Téma: 

týž tentýž test


Facebook Twitter Pinterest Google + email tisk

CVIČENÍ NA TÝŽ/TENTÝŽ, TÁŽ/TATÁŽ, TOTÉŽ

2. cvičení

Nemůžeš opakovat stále chyby. Obsluhovali je číšníci jako včera. Viděla jsem tam účastníky jako minule. Ptali se na tebe lidé jako včera. Bloudili cestami jako my. I letos jsme v Řecku navštívili památky jako loni. S  oky na punčoše se tu objevila už včera. Na naše výstavy chodí stále návštěvníci. Opakovala to ještě jednou slovy. Proč mi stále kladeš otázky? Pro všechny musí platit pravidla a  zásady. Rostlinu je možné pěstovat pouze v  podmínkách jako v Austrálii. Nesnáším jídla jako můj otec. Díval se na to  očima jako já. Dlouho do noci jsme se bavili o  problémech jako včera. Kladl si podmínky jako já.


Detail odstavce: Skloňování zájmena týž/tentýž
Zdroj: Cvičení na týž/tentýž, táž/tatáž, totéž
Zveřejněno: 3.5.2016

DRUHY ZÁJMENE TÉHOŽ

Skloňování zájmena týž/tentýž

Protože je skloňování tohoto zájmena poněkud těžší, nabízíme vám jeho kompletní skloňování...

Číslo jednotné

rod mužský

rod ženský

rod střední

1. pád

týž/tentýž

táž/tatáž

totéž

2. pád

téhož

téže

téhož

3. pád

témuž

téže

témuž

4. pád

téhož, týž/tentýž

touž/tutéž

totéž

6. pád

o témž(e), tomtéž

o téže

o témž(e), tomtéž

7. pád

týmž/tímtéž

touž/toutéž

týmž/tímtéž

Číslo množné

rod mužský

rod ženský

rod střední

1. pád

tíž/titíž

tytéž

táž/tatáž

tytéž (neživ.)

2. pád

týchž

týchž

týchž

3. pád

týmž

týmž

týmž

4. pád

tytéž

tytéž

táž/tatáž

6. pád

o týchž

o týchž

o týchž

7. pád

týmiž

týmiž

týmiž

Detail odstavce: Skloňování zájmena týž/tentýž
Zdroj: Druhy zájmene téhož
Zveřejněno: 17.11.2016

DRUHY ZÁJMENE TÉHOŽ

Téhož

Školní mluvnice řadí toto zájmeno mezi zájmena ukazovací, stejně jako zájmena ten, tento, tenhle, onen, takový, sám . Jazykovědci pak označují zájmeno týž/tentýž jako identifikační, jde tedy o zájmeno, které vyjadřuje, zda jev označený tímto zájmenem je totožný s dalším jevem téhož druhu.

Detail odstavce: Téhož
Zdroj: Druhy zájmene téhož
Zveřejněno: 17.11.2016

CVIČENÍ NA TÝŽ/TENTÝŽ, TÁŽ/TATÁŽ, TOTÉŽ

1. cvičení

Půjčil jsem si knížku jako ty. Ve škole jsme se učili stále učivo několik hodin. Obě nás napadla myšlenka. Odjel ještě večer. S  člověkem jsem tam také mluvil. Nemůžeš ho dvakrát trestat za  věc. Řídil se  pravidlem jako my. Také tato další publikace vyšla v  nakladatelství. Od autora je i tato knížka pro děti. Po dlouhé úvaze jsme dospěli k  závěru. Bydlím pořád v  domě. Vraceli se z dovolené autobusem jako my. Pochází z  vesnice jako já. Překvapilo mě, že má rád film. Pocházím z  města jako Petra. Říkal pořád jedno a . Odpromoval a ještě v  měsíci se oženil. Sníme o  ženě. Najednou jsme se ocitli na  místě jako všichni před námi.




Detail odstavce: Skloňování zájmena týž/tentýž
Zdroj: Cvičení na týž/tentýž, táž/tatáž, totéž
Zveřejněno: 3.5.2016

TEST NA POVÍDKY MALOSTRANSKÉ - POJMY

Test na pojmy z Malostranských povídek

  1. Co je to pěnovka?
  2. Co v povídce Pan Ryšánek a pan Schlegl označovala „tříkrálový s červeným“?
  3. Co nosil pan „Hastrman“,
    když nosil španělku?

  4. Co znamená,
    když byl pan Hastrman dříve justiciár?

  5. Kdo je to konduktor?
  6. Kdo je to koncipient?
  7. Co je to hokynářství?
  8. Co je to krajáč?
  9. Co je moldavit?
  10. Kdo je havíř?
  11. Kdo je to flamendr?
  12. Co to jsou Dušičky?
  13. Co znamená „štkát“?
  14. Co znamená churavět?
  15. Co jsou okuláry?
  16. Co je to šumivka?
  17. Co je to vorzimmer?
  18. Co je letora?
  19. Co je to fiakr?
  20. Co je plachetka?
  21. Co je to licitace?
  22. Co je to parasol?
  23. Co je to valtýrka?
  24. Co je to kruchta?
  25. Co je to citadela?
  26. Kdo je to handlíř?
  27. Co je to cikorka?
  28. Co je to šístka?



