Informace od učitelek češtiny

HLAVNÍ STRÁNKA

  

SLOVNÍ DRUHY

  

DIKTÁTY

  

BÁSNIČKY

  

HÁDANKY

  
Téma

ZAHRAJTE MI TICHUČKO JAVOROVÉ HUSLE TEXT

Vysvětlení

Osobní zájmeno MY vyjadřuje podmět v množném čísle, a tím v podstatě určuje, že podmětem je skupina osob, do které patřím i já (my všichni včetně mě). Například: My (= naše skupina) se v lese neztratíme. My (naše skupina včetně mě) nemáme rádi lež.

Zájmeno MI je variantou výrazu mně. Zájmeno MI se tedy používá v 3. pádu u osobního zájmena já (komu? Čemu? Mně/mi). Zájmeno mi nikdy není podmětem vzhledem k pádům, ke kterým se vztahuje. Například: Půjč mi (= mně; mé osobě) tužku. Nelíbí se mi (mně; mé osobě) tvé lhaní.

Zdroj: Pravopis my / mi

Diskuze: Re: otevřený dopis

Vážený pane Kratochvílo, vše co chcete uveřejnit nám můžete zaslat na adresu redakce@netconsulting.cz. Text otevřeného dopisu bude převeden do formátu HTML. Soubory odeslané společně s dopisem budou zveřejněny u dopisu jako soubory ke stažení. V textu otevřeného dopisu budou naší redakcí umístěny reklamy.

Zdroj: diskuze Otevřený dopis
Počet odpovědí: 1

ZAHRAJTE MI TICHÚČKO

Zahrajte mi tichúčko,

javorové husle.

Nech mi ten môj synáčik

na chvílenku usne.

Hajaj, búvaj, Janíčku.

Hajajú hajajú

šla ti mať do háju.

Nazbiera tam kvietia,

odloží si dieťa.

Beliže mi beli,

môj anjelik biely,

nedám si ťa, nedám,

za tento svet celý.

Haju, haju, haju, haju.

A čože hrajú?

Veď ho radi majú.

Zdroj: Ukolébavky

Diskuze: Lety

Nepomohlo mi to

Zdroj: diskuze Lety
Počet odpovědí: 3

Tati, kup mi pejska

Jiří Žáček

Tati, kup mi pejska!

Nejlepší je štěně.

Budu ho brát na procházku

třeba stokrát denně.

~

Naučím ho štěkat.

Pro mě to nic není.

On mi bude na oplátku

radit při učení.

Zdroj: Jiří Žáček - básničky pro děti 4 sloky

Diskuze: plná moc zastupování vzor

Dobrý den.
Prad´te mi . Potřebují plnou moc na přípravu smlouvy

Zdroj: diskuze Plná moc zastupování vzor
Počet odpovědí: 3

Říkanka pro berušku

Jiří Žáček

Beruško,

půjč mi jednu tečku!

Třeba tu,

co máš na zadečku.

~

Musím ji napsat

za větou,

ať se mi slova

nepletou.

Zdroj: Jiří Žáček - básničky pro děti 4 sloky

Diskuze: Dekuji

Moc díky za Váš jednoduchý, přehledný a moc užitečný web. Vždy mi pomůže, když jsem s českým jazykem v úzkých.
V. Kruliš

Zdroj: diskuze Dekuji
Počet odpovědí: 0

SPI MÉ MALÉ POUPĚ

Spi, mé malé poupě,

Spi, malé holoubě.

Spi mi dobrou chvíli,

hodinu, tři, čtyři.

Anděl boží z nebe,

opatrujž mi tebe.

Aby tiše spalo,

ve zdraví zas vstalo,

děťátko.

Zdroj: Ukolébavky

Diskuze: Re: Lety

Řekne mi někdo mluvnické kategorie ke slovu lety (roky) ??????

Zdroj: diskuze Lety
Počet odpovědí: 3

Příklady ve větě

Maminka s láskou poslouchala ozvy srdce svého miminka.

Až přijdeš domů, hned se mi ozvi.

Ozvy dávných časů se stále nesly pokojnou krajinou.

Když budeš chtít, brzy se mi ozvi.

