Informace od učitelek češtiny

MENU

  

SLOVNÍ DRUHY

  

DIKTÁTY

  

BÁSNIČKY

  

HÁDANKY

  
Téma

SPINKÁ A SPÍ MRAVENEC LESNÍ TEXT

OBSAH

MRAVENČNÍ UKOLÉBAVKA (ZDENĚK SVĚRÁK A JAROSLAV UHLÍŘ)

Slunce šlo spát za hromádkou klád,

na nebi hvězdy klíčí,

už nepracuj mravenečku můj,

schovej se do jehličí.

Máš nožičky uběhané,

den byl tak těžký,

pojď, lůžko máš odestlané

v plátku od macešky.

Spinká a sní mravenec lesní

v hromádce u kapradí,

nespinká sám, s maminkou je tam,

tykadlama ho hladí.

Máš nožičky uběhané,

den byl tak těžký,

pojď, lůžko máš odestlané

v plátku od macešky.

Zdroj: Ukolébavky

Poradna

V naší poradně s názvem BÁSNIČKY OD JIŘÍHO ŽÁČKA K RECITACI se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Lubomír Langr.

Nemohu najít básničku od J. Žáčka,
text začínal: Přišel klobouk do prodejny hlav.....
Třeba mi někdo pomůže.
Děkuji Lubomír Langr

Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Milda.

Kloboukovy trampoty od Jiřího Žáčka

Přišel klobouk do prodejny hlav,
zdvořile se smekl na pozdrav
a hned spustil:
- Pane prodavači,
vracím tuhle hlavu,
co se pořád mračí.
Takovou já nosit nebudu,
protože mi dělá
ostudu!

Vyberte mi novou hlavu
do práce i pro zábavu.
Hlavu s párem uší,
ať mi pěkně sluší.
Hlavu, co má vždycky
dobrou náladu.
Přineste mi, prosím,
jednu ze skladu!

Prodavač jen vzdychl:
Těžké přání!
Takovéhle hlavy
nejsou právě k mání.
Poradím vám ale rád -
Podejte si inzerát!

Značka: Hledám hlavu
v zachovalém stavu.
Hlavu, co má nápady.
Ani hloupou, ani nafoukanou,
zkrátka bez vady.
Hlavu která potěší.
Nabízím jí přístřeší.

Četly jste to?
Přihlaste se, hlavy,
ať jste z Prahy nebo Bratislavy!

Zdroj: diskuze Básničky od Jiřího Žáčka k recitaci

SPI, DĚŤÁTKO, SPI (DRUHÁ VERZE)

Spi děťátko spi,

zavři očka svý,

podívej se, spinká kočka,

spinká míček, i koníček,

spinká celý pokojíček.

Slunce šlo už taky spát.

Bude se mu o nás zdát.

Zdroj: Ukolébavky

Diskuze

V diskuzi OTEVŘENÝ DOPIS se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Ing. JUDr. Miroslav Kratochvíla,.

Prosím o sdělení, zda byste mohli uveřejnit můj otevřený dopis ministru spravedlnosti,
dvě stránky. Na Vaše požádání předložím potřebné důkazy i Vám a to osobně nebo scanem. Děkuji za spolupráci Kratochvíla.

Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Luboš Simon.

Vážený pane Kratochvílo, vše co chcete uveřejnit nám můžete zaslat na adresu redakce@netconsulting.cz. Text otevřeného dopisu bude převeden do formátu HTML. Soubory odeslané společně s dopisem budou zveřejněny u dopisu jako soubory ke stažení. V textu otevřeného dopisu budou naší redakcí umístěny reklamy.

Zdroj: diskuze Otevřený dopis

SPINKY, SPINKY

Spinky, spinky, spinky linky,

posílám ti dvě pusinky,

od maminky, od tatínka,

ať náš brouček hezky spinká,

ať náš brouček hezky spinká.

Zdroj: Ukolébavky

HAJU HÁJ (PRVNÍ VERZE)

Haju háj,

spí už háj,

Spinká slunko i moře

i brouček už tiše spí,

celá zem klidně sní.

S plnou náručí snů,

pospíchá hvězdička tmou

a tu nejhezčí z nich

najdeš pod peřinkou.

Haju háj.

Zdroj: Ukolébavky

PINKY, LINKY (= SPINKÁNÍ)

Pinky, linky, pinky, linky,

usnul brouček u maminky.

U maminky, u tatínka,

s nimi se mu nejlíp spinká.

Zdroj: Ukolébavky

Ferda mravenec

napsal Zdeněk Rýdl

Vyrazil si Ferda přes cestu,

má on tam za cestou nevěstu !

~

Šel si po přechodě, no, hloupej fór,

že nezmáčkl si trouba semafor !

~

Na červenou po přechodě, to se přece nedělá,

že jel zrovna parniválec, nevěsta to viděla !

~

Tykadélka rázem zvadla, Ouha, smutná novina,

královnu hned zavolali, teď pláče celá rodina.

~

V mraveništi rázem světlo, video už skončilo,

školili je dopraváci a dětem se to líbilo !

