Téma: 

slohové práce vyprávění


Facebook Twitter Pinterest Google + email tisk

VYPRAVOVÁNÍ

Vypravování jako slohová práce

Písemná forma vyprávění bývá většinou promyšlenější a uspořádanější. Vypravování patří mezi nejpopulárnější slohové práce. Je to dáno především líbivostí a přístupností tohoto žánru. Vypravování má navíc poměrně jasně danou osnovu, což také výrazně přispívá k jeho oblíbenosti.

Vypravování začíná krátkým úvodem, v němž autor komentuje celý příběh z určitého odstupu. Následuje expozice, kde je již čtenář seznámen s časem a místem příběhu. Další odstavec je věnován představení zápletky, což je klíčová část každého vypravování. Jako čtvrtý odstavec následuje vyvrcholení, jehož hlavní složkou je takzvaná gradace, tedy stupňování napětí. Předposlednímu odstavci se říká rozuzlení a dojde v něm k vyřešení dříve nastolené zápletky. Chybět nesmí ani závěr, kde se vypravěč opět vrací do přítomnosti a glosuje celé dění s větším nadhledem.

Hlavním kritériem pro hodnocení vypravování je již zmíněná přítomnost napětí a gradace. Pokud tyto dvě věci váš text postrádá, nejedná se o vypravování, ale o pouhý popis děje! V takovém případě je hodnotitel nucen klasifikovat tento nedostatek jako nedodržení žánru, což má za výsledek nedostatečné hodnocení.

Aby bylo vypravování pro čtenáře zajímavé a příjemně se četlo, je potřeba, aby autor do svého textu zahrnul následující:

  • V úvodu vypravování se obvykle stručně představí hlavní postavy a prostředí. Vlastní vypravování lze rozčlenit do tří částí: 1. začátek děje, 2. zápletka, 3. rozuzlení zápletky. Závěr vypravování může obsahovat hodnocení, stručné zamyšlení nebo náznak k možnému pokračování.
  • K živému a pro čtenáře (posluchače) přitažlivému vypravování přispívá nejen zajímavé téma (tj. o čem se vypráví), nýbrž i volba vhodných jazykových a kompozičních prostředků: bohatá slovní zásoba, dějová slovesa, synonyma, obrazná pojmenování, přísloví, užití tvarů času přítomného pro vyjádření událostí minulých, citlivé užívání prostředků spisovných i nespisovných, přímá řeč a nepřímá řeč, promyšlená větná stavba, dodržování i porušování časové posloupnosti dílčích dějových složek vypravovaného příběhu.

Detail odstavce: Vypravování jako slohová práce
Zdroj: Vypravování
Zveřejněno: 22.3.2017


Facebook Twitter Pinterest Google + email tisk

Diskuze: Podpora pana premiéra .....

Vážený pane Babiši,

nenechte se otrávit těmi ubožáky. To by se jim moc hodilo. Tímto jejich podlým jednáním jen docílí toho, že Vám stoupnou preference. Závidí Vám, že nemají to co Vy. Věříme Vám, máme Vás rádi a obdivujeme Vás. Jste pro nás novodobý Baťa, mimořádně pracovitý, úspěšný muž, kterému se daří vše, na co sáhne. Důkazem Vaší práce a brilantního myšlení, jsou zasloužené, vynikající úspěchy a výsledky Vaší práce.
Jste nejschopnější a nejlepší premiér celé historie našeho státu.
Myslíme na Vás, jsme v duchu s Vámi, fandíme Vám a jsme na Vás pyšní. Vydržte, bude líp.
S úctou Vás zdraví

Marta Foretková

Zdroj: diskuze Andrej babiš kontakt e mail
Odesláno: 14.11.2018 uživatelem Marta Foretková
Počet odpovědí: 12 Zobrazit odpovědi

VYPRAVOVÁNÍ

Co je vypravování

Vypravování je útvarem slohového postupu vyprávěcího. Děj je jedinečný, neopakovatelný, uspořádaný podle časové nebo příčinné souvislosti. Vypravováním tak vlastně někomu chcete písemně sdělit něco, co se stalo. Cílem vypravování je především zachytit a objasnit událost v jejím průběhu. Hlavní vlastností, kterou se vypravování liší od obyčejného popisu děje, je bezesporu napětí. Základními kameny vypravování by proto měly být uvedení do děje, zápletka, stupňování napětí přecházející ve vyvrcholení a rozuzlení. Vypravování se používá v literatuře jako základ pro román, povídku a také epickou poezii.