Detail odstavce: Skloňování zájmena týž/tentýž
Zdroj: Test na Povídky malostranské - pojmy
Zveřejněno: 12.7.2017

TEST Z UKÁZEK POVÍDEK MALOSTRANSKÝCH

Seznam povídek

  1. Týden v tichém domě
  2. Pan Ryšánek a pan Schlegl
  3. Přivedla žebráka na mizinu
  4. O měkkém srdci paní Rusky
  5. Večerní šplechty
  6. Doktor Kazisvět
  7. Hastrman
  8. Jak si pan Vorel nakouřil pěnovku
  9. U Tří lilií
  10. Svatováclavská mše
  11. Jak to přišlo, že dne 20. srpna roku 1849 o půl jedné s poledne, Rakousko nebylo zbořeno
  12. Psáno o letošních Dušičkách
  13. Figurky

Detail odstavce: Seznam povídek
Zdroj: Test z ukázek Povídek malostranských
Zveřejněno: 12.7.2017

TEST NA URČOVÁNÍ VZORŮ PŘÍDAVNÝCH JMEN

1. Určete vzor u přídavných jmen a doplňte správnou koncovku

(i když máme ve cvičení nejprve doplnění koncovky, postupujte v hlavě naopak, tedy nejprve vzor, potom i/y)

roztomil kocourek,
učitelov pokyny,
krab salát,
Alenčin kamarádky,
bíl králíčci,
fialov kvítek,
babiččin přátelé,
ciz města,
Erbenov pohádky,
mal lidé,
stydliv chlapec,
tepl vítr,
rozlehl pozemek,
Masarykov názory,
rychl běžci,
Gottov fanynky,
víl tanečky


Detail odstavce: Skloňování zájmena týž/tentýž
Zdroj: Test na určování vzorů přídavných jmen
Zveřejněno: 8.6.2016

TEST NA URČOVÁNÍ VZORŮ PŘÍDAVNÝCH JMEN

3. Doplňte správně i/y v koncovce přivlastňovacích přídavných jmen

Janov sešity zůstaly na stole. Oblíbil jsem si Havlov hry. Všechno to byly otcov sestry. Strýcov bratři už nežijí. Hugov rodiče se nezúčastnili třídní schůzky. Neviděl jsem tam ani Tomášov rodiče. Baťov boty jsou známé po celém světě. Líbí se mi sousedov dcery. Sousedov psi na mě stále štěkají. Kdo by neznal Werichov pohádky. Doktorov předpovědi se naštěstí nevyplnily.


Detail odstavce: Skloňování zájmena týž/tentýž
Zdroj: Test na určování vzorů přídavných jmen
Zveřejněno: 8.6.2016

TEST NA URČOVÁNÍ VZORŮ PŘÍDAVNÝCH JMEN

Vzory přídavných jmen

Pro tvrdá přídavná jména máme vzor MLADÝ (například urostlý muž, urostlá žena, urostlé dítě); pro měkká přídavná jména je to vzor JARNÍ (například včelí úl, včelí plástev, včelí žihadlo); a konečně pro přivlastňovací přídavná jména jsou to vzory OTCŮVMATČIN (například Petrův sešit, Klářina kniha, bratrovo dítě, tetini spolužáci). Ale dost teorie, tu už určitě máte v malíčku, pojďte si ji tedy rovnou ověřit v následujících cvičeních.

Detail odstavce: Vzory přídavných jmen
Zdroj: Test na určování vzorů přídavných jmen
Zveřejněno: 8.6.2016

TEST NA URČOVÁNÍ VZORŮ PŘÍDAVNÝCH JMEN

2. A nyní už jen přímo doplňte správně i/y

ciz město,
mal muž,
orl let,
zdrav sportovec,
k bílm květům,
pečliv žáci,
s čerstvm husm sádlem,
bez zlch lidí,
nov sousedé,
škodliv hmyz,
šperk z ryzho zlata,
s rychlm běžci,
padl vojáci,
za světlch nocí,
padl sníh,
zbloudil turista,
píchnout do vosho hnízda,
v rozsáhlch borovch lesích,
mil příteli,
mil hosté,
ps blechy,
obětav zachránci,
krokodýl slzy,
bezmas oběd,
ryb kost,
koz mléko,
rozpustil kluci,
starobyl hrad,
hruškov kompot


Detail odstavce: Skloňování zájmena týž/tentýž
Zdroj: Test na určování vzorů přídavných jmen
Zveřejněno: 8.6.2016

