Facebook Síť X Pinterest email tisk

Téma

VYPRAVOVÁNÍ Z PRÁZDNIN


Dějová slovesa při vypravování

Při vypravování mají dějová slovesa velmi důležitou roli, jejich úkolem je totiž posouvat děj, žádné správné vypravování se bez nich tedy neobejde a nelze je při vypravování vynechat.

Zdroj: Dějová slovesa

Příběh

V příběhu ANDREJ BABIŠ se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Helena Polesná.

Mám nejen kVám dotaz spočítal NĚKDO z té PS a senatu koik volna mají učitelé za rok, to jsou jarní prázdnin, velké letní prázdniny a stále nějaká volna,ale NIKDO nemá odvahu to říci nahlasKdyž v TV byla info za kolik dřou hasiči tak se divím že to děají, zachraňují lidské životy, spadlou kočku do kanálu, pak kde se co stane a šustne tak jsou první jako na pomoc hasiči u všeh akcích a jaké mají platy, zodpovědnost jsem zdravotník a moc dobře vím jak to je u nás, a u hasičů mě to překvapilo,námaha fyzická,psychická, děsné mundury, technika a měsíčně údajně dle TV 18 000, jen nadšenec toto může dělat a neřvou jako učitelé že mají málo už to nemůžeme poslouchat.Prosím askavě nebojte se promluvit i o jiných zodpovědnějších profesích.Přeji hodně úspěchů v práci a zdravím H.Polesná

Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Jana.

Milá paní Polesná,
Váš názor o volnu učitelů je jaksi mylný. Každý ví o existenci letních, jarních prázdnin atd. Nicméně jsou to prázdniny pro děti, ne pro učitele. Mám totiž jednoho středoškolského učitele doma a má úplně stejnou délku dovolené jako každý jiný zaměstnanec - tedy pět týdnů a navíc má tu nevýhodu, že si jí musí vybrat vždy jen v letních měsících a ne když třeba rodina potřebuje. V době prázdnin sice neučí děti, ale ve škole být musí. Najde se tam totiž mnoho jiné práce. Žádné volno nemá. A pak také zapomínáte na to, že učitel příchodem domů ze školy práci nekončí jako hasič nebo koho jste dávala jako příklad. Téměř denně totiž sedí u další přípravy na druhý den. A nelžu Vám - někdy je to až do půlnoci. A to vážně nepřeháním. Já bych to tedy dělat nechtěla. A nejde jen o časovou stránku, ale hlavně o tu psychickou. Neumíte si možná ani představit, co obnáší učit některé puberťáky, ale to už je jiná stránka věci. Doufám, že Vám tohle vysvětlení postačí.

Zdroj: Příběh Andrej Babiš

Znaky vypravování

U vypravování je kladen důraz na dějová slovesa a konkrétní podstatná jména. Dále krátké věty (i jednočlenné), věty zvolací nebo přímá řeč, které zvyšují živost a větší působivost vypravování.

Jazykové prostředky

  • Dějová slovesa, podstatná jména, slova citově zabarvená
  • Kratší, jednodušší věty
  • Přímá řeč, zvolací věty
  • Přirovnání
  • Různé vrstvy jazyka

Zdroj: Vypravování

Konkrétní úkoly

1. Co vše jsem dělal/a o prázdninách?

1.1. Do šipek doplň činnosti / výlety, které jsi o prázdninách podnikl /a

(například: houbaření, výlet na lodi, návštěva ZOO atd.)


Diagram

1.2. Své odpovědi si porovnej se spolužáky. V čem se shodujete?

1.3. Napiš, kterou z činností svých spolužáků bys chtěl příští prázdniny podniknout?

(například: dovolená u moře)

2. Téma prázdnin se objevuje i ve filmech a knihách. Napiš jména knih / filmů, kde hlavní hrdina prožívá prázdniny.

(například: Harry Potter)

3. Seřaď chronologicky (postupně) následující události:

  1. Harry odjel na prázdniny do Zobí ulice k tetě Petunii a strýci Vernonovi.

  2. Harry opustil s Weasleyovými Zobí ulici.

  3. Každý den čekal na dopisy od svých přátel, ale žádný mu nepřišel.

  4. Po zmizení Dobbyho přijeli Harryho zachránit bratři Weasleyovi.

  5. Harry se dozvěděl, že mu dopisy vzal domácí skřítek Dobby, který ho navštívil.

  6. Harry se po skončení školního roku rozloučil na nástupišti se svými nejlepšími přáteli.

4. Vytvořte krátký prázdninový příběh obsahující tato slova (mohou být v jiném čísle, pádě, osobě)

  • VEČER, ZMRZLINA, BABIČKA, LOĎ, SLAVIT, PLÁČ, PRSKAVKA, NEHODA

5. Pokračuj ve vyprávění tohoto příběhu:

Konec prázdnin se už blížil, a my jsme stále naši prázdninovou záhadu nevyluštili. Už jsme začali ztrácet naději, že zjistíme, kdo za tím vším stojí a jak to dělá. Když v tom najednou ......










6. Vytvoř prázdninový komiks na téma: Zázrak u vody

a) Komiks

b) Ke komiksu vytvoř osnovu

c) Komiks převeď do vypravování


7. Z následující nabídky si vyber hlavní postavu prázdninového vypravování.

  1. Osamocený student cestující autostopem nebo pěšky po České republice

  2. Malý chlapec toužící se naučit plavat

  3. Středoškolačka chystající se na první brigádu

  4. Holčička trávící léto u babičky s dědou


7.2. Napiš vypravování s vybraným hlavním hrdinou.

7.3. K vypravování vytvoř heslovitou osnovu.

Zdroj: Pracovní list - vypravování o prázdninách

Příběh

V příběhu ANDREJ BABIŠ KONTAKT E MAIL se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Bohumil Jiroušek.

Přeji vše NEJ, hodně zdraví a pevné nervy Mému premiérovi Andreji Babišovi k jeho dnešním narozeninám.Vypusťte z hlavy "stádo" hlupáků, závistivců a jim podobných. Užijte v kruhu rodinném klid a pohodu.

Hezky den přeje Jiroušek Bohumil

Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Jana Fusková.