Osnova

  • 1. Uvedení (seznámení s dějem, jeho otevření)
  • 2. Zápletka (napětí)
  • 3. Vyvrcholení
  • 4. Rozuzlení (uzavření děje, poučení, dojmy)

Vypravování může být rozčleněno také do pěti fází

  • 1. Expozice – úvodní situace, seznámení s postavami a prostředím
  • 2. Kolize – zápletka – určitý problém nebo konflikt, který se stupňuje
  • 3. Krize – vyvrcholení konfliktu
  • 4. Peripetie – zvraty, komplikace, obraty ve vyprávění vedoucí k poslední fázi vyprávění
  • 5. Rozuzlení a řešení situace

Osnova může být heslovitá, větná nebo citátová. V jedné osnově nestřídáme různé způsoby!

Detail odstavce: Co je vypravování
Zdroj: Vypravování
Zveřejněno: 22.3.2017


Facebook Twitter Pinterest Google + email tisk

Diskuze: cvičení pro určování druhů

Pomůže mi někdo určit druhy slov v textu.

Dva žáci se zúčastnili přírodovědné soutěže. V běhu na sto metrů jsem skončil pátý. Maminka přichází z práce domů po čtvrté hodině. První hodinu máme český jazyk. Vyučování začíná přesně v osm hodin. V čajové směsi je devatero bylinek.

Zdroj: diskuze Cvičení pro určování druhů
Odesláno: 10.1.2018 uživatelem KUBA
Počet odpovědí: 0

PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ

TEST NA URČOVÁNÍ PODKATEGORIÍ PŘÍSLOVEČNÉHO URČENÍ ZPŮSOBU

TEST: Urči podkategorie příslovečného určení způsobu, tedy: vlastního způsobu, míry, nástroje a prostředku, původu, původce děje, účinku, zřetele, průvodních okolností.

Do cíle doběhla klusem.

Na psychiku je to velmi náročné.

Zemětřesení zaznamenáváme seismografem.

Dosahovala fantasticky vyrovnaných výsledků.

Beze slova jsme poslouchali jeho vyprávění.

Byl přitahován jejím tajemstvím.

Vypadal proti němu jako trpaslík.

Z odhodlání se zrodil báječný projekt.

Ze zármutku se opil do bezvědomí.

Tvářil se jako kakabus.


Detail odstavce: Co je vypravování
Zdroj: Příslovečné určení
Zveřejněno: 23.5.2017


Facebook Twitter Pinterest Google + email tisk

Diskuze: Re: Re: Konec Babiše

To je fakt zrovna teď to zvýšení minimální mzdy. Prezentuje se to jako zájem o nejchudší voliče, ale přitom je to prachsprostý způsob, jak vytáhnout z nejchudších lidí ještě více peněz, nebo práce. Kde si asi myslíte, že zaměstnavatel vezme na vyšší mzdové náklady, no naloží na toho chudého človíčka víc práce, a když to nezvládne, tak ho vyhodí a nechá to dělat tomu, který to zvládne. A co ten chudej vyhozenej volič? Ten je na úřadu práce... A týká se to i chudých podnikatelů s nízkými příjmy. Na minimální mzdu je totiž navázán výpočet minimální výše sociálního a zdravotního pojištění pro osoby samostatně výdělečně činné (OSVČ). Vyšší minimální mzda = vyšší minimální zálohy. OSVČ s nízkými příjmy tak díky tomu budou mít zase o něco nižší už tak nízké příjmy. Největší absurditou toho celého je fakt, že toto opatření prosadila politická strana, jejíž cílovou skupinou jsou chudí lidé.

