Téma
BÁSEŇ PRO MLÁDEŽ
BÁSEŇ PRO MLÁDEŽ, nejen o tom se dočtete v tomto článku. Báseň „Září“ od Jaroslava Seiferta patří k jeho nejjemnějším lyrickým textům, ve kterých propojuje osobní prožitek, atmosféru podzimu a motivy jemné melancholie. Seifert mistrně pracuje s obrazností, rytmem i nenápadnou symbolikou, které dávají básni hloubku a současně lehkost typickou pro jeho poezii. Tento článek nabízí rozsáhlý rozbor básně, její témata, kompozici, jazykové prostředky, historický kontext i interpretace, které mohou být užitečné studentům, pedagogům i čtenářům české poezie.
OBSAH
FAQ – Časté otázky a odpovědi
O čem je báseň Září?
O podzimu, proměně času a jemné, citlivé atmosféře, typické pro Seiferta.
Je to milostná báseň ?
Může být – záleží na interpretaci. Milostné motivy jsou v Seifertově poezii často skryté.
Proč je báseň tak populární?
Pro svou jednoduchost, krásu, symboliku a lidskost.
Jaký je význam září v básni?
Září symbolizuje klid, zralost a harmonii – je to více než jen měsíc.
Hodí se báseň k literárnímu rozboru ve škole?
Ano, Seifertova poezie je ideální pro výuku: je srozumitelná, ale významově bohatá.
Zdroj: článek Jaroslav Seifert báseň Září
Poradna
V naší poradně s názvem BÁSEŇ PRO 3.TŘIDU se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Mira.
prosim basnicku 3 az 4 sloky
Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Milda.
Cvrček
Josef Kožíšek 4 sloky
Stojí u své chaty,
stojí mezi vraty
cvrček zamyšlen;
pověz ty nám, pane strýčku,
co na mezi na sluníčku
děláš celý den?
Starostí mi hlava
skoro postonává,
moje dětičky:
po celý den v parnu pasu
nepokojnou, bujnou chasu,
zlaté husičky.
U své chaty stojí
cvrček v hnědém kroji,
stojí podle vrat;
co tu děláš, pane milý,
když se večer k horám chýlí,
sluníčko jde spat?
Chodím na besedu,
s druhy hovor předu,
ladím píšťalky;
a když druzi se mnou počnou,
slyšeti je naši skočnou
sto mil do dálky.
Rybička
Josef Kožíšek 3 sloky
Žába leze do kaluže,
na rybičku reptá:
Pojď, rybičko, na sluníčko,
podívej se do světa.
Já jsem rybka jako šipka,
nechci býti jako ty,
je-li tobě kaluž milá,
já si hledím čistoty.
Sukýnku mám vybílenou,
blýská se mi jako sníh,
koupila ji má matička
za milion stříbrných.
Zdroj: příběh Báseň pro 4. třídu
Díla
William Shakespeare je typickým autorem renesanční literatury. Jeho díla jsou světského rázu bez náboženských motivů, které byly pro předcházející období typické. Jeho dramata jsou psána veršem, který ale není vždy rýmovaný. Verše působí bez rytmu a měly by se přednášet s důrazem na druhé slabice. Shakespeare začínal jako většina autorů tradičním jazykem, postupně si ale utvořil vlastní styl, který je kompromisem mezi tradičním a volným stylem.
SHAKESPEAROVA DÍLA:
Antonius a Kleopatra – tragédie
Bouře - romance
Coriolanus – tragédie
Cymbelín - romance
Dobrý konec vše napraví - komedie
Dva šlechtici z Verony - komedie
Dva vznešení příbuzní – romance (autor i John Fletcher)
Fénix a hrdlička – báseň
Hamlet - tragédie
Jak se vám líbí - komedie
Jindřich IV. – historická hra
Jindřich V. – historická hra
Jindřich VI. – historická hra
Jindřich VIII. – historická hra (autor i John Fletcher)
Julius Caesar - tragédie
Komedie omylů - komedie
Král Jan – historická hra
Král Lear - tragédie
Kupec benátský - komedie
Macbeth - tragédie
Marná lásky snaha - komedie
Mnoho povyku pro nic – komedie
Nářek milenčin - báseň
Něco za něco - komedie
Othello - tragédie
Perikles - romance
Richard II. – historická hra
Richard III. – historická hra
Romeo a Julie – tragédie
Shakespearovy Sonety - básně
Sen noci svatojánské - komedie
Timon Athénský - tragédie
Titus Andronicus - tragédie
Troilus a Cressida - tragédie
Vášnivý poutník - báseň
Večer tříkrálový - komedie
Venuše a Adonis - báseň
Veselé paničky windsorské – komedie
Zimní pohádka – romance
Zkrocení zlé ženy - komedie
Znásilnění Lukrecie - báseň
Zdroj: článek William Shakespeare
Příběh
Ve svém příspěvku POUŽÍVÁNÍ SPOJKY NEBO MÍSTO SPOJKY A VE VĚTĚ se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Ing. Jaroslav Mokrý.