Zdroj: Ozvi se nebo ozvy se

Diskuze: hrázích-jaky je to slovni druh

Poraďte mi prosím jak mám určit slovní druh u slova hrázích.

Zdroj: diskuze Hrázích-jaky je to slovni druh
Počet odpovědí: 1

Ukázky ve větě

Text písně "Vím, že jsi se mnou" dojal většinu diváků.

Neodpojuj se a zůstaň se mnou online.

Buď se mnou a neodcházej.

jak to se mnou mluvíš?!?

Přítel to se mnou myslí vážně.

Počítáte se mnou ve firmě i do budoucnosti?

Zdroj: Se mnou nebo semnou

Diskuze: Re: určení slovního druhu

Jaký slovní druh je "jednoů v této větě: Je mi to jedno.

Zdroj: diskuze Určení slovního druhu
Počet odpovědí: 2

Zájmeno jenž

Vztažné zájmeno jenž je málo využívaným synonymem k zájmenu který. Mnoho lidí považuje toto zájmeno za zbytečné, komplikující text a mají problém s jeho skloňováním. Zájmeno jenž ale pomáhá lidem, jež se živí psaním, aby v textu neopakovali neustále jen zájmeno který.

Zdroj: Gramatika jenž

Diskuze: prosím o příklady

Dobrý den, byl by tu někdo hodný a napsal mi aspoň 5 vět se spojkou podřadící a 5 vět se spojkou souřadící ?? Děkuji :)

Zdroj: diskuze Prosím o příklady
Počet odpovědí: 1

Mezi trampy

napsal Zdeněk Rýdl

Někdy chtěla bych jít mezi trampy, zatím můžu jen doufat

sedět někde u ohníčku, písničky tam poslouchat.

~

Taková ta romantika, samý kamarádi,

když mi nejde postavit stan, pomůžou a rádi.

~

Zpěvníček jsem koupila si, Nedvědy mám ráda

na kytaru pár akordů, zahraji, a ráda.

~

Kolem jen ticho, dřevo praská, mihotaj se stíny

takovej ten prima pocit, že jseš mezi svými.

~

Ráno doma budík zvoní, se mi to jen zdálo ?

Už se těším na večer, no stačí mi i to málo !

Zdroj: Básně 8. třída

Diskuze: Básnička

Dobrý den chtěl bych se teda zeptat jestli by jste mi tu básničku dokázal vymyslet moc bych byl rád. Děkuji

Zdroj: diskuze Básničky pet slok
Počet odpovědí: 1

Cvičení

a) Učitel m_ dal za pět.

b) Do zahrady m_ nesmíme.

c) Housky m_ nechutnají.

d) Ukradli m_ mobil.

e) M_ se ničeho nebojíme.

Zdroj: Pravopis my / mi

Diskuze: jaký je slovní druh zřejmě

Může mi prosím někdo pomoct s určením slovního druhu u slova zřejmě? Například u věty Zřejmě bych chtěla asi moc.

Zdroj: diskuze Jaký je slovní druh zřejmě
Počet odpovědí: 2

1. diktát

Lékaři zatím nezjistili, jak by se mohlo předejít rakovině.

Řekni mi, co mám všechno udělat.

Paní učitelka nemá ráda, když píšeme propiskou.

Zapálený vědec pozoroval, jak medvěd černý loví lososy.

Pavla usilovně přemýšlela, proč u zkoušky neuspěla.

Nikdy nevěř tomu, kdo ti pochlebuje.

Dědeček mi vzkázal, abych přijel co nejdříve.

Komu jsem vyznal lásku, ti neprozradím.

V noci se mi zdálo o tom, že už jsou Vánoce.

Honza si nepamatoval, jak se to přesně událo.

Naši známí nám vyprávěli, kterak se seznámili.

Myslivec předvedl, co všechno ten den ulovil.

Těm, kdo se včas nepřihlásili, výhru nevyplatíme.

