Facebook Síť X Pinterest email tisk

Téma

ŠUP


Zajímá vás téma ŠUP? Tak právě pro vás je určen tento článek. Přinášíme vám seznam zajímavých básní vhodných na recitační soutěž.


Papučový puč

Jiří Žáček
(píseň 4 sloky, vyňato z dějin, tančí se jako vrták)

Jásali jsme na náměstí:

kafkárna je fuč!

Sametová revoluce,

papučový puč...

~

Šup sem, šup tam,

škatulata, hejbejte se,

šup sem, šup tam,

papučový puč.

Nenávist a lež jsou k.o.,

kopejte jim hrob!

A ta pravda a ta láska,

to je prima džob!

~

Šup sem, šup tam...

to je prima džob!

Když už máme svoboděnku,

netřeba nám glejt...

Proč se vždycky chytí šance

všeho schopný šmejd?

Šup sem, šup tam...

všeho schopný šmejd.

~

Kamarádi, ke korytům,

vyberte si post!

A těm dole, těm se hodí

ohryzaná kost.

Šup sem, šup tam...

ohryzaná kost.

~

Proč tu pravdu, proč tu lásku

rozežírá žluč?

Sametová revoluce,

papučový puč...

Šup sem, šup tam...

papučový puč.

Zdroj: článek Básničky pro děti k recitaci na recitační soutěž

Ušaté torpédo

Jiří Žáček
(7 slok od Jiřího Žáčka)

Ušaté torpédo vylétlo do světa

jak malá chlupatá bláznivá kometa,

ze dveří na dvorek, a už je za vraty,

v parku se honilo s kluky a děvčaty,

prolétlo jako blesk okolní ulice,

prohnalo kocoury, vrabce a slepice,

vymetlo kaluže, skočilo do písku –

utíká za ním kluk a volá: Matýsku!

Lidičky, pomozte, buďte tak laskaví,

poproste strážníka, ať ho hned zastaví!

~

Ušaté torpédo se těžko zastaví,

když mu svět připadá chutný a voňavý,

když svět je zázračná rozkvetlá zahrádka

pro malá zvědavá ušatá štěňátka.

Svět je tu na hraní – anebo k sežrání?

To se pak živý tvor jen těžko ubrání,

musí se rozběhnout, peláší, utíká

a zvedne nožičku na botu strážníka,

uhání, skotačí, koulí se, metelí,

a svět je na hraní, a svět je veselý.

~

Ušaté torpédo se řítí po rynku,

vrhlo se divoce na naši maminku.

Maminka spustila: Šup domů nazpátek!

Co já se nahoním bláznivých štěňátek!

Kam pořád utíkáš? Zastyď se, hanbáři!

Štěňátko olízlo maminku po tváři,

a ta se usmála a řekla vesele:

Toulavý čumáčku, je krásná neděle.

~

Jak šli bratři pro kládu

Jeden sedlák měl tři syny,

nebáli se žádné dřiny.

„Kubo, dojdi pro kládu!“

Kuba kývl: „Tak já jdu.“

Šlapal, šlapal, přišel k lesu:

„Já tu kládu neunesu!“

Posadil se, vzdychl: „Ech,

co mám dělat? Je to pech!“

~

Kuba nejde... Co se děje?

Zavolali pro Matěje.

„Matěji, běž pro kládu!“

Matěj kývl: „Tak já jdu.“

Šlapal, šlapal, přišel k lesu:

„Já ji taky neunesu!“

Posadil se, vzdychl: „Ech...“

Kuba dodal: „Je to pech!“

~

Matěj nejde... To je doba –

ztratili se v lese oba!

„Honzo, dojdi pro kládu!“

Honza kývl: „Tak já jdu.“

Šlapal, šlapal, přišel k lesu:

„Sám tu kládu neunesu.

Na jednoho je to moc –

pospěšte mi na pomoc!

Chopte se té klády, bratři,

ve třech máme sílu za tři!“

~
Už se kláda nakládá:

„Hej rup! Šup s ní na záda!“

Už ji nesou svižným krokem

polní cestou za potokem,

nesou kládu z javora

rovnou domů do dvora.

Zdroj: článek Vtipné básničky od známých autorů

Přehled slovních druhů

Ohebné slovní druhy

1. Podstatná jména = substantiva

  • vyjadřují názvy osob, zvířat, věcí, vlastností, dějů, stavů a vztahů
  • skloňují se
  • můžete se na ně zeptat pádovými otázkami (viz níže)
  • příklady: žákyně, krokodýl, kolo, žárlivost, plavání
  • určujeme u nich:
    • rod (mužský životný, mužský neživotný, ženský, střední)
    • číslo (jednotné, množné; dříve ještě dvojné)
    • pád (1. kdo, co; 2. koho, čeho; 3. komu, čemu; 4. koho, co; 5. oslovujeme, voláme; 6. (o) kom, (o) čem; 7. kým, čím)
    • vzor (pán, hrad, muž, stroj, předseda, soudce; žena, růže, píseň, kost; město, moře, kuře, stavení)
  • mohou být: abstraktní (láska), či konkrétní (obecná – dívka, či vlastní – Dita); pomnožná (kalhoty), hromadná (uhlí), látková (sůl)