Mám na mysli používání těchto spojek například při vyjmenovávání násobných předmětů jako větných částí:
1. Lesníci vysázeli douglasky, lípy, javory nebo modříny.
2. V masopustním průvodu jsme viděli děti i dospělé bez masek, komedianty v různých maškarních kostýmech nebo medvědy a další zvířata v kašírovaných maskách.
Patřím k dříve narozeným, a proto časté používání vylučovací spojky "nebo" místo souřadící spojky "a" v psané češtině (prakticky nikdy v mluvené) považuji za zásadní jazykovou chybu, v lepším případě za zlozvyk. Dopouštějí-li se toho novináři, tím hůř pro ně, pro jazyk i pro mládež , která se pořádně česky nikdy nenaučila. Dnešní škola toho totiž není schopna.
Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Petr.
Protože mně irituje používání spojek vylučovacích nebo či jako slučovacích, našel jsem na Wikipedii, že spojka nebo je spojka slučovací ale i vylučovací. Kde se stala chyba?
Promluví Babiš či Havlíček.
Promluví Babiš nebo Havlíček.
BUDOU MLUVIT OBA NEBO JEN JEDEN Z NICH???
Měl jsem z maturity pouze dvojku v r.1968, ale jak se česky do budoucna domluvíme, když i jednoduché věty budou matoucí. Není to záměr, abychom raději mluvili německy, anglicky, latinsky, rusky?
Zdroj: příběh Používání spojky nebo místo spojky a ve větě
FAQ – Často kladené otázky
Kdo napsal báseň Bernardýnům třikrát sláva?
Autorem básně je český básník a spisovatel Jiří Žáček.
Pro koho je báseň určena?
Báseň je primárně určena dětem, ale díky svému humoru a jednoduchosti oslovuje i dospělé čtenáře.
Jaké je hlavní téma básně?
Hlavním tématem je oslava bernardýnů, jejich dobrých vlastností a ochoty pomáhat.
Proč se báseň učí ve škole?
Text je jazykově jednoduchý, rytmický a výchovný, což z něj dělá ideální materiál pro výuku čtení a literatury.
Jaké literární prostředky báseň využívá?
Využívá rým, rytmus, opakování a citově zabarvená slova, která podporují hravý tón.
Jaké poselství si mají děti z básně odnést?
Úctu k pomáhajícím bytostem, empatii, radost z dobra a pozitivní vztah ke zvířatům.
Zdroj: článek Bernardýnům třikrát sláva
Příběh
Ve svém příspěvku BÁSEŇ PRO SKOLÁKY se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Jan.
nejlepší básnička je Malovaná pohádka od: Jiří Žáček
Na tento příspěvěk jestě nikdo nereagoval. Chcete se k němu vyjádřit? Klikněte na tlačítko a budete moci vložit svůj komentář.
Zdroj: příběh Báseň pro skoláky
FAQ – často kladené otázky
1. Do jaké básnické sbírky báseň Září patří?
Záleží na vydání, ale nejčastěji se objevuje v Seifertových souborných knihách a výborech poezie z jeho zralejší tvorby.
2. Je báseň vhodná pro školní rozbor?
Ano, protože nabízí jasné motivy, obraznost a snadno pochopitelné jazykové prostředky.
3. Jaký je hlavní pocit, který báseň vyvolává?
Kombinace jemné melancholie, poklidu a vnímání krásy v každodennosti.
4. Proč se báseň jmenuje právě „Září“?
Název odkazuje jak k ročnímu období, tak symbolicky k světlu, které v Seifertově poetice hraje významnou roli.
Zdroj: článek Jaroslav Seifert báseň Září
Příběh
Ve svém příspěvku BÁSEŇ PRO 4. TŘÍDU se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Nikol Boranova.
Potřebuju básnicku abych vyhrála recitační soutěž
Musí bit hodne moc btipna
Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Mira.
prosim basnicku 3 az 4 sloky
Zdroj: příběh Báseň pro 4. třídu
FAQ – Často kladené otázky
Kdo je autorem básně Delfíni?
Autorem básně Delfíni je český básník a spisovatel Jiří Žáček.