Zdroj: diskuze Konec Babiše
Odesláno: 22.8.2017 uživatelem Pravda
Počet odpovědí: 1 Zobrazit odpovědi

HYSTERKA NEBO HISTERKA

Ukázky ve větě a v souvětí

Přestaň se chovat jako bláznivá hysterka.

Je to nevyrovnaná hysterka.

Léčbu agresivní hysterky lékaři pomalu vzdávali.

Bez téhle hysterky se na dovolené určitě obejdeme.

Třídní hysterce už nic nepomůže.

Neříkej to prosím té mé hysterce.

Nemám rád hysterku, která se mnou pracuje.

Potkal jsem hysterku z tvého vyprávění.

Buď zticha, hysterko!

Hysterko, vůbec na mě nemluv.

Není mi jasné, co na té hysterce vidíš.

Nemluvíme o žádné nevyrovnané hysterce.

Stávala se hysterkou, po které netoužil.

S touto hysterkou nechci mít co do činění.

Detail odstavce: Ukázky ve větě a v souvětí
Zdroj: Hysterka nebo histerka
Zveřejněno: 24.9.2018


Facebook Twitter Pinterest Google + email tisk

Diskuze: Re: skloňování slova doušek

Dobrý den, paní Jurdová,
stručně řečeno, dle pravidel tvarosloví je správně po doušcích.
Mohu-li nabídnout delší vysvětlení, pak vězte, že všechna dvou- a víceslabičná podstatná jména mužská neživotná, která končí v 1. p. j. č. na některou ze souhlásek -g, -k, -h, -ch, mají jako svou základní, spisovnou koncovku v 6. p. mn. č. koncovku -ích, např. o rybnících, prostředcích, locích, doušcích, lístcích, nádeších.
Souhláska se před koncovkou mění (g > z, k > c, h > z, ch > š), a tak se často v mluveném projevu objevuje koncovka -ách, která konkuruje koncovce -ích, protože nevyžaduje alternaci (obměnu) předcházející souhlásky.
Koncovka -ách se dnes považuje (vedle koncovky -ích) za rovnocennou variantu u slov expresivních, běžná je u neživotných zdrobnělin, např. balíčcích i balíčkách, chlebíčcích i chlebíčkách, kouscích i kouskách, obláčcích i obláčkách, domcích i domkách, rybníčcích i rybníčkách, lesících i lesíkách, a u (některých) slov pojmenovávajících skutečnosti/jevy denního života, např. hrncích i hrnkách, dřevácích i dřevákách, teplácích i teplákách, modrácích i modrákách.
U některých slov se koncovka -ách dosud hodnotí jako hovorová, až nespisovná, ale přesnou hranici pro jednotlivá slova mezi jejich tvary slohově neutrálními a slohově zabarvenými stanovit často ani nelze, protože jde o živou tvaroslovnou proměnu; výklad se dokonce liší v českých mluvnicích a slovnících.
V oficiálních projevech, zvláště psaných, koncovka -ích stále převažuje (s výjimkou zdrobnělin a expresivních výrazů), zatímco v běžné mluvě je častá koncovka -ách. U slov pojmenovávajících předměty běžné denní potřeby se příznak expresivity nebo hovorovosti u podob na -ách postupně stírá.
Koncovka -ách je typická pro ustálené spojení „jde to jako na drátkách“. A dublety, tedy dvě pravopisné podoby téhož slova, se vyskytují u pomnožných jmen místních, např. v Jeseníkách i v Jesenících, v Javorníkách i v Javornících, v Dušníkách i v Dušnících.

Ale abychom se v tom bludišti pravidel nezamotali – v našem případě je spisovná pouze koncovka -ích (doušcích), kterou uvádějí všechny jazykové příručky.
Tvar douškách je totiž součástí skloňování podstatného jména rodu ženského – douška, což je poněkud zastarale to, co je připsáno dodatečně (zpravidla v dopise); dodatek, doložka, postskriptum. Nebo tento výraz knižně vyjadřuje zdrobnělinu ke slovu duše (mateří douška – matčina duše).
Doušek, na který se ptáte, je zcela jistě rodu mužského a označuje buď polknutí (pít malými doušky), nebo množství tekutiny, které lze najednou spolknout, malé množství tekutiny vůbec; lok, hlt (zbyly asi dva doušky vína).
Pijte tedy prosím po doušcích.