TEST NA URČOVÁNÍ VZORŮ PŘÍDAVNÝCH JMEN

4. Pozor, nejprve si uvědomte, zda jde o podstatné jméno, nebo o přídavné jméno, a pak správně doplňte i/y

Vrať tu knihu Danov . Musím si přečíst tu pověst o Krokov . Krokov dcery byly Kazi, Teta a Libuše. Danov psi mi nahánějí strach. Kdo platí tomu ministrov zahraniční cesty? Prezidentov poradci by měli být vzdělaní. Ladov obrázky pozná snad každý. Z trávy čouhaly jen zajícov uši. Nejraději mám tu pohádku o ztraceném zajíčkov . Musím se Karlov omluvit. Rád pozoruji dědečkov králíky. Dal jsem dědov k Vánocům nového králíčka. Odpoledne musím zajít pro úkoly k Petrov . Petrov zápisky bývají obvykle úhledně napsané.


Detail odstavce: Skloňování zájmena týž/tentýž
Zdroj: Test na určování vzorů přídavných jmen
Zveřejněno: 8.6.2016

CVIČENÍ NA ZÁJMENA

Napište zájmena ve správném tvaru:

Otevřela památník a v (její) očích se objevily slzy. Nestarám se o (jejich) záležitosti. Označila (já) za lháře. Mluvili o  (já) jen dobře. Zčervenal, když  (ona) dal první pusu. Políbil (ona) na tvář. Přijedete na  (naše) oslavu? My se  (vaše) oslavy nezúčastníme. Vyprávěj mi o  (ona), asi jsem se do (ona) zamiloval. Nemohu na  (ona) zapomenout. Chtěl zjistit víc o dívce, s  (jež) se potkal v létě. (Leckdo) se to nelíbilo. Bez (co) se neobejdeš? Rozloučil se se (všichni), na  (nikdo) nezapomněl. Mám svetr (táž) barvy. Byla jsem vděčná (tentýž) člověku. (Kdo) máme poděkovat? S  (co) (ty) mám pomoct? Zavolejte (já), jestli jste dobře dojeli.



Detail odstavce: Skloňování zájmena týž/tentýž
Zdroj: Cvičení na zájmena
Zveřejněno: 22.10.2015

SHODA PŘÍSUDKU S PODMĚTEM

Test na shodu přísudku s podmětem

(Shoda podmětu s přísudkem)

  1. Dnové jsou rodu životného, a proto se píše: dnové plynuly .
  2. U podmětu tvořeného jen podstatnými jmény rodu středního čísla množného se vždy píše v koncovce přísudku .
  3. U podmětu tvořeného jen podstatnými jmény rodu mužského životného čísla množného se vždy píše v koncovce přísudku .
  4. U podmětu tvořeného jen podstatnými jmény rodu ženského čísla množného se vždy píše v koncovce přísudku .
  5. U podmětu tvořeného jen podstatnými jmény rodu mužského neživotného čísla množného se vždy píše v koncovce přísudku.
  6. U nevyjádřeného podmětu se vždy píše v koncovce přísudku -i .
  7. Pokud je v podmětu alespoň jedno podstatné jméno rodu mužského životného čísla množného píše se v koncovce přísudku vždy .
  8. Pokud muž napíše ženě: „Mohl_ bychom jít do kina“, v přísudku se napíše koncovka .
  9. Jaká koncovka se doplní na  chybějící místo. Kamarádi šli do kina. Příliš se nebavil_ .
  10. Koncovka přísudku se určuje podle pádu a rodu podmětu .


Detail odstavce: Skloňování zájmena týž/tentýž
Zdroj: Shoda přísudku s podmětem
Zveřejněno: 6.1.2016

ABSTRAKTNÍ PODSTATNÁ JMÉNA

Test na podstatná jména abstraktní a konkrétní

Oči, hlad, problém, automobil, běh, loď, ráno, žirafa, květina, rybolov, křeslo, závod, hlína, pád, řetízek, partnerství, strom, Velikonoce, čich, manžel, voda, výbušnost, tiskárna, nepřátelství, let, vrtačka, špagety, pravda, vaření, průkaz, cestování, ložnice, vražda, hračky, kůň, program, olej, pláž, opalování, skok, loupež, cukrárna, pýcha.

