Informace od učitelek češtiny

MENU

  

SLOVNÍ DRUHY

  

DIKTÁTY

  

BÁSNIČKY

  

HÁDANKY

  
Téma

STŘEDNÍ ŠKOLA

OBSAH

Diktát č. 1

Naše škola se nachází na náměstí Osvobození.

Zájezd Němců navštívil muzeum aut v Mladé Boleslavi.

Květnové závody vyhrála Základní škola T. G. Masaryka v Poděbradech.

Na dovolené v Římě jsme si pochutnávali na italských špagetách a na víně z Francie.

Studenti ze Saudské Arábie byli přijati na Karlovu univerzitu.

Rodiče šli zaplatit poplatky na městský úřad.

Škola se vydala na lyžařský zájezd do slovenských Vysokých Tater.

Na Šumavě se nachází známé Čertovo jezero.

Dovolená na francouzské Riviéře je velmi drahá.

Poslanci hlasování odložili na podzimní zasedání Poslanecké sněmovny České republiky.

Zdroj: Diktáty na velká písmena pro druhý stupeň základní školy

Diskuze

V diskuzi DIKTÁTY PRO STŘEDNÍ ODBORNÁ UČILIŠTĚ se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Eleonor Guyard.

Dobrý den,

Má to být Diktáty pro střední školy, tak kde je to doplňování?!

Na tento příspěvěk jestě nikdo nereagoval. Chcete se k němu vyjádřit? Klikněte na tlačítko a budete moci vložit svůj komentář.

Zdroj: diskuze Diktáty pro střední odborná učiliště

Aprílová škola

Jiří Žáček

Navštívíme dneska spolu

aprílovou školu,

kde žáci - s poškoláky v čele -

zkoušejí pana učitele.

~

Když domů pětku přinese si,

syn vykráká ho za pačesy

(jestliže ovšem nemá pleš)...

Všecko je pravda - žádná lež!

Zdroj: Vtipné básničky o škole

Poradna

V naší poradně s názvem CVIČENÍ NA PŘÍDAVNÉ JMÉNO TATÍNKOVI se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Pavlína.

Dobry den,je toto cviceni vhodne pro 6. Tridu ZŠ? Nebo pro kterou ?? Dekuji a hezky den

Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Milda.

Civčení je vhodné pro třídy, 8, 9 a pro střední školy.

Zdroj: diskuze Cvičení na přídavné jméno TATÍNKOVI

Aprílová škola

Jiří Žáček

Navštívíme dneska spolu

aprílovou školu,

kde žáci s poškoláky v čele

zkoušejí pana učitele.

~

Když domů pětku přinese si,

syn vykráká ho za pačesy,

jestliže ovšem nemá pleš.

Všecko je pravda - žádná lež!

Zdroj: Jiří Žáček - básničky pro děti 4 sloky

Diskuze

V diskuzi POUŽÍVÁNÍ SPOJKY NEBO MÍSTO SPOJKY A VE VĚTĚ se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Ing. Jaroslav Mokrý.

Mám na mysli používání těchto spojek například při vyjmenovávání násobných předmětů jako větných částí:
1. Lesníci vysázeli douglasky, lípy, javory nebo modříny.
2. V masopustním průvodu jsme viděli děti i dospělé bez masek, komedianty v různých maškarních kostýmech nebo medvědy a další zvířata v kašírovaných maskách.
Patřím k dříve narozeným, a proto časté používání vylučovací spojky "nebo" místo souřadící spojky "a" v psané češtině (prakticky nikdy v mluvené) považuji za zásadní jazykovou chybu, v lepším případě za zlozvyk. Dopouštějí-li se toho novináři, tím hůř pro ně, pro jazyk i pro mládež, která se pořádně česky nikdy nenaučila. Dnešní škola toho totiž není schopna.

Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Petr.

