Téma
ZTRACENÁ TETA MILOŠ KRATOCHVÍLE
OBSAH
Ztracená teta
Miloš Kratochvíl
Nikdo tak rád necestuje
jako teta Alžběta,
každou chvíli sbalí kufr
a vyrazí do světa.
~
V neděli nám oznámila,
že vyráží na sever,
včera volá: „Stal se malér!
Asi jsem si spletla směr“.
~
Říkala, že místo sněhu
je tam poušť a velbloudi,
má strach, i když neví, kde je,
že ještě víc zabloudí.
~
Hned nám ale vysvětlila,
proč to takhle dopadlo:
„Nechala jsem doma brýle
a spletla si letadlo.
~
Brýle leží na kredenci,
rychle mi je pošlete
a přibalte letní šaty,
snad je někde najdete“.
~
Našli jsme šaty i brýle,
tím však končí naděje.
Kam je máme tetě poslat,
když sama neví, kde je?
Zdroj: článek Vtipné básně k recitaci pro děti z 5. až 8. tříd ZŠ
Příběh
Ve svém příspěvku MILOŠ KRATOCHVÍL BÁSNĚ K RECITACI se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Nikola.
Básničky jsou velmi hezké
Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Michal.
Básnička se mi moc líbí a ve čtvrtek příští týden ji budu recitovat ve škole.
Zdroj: příběh Miloš kratochvíl básně k recitaci
Miloš Kratochvíl - životopis
Miloš Kratochvíl se narodil v roce 1948 v Praze. Vystudoval Střední průmyslovou školu potravinářské technologie. Pak ale změnil obor, podal si přihlášku na Karlovu univerzitu obor žurnalistika a byl přijat. Studium ale nakonec nedokončil. V roce 1970 se stal sportovním redaktorem v časopisu Stadion. Pak se vrhl na spisovatelskou dráhu a působil takříkajíc na volné noze. Začal psát prózu pro dospělé, scénáře, texty písniček, poezii, fejetony i pohádky.
Miloš Kratochvíl vydal několik básnických sbírek určených pro děti, například: Potkal kočkodán kočkonora (2000); Hodina smíchu (2000); Zapište si za uši (2001); Deset malých Bohoušků (2002); Létající koště (2003); Slavné pohádky s oponou (2017).
Zdroj: článek Miloš Kratochvíl básně k recitaci
Turistická příhoda s detektivní zápletkou
Jiří Žáček
Na Šumavě
v háji břízek
zaběhl se pěkný řízek.
Usmažený,
libový –
zmizel někde ve křoví.
~
Zaběhl se jedné tetě,
co tu byla
na výletě.
Utekl jí z batohu –
víc vám říci nemohu.
~
A ta teta
celá divá
zavolala detektiva.
Zavolala Holmesa,
ať jde na to
od lesa.
~
Co jí na to
Holmes poví?
– Usmažila si ho nový!
Já mít hlavu vševěda –
už ho snědla
medvěda!
~
Já vám klaním,
haudujudu,
vaše oběd být už v čudu.
Pozdě honit bycha, yes.
Těšilo mě.
Dobrý dnes!
Zdroj: článek Vtipné básničky od známých autorů
Poradna
V naší poradně s názvem VYPLÝVÁ NEBO VYPLÍVÁ se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Miloš Kvasnička.
Ze zkušeností na zahrádce vyplývá, že vyplít zahradu je nejlépe po vlahém dešti. Jenže nemám čas a vyplívám záhonky za sucha. To by šlo, ne?
Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Milda.
Šlo by to, ale není to hezky česky. Moc se snažíte uplatnit slovo vyplívám. Mnohem lépe to vypadá takto:
Ze zkušeností na zahrádce vyplývá, že vyplít zahradu je nejlépe po vlahém dešti. Jenže nemám čas a tak pleji záhonky za sucha.
Zdroj: příběh Vyplývá nebo vyplívá
Holky Lídlový
napsal Zdeněk Rýdl
U nás máme taky Market, říkáme tam " V Lídlu " !
Kupujem tam všecko možný, no, hlavně něco k jídlu !
~
Prodavačky usmívaj se, ve sluchátkách, asi disko,
všude je tu samej vozík, lidi tu maj k sobě blízko !
~
Paní stojí na prostředku, prej neví co chtěla,
kolona jak na dálnici, stejně si nevzpoměla !
~
Jedna teta řekla mamce, no, trochu se svěřila,
zákazník je zákazník, ale někdy je to i síla !
~
Ráno čerstvé pečivo, kdo zkusil, ten to ví,
taťka říká, " Velké díky, vy naše Holky Lídlový "
Zdroj: článek Básničky pro děti k recitaci 5. třída
V následujících větách najděte příslovce a vepište je do políček za větou:
Zdroj: článek Cvičení na příslovce
4. Pozor, nejprve si uvědomte, zda jde o podstatné jméno, nebo o přídavné jméno, a pak správně doplňte i/y
Zdroj: článek Test na určování vzorů přídavných jmen
Psát kdykoli, nebo kdykoliv?
Není rozdíl, použijeme-li kdykoli nebo kdykoliv (podobně jako kdokoli nebo kdokoliv , cokoli nebo cokoliv , kamkoli nebo kamkoliv , ačkoli nebo ačkoliv , odkudkoli nebo odkudkoliv a podobně), protože ani jedna varianta nenese žádný stylový příznak (není ani knižní, ani zastaralá) a jde o dvě zcela rovnocenné podoby zakončení: -koli a -koliv .
Důležité však je, abychom v jednom textu pro stejné případy volili jednotnou podobu .
