TEST TÝŽ TENTÝŽ je jedno z témat, o kterém bychom vás rádi informovali v tomto článku. Zájmena jsou slovním druhem, jehož úkolem je zastupovat podstatná a přídavná jména. Zájmena se dělí do sedmi skupin
Zájmena ukazovací
Ukazovací zájmena ukazují mimo
text, nebo odkazují na něco uvnitř textu. Pomáhají se zorientovat v komunikaci.
Ukazovací zájmena: ten, ta,
to, ti, ty, ta, tento, tato, too tenhle, onen, takový, týž, tentýž, sám
U ukazovacího zájmena sám,
je důležité dát si pozor na 4. pád množného čísla, kde se píše v mužském i
ženském rodě koncovka y. Například: Lvy jsme viděli v kleci samy. Lvice jsme
viděli v kleci samy.
Je důležité si uvědomit, že u párových lidských orgánů se
používá v 7. pádě koncovka -ma. Například: Sledoval mě těma svýma očima.
Skloňování
zájmen ten, ta, to, tento, tato, toto:
ZÁJMENA
PÁDY
|
TEN
|
TA
|
TO
|
TENTO
|
TATO
|
TOTO
|
1.
pád
|
Ten
|
Ta
|
To
|
Tento
|
Tato
|
Toto
|
2.
pád
|
Toho
|
Té
|
Toho
|
Tohoto
|
Této
|
Tohoto
|
3.
pád
|
Tomu
|
Té
|
Tomu
|
Tomuto
|
Této
|
Tomuto
|
4.
pád
|
Toho, ten
|
Tu
|
To
|
Tohoto, tento
|
Tuto
|
Toto
|
5.
pád
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
6.
pád
|
O tom
|
O té
|
O tom
|
O tomto
|
O této
|
O tomto
|
7.
pád
|
S tím
|
S tou
|
S tím
|
(...více se dočtete ve zdroji)
Zdroj: článek Všechna zájmena
Příběh
Ve svém příspěvku CVIČENÍ NA TÝŽ/TENTÝŽ, TÁŽ/TATÁŽ, TOTÉŽ se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Tomáš Kučera.
Dobrý den, paní učitelko,
posílám cvičení ke kontrole.
Tomáš Kučera
Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Jana Šukalová.
ses gej
Zdroj: příběh Cvičení na týž/tentýž, táž/tatáž, totéž
Skloňování zájmena týž/tentýž
Protože je skloňování tohoto zájmena poněkud těžší, nabízíme vám jeho kompletní skloňování...
Číslo jednotné
|
rod mužský
|
rod ženský
|
rod střední
|
1. pád
|
týž/tentýž
|
táž/tatáž
|
totéž
|
2. pád
|
téhož
|
téže
|
téhož
|
3. pád
|
témuž
|
téže
|
témuž
|
4. pád
|
téhož, týž/tentýž
|
touž/tutéž
|
totéž
|
6. pád
|
o témž(e), tomtéž
|
o téže
|
o témž(e), tomtéž
|
7. pád
|
týmž/tímtéž
|
touž/toutéž
|
týmž/tímtéž
|
Číslo množné
|
rod mužský
|
rod ženský
|
rod střední
|
1. pád
|
tíž/titíž
|
tytéž
|
táž/tatáž
|
|
tytéž (neživ.)
|
|
|
2. pád
|
týchž
|
týchž
|
týchž
|
3. pád
|
týmž
|
týmž
|
(...více se dočtete ve zdroji)
Zdroj: článek Druhy zájmene téhož
Příběh
Ve svém příspěvku CVIČENÍ NA TÝŽ/TENTÝŽ, TÁŽ/TATÁŽ, TOTÉŽ se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Jiří Indrák.
Už mi to funguje
Na tento příspěvěk jestě nikdo nereagoval. Chcete se k němu vyjádřit? Klikněte na tlačítko a budete moci vložit svůj komentář.
Zdroj: příběh Cvičení na týž/tentýž, táž/tatáž, totéž
UKAZOVACÍ zájmena
Ukazujeme jimi na osoby, zvířata nebo věci
Skloňování:
Zájmeno ten
1. |
ten |
ta |
to |
2. |
toho |
té |
toho |
3. |
tomu |
té |
tomu |
4. |
toho ten (než.) |
tu |
to |
5. |
- |
- |
- |
6. |
o tom |
o té |
o tom |
7. |
tím |
tou |
tím |
1. |
ti ty (než.) |
ty |
ta |
2. |
těch |
3. |
těm |
4. |
ty |
ty |
ta |
5. |
- |
6. |
o těch |
7. |
těmi |
- Stejně se skloňuje i zájmeno onen.
- Zájmeno takový se skloňuje podle vzoru mladý.