Protože mně irituje používání spojek vylučovacích nebo či jako slučovacích, našel jsem na Wikipedii, že spojka nebo je spojka slučovací ale i vylučovací. Kde se stala chyba?
Promluví Babiš či Havlíček.
Promluví Babiš nebo Havlíček.
BUDOU MLUVIT OBA NEBO JEN JEDEN Z NICH???
Měl jsem z maturity pouze dvojku v r.1968, ale jak se česky do budoucna domluvíme, když i jednoduché věty budou matoucí. Není to záměr, abychom raději mluvili německy, anglicky, latinsky, rusky?

Zdroj: diskuze Používání spojky nebo místo spojky a ve větě

Diktát č. 3 

Medvědi žijí v Beskydech.

Do lesa jsem si vzal k svačině sušenku Horalka.

Můj kamarád bydlí na Slovensku.

Státní hymna se jmenuje Kde domov můj.

Ráno vylezl polský turista na nejvyšší horu Krkonoš Sněžku.

Na dovolenou se chystal na opuštěné ostrovy.

Maminka miluje francouzské bagety.

V Americe navštívil Niagarské vodopády.

V Africe žijí sloni i žirafy.

Naše škola se nachází ve Františkově ulici.

Zdroj: Diktáty na velká písmena pro první stupeň základní školy

Poradna

V naší poradně s názvem CHARAKTERISTIKA MAMINKY se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Natálie.

Dobrý den, potřebovala bych pomoci, jsem v druhém ročníku na střední škole a v úterý budeme psát slohovu práci z českého jazyka na charakteristiku postavy, vybrala jsem si moji maminkou a potřebovala bych poradit zda je to takhle v pořádku nebo jsou tam nějaké nedostatky. Na základní škole mi slohová práci vždy dělala problém a moc nevím jak na to. Předem děkuji za odpověď.
Uživatel rovněž přidal ke svému příspěvku i obrázek, který můžete vidět, když kliknete na tento odkaz přiložený obrázek.

Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Milda.

Je to skvělé!

Zdroj: diskuze Charakteristika maminky

Životopis

Monika Herodesová se narodila 14. června 1974. S Andrejem Babišem se seznámila v devadesátých letech, v té době byli oba zadaní. Ona pracovala jako sekretářka, on byl obchodním ředitelem Petrimexu.

Přivydělávala si dokonce jako modelka. Na mole se potkala s takovými celebritami, jako je Alena Šeredová či Petra Minářová. V roce 1998 na přehlídce v Trojském zámečku si ji přišel prohlédnout třeba i Jaromír Jágr.

S Andrejem mají dvě děti – Vivien a Frederika. Monika si v roce 2013 změnila rodné příjmení Herodesová na Babišová, aby se celá rodina jmenovala stejně. Svatba se konala 29. července 2017, tedy 23 let poté, co se ti dva dali dohromady. Andrej přitom prý Moniku požádal o ruku celkem dvakrát, napoprvé ale na veselku nedošlo. Monika se nyní živí jako interiérová designérka.

Stručné shrnutí:

  • věk: současný rok mínus 1974
  • výška: 171 cm
  • vzdělání: střední ekonomická škola
  • povolání: interiérová designérka
  • oblíbená hudba: Black Eyed Peas
  • oblíbená kniha: Alchymista od Paula Coelha
  • oblíbený film: Prázdniny
  • oblíbené jídlo: tatarák z lososa
  • záliby: architektura, design, móda, ráda lyžuje
  • v čem jezdí: Mercedes ML
  • životní motto: Žij každý den tak, jako by byl tvůj poslední!
  • děti: dcera Vivien, syn Frederik

Zdroj: Monika Babišová

Za drátem

napsal Zdeněk Rýdl

Vyšel jsem si na procházku, život, to je škola,

na kopečku za drátem, uviděl jsem vola.

~

Oslovím ho, divím se, proč očichává kytku ?

Přece normálně vůl trávu žere, co blbneš, ty dobytku ?

~

A on jenom zabučel, " Dvojnožko bledá ",

číms tu trávu pohnojil, že se žrát nedá ?

~

Hele, vole, podívej, jak svěží je tu tráva,

kterej pták ti nakukal, že snad, není zdravá ?

