Facebook Síť X Pinterest email tisk

Téma

TESTY NA NIC URČOVÁNÍ POČTU VĚT


TESTY NA NIC URČOVÁNÍ POČTU VĚT, nejen o tom se dočtete v tomto článku. Článek o Williamu Shakespearovi může sloužit jako přehled informací o autorově životě a jeho dvou významných dílech.


Citáty

Většina známých citátů od Williama Shakespeara pochází z jeho knih, ať už se jedná o divadelní hru nebo báseň. Řada Shakespearových citátů je parafrázována a je stále považována za aktuální. Častým tématem vybraných citátů je láska. Citátů by ale mnoho být mnohem více, téměř z každého jeho díla se dá mnoho věcí citovat.

  • „Ach, ona teprv učí zářit svíce. Jak v uchu černochově náušnice žhne v tváře její spanilost, nad lidský pomysl i nad žádost. Jako když holubička k vranám sedne, tak jiných krása vedle její bledne... Že jsem kdy miloval? Ach ne, ó ne! Já lásku neznal do dnešního dne.“
  • „Anonym nikdy za nic nestojí, nechť sám své jméno považuje za nic.“
  • „A ty vaše malovánky taky dobře znám! Pánbůh vám dal jeden obličej a vy si děláte druhý. Vrtíte se a kroutíte, šepláte a zpotvořujete jména božích tvorů a z hříšné vypočítavosti ze sebe děláte putičky.“ (Hamlet)
  • „Ať smutnou výstrahou nám provždy je ten příběh Romea a Julie.“
  • „Až teprve naše společná láska mi ukázala, co je v životě důležité. Teď vím, že štěstí je jen poloviční, když se o něj nemáš s kým dělit, a že smutek je dvojnásobný, když Ti z něj nemá kdo pomoci. S Tebou jsem poznal, co to znamená opravdu milovat a jaké to je, když je moje láska opětována...“
  • „Bláznovství obchází kolem světa jako slunce. Není místa, kde by nesvítilo.“
  • „Bohatý cit je chudý na slova, nemá se krášlit, sám je krásný dost...“
  • „Být či nebýt, to je, oč tu běží.“
  • „Celý svět je jeviště a všichni lidé na něm jenom herci.“
  • „Co když je láska plamenem, jenž vyšlehává z překvapení? Až shoří vše, co bylo v něm, zhasne a bude po plameni, jenž vyšlehával z překvapení a byl jen pouhým plamenem.“
  • „Co je člověk, když žije jenom proto, aby spal a jedl? Nic víc než zvíře, nic víc. Ten, kdo nám dal tak velkou schopnost myslet, nazírat věci minulé i příští, zajisté nechtěl, aby božský rozum v nás zahníval a tlel.“ (Hamlet)
  • „Co růží zvou, i zváno jinak, vonělo by stejně.“ (Romeo a Julie)
  • „Čas ubíhá různě - podle toho s kým.“
  • „Čisté srdce se snadno nepoleká.“
  • „Ďábel i Bibli cituje, když mu to přijde vhod.“
  • „Dobrá pověst je nicotná a velmi nesprávná představa, často se získá bez zásluhy a ztratí bez viny.“
  • „Dobré srdce ženy, než pěkná tvář upoutá mou lásku.“
  • „Dobré víno je dobrý přítel, když s ním dovedeme zacházet.“
  • „Dobře se oběsit - to vyloučí možnost špatně se oženit.“
  • „Falešná tvář musí skrýt, co falešné srdce v sobě skrývá.“
  • „Hle, jakou metlou nebe trestá zášť! Skrz lásku zahubilo vaši radost...“
  • „Chyť okamžik za pačesy!“
  • „Jakmile potkáte ženu, která vám zůstala dlužna odpověď, do
  • (...více se dočtete ve zdroji)

    Zdroj: článek William Shakespeare

    Poradna

    V naší poradně s názvem DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Ivana Křivková.

    Prosím o kontrolu

    U souvětí „Slíbil, že až se vrátí, celou záležitost urovná“ určete počet vět a druh souvětí (souřadné/podřadné):


    3 věty

    podřadné on slíbil hlavní - že celou zál urovná- vedlejší předmětná- až se vrátí vedlejší ale nevím jestli časová nebo podmínková

    děkuji Křivková I.

    Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Milda.

    Věta "Až se vrátí" je vedlejší věta příslovečná časová.

    Zdroj: příběh Druhy vedlejších vět

    Co jsou spojky

    Spojky představují druh neohebných, neplnovýznamových slov, která slouží ke spojování vět i částí vět (větných členů). Spojky nemají větněčlenskou platnost, což znamená, že nejsou ve větě větným členem, ale vyjadřují vzájemný vztah mezi větnými členy, tedy jejich mluvnický a obsahově-významový poměr. Tento vzájemný vztah lze rozdělit na dva základní: rovnocenný (ten jazykovědci nazývají koordinace/souřadnost a najdete jej mezi několikanásobnými větnými členy, mezi větami hlavními nebo mezi stejnými druhy vět vedlejších) a nerovnocenný (subordinace/podřízenost, tedy vztah mezi větnými členy nebo větami mluvnicky nerovnocennými, syntakticky nestejnorodými, přičemž se vždy jeden člen podřizuje členu druhému, je na něm závislý, což samozřejmě platí i o větách).

    Forma spojek může být:

    • jednoslovná (a, ani, protože, kdyby) – příklad: Na záhonku kvetly narcisy a tulipány. Zakopla, protože se nedívala pod nohy.
    • opakovaná (a, a, a; nebo, nebo a/nebo) – příklad: Na místo se dostanete autem i autobusem i vlakem.
    • dvojitá (jednak – jednak, buď – nebo, hned – hned, nejen – ale i) – příklad: Vezmi si buď svetr, nebo bundu. Byl úspěšný nejen na mistrovství světa, ale i na olympiádě.
    • víceslovná, kdy spojovací výraz tvoří se spojkou i jiný slovní druh (právě když, hned jak, i kdyby, a dokonce) – příklad: Právě když jsem postavila hrnec na plotnu, vypnuli proud.

    Zdroj: článek Spojky

    Příběh

    Ve svém příspěvku ANDREJ BABIŠ KONTAKT E MAIL se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Bohumil Jiroušek.

    Přeji vše NEJ, hodně zdraví a pevné nervy Mému premiérovi Andreji Babišovi k jeho dnešním narozeninám.Vypusťte z hlavy "stádo" hlupáků, závistivců a jim podobných. Užijte v kruhu rodinném klid a pohodu.

    Hezky den přeje Jiroušek Bohumil

    Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Jana Fusková.