Zdroj: Diktáty na vedlejší větu předmětnou

Doplňovací cvičení online

kamarádi mě mile překvapili. stoleté babičce připravili opravdu velkolepou oslavu. Nemůžu se dočkat, až na  zahrádce rozkvetou ty nové růže. O  žádosti nemusel dlouho přemýšlet. Děti přítelkyně jsou dobří sportovci. Vítám vás, milí. kočce Lízince se narodila tříbarevná májová koťata. Se stavbou domu mi pomohli i  staří přátelé. Dozvěděl se o výhře a chtěl půjčit nemalý obnos. Na kolotoči to s odvahou nedopadlo dobře. rodiče předpokládali, že to zvládnu. Pavel už dlouho chodí s  sestrou. Nenaplnili jste představu, řekla dětem paní učitelka. nejmilejší zábavou jsou knížky. Spoluhráči mi do  skříňky nalepili opravdu zajímavé plakáty. Otočil se a vzal mi tužku. V domě kamarádky asi straší. nabídku na vyrovnání nepřijali. Zítra jdeme blahopřát tetě.


Moji a mojí v pravidlech českého pravopisu

Zdroj: Cvičení na moji x mojí

Malá zmoklá slepice

Jiří Žáček

Koko-koko-kolegyně,

kamarádky z ulice,

ještě na to myslím s děsem –

zdálo se mi včera, že jsem

malá zmoklá slepice!

~

Koko-koko-kolektivně

seděla jsem na hřadu,

snášela jsem, kdákala jsem

pronikavým kvočním hlasem,

když měl kohout poradu.

~

Koko-koko-koncem týdne

přišel sedlák: Puť, puť, puť!

Popadly mě silné dlaně:

Zejtra budeš na smetaně!

Zkrátka horor! Dobrou chuť!

~

Koko-koko-kolegyně,

Katko, Hanko, Alice –

upřímně mi odpovězte,

taky se vám zdává, že jste

malé zmoklé slepice?

Zdroj: Vtipné básně k recitaci pro děti z 5. až 8. tříd ZŠ

Ozvi sa mi gramatika

Gramaticky může dojít k chybě v použití tohoto spojení u cizinců, kteří jsou zvyklí, že v jejich rodném jazyce není zvratné zájmeno "se", ale "sa".

Zdroj: Ozvi se nebo ozvy se

Přednes

napsal Zdeněk Rýdl

Ve škole nám říkali, že " Bez práce nejsou koláče,"

ale taky, " Kdo neumí mluvit, bude jenom dřít a zapláče ".

~

Aby člověk uměl mluvit, to není jen klika,

je to přímo vědní obor, zvaný prostě " Rétorika ".

~

Pro začátek můžeš zkusit hrát si s jedním slovíčkem,

postavit se před zrcadlo a sledovat, no, jaký jsem ?

~

Pak si vyber pro svou třídu, nějakou tu básničku,

záleží na intonaci a ne jenom na slovíčku !

~

Text se musíš naučit, bez toho to nejde,

pak tě čeká trochu trémy, ale i to nakonec přejde !

Zdroj: Básně pro 5. třídu

Horečka

napsal Zdeněk Rýdl

Ráno jsem se probudila, svět se se mnou houpá,

u postele hejno myší, tuleň se na mě kouká.

~

Venku bliká modrý světlo, něco se tam děje !

U postele cizí pán, tak si říkám, " Zle je ".

~

A maminka je taky divná, sahá mi na čelíčko,

vypadá tak ustaraně, a proč mi říká holčičko ?

~

Pak přinesla mokrej hadr, bóžičku to mě studí,

proč ten pán tu chodí v botech a nikdo ho neprudí ?

~

Pak to všecko padá do tmy, jenom si tak hlesnu,

do školy, že dneska nejdu, slyším už jen ve snu.

Zdroj: Básně pro 5. třídu

Ozvi se mi pravopis

Pravopis tohoto spojení je daný tím, že se jedná o sloveso v rozkazovacím způsobu ve druhé osobě, tím pádem je koncovka -i.

Zdroj: Ozvi se nebo ozvy se

USPÁVANKA

Usínej s mou rukou pod hlavou

a nech si něco hezkýho zdát,

ve snu totiž všechny děti dostanou,

všechny hračky, co můžou si přát.

Pusu mi dej a zavři už víčka, ty můj korálku pro štěstí,

ze sna se směj, jsi má života svíčka,

tak dobrou, všechny děti už spí.