Řešení

Oči – KONKRÉTNÍ, hlad – ABSTRAKTNÍ, problém - ABSTRAKTNÍ, automobil - KONKRÉTNÍ, běh - ABSTRAKTNÍ, loď - KONKRÉTNÍ, ráno - ABSTRAKTNÍ, žirafa - KONKRÉTNÍ, květina - KONKRÉTNÍ, rybolov - ABSTRAKTNÍ, křeslo - KONKRÉTNÍ, závod - ABSTRAKTNÍ, hlína - KONKRÉTNÍ, pád - ABSTRAKTNÍ, řetízek - KONKRÉTNÍ, partnerství - ABSTRAKTNÍ, strom - KONKRÉTNÍ, Velikonoce - ABSTRAKTNÍ, čich - ABSTRAKTNÍ, manžel - KONKRÉTNÍ, voda - KONKRÉTNÍ, výbušnost – ABSTRAKTNÍ, tiskárna - KONKRÉTNÍ, nepřátelství - ABSTRAKTNÍ, let - ABSTRAKTNÍ, vrtačka - KONKRÉTNÍ, špagety - KONKRÉTNÍ, pravda - ABSTRAKTNÍ, vaření - ABSTRAKTNÍ, průkaz - KONKRÉTNÍ, cestování - ABSTRAKTNÍ, ložnice - KONKRÉTNÍ, vražda - ABSTRAKTNÍ, hračky - KONKRÉTNÍ, kůň - KONKRÉTNÍ, program - ABSTRAKTNÍ, olej - KONKRÉTNÍ, pláž - KONKRÉTNÍ, opalování - ABSTRAKTNÍ, skok - ABSTRAKTNÍ, loupež - ABSTRAKTNÍ, cukrárna - KONKRÉTNÍ, pýcha – ABSTRAKTNÍ.

Detail odstavce: Test na podstatná jména abstraktní a konkrétní
Zdroj: Abstraktní podstatná jména
Zveřejněno: 24.6.2017

TEST NA POVÍDKY MALOSTRANSKÉ - POSTAVY

Test na postavy Malostranských povídek

  1. O kom (jméno postavy) je následující ukázka: „Dne 16. února, v šest hodin ráno, otevřel tedy svůj krám U zeleného anděla. Už včera bylo tu nadobro vše upraveno, krám se lesknul bělostí a novostí. V příhradách a v otevřených pytlích svítila se moučka bělejší než ta čerstvě obílená zeď a lesknul se hrách žlutější než kolem to pomerančově natřené nářadí. Sousedé a sousedky, když šli kolem, podívali se dobře dovnitř, a některý učinil krok nazpět, aby se podíval ještě jednou. Ale do krámu nevešel nikdo.“
  2. Kdo dal panu Vojtíškovi kousek chleba a kávu, když mu nikdo jiný nepomohl v povídce Přivedla žebráka na mizinu?
  3. Který z mužů v povídce Večerní šplechty zůstal na střeše nejdéle a nepronásledoval dívky?
  4. Jaké povolání měl otec doktora Heriberta v povídce Doktor Kazisvět?
  5. Který člověk upřímně litoval smrti pana rady Schepelera v povídce Doktor Kazisvět?
  6. Proč panu Heribertovi přezdívali doktor Kazisvět?
  7. Ve které povídce se objevuje Pohorák?
  8. Ve které povídce se objevuje Pan Vojtíšek?
  9. Ve které povídce se objevuje Josef Velš?
  10. Ve které povídce se objevuje Pepík Augusta?
  11. Ve které povídce se objevuje Lízinka Perálková?
  12. Ve které povídce se objevuje Pan Šajvl?
  13. Ve které povídce se objevuje Slečna Poldýnka?
  14. Ve které povídce se objevuje ševcův Fricek?
  15. Ve které povídce se objevuje Klára Lakmusová?
  16. Ve které povídce se objevuje Tlustá Máry?
  17. Ve které povídce se objevuje Krumlovský?
  18. Ve které povídce se objevuje Václav Bavor?
  19. Ve které povídce se objevuje Bába milionová?
  20. Ve které povídce se objevuje Pan Rybář?
  21. Ve které povídce se objevuje Josef Rumpálovic?
  22. Ve které povídce se objevuje Vilém Cibulka?
  23. Ve které povídce se objevuje pan Provazník?
  24. Ve které povídce se objevuje slečna Žanýnka?
  25. Ve které povídce se objevuje Paní Nocarová?
  26. Ve které povídce se objevuje policejní komisař Uhmühl?
  27. Ve které povídce se objevuje Jan Hovora?
  28. Ve které povídce se objevuje Jan Rechner?
  29. Ve které povídce se objevuje Doktor Jensen?
  30. Ve které povídce se objevuje Mikuláš z Husi?

Detail odstavce: Skloňování zájmena týž/tentýž
Zdroj: Test na Povídky malostranské - postavy
Zveřejněno: 12.7.2017

PSANÍ VELKÝCH PÍSMEN

Test na psaní velkých písmen

rlické ory,
město utná ora,
rantiškovy ázně,
souhvězdí alý ůz,
tal,
lice eky,
ražské lice,
ánoce,
čtvrť ejvice,
lavní ádraží v raze,
větlá ad ázavou,
edenáctý ezinárodní ilmový estival v arlových arech,
unkevní eskyně,
něžka,
obelova ena za ír,
ohár istrů vropských emí,
tědrý en,
upiter,
onzíkova esta,
lovan,
oží od ánoční,
orní áměstí,
otocykl awa,
čitelské oviny,
rodaná evěsta,
vůr rálové ad abem,
ákoník ráce eské epubliky,
ům vou lunců,
polek okol,
stava eské epubliky,
oupaliště žbán,
yrenejský oloostrov,
oslanecká němovna arlamentu eské epubliky,
acocha,
stonsko,
ihoafrická epublika,
everoatlantická liance,
iagarské odopády,
ýnský rám,
árodní ivadlo,
rašná rána,
everní echy,
ákladní kola ntonína ochora v uchcově