Pro koho je báseň Delfíni určena?
Báseň je primárně určena dětem, ale díky své symbolice a tématu oslovuje i dospělé čtenáře.
Jaké je hlavní poselství básně Delfíni?
Hlavním poselstvím je radost ze života, obdiv k přírodě a potřeba žít v souladu s okolním světem.
Proč se báseň Delfíni často učí ve škole?
Díky jednoduchému jazyku, rytmu a jasnému tématu je vhodná pro rozbor poezie a práci s významem textu.
Jaké jazykové prostředky Jiří Žáček v básni používá?
Autor využívá především personifikaci, rytmus, opakování a hravé jazykové obraty.
Patří Delfíni mezi typické básně Jiřího Žáčka?
Ano, tematicky i stylisticky odpovídají jeho poetice zaměřené na přírodu, zvířata a hravý pohled na svět.
Zdroj: článek Jiří Žáček a jeho báseň Delfíni
Příběh
Ve svém příspěvku BÁSEŇ PRO 5. TŘÍDU se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Anonym.
dobry den prosim delsi basne jsou hezke ale kratke dekuji za vas cas
Na tento příspěvěk jestě nikdo nereagoval. Chcete se k němu vyjádřit? Klikněte na tlačítko a budete moci vložit svůj komentář.
Zdroj: příběh Báseň pro 5. třídu
BÁSNIČKY PRO DEVÁTOU TŘÍDU
1. BÁSEŇ
Na prahu nové kapitoly
stojí člověk, mladý, holý.
Cesta velká čeká dál,
svět ho tiše oslovoval.
2. BÁSEŇ
Otázky se v mysli třpytí,
kam jít dál a kudy přitíti?
Každá volba, krok i čin,
staví život jako dům svůj čin.
3. BÁSEŇ
Čas nás učí – nejde vrátit,
jenom žít a dál se brátit.
Kdo se nebojí své role,
ten jde pevně po svém stole.
Zdroj: článek Báseň k recitaci
BÁSNIČKY K RECITACI PRO 6. ROČNÍK
1. BÁSEŇ
V tichu staré knihovny
spí příběhy neuvěřitelný.
Kdo je otevře, ten zjistí,
že svět je plný tajností.
2. BÁSEŇ
Kroky znějí do kamene,
každý zvuk má své jméno.
Historie šeptá nám,
abychom ji chránili dál.
3. BÁSEŇ
Dešťové kapky pádí tmou,
vytvářejí krásu novou.
Někdy musí přijít mrak,
aby v srdci vyrostl květ a pták.
Zdroj: článek Báseň k recitaci
BÁSNIČKY PRO DRUHOU TŘÍDU K RECITACI
1. BÁSEŇ
V trávě spí si malá víla,
celou noc tam tiše byla.
Ráno vstane, křídly mává,
sluníčko ji vítá z tráva.
2. BÁSEŇ
Koťátko se koulí v písku,
pohupuje malou misku.
Najde klubko, skočí v dál —
dneska má svůj kočičí bál.
3. BÁSEŇ
Šneček nese domeček,
pomalu jde cestičkem.
Nestěžuje si na tíhu,
má čas — a to je ta výhru.
Zdroj: článek Báseň k recitaci
BÁSNIČKY PRO DĚTI K RECITACI 3. TŘÍDA
1. BÁSEŇ
Vítr zpívá mezi poli,
zvony šustí v obilí.
Kdo mu rozumí, ten pozná,
že svět šeptá v tichosti.
2. BÁSEŇ
Když se hvězdy rozsvěcí,
ptáci tiše uloží se.
A já stojím v zahradě,
počítám je po nose.
3. BÁSEŇ
Kapka padá na dlažbu,
tančí svoji malou hru.
Až jich bude celá řada,
vytvoří se vodní brada.
Zdroj: článek Báseň k recitaci
BÁSNIČKY PRO DĚTI K RECITACI 4. TŘÍDA
1. BÁSEŇ
Čas má vlastní dlouhé kroky,
měří dny i malé roky.
Kdo ho slyší potichu,
pozná pravdu v úsměvu.
2. BÁSEŇ
Mráček pluje nad lesy,
nese tajné adresy.
Každý strom mu zamává —
ví, že přináší jim zpráv.
3. BÁSEŇ
Snít je jako plout si dál,
i když nikdo nepřístál.
Stačí víra, kousek chtění —
a svět změníš v okamžení.