Zdroj: diskuze Skloňování slova doušek
Odesláno: 10.9.2017 uživatelem Jana Válková
Počet odpovědí: 1 Zobrazit odpovědi

CVIČENÍ NA PŘEDLOŽKY A PŘEDPONY

2. cvičení

(do) staveníčko -

(do) předu -

(do) louže -

(u) lesa -

(u) vnitř -

(u) chopit -

(po) mocník -

(po) cestě -

(bez) práce -

(bez) mocný -


Detail odstavce: Co je vypravování
Zdroj: Cvičení na předložky a předpony
Zveřejněno: 17.7.2017


Facebook Twitter Pinterest Google + email tisk

Diskuze: Novinka

Čím budu napsal Zdeněk Rýdl
Když má člověk patnáct roků, měl by začít rozum brát,
nějak se to předpokládá, " Jseš dost starej ", nebo tak ?

Rodičové, " Ať se učím, z rukou práce, je těžko žít, "
sedět někde v dozorčí radě, tvá rodina se bude mít !

No, zatím koukám po armádě, prej zkraje je to makačka.
běhat někde s plnou polní, stresuje to nováčka !

Ale kdo vydrží, ten začátek, projde sítem výběru,
pak když umíš trochu střílet, snaipera si vyberu !

Leží někde zakopanej, sleduje cvrkot v krajině,
na účet se sypou kačky, pomáhá svý rodině !

Zdroj: diskuze Vlk a koza
Odesláno: 5.2.2019 uživatelem Zdeněk Rýdl
Počet odpovědí: 6 Zobrazit odpovědi

VYPRAVOVÁNÍ

Základní pravidla pro vypravování

1. Promyšlení tématu

Nejprve se musíte sami rozhodnout, o čem vlastně chcete vypravovat. Co má být tématem vaší slohové práce. Ideálním předmětem k vypravování jsou různé dobrodružné příběhy, příběhy podivných, zajímavých či komických setkání.

Pakliže se vám v poslední době nepřihodila žádná věc, o které byste chtěli vypravovat, můžete si svůj příběh vymyslet. Lze vypravovat originálně nějaký pohádkový příběh, nebo se můžete inspirovat ve fantasy.

2. Chronologie příběhu

Když si vymyslíte téma svého vypravování, měli byste si rozvrhnout, jak ho zpracujete. Jednoduchý a osvědčený princip je, že se budete přidržovat časové osy. To znamená, že vypravujete příběh tak, jak se skutečně odehrál. Tak vypadá i obecná kompozice slohových útvarů:

Úvod

Nejprve čtenáře seznámíte s prostředím, popřípadě postavami, které budou ve vašem příběhu figurovat. Je to krátké uvedení do situace.

Stať (zápletka, vlastní příhoda)

Postupně přejdete k jádru celého příběhu – odhalíte zápletku příběhu. Dobré je, když se pokusíte děj v tomto okamžiku vygradovat, vystupňovat problém. To je například ono komické setkání nebo vylekání se, dobrodružný zážitek a tak dále. Na tuto část vypravování je kladen největší důraz.

Závěr

V poslední části vypravování by mělo přijít rozuzlení zápletky, popřípadě nějaké poučení. Kupříkladu poté, co jste se vylekali podivných a strašidelných zvuků v temném lese, jste zjistili, že se v listí proháněl pouze zajíc, který byl z vás stejně vyplašený jako vy z něho.

3. Závěrečná kontrola

Pokud vám připadá, že se nějaké slovo v práci často opakuje, projděte celý text znovu a vždy, když v něm narazíte na toto slovo, podtrhněte si ho. Podle toho poznáte, jak často dané slovo v práci je. Tento postup vám také usnadní jeho nahrazování, protože ihned uvidíte, kde se slovo nachází.