Detail odstavce: Skloňování zájmena týž/tentýž
Zdroj: Psaní velkých písmen
Zveřejněno: 25.11.2015

ABSTRAKTNÍ PODSTATNÁ JMÉNA

Test na podstatná jména pomnožná, hromadná, látková a podstatná jména s jednotným i množným číslem

Ptactvo, benzín, zásnuby, víno, Litoměřice, roj, propiska, zlato, hlína, včelstvo, brýle, beton, skot, písek, zločinec, tvaroh, housle, led, cukr, noviny, vzduch, mák, lidstvo, Alpy, panstvo, učitel, trní, dobytek, kyslík, šachy, kamna, členstvo, vidle, plíce, ocel, balkón, papír, játra, sníh, narozeniny, pivo, okno, dřevo, stromoví, Čechy, mládež.

Řešení

Ptactvo - HROMADNÉ, benzín - LÁTKOVÉ, zásnuby - POMNOŽNÉ, víno - LÁTKOVÉ, Litoměřice - POMNOŽNÉ, roj - HROMADNÉ, propiska – PODSTATNÉ JMÉNO S JEDNOTNÝM I S MNOŽNÝM ČÍSLEM, zlato - LÁTKOVÉ, neštovice - POMNOŽNÉ, včelstvo - HROMADNÉ, brýle - POMNOŽNÉ, beton - LÁTKOVÉ, skot - HROMADNÉ, písek - LÁTKOVÉ, zločinec – PODSTATNÉ JMÉNO S JEDNOTNÝM I S MNOŽNÝM ČÍSLEM, tvaroh - LÁTKOVÉ, housle - POMNOŽNÉ, led - LÁTKOVÉ, cukr - LÁTKOVÉ, noviny - POMNOŽNÉ, vzduch - LÁTKOVÉ, mák - LÁTKOVÉ, lidstvo - HROMADNÉ, Alpy - POMNOŽNÉ, panstvo - HROMADNÉ, učitel – PODSTATNÉ JMÉNO S JEDNOTNÝM I S MNOŽNÝM ČÍSLEM, trní - HROMADNÉ, dobytek - HROMADNÉ, kyslík -LÁTKOVÉ, šachy - POMNOŽNÉ, kamna - POMNOŽNÉ, členstvo - HROMADNÉ, vidle - POMNOŽNÉ, plíce - POMNOŽNÉ, ocel - LÁTKOVÉ, balkón – PODSTATNÉ JMÉNO S JEDNOTNÝM I S MNOŽNÝM ČÍSLEM, papír - LÁTKOVÉ, játra - POMNOŽNÉ, sníh - LÁTKOVÉ, narozeniny - POMNOŽNÉ, pivo - LÁTKOVÉ, okno – PODSTATNÉ JMÉNO S JEDNOTNÝM I S MNOŽNÝM ČÍSLEM, dřevo - LÁTKOVÉ, stromoví - HROMADNÉ, Čechy - POMNOŽNÉ, mládež – HROMADNÉ.

Detail odstavce: Test na podstatná jména pomnožná, hromadná, látková a podstatná jména s jednotným i množným číslem
Zdroj: Abstraktní podstatná jména
Zveřejněno: 24.6.2017

DYSGRAFIK

Přímé zdroje diagnostických informací

Přímým zdrojem diagnostických informací je analýza školních výkonů a speciální testy i zkoušky hodnotící výkony dítěte v jednotlivých percepčních oblastech.

Vyšetření dítěte se skládá z několika částí, většinou jej provádí speciální pedagog nebo psycholog, který s dítětem provede krátký rozhovor a naváže osobní kontakt. Dítě se při neformálním hovoru uvolní, je zbaveno napětí, popíše své problémy a způsob, jak se s nimi vyrovnává, možnosti jejich překonávání, situaci v rodině a ve škole, dosavadní nápravná opatření a podobně. Během hovoru má odborník možnost posoudit řeč, hodnotit slovní zásobu, vyjadřovací schopnosti, výslovnost a jiné.

Mezi další vyšetření patří zjištění úrovně intelektu – IQ (inteligenční kvocient) – pro vyloučení poruchy v důsledku nižší úrovně mentálních schopností. Vyšetření provádí individuálně a standardizovanými metodami zásadně psycholog. Nejčastěji používaný je Wechslerův test, který je určen pro děti od 5 do 16 let. Test se skládá z deseti subtestů, neprovádí se najednou u dětí s oslabenou pozorností a soustředěností. Dále se používají Ravenovy progresivní matice upravené odborníky pro běžnou populaci; jejich předností je snadné a rychlé vyhodnocení.