    DOBRÝ DEN. Nelekejte se delšího komentáře, ale jedná se o důležitou věc, která by mohla mít velký dopad na širokou veřejnost. Navíc to není jen můj názor, proto jsem se rozhodla napsat. Jedná se o plánované změny ve výpočtu dovolené, které MPSV navrhuje. Z vlastní zkušenosti vím, že to není správné.
    Nový systém výpočtu dovolené by velmi negativně dopadl na lidi s kratší pracovní dobou. Nevím, zda se ale vůbec někdo zamyslel nad tím, kdo vlastně tuto kratší pracovní dobu využívá. Jsou to většinou maminky s menšími dětmi a pak invalidní lidé třeba v chráněných dílnách, kde pracují téměř všichni na zkrácený úvazek. Obě tyto skupiny ale potřebují dovolenou mnohem více, než si myslíte. Maminky proto, aby mohly být více se svými malými dětmi a nemusely si platit drahé hlídání třeba v období prázdnin, kdy ne všude jsou v dosahu otevřené školky a školní družiny. Každé snížení počtu dní dovolené by znamenalo velkou komplikaci v rodinách hlavně ženám – maminkám. Druhou skupinou jsou nemocní lidé – invalidní, kteří nemají zkrácenou pracovní dobu jen tak pro nic za nic. Tito lidé díky svému zdravotnímu stavu prostě déle pracovat nemohou a většinou jdou na doraz svých možností. Proto právě oni potřebují mnohem více času na regeneraci. Tito lidé si neberou dovolenou, aby letěli na čtrnáct dní na Kanárské ostrovy, ale berou si jí průběžně během roku po dvou, třech dnech na odpočinek. Pokud jim tento odpočinek seberete, nezbude jim nic jiného, než chodit marodit, což se zaměstnavatelům určitě líbit nebude a může docházet k propouštění. Tito lidé těžko vstřebávají už jen fakt, že se tak neskutečně vzdálil jejich odchod do důchodu (hlavně ženám) a nyní mají přijít ještě o dovolenou (odpočinek). Proč hlavně ženám? Jednoduchý výpočet. Žena s dvěma dětmi odcházela do starobního důchodu v 55 letech a nyní má o deset let více. Opět větší negativní dopad na ženy než na muže - jako téměř vždy. To jsem ale už zabrousila na jiné téma.
    Pokud jste můj příspěvek dočetl až sem, pak děkuji za Váš čas a třeba i malé zamyšlení nad tímto problémem. Možná máte jiný názor, nebo s tím prostě nemáte možnost nic udělat. Navíc - kdybyste měl řešit všechno, co si kdo vymyslí - asi byste nedělal nic jiného. Jsem přecejenom nicka v davu. Ale i tak nevadí, prostě jsem to zkusila. Problematiku jsem vylíčila přímo paní ministryni J. Maláčové, i když ani zde nemám jistotu, že to bude číst. Za pokus to ale stojí.

    Děkuji za pozornost

    Zdraví Fusková Jana

    Zdroj: příběh Andrej babiš kontakt e mail

    TEST NA ČÁRKY V SOUVĚTÍ

    1. a) Řekl ti, dědo, že dnes nepřijde?

    b) Vážení hosté, vítáme Vás na charitativní akci, jejíž výtěžek půjde dětem bez domova.

    c) Myslím, že s tebou nemůžu souhlasit dědo.

    Která věta není napsaná správně?

    Správná odpověď


    2. a) Adam nechtěl jít do školy neboť se bál testu.

    b) Karel Čapek autor Dášenky měl bratra Josefa.

    c) Zůstaň doma Adame a přečti si Dášenku.

    Do které věty se musí doplnit jen jedna čárka?

    Správná odpověď


    3. a) Četl knihu které příliš nerozuměl.

    b) Nechtěl jít na oslavu ale musel.

    c) Dočetl knihu i domaloval obraz

    Která z vět je napsaná správně?

    Správná odpověd


    4. a) Jan Lucemburský zemřel, myslím v bitvě u Kresčaku.

    b) Jan Lucemburský zemřel, myslím, v bitvě u Kresčaku.

    c) Jan Lucemburský zemřel myslím, v bitvě u Kresčaku.

    Která věta správně odděluje vsuvku?

    Správná odpověď


    5. Děti hrající si v družině rozbily okno. Která z upravených vět obsahuje volný přívlastek?

    a) Děti, hrající si v družině rozbily okno.

    b) Děti hrající si v družině, rozbily okno.

    c) Děti, hrající si v družině, rozbily okno.

    Správná odpověd


    6. a) Velmi, oblíbený spisovatel napsal nový bestseller, který se dobře prodával.

    b) Italský matematik vytvořil vzorec který ho proslavil.

    c) Česká spisovatelka se proslavila knihou, která byla pro děti.

    Která věta je napsána správně?

    Správná odpověď


    7. a) Četl dopis, a smál se u toho.

    b) Chtěl spát, ale nemohl.

    c) Nudil se, a proto hledal zábavu.

    Která z vět obsahuje chybu?

    Správná odpověď


    8. a) Maruška šla do lesa, aby nasbírala houby a natrhala maliny, ze kterých by mohla udělat koláč.

    b) Maruška šla do lesa, aby nasbírala houby, a natrhala maliny ze, kterých by mohla udělat koláč.

    c) Maruška šla do lesa, aby nasbírala houby, a natrhala maliny ze kterých by mohla udělat koláč.

    Která věta je správně?

    Správná odpověď


    9.a) Přestaňte vykřikovat nebo Vám dám poznámku uličníci!

    b) Přestaňte vykřikovat, nebo Vám dám poznámku, uličníci!

    c) Přestaňte vykřikovat, nebo Vám dám poznámku uličníci!

    Která věta je správně?

    Správná odpověď


    10. a) Jedničku, tu bych si zasloužil z matematiky.

    b) Jedničku tu bych si zasloužil matematiky.

    c) Jedničku, tu, bych si zasloužil z matematiky.

    Která věta je správně?

    Správná odpověď


    Zdroj: článek Čárky ve větách

    Příběh

    Ve svém příspěvku OTÁZKA PROČ se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Miky.

    Dobrý den, prosím o radu s otázkou proč.
    Pokud je otázka proč, tak v otázce se rozvíjí pouze sloveso, přídavné j., nebo příslovce. Můj dotaz je na podstatné jméno, které se rozvíjí, je to gramaticky správně? Například "proč marketing"
    Děkuji za vysvětlení.

    Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Jana.

    Dobrý den,
    nevím, jestli jsem správně pochopila Vaši otázku, ale pokusím se o možné vysvětlení...
    Vidíte-li např. v názvu knihy nebo na reklamním letáčku napsáno "Proč marketing?", nejde o chybu. V tomto případě totiž mluvíme o tzv. elipse (výpustce), což je vynechání slov nebo vět v textu, které jsou všeobecně známé nebo vyplývají ze situace a kontextu.
    Zvlášť výrazně se eliptický způsob vyjadřování uplatňuje právě v určitých typech textů nebo jejich částech: adresách, dotaznících, formulářích, tabulkách, jízdních řádech, rozvrzích hodin, anketách, ale také telegramech, (novinových) titulcích, tirážích, reklamě, firemních štítech, heslech (na transparentech), sloganech, příslovích apod. Především však jde o typický prostředek mluvené řeči.

    Zdroj: příběh Otázka proč

    Přání k narozeninám pro ženu

    Ať dnešní narozeniny jsou tou příležitostí správnou, aby sis radost udělala a problémům vale dala.

    ~

    Ať je dnešek hustý, splní se seznam tlustý tvých nejtajnějších přání, jsi šťastná k nepoznání.

    ~

    Ať je krásný svět a ty jsi jeho květ ze všech nejhezčí, k narozeninám vše nejlepší.

    ~

    Ať jsi stále stejně hravá, nikdy nedojde ti šťáva, tvá radost je vždycky pravá a jen to dobré se ti stává. Nádherné narozeniny.

    ~

    Ať každý ti závidí, co tvé oči uvidí, poznáš všechny divy světa a lidé říkají: Tohle je ta nejšťastnější žena pod sluncem, každý okamžik je pro ni sen.

    ~

    Ať kvetou růže na Tvé tváři, ať štěstí z Tvých očí září, abys nepoznala v srdci chlad, to Ti chci k narozeninám přát.