Detail odstavce: Základní pravidla pro vypravování
Zdroj: Vypravování
Zveřejněno: 22.3.2017


Facebook Twitter Pinterest Google + email tisk

Diskuze: Musím to napsat

Pane Babiš,
národ - kromě Prahy - k Vám hledí /spolu s prezidentem Zemanem/ s nadějí a je ochoten akceptovat i možné chyby /třeba v souvislosti s věcmi, týkajícími se vaší rodiny/. Jste náš, nevěřil byste, kolik lidí různého politického smýšlení Vaše práce spojuje.
Píši Vám proto, že se domnívám, že jednou z nedůležitějších věcí okamžiku je, abyste stále k sobě měl člověka, který je perfektní češtinář a nedovolí Vašim nepřátelům zneužívat drobné jazykové nuance /viz tzv. investigativní novináři, u nichž - i při ocenění určitých kvalit pí Slonkové a zaprodanosti její i jejího kolegy - už delší dobu jsem jednoznačně přesvědčen o tendenčnosti, a tomu odpovídající prezentaci neobjektivních informací/.
Jsou to třeba detaily, ale v kontextu s prezentací ze strany dalších nepřejícných - i když vím, že musíte převážně reagovat jednoznačně a okamžitě - jim nedávejte prostor třeba v časovém stresu vytvářet subjektivní atmosféru /to, co se jim "podařilo" u syna ve Švýcarsku/, a v přímé konfrontaci maximálně zvažujte své odpovědi. Dokáží to - což Vám jistě nemusím říkat - často s velkou škodolibostí uvést ... jen tak mimochodem ... na okraj.

P.S,
Příznivcem ANO a jejího programu jsem se stal hned v roce 2011, Vaším po nějaké reportáži v TV, která Vás tehdy ještě dokázala prezentovat v dobrém světle.

Zdroj: diskuze Andrej babiš kontakt e mail
Odesláno: 15.11.2018 uživatelem Michael Konvičný
Počet odpovědí: 12 Zobrazit odpovědi

CVIČENÍ NA PŘEDLOŽKY A PŘEDPONY

1. cvičení

(bez) peněz -

(bez) vlasý -

(roz) dělat -

(do) práce -

(do) čtený -

(roz) mazlit -

(roz) loučení -

(s) otcem -

(s) pravit -

(do) běhnout -


Detail odstavce: Co je vypravování
Zdroj: Cvičení na předložky a předpony
Zveřejněno: 17.7.2017

JAK SE PTÁME NA SLOVNÍ DRUHY

Spojky

Osmým slovním druhem jsou spojky, které spojují slova a věty.

Příklad: Do práce chodí ráno i večer. Jakmilepřijde, zavolá mi.

Detail odstavce: Spojky
Zdroj: Jak se ptáme na slovní druhy
Zveřejněno: 18.11.2015

DRUHY ZÁJMENE TÉHOŽ

Příklady použití „téhož“ ve větě

Zákoník práce uvádí, že zaměstnanec v dalším základním pracovněprávním vztahu u  téhož zaměstnavatele nesmí vykonávat práce, které jsou stejně druhově vymezeny. Ještě téhož roku se jeho rodiče přestěhovali do nedaleké vsi. Nabízím letošní želvičky zelenavé, dále pak 3leté želvy téhož druhu za 1 400 Kč. Vaše zboží bude ještě téhož dne připraveno k osobnímu odběru. Obal je vyroben z  téhož materiálu. Jedná se pouze o dva různé tvary téhož slova. Cenu dalších kusů téhož kalendáře zjistíte při objednávce.

Detail odstavce: Příklady použití „téhož“ ve větě
Zdroj: Druhy zájmene téhož
Zveřejněno: 17.11.2016

CVIČENÍ NA PŘEDLOŽKU „S (SEBOU)“

1. cvičení

Snídani si nesl do práce.

Nehodí se brát novorozence na dovolenou k moři.

Ve spánku hodně házel.

Při sledování hororu škubnul.

Své hříchy poneseš celý život.

Při střelbě trhnul.

Nezapomeň si zabalit dostatek oblečení.

Přál si, aby zůstala sama .

Rychle pohni.

Byl si jistý sám .