DOBRÝ DEN. Nelekejte se delšího komentáře, ale jedná se o důležitou věc, která by mohla mít velký dopad na širokou veřejnost. Navíc to není jen můj názor, proto jsem se rozhodla napsat. Jedná se o plánované změny ve výpočtu dovolené, které MPSV navrhuje. Z vlastní zkušenosti vím, že to není správné.
Nový systém výpočtu dovolené by velmi negativně dopadl na lidi s kratší pracovní dobou. Nevím, zda se ale vůbec někdo zamyslel nad tím, kdo vlastně tuto kratší pracovní dobu využívá. Jsou to většinou maminky s menšími dětmi a pak invalidní lidé třeba v chráněných dílnách, kde pracují téměř všichni na zkrácený úvazek. Obě tyto skupiny ale potřebují dovolenou mnohem více, než si myslíte. Maminky proto, aby mohly být více se svými malými dětmi a nemusely si platit drahé hlídání třeba v období prázdnin, kdy ne všude jsou v dosahu otevřené školky a školní družiny. Každé snížení počtu dní dovolené by znamenalo velkou komplikaci v rodinách hlavně ženám – maminkám. Druhou skupinou jsou nemocní lidé – invalidní, kteří nemají zkrácenou pracovní dobu jen tak pro nic za nic. Tito lidé díky svému zdravotnímu stavu prostě déle pracovat nemohou a většinou jdou na doraz svých možností. Proto právě oni potřebují mnohem více času na regeneraci. Tito lidé si neberou dovolenou, aby letěli na čtrnáct dní na Kanárské ostrovy, ale berou si jí průběžně během roku po dvou, třech dnech na odpočinek. Pokud jim tento odpočinek seberete, nezbude jim nic jiného, než chodit marodit, což se zaměstnavatelům určitě líbit nebude a může docházet k propouštění. Tito lidé těžko vstřebávají už jen fakt, že se tak neskutečně vzdálil jejich odchod do důchodu (hlavně ženám) a nyní mají přijít ještě o dovolenou (odpočinek). Proč hlavně ženám? Jednoduchý výpočet. Žena s dvěma dětmi odcházela do starobního důchodu v 55 letech a nyní má o deset let více. Opět větší negativní dopad na ženy než na muže - jako téměř vždy. To jsem ale už zabrousila na jiné téma.
Pokud jste můj příspěvek dočetl až sem, pak děkuji za Váš čas a třeba i malé zamyšlení nad tímto problémem. Možná máte jiný názor, nebo s tím prostě nemáte možnost nic udělat. Navíc - kdybyste měl řešit všechno, co si kdo vymyslí - asi byste nedělal nic jiného. Jsem přecejenom nicka v davu. Ale i tak nevadí, prostě jsem to zkusila. Problematiku jsem vylíčila přímo paní ministryni J. Maláčové, i když ani zde nemám jistotu, že to bude číst. Za pokus to ale stojí.

Děkuji za pozornost

Zdraví Fusková Jana

Zdroj: Příběh Andrej babiš kontakt e mail

Co je vypravování

Vypravování je útvarem slohového postupu vyprávěcího. Děj je jedinečný, neopakovatelný, uspořádaný podle časové nebo příčinné souvislosti. Vypravováním tak vlastně někomu chcete písemně sdělit něco, co se stalo. Cílem vypravování je především zachytit a objasnit událost v jejím průběhu. Hlavní vlastností, kterou se vypravování liší od obyčejného popisu děje, je bezesporu napětí. Základními kameny vypravování by proto měly být uvedení do děje, zápletka, stupňování napětí přecházející ve vyvrcholení a rozuzlení. Vypravování se používá v literatuře jako základ pro román, povídku a také epickou poezii.

Osnova

  • 1. Uvedení (seznámení s dějem, jeho otevření)
  • 2. Zápletka (napětí)
  • 3. Vyvrcholení
  • 4. Rozuzlení (uzavření děje, poučení, dojmy)

Vypravování může být rozčleněno také do pěti fází

  • 1. Expozice – úvodní situace, seznámení s postavami a prostředím
  • 2. Kolize – zápletka – určitý problém nebo konflikt, který se stupňuje
  • 3. Krize – vyvrcholení konfliktu
  • 4. Peripetie – zvraty, komplikace, obraty ve vyprávění vedoucí k poslední fázi vyprávění
  • 5. Rozuzlení a řešení situace

Osnova může být heslovitá, větná nebo citátová. V jedné osnově nestřídáme různé způsoby!

Zdroj: Vypravování

Pracovní list

Náměty pro vypracování pracovních listů naleznete zde.

Zdroj: Vypravování

Oblíbená témata

Mezi oblíbená témata patří:

  • Co vyprávěl starý dům
  • Moje největší životní chyba
  • Překročil jsem svůj stín
  • Nezapomenutelné prázdniny
  • Zdařilá policejní akce

Zdroj: Vypravování

Vypravování jako slohová práce

Písemná forma vyprávění bývá většinou promyšlenější a uspořádanější. Vypravování patří mezi nejpopulárnější slohové práce. Je to dáno především líbivostí a přístupností tohoto žánru. Vypravování má navíc poměrně jasně danou osnovu, což také výrazně přispívá k jeho oblíbenosti.

Vypravování začíná krátkým úvodem, v němž autor komentuje celý příběh z určitého odstupu. Následuje expozice, kde je již čtenář seznámen s časem a místem příběhu. Další odstavec je věnován představení zápletky, což je klíčová část každého vypravování. Jako čtvrtý odstavec následuje vyvrcholení, jehož hlavní složkou je takzvaná gradace, tedy stupňování napětí. Předposlednímu odstavci se říká rozuzlení a dojde v něm k vyřešení dříve nastolené zápletky. Chybět nesmí ani závěr, kde se vypravěč opět vrací do přítomnosti a glosuje celé dění s větším nadhledem.

Hlavním kritériem pro hodnocení vypravování je již zmíněná přítomnost napětí a gradace. Pokud tyto dvě věci váš text postrádá, nejedná se o vypravování, ale o pouhý popis děje! V takovém případě je hodnotitel nucen klasifikovat tento nedostatek jako nedodržení žánru, což má za výsledek nedostatečné hodnocení.

Aby bylo vypravování pro čtenáře zajímavé a příjemně se četlo, je potřeba, aby autor do svého textu zahrnul následující:

  • V úvodu vypravování se obvykle stručně představí hlavní postavy a prostředí. Vlastní vypravování lze rozčlenit do tří částí: 1. začátek děje, 2. zápletka, 3. rozuzlení zápletky. Závěr vypravování může obsahovat hodnocení, stručné zamyšlení nebo náznak k možnému pokračování.
  • K živému a pro čtenáře (posluchače) přitažlivému vypravování přispívá nejen zajímavé téma (tj. o čem se vypráví), nýbrž i volba vhodných jazykových a kompozičních prostředků: bohatá slovní zásoba, dějová slovesa, synonyma, obrazná pojmenování, přísloví, užití tvarů času přítomného pro vyjádření událostí minulých, citlivé užívání prostředků spisovných i nespisovných, přímá řeč a nepřímá řeč, promyšlená větná stavba, dodržování i porušování časové posloupnosti dílčích dějových složek vypravovaného příběhu.

Zdroj: Vypravování

1. Diktát na zájmena mě/mně

Slíbil mně, že mi pomůže s úkolem.

O mně s bratrem psali v novinách.

Přítel mě přesvědčil, abych se přestěhoval.