    ~

    Ať lásku nemusíš skrývat a můžeš se dopředu dívat, do růžové budoucnosti, kde užiješ si do sytosti svého vysněného prince, padne tvá strana mince. Skvělé a nezapomenutelné narozeniny.

    ~

    Ať narozeninový den přinese ti sen, který sis nejvíc přála, a aby oslava za to stála, srdečně přeje XXX.

    ~

    Ať narozeniny jsou sen, který změní každý tvůj den, a od teď jsi pořád šťastná, tvoje budoucnost je jasná.

    ~

    Ať narozeniny kouzelnou moc mají a co jenom chceš, ti dají, ať spokojená jsi, jak to jenom jde, a velká pohádka tvůj život je.

    ~

    Ať narozeniny se promění v nezastavitelné řádění, naprosto dokonale se vyblbneš a pořád šťastná, zdravá jseš.

    ~

    Ať narozeniny se promění v účinnou zbraň proti trápení a od dnešního rána už nikdy nejsi sama.

    ~

    Ať narozeniny ti vyjdou, všichni, které chceš, přijdou, šťastná jsi, zdravá a veselá, abys jen radosti v životě měla.

    ~

    Ať narozeniny vše změní, v tvé duši smutku není, štěstím záříš celá, prostě to chybu nemá.

    ~

    Ať sluníčko se na tebe usmívá, na dnešku není skvrnka jediná a nic nebrání, aby sis splnila všechno, o čem jsi kdy snila.

    ~

    Ať šťastná jsi jak blecha, všechno špatné už tě nechá, ať zdravá jsi jak rybička a v ničem není chybička, ať lásku máš největší, přejeme ti to nejlepší k tvým dnešním narozeninám, velkou radost děláš nám.

    ~

    Ať tak nádherný je svět, že nechceš vrátit zpět ani jednu z věcí, které jsi udělala, to a mnohem víc ráda bych ti popřála. Vše nejlepší k narozeninám.

    ~

    Ať ta tvoje padesátka jak hvězdička září, vždyť jsi teprv na půl cesty, daleko je stáří.

    ~

    Ať tvá růže kvete a rozhodně se plete, ten, kdo říká opačně, měj se prostě senzačně. Vše nejlepší k narozeninám.

    ~

    Ať vítr ve vlasech vyzná se v tvých snech a bůh ho vyslyší, tvé srdce utiší.

    ~

    Ať život ti dává, co jen chceš, mám tě ráda, ať šťastná jseš.

    ~

    Boty, ka

    (...více se dočtete ve zdroji)

    Zdroj: článek Blahopřání k narozeninám pro ženu

    Přehled slovních druhů

    Ohebné slovní druhy

    1. Podstatná jména = substantiva

    • vyjadřují názvy osob, zvířat, věcí, vlastností, dějů, stavů a vztahů
    • skloňují se
    • můžete se na ně zeptat pádovými otázkami (viz níže)
    • příklady: žákyně, krokodýl, kolo, žárlivost, plavání
    • určujeme u nich:
      • rod (mužský životný, mužský neživotný, ženský, střední)
      • číslo (jednotné, množné; dříve ještě dvojné)
      • pád (1. kdo, co; 2. koho, čeho; 3. komu, čemu; 4. koho, co; 5. oslovujeme, voláme; 6. (o) kom, (o) čem; 7. kým, čím)
      • vzor (pán, hrad, muž, stroj, předseda, soudce; žena, růže, píseň, kost; město, moře, kuře, stavení)
    • mohou být: abstraktní (láska), či konkrétní (obecná – dívka, či vlastní – Dita); pomnožná (kalhoty), hromadná (uhlí), látková (sůl)

    2. Přídavná jména = adjektiva

    • vyjadřují vlastnosti osob, zvířat, věcí nebo jevů označených podstatnými jmény
    • ptáme se na ně: jaký, který, čí
    • skloňují se, dají se i stupňovat (pravidelně: krásný, krásnější, nejkrásnější; či nepravidelně: dobrý, lepší, nejlepší)
    • mají tvar podle podstatných jmen
    • můžete se na ně zeptat otázkami: jaký (jaká, jaké), který (která, které), čí
    • příklady: protivný, chytrá, letní, strýcův, Klářino
    • určujeme u nich:
      • pád, číslo a rod podle podstatného jména, ke kterému se pojí
      • druh (měkká, tvrdá, přivlastňovací)
      • vzor (jarní, mladý, otcův/matčin)
    • přídavná jména tvrdá mohou mít v 1. pádu takzvaný jmenný tvar, jeho koncovka se řídí podle pravidla o shodě přísudku s podmětem (šťasten, šťastna, šťastno, šťastni, šťastny, šťastna)

    3. Zájmena = pronomina

    • zastupují podstatná nebo přídavná jména nebo na ně ukazují či odkazují
    • shodují se s podstatnými či přídavnými jmény
    • příklady: já, my, ona, ten, to, váš, jeho, kdo, co, tentýž, nějaké, žádný
    • určujeme u nich:
      • druh (osobní –, přivlastňovací – moje, ukazovací – ten, tázací – kdo, vztažná – jenž, neurčitá – někdo, záporná – nic)
      • rod (mužský, ženský, střední = rodová: on, ona, ono; nebo bezrodá = jeden tvar stejný pro všechny rody: já, kdo)
      • číslo (jednotné, množné)
      • pád (7. pádů jako u podstatných jmen)

    4. Číslovky = numeralia

    • vyjadřují počet nebo pořadí, jsou to slova číselného významu
    • dělí se na určité (vyjadřují přesný počet, lze je nahradit číslicí: pět, pátý) a neurčité (několik)
    • podle toho, jak se na číslovku zeptáte, poznáte její druh:
      • kolik? – základní: deset, několik
      • kolikátý? – řadová: desátý, několikátý
      • kolikerý? kolikery? – druhová: desaterý, desatery, několikerý, několikery
      • kolikrát? kolikanásobný? – násobná: desetkrát, desetinásobný, několikrát, několikanásobný
    • větš

    (...více se dočtete ve zdroji)

    Zdroj: článek Slovní druhy

    Příběh

    Ve svém příspěvku PODMĚT se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Ela.

    Dobry den .Prosim o pomoc mam takovy ukol .Jsemy cizincy a mam s tym trohu problem .Mam dokončit takovou větu.Podmět nemusí být vždy vyjádřen.Podmět je ________?________pokud si jej můžeme domyslet např.z předchozich vět nebo situace. MOC DĚKUJI

    Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Jitka.