Skloňování zájmena sám
1. |
sám |
sama |
samo |
2. |
samého |
samé |
samého |
3. |
samému |
samé |
samému |
4. |
samého (sama) sám (než.) |
samou (samu) |
samo |
5. |
- |
- |
- |
6. |
o samém |
o samé |
o samém |
7. |
samým |
samou |
samým |
1. |
sami samy (než.) |
samy |
sama |
2. |
samých |
3. |
samým |
4. |
|
samé (samy) |
samá (sama) |
5. |
- |
6. |
o samých |
7. |
samými |
Skloňování zájmena týž
1. |
týž/tentýž |
táž/tatáž |
totéž |
2. |
téhož |
téže |
téhož |
3. |
témuž |
téže |
témuž |
4. |
téhož týž/tentýž (než.) |
touž/tutéž |
totéž |
5. |
- |
- |
- |
6. |
o témž(e)/tomtéž |
o téže |
o témž(e)/tomtéž |
7. |
týmž/tímtéž |
touž/toutéž |
týmž/tímtéž |
1. |
tíž/titíž tytéž (než.) |
tytéž |
táž/tatáž |
2 |
(...více se dočtete ve zdroji)
Zdroj: článek Zájmena
Přímým zdrojem diagnostických informací je analýza školních výkonů a speciální testy i zkoušky hodnotící výkony dítěte v jednotlivých percepčních oblastech.
Vyšetření dítěte se skládá z několika částí, většinou jej provádí speciální pedagog nebo psycholog, který s dítětem provede krátký rozhovor a naváže osobní kontakt. Dítě se při neformálním hovoru uvolní, je zbaveno napětí, popíše své problémy a způsob, jak se s nimi vyrovnává, možnosti jejich překonávání, situaci v rodině a ve škole, dosavadní nápravná opatření a podobně. Během hovoru má odborník možnost posoudit řeč, hodnotit slovní zásobu, vyjadřovací schopnosti, výslovnost a jiné.
Mezi další vyšetření patří zjištění úrovně intelektu – IQ (inteligenční kvocient) – pro vyloučení poruchy v důsledku nižší úrovně mentálních schopností. Vyšetření provádí individuálně a standardizovanými metodami zásadně psycholog. Nejčastěji používaný je Wechslerův test, který je určen pro děti od 5 do 16 let. Test se skládá z deseti subtestů, neprovádí se najednou u dětí s oslabenou pozorností a soustředěností. Dále se používají Ravenovy progresivní matice upravené odborníky pro běžnou populaci; jejich předností je snadné a rychlé vyhodnocení.
Následuje vyšetření čtení, zahrnující vyšetření rychlosti čtení, porozumění čtenému textu, analýzu chyb a chování dítěte při čtení. Používají se standardizované testy čtení s různou obtížností, testy se provádí jednotlivě a zapisují se na záznamový arch. Výkon ve čtení se srovnává s normovanými texty posledního průzkumu čtenářské dovednosti z osmdesátých let. Vyšetřuje se psaní a pravopis dítěte. Sleduje se samostatný písemný projev i opis textu. Při vyšetření pravopisu se používá zvláštních diktátů, srovnávají se diktáty psané ve škole a v poradně. Zjišťuje se rozvoj grafomotoriky i psacích návyků (způsob sezení při psaní, držení psacího náčiní, způsob a rychlost psaní), provádí se analýza chyb.
Cenné informace o grafomotorice poskytují kresebné zkoušky – test Binderové, obkreslování obrazců Matějčka a Vágnerové, test lidské postavy Goodenoughové a jiné.
Standardizované zkoušky pro dysgrafii prozatím nejsou, v praxi se užívají osvědčené a ověřené postupy. Úroveň psaní hodnotí speciální pedagog z hlediska grafické, pravopisné a obsahové stránky, přičemž se všechny oblasti v hodnocení vzájemně ovlivňují. Diagnostickými nástroji jsou opis, přepis, diktát a volný písemný projev. Hodnotícími ukazateli grafické stránky písemného projevu jsou: sezení při psaní, držení psacího náčiní, pracovní tempo, tvary písmen (plynulost tahů, přítlak), velikost písmen, rychlost vybavování písmen a jejich uspořád
(...více se dočtete ve zdroji)
Zdroj: článek Dysgrafik
Příběh
Ve svém příspěvku CVIČENÍ NA TÝŽ/TENTÝŽ, TÁŽ/TATÁŽ, TOTÉŽ se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Vojtěch Brož.
Dobrý den/podvečer
Chci se zeptat,zda by bylo možné poupravit web aby ukazoval správné odpovědi(jakože tohle máš špatně a důvod proč to mám špatně atd.)
Jinak super web, utčitě budu doporučovat svým kamarádům pro jejich děti.
Na tento příspěvěk jestě nikdo nereagoval. Chcete se k němu vyjádřit? Klikněte na tlačítko a budete moci vložit svůj komentář.
Zdroj: příběh Cvičení na týž/tentýž, táž/tatáž, totéž