Pohled z okna mě donutil vzít si pláštěnku.

Strýc mě potkal nedaleko Pražského hradu.

Přišel mně pohled z prázdnin od dětí.

Dobrovolně mě s sebou nikdy nikam nevezmou.

Maturitní šaty na mně téměř visely.

Co o mně chceš vědět?

Všichni svatí stáli při mně.

Zdroj: Diktáty na hláskové skupiny mě / mně

Osnova vypravování

Když píšete vyprávění nebo příběh, měla by osnova začínat uvedením do děje, poté by měla následovat zápletka, vyvrcholení příběhu a rozuzlení. Případně je možné příběh rozdělit do pěti fází, kterými jsou: expozice (úvodní situace), kolize (zápletka), krize (vyvrcholení konfliktu), peripetie (zvraty a komplikace) a nakonec rozuzlení.

Zdroj: Osnova vzor

Ukázka vypravování o nevítané návštěvě

Příklad osnovy

  1. Prázdniny na venkově
  2. Stanování
  3. Strach
  4. Překvapení
  5. Veselá historka

Vzor vypravování

O prázdninách jsem jel k babičce a dědovi na venkov. Oslavil jsem tam také své narozeniny. Od rodičů jsem dostal stan, který jsem si přál.

Když se udělalo hezky, postavil jsem stan na louce u lesa. Chtěl jsem v něm s dědou přespat. Babička váhala, ale nakonec jsme ji přemluvili. Připravili jsme si spacáky, karimatky, baterku, polštářky a něco na čtení. Večer, když jsme se dokoukali na televizi, jsme přešli do stanu. Babička měla strach, že nám v noci bude zima.

Je tma. Jsou slyšet zvuky nočních ptáků. Zavrtal jsem se do spacáku. Chvíli jsme si s dědou ještě povídali. Za chvíli usínáme. Náhle mě něco probudí. Slyším dupání blízko našeho stanu. „Dědo, vzbuď se, někdo tady je,“ šeptám. „To je asi nějaké zvíře,“ odpoví děda. Za chvíli to začalo kňučet a přibližovat se k našemu stanu. Mysleli jsme, že je to liška. Nevítaná návštěva se dobývala do stanu. „Co uděláme?“ zeptal jsem se. Otevřeli jsme stan.

Ukázalo se, že to byl dědův pes Lesan. Oddychli jsme si. Lesana jsme poslali zpátky domů.

Ráno jsme to všechno vyprávěli babičce. Všichni jsme se tomu zasmáli. Příští noc nás Lesan hlídal.

Zdroj: Vypravování

Základní pravidla pro vypravování

1. Promyšlení tématu

Nejprve se musíte sami rozhodnout, o čem vlastně chcete vypravovat. Co má být tématem vaší slohové práce. Ideálním předmětem k vypravování jsou různé dobrodružné příběhy, příběhy podivných, zajímavých či komických setkání.

Pakliže se vám v poslední době nepřihodila žádná věc, o které byste chtěli vypravovat, můžete si svůj příběh vymyslet. Lze vypravovat originálně nějaký pohádkový příběh, nebo se můžete inspirovat ve fantasy.

2. Chronologie příběhu

Když si vymyslíte téma svého vypravování, měli byste si rozvrhnout, jak ho zpracujete. Jednoduchý a osvědčený princip je, že se budete přidržovat časové osy. To znamená, že vypravujete příběh tak, jak se skutečně odehrál. Tak vypadá i obecná kompozice slohových útvarů:

Úvod

Nejprve čtenáře seznámíte s prostředím, popřípadě postavami, které budou ve vašem příběhu figurovat. Je to krátké uvedení do situace.

Stať (zápletka, vlastní příhoda)

Postupně přejdete k jádru celého příběhu – odhalíte zápletku příběhu. Dobré je, když se pokusíte děj v tomto okamžiku vygradovat, vystupňovat problém. To je například ono komické setkání nebo vylekání se, dobrodružný zážitek a tak dále. Na tuto část vypravování je kladen největší důraz.

Závěr

V poslední části vypravování by mělo přijít rozuzlení zápletky, popřípadě nějaké poučení. Kupříkladu poté, co jste se vylekali podivných a strašidelných zvuků v temném lese, jste zjistili, že se v listí proháněl pouze zajíc, který byl z vás stejně vyplašený jako vy z něho.

3. Závěrečná kontrola

Pokud vám připadá, že se nějaké slovo v práci často opakuje, projděte celý text znovu a vždy, když v něm narazíte na toto slovo, podtrhněte si ho. Podle toho poznáte, jak často dané slovo v práci je. Tento postup vám také usnadní jeho nahrazování, protože ihned uvidíte, kde se slovo nachází.

Zdroj: Vypravování

Všeobecný úvod

1. Co je pro správné a přehledné sepsání vyprávění nezbytné? (Odpověď je ukrytá v tajence)

tajenka

1. Klíčová slova pro danou (nejen) prázdninovou činnost: vlak, auto, trasa, poznávání

2. Klíčová slova pro danou (nejen) prázdninovou činnost: helma, jízda, kolo

3. Klíčová slova pro danou (nejen) prázdninovou činnost: táborák, celta, spacák

4. Klíčová slova pro danou (nejen) prázdninovou činnost: krém, slunce, lehátko

5. Klíčová slova pro danou (nejen) prázdninovou činnost: voda, kruh, koupaliště

6. Klíčová slova pro danou (nejen) prázdninovou činnost: vlasec, podběrák, voda


Řešení: ___________


2. Chronologicky seřaď části, které by vypravování mělo mít:

ROZUZLENÍ, UVEDENÍ, VYVRCHOLENÍ, ZÁPLETKA

Napiš správné řešení:

1.

2.

3.

4.

3. Vyber správnou variantu:

Jiný výraz pro úvod je:

  1. expozice

  2. kolize

  3. krize

V úvodu by mělo být:

  1. stupňování konfliktu

  2. seznámení s prostředím

  3. řešení situace

Jiný výraz pro zápletku je:

  1. kolize

  2. krize

  3. rozuzlení

V části zvané krize se objevuje:

  1. vyvrcholení konfliktu

  2. seznámení s postavami

  3. řešení situace


4. Co by nemělo ve správném vypravování chybět?

P Í N E Ř B Y R
R P H L E D L
M P Á R Ř E
Á Ě L Y H
T Ř D M Á
Á T N Í L T
Y M B Á E E
D M Ř N
T F R R E Č Á Y

Prázdniny, dovolená, památky, venkov, pohled, stan, kolo, tábor, moře, rybaření, lehátko, domov, raft, hry, město.


5. Ke každé situaci doplňte tři vhodná zvolání:

Příklad: sjíždění řeky: "Všichni si vezměte záchrannou vestu!"

