JAZYKOLAMY Ž je jedno z témat, o kterém se můžete dočíst v našem článku. Za jazykolam se považují slovní spojení a věty, které obsahují těžce vyslovitelná slova a spojení slov. Úkolem jazykolamu je procvičit výslovnost a případně i rozmluvit jedince před nějakým veřejným vystoupením. Jazykolamy jsou nedílnou součástí procvičování výslovnosti nejrůznějších mluvčích, moderátorů, zpěváků a herců. Ke správnému vyslovení jazykolamů je potřeba mít procvičené řečové ústrojí, zároveň mít silnou vůli a nevzdávat se.
Přehled jazykolamů
V následujícím přehledu jsou vypsány české jazykolamy, které slouží k procvičení výslovnosti různých hlásek. Před nastudováním seznamu jazykolamů si je třeba uvědomit, že některé jazykolamy jsou vhodné k procvičení více hlásek a hláskových skupin. Proto by se v seznamu daly zařadit k více hláskám. Každý člověk by si měl tedy sám zvolit jazykolamy, které mu vyhovují. U kratších jazykolamů obvykle platí, že je vhodné je opakovat několikrát za sebou.
Zdroj: článek Jazykolamy
Jak na procvičování
U jazykolamů musí být zřetelná výslovnost a výrazná artikulace. Mluvčí si nemůže jazykolam jen tak zamumlat pod vousy. Pak by procvičování jazykolamů zcela postrádalo smysl. Jazykolamy mohou trénovat nejen dospělí lidé, ale i malé děti. U dětí je hlavní, aby je to bavilo a nebraly to jako nudnou povinnost.
Při procvičování jazykolamů se doporučuje začít pomalým tempem a postupně zrychlovat. Je vhodné se také nezaměřovat jen na jeden typ jazykolamů. Je potřeba si ještě uvědomit, že umět vyslovit jazykolamy není zárukou pro dráhu řečníka.
Zdroj: článek Jazykolamy
JAZYKOLAMY OBSAHUJÍCÍ SLOŽITÁ SLOVA
Jazykolamy, které obsahují nejtěžší česká slova na výslovnost.
- A to mám pracovat na tom nejneobhospodařovávatelnějším pozemku?
- Byla by libo zaneřáděná bedna nebo byla by libo nezaneřáděná bedna?
- Co není institucionizovatelné je neinstitucionizovatelné.
- Dílo nedorostlo pro kritiku.
- Hexakosioihexekontahexafobie. (Toto slovo je označením pro strach z čísla 666)
- Instituce institucionalizovaly institucionalismus.
- Iqaqa laziqikagika kwaze kwaqhawaka uqhoqhoqha. (Toto sice není český jazykolam, ale je považovaný za jeden z nejtěžších jazykolamů na světě, v překladu znamená: Skunk spadl dolů a zlomil si hrtan.)
- Když napíšeš, že napíšeš, tak napiš a nepiš, že napíšeš, když nenapíšeš. To já, když napíšu, že napíšu, tak napíšu a nepíšu, že napíšu, když nenapíšu.
- Krok ke zproletarizování všech vrstev.
- Měla babka v kapse brabce, brabec babce v kapse píp. Zmáčkla babka brabce v kapse, brabec babce v kapse chcíp.
- Na anesteziologickoresuscitačním oddělení resuscituje anesteziolog.
- Na otorinolaryngologii ordinuje otorinolaryngolog.
- Naše lomenice je mezi lomenicemi ta nejlomenicovatější lomenice.
- Naše okenice je ze všech okenic ta nejokenicovatější.
- Naše popelnice je mezi popelnicemi ta nejpopelnicovatější popelnice.
- Naše posvíceníčko je ze všech posvíceníček to nejposvíceníčkovatější posvíceníčko.
- Náš Popokatepetl je ze všech Popokatepetlů nejpopokatepetlovatější Popokatepetl.
- Nejkulaťoulinkatější.
- Nejkulaťoulinkatější kulička se kutálela po nejkulaťoulinkatější kuličce.
- Nejneobhospodařovávatelnějšími.
- Nejneosamostatňovávatelnějšími.
- Nejneospravedlňovávatelnějšími.
- Nejspravedlivější je krasobruslařský rychlorozhodčí.
- Nejvyrukavičkovanější.
- Nenadeodorantovat.
- Neznepokojujte se meteorologickými proroctvími.
- “O, kdybys, ty lyžaři nezalyžařivšísi, sis zalyžoval, byl bys zalyžařivšísi lyžař!”.
- Pan Kaplan má chlapce střapce, ten chlapec má vrabce v kapse.
- Patří rododendron do čeledi rododendronovitých či nerododendronovitých?
- Retrospektivou prověřoval perspektivu prospektu.
- Rozbuldozérovaný buldozér rozbuldozéroval rozbuldozérované bulodozéřiště.
- Rak a krab měli prak.
- Rozprostovlasatila-li se dcera krále Nabuchodonozora, či nerozprostovlasatila-li se dcera krále Nabuchodonozora.
- Rozprostovlasatila-li se dcera Semiramidina, nebo nerozprostovlasatila-li se dcera Semiramidina.
- Vyrukavičkovali jste se, nebo jste se nevyrukavičkovali?
- Zalyžařivšísi lyžař potkal nezalyžařivšísi lyžařku.
- Zapalatalizovala-li se ta palatalizace či nezapalatalizovala-li se ta palatalizace (bagatelizace).
- Zkondenzovaný koncentrát zkompromitoval koncertanta.
- Žili, byli tři japonci. Jaxi, Jaxidraxi, Jaxidraxidraxonson. Žili byli tři japonky Cipi, Cipilipi, Cipilipiliponpon. Jaxi vzal si Cipi, Jaxidraxi vzal si Cipilipi, Jaxidraxidraxonson vzal si Cipilipilinponpon.
Zdroj: článek Jazykolamy
7. Doplňování párových souhlásek (spodoba znělosti)
zdravá mrke_ (v–f), vyhlídkový le_ (d–t), pohádková ža_ka (b–p), ořezaná tu_ka (ž–š), hři_ smrkový (b–p), vrchol so_ky (b–p), dobré kamará_ky (d–t), úzká lá_ka (v–f), zkažený zu_ (b–p), malá užo_ka (v–f), ostré drá_ky (b–p), tupé nů_ky (ž–š), krátká pohá_ka (d–t), velký mrá_ (z–s), napínavá kní_ka (ž–š), banánová slu_ka (b–p), starý le_ (v–f), papírová ta_ka (ž–š), dřevěná lou_ka (d–t), opice Žo_ka (v–f), zalévat zahrá_ku (d–t), sla_ká šťáva (d–t), těžká křížo_ka (v–f)
Klíč 7
zdravá mrkev, vyhlídkový let, pohádková žabka, ořezaná tužka, hřib smrkový, vrchol sopky, dobré kamarádky, úzká lávka, zkažený zub, malá užovka, ostré drápky, tupé nůžky, krátká pohádka, velký mráz, napínavá knížka, banánová slupka, starý lev, papírová taška, dřevěná loutka, opice Žofka, zalévat zahrádku, sladká šťáva, těžká křížovka
Zdroj: článek Pravopisná cvičení pro 2. třídu