    nevyjádřený

    Zdroj: příběh Podmět

    Životní postoj

    • Nikdy se nestaň pesimistou... pesimista má pravdu častěji než optimista, ale optimista si užije více zábavy a nikdo z nich běh událostí stejně nemůže změnit. (autor neznámý)
    • Velcí myslitelé rozebírají nápady. Průměrní myslitelé diskutují o událostech. Přízemní lidé pomlouvají jiné lidi. (Eleanor Rooseveltová)
    • Nic na světě nemůže vzít místo vytrvalosti. Talent to není. Není nic rozšířenější než neúspěšný člověk s talentem. Není to ani genialita, neoceněný génius je téměř rčením. Není to vzdělání. Svět je plný vzdělaných lidí na mizině. Vytrvalost a odhodlání jsou samotné všemocné. Zaklínadlo „Vytrvej“ vyřešilo a vždy vyřeší problémy lidské rasy. (Calvin Coolidge)
    • Pokud se zaměříte na to, co ve svém životě už máte, zjistíte, že vždycky dostanete více. Pokud se budete zaměřovat na to, čeho vám v životě chybí, nikdy nebude mít dost. (Oprah Winfrey)
    • Nejsem produktem mých okolností. Jsem produktem mých rozhodnutí. (Stephen Covey)
    • Pokud chcete dosáhnout trvalé změny, přestaňte se zaměřovat na velikost svých problémů a začněte se zaměřovat na svoji vlastní velikost. (T. Harv Eker)
    • Nic na světě není úplně špatně. I stojící hodiny ukazují správně dvakrát za den. (Paulo Coelho)
    • Chcete zjistit, kým jste? Neptejte se. Konejte! Akce vymezuje a definuje, kým jste. (Thomas Jefferson)
    • Optimismus je nejpříjemnější forma odvahy. (Anatole France)
    • Nechtěj, co není, a chtěj, co je, a budeš spokojen. (Epiktétos)
    • Žít zítra je příliš pozdě. Žij dnes. (Marcus Valerius Martialis)
    • Buď vděčný životu, protože ti dává šanci milovat a pracovat, hrát si a dívat se na hvězdy. (Henry Van Dyke)
    • Naučila jsem se, že lidé zapomenou, co jste řekli, lidé zapomenou, co jste udělali, ale lidé nikdy nezapomenou, jak se s vámi cítili. (Maya Angelou)
    • Příležitosti nepřicházejí, vy je vytváříte. (Chris Grosser)
    • Neptej se sebe, co svět potřebuje – zeptej se, co tě nutí žít, a potom to udělej. Protože to, co svět potřebuje, jsou lidé, kteří chtějí žít. (Howard Thurman)
    • Laskavost je řeč, kterou mohou hovořit i němí a již hluší slyší a rozumějí jí. (Christian Nestell Bovee)
    • Nepřej si, aby to bylo snadnější. Přej si být lepší. (autor neznámý)
    • Nemůžeš vždy kontrolovat okolnosti ve svém životě, ale můžeš kontrolovat svůj postoj vůči těmto okolnostem. (autor neznámý)
    • Uprostřed pohybu a chaosu, udržujte uvnitř sebe klid. (Deepak Chopra)
    • Znáš mé jméno, ale ne můj příběh. Slyšel jsi, co jsem udělala, ale ne čím jsem prošla.
    • Nedovol nikomu, aby s tebou špatně jednal. Važ si svého srdce, své mysli, těla a duše.
    • Stále máš ještě čas změnit cestu, po které ses vydal.
    • Nemůžeš zastavit vlny, ale můžeš se naučit surfovat.
    • Ka

    (...více se dočtete ve zdroji)

    Zdroj: článek Motivační citáty

    Poradna

    V naší poradně s názvem VĚTNÉ ČLENY - PŘEHLED se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Kateřina Chvalová.

    Ve větě "Udělalo se hezky." nebo "Prší." kde si místo podmětu řekneme "ono". Jedná se o podmět nevyjádřený, nebo všeobecný? Děkuji moc

    Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Milda.

    Ve větě Udělalo se hezky, je podmět nevyjádřený holý, dosazený ukazovacím zájmenem ono.
    Ve větě Prší, je podmět rovněž nevyjádřený holý, dosazený ukazovacím zájmenem ono.
    Podmět nevyjádřený všeobecný by byl v případě vět:
    Udělali to hezky.
    Pršeli blahem.

    Zdroj: příběh Určit podmět ve větě kdo ti telefonoval

    SVATEBNÍ KOŠILE

    Již jedenáctá odbila,

    a lampa ještě svítila,

    a lampa ještě hořela,

    co nad klekadlem visela.

    ~

    Na stěně nízké světničky

    byl obraz boží rodičky,

    rodičky boží s děťátkem,

    tak jako růže s poupátkem.

    ~

    A před tou mocnou světicí

    viděti pannu klečící:

    klečela, líce skloněné,

    ruce na prsa složené;

    slzy jí z očí padaly,

    želem se ňádra zdvíhaly.

    A když slzička upadla,

    v ty bílé ňádra zapadla.

    ~

    „Žel bohu! kde můj tatíček?

    Již na něm roste trávníček!

    Žel bohu! kde má matička?

    Tam leží — podlé tatíčka!

    Sestra do roka nežila,

    bratra mi koule zabila.

    ~

    Měla jsem, smutná, milého,

    život bych dala pro něho!

    do ciziny se obrátil,

    potud se ještě nevrátil.

    ~

    Do ciziny se ubíral,

    těšil mě, slzy utíral:

    „ „Zasej, má milá, zasej len,

    vzpomínej na mě každý den,

    první rok přádla hledívej,

    druhý rok plátno polívej,

    třetí košile vyšívej :

    až ty košile ušiješ,

    věneček z routy poviješ.“ “

    ~

    Již jsem košile ušila,

    již jsem je v truhle složila,

    již moje routa v odkvětě:

    a milý ještě ve světě,

    ve světě šírém, širokém,

    co kámen v moři hlubokém.

    Tři léta o něm ani sluch,

    živ-li a zdráv — zná milý bůh!

    ~

    Maria, panno přemocná!

    ach budiž ty mi pomocna:

    vrať mi milého z ciziny,

    květ blaha mého jediný;

    milého z ciziny mi vrať —

    aneb život můj náhle zkrať :

    u něho život jarý květ

    bez něho však mě mrzí svět.

    Maria, matko milosti!

    buď pomocnicí v žalosti!“

    ~

    Pohnul se obraz na stěně —

    i vzkřikla panna zděšeně;

    lampa, co temně hořela,

    prskla a zhasla docela.

    Možná, žeť větru tažení,

    možná i — zlé že znamení!

    ~

    A slyš! na záspí kroků zvuk,

    a na okénko: ťuk, ťuk, ťuk!

    ,, „Spíš, má panenko, nebo bdíš?

    Hoj, má panenko, tu jsem již!

    Hoj, má panenko, co děláš?

    a zdalipak mě ještě znáš,

    aneb jiného v srdci máš?“ “

    ~

    „Ach můj milý! ach pro nebe!

    tu dobu myslím na tebe;

    na tě jsem vždycky myslila,

    za tě se právě modlila!“

    ~

    ,, „Ho, nech modlení — skoč a pojď,

    skoč a pojď a mě doprovoď;

    měsíček svítí na cestu:

    já přišel pro svou nevěstu.“ “

    ~

    „Ach pro boha! ach co pravíš?

    Kamž bychom šli — tak pozdě již!

    Vítr burácí, pustá noc,

    počkej jen do dne — není moc.“

    ~

    ,, „Ho, den je noc, a noc je den —

    ve dne mé oči tlačí sen!

    Dřív než se vzbudí kohouti,

    musím tě za svou pojmouti.

    Jen neprodlévej, skoě a pojď,

    dnes ještě budeš moje choť!“ “ —

    ~

    Byla noc, byla hluboká,

    měsíček svítil s

    (...více se dočtete ve zdroji)

    Zdroj: článek Karel Jaromír Erben Básně a překlady

    Poradna

    V naší poradně s názvem SLOVA, KTERÁ MŮŽEME ZAŘADIT K VÍCE SLOVNÍM DRUHŮM se k tomuto tématu vyjádřil uživatel František.

    Slovo "víc/e" je nepravidelně stupňovatelné příslovce. Může však být i neurčitou číslovkou? Prosím o uvedení několika příkladových vět.
    Děkuji.

    Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Milda.

    Neurčité číslovky označují neurčité množství. Neurčitá číslovka není jen slovo víc nebo více, ale mnoho dalších. Například jde o slova vícero, několik, pár, mnoho, málo, nemálo, nemnoho, kolik, tolik, nejeden. Podle potřeb konkrétního popisu mohou být i tato slova neurčité číslovky: spousta, trocha, troška, špetka, kapka, hromada, moře.

    Příklady vět s neurčitou číslovkou více:
    Chtěl jich víc než pět.
    Víc věcí, než dokáže upotřebit.
    Vyrobil víc výrobků než měl.
    Potřebuješ víc lepších známek!
    Chtěl uplatnit jen dva poukazy, ale použil jich víc.

    Zdroj: příběh Slova, která můžeme zařadit k více slovním druhům

    Pomůcka

    Můžete-li ve větě či souvětí nahradit slovo „níž“ slovem „níže“ (což je další podoba 2. stupně příslovce „nízko/nízce“), pak už určitě nebudete na pochybách, že jde v daném případě o příslovce. Zkuste tuto pomůcku u vzorových vět k 1. bodu našeho výkladu a zjistíte, že to opravdu nejde, když „níž“ vystupuje ve větě jako vztažné zájmeno.

    A naopak, můžete-li v souvětí nahradit slovo „níž“ výrazy „které, kterou“ (například Donesla fotografii, na níž/na které byli spolu. Nepojedu na dovolenou s dívkou, s níž/se kterou si nerozumím.), pak jde stoprocentně o zájmeno.

    Cvičení na určování slova níž

    Zdroj: článek Určování slova níž

    Pohádky

    Následuje přehled pohádek, které sepsala Němcová v některých svých pohádkových knihách. Nejedná se o úplný soupis, pohádek napsala mnohem více.

    Jak Jaromil k štěstí přišel

    Pohádka vypráví příběh malého Jaromila, který vyrůstá s otcem (uhlířem) a nevlastní matkou. Jeho macecha ho často bije, a proto Jaromil rád tráví čas mimo domov. Blízko lesa si vytvořil zahrádku z květin, které se mu líbily. Většinu času tráví tam. Večer se vždy vrací s kozami a ovcemi, které měl pást. Horší je to ale v zimě, kdy musí být s rodiči doma. Jeho otce trápí, že Jaromil si přeje být zahradníkem, on by z něj měl rád uhlíře. To si ale Jaromil nepřeje. Jednou se takhle na jaře zatoulal do neznámých míst, když sledoval překrásného ptáka. Prolezl úzkou skálou a dostal se do překrásné země, v níž žili pidimužíci. Ujala se ho tam dívka jménem Narciska, která ho přivedla před krále a provedla ho jejich zemí. Spatřil tak vládkyni vodních víl, která mu darovala mušli; sál ohně, kde mu jedno ohnivé dítě darovalo lahvičku s plamínkem; a nakonec dostal i dárek od Narcisky – pecku. Všechny tři předměty sloužily k tomu, aby přivolaly tu, která mu předmět darovala. Jarmil nakonec musel tuto podzemní říši opustit a přísahat, že nikdy nikomu neprozradí, kde byl. Když se vrátil zpět na zem, zjistil, že byl pryč deset let, přestože mu to přišlo, že zmizel jen na pár hodin. Jeho otec dávno nežil v chaloupce u lesa, ale odešel do města, aby ho našel. I Jarmil se vydal do města, nejdřív ale zjistil, že růžové lístky, které si vzal na památku, se proměnily v peníze, za ně si nakoupil slušné oblečení. V královském městě se dal do služby královského zahradníka. Od něj se také dozvěděl, co může zdejší princeznu vyléčit. Tělo jí měl uzdravit stříbrný potok, živý oheň jí měl navrátit zrak a jablka z mluvícího stromu ji měla opět pomoc získat řeč. Jaromil se přihlásil králi, že princeznu uzdraví. Strávil s ní tři dny. První den, požádal o pomoc vodní vílu, která princezně uzdravila tělo, druhý den mu pomohla dívka z ohně, když princezně vrátila zrak, a třetí den Narciska princezně Boleslavě navrátila i řeč. Jaromil se mezitím do princezny zamiloval a i ona opětovala jeho cit, a proto, když s tím král souhlasil, se vzali. Jaromil se také setkal se svým otcem, který se přišel podívat na uzdravenou princeznu.

    Divotvorný meč

    Malému Vojtěchovi zemřela matka, a tak žil jen se svým otcem. Jednou společně zaseli hrách, a když začal kvést, tak ho chodili hlídat. První noc šel otec a viděl bílého koně, který se proháněl po jejich poli. Vojtěch mu to nevěřil, obzvlášť proto, že na poli nebylo

    (...více se dočtete ve zdroji)

    Zdroj: článek Božena Němcová (Barbora Novotná)

    Příběh

    Ve svém příspěvku ANDREJ BABIŠ KONTAKT E MAIL se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Bohumil Jiroušek.

    Přeji vše NEJ, hodně zdraví a pevné nervy Mému premiérovi Andreji Babišovi k jeho dnešním narozeninám.Vypusťte z hlavy "stádo" hlupáků, závistivců a jim podobných. Užijte v kruhu rodinném klid a pohodu.

    Hezky den přeje Jiroušek Bohumil

    Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Bob.

    Zdravím, stejně to tam nohoře nikdo nečte.Co si budeme povídat. Politická polívčička, připravovaná panem Fialou a jeho Demagogického bloku je tu. Není sám, viníky, na to co přijde se na politické scéně objevili i Piráti, KDU, SPD, KSČM, Topka, STAN ..... je to hnus. Brát za rukojmí lékaře, sestry, hasiče, vojáky - další mrtví jdou za Vámi, pánové u koryt!!! Ale ani pan premiér a vláda není bez chyby. Volbou současného ministra zdravotnictví přijde ANO, tudíž i Vy pane Babiši, o značnou část voličů. Hrubou chybou bylo CELOSTÁTNÍ NEDODRŽOVÁNÍ TÉMĚŘ VŠECH NAŘÍZENÍ. Nedostatečné sankce a postuhy. Naši hrdinští pomahači a chrániči razantně řešili restaurace, kde bylo několik hostů (tím nemyslím oslavy, diska). Tam byly restrikce a pokuty - bohužel, ale na Václavském náměstí, kde bylo několik stovek lidí bez roušek, rozestupů v čele nejenom s Václavem Klausem, tak tam se nic nedělo a to i přesto, že z takového množství, jak říkají statistiky, mohlo být až 30% nakažených. To se to "machruje" na pana Prymulu, je to paráda vyměnit odborníka epidemiologa za ... nechci tu nikoho urazit pane Blatný - je to hnus. To, co přijde, bude velmi zajímavé. Kolaps nemocnic-lékaři a sestry na pokraji sil, uzavřené hranice, dovolené v nedohlednu, odvolaní vojáci a studenti, desetitisíce nakažených, tisíce mrtvých - jenom nepatrný výčet toho, co nás, v současné době, čeká. Máme testy zdarma. Co takhle otevřít obchůdky a obchody, dát šanci drobným podnikatelům a živnostníkům a to za podmínek negativních testů, které by se vztahovaly i na zákazníky? Vše hlídat namátkovými kontrolami - nedodržení = uzavření provozovny + další restrikce. A k těm, co odmítají roušky - mezi kamarády jsem měl dva - jedné zemřel na covid manžel, druhému oba rodiče. Dnes bez roušky nevyjdou. Smutné, velmi smutné. Koho se to netýká, nevěří. Český národ MUSÍ dostat pořádnou nakládačku, aby konečně procitl. A Vy tam u těch POLITICKÝCH KORÝTEK, dělejte už konečně něco pro občany a ne pro Vaše strany a pro Vás samotné. U každého koryta jednou žrádýlko dojde. Všem tedy přeji pevné zdraví.