Jízda na kole s přáteli:

______________

______________

______________

Večer u táboráku:

______________

______________

______________

Stanování v lese:

______________

______________

______________

Rybaření s dědou:

______________

______________

______________


Cesta letadlem na dovolenou:

______________

______________

______________

Návštěva ZOO:

______________

______________

______________


Zdroj: Pracovní list - vypravování o prázdninách

V následujících větách najděte příslovce a vepište je do políček za větou:

Znenadání se objevil na kraji lesa jelen.

Podstatná jména mužského rodu podtrhněte modře.

Během letošních prázdnin jsem se naučil dobře plavat.

Nechte jim vzkaz, když je tam nenajdete.

Auto před námi jelo pomalu.

Správné odpovědi napište do sloupce vpravo.

Tak to jsem napsal špatně.

Naše nová paní učitelka vypadá přísně.

Já nahoru ale nedosáhnu.

Byli jsme okouzleni jejich přepychově zařízeným domem.

Zítra k nám přijede na návštěvu teta Mirka.

To snad nemyslíš vážně!

Možná ti tu knížku přinesu už v pondělí.


Zdroj: Cvičení na příslovce

ŘEŠENÍ některých úloh

1. Co je pro správné a přehledné sepsání vyprávění nezbytné?

1.



c

e

s

t

O

v

á

n

í





2.


c

y

k

l

i

S

t

i

k

a





3.




s

t

a

N

o

v

á

n

í




4.







O

p

a

l

o

v

á

n

í

5.




p

l

a

V

á

n

í






6.




r

y

b

A

ř

e

n

í






1. Klíčová slova pro danou (nejen) prázdninovou činnost: vlak, auto, trasa, poznávání

2. Klíčová slova pro danou (nejen) prázdninovou činnost: helma, jízda, kolo

3. Klíčová slova pro danou (nejen) prázdninovou činnost: táborák, celta, spacák

4. Klíčová slova pro danou (nejen) prázdninovou činnost: krém, slunce, lehátko

5. Klíčová slova pro danou (nejen) prázdninovou činnost: voda, kruh, koupaliště

6. Klíčová slova pro danou (nejen) prázdninovou činnost: vlasec, podběrák, voda

2. Chronologicky seřaď části, které by vypravování mělo mít:

Řešení:

  1. Uvedení
  2. Zápletka

  3. Vyvrcholení

  4. Rozuzlení

3. Vyber správnou variantu:

  • Jiný výraz pro úvod je:
    expozice
  • V úvodu by mělo být:
    seznámení s prostředím
  • Jiný výraz pro zápletku je:
    kolize
  • V části zvané krize se objevuje:
    vyvrcholení konfliktu

4. Co by nemělo ve správném vypravování chybět?

P Í N E Ř B Y R
R P H L E D L
M P Á R Ř E
Á Ě L Y H
T Ř D M Á
Á T N Í L T
Y M B Á E E
D M Ř N
T F R R E Č Á Y

Prázdniny, dovolená, památky, venkov, pohled, stan, kolo, tábor, moře, rybaření, lehátko, domov, raft, hry, město.

5. Ke každé situaci doplňte tři vhodná zvolání:

Jízda na kole s přáteli:

"Ten kopec asi nevyjedu"

"Bolí mě celé tělo."

"Budu tam první!"

Večer u táboráku:

"Zazpíváme si!"

"Opečeme si buřty?"

"Kdo umí hrát na kytaru?"

Stanování v lese:

"Bez baterky ven nejdu."

"Neslyšíš něco?"

"Ve spacáku mi je zima."

Rybaření s dědou:

"Bere!"

"Podej mi podběrák!"

"Vsaď se, že chytím větší!"

Cesta letadlem na dovolenou:

"Snad nespadneme."

"Můžu sedět u okýnka?"

"Nemůžu najít palubní lístek."

Návštěva ZOO:

"Nejvíc se mi líbí žirafy."

"Za chvíli bude cvičení slonů!"

"Sejdeme se u občerstvení."

Konkrétní úkoly

Seřaď chronologicky (postupně) následující události:

  1. Harry se po skončení školního roku rozloučil na nástupišti se svými nejlepšími přáteli.

  2. Harry odjel na prázdniny do Zobí ulice k tetě Petunii a strýci Vernonovi.

  3. Každý den čekal na dopisy od svých přátel, ale žádný mu nepřišel.

  4. Harry se dozvěděl, že mu dopisy vzal domácí skřítek Dobby, který ho navštívil.

  5. Po zmizení Dobbyho přijeli Harryho zachránit bratři Weasleyovi.

  6. Harry opustil s Weasleyovými Zobí ulici.

Zdroj: Pracovní list - vypravování o prázdninách

LITERÁRNÍ DÍLO

Jules Verne se od dětství snažil o literární tvorbu. Jeho básně, povídky, písně ani divadelní hry se ale nesetkaly s větším ohlasem. Díky návštěvám literárních klubů se mu ale podařilo vydat několik knih. Žánr svých knih změnil až poté, co se nadchl pro geografii, zvolil si pak nový žánr, a to cestopis. Nakladatel Pierre-Jules Hetzel mu pak v roce 1862 vydal román Pět neděl v balóně, který byl velmi úspěšný. Hetzl pak nabídl Verneovi smlouvu, podle níž měl Verne napsat za rok dva svazky, odměnou za to mu bylo finanční jistota. Zároveň ale věděl, že potřebuje mít peníze i v budoucnu, a tak investoval peníze na burze.

Část peněz padla vždy i na jeho zálibu v cestování. Zážitky z těchto cest pak často reflektoval do svých románů. Navštívil například Anglii, Skotsko, Skandinávii, USA, severní Afriku, Nizozemí, Německo a Dánsko.

Většina knih, které Jules Verne napsal, patřila do cyklu Podivuhodné cesty, který rozšířil jeho syn o dalších osm knih. Verne mimo tento cyklus také napsal ještě knihy Doktor Ox a Trosečník z Cynthie.