2. Přídavná jména = adjektiva

  • vyjadřují vlastnosti osob, zvířat, věcí nebo jevů označených podstatnými jmény
  • ptáme se na ně: jaký, který, čí
  • skloňují se, dají se i stupňovat (pravidelně: krásný, krásnější, nejkrásnější; či nepravidelně: dobrý, lepší, nejlepší)
  • mají tvar podle podstatných jmen
  • můžete se na ně zeptat otázkami: jaký (jaká, jaké), který (která, které), čí
  • příklady: protivný, chytrá, letní, strýcův, Klářino
  • určujeme u nich:
    • pád, číslo a rod podle podstatného jména, ke kterému se pojí
    • druh (měkká, tvrdá, přivlastňovací)
    • vzor (jarní, mladý, otcův/matčin)
  • přídavná jména tvrdá mohou mít v 1. pádu takzvaný jmenný tvar, jeho koncovka se řídí podle pravidla o shodě přísudku s podmětem (šťasten, šťastna, šťastno, šťastni, šťastny, šťastna)

3. Zájmena = pronomina

  • zastupují podstatná nebo přídavná jména nebo na ně ukazují či odkazují
  • shodují se s podstatnými či přídavnými jmény
  • příklady: já, my, ona, ten, to, váš, jeho, kdo, co, tentýž, nějaké, žádný
  • určujeme u nich:
    • druh (osobní –, přivlastňovací – moje, ukazovací – ten, tázací – kdo, vztažná – jenž, neurčitá – někdo, záporná – nic)
    • rod (mužský, ženský, střední = rodová: on, ona, ono; nebo bezrodá = jeden tvar stejný pro všechny rody: já, kdo)
    • číslo (jednotné, množné)
    • pád (7. pádů jako u podstatných jmen)

4. Číslovky = numeralia

  • vyjadřují počet nebo pořadí, jsou to slova číselného významu
  • dělí se na určité (vyjadřují přesný počet, lze je nahradit číslicí: pět, pátý) a neurčité (několik)
  • podle toho, jak se na číslovku zeptáte, poznáte její druh:
    • kolik? – základní: deset, několik
    • kolikátý? – řadová: desátý, několikátý
    • kolikerý? kolikery? – druhová: desaterý, desatery, několikerý, několikery
    • kolikrát? kolikanásobný? – násobná: desetkrát, desetinásobný, několikrát, několikanásobný
  • větš

(...více se dočtete ve zdroji)

Zdroj: článek Slovní druhy

Jak šli bratři pro kládu

Jiří Žáček
(4 sloky básně k recitaci od Jiřího Žáčka, 7 třída)

Jeden sedlák měl tři syny,

nebáli se žádné dřiny.

"Kubo, dojdi pro kládu!"

Kuba kývl: "Tak já jdu."

Šlapal, šlapal, přišel k lesu:

"Já tu kládu neunesu!"

Posadil se, vzdychl: "Ech,

co mám dělat? Je to pech!"

~

Kuba nejde... Co se děje?

Zavolali pro Matěje.

"Matěji, běž pro kládu!"

Matěj kývl: "Tak já jdu."

Šlapal, šlapal, přišel k lesu:

"Já ji taky neunesu!"

Posadil se, vzdychl: "Ech..."

Kuba dodal: "Je to pech!"

~

Matěj nejde... To je doba -

ztratili se v lese oba!

"Honzo, dojdi pro kládu!"

Honza kývl: "Tak já jdu."

Šlapal, šlapal, přišel k lesu:

"Sám tu kládu neunesu.

Na jednoho je to moc -

pospěšte mi na pomoc!

Chopte se té klády, bratři,

ve třech máme sílu za tři!"

~

Už se kláda nakládá:

"Hej rup! Šup s ní na záda!"

Už ji nesou svižným krokem

polní cestou za potokem,

nesou kládu z javora

rovnou domů do dvora.

Zdroj: článek Jiří Žáček - básničky online

Cyklisti

napsal Zdeněk Rýdl

Lesem vede cestička, padá na ní jehličí,

občas je tam slyšet smích, to, jak cyklisti kolem fičí !

~

Musíš dávat velký pozor, jezdí jako o závod,

hlavně s kopce, jim to sviští, raz dva šup, a jseš marod !

~

Můžeš volat stodvanáctku, nebo rovnou záchranku,

kde tě tady budou hledat, můžeš mít na kahánku !

~

Já mám taky doma kolo, s taťkou lesem jezdíme,

s kopce jedem opatrně, máme brzdy, tak brzdíme !

~

A taky nám povídali, měli jsme ve škole přednášku,

na hlavě musíš mít přilbu a odrazky i na tašku !

Zdroj: článek Básně 8. třída

Pálení

napsal Zdeněk Rýdl

Taťka pálil slivovici, letos jsem byl u toho,

lidičky, tož to je proces, než se řekne hotovo !

~

Napřed švestky sbírají se, někdy i mirabelky,

odborníci říkaj, nelíp, když maj scvrklý prdelky !

~

V sudech je to děsná kajda, oni čichaj, prej voní,

každý rok, že je to stejný, letos, stejně i vloni !

~

V palírně maj velký kotle, tam to vaří, míchají,

připadám si tam jako v pekle, jen ti čerti tam nelítají !

~

Říkaj tomu, lék na všecko, hlavně problémy v břiše,

šup tam jednu, ze záklonu, otřepou se, a řeknou, No, ta píše !

Zdroj: článek Básně 8. třída

Autoři uvedeného obsahu

 Mgr. Jitka Konášová

 Zdeněk Rýdl

 Mgr. Jan Novotný

 Mgr. Jana Válková


sudukopytník
<< PŘEDCHOZÍ PŘÍSPĚVEK
surikata cena
NÁSLEDUJÍCÍ PŘÍSPĚVEK >>
novinky a zajímavosti

Chcete odebírat naše novinky?


Dokažte, že jste člověk a napište sem číslicemi číslo třináct.