    Zdroj: příběh Andrej babiš kontakt e mail

    Malý princ

    Charakteristika hlavních postav

    Malý princ = Malý princ je v tomto příběhu chlapcem, který pochází z planety daleko od Země. Jeho planeta je velmi malá a ohrožována baobaby. Malý princ se o svoji planetu vzorně stará, a když mu na ní vyroste růže, utvoří si k ní vztah. Stejně se ale rozhodne planetu opustit a poznat další části vesmíru. Prochází různými planetami, na nichž potkává osoby, které obvykle reprezentují jednu lidskou vlastnost. V podstatě odchází ze všech planet zklamaný. I Země ho svým způsobem zklame, přestože tu potká různé tvory a lidi. Malý princ je ještě dítě, a proto jeho vnímání světa je velmi černobílé. Je to uzavřená osoba ponořená do vlastních myšlenek. Má ale dobré srdce.

    Ukázka:

    „Ale kdepak! Já na nic nemyslím!“ odpověděl jsem nazdařbůh. „Já myslím na vážné věci.“

    Podíval se na mne užasle.

    „Na vážné věci!“

    Viděl, jak se skláním s kladivem a s prsty černými od oleje nad předmětem, který se mu zdál hrozně ošklivý.

    „Mluvíš jako ti dospělí!“

    To mě trochu zahanbil. A ještě nemilosrdně dodal: „Všechno spleteš dohromady ... Všechno pomícháš!“

    Byl opravdu velice rozhněván. Potřásal ve větru svými sytě zlatými vlasy: „Znám planetu, kde žije jeden moc červený pán. Nikdy nepřivoněl ke květině, nikdy se nepodíval na hvězdu. Nikdy neměl nikoho rád. Nikdy nic nedělal, jen počítal. A celý den opakuje jako ty: Já jsem vážný člověk! Já jsem vážný člověk! – a nafukuje se pýchou. Ale to není člověk, to je pýchavka!“

    „Cože to je?“

    „Pýchavka!“

    Malý princ byl teď hněvem celý bledý.

    Letec = Části příběhu, ve kterých se objeví postava letce, jsou psány v ich-formě. Autor do této postavy promítá i sám sebe. Hned začátek knihy je psán z jeho pohledu a vypráví o jeho zálibě v malování, která kvůli nepochopení dospělých byla potlačená. Letec před šesti lety ztroskotal v poušti v Africe a musel si sám opravit letadlo. Tam se také setkal s malým princem. Letec je dospělý člověk, který si svou dospělost uvědomuje právě při kontaktu s malým princem a zahanbuje ho to. Uvědomuje si, jak moc se jeho vnímání světa změnilo od dětství. Přesto si ale v sobě část „malého chlapce“ uchoval na rozdíl od jiných dospělých lidí. Ztráta prince ho trápila, zároveň ale cítil radost, že princ je zase doma. Věděl, že dospělým přátelům o něm nemůže vyprávět, nikdy by ho nepochopili.

    Ukázka:

    Má kresba ovšem není zdaleka tak půvabná jako model. Ale za to já nemohu. Dospělí mě odradili od malířské kariéry, když mi bylo šest let, a proto jsem se nenaučil kreslit nic jiného než zavřené a otevřené hroznýše.

    Růže = Jedná se o rostlinu, která vyrostla na planetě ma

    (...více se dočtete ve zdroji)

    Zdroj: článek Malý princ: Antoine de Saint-Exupéry

    Příběh

    Ve svém příspěvku CVIČENÍ PRO URČOVÁNÍ DRUHŮ se k tomuto tématu vyjádřil uživatel KUBA.

    Pomůže mi někdo určit druhy slov v textu.

    Dva žáci se zúčastnili přírodovědné soutěže. V běhu na sto metrů jsem skončil pátý. Maminka přichází z práce domů po čtvrté hodině. První hodinu máme český jazyk. Vyučování začíná přesně v osm hodin. V čajové směsi je devatero bylinek.

    Na tento příspěvěk jestě nikdo nereagoval. Chcete se k němu vyjádřit? Klikněte na tlačítko a budete moci vložit svůj komentář.

    Reagovat

    Zdroj: příběh Cvičení pro určování druhů

    VODNÍK

    I

    Na topole nad jezerem

    seděl Vodník pod večerem:

    „Sviť, měsíčku, sviť,

    ať mi šije niť.

    ~

    Šiju, šiju si botičky

    do sucha i do vodičky:

    Sviť, měsíčku, sviť,

    ať mi šije niť.

    ~

    Dnes je čtvrtek, zejtra pátek —

    šiju, šiju si kabátek:

    Sviť, měsíčku, sviť,

    ať mi šije niť.

    ~

    Zelené šaty, botky rudé,

    zejtra moje svatba bude:

    Sviť, měsíčku, sviť,

    ať mi šije niť.“

    II

    Ráno, raníčko panna vstala,

    prádlo si v uzel zavázala:

    „Půjdu, matičko, k jezeru,

    šátečky sobě vyperu.“

    ~

    „ „Ach nechoď, nechoď na jezero,

    zůstaň dnes doma, moje dcero!

    Já měla zlý té noci sen:

    nechoď, dceruško, k vodě ven.

    ~

    Perly jsem tobě vybírala,

    hile jsem tebe oblíkala,

    v sukničku jako z vodních pěn:

    nechoď, dceruško, k vodě ven.

    ~

    Bílé šatičky smutek tají,

    v perlách se slzy ukrývají,

    a pátek nešťastný je den,

    nechoď, dceruško, k vodě ven.“ “ —

    ~

    Nemá dceruška, nemá stání,

    k jezeru vždy ji cos pohání,

    k jezeru vždy ji cos nutí,

    nic doma, nic jí po chuti. —

    ~

    První šáteček namočila —

    tu se s ní lávka prolomila,

    a po mladičké dívčině

    zavířilo se v hlubině.

    ~

    Vyvalily se vlny zdola,

    roztáhnuly se v šírá kola;

    a na topole podlé skal

    zelený mužík zatleskal.

    III

    Nevesely, truchlivy

    jsou ty vodní kraje,

    kde si v trávě pod leknínem

    rybka s rybkou hraje.

    ~

    Tu slunéčko nezahřívá,

    větřík nezavěje:

    chladno, ticho — jako žel

    v srdci bez naděje.

    ~

    Neveselý, truchlivy

    jsou ty kraje vodní;

    v poloutmě a v polousvětle

    mine tu den po dni.

    ~

    Dvůr Vodníkův prostranný,

    bohatství v něm dosti:

    však bezděky jen se v něm

    zastavují hosti.

    ~

    A kdo jednou v křišťálovou

    bránu jeho vkročí,

    sotva ho kdy uhlédají

    jeho milých oči. —

    ~

    Vodník sedí mezi vraty,

    spravuje své sítě,

    a ženuška jeho mladá

    chová malé dítě.

    ~

    „Hajej, dadej, mé děťátko,

    můj bezděčný synu!

    ty se na mne usmíváš,

    já žalostí hynu.