Seznam knih, které Jules Verne a poté jeho syn Michel Verne napsali do cyklu Podivuhodné cesty, v závorce je uveden rok/ období, kdy kniha vznikla:

  • Pět neděl v balóně (1863)
  • Dobrodružství kapitána Hatterase (1864 – 1866)
  • Cesta do středu Země (1864)
  • Ze Země na Měsíc (1865)
  • Děti kapitána Granta (1867 – 1868)
  • Dvacet tisíc mil pod mořem (1869 – 1870)
  • Okolo Měsíce (1870)
  • Plující město (1871)
  • Dobrodružství tří Rusů a tří Angličanů (1872)
  • Země kožešin (1873)
  • Cesta kolem světa za osmdesát dní (1873)
  • Tajuplný ostrov (1875)
  • Chancellor (1875)
  • Carův kurýr (1876)
  • Na kometě (1877)
  • Černé Indie (1877)
  • Patnáctiletý kapitán (1878)
  • Ocelové město (1879)
  • Číňanovy trampoty v Číně (1879)
  • Zemí šelem (1880)
  • Tajemství pralesa (1881)
  • Škola robinsonů (1882)
  • Zelený paprsek (1882)
  • Tvrdohlavý Turek (1883)
  • Hvězda jihu (1884)
  • Archipel v plamenech (1884)
  • Matyáš Sandorf (1885)
  • Robur Dobyvatel (1886)
  • Los číslo 9672 (1886)
  • Sever proti Jihu (1887)
  • Cesta do Francie (1887)
  • Dva roky prázdnin (1888)
  • Bezejmenná rodina (1889)
  • Zmatek nad zmatek (1889)
  • Oceánem na kře ledové (1890)
  • V pustinách australských (1891)
  • Tajemný hrad v Karpatech (1892)
  • Claudius Bombarnak (1892)
  • Malý Dobráček (1893)
  • Neobyčejná dobrodružství mistra Antifera (1894)
  • Plovoucí ostrov (1895)
  • Vynález zkázy (1896)
  • Milionář na cestách (1896)
  • Ledová sfinga (1897)
  • Na vlnách Orinoka (1898)
  • Závěť výstředníka (1899)
  • Druhá vlast (1900)
  • Ves ve vzduchu (1901)
  • Záhadné dobrodružství velrybářské lodi (1902)
  • Bratři Kipové (1902)
  • Cestovní stipendia (1903)
  • Drama v Livonsku (1904)
  • Pán světa (1904)
  • Zatopená Sahara (1905)
  • Maják na konci světa (napsal Michel Verne v roce 1905)
  • Zlatá sopka (napsal Michel Verne v roce 1906)
  • Trampoty páně Thompsonovy (napsal Michel Verne v roce 1907)
  • Honba za meteorem (napsal Michel Verne v roce 1908)
  • Lodivod dunajský (napsal Michel Verne v roce 1908)
  • Trosečníci z lodi Jonathan (napsal Michel Verne v roce 1909)
  • Tajemství Viléma Storitze (napsal Michel Verne v roce 1910)
  • Podivuhodná dobrodružství výpravy Barsacovy (napsal Michel Verne v roce 1919)

Další knihy mimo cyklus Podivuhodné cesty:

  • Kněz v roce 1839 (román psaný v letech 1846 – 1847, ale nedokončený, vydaný až v roce 1992)
  • Cesta pozpátku do Anglie a Skotska (1859 – 1860, vydaný v roce 1989)
  • Paříž ve dvacátém století (1863, vydaný v roce 1989)
  • Hrabě de Chanteleine (1864)
  • Edgar Poe a jeho dílo (1864)
  • Ilustrovaný zeměpis Francie (1866)
  • Strýček Robinson (1871, vydaný v roce 1991)
  • Historie velkých objevů (1870-1880)
  • Doktor Ox (1874)
  • Cesta na divadle (1881)
  • Trosečník z Cynthie (1885)
  • Včera a zítra (1910 – sbírka posmrtně vydaných novel)

Řada Verneových příběhů se dočkala i filmového zpracování:

  • Báječný kapitán Nemo
  • Carův kurýr
  • Cesta do nemožna
  • Cesta do středu Země
  • Cesta kolem světa za 80 dní
  • Cesta na Měsíc
  • Cesta na tajuplný ostrov 2
  • Dva roky prázdnin
  • Matyáš Sandorf
  • Michal Strogof
  • Na kometě
  • Po stopách trosečníků
  • Tajemství hradu v Karpatech
  • Tajemství Ocelového města
  • Tajuplný ostrov
  • Ukradená vzducholoď
  • Vynález zkázy
  • Willy Fog na cestě za dobrodružstvím

Zdroj: Jules Verne

Obsahy jednotlivých dílů

HARRY POTTER A KÁMEN MUDRCŮ

Dursleyovi žijící v Zobí ulici v Kvikálkově působili jako normální rodina s rozmazleným malým synkem Dudleym. Před světem se snažili utajit, že jsou příbuzní s Potterovými, které považovali za divné kvůli jejich „úchylce“. Jednoho dne se strýc Vernon vydal jako obvykle do práce. Cestou ale zažíval podivné situace. Měl pocit, že vidí kočku číst mapu, viděl podivně oblečené lidi, kteří se dokonce bavili o nějakých Potterových. Znejistilo ho to, doufal, že nemluví o jejich příbuzných Potterových. Když ve večerních zprávách slyšel o dalších podivných událostech, které se toho dne staly, tak se zeptal své ženy Petunie, jestli nemá nějaké zprávy o své sestře. Paní Dursleyová se na něj utrhla a oba odešli spát. Pan Vernon se před spaním ještě uklidnil, vždyť Potterovi ani jejich syn Harry se jich přece nijak netýkají. V noci před domem Dursleových se objevil profesor Brumbál s profesorkou McGonagallovou, ta se ho vyptávala, jestli vše, co dnes slyšela, je pravda. Brumbál ji potvrzoval, že Potterovi zemřeli v souboji s lordem Voldemortem a útok přežil jen Harry. Voldemort při útoku nejspíš zemřel. Harryho jedinými příbuznými byli Dursleyovi, kteří ale kouzelnický svět nenáviděli. Harry, kterého přivezl Hagrid, bude následujících několik let žít u této mudlovské rodiny.

Příběh pak pokračoval o deset let později. Ten den měl Dudley narozeniny, rozčiloval se, že dostal málo dárků, a tak mu rodiče slíbili další dva. Pak se s ním a jeho kamarádem hodlali vydat do zoologické zahrady, ale paní, která měla hlídat Harryho, si zlomila nohu, takže Harry musel jet s nimi. V autě Harry vyprávěl, že se mu zdálo o létající motorce. Dursleyovi to z nějakého důvodu rozčílilo. Harry v zoologické zahradě soucítil s hadem, kterého všichni otravovali. Překvapeně zjišťoval, že had mu rozumí. Dudley si všimnul, že had je aktivní a od terária odstrčil Harryho, kterého to rozzuřilo, v tom okamžiku zmizelo sklo terária a had se vydal ven, cestou na Dudleyho výhružně zasyčel. Pan Dursley to z nějakého důvodu dával za vinu Harrymu.

O letních prázdninách se pak Harry snažil trávit co nejvíc času mimo dům. Jedno ráno přišel do kuchyně, kde teta Petunie barvila Dudleyho staré oblečení, aby měl Harry stejnokroj do školy. Přišel tam i strýc Vernon a Dudley. Vernon poslal Dudleyho pro poštu, ten tam poslal Harryho. Harry kromě běžné pošty objevil dopis pro něj. Než ho ale stihl přečíst, strýc Vernon mu ho zabavil. Vernona a Petunii vyděsilo, že pisatelé věděli, že Harry spí v přístěnku, a tak mu přenechali jeden z Dudleyho pokojů. I následující dny přicházely do domu dopisy pro Harryho. Strýc Vernon nakonec rozhodl, že někam odjedou. Odjeli do hotelu, ale i tam je dopisy našly. Vydali se na ostrov, na kterém byla chatrč. Harry ležel na podlaze, pozoroval hodiny a sledoval, jak se blíží jeho narozeniny. V tu chvíli někdo zabouchal na dveře.