Detail odstavce: Co je vypravování
Zdroj: Cvičení na předložku „s (sebou)“
Zveřejněno: 17.7.2017

PRACOVNÍ LIST - VYPRAVOVÁNÍ O PRÁZDNINÁCH

Všeobecný úvod

1. Co je pro správné a přehledné sepsání vyprávění nezbytné? (Odpověď je ukrytá v tajence)

tajenka

1. Klíčová slova pro danou (nejen) prázdninovou činnost: vlak, auto, trasa, poznávání

2. Klíčová slova pro danou (nejen) prázdninovou činnost: helma, jízda, kolo

3. Klíčová slova pro danou (nejen) prázdninovou činnost: táborák, celta, spacák

4. Klíčová slova pro danou (nejen) prázdninovou činnost: krém, slunce, lehátko

5. Klíčová slova pro danou (nejen) prázdninovou činnost: voda, kruh, koupaliště

6. Klíčová slova pro danou (nejen) prázdninovou činnost: vlasec, podběrák, voda


Řešení: ___________


2. Chronologicky seřaď části, které by vypravování mělo mít:

ROZUZLENÍ, UVEDENÍ, VYVRCHOLENÍ, ZÁPLETKA

Napiš správné řešení:

1.

2.

3.

4.

3. Vyber správnou variantu:

Jiný výraz pro úvod je:

  1. expozice

  2. kolize

  3. krize

V úvodu by mělo být:

  1. stupňování konfliktu

  2. seznámení s prostředím

  3. řešení situace

Jiný výraz pro zápletku je:

  1. kolize

  2. krize

  3. rozuzlení

V části zvané krize se objevuje:

  1. vyvrcholení konfliktu

  2. seznámení s postavami

  3. řešení situace


4. Co by nemělo ve správném vypravování chybět?

P

Í

N

E

Ř

A

B

Y

R

A

R

P

O

H

L

E

D

L

M

P

Á

O

R

V

Ř

O

E

Á

Ě

L

Z

Y

O

O

V

H

T

O

S

Ř

D

K

M

O

Á

K

Á

S

T

A

N

Í

L

T

Y

M

B

Á

O

E

I

E

K

D

O

M

O

V

V

Ř

N

O

T

F

A

R

R

E

Č

Á

Y

Prázdniny, dovolená, památky, venkov, pohled, stan, kolo, tábor, moře, rybaření, lehátko, domov, raft, hry, město.


5. Ke každé situaci doplňte tři vhodná zvolání:

Příklad: sjíždění řeky: "Všichni si vezměte záchrannou vestu!"

Jízda na kole s přáteli:

______________

______________

______________

Večer u táboráku:

______________

______________

______________

Stanování v lese:

______________

______________

______________

Rybaření s dědou:

______________

______________

______________


Cesta letadlem na dovolenou:

______________

______________

______________

Návštěva ZOO:

______________

______________

______________


Detail odstavce: Všeobecný úvod
Zdroj: Pracovní list - vypravování o prázdninách
Zveřejněno: 21.12.2018

CVIČENÍ NA MLUVNICKÉ KATEGORIE PŘÍDAVNÝCH JMEN

Cvičení 6

U přídavného jména ve větě urči mluvnické kategorie: druh, vzor, rod, číslo, pád.

Setkal se s učitelovými vnuky.

Urči druh:

Urči vzor:

Urči rod:

Urči číslo:

Urči pád:

Před rokem zbourali nádražní budovu.

Urči druh:

Urči vzor:

Urči rod:

Urči číslo:

Urči pád:

Novináři zkritizovali modelčin outfit.

Urči druh:

Urči vzor:

Urči rod:

Urči číslo:

Urči pád:

Děti se ve škole učily ruční práce.

Urči druh:

Urči vzor:

Urči rod:

Urči číslo:

Urči pád:


Detail odstavce: Co je vypravování
Zdroj: Cvičení na mluvnické kategorie přídavných jmen
Zveřejněno: 26.1.2016

BÁSNĚ K RECITACI 8. TŘÍDA

Psaníčko

napsal Zdeněk Rýdl

Jedna flaška plastová, plave si to po hladině,

na vlnkách se pohupuje, potokem, no, zvolna, líně.