Správně tedy můžete psát například:
Kdykoliv /kdykoli teta přijela, něco nám dovezla. Přineste do výtvarné výchovy cokoli /cokoliv , co se bude k podzimnímu tématu hodit. Tato nemoc může postihnout kohokoli /kohokoliv z nás.Jakkoli /jakkoliv se rozhodne, vždy to bude špatně.
Zdroj: článek Kdykoliv nebo kdykoli
V následujících větách najděte zájmena a vepište je do políček za větou
Zdroj: článek Cvičení na zájmena
LEVANDULE
"Víš ", povídám Andule,
"jak voní levandule ?"
Začala se usmívat:
"Ty mi chceš tu kytku dát? "
~
Já však zůstal nad věcí.
Šli jsme v ZOO ke kleci,
kde lev, statný zvířat král,
za mřížemi tvrdě spal.
~
Přistrčil jsem Anču blíž:
"Čichni k němu přes tu mříž
a pak mi sděl plynule,
jak voní LEV ANDULE! "
Zdroj: článek Miloš Kratochvíl básně k recitaci
LÉTAJÍCÍ KOŠTĚ
Kdo má letadlo a prachy,
já se však míň třesu strachy
za dva dny svět obletí,
na létacím koštěti.
~
Letí nízko, s žádným rykem,
nesviští jak raketa,
a jak už je jeho zvykem,
cestou ještě zametá!
~
Prosím vás, při dalším letu
dejte přednost koštěti.
Můžete tím pomoct světu
aspoň trochu od smetí...
Zdroj: článek Miloš Kratochvíl básně k recitaci
Cihly
Miloš Kratochvíl
Povídala cihla cihle
trochu vztekle, trochu zjihle:
„Kdekdo si po světě jezdí,
jen my tu tvrdneme ve zdi!“
~
Druhá cihla cihle řekla:
„Divím se ti, že jsi vzteklá.
Nestěžuj si! Tvař se mile!
Jsme přece v nádherné vile
a ležíme, kam se ženou
lidé jen na dovolenou.
~
Zedník, co do zdi dával tě,
je teď prý taky na Maltě!“
Zdroj: článek Vtipné básničky k recitaci pro děti
Test na koncovky podstatných a přídavných jmen
Slova v závorce dát do uvedeného pádu (z prvního slova udělat přídavné jméno, druhé slovo zůstane podstatným jménem).
Příklad: (strýc, pes – 1. pád, č. mn.) ......................... na mě vrčeli. = Strýcovi psi na mě vrčeli.
(kouzelník, trik – 1. pád, č. mn.) ............................................ se mi líbily.
(zemědělec, obilí – 1. pád, č. j.) ..................................................... bylo v srpnu posečeno.
Přespali jsme v (teta , dům – 6. pád, č. j.) ............................................. .
Slyšeli jsme o (odborník, zkušenost – 6. pád, č. mn.) ......................................... .
S (dělník, výkon – 7. pád, č. mn.) ................................. byl ředitel spokojen.
Při zkoušení šel k (učitel, stůl – 3. pád, č. j.) ................................ .
Můj osud je v (lékař, ruka – 6. pád, č. mn.) .......................................... .
Nakoupil krmení pro (děda, pes – 4. pád, č. mn.) .................................... .
Blesk zasáhl (soused, stavení – 4. pád, č. j.) ...................................... .
Po loukách se proháněli (farmář, kůň – 1. pád, č. mn.) ................................. .
(horolezec, provaz – 1. pád, č. mn) ............................... byly krátké.
Četli jsme v knize o (Neruda, pomník – 6. pád, č. j.) ............................ .
Do (sestra, památník – 2. pád, č. j.) .................... jsem nakreslila obrázek.
S (Azor, štěně – 7. pád, č. mn.) ........................... jsme jeli na výstavu.
Řešení:
Kouzelníkovy triky se mi líbily.
Zemědělcovo obilí bylo v srpnu posečeno.
Přespali jsme v tetině domě / domu.
Slyšeli jsme o odborníkových zkušenostech .
S dělníkovými výkony byl ředitel spokojen.
Při zkoušení šel k učitelovu stolu.
Můj osud je v lékařových rukách / rukou.
Nakoupil krmení pro dědovy psy.
Blesk zasáhl sousedovo stavení.
Po loukách se proháněli farmářovi koně.
Horolezcovy provazy byly krátké.
Četli jsme v knize o Nerudově pomníku .
Do sestřina památníku jsem nakreslila obrázek.
S Azorovými štěňaty jsme jeli na výstavu.
Zdroj: článek Cvičení na přídavná jména
Bajka
Miloš Kratochvíl
Zbláznil se kos do kosice,
láska ho tak pomátla,
přestal zpívat na osice –
začal si hrát na datla!
~
Jenže stromy nejsou z vosku,
jak poznal ten naiva...
Teď má těžký otřes mozku
a už ani nezpívá.
Sedí v trní, jen se chvěje,
v hlavě bzučí tisíc vos.
A kosice? Té už pěje
na osice jiný kos!
~
Z toho plyne poučení:
Když si člověk nebo pták
hraje na něco, čím není,
tak dostane na zobák.
Zdroj: článek Vtipné básničky o zvířatech
ČTYŘI KOČKY
Žily čtyři černé kočky
v jednom starém domě,
čtyři patra byla pro ně,
páté bylo pro mě.
~
V prvním patře bydlí kočka
s nejdelšími vousy
a ta druhá si celý den
brouskem drápy brousí.
~
Kočka ze třetího patra
pořád někde slídí
a ta čtvrtá chodí tiše
jako když se stydí.
~
Co se děje v pátém patře?
Tam já mám svou skrýš.
Bojím se těch černých koček
já jsem totiž myš.
Zdroj: článek Miloš Kratochvíl básně k recitaci