřejněno: 11.8.2017

CVIČENÍ NA TÝŽ/TENTÝŽ, TÁŽ/TATÁŽ, TOTÉŽ

2. cvičení

Nemůžeš opakovat stále chyby. Obsluhovali je číšníci jako včera. Viděla jsem tam účastníky jako minule. Ptali se na tebe lidé jako včera. Bloudili cestami jako my. I letos jsme v Řecku navštívili památky jako loni. S  oky na punčoše se tu objevila už včera. Na naše výstavy chodí stále návštěvníci. Opakovala to ještě jednou slovy. Proč mi stále kladeš otázky? Pro všechny musí platit pravidla a  zásady. Rostlinu je možné pěstovat pouze v  podmínkách jako v Austrálii. Nesnáším jídla jako můj otec. Díval se na to  očima jako já. Dlouho do noci jsme se bavili o  problémech jako včera. Kladl si podmínky jako já.


Detail odstavce: Cvičení na předložky, přípony a předpony
Zdroj: Cvičení na týž/tentýž, táž/tatáž, totéž
Zveřejněno: 3.5.2016

PRAVOPISNÁ CVIČENÍ PRO 9. TŘÍDU

2. cvičení

Francie je známá svm rancouzskm sr.

Při pohovoru vstupoval skrom.

Mslíš to upřím?

Nelblo se m, že mluvil o m.

Na obloze se zablsklo a tem zadunělo.

Spsovatel četl vmšlený příběh tak dojem, že děti naslouchal jako mšky.

Vše co v Čáslav lehce nabl, v Příbram pak lehce pozbl.

Otec mánocům sbl polčku.

Sptihněv bl pšný na naše jazkozptce.

Srové maso začalo vdávat nelbou vůni.

Na ěstském řadě m nepomohl.

Malíř načrtl obraz křehkm uhl.

Na pracovnm stole ležel vkres a rs.

Bratrov přátelé nás přijel navštívit.

Ledoborce vplulevernímu edovému ceánu.

Dnové rchle mnul.


Detail odstavce: Cvičení na předložky, přípony a předpony
Zdroj: Pravopisná cvičení pro 9. třídu
Zveřejněno: 28.11.2015

CVIČENÍ NA URČOVÁNÍ SLOVNÍCH DRUHŮ

Určete slovní druhy u těchto slov

krásnější ,
všichni ,
hod ,
nenávidět ,
každý ,
mnohokrát ,
tisíc ,
hoď ,
nikdo ,
nenáviděný ,
jeden ,
hajný ,
nesoucí ,
fuj ,
mňau ,
nenávist


Detail odstavce: Cvičení na předložky, přípony a předpony
Zdroj: Cvičení na určování slovních druhů
Zveřejněno: 30.3.2015

PRAVOPISNÁ CVIČENÍ MĚ MNĚ

2. cvičení

  1. Neúrně rychle se přiblížila noc.

  2. Rozklé těstoviny k obědu nepotěšily.

  3. Nepřítel l na tváři potšilý výraz.

  4. Můj strýc často střídá zastnání.

  5. Vůně vanilky příje navozovala atmosféru Vánoc.

  6. I po t se děti vydaly na cestu.

  7. Neslý chlapec oslovil překrásnou dívku.

  8. Při vymýšlení úkolů se nára bavil.

  9. Před cestou do Itálie snil nějaké peníze.

  10. Jeho cesta podvědo sřovala zpátky domů.

  11. Jeho zdravotní stav byl nenný.

  12. Při kousání v ústech rozlnil potravu.

  13. Před jarem je třeba obnit šatník.

  14. Při každém setkání se vzáje slovně napadali.

  15. Ztelý dům působil náhle děsivě a opuštěně.




Detail odstavce: Cvičení na předložky, přípony a předpony
Zdroj: Pravopisná cvičení mě mně
Zveřejněno: 27.9.2017