Za dveřmi stál Hagrid, který měl pro Harryho dort a dopis o přijetí na Školu čar a kouzel v Bradavicích. Harry se dozvěděl, že je čaroděj, stejně jako byli jeho rodiče. Dozvěděl se také, jak jeho rodiče zemřeli. Nakonec odešel s Hagridem, který ale předtím Dudleymu pro jeho nenažranost vyčaroval prasečí ocásek. Hagrid pak Harryho prosil, aby o jeho kouzlení nikomu neříkal.

Hagrid se s Harrym vydal do Londýna do Příčné ulice, kde se prodávalo kouzelnické zboží. Harry tam s podivem zjišťoval, že je v kouzelnickém světě slavný. Dozvěděl se, i proč tomu tak je. Kdo byl ten zlý čaroděj, který mu zabil rodiče. V Příčné ulici navštívili banku, kde Harry vybral nějaké peníze a Hagrid vyzvedl z trezoru 713 tajemný malý balíček. Společně s Harrym pak nakoupili potřebné věci do školy. Harry si došel k Ollivanderovi pro hůlku. Získal hůlku, která měla stejné jádro jako hůlka lorda Voldemorta. Harry od Hagrida dostal k narozeninám sovu. Poté se vrátil na zbytek prázdnin k Dursleyovým.

Dursleyovi ho odvezli prvního září do Londýna (jeli s Dudleym do nemocnice, nechat odoperovat prasečí ocásek). Dokonce ho doprovodili na nádraží, ale jen proto, aby se mu vysmáli. Protože měl najít nástupiště 9 a ¾, které samozřejmě nikde nebylo. Harryho tam nechali a ten byl bezradný, až uviděl rodinu, která se bavila o mudlech. Vydal se za ní a viděl, jak dva chlapci (dvojčata) probíhají přepážkou. Paní mu vysvětlila, jak na to. Harry se tak dostal na nástupiště. Harry se pokoušel dostat svůj kufr do vlaku, pomohla mu dvojčata, která se představila jako Fred a George Weasleyovi. Okamžitě je zajímalo, jestli má jizvu ve tvaru blesku. Harry z vlaku pozoroval sourozence Weasleyovi, kteří se vzájemně pošťuchovali. Dvojčata zbytku rodiny sdělila, že viděli Harryho Pottera. Paní Weasleyová ho litovala. Ve vlaku si k němu přisedl nejmladší chlapec ze sourozenců, Ron. Chlapci si spolu povídali. Ron mu představil svoji krysu Prašivku, Harry se zas dozvěděl, že se nesmí vyslovovat Voldemortovo jméno. Harry také zjistil, že je Ron chudý, ke svačině měl jen starý chleba, a tak koupil sladkosti pro oba. Jednou ze sladkostí, které chlapci jedli, byly čokoládové žabky. U nich vždy byla karta se slavnou osobností z kouzelnického světa. Harry měl kartu s Albusem Brumbálem. Chlapci se seznámili s dalším novým studentem Nevillem Longbottomem, který ztratil svoji žábu. Také se seznámili s dívkou Hermionou Grangerovou, před kterou se Ron ztrapnil, když chtěl ukazovat, jak umí čarovat a nepovedlo se mu to. Harry zjistil, že o kouzelnickém světě opravdu nic neví. Setkali se také s chlapcem Draco Malfoyem, který Rona jen urážel. Harry se Rona zastal, a tak získal nepřítele. Po příjezdu do Bradavic, vystoupili z vlaku a nasedli do člunů. Dorazili k hradu.

Ve škole je čekalo rozřazení do jednotlivých kolejí: Nebelvír, Mrzimor, Havraspár a Zmijozel. Rozřazení probíhalo pomocí Moudrého klobouku. Nový student si ho nasadil a klobouk rozhodl, do které koleje bude patřit. Když si klobouk nasadil Harry, tak klobouk nevěděl, kam ho zařadit, Harry ho požádal, aby ho nedával do Zmijozelu, Moudrý klobouk ho tak přiřadil k Nebelvíru, kde byl i Ron, Neville a Hermiona. Harry na slavnostní večeři spatřil učitele, který si ho nenávistně měřil. Zjistil, že profesor se jmenuje Severus Snape a učí lektvary.

Harry a jeho spolužáci se seznamovali s novým prostředím, učiteli a předměty. Při hodině lektvarů si na něj ale profesor Snape zasedl. Snape vůbec nezískal oblibu u nebelvírských studentů. Harry, aby si zlepšil náladu, šel s Ronem navštívit Hagrida, tam si v novinách přečetl, že někdo se pokusil vykrást u Gringottových trezor, který Hagrid předtím vyprázdnil.

Harrymu se velmi líbila hodina létání, zjistil, že má na létání talent. Na rozdíl od Nevilla, který z koštěte i spadnul a zlomil si zápěstí. U toho mu z kapsy vypadl Pamatováček, kterého mu vzal Draco a chtěl ho zanést někam na střechu. Harry to ale nechtěl dovolit, a tak ho pronásledoval. Podařilo se mu Pamatováčka chytit, když ho Draco hodil. Vše to z okna sledovala profesorka McGonagallová, která pro Harryho došla a odvedla ho do školy, kde vyzvedli dalšího studenta, který byl kapitánem nebelvírského famfrpálového mužstva. Harry se stal jejich novým chytačem. Malfoy pak vyzval Harryho na kouzelnický souboj uprostřed noci. Ron a Harry se v noci chystali vydat na souboj a Hermiona je chtěla zastavit, nechtěla, aby kvůli nim jejich kolej ztratila další body. Chlapci ji neposlechli, ale ona se nemohla vrátit na jejich kolej, protože duch, který hlídal jejich vchod do místnosti, odešel. Musela jít s chlapci, zjistili, že Draco neměl v plánu přijít na souboj, naopak tam poslal školníka, aby je tam nachytal a potrestal je. Povedlo se jim utéct a schovat se v jedné místnosti. V místnosti ale nebyli sami, byl tam obrovský trojhlavý pes, který stál na padacích dveřích.