Následuje vyšetření čtení, zahrnující vyšetření rychlosti čtení, porozumění čtenému textu, analýzu chyb a chování dítěte při čtení. Používají se standardizované testy čtení s různou obtížností, testy se provádí jednotlivě a zapisují se na záznamový arch. Výkon ve čtení se srovnává s normovanými texty posledního průzkumu čtenářské dovednosti z osmdesátých let. Vyšetřuje se psaní a pravopis dítěte. Sleduje se samostatný písemný projev i opis textu. Při vyšetření pravopisu se používá zvláštních diktátů, srovnávají se diktáty psané ve škole a v poradně. Zjišťuje se rozvoj grafomotoriky i psacích návyků (způsob sezení při psaní, držení psacího náčiní, způsob a rychlost psaní), provádí se analýza chyb.

Cenné informace o grafomotorice poskytují kresebné zkoušky – test Binderové, obkreslování obrazců Matějčka a Vágnerové, test lidské postavy Goodenoughové a jiné.

Standardizované zkoušky pro dysgrafii prozatím nejsou, v praxi se užívají osvědčené a ověřené postupy. Úroveň psaní hodnotí speciální pedagog z hlediska grafické, pravopisné a obsahové stránky, přičemž se všechny oblasti v hodnocení vzájemně ovlivňují. Diagnostickými nástroji jsou opis, přepis, diktát a volný písemný projev. Hodnotícími ukazateli grafické stránky písemného projevu jsou: sezení při psaní, držení psacího náčiní, pracovní tempo, tvary písmen (plynulost tahů, přítlak), velikost písmen, rychlost vybavování písmen a jejich uspořádání na ploše.

Žáci a studenti se speciálními vzdělávacími potřebami mají právo na vzdělání způsobem, který odpovídá jejich potřebám, při současném využití speciálních pomůcek. Při hodnocení těchto žáků, jejich přijímání ke studiu i při jeho ukončování se přihlíží k povaze postižení nebo zvýhodnění (zákon 561/2004 Sb., vyhláška č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných).

Detail odstavce: Přímé zdroje diagnostických informací
Zdroj: Dysgrafik
Zveřejněno: 16.3.2017

TEST NA POVÍDKY MALOSTRANSKÉ - OBSAH A POSTAVY

TESTY NA MALOSTRANSKÉ POVÍDKY OD JANA NERUDY

Jan Neruda se narodil v roce 1834 v Praze na Malé Straně, kde také vyrůstal. Neruda patří mezi nejvýznamnější české spisovatele, psal poezii, prózu i drama, také psal různé divadelní i literární kritiky. Proslavil se také jako novinář. Neruda byl několikrát v životě zamilovaný, ale nikdy se neoženil. Také mu déle trvalo najít si povolání, které by ho bavilo, pokoušel se studovat práva i filozofickou fakultu. Pracoval jako úředník i jako učitel. Neruda zemřel v roce 1891 v Praze v Novém Městě na zánět pobřišnice a byl pochován na Vyšehradském hřbitově.

Mezi jeho nejznámější knihy patří sbírky básní Hřbitovní kvítí, Knihy veršů, Písně kosmické, Balady a romance, Prosté motivy a Zpěvy páteční. Jako dramatik nebyl příliš úspěšný, i přesto několik her napsal, například Prodaná láska, Ženich z hladu, Francesca di Rimini a další. V novinách často publikoval i fejetony, které později vytvořily sbírky například pod názvy Žerty hravé i dravé, Studie krátké a kratší a další. Mezi jeho prozaická díla se řadí Arabesky, Různí lidé, Trhani, Pražské obrázky, Menší cesty a samozřejmě Povídky malostranské, které jsou patrně jeho nejvýznamnější prózou.

Povídky malostranské původně psal do časopisů, nakonec je ale v roce 1878 vydal. Při výběru námětů jednotlivých povídek často vycházel ze vzpomínek na své dětství a mládí strávené na Malé Straně.

Detail odstavce: TESTY NA MALOSTRANSKÉ POVÍDKY OD JANA NERUDY
Zdroj: Test na Povídky malostranské - obsah a postavy
Zveřejněno: 11.7.2017

DYSGRAFIK

Projevy dysgrafie

Dysgrafie je specifická porucha grafického projevu. Slovo dysgrafie je odvozeno z řeckého slova „grafein“, které znamená psát, a předpony „dys-„, která je překládána jako špatný či porušený. Postihuje především schopnost napodobit tvar písmen a jejich řazení.

Kdo je dysgrafik? Jde o to, že dítě si obtížně zapamatovává tvary písmen a zaměňuje písmena tvarově podobná. Charakteristické je křečovité, těžkopádné a neúhledné písmo. Dětem s touto poruchou činí také problémy týkající se dodržování liniatury (výšky písma). Podstatné je, že tato porucha žádným způsobem neovlivňuje intelekt. Dysgrafie je velmi často spojená s dyslexií.