~

Tupě zíral kalným zrakem, u tlamajzny pěnu,

a pak otočil se ke mě zády, prej to nemá cenu !

Zdroj: Básničky o zvířatech

Bleší cirkus

Miloš Kratochvíl

Celá vesnice se těší –

zavítá k nám cirkus bleší!

~
V pátek přišel na náves

tulák a s ním starý pes.

„Tak jsem u vás!“ tulák volá.

„Já, pes Rek a bleší škola!

Kdo má deset korun v hrsti,

smí hladit psa proti srsti!“

~

Přihlásil se truhlář Pech,

pohladil psa po zádech

a psí blechy na totata

změnily ho v akrobata.

~

Skákal jak stín čertích rohů,

dal si za krk pravou nohu...

„Vidíte to!“ tulák křičí,

„jak s ním blechy krásně cvičí!“

~

Tak vypadá cirkus bleší.

Kdo ho nezná, ať se těší!

Zdroj: Vtipné básničky k recitaci mající 5 slok

Skloňování

Slovo všechno je středního rodu, v mužském rodu je tvar všechen a v ženském všechna.

Jednotné číslo

Pád

Rod mužský

Rod ženský

Rod střední

1.

Všechen

Všechna

Všechno / vše

2.

Všeho

Vší

Všeho

3.

Všemu

Vší

Všemu

4.

Všechen

Všechnu / vši

Všechno / vše

6.

O všem

O vší

O všem

7.

Se vším

S vší

Se vším

Množné číslo

Pád

Mužský rod

Ženský rod

Střední rod

1.

Všichni (životnost), všechny (neživotnost)

Všechny

Všechna

2.

Všech

Všech

Všech

3.

Všem

Všem

Všem

4.

Všechny

Všechny

Všechna

6.

O všech

O všech

O všech

7.

Se všemi

Se všemi

Se všemi


Zdroj: Slovo všechno

Taky možnost

napsal Zdeněk Rýdl

Maminka mi povídala, už nejsi přece holka malá,

nikdo že mě nenutí, ale přišel čas na vážné rozhodnutí !

~

Za chvíli už škola končí, a dostaneš občanku,

nějak že se člověk živit musí, když nežije na zámku !

~

Nedělám si iluze, na vysokou, že bys dosáhla,

vyučit se, není špatný, snad někam bys to dotáhla !

~

Ale mě se mamko doma líbí, jsem spokojená docela,

vstávat ráno do fabriky, no, to bych vážně nechtěla !

~

Těch pár pátků se mnou vydrž, pak pořídím si dětičky

vezmu dávky a přídavky, já přece nejsem hloupá, lidičky !

Zdroj: Báseň pro 5. třídu

Vzdělání

Monika Babišová vystudovala střední ekonomickou školu.

Zdroj: Monika Babišová

Skloňování zájmena týž/tentýž

Protože je skloňování tohoto zájmena poněkud těžší, nabízíme vám jeho kompletní skloňování...

Číslo jednotné

rod mužský

rod ženský

rod střední

1. pád

týž/tentýž

táž/tatáž

totéž

2. pád

téhož

téže

téhož

3. pád

témuž

téže

témuž

4. pád

téhož, týž/tentýž

touž/tutéž

totéž

6. pád

o témž(e), tomtéž

o téže

o témž(e), tomtéž

7. pád

týmž/tímtéž

touž/toutéž

týmž/tímtéž

Číslo množné

rod mužský

rod ženský

rod střední

1. pád

tíž/titíž

tytéž

táž/tatáž

tytéž (neživ.)