~

Nemá žádné označení, pro celníky znamení,

holka do ní zamotala, túze tajné oznámení !

~

Až tě jednou někdo najde, u Afriky vyloví,

Čechy, země zaslíbená, něco o tom vypoví.

~

U nás, že holky chodí v plavkách, na halení moc nedají,

banány tu nerostou, kokosy, nepadají !

~

Normálně tu lidi žijou, není to žádná legrace,

chceš uživit sebe, děcka, tak musíš chodit do práce !

Detail odstavce: Psaníčko
Zdroj: Básně k recitaci 8. třída
Zveřejněno: 29.1.2019

KONNÁ NEBO KONÁ

Kdy se vyskytují dvě n

Dvě „n“ se vyskytují pouze ve slově výkonný (výkonná, výkonné, ...). Toto přídavné jméno je odvozeno od podstatného jména výkon, což znamená buď množství práce za určitou pracovní jednotku (Dělníkům na noční směně klesá výkon.), nebo výsledek nějaké činnosti (V zápase předvedli skvělé výkony.), či provedení nějaké činnosti. Označení toho, kdo nebo co nějakou činnost provádí, vykonává, je jí pověřen nebo je schopný a dosahuje velkého výkonu, vznikne připojením přípony -ný ke slovotvornému základu (výkon + ný). Proto dvě „n“ v tomto přídavném jméně!

Detail odstavce: Kdy se vyskytují dvě n
Zdroj: Konná nebo koná
Zveřejněno: 23.9.2015

VĚTY NA SLOVO UBÝT

Diktát s ubýt a ubít číslo 2

Rodiče ubili synovo nadání. Přestože držela přísnou dietu, na váze neubyla. Babička se lekla a ubila myš botou. Ubila jsem v sobě touhu po cestování. Ubyly mu síly, přibyly mu vrásky. V Jihočeském kraji ubyla volná pracovní místa. Během zápasu mi ubyli dva sportovní soupeři. Ve městě ubyly problémy se zloději a opilci. Ubili ji, protože prý pošpinila čest rodiny. Zásoby mouky a cukru ve spíži neubyly. Podle rozkazu musel ubít svého nepřítele. Když jsme koupili sušičku, mamince ubyla práce.

Detail odstavce: Diktát s ubýt a ubít číslo 2
Zdroj: Věty na slovo ubýt
Zveřejněno: 1.3.2016

BÁSNĚ PRO 5. TŘÍDU

Přednes

napsal Zdeněk Rýdl

Ve škole nám říkali, že " Bez práce nejsou koláče,"

ale taky, " Kdo neumí mluvit, bude jenom dřít a zapláče ".

~

Aby člověk uměl mluvit, to není jen klika,

je to přímo vědní obor, zvaný prostě " Rétorika ".

~

Pro začátek můžeš zkusit hrát si s jedním slovíčkem,

postavit se před zrcadlo a sledovat, no, jaký jsem ?

~

Pak si vyber pro svou třídu, nějakou tu básničku,

záleží na intonaci a ne jenom na slovíčku !

~

Text se musíš naučit, bez toho to nejde,

pak tě čeká trochu trémy, ale i to nakonec přejde !

Detail odstavce: Přednes
Zdroj: Básně pro 5. třídu
Zveřejněno: 24.1.2019

BÁSNĚ K RECITACI 8. TŘÍDA

Mazlíček

napsal Zdeněk Rýdl

Máme doma malé zvíře, několikrát křížený,

ani vlčák, ani pitbul, spíš jen hračka pro ženy.

~

Vypadá, jak na baterky, v botě si pelech hledá,

když se bojí, no tak štěká, ale vypnout on se nedá !

~

A náš kocour na něj prská, tlapkou po něm sekne,

mamka ho hned ochraňuje, jak se o něj lekne !

~

Do práce on nechodí, taky se to nehodí,

na veterině je jak doma, v jednom kuse marodí.

~

A maminka posteskla si, kdo že by s tím počítal ?