I princezny už leží v postýlkách,

všichni draci už jsou dávno pryč,

tak se uveleb ve svejch peřinkách,

zamykám ústa a schovávám klíč.

Pusu mi dej a zavři už víčka,

ty můj korálku pro štěstí,

ze sna se směj, jsi má života svíčka,

tak dobrou, všechny děti už spí.

Pusu mi dej a zavři už víčka,

ty můj korálku pro štěstí,

ze sna se směj, jsi má života svíčka,

tak dobrou, všechny děti už spí.

Usínej s mou rukou pod hlavou

a nech si něco hezkýho zdát,

ve snu totiž všechny děti dostanou,

všechny hračky, co můžou si přát.

Pusu mi dej a zavři už víčka,

ty můj korálku pro štěstí,

ze sna se směj, jsi má života svíčka,

tak dobrou, všechny děti už spí.

Zdroj: Ukolébavky

2. diktát

Zařídila jsem, aby nepotřebné oblečení odvezli.

Kdo o něm šířil pomluvy, Jirka nevěděl.

Děti pozorovaly, kterak se srny blíží k jabloním.

Opravdu jsem netušil, že by tě to potěšilo.

Iveta zaujatě pozorovala, jak vychází slunce.

Jonáš slíbil tatínkovi, že se bude ve škole víc snažit.

Přemítal nad tím, co mu sdělil starosta obce.

Aby o mé nemoci mluvil, jsem nechtěla.

Zítra nám cestovní kancelář upřesní, odkud budeme odjíždět.

Poraď mi prosím, jak mám příklad správně vypočítat.

Rodina stále neví, co se pratetě stalo.

Vzkázala mi, ať přijdu včas a slušně oblečený.

Kde se nachází poklad, jsem Karlovi neprozradila.

Zdroj: Diktáty na vedlejší větu předmětnou

Co má obsahovat osnova

Jak tedy dobře napsat osnovu slohové práce? Měla by být stručná a vypichovat ty nejdůležitější body či události z celého díla. Text by měl být rozdělen do tří základních celků, kterými jsou úvod, stať a závěr.

Úvod

Úvod slouží k seznámení čtenáře s tématem, o němž bude práce pojednávat. To by mělo být nastíněno nejprve obecně, postupně zúženo až na námět, který konkrétní práce řeší. Úvod může také nastolit nějakou otázku, na kterou hledáte odpověď, nebo vysvětlovat, proč se daným tématem zabýváte.

Stať

Jedná se o samotný příběh, popis nebo vyprávění. Nemá ustálenou podobu. Ideální ale je, pokud obsahuje alespoň tři odstavce, samozřejmě v závislosti na rozsahu celé slohové práce. Ve stati by měly být vyjádřeny hlavní myšlenky textu, které jsou dále rozvíjeny. Při formulování jednotlivých bodů stati je dobré postupovat od obecného ke konkrétnímu a na základě toho tvořit jednotlivé odstavce, podobně jako kapitoly či podkapitoly v knize. Jako pomůcku při hledání optimálního názvu bodu v osnově lze využít volné psaní nebo myšlenkové mapy.

Závěr

Slouží ke shrnutí toho, o čem text pojednával, k odpovědi na otázku nastolenou v úvodu práce a k formulování toho, co z textu vyplývá, tedy k jakým závěrům autor došel.

Zdroj: Osnova vzor

Řešení

a) I; Učitel dal mně (mé osobě) za pět.

b) Y; Do zahrady naše skupin nesmí (my všichni včetně mě do zahrady nesmíme).

c) I; Housky mně (mé osobě) nechutnají.

d) I; Mně (mé osobě) ukradli mobil.

e) Y; Naše skupina se ničeho nebojí (my všichni včetně mě se ničeho nebojíme).


Zdroj: Pravopis my / mi

Autoři obsahu

Mgr. Jitka Konášová

Zdeněk Rýdl

Gabriela Štummerová

Mgr. Jana Ženíšková

Mgr. Světluše Vinšová

Mgr. Jana Válková


PravopisČeský

O nás

Kontakt

Ochrana osobních údajů a cookies

SiteMAP

RSS