Projevy

  • mezery mezi písmeny tam, kde nemají být;
  • pomalé tempo;
  • časté chyby v opisu, přepisu a diktátu;
  • různé druhy písma (velká, malá, psací, tiskací);
  • časté přestávky;
  • chybné držení psacího náčiní, bolest prstů při psaní;
  • čím více se soustředí na grafickou stránku, tím méně pozornosti věnuje pravopisným jevům.

Dysgrafie se nejčastěji projevuje v první třídě na základní škole, kdy je dítě nucené k psaní prvních slov. Jak poznáte, že je dítě dysgrafik? Jednoduše, pokud začnete pozorovat, že má zvýšený problém s písmem, navštivte lékaře, který nejprve vyloučí možnost motorické poruchy ruky a poté jednoduchými testy určí, zda dítě trpí dysgrafií. Pokud se dítě ve psaní nezlepší do dvou let od začátku povinné školní docházky, měla by určitě následovat diagnostika a test.

Více se o této problematice dozvíte zde.

Detail odstavce: Projevy dysgrafie
Zdroj: Dysgrafik
Zveřejněno: 16.3.2017

TEST NA POVÍDKY MALOSTRANSKÉ - OBSAH A POSTAVY

Test na obsah a postavy Malostranských povídek

  1. Který z názvů patří některé Nerudově Malostranské povídce?
  2. Jak se jmenoval žebrák, který žebral na Malé Straně?
  3. Kolik povídek tvoří knihu Malostranské povídky?
  4. V jaké formě je psána povídka Svatováclavská mše?
  5. Co bylo původně v domě, kde si pan Vorel zřídil svůj obchod v povídce Jak si pan Vorel nakouřil pěnovku?
  6. Jakým výrazem začínal pan „Hastrman“ mluvit?
  7. Proč slečna Máry v povídce Psáno o letošních Dušičkách nosila věnec i na hrob jedné ženy?
  8. Proč se v povídce Přivedla žebráka na mizinu žebračce říkalo „bába milionová“ ?
  9. Jaké povolání měl pan Heribert?
  10. Kdo byl s malým hrdinou v kostele v povídce Svatováclavská mše?
  11. Co si v povídce Jak to přišlo, že dne 20. srpna roku 1849, o půl jedné s poledne, Rakousko nebylo zbořeno chlapci pořídili z ušetřených peněz?
  12. Jakou přezdívku měla slečna Máry v povídce Psáno o letošních Dušičkách?
  13. V jaké formě je psána povídka Figurky?
  14. Jak to s panem Vojtíškem dopadlo v povídce Přivedla žebráka na mizinu?
  15. Kdo byl první zákazník pana Vorla v povídce Jak si pan Vorel nakouřil pěnovku?
  16. Co v povídce U Tří lilií nese tento název?
  17. Kde se nachází byt, do něhož se na Malou Stranu přestěhoval hlavní hrdina v povídce Figurky?
  18. Kde se odehrává děj povídky Svatováclavská mše?
  19. Co měl hokynář Pohorák obstarat chlapcům v povídce Jak to přišlo, že dne 20. srpna roku 1849, o půl jedné s poledne, Rakousko nebylo zbořeno?
  20. Jak se jmenovali příbuzní, u nichž pan „Hastrman“ žil?
  21. Jak v povídce O měkkém srdci paní Rusky paní Ruska vyřešila, že nesměla chodit na pohřby?
  22. Kdo malému hrdinovi řekl, že svatý Václav slouží v noci v kostele mši v povídce Svatováclavská mše?
  23. Jakou přezdívku si nedali chlapci v povídce Jak to přišlo, že dne 20. srpna roku 1849, o půl jedné s poledne, Rakousko nebylo zbořeno?
  24. Komu slečna Máry nosila na Dušičky věnce na hřbitov v povídce Psáno o letošních Dušičkách?
  25. V jakém ročním období se odehrává děj povídky U Tří lilií?
  26. Proč první zákazník pana Vorla nebyl v obchodě spokojený v povídce Jak si pan Vorel nakouřil pěnovku?
  27. Na střeše kterého domu se scházeli přátelé při večerních šplechtech? Dům .....
  28. Jakou zálibu měla paní Ruska v povídce O měkkém srdci paní Rusky?
  29. Jak se jmenovala dívka, do níž byl zamilován profesor v povídce Týden v tichém domě?
  30. Který národ měl Čechům podle chlapců pomoci v boji proti Rakousku v povídce Jak to přišlo, že dne 20. srpna roku 1849, o půl jedné s poledne, Rakousko nebylo zbořeno?
  31. Jaké pomluvy o panu Vojtíškovi kolovaly Malou Stranou v povídce Přivedla žebráka na mizinu?
  32. Proč k panu Vorlovi v povídce Jak si pan Vorel nakouřil pěnovku nikdo nechodil na nákup?
  33. Co se Jákl v povídce Večerní šplechty dozvěděl od známého medika?