    ~

    Ty radostně vypínáš

    ke mně ručky obě:

    a já bych se radš viděla

    tam na zemi v hrobě.

    ~

    Tam na zemi za kostelem

    u černého kříže,

    aby má matička zlatá

    měla ke mně blíže.

    ~

    „Hajej, dadej, synku můj,

    můj malý Vodníčku!

    Kterak nemám vzpomínati

    smutná na matičku?

    ~

    Starala se ubohá,

    komu vdá mne, komu?

    však ani se nenadála,

    vybyla mne z domu!

    ~

    Vdala jsem se, vdala již,

    ale byly chyby:

    starosvati — černí raci,

    a družičky — ryby!

    ~

    A můj muž — bůh polit

    (...více se dočtete ve zdroji)

    Zdroj: článek Karel Jaromír Erben Básně a překlady

    Příběh

    Ve svém příspěvku TEST NA URČOVÁNÍ VZORŮ PŘÍDAVNÝCH JMEN se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Stejskalová Monika.

    Dobrý den, zde vám odevzdávám Test


    S posdravem Stejskalová Monika

    Na tento příspěvěk jestě nikdo nereagoval. Chcete se k němu vyjádřit? Klikněte na tlačítko a budete moci vložit svůj komentář.

    Reagovat

    Zdroj: příběh Test na určování vzorů přídavných jmen

    Vedlejší věta přísudková

    Vedlejší věta přísudková vyjadřuje jmennou část přísudku jmenného se sponou.

    Ukázky použití

    Obloha byla, jako by ji vymaloval.

    Naše babička byla z těch, kdo si nenechají nic líbit.

    Zdroj: článek Druhy vedlejších vět

    Příběh

    Ve svém příspěvku TEST NA URČOVÁNÍ VZORŮ PŘÍDAVNÝCH JMEN se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Michala Dosedělová.

    je to celkem těžké

    Na tento příspěvěk jestě nikdo nereagoval. Chcete se k němu vyjádřit? Klikněte na tlačítko a budete moci vložit svůj komentář.

    Reagovat

    Zdroj: příběh Test na určování vzorů přídavných jmen

    POLEDNICE

    U lavice dítě stálo,

    z plna hrdla křičelo.

    „Bodejž jsi jen trochu málo,

    ty cikáně, mlčelo!

    ~

    Poledne v tom okamžení,

    táta přijde z roboty:

    a mně hasne u vaření

    pro tebe, ty zlobo, ty!

    ~

    Mlč! hle husar a kočárek —

    hrej si! — tu máš kohouta!“ —

    Než kohout, vůz i husárek

    bouch, bác! letí do kouta.

    ~

    A zas do hrozného křiku —

    „I bodejž tě sršeň sám —!

    že na tebe, nezvedníku.

    Polednicí zavolám!

    ~

    Pojď si proň, ty Polednice,

    pojď, vem si ho zlostníka!“ —

    A hle, tu kdos u světnice

    dvéře zlehka odmyká.

    ~

    Malá, hnědá, tváři divé

    pod plachetkou osoba;

    o berličce, hnáty křivé,

    hlas — vichřice podoba!

    ~

    „ „Dej sem dítě!“ “ — „Kriste pane!

    odpusť hříchy hříšnici!“

    Div že smrt jí neovane,

    ejhle tuť — Polednici!

    ~

    Ke stolu se plíží tiše

    Polednice jako stín:

    matka hrůzou sotva dýše,

    dítě chopíc na svůj klín.

    ~

    A vinouc je, zpět pohlíží —

    běda, běda dítěti!

    Polednice blíž se plíží

    blíž — a již je v zápětí.

    ~

    Již vztahuje po něm ruku —

    matka tisknouc ramena:

    „Pro Kristovu drahou muku!“

    klesá smyslů zbavena.

    ~

    Tu slyš: jedna — druhá — třetí

    poledne zvon udeří;

    klika cvakla, dvéře letí —

    táta vchází do dveří.

    ~

    Ve mdlobách tu matka leží,

    k ňadrám dítě přimknuté:

    matku zkřísil ještě stěží,

    avšak dítě — zalknuté.

    ZLATÝ KOLOVRAT

    I

    Okolo lesa pole lán,

    hoj jede, jede z lesa pán,

    na vraném bujném jede koni,

    vesele podkovičky zvoní,

    jede sám a sám.

    ~

    A před chalupou s koně hop!

    a na chalupu; klop, klop, klop!

    „Hola hej! otevřte mi dvéře,

    zbloudil jsem při lovení zvěře,

    dejte vody pít!“

    ~

    Vyšla dívčina jako květ,

    neviděl také krásy svět;

    přinesla vody ze studnice,

    stydlivě sedla u přeslice,

    předla, předla len.

    ~

    Pán stojí, nevěda co chtěl,

    své velké žízně zapomněl;

    diví se tenké, rovné niti,

    nemůže očí odvrátiti

    s pěkné přadleny.

    ~

    „Svohodna-li jest ruka tvá,

    ty musíš býti žena má!“

    dívčinu к boku svému vine —

    „ „Ach pane! nemám vůle jiné,

    než jak máti chce.“ “

    ~

    „А kde je, děvče, máti tvá?

    Nikohoť nevidím tu já.“ —

    ,, „Ach pane! má nevlastní máti

    zej tra se s dcerou domů vrátí,

    vyšly do města.“ “

    II

    Okolo lesa pole lán,

    hoj jede, jede zase pán;

    na vraném bujném jede koni,

    vesele podkovičky zvoní,

    přímo k chaloupce.

    ~

    A před chalupou s koně hopl

    a na chalupu: klop, klop, klop!

    „Hola! otevřte, milí lidi,

    ať oči moje brzo vidí

    potěšení mé!“

    Vyšla babice,

    (...více se dočtete ve zdroji)