Zdroj: Texty básní k recitaci 5 slok

Ukázky ve větě

Text písně "Vím, že jsi se mnou" dojal většinu diváků.

Neodpojuj se a zůstaň se mnou online.

Buď se mnou a neodcházej.

jak to se mnou mluvíš?!?

Přítel to se mnou myslí vážně.

Počítáte se mnou ve firmě i do budoucnosti?

Zdroj: Se mnou nebo semnou

HÁJO, HÁJEDLO (Chodská píseň)

Hájí, nýný, hají, spinký

jen spi, malý Pepíčku,

máma přijde z města domů

přinese ti mňamičku.

Spi, Pepíčku, spi,

zavři vočičky.

Pánbůh bude s tebou spáti,

andělíčky kolíbati,

A kozinců Bětulinka

ta už dávno hezky spinká.

Holoubkové šli už spát,

jen ty nechceš hajinkat.

Ten klobouček pěkný, nový,

koupí máma Pepíčkovi.

Malovaný bubínek

koupí ještě tatínek

hájí, nýný, hájí spinký.

Hájo, hájedlo, hajčičí, hajčičí,

hájo, hájedlo, hajčíčí hajčičí,

hájo, hájedlo, hajčičí hajčičí,

hájo, hájedlo, hajčičí hajčičí.

Zdroj: Ukolébavky

Zájmeno jenž

Vztažné zájmeno jenž je málo využívaným synonymem k zájmenu který. Mnoho lidí považuje toto zájmeno za zbytečné, komplikující text a mají problém s jeho skloňováním. Zájmeno jenž ale pomáhá lidem, kteří se živí psaním, aby v textu neopakovali neustále jen zájmeno který.

Zdroj: Gramatika jenž

Přednes

napsal Zdeněk Rýdl

Ve škole nám říkali, že " Bez práce nejsou koláče,"

ale taky, " Kdo neumí mluvit, bude jenom dřít a zapláče ".

~

Aby člověk uměl mluvit, to není jen klika,

je to přímo vědní obor, zvaný prostě " Rétorika ".

~

Pro začátek můžeš zkusit hrát si s jedním slovíčkem,

postavit se před zrcadlo a sledovat, no, jaký jsem ?

~

Pak si vyber pro svou třídu, nějakou tu básničku,

záleží na intonaci a ne jenom na slovíčku !

~

Text se musíš naučit, bez toho to nejde,

pak tě čeká trochu trémy, ale i to nakonec přejde !

Zdroj: Básně pro 5. třídu

JAK PŘIŠLA HRDLIČKA K PÁSCE

Maria Panna v samé práci
a Ježíšek jí nechce spát.
Poklízet, vařit, zašívat si
a ještě k tomu kolíbat.
~
Hrdlička lítá samá legrace
a nechce se jí mršce do práce.
~
Durdí se Panna: "Co se máš co smát?
Ježíška budeš kolíbat
!"
~
Kolíbala hrdlička,
kolíbala Ježíška,
sotva zavřel očička,
ulítla mu hrdlička.
~
Kolíbka se zastavila, Ježíšek ten pláče zas,
mlíko z plotny utíkalo, k obědu byl právě čas.
~
"Ty lajdačino, hned pojď sem,
počkej my tě přivážem
!"
~
Vzala Panna sametku:
"Ty ty poběhlice!",
uvázala hrdličku
rovnou ke kolíbce.
~
Oběd už je uvařený a Ježíšek spinká dál,
neposeda nesměje se, pásek se jí zařezal.
~
"Prosím, prosím, svatá Panno, dej mi trošku zalítat,
já už budu tuze hodná, přijdu zase kolíbat
."
~
"Ježíškovi do kašičky
cukrů cukrů cukrů dám,
cukrů cukrů do hubičky
řekni Už se nehněvám
!"
~
Panna v smíchu klopí řasy,
"Kš! Kš! Leť si, pohane.
Za trest však na věčné časy
pásek ti už zůstane
."

Zdroj: František Halas - básně k recitaci

Na jahodách

Lesní cestou podle vody

vyjdeme si na jahody.

Jen pojď s námi, Pepánku,

natrhej si džbánku.

~

Neboj se, že v lese straší,

však ses krmil chytrou kaší,

jenom sojka dělá hluk,

to ví každý malý kluk.

~

Hleďme Káču, hleďme Bětu,

jak se slečny mají k světu,

buďto mluví, nebo jí,

strašidel se nebojí.

~

Napijme se ze studánky,

natrháme plné džbánky.

Ochutnejte, pusinky,

jahody a brusinky.

Zdroj: Jiří Žáček - básničky o jaru

Jak taškář napálil taškáře

Jiří Žáček

Kráčí taškář z Horní Lhoty,

nese pytel popela.

Až já kápnu na hlupáka,

ošidím ho zvesela!

~

Kráčí taškář z Dolní Lhoty,

nese pytel žaludů.

Až já kápnu na hlupáka,

já ho šetřit nebudu!

~

Potkali se na rozcestí,

sesedli se k oddechu.

"Copak neseš?"

"Pytel mouky!