Harry získal od profesorky McGonagallové úžasné koště Nimbus 2000 a začal trénovat. Při hodině kouzelných formulí neustále Hermiona poučovala Rona, který se jí po hodině posmíval. Hermiona to slyšela a brečela na záchodě. Chlapci mezitím byli na slavnosti v předvečer Všech svatých, když do místnosti vběhl profesor Quirrell s tím, že utekl trol. Všichni se evakuovali z hlavní síně do ložnic. Harry a Ron se ale vydali hledat Hermionu. Cestou potkali trola, kterého omylem zamknuli na dívčích záchodech, kde byla Hermiona. Nakonec se jim ale povedlo trola přemoct, což učitelé, kteří je našli, nedokázali pochopit. Hermiona to celé vzala na sebe, a tak se z nich stali přátelé.

Harryho čekal první famfrpálový zápas proti Zmijozelu. Byl velmi nervózní. Harryho koště ho ale zničehonic přestalo poslouchat a snažilo se ho shodit. Hermiona viděla, že profesor Snape si mumlá nějaké kouzlo, a domnívala se, že to on ovládá koště Harryho. Proto mu zapálila plášť. Harry znovu ovládnul své koště a vydal se za Zlatonkou, kterou se mu podařilo chytit, tak že ji spolknul. Společně se pak vydali za Hagridem s tím, že Snape chtěl odstranit Harryho a nejspíš se pokouší ukrást to, co hlídá trojhlavý pes. Hagrid jim tvrdil, že to není možné, že Snape to hlídá a že do toho mluvit může jen Nikolas Flamel. Přátelé začali zjišťovat, kdo je to Nikolas Flamel.

Blížily se Vánoce a Harry na svátky zůstával v Bradavicích. Dostal za úkol pátrat v knihovně po Nicolasi Flamelovi. Ron na svátky zůstal ve škole také. Harry byl velmi překvapený, když dostal na Vánoce nějaké dárky. Kromě Dursleyových (padesát pencí), dostal dárek od Hagrida i od paní Weasleyové a Hermiony. Dostal také jeden dárek, u něhož nebyl napsaný dárce. Dárek obsahoval neviditelný plášť. Harry ho využil, aby se dostal do zakázané části knihovny. Tam ale potkal školníka Filche a profesora Snapea. Schoval se v místnosti, kde bylo jen obrovské zrcadlo. Když se do něj Harry podíval, viděl sebe a své rodiče. Harry se tam vydal i s Ronem, ten ale v zrcadle viděl sebe, jak drží famfrpálový pohár a je prefekt. Harry tam chodil každý den, jednou tam potkal Brumbála, který mu vysvětlil, že v zrcadle viděl to, co si nejvíc člověk přeje. Zrcadlo již pak nikdy v té místnosti nebylo.

Harry nakonec zjistil, kdo je to Flamel díky čokoládovým žabkám. Zjistil, že je to jediný kouzelník, který vytvořil kámen mudrců. Přátelé se domnívali, že ho Snape chce ukrást. Harryho čekal další famfrpálový zápas, kterému měl soudcovat Snape. Harry v tomto zápase získal zlatonku extrémně rychle. Harry po zápase sledoval Snapea, který se sešel s Quirrellem, z jejich rozhovoru usoudil, že Snape potřebuje od Quirrella pomoct a Quirrell je příliš slabý, než aby mu mohl čelit.

Jednou přátelé v knihovně potkali Hagrida, což bylo dost nezvyklé. Navštívili pak Hagrida v jeho domě, kde zjistili, že má dračí vejce, které se brzy vyhlídne. Sledoval je ale i Malfoy. Večer se vydali za Hagridem, aby byli u toho, až se bude drak Norbert líhnout. Byli ale chyceni venku i s Malfoyem, který je udal. Čekal je školní trest a Hagrid se navíc musí Norberta vzdát.

Školní trest spočíval v tom, že měli s Hagridem jít do lesa a hledat zraněného jednorožce. V lese se rozdělili. Harry šel s Malfoyem, když procházeli lesem, viděli podivného tvora, jak pije krev jednorožce. Malfoy utekl a tvor se blížil k Harrymu. Harryho zachránil ale kentaur. Kentaur ho odvezl k Hagridovi a varoval ho před blížícím se nebezpečím. Na pokoji Harry našel neviditelný plášť, který předtím ztratil.

Harrymu se blížily závěrečné zkoušky. Nevěděl ani, jak je zvládl udělat. Soustředil se jen na bolest v jizvě a na to, co může udělat, aby kámen mudrců zachránil. Najednou mu došla podivná shoda náhod. Hagrid si nejvíc přál draka a najednou se objevil někdo, kdo měl náhodou dračí vejce u sebe. Harry, Ron a Hermiona zjistili, že ten podivný cizinec se vyptával i na Chloupka (tříhlavý pes) a Hagrid mu prozradil, jak se takový pes dá uklidnit (hudba). Kamarádi se rozhodli, že v noci projdou kolem Chloupka. Vydali se do zakázané chodby pod neviditelným pláštěm. Tam ale zjistili, že Chloupka někdo uspal. Harry seskočil padacími dveřmi první a ostatní skočili zatím. Dopadli na nějaké rostliny – Ďáblovo osidlo. To již obtočilo chlapce, Hermiona se z toho dostala a musela rozdělat světlo, aby rostlinu přemohla. To se jí po chvilce zmatku povedlo. Vydali se dál, dostali se do místnosti, kde bylo koště a létající klíče. Museli chytit klíč, který patřil ke dveřím. Harrymu se to podařilo. V další místnosti byly velké šachy, aby mohli jít dál, museli vyhrát. Ronovi se to povedlo i za cenu sebeobětování – skončil v bezvědomí. V další místnosti bylo několik lahví s různými lektvary. Jejich úkolem bylo přijít na to, který je pustí dál. Hermiona vypila lektvar, který ji vrátil zpátky a Harry šel dál sám. Dostal se až do poslední místnosti, tam ale nebyl Snape ale profesor Quirell. Najednou to nebyl nervózní ustrašený učitel. Harry se od něj dozvěděl, že se Harryho pokoušel zabít on, ne Snape. Naopak Snape se ho snažil chránit. Harry zjistil, že Quirrell neví, jak získat kámen. Donutil Harryho, aby se podíval do zrcadla. Harry v něm viděl, jak má kámen a dává si ho do kapsy. Kámen se opravdu ocitl v jeho kapse. Snažil se Quirrellovi lhát, že o kameni neví. Uslyšel ale jiný hlas, který říkal, že lže. Quirrell si sundal turban a Harry uviděl, že má vzadu na hlavě jiný obličej – Lorda Voldemorta, pustil si ho do srdce i mysli a pil kvůli němu krev jednorožce. Voldemort věděl, že má Harry kámen v kapse. Quirrell se ho pokusil získat, ale když se Harryho dotknul, tak se spálil. Harry se k němu schválně přimknul. Upadnul do bezvědomí a probral se na ošetřovně ve společnosti Brumbála. Brumbál přiznal, že kámen radši zničil. Řekl mu proč, se Quirrell nemohl Harryho dotknout.