  34. Co se svou sbírkou pan „Hastrman“ chtěl udělat, když zjistil, že je bezcenná?
  35. Co se stalo cestou na pohřeb pana Schepelera v povídce Doktor Kazisvět?
  36. V jaké formě je psána povídka Jak to přišlo, že dne 20. srpna roku 1849, o půl jedné s poledne, Rakousko nebylo zbořeno?
  37. Jaké povolání má hlavní postava v povídce Figurky?
  38. U kterého kostela na Malé Straně žebraly žebračky v povídce Přivedla žebráka na mizinu?
  39. Proč byl Václav propuštěn ze zaměstnání v povídce Týden v tichém domě?
  40. Jakou zálibu měl pan „Hastrman“?
  41. Co pan Vorel dělal, když k němu nikdo nechodil nakupovat v povídce Jak si pan Vorel nakouřil pěnovku?
  42. V jaké formě je psána povídka U Tří lilií?
  43. Kolik lidí nakonec pan Heribert vyléčil v povídce Doktor Kazisvět?
  44. Co v povídce Přivedla žebráka na mizinu chtěla bába milionová po panu Vojtíškovi?
  45. Od koho si nechal pan „Hastrman“ ocenit svou sbírku?
  46. Jaká byla nejstarší vzpomínka Kupky v povídce Večerní šplechty?
  47. Kdo k panu Vorlovi v povídce Jak si pan Vorel nakouřil pěnovku chodil pravidelně?
  48. Čí básně použil profesor, když chtěl získat lásku milované dívky v povídce Týden v tichém domě?
  49. Jak se nazývá restaurace, v níž se setkávali pan Ryšánek a pan Schlegl?
  50. Jak se malý Neruda snažil panu Vojtíškovi pomáhat v povídce Přivedla žebráka na mizinu?
  51. Proč se pan Ryšánek a pan Schlegl rozhádali?
  52. Na co má hlavní hrdina výhled z okna v povídce Figurky? (stavba)
  53. Jak staré děvčátko s sebou slečna Máry vodila na hřbitov v povídce Psáno o letošních Dušičkách? (Doplnit číslovkou!)
  54. Proč se malý hrdina rozhodne zůstat přes noc v kostele v povídce Svatováclavská mše?
  55. Od koho si pan Vorel v povídce Jak si pan Vorel nakouřil pěnovku půjčoval peníze?
  56. Co bývalo původně na místě zahrady v povídce U Tří lilií?
  57. Jak v povídce Doktor Kazisvět doktor Heribert poznal, že pan rada Schepeler není mrtvý?
  58. Kdo přivedl pana Vojtíška na mizinu v povídce Přivedla žebráka na mizinu?
  59. Proč si slečna Máry v povídce Psáno o letošních Dušičkách nevzala ani jednoho z těch dvou mužů?
  60. Proč doktor Jensen chodí tak často navštěvovat hlavního hrdinu v povídce Figurky?
  61. Proč Pohorák nepřišel na smluvenou schůzku v povídce Jak to přišlo, že dne 20. srpna roku 1849, o půl jedné s poledne, Rakousko nebylo zbořeno?
  62. Jak to s panem Vorlem v povídce Jak si pan Vorel nakouřil pěnovku dopadlo?
  63. Proč měl přezdívku „Hastrman“?
  64. Který z mužů se neúčastnil Večerních šplechtů?
  65. Proč v povídce O měkkém srdci paní Rusky měl paní Ruska zakázáno chodit na pohřby?
  66. Komu v povídce Jak si pan Vorel nakouřil pěnovku slíbil pan Vorel dobrák každou středu? Panu....
  67. Proč pan Vojtíšek nemohl žebrat jinde, než na Malé Straně v povídce Přivedla žebráka na mizinu?
  68. Na čí zpěv se těší hlavní hrdina v povídce Figurky?
  69. Kdo věděl, že malý hrdina zůstane v kostele přes noc v povídce Svatováclavská mše?
  70. Jak se pan „Hastrman“ doopravdy jmenoval?
  71. Kdo v povídce Doktor Kazisvět jako první panu Heribertovi uvěřil, že Schepeler není mrtvý?
  72. Proč si v povídce Večerní šplechty najednou přestali muži povídat?
  73. Co hlavního hrdinu zaujalo na tančící dívce v povídce U Tří lilií?
  74. Co policejní komisař po smrti pana Vorla obdivoval v povídce Jak si pan Vorel nakouřil pěnovku?
  75. Proč dívka v povídce U Tří lilií odešla?
  76. Co chlapec ráno viděl v kostele v povídce Svatováclavská mše?
  77. S kým má paní domácí hlavního hrdiny v povídce Figurky poměr?
  78. Proč si slečna Máry myslela, že ji dva muži milovali v povídce Psáno o letošních Dušičkách?



Detail odstavce: Skloňování zájmena týž/tentýž
Zdroj: Test na Povídky malostranské - obsah a postavy
Zveřejněno: 11.7.2017