    Zdroj: článek Karel Jaromír Erben Básně a překlady

    Vtipná a pro děti vhodná vánoční přání

    1. Schovej se, kapře, milý bratře, u dna v rybníce. Tuze moc lidí, po Tobě slídí, budou Vánoce.
    2. Děti mají vykulená kukadla na krásná vánoční svítidla. Vůně cukroví tvému nosu napoví, že rýma je pryč, tak koulovat se fič. Chceš-li vidět zlaté prasátko, možná zkoukni zrcátko ... že to není pravda, no aspoň že je sranda, vždyť po roce tu máme veselé Vánoce.
    3. Přeji vše, co se špatně balí .... to jest klid, pohodu a hlavně zdraví...
    4. Ahoj, prosím nevolej, až tohle dočteš. Nechci o tom, co Ti musím říct, mluvit do telefonu. Určitě Tě to hodně vezme, já to chápu a snad bude šance si promluvit o tom brzy osobně. Nechci, aby Ti tohle musel říkat někdo jiný, potřebuješ slyšet pravdu ode mne ... Ježíšek neexistuje!!!!!!!
    5. Kapr je v mrazáku, pěkně se vaří, všecko mám na háku, všecko se daří. Vánoční stromeček mi v plamenech svítí a všechny salónky sežraly děti, tak šťastné a veselé Vánoce.
    6. Veselou vánočku, ukecaného kapra, pichlavý stromeček, ale hlavně hodně vánoční pohody přeje XXX.
    7. Vzhledem k světové krizi, díky které se dostala do krize i moje peněženka, tak jsem se zmohl akorát na přání formou SMS. Na to ještě mám. P.S. Veselé Vánoce
    8. Letos nepřijdu! Sedím u lékaře, pak do lékárny, možná i do nemocnice naposled zadarmo ulehnu. Nezlob se na mě! Tvůj Ježíšek.
    9. Tak už jsou tu po roce, zase tyhle Vánoce, sleduju to za běhu, že jsou letos bez sněhu. Na ten já jsem marně čekal, ten v předpovědi pěkně kecal! Veselé Vánoce přeje XXX.
    10. Nechť množství dárků naruší statiku Vašeho příbytku a plameny z vánočního stromku šlehají co nejvýše. Hezké Vánoce Vám přejí XXX.
    11. Ano. Mohl jsem pro tebe vymyslet lepší přání a krásně. Jenže já si řekl NE. Když přání, tak pro všechny stejné. Proto šťastné a veselé vánoční svátky přeje XXX.
    12. Všem veselé Vánočky, zapomeňte na vločky. Letos bylo teplo, Ježíška to spletlo. Nepřinese nic, páč je strašnej hic. A tak jezte polárku u stromečku bez dárků. Přeju hezký Vánočky pro lidi, psy i kočky!
    13. Zima je letos naruby, bez sněhu jsou plané, nemám letní gumy na soby, takže končím, nezničím si saně. Ježíšek.
    14. Připravte si pelíšek, už k Vám míří Ježíšek! Dárky vozí podle chuti na saních i na peruti. Proto všichni těšme se, copak letos přinese.
    15. Hodně zdraví, štěstíčka, trochu toho Ježíška, a ať ti nezaskočí kostička, až do sebe budeš cpát toho kapříčka. Veselé Vánoce.
    16. Velmi vykutálené velkolepé veselé Vánoce, veskrze výjimečné vyžití ve 

    (...více se dočtete ve zdroji)

    Zdroj: článek Vtipné vánoční přání

    Poradna

    V naší poradně s názvem URČOVÁNÍ SLOVNÍCH DRUHŮ se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Pavla.

    jej

    Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Milda.

    Slovo jej může být jednak zájmeno a rovněž i citoslovce.
    Jej, ty jsi ale krásná Pavla. Jej je citoslovce.
    Uviděl jsem jej, jakmile vstoupil do dveří. Jej je zájmeno.

    Zdroj: příběh Určování slovních druhů

    Charakteristika literární postavy: Katniss Everdeenová

    Osnova:

    1. Katniss Everdeenová
    2. Vlastnosti a chování
    3. Katnissina rodina
    4. Vztahy a přátelé
    5. Splátce a symbol
    6. Vztah ke kraji a Kapitolu
    7. Zájmy a schopnosti
    8. Dojmy z Katniss
    9. Shrnutí

    Hunger games (= Hladové hry) jsou jedním ze současných literárních a filmových hitů. Tuto trilogii napsala Suzanne Collinsová a první díl vyšel v roce 2008, o čtyři roky později byl natočený i první díl. Hlavní hrdinkou je zde šestnáctiletá dívka Katniss Everdeenová, která žije se svojí rodinou ve velmi chudém Dvanáctém kraji. Katniss je hubené postavy, má šedé oči, milý úsměv a hnědé dlouhé vlasy, které často nosívá spletené do copu.

    Katniss je v knize i ve filmu kladnou postavou, přesto ne v každém čtenáři a divákovi vzbuzuje jen samé kladné pocity. U Katniss je těžké poznat, co si doopravdy myslí, své pocity ukrývá v sobě, nechce, aby ji někdo zranil. Špatně také navazuje nová přátelství, působí dost tvrdě a rozhodně. Za svým názorem si stojí a nemění ho. Katniss se také umí rozčílit, když se něco nedaří, nebo to není spravedlivé. Přestože pochází z chudého kraje, kde vzdělání není to hlavní, je vidět, že je chytrá a ví si rady. Katniss není ten typ, který by na sebe rád strhával pozornost, naopak příliš se jí to nelíbí, ale chápe, že někdy je pozornost dobrá a může ji pomoci, přesto ji nevyhledává a vlastně se ani neumí chovat tak, aby si lidi úmyslně získávala. Je třeba říct, že Katniss je opravdu věrná, pokud má někoho ráda, udělá vše, aby ho chránila, přestože se pak sama často vystavuje nebezpečí. Za svoji věrnost nežádá nic na oplátku. Po návratu z Arény smrti se Katniss snaží zlepšit život i jiné rodině, než je ta její. V posledním díle, kde se z ní povstalci snaží udělat symbol povstání, působí jako sebevědomá, tvrdá a tvrdohlavá žena, která si do ničeho nehodlá nechat mluvit a chce o svém osudu rozhodovat sama.

    Katniss žije ve Dvanáctém kraji spolu se svou matkou a mladší sestrou Prim. O otce přišla při výbuchu v dole. V podstatě tak ale ztratila i matku, která se ze smrti manžela nikdy úplně nevzpamatovala, a dokonce se po jeho smrti nestarala ani o své dcery a utápěla se v lítosti. Katniss a Prim hrozila smrt hladem, nakonec je zachránila právě Katniss, která pochopila, že musí převzít matčinu zodpovědnost a postarat se o ně. Katniss udělá vše, aby je dokázala uživit, a tím zase probere matku k životu. V podstatě se dá říct, že Katniss se o Prim stará jako matka a velmi ji miluje. Prim je jediná, komu Katniss bezpodmínečně věří a udělala

    (...více se dočtete ve zdroji)

    Zdroj: článek Charakteristika

    Zájmena záporná

    Posledním typem jsou zájmena záporná, jejich úkolem je popřít existenci osoby, věci, vlastnosti, stavu, děje. I některá záporná zájmena vznikla tak, že se přidala přípona k zájmenům tázacím.

    I u těchto zájmen se u párových částí lidských těl používá přípona -ma. Například: Žádnýma rukama by se toho nedotkli.

    Záporná zájmena: nikdo, nic,ničí, nijaký, žádný

    Skloňování záporných zájmen nikdo a nic:

    ZÁJMENA

    PÁDY

    NIKDO

    NIC

    1. pád

    Nikdo

    Nic

    2. pád

    Nikoho

    Ničeho

    3. pád

    Nikomu

    Ničemu

    4. pád

    Nikoho

    Nic

    5. pád

    -

    -

    6. pád

    O nikom

    O ničem

    7. pád

    S nikým

    S ničím

    Skloňování záporného zájmene ničí v jednotném čísle:

    ZÁJMENA

    PÁDY

    NIČÍ

    NIČÍ

    NIČÍ

    1. pád

    Ničí

    Ničí

    Ničí

    2. pád

    Ničího

    Ničí

    Ničího

    3. pád

    Ničímu

    Ničí

    Ničímu

    4. pád

    Ničího, ničí

    Ničí

    Ničí

    5. pád

    -

    -

    -

    6. pád

    O ničím

    O ničí

    (...více se dočtete ve zdroji)

    Zdroj: článek Všechna zájmena

    Autoři uvedeného obsahu

     Mgr. Jitka Konášová

     Mgr. Jana Válková

     Mgr. Jan Novotný


    testy na několikanásobný podmět
    << PŘEDCHOZÍ PŘÍSPĚVEK
    testy online 5rocnik urcovani vsech slovnich druhu
    NÁSLEDUJÍCÍ PŘÍSPĚVEK >>
    novinky a zajímavosti

    Chcete odebírat naše novinky?


    Dokažte, že jste člověk a napište sem číslicemi číslo třináct.