2. pád

týchž

týchž

týchž

3. pád

týmž

týmž

týmž

4. pád

tytéž

tytéž

táž/tatáž

6. pád

o týchž

o týchž

o týchž

7. pád

týmiž

týmiž

týmiž

Zdroj: Druhy zájmene téhož

Jiří Žáček a jeho básničky

Od Jiřího Žáčka mají děti na výběr velké množství knih plných básní. Básničky si mohou vybírat z knih jako:

  • Ahoj, moře (1980);
  • Kolik má Praha věží (1984);
  • Pro slepičí kvoč (1986);
  • Máme rádi zvířata (1987);
  • Dvakrát dvě je někdy pět (1987);
  • Abeceda (1998);
  • Dobrý den, dobrou noc (1998);
  • Vrabčí hnízdo (1999);
  • Kamarádi zvířátka (2000);
  • Na svatýho Dyndy (2005);
  • Velká kniha básniček a pohádek (2007);
  • Aprílová škola;
  • Čáry máry fuk, ať jsem zase kluk (2012);
  • Malovaný svět (2016);
  • Kapesní zvěřinec (2017);
  • Tati, kup mi slona (2017).

Zdroj: Básničky od Jiřího Žáčka k recitaci

Osnova charakteristiky osoby

  1. Úvod – představení osoby

  2. Vzhled (stručně)

  3. Povahové vlastnosti

  4. Vztah k blízkým lidem

  5. Vztah k práci (ke škole), vztahy v práci (ve škole)

  6. Vztah k přírodě

  7. Zájmy a schopnosti

  8. Vztah k dané osobě

  9. Závěr

Vysvětlivky k bodům osnovy:

Úvod: V tomto odstavci se nachází stručné informace o dané osobě (věk, bydliště) a vztah autora k ní (rodič, kamarád).

Vzhled: V tomto odstavci je stručně zachycena celková postava, popis obličeje: očí, nosu, úst, vlasů, a dalších výrazných rysů popisované osoby.

Povahové vlastnosti: V tomto odstavci se nachází přímá a nepřímá charakteristika vlastností a různých výrazných povahových rysů osoby (vlastností by zde mělo být popsáno přímo nebo nepřímo minimálně pět). Neměly by zde být popsány jen kladné vlastnosti, je třeba uvést alespoň jednu zápornou vlastnost (každý nějakou má).

Vztah k blízkým lidem: V tomto odstavci by měl být popsán vztah k rodině (rodičům, sourozencům, případně i prarodičům) a případně k nejbližším kamarádům (třeba i k autorovi).

Vztah k práci, vztahy v práci: V tomto odstavci se objevuje postoj dané osoby k jejímu zaměstnání, u žáka se jedná o vztah ke škole a o jeho vztahy s učiteli a spolužáky. Může se zde objevit, co ho ve škole baví, co nemá rád, jeho výsledky a i jeho plány do budoucna (jaká střední škola, jaké zaměstnání).

Vztah k přírodě: V tomto odstavci by se mělo alespoň stručně objevit, jestli má rád přírodu, jestli do ní rád chodí, jestli má rád zvířata, květiny atd.

Zájmy a schopnosti: Tento odstavec zachycuje, co danou osobu baví, co ráda podniká, v čem je dobrá, ale i přesně opačnou stranu, co ráda nemá a co jí příliš nejde.

Vztah k dané osobě: Tento odstavec obsahuje stručný popis toho, proč jsem si danou osobu vybral a co si o ní myslím.

Závěr: Závěr obsahuje určité shrnutí daných informací s poslední závěrečnou myšlenkou (názorem) k charakteru dané osoby.

Zdroj: Popis a charakteristika osoby

NESOUHLAS S POSTUPEM ŠKOLY

Alena Nová
Severní ulice 78
České Budějovice
370 06

Antonín Černý
Ředitel školy
ZŠ a MŠ T. G. M Masaryka
U Viaduktu11
České Budějovice
370 06

České Budějovice, 1. února 2016

Nesouhlas s postupem školy při řešení konfliktu mezi žáky

Vážený pane řediteli,

ZŠ a MŠ TGM Masaryka patřila vždy k nejlepším školám v České republice a vy jste byl před několika lety vybrán, abyste tuto školu a její principy nejen zastupoval, ale i řídil. Do nedávné doby jsem proti Vám nemohla říct ani půl slova, ale před několika měsíci mě velmi zklamal Váš přístup, který je zcela v rozporu se zásadami této školy.