Harry byl nakonec z ošetřovny propuštěn. Šel na oslavu ke konci roku, Nebelvíři ale byli velmi smutní, protože nevyhráli pohár. Brumbál ale ještě přiřadil několik bodů. Ronovi za šachovou partii, Hermioně za chladnou logiku, Harrymu za pevné nervy a odvahu a Nevillovi za odvahu postavit se přátelům. Nebelvíři vyhráli školní pohár.

Přátelé se vydali na prázdniny. Harry se na ně těšil, protože věděl, že Dursleovi neví, že on nesmí používat kouzla.

Zdroj: Harry Potter: Joanne Rowlingová

Autoři obsahu

 Mgr. Světluše Vinšová

 Mgr. Jitka Konášová

 Mgr. Jana Válková


slovní druh tři
<< PŘEDCHOZÍ PŘÍSPĚVEK
pražské památky velké písmena
NÁSLEDUJÍCÍ PŘÍSPĚVEK >>
příběhy k tématu

Pro velký zájem byla pohádka hrána i o prázdninách

Roman

Trefil jsem se, ale ještě prosím o ověření věty byla prodloužena až do konce prázdnin. Až- 8, konce 6 ? Díky

Počet odpovědí: 1 | Zobrazit odpovědi | Stálý odkaz | Odpovědět

Andrej Babiš

Jana

Milá paní Polesná,
Váš názor o volnu učitelů je jaksi mylný. Každý ví o existenci letních, jarních prázdnin atd. Nicméně jsou to prázdniny pro děti, ne pro učitele. Mám totiž jednoho středoškolského učitele doma a má úplně stejnou délku dovolené jako každý jiný zaměstnanec - tedy pět týdnů a navíc má tu nevýhodu, že si jí musí vybrat vždy jen v letních měsících a ne když třeba rodina potřebuje. V době prázdnin sice neučí děti, ale ve škole být musí. Najde se tam totiž mnoho jiné práce. Žádné volno nemá. A pak také zapomínáte na to, že učitel příchodem domů ze školy práci nekončí jako hasič nebo koho jste dávala jako příklad. Téměř denně totiž sedí u další přípravy na druhý den. A nelžu Vám - někdy je to až do půlnoci. A to vážně nepřeháním. Já bych to tedy dělat nechtěla. A nejde jen o časovou stránku, ale hlavně o tu psychickou. Neumíte si možná ani představit, co obnáší učit některé puberťáky, ale to už je jiná stránka věci. Doufám, že Vám tohle vysvětlení postačí.

Počet odpovědí: 0 | Stálý odkaz | Odpovědět

Andrej Babiš

Helena Polesná

Mám nejen kVám dotaz spočítal NĚKDO z té PS a senatu koik volna mají učitelé za rok, to jsou jarní prázdnin, velké letní prázdniny a stále nějaká volna,ale NIKDO nemá odvahu to říci nahlasKdyž v TV byla info za kolik dřou hasiči tak se divím že to děají, zachraňují lidské životy, spadlou kočku do kanálu, pak kde se co stane a šustne tak jsou první jako na pomoc hasiči u všeh akcích a jaké mají platy, zodpovědnost jsem zdravotník a moc dobře vím jak to je u nás, a u hasičů mě to překvapilo,námaha fyzická,psychická, děsné mundury, technika a měsíčně údajně dle TV 18 000, jen nadšenec toto může dělat a neřvou jako učitelé že mají málo už to nemůžeme poslouchat.Prosím askavě nebojte se promluvit i o jiných zodpovědnějších profesích.Přeji hodně úspěchů v práci a zdravím H.Polesná

Počet odpovědí: 2 | Zobrazit odpovědi | Stálý odkaz | Odpovědět

Andrej babiš kontakt e mail

Jana Fusková

DOBRÝ DEN. Nelekejte se delšího komentáře, ale jedná se o důležitou věc, která by mohla mít velký dopad na širokou veřejnost. Navíc to není jen můj názor, proto jsem se rozhodla napsat. Jedná se o plánované změny ve výpočtu dovolené, které MPSV navrhuje. Z vlastní zkušenosti vím, že to není správné.
Nový systém výpočtu dovolené by velmi negativně dopadl na lidi s kratší pracovní dobou. Nevím, zda se ale vůbec někdo zamyslel nad tím, kdo vlastně tuto kratší pracovní dobu využívá. Jsou to většinou maminky s menšími dětmi a pak invalidní lidé třeba v chráněných dílnách, kde pracují téměř všichni na zkrácený úvazek. Obě tyto skupiny ale potřebují dovolenou mnohem více, než si myslíte. Maminky proto, aby mohly být více se svými malými dětmi a nemusely si platit drahé hlídání třeba v období prázdnin, kdy ne všude jsou v dosahu otevřené školky a školní družiny. Každé snížení počtu dní dovolené by znamenalo velkou komplikaci v rodinách hlavně ženám – maminkám. Druhou skupinou jsou nemocní lidé – invalidní, kteří nemají zkrácenou pracovní dobu jen tak pro nic za nic. Tito lidé díky svému zdravotnímu stavu prostě déle pracovat nemohou a většinou jdou na doraz svých možností. Proto právě oni potřebují mnohem více času na regeneraci. Tito lidé si neberou dovolenou, aby letěli na čtrnáct dní na Kanárské ostrovy, ale berou si jí průběžně během roku po dvou, třech dnech na odpočinek. Pokud jim tento odpočinek seberete, nezbude jim nic jiného, než chodit marodit, což se zaměstnavatelům určitě líbit nebude a může docházet k propouštění. Tito lidé těžko vstřebávají už jen fakt, že se tak neskutečně vzdálil jejich odchod do důchodu (hlavně ženám) a nyní mají přijít ještě o dovolenou (odpočinek). Proč hlavně ženám? Jednoduchý výpočet. Žena s dvěma dětmi odcházela do starobního důchodu v 55 letech a nyní má o deset let více. Opět větší negativní dopad na ženy než na muže - jako téměř vždy. To jsem ale už zabrousila na jiné téma.
Pokud jste můj příspěvek dočetl až sem, pak děkuji za Váš čas a třeba i malé zamyšlení nad tímto problémem. Možná máte jiný názor, nebo s tím prostě nemáte možnost nic udělat. Navíc - kdybyste měl řešit všechno, co si kdo vymyslí - asi byste nedělal nic jiného. Jsem přecejenom nicka v davu. Ale i tak nevadí, prostě jsem to zkusila. Problematiku jsem vylíčila přímo paní ministryni J. Maláčové, i když ani zde nemám jistotu, že to bude číst. Za pokus to ale stojí.

Děkuji za pozornost

Zdraví Fusková Jana

Počet odpovědí: 0 | Stálý odkaz | Odpovědět

novinky a zajímavosti

Chcete odebírat naše novinky?


Dokažte, že jste člověk a napište sem číslicemi číslo třináct.