PUM je jedno z témat, které se týká tohoto článku. Příslovečné určení (latinsky adverbiale) patří mezi rozvíjející větné členy. Vyjadřuje různé okolnosti a vztahy, jimiž se blíže určuje význam řídícího členu. Problematika příslovečného určení je poměrně složitá, proto se mohou některá lingvistická pojetí lišit.
TESTY NA URČOVÁNÍ DRUHŮ PŘÍSLOVEČNÉHO URČENÍ
TEST 1: Urči druh příslovečného určení: místa (PUM), času (PUČ), způsobu (PUZ), míry (PU míry), příčiny (PU příčiny), účelu (PU účelu), podmínky (PU podmínky), přípustky (PU přípustky).
TEST 2: Urči druh příslovečného určení: místa (PUM), času (PUČ), způsobu (PUZ), míry (PU míry), příčiny (PU příčiny), účelu (PU účelu), podmínky (PU podmínky), přípustky (PU přípustky).
Zdroj: článek Příslovečné určení
Větné členy a jejich zkratky
Při určování větných členů se používají tyto zkratky:
- podmět Po
- přísudek Př
- předmět Pt
- příslovečné určení Pu
- času PuČ
- místa PuM
- způsobu PuZ
- přívlastek Pk
- doplněk D
- věta hlavní VH
- věta vedlejší VV (dvě velké V, nikoliv dvojité W)
Zdroj: článek Zkratky
Příslovečné určení x předmět
Příslovečné určení má při určování vedlejších větných členů vždy přednost před předmětem. Jestliže se na výraz můžeme zeptat i jinou otázkou než pádovou, to jest otázkou na okolnost jevu (například KDE? KAM? ODKUD? KDY?), jedná se o příslovečné určení. Pro určení nějakého větného členu jako příslovečného určení a jeho odlišení od předmětu je tedy podstatné, že se na dotčený výraz můžeme zeptat některým z tázacích zájmenných příslovcí nebo podobným výrazem, a naopak podstatné není, že v některých případech můžeme použít i otázku pádovou.
Například:
Šli jsme do lesa.
Pokud bychom se mohli zeptat pouze pádovou otázkou (Šli jsem DO KOHO/ČEHO?), jednalo by se o předmět (zde ve 2. pádu), avšak v tomto případě se můžeme zeptat i otázkou na okolnost jevu (Šli jsme KAM?), tudíž se jedná o příslovečné určení (zde místa).
Druhy příslovečného určení
Podle významu rozeznáváme různé druhy příslovečného určení. V rámci výuky českého jazyka na základní škole se většinou rozlišuje příslovečné určení místa, času, způsobu, míry, příčiny, účelu, podmínky, přípustky.
Jiné pojetí klasifikuje příslovečné určení místa, času, způsobu a důvodu. Tyto kategorie se následně třídí do podkategorií.
A) PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ MÍSTA (adverbiale loci)
Příslovečné určení místa (zkratka
PUM) blíže určuje místní okolnosti děje. Tato kategorie se dále dělí na dvě podkategorie:
1. příslovečné určení místa statické (ptáme se otázkou
KDE?).
Například:
Petr leží v posteli.
Doma zůstala pouze maminka.
2. příslovečné určení místa dynamické (ptáme se otázkami
KAM? ODKUD? KUDY?).
Například:
Hanka jede domů.
Dědeček se vrátil z lázní.
Pes se protáhl dírou v plotě.
B) PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ ČASU (adverbiale temporis)
Příslovečné určení času (zkratka PUČ) vyjadřuje časové okolnosti děje. Tato kategorie se rovněž dělí na dvě podkategorie:
1. příslovečné určení času časově orientující (ptáme se otázkami KDY? JAK ČASTO?).
Například:
Sejdeme se večer.
Denně chodím běhat.
2. příslovečné určení času časově limitující (ptáme se otázkami JAK DLOUHOU? NA JAK DLOUHO? ZA JAK DLOUHO?).
Například:
Čekali jsme na něj hodinu.
Jedeme na týden k moři.
Za chvíli přijď domů.
C) PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ ZPŮSOBU (adverbiale modi)
Příslovečné určení způsobu (zkratka PUZ) zahrnuje nejvíce podkategorií, a sice osm:
1. vlastního způsobu – označuje kvalitu dějů nebo stavů (ptáme se otázkami JAK? JAKÝM ZPŮSOBEM?).
Například:
Pavla se chová hloupě.
Pomalu se ke mně blížil.
2. míry – označuje množství, intenzitu nebo kvantitu děje či vlastnosti (ptáme se otázkami KOLIK? O KOLIK? JAKOU MĚROU? JAKO MOC?).
Například:
Počasí se změnilo velmi rychle.
Iva se vdávala poměrně brzo.
3. nástroje a&
(...více se dočtete ve zdroji)
Zdroj: článek Příslovečné určení
5. cvičení: Psaní y / i v koncovkách podstatných jmen
Nápověda: U koncovek podstatných jmen záleží na vzoru, k němuž se podstatné jméno řadí.
Zdroj: článek Pravopis y i
Přehledná tabulka větných členů
Název
|
Zkratka
|
Otázka
|
Příklad
|
PODMĚT
|
PO
|
Kdo? Co?
|
Auta přijela na křižovatku.
|
PŘÍSUDEK
|
PŘ
|
Co dělá podmět?
|
Auta přijela na křižovatku.
|
PŘEDMĚT
|
PT
|
Pádové otázky kromě 1. pádu
|
Myslivec viděl lišku.
|
PŘÍVLASTEK SHODNÝ
|
PKS
|
Jaký? Který? Čí?
|
Dřevěná tyč spadla.
|
PŘÍVLASTEK NESHODNÝ
|
PKN
|
Jaký? Který? Čí?
|
Tyč ze dřeva spadla.
|
DOPLNĚK
|
DO
|
Rozvíjí 2 větné členy
|
Pes ležel vyčerpaný.
|
PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ MÍSTA
|
PUM
|
Kde? Kam? Kudy? Odkud?
|
Šel do lesa.
|
PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ ČASU
|
PUČ
|
Kdy? Jak dlouho? Jak často? Od kdy? Do kdy?
|
Včera šel do lesa.
|
PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ ZPŮSOBU
|
PUZ
|
Jak?
|
Tvářil se vesele.
|
PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ PŘÍČINY
|
PU PŘÍČINY
|
Proč? Z jaké příčiny? Z jakého důvodu?
|
Díky tréninku vyhrál závod.
|
PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ ÚČELU
|
PU ÚČELU
|
Proč? Za jakým účelem?
|
Učila se pro dobré známky.
|
PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ MÍRY
|
PU MÍRY
|
Kolik? Jakou měrou? Jak moc? Do jaké míry?
|
Děda byl velmi nemocný.
|
|
(...více se dočtete ve zdroji)
Zdroj: článek Větné členy - přehled