Můj syn měl před několika měsíci problémy se svými spolužáky, o nichž se dlouho nikomu nezmínil. Situace se snažil zvládnout sám ale bez úspěchu. O pomoc se tedy obrátil na svého třídního učitele, který ale jeho slovům nevěřil a situaci řešil jen ústní domluvou všem zúčastněným včetně mého syna. Situace se ještě více zhoršila, až byl můj syn donucen svěřit se mi. Pro mě to bylo velmi šokující zjištění, že mu několik chlapců už pár měsíců ubližuje. Velmi mě zarazil také přístup třídního učitele, a proto jsem se obrátila na Vás, abyste zasáhl a vše prošetřil. Žádala jsem Vás také, abyste mě osobně informoval o výsledcích Vašeho šetření, což jste neučinil. Výsledek jsem se dozvěděla až od svého syna, který mi sdělil, že slovní i fyzické útoky na jeho osobu jste shledal jako nevinnou zábavu mezi dětmi. Ani jeden z chlapců nebyl za svůj čin potrestán. Jistě chápete, že s Vaším rozhodnutím nemohu souhlasit.

Upřímně jsem očekávala, že uděláte vše, abyste daný problém vyřešil, a nebudete se ho snažit bagatelizovat. Když jsem ale zjistila, že se k řešení nemáte, obrátila jsem se na několik dalších rodičů a zjistila, že toto není první konflikt na škole, který jste bez řešení zametl pod koberec z obavy, aby Vaše škola nebyla vláčena médii.

Od někoho komu naše město svěřilo důvěru, dosadilo ho dovedení prestižní školy a pověřilo ho dohledem nad vzděláváním a vychováváním našich dětí, jsem očekávala více.

Žádám Vás, abyste znovu prošetřil nejen konflikt mého syna, ale i další konflikty, v nichž hráli roli žáci Vaší školy. Očekávám také, že o Vašich rozhodnutích v těchto záležitostech budete informovat všechny zúčastněné rodiče.

Naše škola měla vždy dobré jméno, a tak jí ho nezkazte.

S pozdravem

Alena Nová

Zdroj: Vzor otevřeného dopisu pro ředitele školy

3. cvičení

Do bojů na lzkém chodě se zapojilpojené táty merické.

Při vědecké konferenc se setkal , rancouztalové.

Řetěz bl bez rz.

Mez nejnáročnější jazky patří ínština.

Obl blo potřeba znovu umlt.

Hrdina knih byl vejkovský tp.

Ukazatelé u návs se rozpadl.

Ls na plasty se rozbl.

Ruce mozol m trápl.

Srch dětí se nikdo nechtěl ujmout.

Raketa byla vstřelena na léčnou ráhu.

Dni ubhal.

Děti si hrál s plnam.

Havlíčkov epgram patří k eskému bohatstv.

Zajcov uši vlál ve vchřic.

Ledoborc se na moři tratil.

Se svm starostm se obrátil na Adamov přátelé.


Zdroj: Pravopisná cvičení pro střední školy

Diktát č. 5 

Na Nový rok se vydali na nedaleký kopec Mravenečník.

Děti si chystaly masky na masopust.

Stezka Jizerskými horami lákala řadu německých turistů.

Loňský olympijský vítěz porazil v maratónu i favorita z Jihoafrické republiky.

Oficiální prohlášení vydala Česká tisková kancelář.

Během Pražského povstání v roce 1945 se bojovalo i o Český rozhlas.

Velikonoční oslavy začínají už na Velký pátek.

Na Boží hod vánoční jsme jeli k příbuzným.

Učili jsme se o stoleté válce, ve které bojovala i Panna orleánská.

Na večeři jsme zašli do restaurace U Vítězů.

Zdroj: Diktáty na velká písmena pro střední školy


Autoři obsahu

Mgr. Jitka Konášová

Zdeněk Rýdl

Mgr. Světluše Vinšová

Mgr. Jana Válková

Gabriela Štummerová


PravopisČeský

O nás

Kontakt

Ochrana osobních údajů a cookies

 SiteMAP