A ty?"

"Pytel ořechů!"

~

Taškáři se dohadují,

křikem plaší lesní zvěř.

"Dám ti mouku za ořechy!

Neproděláš, to mi věř!"

~

Vzali pytle a šli domů.

Hopsa hejsa hopsasa!

Viděli jste, milí zlatí,

takového ťulpasa?!

~

A když pytle rozvázali,

smích jim ztuhl na tváři.

Čert vem toho podvodníka!

křičí oba taškáři.

Zdroj: Vtipné básně k recitaci pro děti z 5. až 8. tříd ZŠ

1. cvičení

Vyhldka na Prahu se mi lbila.

Při běhu si natáhl ltkový sval.

Obvací pokoj zdobla velká nábtková stěna.

K Vánocům dostal dvojjazčný slovník.

Zlý chlapec ubl psa.

V mlnku na kávu si nechal umlt kávu.

Lesní mtina se třptila mezi stromy.

Nerad vzpomnal na svou mnulost.

Houslsta si rozbl smčec.

Ltomšlský zámek patří k nejneobčejnějším zámkům u nás.

Ve vsekané trávě jsme slšeli spavé zasčení zmje.

Krocan se pchou čepřil.

Spsovatel po vdání knihy Sptihněvovo koptko zpchnul.

V schravém počasí se nastydl a spal.

Vstoupli jsme do staroblého btu, kde bly uloženy vsoce cenné sbrky.

Svá holubice se blžila k obloze a přitom vřila prach.

Psi vli na celé Vnohrady.

Kostelní vžka se rozpadala.

Krmítko vselo na stromě, pod kterým farmář vsel čočku.

Děti bly zvklé na vučování.

Chlapci povkovali a vskali.

Zmní slunovrat se blží.

Brzčko dostanu nový zmník.

Známý hrad se nazvá Karlštejn.

Vojáci omlem dobli vznamný hrad.

Princezna se zapřila radostí, když ji kníže Přemsl vzval k tanci.

Vvklaný zub konečně vpadl. Honza se občejně začínal prát, ale nakonec bl obvkle bt.

Zbla nám mlá vzpomnka.

Děti si opsovaly texty ldových psní.

Otec přibl budku na vsokou všeň.

Navštívili jsme vstavu vnikajících vtvarníků.

Na spce b neměly bt mši.

Zapřažený psk smkl vozkem na stranu.


Zdroj: Cvičení na vyjmenovaná slova příbuzná

Popis pracovního postupu jako slohová práce

S postupy zapsanými přirozeným jazykem se v životě setkáváme nejčastěji, a to nejen jako jejich vykonavatel, ale také jako jejich tvůrce.

Postup návodový může být doplňován i o prvky popisné a informační a může rovněž přecházet ve výklad s rostoucí odborností. Vlastností textu má být srozumitelnost, explicitnost, kompletnost a souvislost (časová a logická návaznost). Jedná se o text kohezní (soudržný), sukcesivní a spíše explikativní, i když jde v podstatě o enumeraci (výčet) dílčích činností. Instrukce musejí být spojeny „záměrem autora, cílem textu, jedním tématem a progresivní časovou perspektivou“.

Útvar návodového postupu je návod a jeho různé druhy. Návod se však převážně považuje za slohový útvar (jako dynamizovaný popis pracovního postupu) slohového postupu popisného.

Popis pracovního postupu se vyznačuje přesným a výstižným vyjadřováním a přehledností. K přesnému vyjadřování přispívají především zejména odborné názvy (termíny). Jednotlivé činnosti (fáze postupu) jsou zachyceny v přesné časové posloupnosti.

Jak vypadá kvalitní popis pracovního postupu přirozeným jazykem, co by mělo být součástí dobrého návodu a co je nutno dodržet?

Na co si dát pozor:

  • Jazyková správnost. Pokud je něco česky, je šance, že to má jasně daný význam (na kterém se všichni shodnou). Pokud něco není česky, nemá to význam žádný, i kdyby se všichni shodli na tom, co tím asi autor myslel a jaký je nejpravděpodobnější význam daného slova.
  • Instrukce musí být poznat jako instrukce.
  • Instrukce musí být popsány dost podrobně, aby bylo jasné, co a jak dělat.
  • Všechna neznámá slova, termíny a podobně musí být jasně a jednoznačně vysvětlena.
  • Jasná návaznost instrukcí („co dělat dál“); zejména u rozhodování je nutno pokrýt všechny alternativy.
  • Při opakovaném provádění instrukcí musí být jasné, které instrukce se opakují a za jakých podmínek.
  • Pokud postup nekončí na konci popisu, je třeba konec výslovně sdělit.
  • Pokrytí všech očekávaných eventualit (co je či není očekáváno, je vhodné vypsat už u pracovních podmínek).

Zdroj: Popis pracovního postupu


Autoři obsahu

Mgr. Jitka Konášová

Zdeněk Rýdl

Mgr. Světluše Vinšová

Gabriela Štummerová


PravopisČeský

O nás

Kontakt

Ochrana osobních údajů a cookies

 SiteMAP