Zdroj: článek Báseň k recitaci
VTIPNÉ BÁSNIČKY K RECITACI KTERÉ MAJÍ 4 SLOKY
1. BÁSEŇ
Koupil král si papouška,
myslel, že je chytroušek.
Papoušek však místo mluvy
zobal králi buchty z trúby.
Jednou král se rozzlobil,
papoušek však nezmrazil.
Začal zpívat falešně —
král se smál až neuvěřně.
Od té doby na dvoře
papoušek má úcty hory.
Každý ráno zobne buchtu,
pak zpívá králi pro pochutu.
A tak zjistil celý dvůr,
že humor vládne přes postůr.
Kdo se směje od srdce,
ten má radost v kapse přece.
2. BÁSEŇ
Myš si koupila tenisky,
běhala s nimi závody.
Zajíc zíral: „Ty jsi rychlá!“
Myš jen pískla: „To jsou módy!“
Ježek plazil se jak mohl,
přesto skončil úplně posled.
Myš mu radí: „Tahej břicho,
pak zaběhneš mnohem chytro.“
Zajíc chtěl si boty zkusit,
noha však mu neprošla.
„To je tím, že nejsi myška,“
řekla myš a rosa roztřásla.
Nakonec se závod smál,
ježek s myší slavně stál.
Proti móde stojí síla —
kamarádství zvítězilo.
3. BÁSEŇ
Prase vzalo brýle kulatý,
myslelo si, že je feš.
Běželo se ukázat
kačenám na vodní břeh.
Kačeny však řekly: „Ne!
Ty máš brýle naruby.“
Prase rychle poskočilo,
zamotalo končiny.
Když to viděl starý pes,
smál se tak, až padl v bez.
„Brýle nos se stylem, brácho,
pak máš šmrnc a nejsi plácho.“
Prase brýle otočilo,
všechno kolem zjasnilo.
A poučení? Jednoduše —
zkontroluj si brýle, kluče!
Zdroj: článek Báseň k recitaci
BÁSNIČKY SE 4 SLOKAMI
1. BÁSEŇ
Sníh se třpytí na potoce,
světlo hraje v ranní moci.
Každá vločka jiná je,
svět zas kouzlem zahřeje.
Děti běží na kopec,
smíchu mají plný pec.
Rolničky jim v srdci zní,
zima je čas radostí.
Když se slunce vyhoupne,
sníh se tiše rozplyne.
A krajina v tichu spí,
čeká další zimní dny.
Tak plyne čas po špičkách,
jak by chodil v rukavičkách.
Každá zima něco dá —
klid a mír do lidského dna.
2. BÁSEŇ
Pod stromem se schoval stín,
vítr šeptá: „Pojď si s ním.“
Listy tančí kolem nás,
les má svůj tajemný hlas.
Kdo naslouchá, uslyší,
jak se toulá mezi líp.
Kouzlo lesa všude dýchá,
tichá píseň, která tíhá.
Stará borovice sténá,
vzpomenula dávná léta.
Čas se v kmeni zapisuje,
nikdy však nezaniknuje.
Když se vracíš k lesu zas,
vždycky najdeš nový hlas.
Les je kniha bez konce,
píše se jí ve větvici.
3. BÁSEŇ
Na louce je ticho sladké,
motýli si vinou látky.
Každé křídlo maluje
barvu, co svět zahřeje.
Slunce hladí trávu dál,
vítr něžně fouká v val.
Všechno žije, dýchá, zní —
v přírodě je domov přímý.
Když se večer posadí,
den se v stínu rozpadí.
A motýl svůj tanec končí,
zavře křídla jako konči.
Zítra začne znovu hrát,
nad loukami poletovat.
Tak se příroda nám směje,
když ji člověk chápat přeje.
Zdroj: článek Báseň k recitaci
BÁSNIČKY NA RECITACI 7. TŘÍDA
1. BÁSEŇ
Člověk roste, mění zrak,
poznává svůj vlastní znak.
A v srdci mu světlo svítí,
když jeho sen cestu řídí.
2. BÁSEŇ
Mezi lidmi – každý jiný,
každý nosí svoje stíny.
Ale kdo se dívá blízko,
uvidí i dobré v tisku.
3. BÁSEŇ
Hledáme směr mezi slovy,
často tichý, někdy nový.
Kdo však mlčí s moudrostí,
ten často nejvíc poví.
Zdroj: článek Báseň k recitaci
BÁSNIČKY K RECITACI 6. TŘÍDA
1. BÁSEŇ
Cesta vzhůru není krátká,
někdy trnitá a vratká.
Ale kdo se nevzdává,
ten svůj příběh vyhrává.