Vést si o něm účetnictví, kolik peněz, že už stál !

Detail odstavce: Mazlíček
Zdroj: Básně k recitaci 8. třída
Zveřejněno: 29.1.2019

BÁSNĚ PRO 5. TŘÍDU

Krtek a nevěsta

napsal Zdeněk Rýdl

Vybral jsem si básničku, třeba o krtkovi,

že má fousy a nevidí, možná, třeba, kdoví ?

~

Když je krtek na ženění, jak si najde nevěstu ?

Ta je taky někde v díře, možná jenom přes cestu.

~

Že by běhal za holkama, třeba někde po venku ?

Když nevidí, tak jak pozná, že nesvádí stařenku ?

~

Někdo říká, když nevidí, že sleduje vibrace,

že nabere správnej směr a vrhne se do práce.

~

Je to nějak zařízený, mláďata, že jistě mají,

A taky rypák, no tak prostě do všeho jen rýpají.

Detail odstavce: Krtek a nevěsta
Zdroj: Básně pro 5. třídu
Zveřejněno: 24.1.2019

PRAVOPIS MNĚ/MĚ

Další příklady užití správného tvaru

Povídají o mně, že jsem chytrá a krásná zároveň.

Chtěl se ode mě odstěhovat.

Ten dárek jsi koupil pro mě?

Jestli už o mě nemáš zájem, tak proč jsi tady?

Ty mě taky pořád jen rozčiluješ.

Schovej si ten klíček ke mně.

Když mě potká, tak mě ani nepozdraví.

Mě se neptej, bolí mě hlava.

Pro mě za mě, dělej si, co chceš.

Ke mně nechoď, mě čeká hodně práce.

Zkuste na výše uvedené příklady aplikovat některou z popsaných mnemotechnických pomůcek, sami tak zjistíte, která bude tou nejlepší právě pro vás. Anebo si vytvořte vlastní – ještě lepší!

Detail odstavce: Další příklady užití správného tvaru
Zdroj: Pravopis mně/mě
Zveřejněno: 19.10.2016

DIKTÁTY NA VELKÁ PÍSMENA PRO STŘEDNÍ ŠKOLY

Diktát č. 3 

Nejčtenější kniha světa Bible se skládá ze Starého zákona a Nového zákona.

Odborníci na český jazyk odebírají časopisy Naše řeč a Slovo a slovesnost.

Otec v mládí vlastnil automobil Škoda Favorit.

O prázdninách jsem se vydal na Padesátý mezinárodní filmový festival v Karlových Varech.

V dřívějších dobách se slavil Svátek práce.

Hamlet prohlásil: „Být, či nebýt, to je to, oč tu běží.“

Vltava má dva pramenné toky: Studenou Vltavu a Teplou Vltavu.

Děda byl členem Československé obce sokolské.

Sousedka odjela do Mariánských Lázní.

Při výletě Českým rájem navštívil i zámek Hrubý Rohozec.

Detail odstavce: Diktát č. 3 
Zdroj: Diktáty na velká písmena pro střední školy
Zveřejněno: 24.6.2017

DIKTÁTY NA VELKÁ PÍSMENA PRO STŘEDNÍ ŠKOLY

Diktát č. 1 

Na svých cestách po Evropě navštívil i Království dánské.

Důležitým dokumentem je Listina základních práv a svobod.

Od neděle hledá předseda vlády nového ministra pro Ministerstvo práce a sociálních věcí České republiky.

Svou stížnost na sousedy odnesl na městský úřad.

Důležitým ústavem je Akademie věd České republiky.

Další výstava proběhla v Novém Městě na Moravě.

O nedělích často navštěvoval restauraci U Dvou zlatíček na náměstí Před Branami.

Na fotbalovém utkání došlo ke konfliktu mezi Spartou a Slávií.

Každý večer čekal, až se na nebi objeví Polárka.

Při rozhodování o své budoucnosti stojí oběma nohama pevně na zemi.

Detail odstavce: Diktát č. 1 
Zdroj: Diktáty na velká písmena pro střední školy
Zveřejněno: 24.6.2017