2. BÁSEŇ
Stíny večer prodlužují
vše, co lidé ukrývají.
Ale světlo, když se rozhoří,
každý strach ti přemostí.
3. BÁSEŇ
Někdy se ti zdá svět šedý,
plný chmur a tichých běd.
Stačí úsměv, jeden krok —
a barevný je rázem svět.
Zdroj: článek Báseň k recitaci
Příslovce od písmene B
Babsky – lidově, domácky, zbaběle, slabošsky
PŘÍKLAD: Babsky utekl, když se lekl.
Babičkovsky – přístup babičky
PŘÍKLAD: Když se oblékla do starého oblečení, vypadala velmi babičkovsky.
Babravě – neobratně, zdlouhavě se zabývat něčím, piplavě, namáhavě, pracně, nimravě
PŘÍKLAD: Babravě se dal do práce.
Baculatě – kulaťoučké, boubelaté, buclatě,
PŘÍKLAD: Jeho ručičky vypadaly na fotkách velmi baculatě.
Bačovsky – ovčácky
PŘÍKLAD: Na masopust se oblékl bačovsky.
Badatelsky – kdo bádá, konající vědní výzkum
PŘÍKLAD: Badatelsky se dal do hledání příčin problému.
Bahnitě – plně bahna, připomínající bahno
PŘÍKLAD: Bahnitě mokrá půda se pod kroky lidí propadala.
Bachratě – tlustě, břichatě, mající kulaté tvary
PŘÍKLAD: Polštáře na posteli vypadaly po ustlání bachratě.
Bájně – myticky
PŘÍKLAD: Bájně známá místa se nacházela na území Řecka.
Báječně – překrásně, nádherně, velkolepě, znamenitě
PŘÍKLAD: Na dovolené se měla celá rodina báječně.
Bakalářsky – nižší hodnost na univerzitách
PŘÍKLAD: Bakalářsky ukončené studium zajišťuje bakalářský titul
Bakelitově – plastově
PŘÍKLAD: Stará auta vypadala velmi bakelitově.
Bakteriálně – jednobuněčně
PŘÍKLAD: Bakteriálně enzymatické přípravky se prodávají v mnoha obchodech.
Baladicky – (balada = kratší chmurná slovesná báseň ) chmurně, ponuře
PŘÍKLAD: Baladicky laděná báseň byla oceněná širokou veřejností.
Balisticky – podle nauky o pohybu vržených těles
PŘÍKLAD: Balisticky přesná střela skončila mimo terč.
Balzámově – vonná pryskyřice cizokrajných dřevin, léčivá mast, utišující prostředek
PŘÍKLAD: Šampón na vlasy působil i balzámově. Maminčina ukolébavka působila na malé děti balzámově.
Balzámovaně – konzervované balzámem
PŘÍKLAD: Tělo v hrobce vypadalo (na)balzámovaně.
Banálně – všedně, triviálně, otřele,
PŘÍKLAD: Banálně jednoduchý příklad vyřešily děti během chviličky. Banálně jednoduchá operace se náhle zvrtla.
Banánově – v souvislosti s banány (chutnající, vonící po banánech, tvarem připomínající banán)
PŘÍKLAD: Banánově lahodná zmrzlina sklidila u dětí úspěch.
Baňatě - připomínající báň
PŘÍKLAD: Spolužákův nos vypadal zepředu dost baňatě.
Barbarsky - nevzdělaně, surově, hrubě, zaostale,
PŘÍKLAD: Barbarsky vychované děti neměly šanci na lepší život.
Barevně – v barvách, podle barev
PŘÍKLAD: Barevně uspořádané ponožky ležely v maminčině šuplíku.
Bariérově – s bariérami, zábradlím
PŘÍKLAD: Bariérově uspořádaná škola byla pro handicapované žáky nepřístupná.
Barmsky – v barmském jazyce
PŘÍKLAD: Barmsky se dorozumíte hlavně v Barmě.
Barokně – v uměleckém slohu 16 – 18. století
(...více se dočtete ve zdroji)
Zdroj: článek Příslovce podle abecedy
Jaroslav Seifert – Báseň Září: literární rozbor a význam
Báseň „Září“ je typickým příkladem Seifertovy schopnosti spojovat obyčejné okamžiky s poetickou hloubkou. Využívá obrazů podzimu, světla, melancholie i jemné radosti, aby vyvolala atmosféru konce léta a přechodu do klidnější části roku. Přestože jde o krátký text, nabízí dostatek témat k rozboru pro studenty i milovníky české poezie.
Zdroj: článek Jaroslav Seifert báseň Září